ODLUKA
O ZAŠTITNIKU GRAĐANA GRADA SOMBORA

("Sl. list Grada Sombora", br. 1/2015)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Predmet Odluke

Član 1

Ovom odlukom se ustanovljava zaštitnik građana grada Sombora (u daljem tekstu: "zaštitnik građana") za teritoriju grada Sombora, i uređuju se njegov izbor i prestanak dužnosti, nadležnost, ovlašćenja, način postupanja i postupak odlučivanja.

Nadležnost zaštitnika građana

Član 2

Zaštitnik građana štiti prava građana/ki i pravnih lica od nezakonitog i nepravilnog rada organa uprave i javnih službi grada, kada su povređeni propisi grada.

Zaštitnik građana ne može uzeti u razmatranje zahtev za pokretanje postupka koji se odnosi na rad Skupštine grada Sombora, gradonačelnika i Gradskog veća grada Sombora.

Položaj zaštitnika građana

Član 3

Zaštitnik građana je nezavisan i samostalan u svom radu i za svoj rad odgovara Skupštini grada Sombora u skladu sa ovom odlukom.

Nezavisnost u obavljanju nadležnosti

Član 4

Zaštitnik građana ne može biti pozvan na odgovornost ili biti kažnjen za izneto mišljenje ili radnje preduzete u obavljanju svojih nadležnosti utvrđenih ovom odlukom.

Inicijativa za pokretanje postupka pred zaštitnikom građana

Član 5

Zaštitnik građana postupa povodom pritužbe građana/ki i pravnih lica koji tvrde da su im aktom organa uprave povređena ljudska prava i slobode i na sopstvenu inicijativu.

Vođenje postupka

Član 6

Zaštitnik građana je dužan da vodi postupak nepristrasno.

Pravni osnov za postupanje zaštitnika građana

Član 7

U vršenju poslova iz svoje nadležnosti, zaštitnik građana postupa na osnovu Ustava, potvrđenih međunarodnih ugovora, opšteprihvaćenih pravila međunarodnog prava, zakona, propisa grada Sombora, načela pravičnosti, jednakosti i morala.

II IZBOR I PRESTANAK DUŽNOSTI

Izbor i trajanje mandata

Član 8

Zaštitnika građana, bira i razrešava Skupština grada Sombora (u daljem tekstu: Skupština), većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Predlog za izbor zaštitnika građana podnosi odbonička grupa ili najmanje trećina odbornika Skupštine.

Mandat zaštitnika građana traje pet godina, i može još jednom biti biran na taj položaj.

Uslovi za izbor

Član 9

Za zaštitnika građana može biti izabrano lice koje pored opštih uslova za sticanje biračkog prava (državljanstvo, punoletstvo, poslovna sposobnost) ima završen pravni fakultet, da je istaknutih stručnih sposobnosti i visokog moralnog integriteta, koje ne obavlja ni jednu drugu javnu funkciju, koje nije osuđivano i protiv koga se ne vodi krivični postupak.

Zamenici zaštitnika građana

Član 10

Zaštitnik građana može da ima dva zamenika.

Zamenici zaštitnika građana objavljuju poslove iz nadležnosti zaštitnika građana koje im on poveri, sa ovlašćenjem zaštitnika građana.

Zamenike zaštitnika građana postavlja Skupština grada većinom glasova od ukupnog broja odbornika, po uslovima, na način i po postupku predviđenom za izbor zaštitnika građana.

Mandat zamenika zaštitnika građana traje pet godina, i može još jednom biti biran na taj položaj.

Svečana izjava

Član 11

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana pre stupanja na dužnost polažu zakletvu pred odbornicima Skupštine grada koja glasi:

"Izjavljujem da ću svoju dužnost vršiti savesno i nepristrasno u skladu sa Ustavom, Zakonom i Statutom grada Sombora i da ću štititi prava i slobode građana/ki, poštujući princip jednakosti pred Zakonom."

Nespojivost funkcija

Član 12

Funkcija zaštitnika građana i zamenika zaštitnika građana nespojiva je sa vršenjem bilo koje druge javne funkcije ili profesionalne delatnosti, bavljenjem drugom delatnošću i poslom koji bi mogao da utiče na njegovu samostalnost i nezavisnost.

