ODLUKAO NAČINU POSTUPANJA SA NEPOKRETNOSTIMA KOJE SU U JAVNOJ SVOJINI GRADA BEOGRADA ODNOSNO NA KOJIMA GRAD BEOGRAD IMA POSEBNA SVOJINSKA OVLAŠĆENJA("Sl. list grada Beograda", br. 36/2014 i 97/2014) |
Ovom odlukom se uređuje postupanje sa nepokretnostima koje su u javnoj svojini grada Beograda (u daljem tekstu: grad) odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast javne svojine odnosno građevinskog zemljišta.
Pod objektima u smislu ove odluke smatraju se: službene zgrade i poslovne prostorije, stambene zgrade i stanovi, garaže i garažna mesta, nepokretnosti za reprezentativne potrebe, dobra u opštoj upotrebi i objekti infrastrukture koji prema zakonu i drugim propisima kojima se uređuje javna svojina, izgradnja i druge oblasti, mogu biti u javnoj svojini grada.
Raspolaganjem objektima u javnoj svojini grada, u smislu ove odluke, smatra se:
1. otuđenje;
2. prenos prava javne svojine na drugog nosioca javne svojine (sa naknadom ili bez naknade), uključujući i razmenu;
3. davanje na korišćenje;
4. ulaganje u kapital;
5. davanje u zakup;
6. zasnivanje hipoteke.
Objekti se pribavljaju u javnu svojinu grada i otuđuju iz javne svojine grada, polazeći od tržišne vrednosti objekata, prema proceni organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti (u daljem tekstu: organizaciona jedinica nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti), u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda, ako zakonom nije drugačije određeno.
Pribavljanjem objekata, u smislu stava 1. ovog člana, smatra se i razmena i izgradnja objekata.
Objekti se mogu pribavljati u javnu svojinu grada besteretnim pravnim poslom (nasleđe, poklon ili jednostrana izjava volje), kao i eksproprijacijom na osnovu posebnog zakona.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, objekti se mogu otuđiti neposrednom pogodbom, ali ne ispod od strane nadležnog organa procenjene tržišne vrednosti objekta, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva i otuđenje stana licu koje faktički koristi taj stan, koje je nenasilnim putem ušlo u posed istog i ukoliko prinudno izvršenje iseljenjem nad tim licem nije sprovedeno.
Predlog akta, odnosno akt o raspolaganju iz stava 4. ovog člana mora da sadrži posebno obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti otuđenja i razloge zbog kojih se otuđenje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, objekti se mogu pribaviti u javnu svojinu grada neposrednom pogodbom, ali ne iznad od strane nadležnog organa procenjene tržišne vrednosti objekta, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1) slučaj kada objekat koji se pribavlja u javnu svojinu grada po svojim karakteristikama jedini odgovara potrebama grada, korisnika, odnosno nosioca prava korišćenja, s tim da predlog akta, odnosno akt o ovakvom pribavljanju sadrži razloge opravdanosti i celishodnosti pribavljanja sa aspekta ostvarenja interesa grada i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem pismenih ponuda;
2) slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju (pribavljanju i otuđenju) između nosilaca prava javne svojine i
3) slučaj pribavljanja objekta u javnu svojinu grada putem razmene ako je ta razmena u interesu grada, uz ispunjenje svih uslova iz člana 5. stav 1. ove odluke.
Kada se radi o raspolaganju iz tačke 2. stava 6. istog člana kao nadležni organ za procenu tržišne vrednosti objekata smatra se i Republički organ nadležan za procenu tržišne vrednosti.
Pribavljanje neposrednom pogodbom putem razmene
Objekti se mogu pribaviti u javnu svojinu grada putem razmene, neposrednom pogodbom, pod sledećim uslovima:
1) ako je takva razmena u interesu grada, odnosno ako se time obezbeđuju veći prihodi za grad ili bolji uslovi za efikasno vršenje prava i dužnosti grada;
2) ako se objekti razmenjuju pod tržišnim uslovima;
3) ako se, u slučaju kad je tržišna vrednost objekta u javnoj svojini grada veća od tržišne vrednosti objekta koji se pribavlja u javnu svojinu grada na ime razmene, ugovori doplata razlike u novcu u roku do 20 dana od dana zaključenja ugovora.
Predlog akta, odnosno akt o pribavljanju objekta u javnu svojinu grada iz stava 1. ovog člana mora da sadrži obrazloženje iz koga se može utvrditi postojanje okolnosti iz stava 1. tačka 1) ovog člana.
U slučaju pribavljanja putem razmene objekta u javnoj svojini grada sa investitorom izgradnje objekta kada je grad nosilac prava javne svojine na zgradama, odnosno njihovim posebnim delovima, koji su predviđeni za rušenje, u cilju privođenja lokacije planiranoj nameni, utvrđuju se sledeći kriterijumi za realizaciju razmene objekta u javnoj svojini grada neposrednom pogodbom:
1. Gradu na ime naknade za objekat koji se daje u razmenu mora pripasti objekat koji ima veću površinu za najmanje 15% kada je grad manjinski vlasnik u objektu koji je predviđen za rušenje, odnosno ukoliko je grad većinski vlasnik najmanje za 50% u odnosu na površinu objekta u javnoj svojini koji se daje na ime razmene, s tim što u svakom slučaju ponuda investitora ne može da bude manja od ostvarenog proseka postignutog u razmeni objekta sa preostalim vlasnicima etažnih delova objekta na predmetnoj lokaciji, a na osnovu zaključenih ugovora o regulisanju imovinsko-pravnih odnosa između navedenih lica;
2. Ukoliko se gradu u postupku razmene objekta nudi postojeći objekat na drugoj lokaciji u vlasništvu investitora izgradnje, pored kriterijuma iz prethodne tačke, potrebno je da taj objekat bude u istoj poslovnoj, odnosno stambenoj zoni i da po svom položaju, strukturi, lokaciji i nameni odgovara postojećem objektu u javnoj svojini sa kojom se razmenjuje, kao i da taj objekat bude uknjižen u odgovarajuće javne knjige o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima, kao svojina investitora;
3. Ugovorom o razmeni objekata mora biti predviđena ugovorna kazna za slučaj docnje potencijalnog investitora izgradnje stambenog, odnosno poslovnog objekta na lokaciji koja se privodi planiranoj nameni, u pogledu roka za izgradnju i predaju u posed novoizgrađenog objekta koji se daje gradu na ime razmene objekta u javnoj svojini;
4. Ugovorom o razmeni objekata mora biti utvrđeno zasnivanje hipoteke na određenoj nepokretnosti u svojini investitora izgradnje ili trećeg lica, uz njegovu saglasnost, kojom se obezbeđuje izvršenje njegovih obaveza, kada je investitor fizičko lice, odnosno preduzetnik, a kad je investitor izgradnje privredni subjekat (preduzeće, odnosno privredno društvo), potrebno je od investitora obezbediti zasnivanje hipoteke ili originalnu, bezuslovnu, neopozivu i naplativu na prvi poziv bankarsku garanciju prvoklasne banke, u visini procenjene tržišne vrednosti budućeg novoizgrađenog objekta koji grad pribavlja razmenom.
Otuđenje objekta ispod tržišne cene
Izuzetno od člana 4. stav 1. ove odluke, objekti se mogu otuđiti iz javne svojine grada i ispod tržišne cene, odnosno bez naknade, ako postoji interes za takvim raspolaganjem, kao što je otklanjanje posledica elementarnih nepogoda ili uspostavljanje dobrih odnosa sa drugim državama, odnosno međunarodnim organizacijama i u drugim slučajevima predviđenim posebnim zakonom.
Predlog akta, odnosno akt o otuđenju objekta iz javne svojine grada mora da sadrži obrazloženje iz koga se može utvrditi postojanje razloga iz stava 1. ovog člana.
U slučaju prenosa prava javne svojine na objektima između različitih nosilaca tog prava, objekti se mogu prenositi ispod tržišne cene, odnosno bez naknade, s tim da takvo raspolaganje mora biti posebno obrazloženo.
Gradonačelnik grada Beograda (u daljem tekstu: gradonačelnik), odlučuje o pribavljanju i raspolaganju objektima u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja i zaključuje ugovore o pribavljanju i raspolaganju objektima u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, u skladu sa zakonom i statutom, na predlog organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za imovinskopravne poslove (u daljem tekstu: organizaciona jedinica nadležna za imovinsko-pravne poslove).
