ZAKONO ZAŠTITI DRŽAVNE GRANICE("Sl. glasnik RS", br. 97/2008 i 20/2015 - dr. zakon) |
Ovim zakonom uređuje se zaštita državne granice, organizacija i način vršenja zaštite.
Zaštita državne granice u smislu ovog zakona je kontrola prelaženja državne granice (u daljem tekstu: granična kontrola) i obezbeđenje državne granice, u cilju:
1) obezbeđenja nepovredivosti državne granice;
2) sprečavanja i otkrivanja kažnjivih dela i počinilaca tih dela;
3) zaštite života i zdravlja ljudi i životne sredine;
4) sprečavanja ilegalne migracije.
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom zakonu imaju sledeće značenje:
1) državna granica je zamišljena vertikalna ravan koja se graničnom linijom prostire po Zemljinoj površini i odvaja prostor Republike Srbije, njegov kopneni deo, unutrašnje vode, vazdušni prostor i prostor ispod površine zemlje od prostora susednih država. U smislu kontrole državne granice pod državnom granicom se smatraju i područja graničnih prelaza na aerodromima i pristaništima preko kojih se odvija međunarodni saobraćaj;
2) granična linija je obeležena ili zamišljena linija kojom se na Zemljinoj površini proteže državna granica;
3) granični prelaz je mesto određeno za prelaženje državne granice;
4) privremeni granični prelaz je mesto određeno za privremeni prelazak državne granice;
5) područje graničnog prelaza je obeleženi prostor na kome se vrši kontrola prelaženja državne granice i druga kontrola određena zakonom, deo javnog puta na tom prostoru, kao i objekti, instalacija i oprema potrebni za racionalno i bezbedno odvijanje saobraćaja preko državne granice i vršenje kontrole;
6) obezbeđenje državne granice je skup mera, radnji i ovlašćenja koja se preduzimaju uz državnu granicu, između graničnih prelaza i na graničnim prelazima izvan utvrđenog radnog vremena u cilju sprečavanja nedozvoljenog prelaženja državne granice i zaštite njene nepovredivosti;
7) integrisano upravljanje granicom podrazumeva uređenu saradnju svih službi prisutnih na graničnim prelazima (unutar, između i međunarodnu saradnju) kao i drugih državnih organa i institucija u cilju postizanja otvorenosti granice za kretanje lica i trgovinu i zatvorenosti granica za sve kriminalne i druge aktivnosti koje ugrožavaju stabilnost u regionu;
8) granična policija je organizaciona jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova koja neposredno obavlja poslove zaštite državne granice;
9) povreda državne granice, odnosno granični incident je svako narušavanje nepovredivosti državne granice za koje je utvrđeno da nije u skladu sa propisima Republike Srbije o zaštiti državne granice i međunarodnim ugovorima, a koje je učinjeno ili je nastalo na teritoriji Republike Srbije kao posledica delovanja organa ili drugog lica, odnosno koje sa teritorije strane države počine službena lica državnih i lokalnih organa i druga lica te države;
10) operator je pravno ili fizičko lice koje kao vlasnik ili korisnik upravlja aerodromom, lukom, pristaništem, železničkom stanicom i infrastrukturom koja je sastavni deo navedenih objekata.
II ORGANI NADLEŽNI ZA VRŠENJE ZAŠTITE DRŽAVNE GRANICE
Poslove granične kontrole i obezbeđenja državne granice vrše ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove (u daljem tekstu: Ministarstvo) i drugi organi državne uprave u skladu sa nadležnostima utvrđenim zakonom.
Integrisano upravljanje granicom
Organi koji obavljaju poslove iz člana 3. Zakona dužni su da deluju usklađeno, ostvaruju saradnju i pružaju međusobnu pomoć u obavljanju poslova iz utvrđene nadležnosti i delokruga tih organa, u skladu sa određenim procedurama i principima utvrđenim Strategijom integrisanog upravljanja granicom u Republici Srbiji.
Granična policija poslove zaštite državne granice obavlja u skladu sa nadležnošću utvrđenom ovim zakonom.
Način obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Pri obavljanju poslova iz člana 5. ovog zakona policijski službenik granične policije (u daljem tekstu: policijski službenik) primenjuje policijska ovlašćenja, kao i mere i radnje utvrđene Zakonom i to:
1) vrši uvid u putne ili druge isprave propisane za prelazak državne granice;
2) utvrđuje identitet lica i vrši proveru u propisanim evidencijama;
3) ako postoji sumnja u identitet, odnosno u verodostojnost putne ili druge isprave propisane za prelazak državne granice, uzima otiske prstiju i dlanova lica i druge biometrijske podatke;
4) proverava da li lice ispunjava uslove za ulazak, odnosno izlazak iz Republike Srbije;
5) overava prelazak državne granice, odnosno unosi u putnu ili drugu ispravu propisanu za prelazak državne granice podatke o ulasku i izlasku, kao i podatke o zabrani ulaska u zemlju, podatke o unošenju i prenošenju vatrenog oružja i municije i druge relevantne podatke;
6) proverava svrhu putovanja lica;
7) ako na drugi način nije moguće obaviti kontrolu lica, vrši pregled i pretresanje lica;
8) zadržava lice u vremenu koje je neophodno za vršenje kontrole i obezbeđuje pravilno, nesmetano i brzo odvijanje kontrole;
9) zahteva od lica koja prelaze državnu granicu na uvid stvari i predmete koje nose sa sobom ili u prevoznom sredstvu i vrši njihov pregled;
10) vrši unutrašnji i spoljni pregled prevoznog sredstva i proveru kroz propisane evidencije, u slučaju kada postoji sumnja da lice koje prelazi državnu granicu u prevoznom sredstvu prevozi skrivena lica, odnosno predmete i stvari čije je unošenje ili iznošenje iz Republike Srbije zabranjeno ili su pod posebnim režimom, radi utvrđivanja identiteta tih lica, sprečavanja nezakonitog prelaska državne granice i pronalaska predmeta i stvari;
11) u slučaju da je potreban pretres svih delova prevoznog sredstva vrši rastavljanje prevoznog sredstva;
12) postavlja i koristi tehnička sredstva, koristi službene pse i postavlja prepreke kojima se onemogućava nezakonito prelaženje državne granice.