Prestanak dužnosti

Član 13

Zaštitniku građana i zamenicima zaštitnika građana prestaje dužnost:

- istekom mandata ako ne bude ponovo izabran,

- na lični zahtev,

- trajnim gubitkom radne sposobnosti,

- ispunjenjem uslova za starosnu penziju,

- ako izgubi državljanstvo Srbije,

- ako bude pravosnažno osuđen za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora od najmanje šest meseci,

- ako ne prestane ili počne da obavlja funkciju, delatnost ili posao iz člana 12. ove odluke,

- razrešenjem,

- u slučaju smrti.

Razrešenje

Član 14

Zaštitnik građana odnosno zamenici zaštitnika građana razrešavaju se dužnosti ako obavljaju drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost nespojivu sa tom funkcijom i ako nestručno i nesavesno obavljaju funkciju.

Postupak za razrešenje

Član 15

Odluku o razrešenju dužnosti zaštitnika građana, odnosno zamenika zaštitnika građana donosi Skupština većinom glasova od ukupnog broja odbornika.

Postupak za razrešenje zaštitnika građana, odnosno zamenika zaštitnika građana pokreće se na predlog Gradonačelnika, odborničke grupe ili 1/3 odbornika.

III NADLEŽNOST I OVLAŠĆENJA

Nadležnost

Član 16

Zaštitnik građana je ovlašćen da kontroliše poštovanje prava građana i pravnih lica, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi, ako se radi o povredi propisa i opštih akata grada.

Poslovi

Član 17

Zaštitnik građana obavlja sledeće poslove:

1. prima i ispituje pritužbe, koje se odnose na povredu ljudskih prava od organa iz člana 2. ove odluke,

2. postupa po sopstvenoj inicijativi u svakom slučaju gde postoji sumnja da organ iz člana 2. ove odluke krši ljudska prava,

3. prati primenu međunarodnih standarda o ljudskim pravima na teritoriji lokalne samouprave,

4. prikuplja informacije iz različitih izvora o tome da li organ iz člana 2. ove odluke primenjuje zakon i druge propise iz oblasti ljudskih prava,

5. sastavlja godišnji izveštaj o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i primeni načela nediskriminacije od organa iz člana 2. ove odluke,

6. organizuje i učestvuje u organizaciji i pripremi savetovanja o ostvarivanju i poštovanju ljudskih prava i zabrani diskriminacije,

7. inicira i podstiče obrazovanje o ljudskim pravima u svim oblastima života,

8. sarađuje i razmenjuje iskustva sa drugim institucijama zaštitnika građana i ombudsmana i drugim organima i organizacijama koji se bave zaštitom i unapređenjem ljudskih prava u zemlji i inostranstvu,

9. sarađuje sa medijima,

10. posreduje u mirnom rešavanju sporova vezanih za kršenje ljudskih prava na teritoriji grada,

11. daje inicijativu za pokretanje postupka ocene ustavnosti i zakonitosti pred Ustavnim sudom i predlaže nadležnim organima donošenje novih i promenu postojećih propisa i drugih akata iz njihove nadležnosti,

12. obavlja druge poslove u skladu sa zakonom i propisima grada.

Obaveze uprave i javnih službi

Član 18

Na zahtev zaštitnika građana organ uprave i javne službe su dužne da daju podatke i informacije od značaja za vršenje njegovih ovlašćenja.

Državna, službena, poslovna i profesionalna tajna

Član 19

Zaštitnik građana i zamenici zaštitnika građana su dužni da čuvaju državnu, službenu, poslovnu i profesionalnu tajnu do kojih su došli u vršenju funkcije, kao i po prestanku mandata.

IV POSTUPAK

Inicijativa za pokretanje postupka

Član 20

Zaštitnik građana postupa na sopstvenu inicijativu ili po pritužbi lica koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa uprave iz člana 2. ove odluke povređeno neko pravo.

Pritužba se može podneti kada su iscrpljena redovna pravna sredstva ili kada protiv akta na koji se pritužba odnosi ne postoji redovno pravno sredstvo, osim ako se utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje pravnog sredstava ili bi za podnosioca mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Podnosilac pritužbe

Član 21

Bilo koje lice koje smatra da mu je aktom ili radnjom organa iz člana 2. ove odluke povređeno neko od ljudskih prava može uputiti pritužbu zaštitniku građana.

Pritužba u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti njegov naslednik, zakonski zastupnik ili punomoćnik.

Pritužbu u ime lica iz stava 1. ovog člana može podneti i udruženje građana ili nevladina organizacija, uz saglasnost tog lica.

