PRAVILNIKO USLOVIMA, KRITERIJUMIMA I NAČINU FINANSIRANJA PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA SREDSTVIMA SEKRETARIJATA ZA SOCIJALNU ZAŠTITU ZA PERIOD OD 2015. DO 2018. GODINE("Sl. list grada Beograda", br. 3/2015) |
Pravilnikom o uslovima, kriterijumima i načinu finansiranja programa od javnog interesa sredstvima Sekretarijata za socijalnu zaštitu za period od 2015. do 2018. godine (u daljem tekstu: Pravilnik) uređuju se uslovi, način, oblasti i kriterijumi finansiranja, odnosno sufinansiranja programa udruženja, a koji su od javnog interesa, sredstvima iz budžeta Grada Beograda, odnosno sredstvima Sekretarijata za socijalnu zaštitu Gradske uprave Grada Beograda (u daljem tekstu: Sekretarijat).
Pod udruženjem, u smislu Pravilnika, podrazumeva se dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija, zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog zajedničkog ili opšteg cilja i interesa koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom, upisana u registar nadležnog organa u skladu sa zakonom (u daljem tekstu: udruženje ili korisnik sredstava).
U smislu Pravilnika, programi od javnog interesa koji se finansiraju sredstvima Sekretarijata pokrivaju sledeće oblasti, uključujući ali se ne ograničavajući na: socijalnu zaštitu, boračko-invalidsku zaštitu, zaštitu lica sa invaliditetom, zaštitu interno raseljenih lica sa Kosova i Metohije i izbeglica i zaštitu i promovisanje ljudskih i manjinskih prava.
Ciljevima svakog pojedinačnog konkursa bliže će se definisati oblasti delovanja programa od javnog interesa.
Pravo učešća u raspodeli sredstava Sekretarijata imaju udruženja koja su registrovana na teritoriji Republike Srbije, sa registrovanim sedištem u Beogradu, s tim da krajnji korisnici programskih aktivnosti moraju imati prebivalište na teritoriji Grada Beograda.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, a u skladu sa prioritetima socijalne politike Grada Beograda, pravo učešća u raspodeli sredstava Sekretarijata mogu imati i druga udruženja koja su registrovana u Republici Srbiji, sa sedištem izvan Beograda, s tim da krajnji korisnici programskih aktivnosti moraju imati prebivalište na teritoriji Grada Beograda.
II REALIZACIJA PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA
Po ovom pravilniku, Grad Beograd učestvuje u finansiranju i sufinansiranju programa od javnog interesa, a sredstva za finansiranje i sufinansiranje opredeljuju se Odlukom o budžetu Grada Beograda za svaku budžetsku godinu.
Programi od javnog interesa (u daljem tekstu: program ili programi), u smislu ovog pravilnika, uključuju:
1) razvojne programe i
2) redovne programe.
Razvojni programi navedeni u stavu 1, tačka 1) ovog člana su oni programi koji ispunjavaju sledeće uslove:
- programi obuhvataju oblast odnosno oblasti navedene u članu 3,
- realizacija programa ne traje duže od 12 meseci,
- programi su inovativnog karaktera i
- sve posebne uslove predviđene konkursom i važećim propisima.
Redovni programi navedeni u stavu 1, tačka 2) ovog člana su oni programi koji ispunjavaju sledeće uslove:
- programi se sprovode u oblasti boračko-invalidske zaštite i zaštite lica sa invaliditetom,
- programi se sprovode u kontinuitetu minimum pet godina na teritoriji Grada Beograda za korisnike sa prebivalištem u gradu Beogradu,
- udruženje sprovodi program za svoje članove i
- sve posebne uslove predviđene konkursom i važećim propisima.
Programe realizuju Udruženja u skladu sa odredbama ovog pravilnika, zakona, aktima nadležnog organa i odredbama svih važećih propisa.
Izbor programa koji će se finansirati sredstvima Sekretarijata vrši se primenom sledećih kriterijuma:
1) realizacija programa u oblastima navedenim u članu 3. ovog pravilnika, dužina realizacije programa, broj korisnika koje obuhvata program, broj i kvalifikacije stručnih lica koja su angažovana na programu;
2) obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja oblasti u kojoj se program sprovodi, definisanost ciljeva programa, usklađenost aktivnosti sa navedenim ciljevima i rezultati koji proizilaze iz programa;
3) usklađenost predviđenog budžeta i aktivnosti programa, opravdanost predviđenih troškova, sufinansiranje programa iz drugih izvora;
4) zakonitost i efikasnost ranije korišćenih sredstava iz budžeta Grada Beograda i ispunjenost ugovornih obaveza.
Svakim pojedinačnim konkursom mogu se utvrditi dodatni kriterijumi za izbor programa iz stava 2. ovog člana.
Komisija za izbor programa od javnog interesa (u daljem tekstu: komisija) donosi uputstvo o načinu, kriterijumima i uslovima za izbor programa, priprema konkursnu dokumentaciju i objavljuje konkurs.
Na postupak podnošenja prijava, vršenja uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju, utvrđivanja liste vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa, postupak ulaganja prigovora i odluke o izboru programa kojima se iz sredstava Sekretarijata dodeljuju sredstva za finansiranje ili sufinansiranje programa, shodno će se primenjivati odredbe Uredbe o sredstvima za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa od javnog interesa koja realizuju Udruženja ("Službeni glasnik RS", br. 8/12 i 94/13).
III OBAVEZE SEKRETARIJATA I KORISNIKA SREDSTAVA
Udruženja čiji su programi izabrani biće obaveštena pisanim putem.