Policijski službenik pri obavljanju poslova zaštite državne granice može primenjivati samo ona ovlašćenja, mere i radnje kojima se može ostvariti zakonom određeni cilj.
Primenom ovlašćenja, mera i radnji, policijski službenik ne sme prouzrokovati štetu koja bi bila nesrazmerna sa ciljem radi koga je preduzeta.
Policijski službenik dužan je da primenjuje ovlašćenja, mere i radnje za koje je ovlašćen dok ne postigne cilj, odnosno do trenutka dok ne utvrdi da se preduzetom radnjom ili naloženom merom cilj ne može postići.
Granična kontrola od strane carinskih organa
Na predlog Ministarstva, Vlada može odrediti da na nekim graničnim prelazima za pogranični saobraćaj, graničnu kontrolu obavljaju organi državne uprave nadležni za poslove carina, ukoliko je to ekonomičnije, a nije u suprotnosti sa razlozima bezbednosti.
Kada graničnu kontrolu obavljaju službenici organa državne uprave nadležni za poslove carina, granična policija im daje uputstva za rad i pruža stručnu pomoć.
Kontrola izvan područja graničnog prelaza
Granična policija može da obavlja kontrolu lica, prevoznih sredstava i stvari, za koju je ovlašćena ovim zakonom i to na javnim putevima i objektima od značaja za granični promet u mestu graničnog prelaza i na drugim mestima između graničnih prelaza, na prilaznim putevima uz državnu granicu, a radi sprečavanja i otkrivanja ilegalne migracije i suzbijanja prekograničnog kriminala.
Poslovi iz stava 1. ovog člana obavljaju se iz bezbednosnih razloga na osnovu policijskih saznanja nadležnih službi Ministarstva ili obaveštenja drugih državnih organa ili nadležnih bezbednosnih službi u cilju pronalaženja učinioca navedenih kažnjivih dela.
Prelazak državne granice na graničnom prelazu
Prelazak državne granice je svako kretanje ljudi preko državne granice.
Državna granica se, po pravilu, može prelaziti samo na graničnim prelazima sa važećom putnom ispravom ili drugom ispravom propisanom za prelazak državne granice, u vreme koje je određeno za vršenje saobraćaja na graničnom prelazu i na način koji je u skladu sa namenom graničnog prelaza.
Prelazak državne granice van graničnog prelaza
Van graničnog prelaza državna granica se može prelaziti u slučaju više sile ili ako je tako određeno međunarodnim ugovorom.
U slučaju više sile državna granica se može preći u bilo koje vreme i na bilo kom mestu. Lica koja su državnu granicu prešla u slučaju više sile dužna su da o tome obaveste graničnu policiju bez odlaganja, odnosno odmah po prestanku razloga koji su uslovili takav način prelaska državne granice.
Ako postoji opravdan interes u skladu sa međunarodnim ugovorom, odnosno uz odobrenje nadležnog organa susedne države, granična policija u saglasnosti sa nadležnom carinarnicom može na zahtev grupe lica ili pojedinca izdati graničnu dozvolu za prelazak državne granice izvan graničnog prelaza, odnosno za prelazak državne granice na graničnom prelazu izvan utvrđenog načina prelaska i radnog vremena graničnog prelaza.
Granična dozvola se izdaje određenim licima sa rokom važenja do jedne godine.
Granična dozvola će se oduzeti u slučaju zloupotrebe ili prestanka razloga zbog kojih je izdata.
Obrazac zahteva za izdavanje granične dozvole, obrazac granične dozvole, način i rokove izdavanja propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Granični prelaz je mesto određeno za prelazak državne granice u drumskom, železničkom, vazdušnom i vodnom saobraćaju, na kome se granična kontrola obavlja stalno, sezonski i privremeno.
Granični prelazi mogu biti otvoreni za međunarodni i pogranični saobraćaj.
Vlada određuje granične prelaze, vreme i način prelaska državne granice, što se sa susednom državom uređuje međunarodnim ugovorom.
Uslove i postupak otvaranja, zatvaranja i prekategorizacije graničnih prelaza propisuje Vlada.
Granični prelazi za međunarodni i pogranični saobraćaj
Granični prelaz za međunarodni saobraćaj je mesto određeno za prelaženje državne granice državljana Republike Srbije i stranih državljana.
Granični prelaz za pogranični saobraćaj je mesto preko koga državljani Republike Srbije sa određene teritorije Republike Srbije prelaze državnu granicu radi boravka u određenoj zoni susedne države, odnosno preko koga državljani susedne države sa određene teritorije te države prelaze državnu granicu radi boravka u određenoj zoni Republike Srbije, u skladu sa međunarodnim ugovorom.
Privremeni granični prelaz može rešenjem odrediti ministar nadležan za unutrašnje poslove, uz saglasnost ministara nadležnih za poslove finansija i spoljne poslove i nadležnog organa susedne države, ukoliko je to potrebno za održavanje kratkotrajnih aktivnosti: kulturnih, naučnih, sportskih, verskih i turističkih, obavljanja poljoprivrednih radova, privredne delatnosti i drugih aktivnosti koje proizilaze iz međunarodnog ugovora, izvođenja vežbi za sprečavanje prirodnih katastrofa, kao i radi preusmeravanja saobraćaja koji se odvija preko državne granice.
Rešenjem iz stava 1. ovog člana određuju se vreme, način i drugi uslovi prelaska državne granice.
Privremeni granični prelaz može biti otvoren u trajanju do tri meseca u toku jedne kalendarske godine, a ako je određen zbog obavljanja poljoprivrednih radova - dok traju ti radovi, odnosno dok postoji opravdan interes.
Uslove i postupak za donošenje rešenja iz stava 1. ovog člana propisuje Vlada.
Područje graničnog prelaza obuhvata prostor koji je potreban za obavljanje granične kontrole sa objektima neophodnim za nesmetano i bezbedno odvijanje saobraćaja.
Područje graničnog prelaza utvrđuje se rešenjem Ministarstva, uz saglasnost nadležnih organa državne uprave koji obavljaju graničnu kontrolu.
Na zajedničkim lokacijama graničnih prelaza, područje graničnog prelaza sa susednom državom određuje se u skladu sa međunarodnim ugovorom.