Sadržina pritužbe

Član 22

Pritužbe se podnosi u pismenom obliku, bez posebne forme, uključujući sve oblike elektronske komunikacije ili usmeno na zapisnik kod zaštitnika građana i ne podleže plaćanju takse.

U pritužbi se navode:

1. lični podaci podnosioca (ime, prezime, adresa),

2. naziv organa uprave na čiji se rad odnosi,

3. okolnosti konkretnog slučaja,

4. činjenice i dokazi koji potkrepljuju navode iz zahteva i

5. podaci o tome koja pravna sredstva je podnosilac već koristio.

Rok za podnošenje pritužbe

Član 23

Pritužba se podnosi u roku od šest meseci od dana dostavljanja konačnog upravnog akta, odnosno od preduzimanja poslednjeg akta na koju se pritužba odnosi.

Pritužba se može podneti pre nastupanja konačnosti akta ako bi čekanje na konačni upravni akt za podnosioca značilo nenadoknadivu štetu, odnosno opasnost od povrede ljudskih prava.

Jezik pritužbe

Član 24

Pritužba se podnosi na srpskom jeziku ili na jeziku nacionalne manjine koji je u službenoj upotrebi na teritoriji grada.

Troškovi postupka

Član 25

Postupak pred zaštitnikom građana je besplatan za podnosioca pritužbe.

Tajnost podataka

Član 26

Postupak pred zaštitnikom građana nije javan.

Zaštitnik građana je dužan da i nakon prestanka mandata čuva tajnost podataka do kojih je došao u svom radu.

Rok za postupanje po predstavci

Član 27

Zaštitnik građana je dužan da postupi po pritužbi u roku od 30 dana od podnošenja pritužbe.

Odbacivanje predstavke

Član 28

Zaštitnik građana može odbaciti pritužbu ako utvrdi:

1. da ne sadrži podatke na osnovu kojih se podnosilac može sa sigurnošću odrediti (anonimni zahtev),

2. da ne sadrži druge propisane podatke, a podnosilac ne otkloni te nedostatke ni u primerenom naknadnom roku,

3. da se odnosi na rad republičkih ili pokrajinskih organa,

4. da se odnosi na rad Skupštine, Gradonačelnika ili Gradskog veća,

5. da je podneta posle proteka roka iz člana 23. ove odluke,

6. da se radi o ponovljenoj pritužbi koja ne sadrži nove navode i činjenice koje ih potkrepljuju,

7. da podnosilac pritužbe nije iskoristio redovna pravna sredstva protiv akta na koji se pritužba odnosi, osim ako se utvrdi da su iz objektivnih razloga propušteni rokovi za ulaganje redovnog pravnog sredstva ili da bi za podnosioca zahteva mogla nastupiti velika i nepopravljiva šteta ako bi se sačekalo na okončanje postupka po pravnom sredstvu.

Ako odbaci pritužbu, osim kad je zahtev anoniman, zaštitnik građana će u pismenom obliku obrazložiti razloge za njegovo odbacivanje i podnosiocu pritužbe dati savet o drugim mogućnostima za ostvarivanje zaštite.

Pokretanje postupka

Član 29

Ako ne odbaci pritužbu, zaštitnik građana pokreće postupak i o tome obaveštava podnosioca pritužbe i organ uprave na čije postupanje se odnosi pritužba.

Odgovor na pritužbu

Član 30

O pritužbi koja ispunjava uslove za postupanje zaštitnik građana obaveštava funkcionera koji rukovodi upravom, odnosno javnom službom na čiji se postupanje pritužba odnosi.

Funkcioner je dužan da se u roku od 30 dana izjasni o pritužbi.

Obaveze gradskih organa i javnih službi

Član 31

Organ uprave i javne službe dužne su da zaštitniku građana, na njegov zahtev, stave na raspolaganje sve podatke i obaveštenja iz svoje nadležnosti i da mu omoguće da sprovede postupak ispitivanja.

Organ uprave i javne službe dužne su da bez odlaganja dostave zaštitniku građana, na njegov zahtev, kopije svih traženih spisa i dokumenata.

Dostavljanje podataka

Član 32

Organ uprave i javne službe od kojih je zaštitnik građana pismeno zatražio podatke, obaveštenja i objašnjenja dužan je da mu te podatke dostavi u roku koji ne može biti duži od 30 dana.

Ako organ uprave i javne službe ne postupe u skladu sa zahtevom zaštitnika građana iz stava 1. ovog člana, on će o tome obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom.

