ODLUKA

O SPOLJNOJ REVIZIJI BANAKA

("Sl. glasnik RS", br. 41/2007, 59/2008, 67/2012 i 18/2015)

1. Ovom odlukom propisuju se kriterijumi na osnovu kojih Narodna banka Srbije utvrđuje i objavljuje listu spoljnih revizora koji mogu vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: Lista), kao i minimalan obim i sadržaj izveštaja spoljnog revizora o reviziji finansijskih izveštaja banke.

I KRITERIJUMI ZA UTVRĐIVANJE I OBJAVLJIVANJE LISTE SPOLJNIH REVIZORA

2. Kriterijumi koje mora da ispunjava spoljni revizor da bi mogao da vrši reviziju finansijskih izveštaja banke su sledeći:

1) da ispunjava uslove koji su za preduzeće za reviziju propisani zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija;

2) da ima najmanje šestoro zaposlenih koji imaju profesionalno zvanje ovlašćenog revizora i licencu za rad na poslovima revizije finansijskih izveštaja, od kojih najmanje troje ima najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banaka;

3) da ima najmanje 20 zaposlenih u organizacionom delu u čijem su delokrugu poslovi revizije;

4) da u prethodnih pet godina nije brisan s Liste na osnovu tačke 5. stav 4. ove odluke.

3. Radi stavljanja na Listu, preduzeće za reviziju podnosi Narodnoj banci Srbije pismeni zahtev, uz koji prilaže dokumentaciju kojom dokazuje ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. ove odluke.

O zahtevu iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema urednog zahteva.

U postupku odlučivanja o zahtevu iz stava 1. ove tačke, preduzeće za reviziju je dužno da, na zahtev Narodne banke Srbije, obavi prezentaciju metodologije revizije finansijskih izveštaja banke koju primenjuje u svom poslovanju.

4. Utvrđenu Listu Narodna banka Srbije objavljuje na svojoj Internet prezentaciji.

5. Ako se posle objavljivanja Liste promene podaci koji utiču na ispunjenost kriterijuma iz tačke 2. ove odluke - spoljni revizor je dužan da o tome bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije.

Narodna banka Srbije može od spoljnog revizora koji je na Listi da zahteva da joj dostavi dokumentaciju kojom dokazuje da i dalje ispunjava kriterijume iz tačke 2. ove odluke.

U slučaju da spoljni revizor više ne ispunjava kriterijume iz tačke 2. odredbe od 1) do 3) ove odluke, kao i u slučaju da ne postupi u skladu sa st. 1. i 2. ove tačke, Narodna banka Srbije će ga brisati s Liste.

Narodna banka Srbije brisaće spoljnog revizora s Liste i:

1) ako ona utvrdi da spoljni revizor nije postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon) i/ili u slučaju iz člana 62. Zakona, ili

2) ako ministarstvo nadležno za poslove finansija, Komora ovlašćenih revizora ili drugi nadležni organ utvrde da spoljni revizor nije postupio u skladu s Međunarodnim standardima revizije i/ili Kodeksom etike za profesionalne računovođe.

Ako postoje osnovi sumnje da spoljni revizor nije postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona - Narodna banka Srbije ga može suspendovati s Liste, i to dok ne utvrdi da li je postupio u skladu s tim stavom, a najduže 90 dana.

Kad utvrdi da je spoljni revizor postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona, odnosno posle isteka roka iz stava 5. ove tačke - Narodna banka Srbije će tom spoljnom revizoru ukinuti suspenziju s Liste.

Do isteka roka iz stava 5. ove tačke, odnosno dok Narodna banka Srbije ne utvrdi da li je spoljni revizor postupio u skladu s članom 58. stav 1. Zakona - spoljni revizor koji je suspendovan s Liste može da završi reviziju finansijskih izveštaja banke započetu do dana dostavljanja rešenja o tom suspendovanju, ali ne može da zaključuje nove ugovore o obavljanju revizije finansijskih izveštaja banke.

6. Spoljni revizor koji je na Listi ne može u istoj godini obavljati reviziju finansijskih izveštaja banke i pružati joj konsultantske usluge (npr. usluge u vezi s vođenjem poslovnih knjiga i sastavljanjem finansijskih izveštaja, usluge procene vrednosti, usluge interne revizije, usluge u oblasti informacione tehnologije, pravne usluge, usluge u okviru poslovnih finansija, saveta ili pomoći, odnosno druge usluge), niti može obavljati reviziju za poslovnu godinu u kojoj joj je pružao ove usluge. Ovaj spoljni revizor ne može obavljati ni reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu godinu u kojoj je njegov zaposleni bio privremeno angažovan u toj banci, ili je u banci privremeno angažovan u vreme obavljanja revizije.

