PRAVILNIKO BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU ODREĐIVANJA MERE KARANTINA, ODNOSNO STAVLJANJA LICA POD ZDRAVSTVENI NADZOR("Sl. glasnik RS", br. 18/2015) |
Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi i način određivanja mere karantina, odnosno stavljanja lica pod zdravstveni nadzor.
2. Uslovi i način određivanja mere karantina
Karantin je mera kojom se utvrđuju obavezni zdravstveni pregledi zdravim licima koja su bila ili za koja postoji sumnja da su bila u kontaktu sa licima obolelim od: kuge, velikih boginja i virusnih hemoragičkih groznica (izuzev hemoragičke groznice sa bubrežnim sindromom) uz ograničenje slobode kretanja, u skladu sa zakonom.
U slučaju pojave druge zarazne bolesti, za koju ministar nadležan za poslove zdravlja (u daljem tekstu: ministar), u saradnji sa Republičkom stručnom komisijom za zaštitu stanovništva od zaraznih bolesti u (daljem tekstu: Komisija), utvrdi da može predstavljati opasnost po zdravlje stanovništva Republike Srbije, takođe se određuje i sprovodi mera karantina, u skladu sa zakonom.
Mera karantina ima za cilj da se tokom perioda inkubacije spreči širenje bolesti sa lica koja su bila ili za koja se sumnja da su bila u direktnom kontaktu sa obolelim licem.
Transport, odnosno prevoz lica do objekta određenog za potrebe karantina, obezbeđuje se sanitetskim vozilom.
O broju lica koja su stavljena u karantin, obaveštava se institut, odnosno zavod za javno zdravlje, prema mestu boravka tih lica, odnosno Zavod za javno zdravlje osnovan za teritoriju Republike (u daljem tekstu: Zavod).
Lica kojima je naređena mera karantina dužna su da se pridržavaju naređenja pod pretnjom prinudnog stavljanja u karantin, u skladu sa zakonom.
Mera karantina sprovodi se u objektima koji ispunjavaju propisane sanitarno-higijenske i epidemiološke uslove, kao i uslove brze i stalne komunikacije (telefon, faks, elektronska komunikacija, dostupnost saobraćajnicama).
Sanitarno-higijenski i epidemiološki uslovi iz stava 1. ovog člana, podrazumevaju snabdevenost zdravstveno ispravnom vodom za piće i higijenske potrebe, higijenski način dispozicije čvrstog i tečnog otpada, mogućnost prirodne i veštačke ventilacije i potrebna temperatura vazduha, postojanje više ulaza u objekat radi izbegavanja ukrštanja puteva čisto-prljavo.
Objekat za sprovođenje mere karantina iz stava 1. ovog člana, mora da sadrži:
1) prijemni deo sa sanitarnim propusnikom;
2) prostor za boravak lica u karantinu sa zasebnim sanitarnim čvorom;
3) prostor za boravak medicinskog osoblja sa zasebnim sanitarnim čvorom;
4) prostor za izolaciju lica sa sumnjom na pojavu bolesti do organizovanja transporta u zdravstvenu ustanovu za bolničko lečenje lica obolelih od zaraznih bolesti;
5) prostor za boravak lica zaduženih za obezbeđenje objekta izvan prostorija za boravak lica pod pojačanim zdravstvenim nadzorom;
6) priručnu apoteku;
7) ambulantu sa neophodnom opremom i lekovima;
8) priručnu laboratoriju;
9) prostoriju priručne kuhinje sa prostorom za odlaganje i pakovanje upotrebljenog kuhinjskog posuđa i pribora za jednokratnu upotrebu;
10) prostoriju za trijažu i odlaganje prljavog veša;
11) prostoriju za odlaganje čistog veša;
12) prostoriju za smeštaj zaštitne opreme i dezinfekcionih sredstava;
13) prostoriju za bezbedno odlaganje infektivnog otpada;
14) prostoriju za lica na održavanju higijene sa posebnim sanitarnim čvorom i odvojenim prostorom za smeštaj sredstava, opreme i pribora za higijenu.
Ispunjenost sanitarno-higijenskih i epidemioloških uslova objekta za karantin, utvrđuje sanitarni inspektor, u skladu sa zakonom.
Zdravstveni nadzor lica u karantinu vrši medicinski tim koji boravi u karantinu.
Potreban broj i sastav medicinskog tima i opreme zavisi od broja lica kojima je naređena mera karantina.
Medicinski tim i lica na održavanju higijene koji borave u karantinu, kao i oprema obezbeđuje se iz zdravstvene ustanove iz Plana mreže u kojoj se obavlja zdravstvena delatnost, na teritoriji opštine na kojoj se nalazi objekat koji je Vlada svojim aktom odredila za sprovođenje mere karantina.
Koordinaciju rada karantina vrši epidemiološka služba instituta, odnosno zavoda za javno zdravlje na teritoriji za koju su osnovani.
3. Uslovi i način stavljanja lica pod zdravstveni nadzor
Zdravstveni nadzor predstavlja meru koja se sprovodi u cilju praćenja zdravstvenog stanja lica koja dolaze iz zemalja u kojima ima kolere, kuge, velikih boginja, žute groznice, virusnih hemoragičkih groznica (izuzev hemoragičke groznice sa bubrežnim sindromom) i malarije, kao i drugih zaraznih bolesti nepoznate etiologije, a koje mogu ugroziti zdravlje stanovništva Republike Srbije.
Zdravstveni nadzor se sprovodi nad licima koja dolaze direktno, ili preko drugih zemalja, iz zemalja u kojima ima zaraznih bolesti iz stava 1. ovog člana, radi uočavanja prvih simptoma bolesti i preduzimanja zdravstvenih mera u cilju sprečavanja širenja zaraznih bolesti.
Zdravstveni nadzor može se, u skladu sa zakonom i u skladu sa odredbama Međunarodnog zdravstvenog pravilnika, odrediti i za lica koja dolaze iz zemalja u kojima se organizuju skupovi visokog epidemiološkog rizika (masovna okupljanja) ili u kojima postoje druge zarazne bolesti koje nisu navedene u članu 6. stav 1. ovog pravilnika, ako neka od tih zaraznih bolesti može unošenjem ugroziti zdravlje stanovništva Republike Srbije, u skladu sa zakonom.
Lice pod zdravstvenim nadzorom mora pružiti istinite podatke o svom zdravstvenom stanju i pridržavati se naloga doktora medicine.
Dužinu trajanja mere zdravstvenog nadzora, određuje Zavod na osnovu mišljenja Komisije, a sprovodi se u trajanju maksimalne inkubacije određene zarazne bolesti, navedene u članu 6. stav 1. ovog pravilnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".