Neosnovana pritužba

Član 33

Ukoliko zaštitnik građana utvrdi da nema povrede prava ili drugih nepravilnosti u radu uprave odnosno radu javne službe, pismeno obaveštava o tome podnosioca pritužbe i upravu, odnosno javnu službu čiji je rad bio predmet kontrole.

Mišljenja, predlozi i preporuke

Član 34

Ako zaštitnik građana u postupku utvrdi postojanje povrede prava lica ili druge nepravilnosti u radu organa uprave, sačiniće odgovarajuće mišljenje, predlog i preporuke i o tome obavestiti organ uprave na čiji se rad to odnosi.

Organ uprave kome je zaštitnik građana uputio mišljenje, predlog ili preporuku dužan je da obavesti zaštitnika građana o merama koje je preduzeo najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema mišljenja, predloga ili preporuke.

Ako organ uprave ne obavesti zaštitnika građana o tome šta je preduzeo ili ako zaštitnik građana smatra da preduzete mere nisu odgovarajuće, o nepostupanju organa uprave će obavestiti organ koji vrši nadzor nad njegovim radom, Skupštinu, Gradonačelnika i Gradsko veće.

Sadržina mišljenja, predloga i preporuke

Član 35

U svom mišljenju, predlogu i preporuci iz člana 34. ove odluke zaštitnik građana može da:

1. predloži organu uprave da ponovo sprovede postupak uz uvažavanje njegovih preporuka,

2. predloži organu uprave da licu naknadi štetu koju je pretrpelo zbog nezakonitog rada organa uprave,

3. predloži organu uprave da privremeno obustavi izvršenje konačnog upravnog akta,

4. predloži pokretanje disciplinskog postupka protiv službenog lica u organu uprave za koje je utvrđeno da je odgovorno za kršenje prava građana ili koje je ometalo postupak pred zaštitnikom građana,

5. da preporuke i predloge organima uprave za unapređenje njihovog rada i odnosa sa građanima.

Postupanje po sopstvenoj inicijativi

Član 36

Članovi od 27. do 34. ove odluke odnose se i na postupanje zaštitnika građana po sopstvenoj inicijativi.

V IZVEŠTAJI

Godišnji izveštaj

Član 37

Zaštitnik građana podnosi Skupštini jednom godišnje, najkasnije do kraja marta za prethodnu godinu, izveštaj o svom radu, u kome iznosi opštu ocenu o radu organa sa stanovišta stanja zaštite ljudskih prava i sloboda, uočene propuste i mere i postupke koje predlaže za njihovo otklanjanje.

Izveštaj sadrži naročito broj i strukturu pritužbi, opštu ocenu rada organa sa stanovišta primene propisa, uočene propuste i preporuke za njihovo otklanjanje, kao i kritike i pohvale pojedincima i funkcionerima organa.

Izveštaj može da sadrži i inicijativu za izmenu ili donošenje pojedinih propisa radi otklanjanja nedostataka i efikasnijeg rada organa iz člana 2.

Posebni izveštaji

Član 38

Zaštitnik građana po potrebi može podnositi posebne izveštaje Skupštini kojima ukazuje na naročito ozbiljne slučajeve povrede prava građana, sistematska kršenja ljudskih prava ili na probleme u radu lokalne samouprave.

VI STRUČNA SLUŽBA I SREDSTVA ZA RAD

Stručna služba

Član 39

Zaštitnik građana može da obrazuje stručnu službu za obavljanje stručnih i administrativno-tehničkih poslova.

Ukoliko obrazuje stručnu službu, Zaštitnik građana donosi opšti akt o organizaciji stručne službe i sistematizaciji radnih mesta.

Na akt o organizaciji Stručne službe iz prethodnog stava saglasnost daje Gradsko veće.

Član 40

Sredstva za rad zaštitnika građana obezbeđuju se u budžetu grada.

Plata

Član 41

Za obračun i isplatu plate zaštitnika građana, zamenika zaštitnika građana i zaposlenih u stručnoj službi primenjuju se propisi koji se odnose na plate izabranih, postavljenih i zaposlenih lica u organima lokalne samouprave.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 42

Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o Građanskom braniocu ("Službeni list opštine Sombor", br. 3/05 od 10. marta 2005. god.).

Član 43

Ova odluka stupa na snagu danom donošenja i objaviće se u "Službenom listu grada Sombora".