PROGRAM
OBRAZOVANJA GRADSKIH ROBNIH REZERVI U 2015. GODINI

("Sl. list grada Kragujevca", br. 5/2015)

Programom obrazovanja gradskih robnih rezervi u 2015. godini utvrđuje se vrsta, količina i vrednost robe iz robnih rezervi koja će tokom budžetske godine biti predmet prodaje i davanja na zajam, vrsta, količina i vrednost robe za nabavku, uslovi za smeštaj i čuvanje materijalnih robnih rezervi, način održavanja i obnove rezervi žive stoke, kao i vrsta, struktura i visina pratećih troškova održavanja i obnavljanja gradskih robnih rezervi. Dominantne funkcije gradskih robnih rezervi su podrška programu mera za sprovođenje poljoprivredne politike, kao primarna funkcija Direkcije za robne rezerve, i podrška zadovoljenju energetskih potreba grada za kojima se ukaže potreba i iznađu materijalne mogućnosti za realizaciju.

Odlukom o budžetu grada Kragujevca za 2015. godinu ("Službeni list grada Kragujevca", broj 43/14), u okviru Razdela 8 - Gradska uprava za poslove lokalne samouprave i opšte uprave, Glava 8.6 - Privreda, sport i sportska infrastruktura, Podglava 8.6.2 - Direkcija za robne rezerve, Programska klasifikacija 0602 - Program 15 lokalna samouprava, Funkcija 421 - Poljoprivreda, Broj aproprijacije 240-241, predviđena su sopstvena sredstva (izvor 04) u iznosu od 2.500.000,00 dinara, a u okviru funkcije 490 - Ekonomski poslovi neklasifikovani na drugom mestu, aproprijacije br. 242-249, predviđena su sredstva u iznosu od 5.968.000,00 dinara, i to kao prihodi iz budžeta (izvor 01) u iznosu od 968.000,00 dinara i kao sopstveni prihodi budžetskih korisnika (izvor 04) u iznosu od 5.000.000,00 dinara, što za obe funkcije ukupno iznosi 8.468.000,00 dinara.

Sredstva opredeljenja za funkciju 421- Poljoprivreda, zbog prinudne naplate duga za mazut iz republičkih robnih rezervi u celini su opredeljena za razduženje dela duga prema Republičkoj direkciji za robne rezerve. Ukoliko tokom budžetske 2015. godine problem duga prema Republičkoj direkciji bude regulisan na drugi način, preostali deo sopstvenih prihoda biće usmeren na jačanje robnih rezervi, a prema programu koji će Direkcija za robne rezerve predložiti Gradskom veću.

Predmet ovog programa su aktivnosti za čije finansiranje su sredstva opredeljena u okviru funkcije 490 - Ekonomski poslovi neklasifikovani na drugom mestu.

I PRODAJA ROBE

Prihodi koje Direkcija očekuje tokom 2015. godine planirani su po osnovu primanja od prodaje robnih rezervi u korist nivoa gradova (ekonomska klasifikacija 821141) i to:

Red. br.

Vrsta robe

Jed. mere

Količina

Cena

Vrednost

1.

Merkantilna pšenica

kg

167.000

21,50

3.590.500

2.

Finansijsko razduženje za merkantilnu pšenicu i živu stoku

1.409.500

3.

Razduženje korisnika kredita za poljoprivredu iz ranijih godina

2.500.000

UKUPNO

7.500.000

Količina za prodaju merkantilne pšenice planirana je na osnovu količine raspoložive u skladištu na kraju 2014. god. (108.587 kg) i očekivane isporuke od strane poljoprivrednih proizvođača u 2015. godini, po osnovu neizmirenih i odloženih obaveza dospelih u ranijim godinama, umanjenih za obaveze prema skladištaru za prijem i čuvanje rezervi. Konkretna količina za prodaju biće opredeljena u zavisnosti od potreba za obezbeđenjem drugih roba ili izmirenje obaveza iz oblasti poslovanja sa robnim rezervama i tržišne cene pšenice u vreme prodaje.

Ukoliko se za to ukaže potreba i mogućnost tokom 2015. godine Direkcija će, uz saglasnost Gradskog veća, izvršiti prodaju ili zatražiti novčano razduženje za određene količine dizel goriva i hemijskih sredstava za proizvodnju i prečišćavanje pijaće vode, ustupljenih u vidu pozajmica komunalnim i dr. preduzećima.

Sredstva od prodaje robe iz robnih rezervi raspoređuju se Finansijskim planom Direkcije za 2015. godinu.