U postupku donošenja odluka iz stava 1. ovog člana, učestvuju Stručno radno telo (u daljem tekstu: Stručno radno telo) i Komisija za imovinsko-pravna pitanja (u daljem tekstu: Komisija za imovinsko-pravna pitanja), koja gradonačelnik obrazuje kao stalna radna tela.
Stručno radno telo, na zahtev zainteresovanog lica, Gradskog javnog pravobranilaštva, odnosno drugog nadležnog organa, ceni celishodnost i ekonomsku opravdanost zahteva, inicira postupak pribavljanja objekata u javnu svojinu grada i postupak raspolaganja objektima u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja i po potrebi određuje uslove i način pribavljanja i raspolaganja iz stava 1. ovog člana.
Komisija za imovinsko-pravna pitanja, po obradi predmeta od strane organizacione jedinice nadležne za imovinsko-pravne poslove, procenjuje ispunjenost uslova za donošenje odluka iz stava 1. ovog člana.
Skupština grada donosi akte kojima se utvrđuju objekti u javnoj svojini grada koje koriste javna preduzeća i društava kapitala čiji je osnivač grad, odnosno gradska opština, kao i akte kojima se utvrđuju objekti u javnoj svojini grada koji ulaze u kapital javnih preduzeća i društava kapitala čiji je osnivač grad, odnosno gradska opština i daje saglasnost za upis prava svojine javnih preduzeća i društava kapitala čiji je osnivač grad, odnosno gradska opština, na tim objektima.
Stručno radno telo, na zahtev javnog preduzeća i društva kapitala, čiji je osnivač grad, odnosno gradska opština, inicira postupak i određuje uslove i način raspolaganja iz stava 1. ovog člana.
Gradonačelnik, na predlog organizacione jedinice nadležne za imovinsko-pravne poslove, donosi akt o davanju na korišćenje i prenosu prava korišćenja objekata u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, nosiocima prava korišćenja, pod uslovima koje odredi organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za oblast kojoj pripada delatnost nosioca prava korišćenja, odnosno pod uslovima koje odredi Stručno radno telo, ukoliko nema organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za oblast kojoj pripada delatnost nosioca prava korišćenja.
Komisija za imovinsko-pravna pitanja, po obradi predmeta od strane organizacione jedinice nadležne za imovinsko-pravne poslove, procenjuje ispunjenost uslova za donošenje akata iz stava 1. ovog člana.
Gradonačelnik, na predlog organizacione jedinice nadležne za imovinsko-pravne poslove, donosi akt o oduzimanju prava korišćenja nosiocima prava korišćenja na objektima u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, ako su za oduzimanje ispunjeni uslovi iz zakona i drugih propisa kojima se uređuje oblast javne svojine što procenjuje Komisija za imovinsko-pravna pitanja.
Skupština grada donosi akt o prestanku korišćenja objekata u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, od strane javnih preduzeća i društava kapitala čiji je osnivač grad, odnosno gradska opština, ako su za oduzimanje ispunjeni uslovi iz zakona i drugih propisa kojima se uređuje oblast javne svojine što procenjuje Komisija za imovinsko-pravna pitanja.
Izuzetno od člana 10. stav 1. i člana 11. stav 1. ove odluke, gradonačelnik, na predlog organizacione jedinice Gradske uprave nadležne za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom, odlučuje o davanju na korišćenje i donosi akt o oduzimanju prava korišćenja nosiocima prava korišćenja na poslovnom prostoru u javnoj svojini grada, odnosno na kojem grad ima posebna svojinska ovlašćenja, kojim upravlja organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom.
Nosiocima prava korišćenja odnosno korisnicima na objektima u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, saglasnost za davanje u zakup objekata koje koriste, odnosno za promenu namene objekata za vreme trajanja zakupa, daje organizaciona jedinica nadležna za imovinsko-pravne poslove, po prethodno pribavljenom mišljenju organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za oblast kojoj pripada delatnost nosioca prava korišćenja, odnosno korisnika odnosno Stručnog radnog tela, ukoliko nema organizacione jedinice Gradske uprave grada Beograda nadležne za oblast kojoj pripada delatnost nosioca prava korišćenja odnosno korisnika.
Javna preduzeća i društva kapitala čiji je osnivač grad, koja u osnivačkom aktu imaju navedenu delatnost davanja u zakup tzv. komercijalnih objekata (poslovni prostor, stanovi, garaže, garažna mesta i dr.) u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, nemaju obavezu pribavljanja saglasnosti iz stava 1. ovog člana.
Javna preduzeća i društva kapitala čiji je osnivač grad, koja daju u zakup delove objekata u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, tako da objekte nastavlja da koristi javno preduzeće odnosno društvo kapitala, za obavljanje delatnosti za koje je osnovano (davanje u zakup delova objekata radi postavljanja telekomunikacione opreme, oglašavanja i sl.), nema obavezu pribavljanja saglasnosti iz stava 1. ovog člana.
Gradonačelnik, na predlog Komisije za poslovni prostor, donosi odluku o davanju u zakup poslovnog prostora kojim upravlja organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom.
Organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom daje otkaz ugovora o zakupu, odnosno raskida ugovor o zakupu poslovnog prostora iz stava 1. ovog člana.
Gradonačelnik na predlog Komisije za poslovni prostor, a na obrazloženi zahtev zakupca, koji se dostavlja organizacionoj jedinici Gradske uprave nadležnoj za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom, donosi odluku o umanjenju zakupnine zakupcu, koji je izveo radove na investicionom održavanju na zakupljenom objektu u javnoj svojini grada, odnosno na kojem grad ima posebna svojinska ovlašćenja, kojim upravlja organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom.
Saglasnost za sanaciju, adaptaciju, investiciono održavanje i rekonstrukciju
Korisnicima, odnosno nosiocima prava korišćenja na objektima u javnoj svojini grada, odnosno na kojima grad ima posebna svojinska ovlašćenja, saglasnost za sanaciju, adaptaciju, investiciono održavanje i rekonstrukciju objekata koje koriste, odnosno kojima upravljaju, kao i sve druge saglasnosti koje su korisnicima, odnosno nosiocima prava korišćenja potrebne u upravljanju objektima u javnoj svojini grada, daje organizaciona jedinica nadležna za imovinsko-pravne poslove odnosno organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom, kada je u pitanju poslovni prostor u javnoj svojini grada, odnosno na kojem grad ima posebna svojinska ovlašćenja kojim upravlja organizaciona jedinica Gradske uprave nadležna za obavljanje poslova upravljanja poslovnim prostorom, odnosno kojim upravljaju javna preduzeća za poslovni prostor gradskih opština.
Otkupi i davanje saglasnosti za zakup stanova
Gradonačelnik, odnosno lice koje ovlasti, zaključuje ugovore o otkupu stanova na kojima je grad nosilac prava javne svojine odnosno na kojima ima posebna svojinska ovlašćenja.
Anekse ugovora o otkupu stanova, promenu načina plaćanja cene, kao i druge izmene i dopune ugovora o otkupu stanova, kao i raskide ugovora o otkupu, zaključuje pravno lice koje je zaključilo ugovor o otkupu, odnosno njegov pravni sledbenik.
Sredstva realizovana od otkupa stanova su namenska i prihod su grada.
Saglasnost za zaključenje ugovora o zakupu stanova na neodređeno vreme, na kojima je grad nosilac prava javne svojine, odnosno na kojima ima posebna svojinska ovlašćenja, daje organizaciona jedinica nadležna za imovinsko-pravne poslove, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojim se uređuje oblast stanovanja.
Izuzetno od stava 4. ovog člana, saglasnost za zaključenje ugovora o zakupu boračkih stanova na kojima je grad nosilac prava javne svojine, odnosno na kojima ima posebna svojinska ovlašćenja, daje organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za socijalnu zaštitu.
U postupcima formiranja i rada saveta, odnosno skupština zgrada, kada je grad nosilac prava javne svojine, odnosno kada ima posebna svojinska ovlašćenja na posebnim fizičkim delovima u tim zgradama, učestvuje organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda, odnosno javno preduzeće čiji je osnivač grad, kojoj su, odnosno kome su ti objekti povereni na upravljanje.
Saglasnost drugim pravnim i fizičkim licima za buduću izgradnju odnosno legalizaciju
Gradonačelnik, na predlog organizacione jedinice nadležne za imovinsko-pravne poslove, daje saglasnost investitorima za buduću izgradnju, odnosno izvođenje radova, odnosno već izvedene radove, na objektima ili delovima objekata na kojima je grad nosilac prava javne svojine, odnosno na kojima ima posebna svojinska ovlašćenja.