Uređenje i opremanje graničnog prelaza
Granični prelazi moraju biti uređeni i opremljeni u skladu sa uslovima koje utvrdi Vlada i međunarodnim standardima, tako da omogućavaju bezbedno obavljanje granične kontrole.
Operator aerodroma, luke, pristaništa ili železničke stanice na kojima se odvija međunarodni saobraćaj dužan je da obezbedi uslove da se granična kontrola obavlja nesmetano u skladu sa odredbama Zakona.
Operator aerodroma iz stava 2. ovog člana dužan je da obezbedi prostor koji omogućava odvajanje putnika u međunarodnom saobraćaju od drugih putnika, kao i prostor za smeštaj stranaca koji ne ispunjavaju uslove za ulazak u zemlju u skladu sa posebnim zakonom.
Troškovi uređenja, opremanja i tekućeg održavanja graničnih prelaza, osim onih za koje je utvrđeno da padaju na teret operatora, finansiraju se iz budžeta na način koji će bliže urediti Vlada.
Međusobni odnosi u vezi sa korišćenjem prostora i objekata za obavljanje granične kontrole između operatora i organa koji vrše graničnu kontrolu uređuju se ugovorom.
Obeležavanje područja graničnog prelaza
Granični prelaz i njegovo područje obeležavaju se propisanim oznakama i drugom signalizacijom, pri čemu se natpisi osim na jeziku i pismu koje je u službenoj upotrebi mogu ispisivati i latiničkim pismom, kao i na stranom jeziku.
Oblik, sadržinu i izgled oznaka i druge signalizacije iz stava 1. ovog člana propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Oznake i drugu signalizaciju iz stava 1. ovog člana, na zahtev Ministarstva, postavlja i održava organ državne uprave nadležan za uređenje saobraćajnog sistema.
Izuzetno od stava 3. ovog člana, oznake i drugu signalizaciju na graničnom prelazu i njegovom području na aerodromima, lukama, pristaništima i železničkim stanicama, na zahtev Ministarstva, postavlja i održava operator.
Izvođenje radova na području graničnog prelaza
Izgradnja, postavljanje objekata, promena njihove namene, kao i postavljanje instalacije, opreme i uređaja na području graničnog prelaza ne smeju da ometaju obavljanje granične kontrole i sprovođenje mera bezbednosti na državnoj granici.
Investitor ili projektant dužan je da od Ministarstva pribavi saglasnost za radove iz stava 1. ovog člana.
Saglasnost iz stava 2. ovog člana neće se izdati ako se time ometa obavljanje granične kontrole i sprovođenje mera bezbednosti na državnoj granici.
Kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza
Na području graničnog prelaza dozvoljeno je kretanje i zadržavanje lica koja nameravaju da pređu državnu granicu ili su je već prešla, a na području graničnog prelaza se zadržavaju zbog granične kontrole, kao i zaposlenih na graničnom prelazu i drugih lica koja za to imaju propisanu dozvolu.
Lica kojima je dozvoljeno kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza, dužna su da postupaju po naređenjima i uputstvima policijskih službenika.
Dozvola za kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza
Dozvolu za kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza izdaje granična policija.
Dozvola za kretanje i zadržavanje lica koja stalno obavljaju delatnost na području graničnog prelaza izdaje se sa rokom važenja do dve godine koji se može produžiti.
Radi obavljanja privremene delatnosti, kao i kada je potrebno omogućiti kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza u kraćem trajanju, izdaje se privremena dozvola sa rokom važenja do 60 dana.
Dozvola za kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza može se izdati i drugim licima koja za to imaju opravdan razlog.
Obrazac dozvole za kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza i način njenog izdavanja propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Podnosilac zahteva, odbijanje zahteva i oduzimanje dozvole
Dozvola se izdaje na pismeni zahtev operatora ili drugog poslodavca kod kojeg je zaposleno lice kome se ta dozvola izdaje, odnosno na zahtev zapovednika plovnog objekta, vazduhoplova ili voza.
Dozvola iz člana 21. ovog zakona neće se izdati, odnosno oduzeće se, ako to nalažu razlozi vođenja krivičnog ili prekršajnog postupka, sprečavanja širenja zaraznih bolesti ili razlozi bezbednosti.
Žalba na rešenje iz stava 3. ovog člana ne zadržava izvršenje rešenja.
Lica kojima je izdata dozvola iz člana 21. ovog zakona moraju na vidnom mestu da nose identifikacionu kartu za vreme boravka na području graničnog prelaza.
Obrazac identifikacione karte i način njenog izdavanja propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Troškove izdavanja identifikacione karte iz stava 1. ovog člana snosi operator ili drugi poslodavac kod kojeg je zaposleno lice kome se izdaje identifikaciona karta.
Granična kontrola je kontrola lica i putnih isprava, kontrola prevoznog sredstva i kontrola stvari koja se vrši na području graničnog prelaza u vezi sa nameravanim prelaskom državne granice ili neposredno nakon što je izvršen prelazak državne granice i druga kontrola prometa lica, robe, usluga, prevoznih sredstava, životinja i bilja preko državne granice određena zakonom.
Granična kontrola i druga kontrola određena ovim i drugim zakonom vrše se na području graničnog prelaza.
Pod uslovima utvrđenim ovim zakonom, granična kontrola može se obaviti van područja graničnog prelaza u vozovima, vazduhoplovima, plovnim objektima, a ako to iz posebno važnih razloga zahteva stranka - i na drugom mestu, u kom slučaju troškovi kontrole padaju na teret stranke.
Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, granična kontrola u vozovima i plovnim objektima u međunarodnom saobraćaju, može se vršiti i za vreme njihovog kretanja van područja graničnog prelaza, u skladu sa međunarodnim ugovorom.
Granična kontrola ili deo te kontrole, ako je to u skladu sa međunarodnim ugovorom, može da se obavi i na području druge države.
Dužnosti lica koje prelazi državnu granicu
Lice koje prelazi ili je već prešlo državnu granicu dužno je da prilikom granične kontrole stavi na uvid policijskom službeniku propisanu ispravu za prelazak državne granice i omogući nesmetanu kontrolu. Područje graničnog prelaza lice ne sme napustiti dok se ne obavi granična kontrola.