7. Predstavnici Narodne banke Srbije i spoljni revizori mogu održavati sastanke u vezi sa obavljanjem poslova revizije finansijskih izveštaja banke - i to pre početka revizije, u toku revizije i nakon obavljene revizije.

Sastancima iz stava 1. ove tačke prisustvuju predstavnici banke kod koje je vršena revizija finansijskih izveštaja ili ih o sadržaju tih sastanaka obaveštava spoljni revizor.

Spoljni revizor dužan je da Narodnoj banci Srbije na njen zahtev dostavi metodologiju revizije finansijskih izveštaja banke koju primenjuje u svom poslovanju, plan revizorskih aktivnosti u vezi s pojedinačnom revizijom finansijskih izveštaja banke, kao i druge informacije u vezi sa obavljanjem revizije.

II MINIMALNI OBIM I SADRŽAJ IZVEŠTAJA SPOLJNOG REVIZORA O REVIZIJI FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA BANKE

8. Izveštaj spoljnog revizora o obavljenoj reviziji godišnjih finansijskih izveštaja banke (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) sačinjava se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija i ovom odlukom.

Izveštaj o reviziji naročito sadrži:

1) mišljenje spoljnog revizora;

2) finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije;

3) mišljenje o usklađenosti izveštaja o poslovanju sa finansijskim izveštajima za istu poslovnu godinu i izveštaj o poslovanju koji je bio predmet ovog mišljenja;

4) pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja;

5) analize za potrebe Narodne banke Srbije.

Pod mišljenjem spoljnog revizora iz stava 2. odredba pod 1) ove tačke podrazumeva se mišljenje o tome da li su finansijski izveštaji banke koji su bili predmet revizije sačinjeni u skladu s međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja u smislu zakona kojim se uređuje računovodstvo i propisima Narodne banke Srbije, kao i da li istinito i objektivno prikazuju finansijski položaj banke, rezultate poslovanja i novčane tokove po svim materijalno značajnim pitanjima.

Finansijski izveštaji iz stava 2. odredba pod 2) ove tačke prilažu se u sažetom obliku, koji podrazumeva da su obrasci tih izveštaja sastavljeni u skladu sa odlukom kojom se uređuju obrasci i sadržina pozicija u obrascima finansijskih izveštaja za banke, ali ne sadrže stavke čija je vrednost nula, kolone koje se odnose na mapiranje finansijskih izveštaja i oznake AOP pozicija. Napomene uz finansijske izveštaje prilažu se u punom obliku. Svaki pojedinačni sažeti obrazac finansijskih izveštaja potpisuje rukovodstvo banke.

Pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja, koje potpisuju odgovorna lica u banci, potvrđuje da finansijski izveštaji istinito, objektivno i u skladu sa zakonom prikazuju finansijski položaj, rezultate poslovanja, novčane tokove i promene na kapitalu te banke za godinu na koju se finansijski izveštaji odnose.

Analize za potrebe Narodne banke Srbije sadrže: (A) analizu bilansa stanja, bilansa uspeha i vanbilansne aktive banke i (B) analizu kvaliteta poslovanja (boniteta) banke.

Analize iz ove odluke sadrže i eventualne korekcije koje je izvršio ovlašćeni revizor, odnosno banka.

A. Analiza bilansa stanja, bilansa uspeha i vanbilansne aktive banke

Analiza bilansa stanja, bilansa uspeha i vanbilansne aktive banke sadrži kratak komentar spoljnog revizora o bilansu stanja, bilansu uspeha i vanbilansne aktive banke, njihovu strukturu i obuhvata najmanje poseban osvrt i objašnjenje za one bilansne i vanbilansne pozicije kod kojih je došlo do znatnijih promena u odnosu na prethodni izveštajni period.

B. Analiza kvaliteta poslovanja (boniteta) banke

1) Kapital banke

Dati komentar kapitala banke pre i posle eventualnih korekcija koje izvrši ovlašćeni revizor ili banka na predlog ovlašćenog revizora, zatim navesti najveće akcionare banke, tj. lica koja imaju vlasništvo u banci koje im omogućava više od 5% glasačkih prava, promene u vlasničkoj strukturi banke u toku godine, i analizirati da li su akcionari banke povezani tako da se smatra da nastupaju kao jedan sticalac u smislu odredaba Zakona koje uređuju sticanje vlasništva u banci.