Saglasnost iz stava 1. ovog člana daje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje oblast održavanja stambenih zgrada i zakonom kojim se uređuju osnovi svojinsko-pravnih odnosa, a shodno pozitivnim propisima kojima se uređuje oblast izgradnje i legalizacije.
Ukoliko se davanjem saglasnosti iz stava 1. ovog člana, umanjuje obim prava grada, investitor plaća ugovorenu nadoknadu gradu, prema proceni organizacione jedinice nadležne za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti.
Komisija za imovinsko-pravna pitanja, po obradi predmeta od strane organizacione jedinice nadležne za imovinsko-pravne poslove, procenjuje opravdanost i ispunjenost uslova za davanje saglasnosti iz stava 1. ovog člana.
Gradonačelnik, odnosno lice koje ovlasti, zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobni odnosi grada i investitora.
Gradonačelnik, na predlog organizacione jedinice nadležne za imovinsko-pravne poslove, daje saglasnost investitorima za izgradnju, odnosno izvođenje radova, kada je grad nosilac prava javne svojine na građevinskom zemljištu na kome se ne izvode radovi, već je radi izgradnje na susednoj katastarskoj parceli potrebna saglasnost suseda.
Saglasnost iz stava 6. ovog člana, daje se u skladu sa planskim dokumentom.
Objekte za koje su izdate građevinske isprave na grad, po završetku odobrenih radova, nosilac investicije za grad (u daljem tekstu: nosilac investicije) zapisnički predaje organizacionoj jedinici Gradske uprave grada Beograda, odnosno javnom preduzeću na održavanje i upravljanje.
Zapisnik o primopredaji iz stava 1. ovog člana, sa dokumentacijom podobnom za upis prava javne svojine grada, nosilac investicije dostavlja organizacionoj jedinici nadležnoj za imovinsko-pravne poslove.
Grad uređuje građevinsko zemljište i stara se o njegovom racionalnom korišćenju, prema nameni zemljišta predviđenoj planskim dokumentom, u skladu sa zakonom.
Poslove obezbeđivanja uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta za grad, obavlja Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda JP (u daljem tekstu: Direkcija).
Obezbeđivanje uslova za uređivanje, upotrebu, unapređivanje i zaštitu građevinskog zemljišta obuhvata: pripremu srednjoročnih i godišnjih programa uređivanja građevinskog zemljišta, uređivanje građevinskog zemljišta, staranje o zaštiti, racionalnom i održivom korišćenju građevinskog zemljišta, kao i obavljanje drugih poslova u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Grad pribavlja, otuđuje i daje u zakup građevinsko zemljište, u skladu sa zakonom, preko organa određenog Statutom grada.
Davanje u zakup i otuđenje građevinskog zemljišta u javnoj svojini
Građevinsko zemljište u javnoj svojini grada Beograda (u daljem tekstu: građevinsko zemljište) se daje u zakup ili otuđuje u skladu sa odredbama zakona kojim je uređeno građevinsko zemljište (u daljem tekstu: Zakon) i to:
1. radi izgradnje objekata, u skladu sa planskim dokumentom na osnovu koga se izdaje lokacijska dozvola;
2. ispravke granica susednih katastarskih parcela;
3. formiranja građevinske parcele u skladu sa pravnosnažnim rešenjem kojim se utvrđuje zemljište za redovnu upotrebu objekta;
4. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije u skladu sa propisima o eksproprijaciji;
5. u postupku sporazumne deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini grada i drugih nosioca prava svojine.
Građevinsko zemljište se daje u zakup u skladu sa Zakonom radi pribavljanja građevinske dozvole, vlasniku bespravno sagrađenog objekta, ako je izgradnja tog objekta u skladu sa uslovima predviđenim zakonom kojim je regulisana legalizacija objekata.
Građevinsko zemljište se daje u zakup ili otuđuje kao neizgrađeno i uređeno.
Građevinsko zemljište može se dati u zakup ili otuđiti i kao neizgrađeno građevinsko zemljište koje nije uređeno, ako učesnik u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda javnim oglasom odnosno podnosilac zahteva u postupku davanja u zakup ili otuđenja građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom, prihvati propisane uslove za uređivanje zemljišta sadržane u javnom oglasu, odnosno uslovima za neposrednu pogodbu, i ugovorom preuzme obavezu da o svom trošku izvrši komunalno opremanje građevinskog zemljišta.
Davanje u zakup ili otuđenje građevinskog zemljišta sprovodi se javnim nadmetanjem ili prikupljanjem ponuda javnim oglasom, po tržišnim uslovima.
Građevinsko zemljište može se dati u zakup ili otuđiti neposrednom pogodbom u slučaju:
1. izgradnje objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa i organizacija, organa jedinica teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, kao i drugih objekata u javnoj svojini;
2. ispravke granica susednih katastarskih parcela;
3. formiranja građevinske parcele u skladu sa pravnosnažnim rešenjem kojim se utvrđuje zemljište za redovnu upotrebu objekta;
4. otuđenja ili davanja u zakup građevinskog zemljišta po ceni, odnosno zakupnini koja je manja od tržišne, odnosno bez naknade, uz prethodno pribavljenu saglasnost Vlade;
5. sporazumnog davanja zemljišta ranijem vlasniku nepokretnosti koja je bila predmet eksproprijacije u skladu sa propisima o eksproprijaciji;
6. u postupku sporazumne deobe građevinskog zemljišta u susvojini ili zajedničkoj svojini grada i drugih nosioca prava svojine.
Građevinsko zemljište se može dati u zakup neposrednom pogodbom radi pribavljanja građevinske dozvole, vlasniku bespravno sagrađenog objekta, ako je izgradnja tog objekta u skladu sa uslovima predviđenim zakonom kojim je regulisana legalizacija objekata.
Građevinsko zemljište se daje u zakup na određeno vreme, a najduže na 99 godina.
Grad daje u zakup ili otuđuje građevinsko zemljište radi izgradnje objekta bez obzira na bruto razvijenu građevinsku površinu (u daljem tekstu: BRGP) objekta.
Grad daje u zakup građevinsko zemljište ispod objekta radi pribavljanja građevinske dozvole vlasniku bespravno sagrađenog objekta, bez obzira na BRGP objekta.
Grad otuđuje ili daje u zakup građevinsko zemljište za redovnu upotrebu objekta na građevinskoj parceli koje je pravnosnažnim rešenjem organa jedinice lokalne samouprave nadležne za imovinsko-pravne poslove utvrđeno kao zemljište za redovnu upotrebu objekta za koji je nadležni organ utvrdio da postoji mogućnost legalizacije, odnosno za koji je doneto rešenje o legalizaciji u skladu sa ranije važećim zakonom.
Gradska opština može na osnovu akta gradonačelnika, u ime i za račun grada, sprovoditi postupak javnog nadmetanja za davanje u zakup, odnosno otuđenje, građevinskog zemljišta radi izgradnje objekata do 800 m² BRGP, kao i postupak davanja u zakup neposrednom pogodbom radi legalizacije objekata do 800 m² BRGP, u skladu sa zakonom i aktima grada.
Pored poslova iz stava 3. ovog člana gradske opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin mogu na osnovu akta gradonačelnika, u ime i za račun grada, sprovoditi postupak javnog nadmetanja za davanje u zakup, odnosno otuđenje, građevinskog zemljišta radi izgradnje objekata i preko 800 m² BRGP, kao i postupak davanja u zakup neposrednom pogodbom radi legalizacije objekata i preko 800 m² BRGP, u skladu sa zakonom i aktima grada.
2. Organi nadležni u postupcima davanja u zakup ili otuđenja građevinskog zemljišta
Rešenje o davanju u zakup ili rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta grada donosi gradonačelnik grada Beograda (u daljem tekstu: gradonačelnik).
Rešenje iz stava 1. ovog člana, kao i druge akte koje se odnose na građevinsko zemljište, a koje na osnovu ove odluke donosi gradonačelnik, priprema organizaciona jedinica Gradske uprave grada Beograda nadležna za građevinsko zemljište (u daljem tekstu: sekretarijat) i dostavlja gradonačelniku u formi predloga.
Rešenje se dostavlja Direkciji, zakupcu, odnosno licu kome se otuđuje građevinsko zemljište, kao i svim učesnicima u postupku javnog nadmetanja odnosno prikupljanja ponuda.
Ispunjenost uslova za davanje u zakup ili otuđenje građevinskog zemljišta ceni Komisija za građevinsko zemljište (u daljem tekstu: komisija).