Lice iz stava 1. ovog člana dužno je da policijskom službeniku pruži sva potrebna obaveštenja u vezi sa prelaženjem državne granice koja on od njega traži i postupi po njegovim upozorenjima i naređenjima.
Pregled prevoznog sredstva i stvari
Korisnik prevoznog sredstva i stvari, mora biti prisutan prilikom pregleda istih.
Ako lice iz stava 1. ovog člana to zahteva, o izvršenom pregledu prevoznog sredstva i stvari, policijski službenik je dužan da izda potvrdu.
Postupak sa pronađenim predmetima
Kada policijski službenik pri pregledu lica, stvari ili prevoznog sredstva nađe predmete koje treba oduzeti po odredbama zakona koji uređuje krivični ili prekršajni postupak, ili predmete koji su potrebni za vođenje ovih postupaka, postupak će se nastaviti po odredbama tih zakona.
Pronađeni predmeti koji nisu predmet krivičnog ili prekršajnog postupka, a u nadležnosti su carinskih ili drugih državnih organa, predaju se na dalji postupak tim organima.
Kada iz posebnih razloga na graničnom prelazu nije moguće izvršiti kontrolu u celini, a pri tome su iskorišćene sve kadrovske i organizacione mogućnosti, pri čemu nastane zastoj ili neprihvatljivo dugo čekanje za prelazak državne granice, odnosno nastanu druge veće smetnje pri odvijanju saobraćaja preko graničnog prelaza, granična policija ovlašćena je da privremeno odredi propuštanje pojedinih radnji u vršenju granične kontrole.
Prilikom obavljanja kontrole iz stava 1. ovog člana granična policija je obavezna da primeni minimalne mere kontrole koje uključuju utvrđivanje identiteta i pouzdanu proveru validnosti putnih isprava lica koja prelaze državnu granicu.
Policijski službenik odgovoran za organizaciju i vođenje granične kontrole određuje prioritetne ciljeve granične kontrole koji treba da budu prilagođeni konkretnim bezbednosnim uslovima u cilju efikasnosti.
U određivanju prioritetnih ciljeva kontrola ulaska ima prioritet u odnosu na kontrolu izlaska iz zemlje.
O preduzetim merama iz stava 1. ovog člana granična policija obavestiće granični prelaz susedne države.
Overa prelaska državne granice
Ako međunarodnim ugovorom nije drugačije određeno, prelazak državne granice Republike Srbije overava se pečatom, i to državljanima Republike Srbije - pri izlasku iz Republike Srbije, a na njihov zahtev - i pri ulasku u Republiku Srbiju, a strancima - samo pri ulasku u Republiku Srbiju.
Licima koja državnu granicu prelaze sa ličnom kartom, na njihov zahtev, policijski službenik dužan je da izda potvrdu koja služi kao dokaz o ulasku, odnosno izlasku iz zemlje.
Izgled i sadržinu pečata iz stava 1. ovog člana i obrazac potvrde iz stava 2. ovog člana, kao i način unosa podatka o zabrani ulaska u zemlju i drugih relevantnih podataka u isprave propisane za prelazak granice propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Čl. 31-34*
(Prestalo da važi)
Dužnosti lica koje upravlja prevoznim sredstvom
Lice koje upravlja prevoznim sredstvom kojim prelazi državnu granicu dužno je da se pridržava postavljenih znakova, uputstava i naređenja policijskog službenika, da pristane, odnosno da zaustavi prevozno sredstvo na određenom prostoru graničnog prelaza na kome se vrši kontrola i ne sme prevoznim sredstvom napustiti taj prostor dok se ne izvrši kontrola.
Posle završene kontrole, lice koje upravlja prevoznim sredstvom kojim prelazi državnu granicu dužno je da napusti područje graničnog prelaza.
Dužnosti operatora, vlasnika i korisnika saobraćajnog sredstva
Operator, vlasnik, korisnik saobraćajnog sredstva, odnosno lice koje upravlja prevoznim sredstvom, dužni su da za vreme vršenja granične kontrole na graničnom prelazu, odnosno u saobraćajnom sredstvu obezbede potrebne uslove za obavljanje granične kontrole.
Operator, odnosno zapovednik plovnog objekta, vozač motornog vozila i drugo lice koje upravlja prevoznim sredstvom dužni su da obezbede da putnici ne napuste prevozno sredstvo i područje graničnog prelaza pre izvršene kontrole propisane ovim zakonom, odnosno da se posle završene kontrole ne ukrcaju ili iskrcaju druga lica.
Granična kontrola lica koja su u tranzitu u međunarodnom vazdušnom saobraćaju
Granična kontrola propisana ovim zakonom ne vrši se nad licima koja su u tranzitu preko teritorije Republike Srbije u međunarodnom vazdušnom saobraćaju, ako nakon sletanja vazduhoplova na aerodrom otvoren za međunarodni saobraćaj bez nepotrebnog odlaganja nastave putovanje i za to vreme ne napuste vazduhoplov ili ako to vreme provedu u za to posebno određenom prostoru na aerodromu.
Zaustavljanje voza u međunarodnom saobraćaju
Voz u međunarodnom saobraćaju koji ulazi, odnosno izlazi iz Republike Srbije, ne sme se zaustaviti na delu pruge između granične linije i područja graničnog prelaza, osim u slučaju više sile ili kad je to nužno zbog regulisanja železničkog saobraćaja.
Ako se voz u međunarodnom saobraćaju koji je ušao, odnosno izlazi iz Republike Srbije, usled više sile ili nužde, zaustavi na delu pruge između granične linije i područja graničnog prelaza, železničko osoblje dužno je da obezbedi voz, da preduzme potrebne mere radi sprečavanja izlaska putnika, odnosno ulaska drugih lica i da o zaustavljanju voza odmah obavesti graničnu policiju.
Granični prelaz za međunarodni rečni saobraćaj
Plovni objekt u međunarodnom saobraćaju na unutrašnjim vodama Republike Srbije na kojima važi međunarodni režim plovidbe dužan je da pređe državnu granicu na graničnom prelazu otvorenom za međunarodni rečni saobraćaj.