2) Kvalitet aktive

Prikazati strukturu rizične i nerizične aktive nakon izvršenih korekcija, analizirati rizičnu aktivu i iskazati ispravku vrednosti kao indirektni otpis plasmana po bilansnoj aktivi, odnosno rezervisanja za gubitke po vanbilansnoj aktivi, analizirati kreditni portfelj (krediti, kamate, preuzete i potencijalne obaveze), materijalno značajne dužnike i njihovo finansijsko stanje, kredite date licima povezanim s bankom u smislu Zakona, kao i njihovo finansijsko stanje, zatim iskazati kamatonosnu i nekamatonosnu aktivu nakon izvršenih korekcija i analizirati njihov odnos, te prikazati strukturu i visinu potraživanja od drugih banaka i dati komentar stepena njihove naplativosti; analizirati poslove u ime i za račun pravnih i fizičkih lica, a ako su na tim računima knjiženi rizični plasmani - reklasifikovati ih na odgovarajuće račune. Navesti da li je bilo isplata po datim oblicima jemstva, i koliko, i da li banka i dalje daje jemstvo komitentima za koje je izvršila plaćanje; navesti ostvareni prosečan rok za naplatu izvršenih plaćanja po jemstvima.

3) Pokazatelji poslovanja i izloženost rizicima

Navesti da li je, koliko puta i u kom periodu tokom godine, banka prekršila propisanu vrednost pokazatelja adekvatnosti kapitala, pokazatelja izloženosti (prema jednom licu ili grupi povezanih lica, kao i izloženost banke prema licu povezanom sa bankom), pokazatelja ulaganja banke, pokazatelja likvidnosti, pokazatelja deviznog rizika, obračunatih u skladu s propisima Narodne banke Srbije. Navesti da li banka ima usvojene odgovarajuće procedure kojima se obezbeđuju adekvatne interne kontrole i dosledna primena strategije i politika za upravljanje rizicima, procedura za identifikovanje i merenje, odnosno procenu rizika i za upravljanje svim materijalno značajnim rizicima, kao i da li ima procedure za redovno izveštavanje organa banke i Narodne banke Srbije o upravljanju rizicima. Dati komentar o aktivnostima koje banka preduzima u cilju održavanja propisanih vrednosti pokazatelja, posebno za pokazatelje koji su prekršeni tokom godine ili su bili blizu najmanjih, odnosno najvećih dozvoljenih propisanih vrednosti.

4) Adekvatnost kapitala

Navesti da li je tokom godine banka održavala adekvatan nivo kapitala - srazmerno obimu i vrsti poslovnih aktivnosti i izloženosti banke; da li je Narodna banka Srbije banci odredila pokazatelj adekvatnosti kapitala veći od propisanog s obzirom na vrstu i stepen rizika i poslovnih aktivnosti banke, kako bi se obezbedila stabilnost i sigurnost poslovanja banke i ispunjenje njenih obaveza prema poveriocima; da li banka primenjuje odgovarajuće procedure za praćenje i procenu potrebnog nivoa kapitala s obzirom na rizike kojima je izložena ili će biti izložena u budućem poslovanju.

5) Profitabilnost

Komentarisati razliku ostvarenu između aktivne i pasivne kamate, analizirati kamate po vrstama plasmana i odgovarajućih izvora, s posebnim osvrtom na učešće kredita, i prikazati odnos:

- dobiti (gubitka) i aktive,

- dobiti (gubitka) i ukupnog bilansnog kapitala,

- prihoda od kamata i aktive,

- rashoda od kamata i pasive,

- neto prihoda/rashoda po osnovu obezvređenja finansijskih sredstava i kreditno rizičnih vanbilansnih stavki i aktive.

Analizirati kamatonosnu, odnosno nekamatonosnu aktivu i aktivnosti koje banka preduzima na povećanju stepena naplativosti i prikazati odnos neto prihoda od kamata i kamatonosne aktive.

Komentarisati strukturu gubitka, odnosno iznos nepokrivenog gubitka (uzroke i godinu nastanka, razloge nepokrivenosti, kao i aktivnosti na otklanjanju uzroka gubitka); prihode od kamata na obezvređene plasmane; rashode po osnovu kamate po depozitima i uzetim kreditima; način raspodele dobiti.

6) Kadrovska i organizaciona osposobljenost

Navesti kadrovsku strukturu banke sa ukupnim brojem zaposlenih: rukovodeći kadar, stručni kadar i pomoćno osoblje; članove upravnog odbora (ime i prezime i naziv pravnog lica u kome su zaposleni) i izvršnog odbora. Navesti i ukupne bruto i neto naknade predsednika i članova upravnog odbora, kao i zbirno za ostale članove upravnog odbora, kao i ukupne bruto i neto naknade i zarade za predsednika izvršnog odbora i zbirno za ostale članove izvršnog odbora - ostvarene u banci. Prikazati organizacionu mrežu banke sa organizacionim delovima (filijale, poslovne jedinice i predstavništva u zemlji i inostranstvu) i njihovim sedištem.