Komisiju obrazuje gradonačelnik i ista ima predsednika i četiri člana. Komisija donosi poslovnik o radu.
Inicijativa da gradska opština u ime i za račun grada sprovede postupak javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja pismenih ponuda, za davanje u zakup, odnosno otuđenje građevinskog zemljišta radi izgradnje objekata do 800 m² BRGP, odnosno i preko 800 m² BRGP kada su u pitanju gradske opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin, kao i postupak davanja u zakup neposrednom pogodbom radi legalizacije objekata do 800 m² BRGP, odnosno i preko 800 m² BRGP kada su u pitanju gradske opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin, podnosi se sekretarijatu.
Sekretarijat nakon obrade, istu dostavlja na razmatranje Komisiji.
Po okončanom postupku, sekretarijat priprema predlog akta kojim se ovlašćuje gradska opština da u ime i za račun grada, sprovodi postupak iz stava 1. ovog člana i dostavlja gradonačelniku radi donošenja ovlašćenja.
3. Rešenje o davanju u zakup ili rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta
Rešenje o davanju u zakup građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o licu kome se građevinsko zemljište daje u zakup;
2. podatke o katastarskoj parceli;
3. nameni i veličini budućeg objekta;
4. visina zakupnine, rok plaćanja, način plaćanja zakupnine (jednokratno ili na rate, sa konstatacijom da će se ukoliko se ugovori plaćanje na više rata iznos rate usklađivati sa porastom cena na malo odnosno indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statistike) i sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaćanje vrši na rate;
5. rok trajanja zakupa;
6. jedinični iznos naknade za uređenje građevinskog zemljišta;
7. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni, ukoliko se građevinsko zemljište daje u zakup radi izgradnje;
8. obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da, u roku od 30 dana od dana konačnosti rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta, zaključi ugovor o zakupu.
Rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. podatke o licu kome se građevinsko zemljište otuđuje;
2. podatke o katastarskoj parceli;
3. podatke nameni i veličini budućeg objekta;
4. iznos cene i rok plaćanja;
5. jedinični iznos naknade za uređenje građevinskog zemljišta;
6. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
7. obavezu lica kome se građevinsko zemljište otuđuje da, u roku od 30 dana od dana konačnosti rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, zaključi ugovor o otuđenju.
4. Ugovor o davanju u zakup i ugovor kojim se otuđuje građevinsko zemljište
Ugovor o zakupu građevinskog zemljišta (u daljem tekstu: ugovor o zakupu), u ime grada zaključuje gradonačelnik odnosno drugo lice po njegovom ovlašćenju.
Ugovor se zaključuje sa licem kome se daje u zakup građevinsko zemljište u roku od 30 dana od dana konačnosti rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta.
Ugovor o zakupu sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli;
2. opis i bliže podatke o nameni i veličini objekta koji će se graditi odnosno koji je izgrađen;
3. visinu zakupnine;
4. rok i način plaćanja zakupnine, s tim da ukoliko se ugovara plaćanja zakupnine na više rata ugovor sadrži način usklađivanja visine zakupa sa porastom cena na malo odnosno indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za vođenje statistike;
5. sredstvo obezbeđenja ukoliko se plaćanje vrši na rate;
6. rok trajanja zakupa;
7. rok i način plaćanja naknade za uređivanje građevinskog zemljišta;
8. posebne uslove za uređenje ako se u zakup daje neuređeno građevinsko zemljište;
9. rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni ukoliko se građevinsko zemljište daje u zakup radi izgradnje;
10. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
11. način rešavanja sporova;
12. obavezu zakupca da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
13. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
14. način rešavanja sporova;
15. postupak i uslovi za izmenu ugovora;
16. druga prava i obaveze.
Troškovi overe ugovora o zakupu, kao i drugi eventualni troškovi proistekli iz ugovora, padaju na teret zakupca.
Pravo zakupa upisuje se u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima.
Ugovor kojim se otuđuje građevinsko zemljište (u daljem tekstu: ugovor o otuđenju), u ime grada, zaključuje Gradonačelnik odnosno drugo lice po njegovom ovlašćenju.
Ugovor se zaključuje sa licem kome se otuđuje građevinsko zemljište, u roku od 30 dana od dana konačnosti rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta.
Ugovor o otuđenju sadrži naročito:
1. podatke o katastarskoj parceli;
2. opis i bliže podatke o nameni i veličini objekta koji će se graditi, odnosno koji je izgrađen;
3. visinu cene;
4. rok plaćanja cene;
5. rok i način plaćanja naknade za uređivanje građevinskog zemljišta;
6. posebne uslove za uređenje ako se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
7. rok u kome građevinsko zemljište mora da se privede nameni ukoliko se građevinsko zemljište otuđuje radi izgradnje;
8. prava i obaveze u slučaju neizvršenja obaveze;
9. način rešavanja sporova;
10. uslove, način i postupak za izmenu i raskid ugovora;
11. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu, EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
12. odredbu da lice kome se otuđuje građevinsko zemljište po izmirenju cene stiče pravo na upis svojine na građevinskom zemljištu u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima;
13. druga prava i obaveze.
Troškove overe ugovora o otuđenju kao i druge eventualne troškove proistekle iz ugovora, snosi lice kome je otuđeno građevinsko zemljište.
5. Postupci davanja u zakup i otuđenja građevinskog zemljišta
5.1. Davanje u zakup i otuđenje građevinskog zemljišta javnim nadmetanjem i prikupljanjem ponuda javnim oglasom
Građevinsko zemljište se daje u zakup ili otuđuje javnim nadmetanjem ako planirana BRGP objekta, odnosno objekata koji treba da se grade, ne prelazi 10.000 metara kvadratnih.
Građevinsko zemljište se daje u zakup ili otuđuje prikupljanjem ponuda javnim oglasom ako planirana BRGP objekta, odnosno objekata koji treba da se grade, prelazi 10.000 metara kvadratnih.
Gradonačelnik na inicijativu Direkcije ili drugog zainteresovanog lica odlučuje o javnom oglašavanju javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda za davanje u zakup ili otuđenje građevinskog zemljišta iz st. 1. i 2. ovog člana, kao i visini depozita koju podnosilac prijave radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno podnosilac ponude radi učestvovanja u postupku prikupljanja ponuda mora uplatiti na depozitni račun Direkcije ili položiti neopozivu licitacionu bankarsku garanciju, bez "prigovora" i naplativu "na prvi poziv" sa rokom važnosti do 180 dana od dana davanja prijave, odnosno ponude (u daljem tekstu: depozitna bankarska garancija), s tim da visina depozita ne može biti manja od 10%, niti veća od 50% početnog iznosa zakupnine, odnosno cene.
Javni oglas se objavljuje u dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i zvaničnom sajtu Direkcije.
Javni oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda za davanje u zakup građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu;
2. uslove za izgradnju (namena, spratnost, površina objekta u m² i drugo);
3. stepen komunalne opremljenosti i posebne uslove za uređenje ako se u zakup daje neuređeno građevinsko zemljište;
4. obavezu lica kome se daje u zakup građevinsko zemljište da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
5. rok trajanja zakupa;
6. početni iznos zakupnine;
7. rok, način, dinamiku plaćanja zakupnine i sredstvo obezbeđenja, ukoliko se plaćanje vrši na rate;
8. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni;
9. jedinični iznos naknade za uređenje zemljišta;
10. obavezu podnosioca prijave da radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, uplati depozit na depozitni račun Direkcije, ili položi depozitnu bankarsku garanciju;
11. obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu, odnosno ponudu;
12. pouku o pravu na pokretanje upravnog spora protiv rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta;
13. obavezu lica kome se građevinsko zemljište daje u zakup da u roku od 30 dana od dana konačnosti rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta, zaključi ugovor o zakupu kada je obavezan da dostavi jedan od instrumenata obezbeđenja plaćanja zakupnine ukoliko se plaćanje vrši na rate;
14. kome se podnose prijave, odnosno ponude;
15. rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda;
16. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda;
17. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja, odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene.