Sekretarijat i udruženje nakon finalizacije konkursa potpisuju ugovor koji će regulisati njihova međusobna prava i obaveze (u daljem tekstu: ugovor).
Ugovor se sastavlja u pisanoj formi, potpisuju ga lice ovlašćeno za zastupanje udruženja i sekretar Sekretarijata, i overavaju ga pečatom udruženja odnosno Sekretarijata.
Ugovor sadrži sve obavezne elemente, a posebno: utvrđen predmet programa, rok, odnosno period u kome se program realizuje, konkretne obaveze ugovornih strana, iznos sredstava i način obezbeđenja i prenosa sredstava, instrumente obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze - predmeta programa.
Sekretarijat je u obavezi da:
1) izvrši uplatu namenskih sredstava u skladu sa ugovorom;
2) prati realizaciju programa;
3) po potrebi organizuje sastanke sa udruženjem;
4) vrši kontrolu namenskog trošenja sredstava, na osnovu dostavljenih dokaza, odnosno vrši uvid u programsku dokumentaciju,
5) razmatra završni izveštaj o realizaciji programskih aktivnosti i završni finansijski izveštaj i usvaja iste;
6) zahteva odgovarajuću dopunsku dokumentaciju ukoliko utvrdi da su izveštaji iz tačke 5. nepotpuni, odnosno da ne sadrže sve elemente izveštaja koje je propisao Sekretarijat;
7) raskine ugovor i zatraži povraćaj prenetih sredstava, odnosno aktivira instrument obezbeđenja, u slučaju da utvrdi nenamensko korišćenje sredstava i/ili da korisnik sredstava ne sprovede predviđen program.
Obaveze korisnika sredstava su da:
1) korisnik sredstava je dužan da realizuje program u skladu sa odobrenim sredstvima, planiranom dinamikom realizacije i u roku koji je određen ugovorom;
2) namenski koristi dodeljena sredstva, u skladu sa važećim propisima;
3) snosi odgovornost prema trećim licima, uključujući, ali se ne ograničavajući na korisnike, za sve rezultate i uticaj programskih aktivnosti;
4) snosi odgovornost za realizaciju svih nabavki na programu;
5) snosi odgovornost za poštovanje pravila o vidljivosti programa i vidljivosti Sekretarijata u finansiranju programa;
6) dostavi završni izveštaj o realizaciji programa i završni finansijski izveštaj u predviđenom roku i na predviđen način;
7) omogući Sekretarijatu uvid u realizaciju programa, što podrazumeva stavljanje na raspolaganje svih potrebnih informacija, dokumentacije i obrazloženja u vezi sa programom;
8) dostavi vanredni izveštaj o realizaciji programa i namenskom korišćenju sredstava na zahtev Sekretarijata.
Ugovorom se mogu utvrditi dodatna prava i obaveze ugovornih strana.
Korisnik sredstava se obavezuje da, prilikom potpisivanja ugovora, preda Sekretarijatu original sopstvenu blanko menicu, u iznosu od 100% od vrednosti ugovora za slučaj nenamenskog trošenja sredstava, odnosno za slučaj neizvršenja ugovornih obaveza, neobaveštavanja o dinamici realizacije i nepružanja dokaza o namenskom trošenju sredstava, nedostavljanja izveštaja i drugo, sa rokom važnosti 12 meseci od dana završetka realizacije programa, sa klauzulom "bez protesta", propisno potpisanu i overenu, sa originalnim ovlašćenjem za popunu menice, potvrdom o registraciji menice (listing sa sajta NBS), kopijom depo kartona i kopijom OP obrasca.
Udruženje je dužno da Sekretarijatu podnosi izveštaj o realizaciji programskih aktivnosti i finansijski izveštaj. Izveštaji se dostavljaju kvartalno, osim u slučaju kada program ne traje duže od šest meseci.
Korisnici sredstava iz ovog pravilnika dužni su da Sekretarijatu dostave završni izveštaj o realizaciji programa na utvrđenom obrascu. Izveštaj se dostavlja u roku od 30 dana od dana završetka realizacije programa. Sastavni deo ovog izveštaja je i završni finansijski izveštaj sa kompletnim kopijama računovodstvene dokumentacije o utrošenim sredstvima, potpisane i overene pečatom od strane korisnika sredstava, kao i izvodima iz banke.
Sekretarijat može tražiti dodatnu dokumentaciju ukoliko proceni da se iz priložene dokumentacije ne može izvršiti kontrola realizacije programa.
Korisnik sredstava dužan je da po završetku programa i dostavljanju završnog finansijskog izveštaja, u roku od 30 dana od dana prijema pisanog uputstva od Sekretarijata, izvrši povraćaj neutrošenih sredstava po odobrenom programu ili sredstava za koje Sekretarijat smatra da su neopravdano utrošena i o tome dostavi Sekretarijatu odgovarajući dokaz o izvršenoj uplati.
Ako se prilikom kontrole utvrdi nenamensko trošenje sredstava, ili trošenje sredstava suprotno odredbama ovog pravilnika, važećih zakona i ostalih primenljivih pravnih propisa, Sekretarijat je dužan da raskine ugovor i zatraži povraćaj prenetih sredstava, odnosno da aktivira instrument obezbeđenja, a Udruženje je dužno da sredstva vrati najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema zahteva za povraćaj sredstava/raskida ugovora.
Ugovor predviđen odredbama ovog pravilnika detaljnije reguliše prava i obaveze Sekretarijata i korisnika sredstava.
Na sva pitanja koja nisu obuhvaćena ugovorom ili ovim pravilnikom primenjivaće se odredbe primenljivih i važećih pravnih propisa.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".