II NABAVKA ROBE

2.1. Nabavka reprodukcionog materijala za podsticaj poljoprivrednoj proizvodnji

U 2015. godini Direkcija realno neće moći da nabavlja reprodukcioni materijal za podršku ratarskoj proizvodnji (semenski materijal i veštačko đubrivo).

Ukoliko bi se tokom godine problem duga za mazut iz republičkih robnih rezervi na bilo koji način rešio, otvorila bi se mogućnost da Direkcija raspoloživim sopstvenim sredstvima nabavi određene količine dizel goriva i stavi ih u funkciju podrške ratarskoj proizvodnji ili energetskim potrebama grada.

Obzirom na predviđena sopstvena sredstva, maksimalno moguća količina iznosila bi:

Red. br.

Vrsta robe

Jed. mere

Količina

Nabavna cena

Vrednost

1.

Dizel gorivo

litar

35.500

140,85

5.000.000

UKUPNO

5.000.000

O nabavci goriva, nameni i uslovima ustupanja korisnicima, na predlog Direkcije, odlučivalo bi Gradsko veće.

2.2. Nabavka energenata za grejanje

Tokom 2015. godine dospeva obaveza Direkcije za vraćanje 1.930.356 kg mazuta Republičkoj direkciji za robne rezerve, što sa prenetom obavezom iz 2014. godine od 3.124.902 kg čini ukupno 5.055.258 kg. Predračunska vrednost navedene količine računato po tržišnoj ceni na dan 31.12.2014. god. iznosi 240.580.000 din.

Nabavka dugujućeg energenta nije obuhvaćena ovim programom, jer problem treba da bude rešavan u posebnom postupku, koji treba da urede Republička direkcija za robne rezerve, Grad i "Energetika" d.o.o. u restrukturiranju. Rešavanje tog problema odlučujuće će uticati na sposobnost Direkcije da realizuje ostale delove svog programa u 2015. godini.

III PRATEĆE USLUGE I TROŠKOVI

Realizacija Programa obrazovanja gradskih robnih rezervi u 2015. godini, osim direktnog ulaganja navedenog u poglavlju II, nužno iziskuje prateće usluge, kao što su: manipulacija i skladištenje, osiguranje robe, kontrola kvaliteta, zaštita uskladištene pšenice, platni promet, javne dažbine i sl.

Planirana sredstva usmeravaju se za izvršavanje prioritetnih obaveza iz redovnog poslovanja i raspoređuju se na sledeći način:

Red. br.

Opis

Ukupan iznos

1.

Stalni troškovi (provizija za platni promet, osiguranje)

25.000

2.

Usluge po ugovoru (manipulativni troškovi, obaveze oko žive stoke)

50.000

3.

Specijalizovane usluge (skladištenje robe, ispitivanje kvaliteta..)

840.000

4.

Tekuće popravke i održavanje (evidenciona pozicija)

1.000

5.

Otplata kamata ostalim nivoima vlasti (zatezna kamata iz RDRR)

1.000

6.

Porezi, takse, kazne (sudske i dr. takse, troškovi izvršenja i sl.)

50.000

7.

Novčane kazne i penali po rešenju sudova (evidenciona pozicija)

1.000

Ukupno

968.000

 

IV ROBNE REZERVE U ŽIVOJ STOCI

Direkcija za robne rezerve ustupila je prethodnih godina odgajivačima goveda 109 visokosteonih junica simentalske rase, koje je na osnovu ugovora o davanju na uzgoj i čuvanje preuzelo 107 domaćinstava iz 35 naselja sa teritorije grada Kragujevca.

Terenskim obilaskom i redovnim godišnjim popisom na kraju 2014. godine

Komisija za popis žive stoke Direkcije ustanovila je da 83 domaćinstava poseduje dodeljeno grlo i/ili njegovo žensko potomstvo ili sopstveno grlo za razduženje. Kod preostalih odgajivača u trenutku popisa nedostaju 26 grla koja mogu biti predmet razduženja. Većina odgajivača u 18 domaćinstava je izrazila nameru da kupi priplodno žensko grlo i pripremi ga za razduženje ili će se obratiti Direkciji za saglasnost da se razduži finansijski. U šest domaćinstava odgajivači sa kojima je Direkcija zaključila ugovor o poveravanju na uzgoj i čuvanje steone junice iz gradskih robnih rezervi u međuvremenu su preminuli, pa je neophodno da se potraživanje prenese na naslednike imovine. Protiv dva odgajivača u toku je prinudna naplata potraživanja, jer je protiv njih ranije pokrenut postupak za namirenje zbog neovlašćenog otuđenja poverenog grla pre razduženja. Problem namirenja potraživanja evidentno je prisutan kod 3-4 domaćinstava.