Javni oglas o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda za otuđenje građevinskog zemljišta sadrži naročito:
1. opis i bliže podatke o građevinskom zemljištu;
2. uslove za izgradnju (namena, spratnost, površina objekta u m2 i drugo);
3. stepen komunalne opremljenosti i posebne uslove za uređenje ako se otuđuje neuređeno građevinsko zemljište;
4. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da sa nadležnim preduzećima ugovori i plati troškove za infrastrukturu: EDB, PTT, toplifikaciju, gasifikaciju i drugo;
5. početni iznos cene;
6. rok plaćanja cene;
7. rok privođenja građevinskog zemljišta nameni;
8. jedinični iznos naknade za uređenje zemljišta;
9. obavezu podnosioca prijave da radi učestvovanja u postupku javnog nadmetanja, odnosno prikupljanja ponuda, uplati depozit na depozitni račun Direkcije, ili položi depozitnu bankarsku garanciju;
10. obavezan sadržaj prijave, odnosno ponude i isprave koje je potrebno dostaviti uz prijavu, odnosno ponudu;
11. pouku o pravu na pokretanje upravnog spora protiv rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta;
12. obavezu lica kome se otuđuje građevinsko zemljište da u roku od 30 dana od dana konačnosti rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, zaključi ugovor o otuđenju;
13. kome se podnose prijave, odnosno ponude;
14. rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda;
15. mesto i vreme održavanja javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda;
16. odredbu da podnosioci neblagovremene i nepotpune prijave neće moći da učestvuju u postupku javnog nadmetanja odnosno da će neblagovremene i nepotpune ponude biti odbačene.
Prijava za učestvovanje u postupku javnog nadmetanja (u daljem tekstu: prijava), odnosno ponuda za učestvovanje u postupku prikupljanja ponuda javnim oglasom (u daljem tekstu: ponuda) se dostavlja u zatvorenoj koverti sa vidljivom naznakom na koju lokaciju se odnosi i ko je podnosilac prijave, odnosno ponude.
Prijava, odnosno ponuda pravnog lica mora da sadrži naziv i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu pravnog lica se prilaže izvod iz registra privrednih subjekata nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Prijava, odnosno ponuda fizičkog lica mora da sadrži ime, prezime, adresu i matični broj i mora biti potpisana.
Prijava preduzetnika mora da sadrži poslovno ime i sedište i mora biti potpisana od strane ovlašćenog lica i overena pečatom. Uz prijavu, odnosno ponudu preduzetnika prilaže se izvod iz registra nadležnog organa i potvrda o poreskom identifikacionom broju.
Uz prijavu, odnosno ponudu se podnosi dokaz o uplati depozita, odnosno depozitna bankarska garancija.
Uz prijavu, odnosno ponudu mora da se dostavi izjava podnosioca prijave, odnosno ponuđača da prihvata sve uslove iz javnog oglasa.
Ponuda mora da sadrži iznos ponuđene zakupnine, odnosno cene, koji je isti ili veći od početnog iznosa utvrđenog oglasom.
Prijava, odnosno ponuda je nepotpuna ako ne sadrži sve što je propisano, ako nisu priložene sve isprave kako je to predviđeno u st. 1, 2, 3, 4. i 5. ovog člana, odnosno ako ne sadrži sve podatke predviđene javnim oglasom.
Rok za podnošenje prijava, odnosno ponuda ne može biti kraći od 30 dana od dana javnog oglašavanja.
Prijavu, odnosno ponudu ne mogu podneti predsednik niti bilo koji član komisije.
Predsednik komisije otvara sednicu komisije, saopštava podatke o građevinskom zemljištu koje se daje u zakup ili otuđuje i početni iznos zakupnine, odnosno cene.
Predsednik komisije konstatuje koliko je prijava, odnosno ponuda primljeno i po redosledu prispeća javno otvara i čita ceo tekst prijave, odnosno ponude. Predsednik komisije konstatuje koje isprave su dostavljene uz prijavu, odnosno ponudu.
Komisija utvrđuje ko su podnosioci prijave, odnosno ponude, ko je od podnosilaca prijava, odnosno ponuda prisutan sa ovlašćenjem da učestvuje u postupku javnog nadmetanja, odnosno prisustvuje postupku otvaranja ponuda i koje su prijave, odnosno ponude neblagovremene, odnosno nepotpune.
Predsednik komisije konstatuje da podnosilac neblagovremene ili nepotpune prijave, odnosno lice koje nema uredno ovlašćenje podnosioca blagovremene i potpune prijave, ne može učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Predsednik komisije konstatuje da se neblagovremene ili nepotpune ponude odbacuju.
Komisija utvrđuje koji ponuđač je ponudio najviši iznos zakupnine, odnosno cene.
Predsednik komisije objavljuje početak javnog nadmetanja i poziva učesnike da daju svoje ponude iznosa zakupnine, odnosno cene.
Učesnik javnog nadmetanja je dužan da jasno i glasno kaže koji iznos zakupnine, odnosno cene, nudi.
Predsednik komisije pita tri puta da li neko daje više od najvišeg prethodno ponuđenog iznosa i posle trećeg poziva, konstatuje koji je najviši ponuđeni iznos i ime ponuđača.
Učesnik koji je ponudio najviši iznos potpisuje izjavu sa naznakom visine iznosa.
Predsednik komisije objavljuje kada je javno nadmetanje završeno.
Svi prisutni podnosioci prijava, odnosno ponuda imaju pravo uvida u podnete prijave, odnosno ponude.
Postupak javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda je javan.
Ukoliko podnosilac blagovremene i potpune prijave ne pristupi javnom nadmetanju smatraće se da je odustao od prijave.
Uslovi za sprovođenje postupka javnog nadmetanja su ispunjeni i kad istom pristupi samo jedan učesnik.
Uslovi za sprovođenje postupka prikupljanja ponuda javnim oglasom su ispunjeni i ukoliko se na javni oglas prijavi samo jedan učesnik, u kom slučaju se građevinsko zemljište daje u zakup ili otuđuje pod uslovom da je učesnik ponudio najmanje početni iznos zakupnine, odnosno cene.
Ukoliko javno nadmetanje, odnosno postupak prikupljanja ponuda javnim oglasom ne uspe, postupak oglašavanja se može ponoviti po isteku roka od najmanje 15 dana od dana neuspelog javnog nadmetanja, odnosno otvaranja ponuda, o čemu odluku donosi gradonačelnik na predlog Direkcije ili drugog zainteresovanog lica.
Ukoliko se na javni oglas o prikupljanju ponuda, prijave dva ili više učesnika i ponude isti iznos zakupnine, odnosno cene, komisija će zatražiti da u novom roku, od tri dana, ponuđači dostave drugu ponudu o visini iznosa zakupnine, odnosno cene, koja mora biti veća od prethodne ponude.
Ukoliko učesnik javnog nadmetanja koji je ponudio najviši iznos zakupnine, odnosno cene odustane pošto predsednik komisije objavi da je javno nadmetanje završeno, a pre donošenja rešenja o davanju u zakup ili rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Ukoliko učesnik prikupljanja ponuda koji je ponudio najviši iznos zakupnine, odnosno cene odustane pošto je komisija utvrdila koji ponuđač je ponudio najviši iznos zakupnine, odnosno cene, a pre donošenja rešenja o davanju u zakup ili rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, postupak javnog oglašavanja se ponavlja.
Lice iz st. 1 i 2. ovog člana nema pravo na povraćaj uplaćenog depozita, a eventualno data depozitna bankarska garancija će se naplatiti.
5.2. Davanje u zakup ili otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom
Zahtev za davanje u zakup ili otuđenje građevinskog zemljišta neposrednom pogodbom, podnosi se sekretarijatu.
Po obradi predmeta sekretarijat pribavlja od organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti podatak o tržišnoj vrednosti građevinskog zemljišta po metru kvadratnom, a od Direkcije podatak o jediničnom iznosu naknade za uređivanje građevinskog zemljišta i drugim uslovima za uređivanje građevinskog zemljišta, ako se otuđuje ili daje u zakup neuređeno građevinsko zemljište (u daljem tekstu: uslovi), koje potom dostavlja podnosiocu zahteva na izjašnjenje.
Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema uslova dostavi pisanu izjavu da iste prihvata i da se izjasni o načinu plaćanja ukoliko se građevinsko zemljište daje u zakup. U slučaju da se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili ne prihvati uslove smatraće se da je odustao o podnetog zahteva.
Zahtev iz člana 1. ovog člana, sa pisanom izjavom podnosioca zahteva da prihvata uslove sekretarijat dostavlja komisiji.
Komisija ceni osnovanost zahteva i zapisnik sa odgovarajućim predlogom dostavlja se sekretarijatu u roku od osam dana od dana održane sednice komisije.