Pristajanje plovnih objekata u međunarodnom saobraćaju van određenog graničnog prelaza
Pristajanje plovnog objekta u međunarodnom saobraćaju van određenog graničnog prelaza za vodni saobraćaj, osim u slučaju više sile, odobrava nadležna kapetanija u saglasnosti sa graničnom policijom i nadležnom carinarnicom.
Zapovednik plovnog objekta iz stava 1. ovog člana koje usled više sile pristane van međunarodnog graničnog prelaza dužan je da o mestu pristajanja odmah obavesti najbližu područnu policijsku upravu, odnosno policijsku stanicu.
Ukrcavanje i iskrcavanje lica u međunarodnom rečnom saobraćaju
Lica koja plovnim objektima dolaze u Republiku Srbiju ili iz Republike Srbije odlaze u inostranstvo, mogu se iskrcati, odnosno ukrcati samo na graničnom prelazu za međunarodni vodni saobraćaj, ako međunarodnim ugovorom nije drugačije određeno.
Zapovednik plovnog objekta u međunarodnom saobraćaju ne sme na plovni objekt primiti i ukrcati lice bez važeće isprave propisane za prelazak državne granice niti ukrcavati ili iskrcavati lica van graničnog prelaza, osim u slučaju spasavanja lica.
Ukrcavanje i iskrcavanje lica van graničnog prelaza u slučaju iz stava 2. ovog člana zapovednik plovnog objekta u međunarodnom saobraćaju dužan je da odmah prijavi najbližoj područnoj policijskoj upravi, odnosno policijskoj stanici.
Dužnosti zapovednika plovnog objekta u međunarodnom saobraćaju
Zapovednik plovnog objekta u međunarodnom saobraćaju dužan je da po dolasku i pre odlaska iz inostranstva preda graničnoj policiji prepis popisa članova posade i spisak putnika na plovnom objektu, osim ako je međunarodnim ugovorom drugačije propisano, i stavi na uvid njihove isprave propisane za prelazak državne granice.
Zapovednik plovnog objekta dužan je da po pristajanju u luku, odnosno pristanište prijavi graničnoj policiji svako lice koje se nalazi na plovnom objektu bez isprave propisane za prelazak državne granice i lica koja su se ukrcala na plovni objekt bez njegovog odobrenja.
Zapovednik plovnog objekta ne sme dozvoliti da se lice iz stava 1. ovog člana ili lice kome je ulazak u Republiku Srbiju zabranjen iskrca u luku, odnosno pristanište bez odobrenja granične policije.
Troškove boravka i troškove udaljenja iz Republike Srbije lica iz st. 2. i 3. ovog člana koje se iskrca sa plovnog objekta u luku, odnosno pristanište bez odobrenja granične policije snosi zapovednik plovnog objekta.
Režim kretanja stranih jahti i čamaca
Strane jahte i čamci namenjeni razonodi i sportu mogu se nakon prelaska državne granice kretati, zadržavati i pristajati na unutrašnjim vodama Republike Srbije na kojima važi međunarodni režim plovidbe uz odobrenje nadležne kapetanije.
Odobrenje iz stava 1. ovog člana izdaje se sa rokom važenja do 30 dana.
Odredbe člana 42. ovog zakona primenjuju se i na članove posade i putnike na stranoj jahti i čamcu namenjenim razonodi i sportu.
Kretanje vazduhoplova duž granične linije
Vazdušni putevi ne mogu se odrediti duž granične linije.
Za letenje civilnih vazduhoplova u vazdušnom prostoru Republike Srbije koji se nalazi 300 metara od granične linije potrebno je odobrenje granične policije.
Sletanje vazduhoplova van mesta određenog za međunarodni vazdušni saobraćaj
Zapovednik vazduhoplova u međunarodnom saobraćaju koji se usled više sile ili nužde vazduhoplovom spusti van mesta određenog za međunarodni vazdušni saobraćaj dužan je da o sletanju vazduhoplova odmah obavesti najbližu područnu policijsku upravu, odnosno policijsku stanicu.
Izveštavanje o ličnim podacima i putnim dokumentima putnika u međunarodnom vazdušnom saobraćaju
Na zahtev granične policije, avioprevoznik u međunarodnom vazdušnom saobraćaju dužan je da lične podatke i podatke o putnim dokumentima putnika koje prevozi dostavi graničnoj policiji pre sletanja vazduhoplova na aerodrom.
Lica koja ne ispunjavaju uslove za ulazak na teritoriju Republike Srbije vraćaju se na polaznu destinaciju o trošku avioprevoznika iz stava 1. ovog člana.
Dozvola za kretanje i zadržavanje na području naseljenog mesta u kome se nalazi granični prelaz
Članu posade stranog plovnog objekta, voza ili vazduhoplova koji nema potrebnu vizu, za vreme zadržavanja plovnog objekta, voza ili vazduhoplova na području graničnog prelaza, odnosno luke ili pristaništa, može se izdati dozvola za kretanje i zadržavanje na području naseljenog mesta u kome se nalazi granični prelaz, odnosno luka ili pristanište.
Dozvola iz stava 1. ovog člana, na pismeni zahtev zapovednika stranog plovnog objekta, voza ili vazduhoplova izdaje granična policija, za vreme zadržavanja broda, voza ili vazduhoplova, a najduže do 30 dana.
Obrazac dozvole iz stava 1. ovog člana propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Obezbeđenje državne granice obuhvata skup mera, radnji i ovlašćenja koja se preduzimaju uz državnu granicu, na delu državne granice između graničnih prelaza i na graničnim prelazima posle redovnog radnog vremena u cilju sprečavanja nedozvoljenog prelaženja državne granice i zaštite njene nepovredivosti.
Obezbeđenje državne granice može se vršiti tehničkim sredstvima uključujući elektronska sredstva.
VI ODREĐIVANJE, OBELEŽAVANJE I UREĐIVANJE DRŽAVNE GRANICE
Državna granica određuje se međunarodnim ugovorom.
Pripremu za zaključivanje međunarodnih ugovora o razgraničenju i utvrđivanju državne granice obavlja ministarstvo nadležno za spoljne poslove i drugi državni organi na način koji će urediti Vlada u saradnji sa nadležnim organima susednih država, u skladu sa zakonom.