Direkcija će po usvajanju izveštaja o popisu za 2014. godinu prema odgajivačima koji ne poseduju dobijeno grlo, direktno potomstvo ili odgovarajuće grlo iz sopstvenog stada preduzeti mere predviđene Pravilnikom o poveravanju na čuvanje i uzgoj priplodne junice iz gradskih robnih rezervi i zaključenim ugovorima. Ukoliko odgajivači koji su povredili odredbe ugovora u međuvremenu ne obezbede odgovarajuće grlo za zamenu ili se ne razduže uplatom novčane protivvrednosti i protiv njih će biti pokrenut postupak za namirivanje potraživanja.

Odgajivačima rasnih ovaca iz 272 poljoprivredna gazdinstva sa područja 54 naseljenih mesta Direkcija je tokom prethodnih deset godina poverila na uzgoj i čuvanje 1.200 priplodnih jagnjadi rase pirotska oplemenjena i virtemberg. Na na kraju 2014. godine Direkcija potražuje 1.307 grla, obzirom da pojedini odgajivači imaju obavezu da vrate uvećani broj grla po osnovu kamate.

Prema popisu na kraju 2014. godine, nesporna su potraživanja za 1.019 priplodnih jagnjadi. Četiri domaćinstva, naslednici pokojnih dužnika, priznaju dug za ukupno 18 jagnjadi, ali nemaju sopstvena stada ni materijalnih sredstava da u kratkom roku izmire dug. Najveći problem postoji kod 14 odgajivača koji su zaduženi sa ukupno 62 grla, a koji ni posle višestrukih obilazaka nisu pronađeni u svojim prebivalištima ili osporavaju preostali dug. Nešto manji problem je kod 51 odgajivača koji duguju ukupno 164 grla i priznaju dug u celini, ali ne poseduju sopstvena stada. Navedeni odgajivači izrazili su spremnost da dug izmire uplatom novčane protivvrednosti. Osam odgajivača je u međuvremenu preminulo, naslednici priznaju dug, pa će potraživanje biti preneto na njih. U spornim slučajevima postupiće se u skladu sa odredbama Pravilnika o poveravanju na čuvanje i uzgoj priplodne jagnjadi iz gradskih robnih rezervi i ugovora o poveravanju, odnosno biće pokrenut postupak za raskid ugovora i namirenje potraživanja.

Navedene prinudne mere imaju za cilj da se očuva broj i kvalitet grla u fondu žive stoke kojim raspolaže Direkcija za robne rezerve.

Replasman stočnog podmladka koji će tokom 2015. godine biti robno razdužen, obaviće se prema odredbama pomenutih pravilnika. Konkurs za poveravanje priplodnih junica je u završnoj fazi, a novi konkurs za poveravanje priplodnih jagnjadi biće pokrenut do kraja januara t.g. Iskustvo iz prethodne godine ukazuje da formirane rang liste budu iscrpljene pre isteka jednogodišnjeg roka, pa će se tokom 2015. pokretati novi konkursi kada postojeće rang liste budu pred iscrpljenjem, kako bi se obezbedio kontinuitet u podršci razvoju stočarske proizvodnje kroz ove programe.

Sada važećim pravilnicima o poveravanju žive stoke iz gradskih robnih rezervi uspostavljene su preciznije procedure i podignuti kriterijumi za poveravanje. Takva politika dala je početne pozitivne efekte kroz ukrupnjavanje proizvodnje i sigurnije vraćanje, a naročito se to odnosi na obavezno osiguranja poverenih grla pre preuzimanja.

Međutim, program poveravanja priplodnih jagnjadi još uvek je dosta ekstenzivan, Preko 51% odgajivača duguje tri ili manje jagnjadi, velika je teritorijalna disperzija, što znatno otežava praćenje i realizaciju programa od strane službe Direkcije. Program će biti dugoročno održiv i efikasnije kontrolisan od strane Direkcije ukoliko se nastavi ukrupnjavanje proizvodnje, odnosno smanjivanje broja odgajivača, a povećanje broja poverenih grla. Kod odgajivača koji duguju mali broj grla ili program ovčarstva zamenjuju nekim drugim programom, favorizovaće se razduženje poverenih grla naplatom novčane protivvrednosti.

Konkretan raspored planiranih sredstava po ekonomskim klasifikacijama utvrđuje se Finansijskim planom Direkcije za robne rezerve grada Kragujevca za 2015. godinu, koji čini sastavni deo ovog programa.

Ovaj program objaviti u "Službenom listu grada Kragujevca".