6. Stavljanje van snage rešenja o davanju u zakup ili rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta
U slučaju da lice kome je dato u zakup, odnosno kome je otuđeno građevinsko zemljište odustane od zakupa, odnosno otuđenja, posle donošenja rešenja o davanju u zakup, odnosno rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, a pre zaključenja ugovora o zakupu, odnosno ugovora o otuđenju, gradonačelnik, donosi rešenje o stavljanju van snage rešenja o davanju u zakup, odnosno otuđenju građevinskog zemljišta.
U slučaju da lice kome je dato u zakup, odnosno kome je otuđeno građevinsko zemljište ne pristupi zaključenju ugovora u roku od 30 dana od dana konačnosti rešenja o davanju u zakup, odnosno rešenja o otuđenju građevinskog zemljišta, gradonačelnik donosi rešenje kao u stavu 1. ovog člana.
U slučaju iz st. 1. i 2. ovog člana, predlog za donošenje rešenja o stavljanju van snage rešenja o davanju zemljišta u zakup, odnosno rešenja o otuđenju zemljišta podnosi lice koje odustaje od prava zakupa ili otuđenja odnosno Direkcija.
Predlog iz stava 3. ovog člana se podnosi sekretarijatu, koji isti, po izvršenoj obradi, dostavlja komisiji.
Komisija ceni osnovanost predloga i zapisnik sa odgovarajućim predlogom dostavlja sekretarijatu, u roku od osam dana od dana održane sednice komisije.
Lica iz st. 1. i 2. ovog člana nemaju pravo na povraćaj uplaćenog depozita po javnom oglasu o javnom nadmetanju, odnosno prikupljanju ponuda, a eventualno data depozitna bankarska garancija će se naplatiti.
Tržišna vrednost građevinskog zemljišta
Građevinsko zemljište daje se u zakup ili otuđuje po tržišnim uslovima, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Izuzetno, građevinsko zemljište se može dati u zakup ili otuđiti po zakupnini ili ceni koja je niža od tržišne vrednosti, odnosno dati u zakup ili otuđiti bez naknade, u slučajevima propisanim zakonom i uredbama Vlade Republike Srbije.
Početni iznos zakupnine za davanje građevinskog zemljišta u zakup, odnosno početni iznos cene za otuđenje građevinskog zemljišta, utvrđuje se u visini tržišne vrednosti po metru kvadratnom građevinskog zemljišta, prema proceni organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti.
Lice kome se otuđuje građevinsko zemljište plaća cenu jednokratno u roku od 90 dana od dana zaključenja ugovora o otuđenju.
Zakupac građevinskog zemljišta plaća zakupninu jednokratno ili u ratama.
U slučaju plaćanja zakupnine jednokratno, plaćanje se vrši u roku od 90 dana od dana zaključenja ugovora o zakupu.
U slučaju plaćanja zakupnine u ratama, plaćanje se vrši na sledeći način:
- u roku od 36 meseci, i to: prvu ratu u visini od 10% utvrđene cene odnosno zakupnine u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora, a preostali iznos u 35 jednakih mesečnih rata.
Rate će se usklađivati sa porastom cena na malo odnosno indeksom potrošačkih cena u Republici Srbiji, prema objavljenim podacima nadležne organizacije za poslove vođenja statistike, za period od ugovorenog obračuna cene odnosno zakupnine do poslednjeg dana u mesecu, a uplaćuju se do 15 u narednom mesecu.
Za period kašnjenja u plaćanju, obračunava se zatezna kamata u skladu sa zakonom koji uređuje visinu stope i načina obračuna zatezne kamate.
Radi obezbeđivanja plaćanja zakupnine, ukoliko se plaćanje vrši na rate, zakupac je dužan da prilikom zaključenja ugovora o zakupu dostavi jedan od instrumenata obezbeđivanja plaćanja: neopozivu bankarsku garanciju "bez prigovora" i naplativu "na prvi poziv" na iznos neuplaćenih zakupnina odnosno dokaz o pravu svojine na nepokretnosti čija je tržišna vrednost jednaka ili veća u odnosu na tržišnu vrednost građevinskog zemljišta koje je predmet zakupa i saglasnost za stavljanje hipoteke na istu. Naplata instrumenata obezbeđivanja će se vršiti u korist propisanih uplatnih računa.
Izmena i raskid ugovora o zakupu i ugovora o otuđenju
Ako se promeni vlasnik objekta, odnosno posebnog (fizičkog) dela objekta, koji je izgrađen ili se gradi na građevinskom zemljištu u javnoj svojini koje se koristi po osnovu ugovora o zakupu zaključenog u skladu sa zakonom, zakupodavac će, na zahtev novog vlasnika, izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca, stupiti novi vlasnik objekta, odnosno dela objekta.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu iz stava 1. ovog člana dostavlja se ugovor o kupovini objekta, odnosno posebnog fizičkog dela objekta, odnosno drugi pravni osnov kojim se stiče pravo svojine, koji je sudski overen, odnosno pravnosnažno rešenje o nasleđivanju, sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po osnovu sticanja prava svojine ili sa potvrdom poreske uprave o oslobođenju od poreske obaveze i izjavu da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Ako se promeni vlasnik katastarske parcele kome je u postupku ispravke granica parcele dato u zakup građevinsko zemljište u javnoj svojini, na zahtev novog vlasnika može se izmeniti ugovor o zakupu tako što će na mesto dotadašnjeg zakupca, stupiti novi vlasnik katastarske parcele.
Uz zahtev za izmenu ugovora o zakupu iz stava 3. ovog člana dostavlja se dokaz o pravu svojine na katastarskoj parceli sa potvrdom poreske uprave o izmirenju poreza po osnovu sticanja prava svojine ili sa potvrdom poreske uprave o oslobođenju od poreske obaveze i izjavu da prihvata sve obaveze dotadašnjeg zakupca iz ugovora o zakupu.
Zahtev iz stava 1. i 3. ovog člana podnosi se sekretarijatu.
Po obradi zahteva sekretarijat isti dostavlja komisiji koja ceni osnovanost zahteva. Zapisnik komisije, sa odgovarajućim predlogom dostavlja se sekretarijatu, u roku od osam dana od dana održane sednice komisije.
Po zahtevu iz stava 1. i 3. ovog člana, gradonačelnik donosi rešenje kojim se menja zakupac, tako što će na mesto, odnosno pored dotadašnjeg zakupca stupiti, novi vlasnik.
Na osnovu rešenja iz stava 7. ovog člana gradonačelnik, odnosno drugo lice po njegovom ovlašćenju, sa novim vlasnikom zaključuje ugovor o zakupu u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja novom vlasniku.
2. Raskid ugovora o zakupu i ugovora o otuđenju
Ugovor o zakupu se raskida pre isteka ugovorenog roka:
1. ako zakupac odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je dato u zakup;
2. ako zakupac ne plati zakupninu u visini od šest dospelih mesečnih rata;
3. ako zakupac ne koristi dato građevinsko zemljište za potrebe izgradnje već za druge namene;
4. ako zakupac ne privede građevinsko zemljište nameni u ugovorenom roku, i
5. u drugim slučajevima u skladu sa zakonom.
Ugovor o otuđenju se raskida:
1. ukoliko lice kome je građevinsko zemljište otuđeno odustane od izgradnje na građevinskom zemljištu koje mu je otuđeno;
2. u slučaju neispunjenja, odnosno neizvršenja ugovornih obaveza i
3. u drugim slučajevima u skladu sa pozitivnim propisima.
Ugovor o otuđenju se raskida ukoliko lice kome je građevinsko zemljište otuđeno ne plati cenu u roku iz člana 50. stav 1. ove odluke.
Predlog za raskid ugovora o zakupu, odnosno raskid ugovora o otuđenju podnosi se sekretarijatu. Predlog mogu podneti Direkcija, zakupac, lice kome je otuđeno građevinsko zemljište i nadležni pravobranilac.
Po obradi predloga, sekretarijat isti dostavlja komisiji, koja ceni osnovanost predloga. Zapisnik komisije sa odgovarajućim predlogom dostavlja se sekretarijatu u roku od osam dana od dana održane sednice komisije.
Po predlogu za raskid ugovora o zakupu odnosno raskid ugovora o otuđenju gradonačelnik donosi rešenje kojim se stavlja van snage rešenje o davanju građevinskog zemljišta u zakup, odnosno rešenje o otuđenju građevinskog zemljišta.