Granična linija obeležava se graničnim oznakama.
Vrsta, oblik i način postavljanja graničnih oznaka određuju se međunarodnim ugovorom.
Poslove premera, označavanja, obnavljanja i održavanja graničnih oznaka na državnoj granici vrši organ državne uprave nadležan za poslove državnog premera i katastra.
Označavanje blizine državne granice
Ako granična linija nije dovoljno vidljiva, na putevima i drugim komunikacijama u blizini državne granice mogu se postaviti posebne table sa natpisima i signalizacija kojima se upozorava na približavanje graničnoj liniji.
Posebne table i signalizaciju iz stava 1. ovog člana, na zahtev granične policije, postavlja i održava organ državne uprave nadležan za uređenje i obezbeđenje saobraćajnog sistema.
Na posebne table i signalizaciju iz stava 1. ovog člana zabranjeno je postavljati druge table ili signalizaciju kojima bi se smanjila vidljivost tabli i signalizacije kojima se upozorava na graničnu liniju.
Oblik, sadržinu i način postavljanja posebnih tabli i signalizacije propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Vlasnik ili korisnik zemljišta dužan je da omogući slobodan prolaz radi postavljanja i održavanja propisanih oznaka na području graničnog prelaza.
Ako u skladu sa međunarodnim ugovorom granična linija treba da bude očišćena od drveća, šiblja i drugog rastinja koji smanjuju vidljivost graničnih oznaka i pravac protezanja granične linije, o čišćenju i obezbeđenju preglednosti granične linije stara se organ državne uprave nadležan za poslove inženjerske geodezije.
Povrede državne granice odnosno granične incidente, utvrđuje Ministarstvo.
Povrede državne granice odnosno granični incidenti se rešavaju u skladu sa međunarodnim ugovorom, odnosno diplomatskim putem, ako ne postoji međunarodni ugovor.
Način utvrđivanja povreda državne granice i graničnih incidenata propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Zabrana uzgajanja određenih poljoprivrednih kultura
Radi vidljivosti granične linije, ministar nadležan za unutrašnje poslove može zabraniti setvu određenih vrsta poljoprivrednih kultura, odnosno sađenje određenih vrsta voćaka i drveća i drugog rastinja u dubini 100 metara od granične linije, a ako to zahtevaju razlozi bezbednosti - i na većoj udaljenosti.
U slučaju iz stava 1. ovog člana vlasnik, odnosno korisnik zemljišta nema pravo na naknadu štete.
Zabrana ili ograničenje određenih aktivnosti uz graničnu liniju
Ako to zahtevaju razlozi bezbednosti, Vlada može da zabrani ili ograniči plovidbu, lov, ribolov, prelet vazduhoplova, kretanje, zadržavanje i nastanjivanje na određenim delovima teritorije Republike Srbije uz graničnu liniju. Zabrana ili ograničenje mogu trajati dok traju razlozi zbog kojih su uvedeni.
Lov u dubini teritorije Republike Srbije 300 metara od granične linije mora se pismeno najaviti graničnoj policiji nadležnoj prema mestu nameravanog lova 48 časova pre početka lova i odjaviti po završetku lova.
Ribolov na vodenoj površini koja čini granicu sa susednom državom, a koji se obavlja upotrebom plovnog objekta, mora se pismeno najaviti graničnoj policiji nadležnoj prema mestu nameravanog ribolova najkasnije 24 časa pre početka ribolova i odjaviti po njegovom završetku.
Donošenje prostornog i urbanističkog plana za prostor uz graničnu liniju
Ako se u skladu sa posebnim zakonom donosi prostorni i urbanistički plan kojim se uređuje i prostor u dubini 300 metara od granične linije, u postupku donošenja tog plana potrebna je saglasnost Ministarstva.
Saglasnost za donošenje prostornog i urbanističkog plana iz stava 1. ovog člana neće se izdati ako bi se planiranim uređenjem prostora doveli u pitanje bezbednost i vidljivost granične linije.
VII MEĐUNARODNA GRANIČNA SARADNJA
Međunarodna granična saradnja obuhvata delatnost granične policije na teritoriji strane države, saradnju sa stranim graničnim službama, razmenu policijskih službenika za vezu i razmenu informacija, odnosno delatnost stranih graničnih policija na teritoriji Republike Srbije.
Međunarodna saradnja iz stava 1. ovog člana ostvaruje se na osnovu međunarodnog ugovora.
Kad u okviru međunarodne granične saradnje policijski službenik vrši određene radnje zaštite državne granice na području druge države primenjuje ovlašćenja, mere i radnje iz člana 6. ovog zakona, osim onih koje su u suprotnosti sa međunarodnim ugovorom.
U cilju efikasnog vršenja poslova zaštite državne granice, granična policija ovlašćena je da od lica prema kojima primenjuje ovlašćenja prikuplja lične podatke i da te podatke unosi i obrađuje u evidencijama.
Radi vođenja evidencija utvrđenih ovim zakonom, granična policija ovlašćena je da lične podatke od lica iz stava 1. ovog člana prikuplja i uz primenu tehničkih i drugih sredstava.
Pod tehničkim i drugim sredstvima iz stava 2. ovog člana podrazumevaju se uređaji i druga tehnička sredstva kojima se u cilju traganja, utvrđivanja identiteta i pronalaska počinioca krivičnih dela i prekršaja prilikom zaštite državne granice, vrši fotografisanje, snimanje i video nadzor. Navedeni uređaji mogu biti automatski.
Uređaji iz stava 3. ovog člana, kada su postavljeni na području graničnih prelaza moraju biti postavljeni na vidnom mestu sa vidno obeleženim znakom upozorenja.
Propis o postavljanju i korišćenju uređaja i drugih tehničkih sredstava iz stava 3. ovog člana donosi ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Snimci ličnih podataka prikupljeni uz pomoć uređaja i sredstava iz st. 2. i 3. ovog člana uništavaju se po isteku roka od pet godina od dana izvršenog snimanja, osim ako nisu potrebni za vođenje krivičnog i prekršajnog postupka.