7) Informacioni sistem

Opisati organizaciju i upravljanje informacionim sistemom i drugim tehnologijama, njegovu adekvatnost, pouzdanost i usklađenost sa poslovima koje banka obavlja. Navesti da li banka ima usvojene odgovarajuće unutrašnje opšte akte kojima je uspostavljen okvir za upravljanje bezbednošću informacionog sistema i oceniti stepen fizičke zaštite podataka i informacionog sistema banke.

tač. 9. i 10. (brisano)

11. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije izveštaj o reviziji dostavi zajedno s pismom rukovodstvu koje je spoljni revizor dostavio banci posle završetka revizije, i to najkasnije u roku od 120 dana posle završetka poslovne godine na koju se izveštaj o reviziji odnosi.

Jedan primerak izveštaja o reviziji spoljnog revizora dostavlja se i odboru za praćenje poslovanja banke (odbor za reviziju).

Banka je dužna da konsolidovane godišnje finansijske izveštaje sa izveštajem spoljnog revizora dostavi Narodnoj banci Srbije, za prethodnu poslovnu godinu - u roku od 150 dana nakon završetka te godine.

Pod konsolidovanim godišnjim finansijskim izveštajima iz stava 3. ove tačke podrazumevaju se konsolidovani godišnji finansijski izveštaji sastavljeni u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.

Izveštaj spoljnog revizora o obavljenoj reviziji godišnjih konsolidovanih finansijskih izveštaja banke sačinjava se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija i sadrži mišljenje spoljnog revizora i konsolidovane finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije.

12. Pismo rukovodstvu sadrži, između ostalog, sve utvrđene nalaze i preporuke spoljnog revizora koji se odnose na efikasnost funkcionisanja unutrašnje revizije i kontrole usklađenosti poslovanja, uspostavljeni sistem upravljanja rizicima i sistem unutrašnjih kontrola banke.

13. Banka je dužna da, najkasnije u roku od 15 dana od dana dostavljanja izveštaja o reviziji objavi:

- kompletan izveštaj spoljnog revizora, na svojoj internet prezentaciji i da ga zadrži na toj prezentaciji do objavljivanja izveštaja za narednu poslovnu godinu. Pod kompletnim izveštajem spoljnog revizora, u smislu ove odluke, smatra se izveštaj o reviziji koji sadrži elemente iz tačke 8. stav 2. odredbe pod 1) i 2) ove odluke,

- izveštaj u skraćenom obliku u dnevnim novinama koje se distribuiraju na teritoriji Republike Srbije. Pod izveštajem spoljnog revizora u skraćenom obliku podrazumeva se izveštaj o reviziji koji sadrži elemente iz tačke 8. stav 2. odredbe pod 1) i 2) ove odluke, osim napomena uz finansijske izveštaje.

14. Ako Narodna banka Srbije odbije da prihvati izveštaj spoljnog revizora, u skladu s članom 62. Zakona, banka je dužna da na svojoj Internet prezentaciji odbijeni izveštaj zameni novim izveštajem, koji je drugi spoljni revizor sačinio na osnovu ponovo obavljene revizije.

15. Spoljni revizori iz Liste spoljnih revizora koji mogu vršiti reviziju finansijskih izveštaja banke ("Službeni glasnik RS", broj 8/2007) obavljaju reviziju finansijskih izveštaja banke za poslovnu 2007. godinu, s tim da je ne mogu obavljati ako su do te poslovne godine obavili tri uzastopne revizije finansijskih izveštaja kod iste banke.

16. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o spoljnoj reviziji banaka ("Službeni glasnik RS", broj 57/2006).

17. Ova odluka stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Samostalna odredba Odluke o izmeni
Odluke o spoljnoj reviziji banaka

("Sl. glasnik RS", br. 59/2008)

2. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama
Odluke o spoljnoj reviziji banaka

("Sl. glasnik RS", br. 67/2012)

5. Spoljni revizor koji se nalazi na listi spoljnih revizora koji mogu da vrše reviziju finansijskih izveštaja banke a koju je Narodna banka Srbije utvrdila na osnovu Odluke - dužan je da dokaze o ispunjenosti kriterijuma da ima najmanje šestoro zaposlenih koji imaju profesionalno zvanje ovlašćenog revizora i licencu za rad na poslovima revizije finansijskih izveštaja, od kojih najmanje troje ima najmanje tri godine iskustva u obavljanju poslova revizije finansijskih izveštaja banaka, dostavi u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

6. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o spoljnoj reviziji banaka

("Sl. glasnik RS", br. 18/2015)

7. Odredbe ove odluke primenjuju se počev od izveštaja o reviziji godišnjih finansijskih izveštaja banke, odnosno godišnjih konsolidovanih finansijskih izveštaja bankarske grupe, koji se sastavljaju na dan 31. decembra 2014. godine.

8. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".