Na osnovu rešenja iz stava 3. ovog člana gradonačelnik odnosno drugo lice po njegovom ovlašćenju i zakupac, odnosno lice koje je građevinsko zemljište otuđeno, zaključuju sporazumni raskid ugovora o zakupu, odnosno ugovora o otuđenju, u roku od 30 dana od dana dostavljanja rešenja zakupcu, odnosno licu kome je građevinsko zemljište otuđeno.
U slučaju da gradonačelnik odnosno drugo lice po njegovom ovlašćenju i zakupac, odnosno lice koje je građevinsko zemljište otuđeno, ne zaključe sporazumni raskid ugovora o zakupu, odnosno ugovora o otuđenju, u roku iz prethodnog stava, gradonačelnik odnosno drugo lice po njegovom ovlašćenju je obavezan da zakupcu, odnosno licu kome je građevinsko zemljište otuđeno, otkaže ugovor o zakupu, odnosno jednostrano raskine ugovor o otuđenju, u skladu sa zakonom kojim se regulišu obligacioni odnosi.
Potpisi ugovorača na ugovoru o raskidu ugovora o zakupu, odnosno ugovora o otuđenju, overavaju se u sudu, a troškovi padaju na teret lica sa kojim se raskida ugovor.
Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, odnosno lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju, ima obavezu da, o svom trošku, izvrši brisanje prava zakupa, odnosno prava svojine, u javnoj knjizi o evidenciji nepokretnosti i pravima na njima i vrati građevinsko zemljište u prvobitno stanje, kao i da nadoknadi eventualno nastalu štetu.
Zakupac sa kojim je raskinut ugovor o zakupu, odnosno lice sa kojim je raskinut ugovor o otuđenju, po dostavljanju dokaza da je ispunio obaveze iz stava 1 ovog člana ima pravo na povraćaj uplaćenog iznosa na ime zakupnine, odnosno cene, u nominalnom iznosu, umanjenom za depozit i srazmerni deo iznosa zakupnine (u slučaju raskida ugovora o zakupu) za period držanja građevinskog zemljišta u zakupu.
Ostale odredbe o zakupu odnosno otuđenju
Građevinsko zemljište na kome je grad upisan kao nosilac prava javne svojine na idealnom delu katastarske parcele koja ispunjava uslov građevinske parcele može se dati u zakup ili otuđiti javnim oglašavanjem radi izgradnje, uz saglasnost vlasnika preostalog idealnog dela građevinske parcele.
Inicijativa za davanje u zakup ili otuđenje idealnog dela katastarske parcele u smislu stava 1. ovog člana podnosi se Direkciji i uz istu se prilaže saglasnost vlasnika preostalog idealnog dela građevinske parcele za pokretanje i sprovođenje postupka javnog oglašavanja za davanje građevinskog zemljišta u zakup ili otuđenje i saglasnost da gradonačelnik odnosno drugo lice koje on ovlasti i lice kome će se građevinsko zemljište dati u zakup ili otuđiti zaključe ugovor o zakupu, odnosno ugovor o otuđenju.
Zakupnina, cena i naknada za uređivanje građevinskog zemljišta, po osnovu zaključenih ugovora, predstavljaju prihod grada i uplaćuju se na odgovarajuće račune Grada.
Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja, po zaključenju ugovora o otuđenju predstavlja deo cene. Depozit uplaćen na depozitni račun u postupku javnog oglašavanja, po zaključenju ugovora o zakupu, predstavlja deo zakupnine. Depozit uplaćen na depozitni račun koji predstavlja deo cene, odnosno zakupnine, prenosi se na odgovarajući račun grada.
Naknada za uređivanje građevinskog zemljišta predstavlja prihod grada koji koristi Direkcija kao namenska sredstva za finansiranje programa uređivanja građevinskog zemljišta i izgradnje kapitalnih objekata grada.
Uplaćeni depozit ili data depozitna bankarska garancija, od strane učesnika u postupku davanja u zakup ili otuđenja građevinskog zemljišta, a kojima isto nije dato u zakup ili otuđeno, vraća se najkasnije u roku od pet dana od dana održane sednice komisije.
Davanje u zakup i otuđenje građevinskog zemljišta u postupku legalizacije
Davanje u zakup i otuđenje građevinskog zemljišta vlasniku bespravno sagrađenog objekta, ako je izgradnja tog objekta u skladu sa uslovima predviđenim zakonom kojim je regulisana legalizacija objekata vrši se na osnovu pravnosnažnog rešenja o utvrđivanju zemljišta za redovnu upotrebu objekta i formiranju građevinske parcele, shodno odredbama zakona.
U slučaju da je građevinsko zemljište već dato u zakup ispod objekta radi legalizacije objekta, zakupac je dužan da u roku od pet godina od dana pravnosnažnosti rešenja o legalizaciji pokrene postupak za utvrđivanje zemljišta za redovnu upotrebu u skladu sa zakonom.
Posebni slučajevi davanja u zakup građevinskog zemljišta
Izgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini grada u okviru kompleksa prosvetnih i sportskih objekata i ugostiteljskih objekata za smeštaj može se dati u zakup radi postavljanja balon-hala sportske namene u skladu sa odredbama odluke kojom se reguliše postavljanje balon-hala sportske namene na teritoriji grada Beograda.
Izgrađeno građevinsko zemljište u javnoj svojini grada se daje u zakup po tržišnim uslovima, po ceni utvrđenoj prema proceni ovlašćenog sudskog veštaka ekonomske struke.
Zahtev za davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta podnosi se sekretarijatu koji po obradi isti dostavlja na razmatranje komisiji.
Na predlog komisije, gradonačelnik donosi akt o davanju u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta radi postavljanja balon-hale sportske namene na određeno vreme, odnosno ne duže od 10 godina, uz mogućnost produženja po isteku roka.
Na osnovu akta iz stava 4. ovog člana zaključuje se ugovor o zakupu izgrađenog građevinskog zemljišta radi postavljanja balon-hale sportske namene koji u ime grada zaključuje gradonačelnik.
Ugovor o zakupu iz prethodnog stava se može raskinuti i pre isteka roka na koji je zaključen:
1. ukoliko zakupac balon-halu koristi suprotno nameni;
2. u slučaju neispunjenja, odnosno neizvršenja ugovornih obaveza i
3. u drugim slučajevima u skladu sa pozitivnim propisima.
Po prestanku važenja prava zakupa zakupac je dužan da predmetno zemljište vrati u prvobitno stanje.
Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i na davanje u zakup izgrađenog građevinskog zemljišta u javnoj svojini privrednim društvima koja vrše osposobljavanje kandidata za vozače (auto škole) radi postavljanja poligona za izvođenje početne praktične obuke kao i privrednim društvima odnosno preduzetnicima, radi postavljanja bašte ugostiteljskog objekta.
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada
Pribavljanje građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada Beograda sprovodi se u postupku javnog nadmetanja ili prikupljanja pismenih ponuda, a izuzetno neposrednom pogodbom, pod uslovima utvrđenim zakonom i ovom odlukom.
Najviša kupoprodajna cena građevinskog zemljišta koje se pribavlja u javnu svojinu grada Beograda je tržišna vrednost predmetne nepokretnosti. Procenu tržišne vrednosti građevinskog zemljišta vrši organizaciona jedinica gradske uprave nadležne za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti.
Građevinsko zemljište se može pribaviti u javnu svojinu grada Beograda neposrednom pogodbom, ali ne iznad od strane nadležnog organa iz stava 2. ovog člana procenjene tržišne vrednosti nepokretnosti, ako u konkretnom slučaju to predstavlja jedino moguće rešenje, pod kojim se podrazumeva:
1. slučaj kada građevinsko zemljište koje se pribavlja u javnu svojinu po svojim karakteristikama jedino odgovara potrebama, s tim da predlog akta, odnosno akt o ovakvom raspolaganju sadrži obrazloženje razloga opravdanosti i celishodnosti pribavljanja i razloge zbog kojih se pribavljanje ne bi moglo realizovati javnim nadmetanjem, odnosno prikupljanjem ponuda;
2. slučaj kada se radi o međusobnom raspolaganju između nosioca prava javne svojine.
Odredbe ove odluke koje se odnose na postupak otuđenja i davanja u zakup građevinskog zemljišta shodno se primenjuju u postupku pribavljanja građevinskog zemljišta u javnu svojinu grada Beograda.
Razmena građevinskog zemljišta
Razmena građevinskog zemljišta između grada Beograda i drugih nosioca prava svojine na građevinskom zemljištu vrši se izuzetno, neposrednom pogodbom, po tržišnim uslovima.
Predlog za razmenu građevinskog zemljišta podnosi se sekretarijatu.