Granična policija dužna je da vodi evidencije o licima:
1) nad kojima je izvršena granična kontrola;
2) kojima nije dozvoljen prelazak državne granice;
3) prema kojima je sproveden postupak utvrđivanja identiteta;
4) kojima su izdate dozvole iz čl. 12, 21. i 47. ovog zakona;
5) kojima je odbijen zahtev za izdavanje dozvole ili im je dozvola oduzeta u slučaju iz člana 22. stav 2. ovog zakona;
6) pripadnicima stranih službi bezbednosti kojima je izdato odobrenje za ulazak u Republiku Srbiju, odnosno čiji je ulazak u Republiku Srbiju najavljen;
7) kojima je izdata identifikaciona karta za kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza;
8) koja su učinila povredu državne granice;
9) koja su najavila lov, odnosno ribolov uz graničnu liniju;
10) koja su podnela zahteve za davanje saglasnosti o usklađenosti glavnog, odnosno idejnog projekta iz člana 19. ovog zakona;
11) kojima je izdata saglasnost iz člana 19. ovog zakona;
12) kojima je izdato odobrenje za unošenje, prenošenje i iznošenje vatrenog oružja i municije.
Sadržaj, način vođenja i rok čuvanja podataka u evidencijama iz stava 1. ovog člana bliže propisuje ministar nadležan za unutrašnje poslove.
Lični podaci iz evidencija koje se vode na osnovu člana 62. ovog zakona mogu se davati drugim organima u skladu sa zakonom, a organima stranih država i pod uslovima određenim međunarodnim ugovorom.
Novčanom kaznom od 100.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:
1) ako bez saglasnosti Ministarstva gradi ili postavlja objekte, instalaciju, opremu i uređaje na području graničnog prelaza (član 19. st. 1. i 2. ovog zakona);
2) ako graničnoj policiji ne podnese pismeni zahtev za izdavanje dozvole za kretanje i zadržavanje na graničnom prelazu za zaposlenog pre nego što zaposleni otpočne sa radom na području graničnog prelaza (član 22. stav 1. ovog zakona);
3) ako zaposlenom koji ima dozvolu za kretanje i zadržavanje na području graničnog prelaza ne pribavi identifikacionu kartu (član 23. stav 1. ovog zakona);
4) čije prevozno sredstvo napusti područje graničnog prelaza pre izvršene kontrole propisane ovim zakonom (član 35. stav 1. ovog zakona);
5) ako za vreme vršenja granične kontrole na graničnom prelazu, odnosno u saobraćajnom sredstvu ne obezbedi potrebne uslove za rad granične policije (član 36. stav 1. ovog zakona);
6) ako ne obezbedi uslove ili onemogući da se granična kontrola obavlja nesmetano u skladu sa odredbama ovog zakona (član 36. stav 1. ovog zakona);
7) ako ne obezbedi da putnici ne napuste područje graničnog prelaza pre izvršene kontrole, odnosno da se posle završene kontrole ne ukrcaju ili iskrcaju druga lica (član 36. stav 2. ovog zakona);
8) ako se na aerodromu na kojem se odvija međunarodni saobraćaj ne obezbedi prostor koji omogućava odvajanje putnika u međunarodnom saobraćaju od drugih putnika, kao i prostor za smeštaj stranaca koji ne ispunjavaju uslove za ulazak u zemlju u skladu sa posebnim zakonom (član 36. stav 1. i član 37. ovog zakona);
9) ako se voz pri ulasku ili izlasku iz Republike Srbije, osim u slučaju više sile ili ako je to nužno zbog regulisanja železničkog saobraćaja, zaustavi na delu pruge između granične linije i područja graničnog prelaza (član 38. stav 1. ovog zakona);
10) čiji železnički radnik o zaustavljanju voza u međunarodnom saobraćaju usled više sile ili nužde, koji je ušao, odnosno izlazi iz Republike Srbije, odmah ne obavesti graničnu policiju, ne obezbedi voz ili ne preduzme potrebne mere radi sprečavanja izlaska putnika, odnosno ulaska drugih lica u voz (član 38. stav 2. ovog zakona);
11) čiji plovni objekt u međunarodnom saobraćaju pređe državnu granicu izvan graničnog prelaza otvorenog za međunarodni rečni saobraćaj (član 39. ovog zakona);
12) čiji plovni objekt u međunarodnom saobraćaju, osim u slučaju više sile, pristane van određenog rečnog ili jezerskog graničnog prelaza bez potrebnog odobrenja (član 40. stav 1. ovog zakona);
13) čiji plovni objekt primi i ukrca lica bez važeće isprave propisane za prelazak državne granice ili ukrcava ili iskrcava lica van graničnog prelaza, osim u slučaju spasavanja lica (član 41. stav 2. ovog zakona);
14) čiji zapovednik plovnog objekta po dolasku iz inostranstva ili pre odlaska u inostranstvo ne preda graničnoj policiji prepis popisa članova posade i spisak putnika na plovnom objektu, odnosno ne stavi na uvid njihove isprave propisane za prelazak državne granice (član 42. stav 1. ovog zakona);
15) čiji zapovednik plovnog objekta, nakon pristajanja u luku, odnosno pristanište ne ispuni propisanu obavezu iz člana 42. stav 2. ovog zakona;
16) ako zapovednik vazduhoplova u međunarodnom saobraćaju, koji se usled više sile ili nužde, spusti van mesta određenog za međunarodni vazdušni saobraćaj, o sletanju vazduhoplova odmah ne obavesti najbližu područnu policijsku upravu odnosno policijsku stanicu (član 45. ovog zakona);
17) ako se član posade stranog plovnog objekta, voza ili vazduhoplova, koji nema potrebnu vizu, za vreme zadržavanja plovnog objekta, voza ili vazduhoplova na području graničnog prelaza, odnosno luke ili pristaništa, kreće bez potrebne dozvole na području naseljenog mesta u kome se nalazi granični prelaz, odnosno luka ili pristanište (član 47. stav 1. ovog zakona);
18) ako na posebne table za upozorenja i signalizaciju postavlja druge table ili signalizaciju kojima se smanjuje vidljivost tabli i signalizacije kojima se upozorava na graničnu liniju (član 52. stav 3. ovog zakona);
19) ako na zemljištu čiji je vlasnik ili korisnik ne omogući slobodan prolaz ili na drugi način ometa obavljanje poslova obezbeđenja državne granice i granične kontrole (član 53. ovog zakona);
20) ako seje određene vrste poljoprivrednih kultura, odnosno sadi određene vrste voćaka i drveća i drugo rastinje kada je to aktom ministra nadležnog za unutrašnje poslove zabranjeno (član 56. stav 1. ovog zakona);
21) ako obavlja plovidbu, lov, ribolov, preleće vazduhoplovom, kreće se ili zadržava uz graničnu liniju, kada je to aktom Vlade zabranjeno ili ograničeno (član 57. stav 1. ovog zakona);
22) ako bez pismene najave graničnoj policiji 48 časova pre početka lova, odnosno najkasnije 24 časa pre početka ribolova, koji obavlja upotrebom plovnog objekta, lovi ili ribari u određenoj zoni uz graničnu liniju (član 57. st. 2. i 3. ovog zakona).