Procenu tržišne vrednosti građevinskog zemljišta koje je predmet razmene vrši organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove procene tržišne vrednosti nepokretnosti.
Po obradi predloga, sekretarijat isti dostavlja komisiji, koja ceni opravdanost i celishodnost razmene.
Na obrazložen predlog komisije gradonačelnik donosi se akt kojim se dozvoljava razmena građevinskog zemljišta između grada Beograda i drugih nosioca prava svojine.
Na osnovu akta iz prethodnog stava zaključuje se Ugovor o razmeni građevinskog zemljišta.
Potpisi ugovorača na ugovoru o razmeni se overavaju u sudu, a troškovi padaju na teret podnosioca predloga za razmenu građevinskog zemljišta.
Građevinsko zemljište u susvojini ili zajedničkoj svojini grada Beograda i drugih nosilaca prava svojine
Upravljanje i deoba građevinskog zemljišta u susvojini grada Beograda i drugog nosioca prava svojine vrši se shodno odredbama zakona kojim se uređuju osnove svojinskopravnih odnosa.
Zahtev za deobu građevinskog zemljišta u susvojini grada Beograda i drugog nosioca prava svojine suvlasnik podnosi sekretarijatu.
Procenu tržišne vrednosti građevinskog zemljišta koje je predmet deobe vrši organizaciona jedinica gradske uprave nadležna za poslove utvrđivanja tržišne vrednosti nepokretnosti.
Izveštaj o mogućnostima formiranja više katastarskih odnosno građevinskih parcela od katastarske parcele u susvojini grada Beograda i drugog nosioca prava svojine pribavlja se od organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove urbanizma.
Po obradi predloga, sekretarijat isti dostavlja komisiji, koja ceni opravdanost i celishodnost deobe.
Na obrazložen predlog komisije gradonačelnik donosi akt kojim se dozvoljava deoba građevinskog zemljišta u susvojini grada Beograda i drugog nosioca prava svojine.
Na osnovu akta iz prethodnog stava zaključuje se Ugovor o deobi građevinskog zemljišta.
Ugovorom o deobi se kao način deobe nepokretnosti može odrediti:
- deoba građevinskog zemljišta na dve ili više katastarske parcele koje ispunjavaju uslov za građevinsku parcelu;
- deoba građevinskog zemljišta na dve ili više katastarske parcele;
- otuđenje suvlasničkog dela drugom suvlasniku pod uslovima predviđenim ovom odlukom.
Potpisi ugovorača na ugovoru o deobi se overavaju u sudu, a troškovi padaju na teret podnosioca predloga za deobu građevinskog zemljišta.
Odredbe ovog člana shodno se primenjuju i na način upravljanja i deobu građevinskog zemljišta u zajedničkoj svojini grada Beograda i drugih nosioca prava svojine.
Vlasniku bespravno sagrađenog objekta na građevinskom zemljištu u susvojini grada Beograda i vlasnika bespravno sagrađenog objekta, ako je izgradnja tog objekta u skladu sa uslovima predviđenim zakonom kojim je regulisana legalizacija objekata, može se, po njegovom zahtevu, van postupka propisanog članom 62. ove odluke dati saglasnost za legalizaciju predmetnog objekta.
Zahtev za davanje saglasnosti u postupku legalizacije objekata, vlasniku bespravno sagrađenog objekta koji je u suvlasničkom odnosu sa gradom Beogradom, podnosi se sekretarijatu.
Po obradi predmeta sekretarijat isti dostavlja komisiji.
Komisija ceni opravdanost i celishodnost davanja tražene saglasnosti i eventualno obavezu plaćanja naknade gradu i zapisnik sa odgovarajućim predlogom dostavlja sekretarijatu.
Ukoliko komisija utvrdi da je obim prava javne svojine ugrožen izgradnjom takvog objekta, sekretarijat pribavlja od organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove utvrđivanja tržišne vrednosti nepokretnosti, procenu ograničenja prava javne svojine izraženu u novčanom iznosu, koja se potom dostavlja podnosiocu zahteva na izjašnjenje.
Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema uslova dostavi pismenu izjavu da iste prihvata. Ukoliko se podnosilac zahteva u navedenom roku ne izjasni ili ne prihvati uslove, smatraće se da je odustao od zahteva.
Zahtev iz stava 2. ovog člana sa pismenom izjavom podnosioca zahteva da prihvata uslove sekretarijat dostavlja gradonačelniku. Saglasnost u ime grada vlasniku bespravno sagrađenog objekta daje gradonačelnik.
Ustanovljavanje prava službenosti na građevinskom zemljištu
Gradonačelnik na predlog komisije donosi akt kojim se ustanovljava pravo službenosti, kada je prema propisima kojima se uređuje izgradnja, odnosno drugim propisima,
pravo službenosti predviđeno kao imovinsko-pravni osnov, kao i u ostalim slučajevima kada je to, s obzirom na okolnosti, neophodno.
Zahtev za ustanovljavanje prava službenosti podnosi se sekretarijatu.
Ispunjenost uslova za ustanovljavanje prava službenosti na građevinskom zemljištu u javnoj svojini grada Beograda ceni komisija.
Sticalac prava službenosti plaća ugovorenu naknadu gradu za ustanovljeno pravo službenosti, prema proceni organizacione jedinice gradske uprave nadležne za procenu tržišne vrednosti nepokretnosti.
Gradonačelnik u ime grada Beograda zaključuje ugovor o ustanovljavanju prava službenosti.
Za ugovore o zakupu građevinskog zemljišta zaključene do dana stupanja na snagu ove odluke, zakupci mogu da nastave plaćanje zakupnine kako je to ugovorom predviđeno ili da zaključenjem aneksa ugovora o zakupu, preostali nedospeli ugovoreni iznos zakupnine plate u skladu sa odredbama ove odluke.
Postupci davanja građevinskog zemljišta u zakup koji do dana stupanja na snagu ove odluke nisu okončani donošenjem rešenja o davanju u zakup građevinskog zemljišta, nastaviće se i rešavati po ovoj odluci.
Postupci pokrenuti po Odluci o načinu postupanja sa stvarima koje su u javnoj svojini grada Beograda, odnosno na kojima grad Beograd ima posebna svojinska ovlašćenja ("Službeni list grada Beograda", broj 60/2012), do dana stupanja na snagu ove odluke, nastaviće se po toj odluci.
Lica kojima je do dana stupanja na snagu ove odluke dato građevinsko zemljište u zakup, mogu podneti sekretarijatu zahtev za izmenu rešenja o davanju u zakup, tako da im se građevinsko zemljište otuđi, pod uslovom da su izmirili sve dospele obaveze na ime zakupnine i pod uslovom da prihvate plaćanje razlike između plaćene zakupnine i tržišne vrednosti građevinskog zemljišta na dan podnošenja zahteva za izmenu rešenja o davanju u zakup, u roku od 15 dana od dana zaključenja ugovora o otuđenju.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, sekretarijat pribavlja od organizacione jedinice gradske uprave nadležne za poslove procene tržišne vrednosti podatak o tržišnoj vrednosti građevinskog zemljišta, a od Direkcije podatak o isplaćenoj zakupnini.
Podatak o razlici između tržišne vrednosti građevinskog zemljišta i plaćene zakupnine, dostavlja se na izjašnjenje podnosiocu zahteva.
Podnosilac zahteva je dužan da u roku od osam dana od dana prijema obaveštenja o ovim podacima dostavi pisanu izjavu da prihvata plaćanje razlike u roku određenom u stavu 1. ovog člana. U slučaju propuštanja smatraće se da je odustao od podnetog zahteva.
Ispunjenost uslova za izmenu rešenja o davanju u zakup ceni komisija.
Po okončanom postupku gradonačelnik donosi rešenje kojim se menja rešenje o davanju građevinskog zemljišta u zakup tako da se građevinsko zemljište otuđuje.
Na osnovu rešenja iz stava 6. ovog člana zaključuje se ugovor o otuđenju.
Ukoliko je uplaćeni iznos zakupnine veći od tržišne vrednosti građevinskog zemljišta, podnosilac zahteva nema pravo na povraćaj uplaćenog iznosa zakupnine.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o građevinskom zemljištu ("Službeni list grada Beograda", broj 23/2010) i Odluka o načinu postupanja sa stvarima koje su u javnoj svojini grada Beograda, odnosno na kojima grad Beograd ima posebna svojinska ovlašćenja ("Službeni list grada Beograda", broj 60/2012).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Beograda".