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu od 5.000 do 50.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000 do 50.000 dinara ili kaznom zatvora do 30 dana kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1) pređe ili pokuša da pređe državnu granicu izvan određenog graničnog prelaza, izvan radnog vremena na graničnom prelazu ili suprotno nameni graničnog prelaza, ili ako pređe ili pokuša da pređe državnu granicu na graničnom prelazu bez važeće putne ili druge isprave propisane za prelazak državne granice (član 10. stav 2. ovog zakona);
2) nema ispravu propisanu za prelazak državne granice ili odbije da je stavi na uvid policijskom službeniku, odnosno ako odbije da se podvrgne kontroli ili ako napusti područje graničnog prelaza dok kontrola još nije obavljena ili na drugi način pokuša da izbegne kontrolu (član 26. stav 1. ovog zakona);
3) ne prijavi lovačko, odnosno streljačko oružje i municiju koje unosi u Republiku Srbiju (član 33. stav 1. i član 34. stav 1. ovog zakona);
4) se iskrca ili ukrca na plovni objekt koji dolazi ili odlazi iz Republike Srbije izvan graničnog prelaza (član 41. stav 1. ovog zakona).
Novčanom kaznom u iznosu od 3.000 do 30.000 dinara ili kaznom zatvora do 15 dana kazniće se za prekršaj fizičko lice ako:
1) pređe državnu granicu van graničnog prelaza usled više sile, a o tome odmah ne obavesti graničnu policiju (član 11. stav 2. ovog zakona);
2) se kreće i zadržava na području graničnog prelaza bez potrebne dozvole ili ako na graničnom prelazu i njegovom području ne postupa po naređenjima i uputstvima koja izdaju policijski službenici (član 20. ovog zakona);
3) na području graničnog prelaza pri kretanju i zadržavanju na vidnom mestu ne nosi identifikacionu kartu (član 23. stav 1. ovog zakona);
4) ne pruži obaveštenja policijskom službeniku koja u vezi sa prelaženjem državne granice on od njega traži ili ako ne postupi po njegovim upozorenjima i naređenjima (član 26. stav 2. ovog zakona);
5) kao zapovednik plovnog objekta u međunarodnom saobraćaju odmah ne obavesti područnu policijsku upravu, odnosno policijsku stanicu o mestu pristajanja plovnog objekta koji usled više sile pristane van međunarodnog graničnog prelaza (član 40. stav 2. ovog zakona);
6) kao zapovednik plovnog objekta u međunarodnom saobraćaju odmah ne prijavi najbližem organu ukrcavanje i iskrcavanje lica van graničnog prelaza u slučaju spasavanja lica (član 41. stav 3. ovog zakona);
7) kao zapovednik plovnog objekta dozvoli da se bez odobrenja granične policije sa plovnog objekta u luku iskrca lice koje je bez isprave propisane za prelazak državne granice ili koje se na plovni objekt ukrcalo bez njegovog odobrenja (član 42. stav 3. ovog zakona);
8) na posebne table i signalizaciju postavlja druge table ili signalizaciju kojima se smanjuje vidljivost tabli i signalizacije kojima se upozorava na graničnu liniju (član 52. stav 3. ovog zakona);
9) ako na zemljištu čiji je vlasnik ili korisnik ne omogući slobodan prolaz ili na drugi način ometa obavljanje poslova obezbeđenja državne granice i granične kontrole (član 53. ovog zakona);
10) seje određene vrste poljoprivrednih kultura, odnosno sadi određene vrste voćaka i drveća i drugo rastinje kada je to aktom ministra nadležnog za unutrašnje poslove zabranjeno (član 56. stav 1. ovog zakona);
11) bez pismene najave graničnoj policiji, 48 časova pre početka lova, odnosno najkasnije 24 časa pre početka ribolova lovi ili ribari u određenoj zoni uz graničnu liniju (član 57. st. 2. i 3. ovog zakona).
Novčanom kaznom u iznosu od 5.000 dinara kazniće se na licu mesta za prekršaj fizičko lice koje upravlja prevoznim sredstvom kojim prelazi državnu granicu, ako se ne pridržava postavljenih znakova i uputstava i naređenja policijskog službenika ili ako ne pristane, odnosno ne zaustavi prevozno sredstvo na određenom prostoru graničnog prelaza ili ako napusti taj prostor pre nego što se izvrši kontrola, odnosno ako po završetku kontrole ne napusti područje graničnog prelaza (član 35. ovog zakona).
Propisi na osnovu ovlašćenja iz ovog zakona doneće se u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Danom stupanja na snagu ovog zakona prestaje da važi Zakon o prelaženju državne granice i kretanju u graničnom pojasu ("Službeni list SFRJ", br. 34/79, 56/80 i 53/85, "Službeni list SRJ", br. 24/94, 28/96 - dr. zakon i 68/02 i "Službeni glasnik RS", broj 101/05 - dr. zakon).
Do početka primene podzakonskih akata iz člana 68. ovog zakona, primenjivaće se podzakonski akti doneti na osnovu zakona iz stava 1. ovog člana, ako nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
* Čl. 31. do 34. Zakona o zaštiti državne granice ("Sl. glasnik RS", br. 97/2008) prestaju da važe 5. marta 2016. godine, danom početka primene Zakona o oružju i municiji ("Sl. glasnik RS", br. 20/2015).