LOKALNI AKCIONI PLAN
ZAPOŠLJAVANJA GRADA NIŠA ZA 2015. GODINU

("Sl. list grada Niša", br. 11/2015 i 14/2015)

UVOD

Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Niša za 2015. godinu, predstavlja dokument za sprovođenje aktivne politike zapošljavanja za 2015. godinu. Njime se definišu prioriteti i mere za unapređenje zaposlenosti i smanjenje nezaposlenosti na teritoriji Grada Niša.

Pravni osnov za donošenje Lokalnog akcionog plana je odredba člana 41. stav 1. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Sl. glasnik Republike Srbije", broj 36/09 i 88/10), kojom je utvrđeno da nadležni organ lokalne samouprave može po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje usvojiti Lokalni akcioni plan zapošljavanja.

Uslov za odobravanje sufinansiranja programa ili mera aktivne politike zapošljavanja je da lokalna samouprava ima formiran Lokalni savet za zapošljavanje, donet Lokalni akcioni plan zapošljavanja, obezbeđeno više od polovine potrebnih sredstava za finansiranje određenog programa ili mera i usklađene programe i mere sa prioritetima i ciljevima lokalnog ekonomskog razvoja i lokalnog tržišta rada.

Lokalni akcioni plan sadrži sve elemente predviđene članom 39. Zakona o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti:

- makroekonomski okvir za stvaranje i primenu politike zapošljavanja,

- stanje i tokove na tržištu rada za 2015. godinu,

- ciljeve i prioritete politike zapošljavanja,

- programe i mere aktivne politike zapošljavanja za 2015. godinu, sa odgovornostima za njihovo sprovođenje i potrebnim sredstvima,

- finansijski okvir za politiku zapošljavanja i izvore finansiranja,

- nosioce poslova realizacije Lokalnog akcionog plana,

- kategorije teže zapošljivih lica koji imaju prioritet u uključivanju u mere aktivne politike zapošljavanja,

- indikatore uspešnosti realizacije programa i mera i druge elemente.

Uspešno ostvarivanje Lokalnog akcionog plana Grada Niša za 2015. godinu i predviđenih ciljeva, prioriteta i mera podrazumeva aktivno učešće i saradnju više institucija. Iz tog razloga pored Uprave za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine i Lokalnog saveta za zapošljavanje u pripremi i izradi Lokalnog akcionog plana učestvovala je i Nacionalna služba za zapošljavanje - Filijala Niš.

Na Lokalni akcioni plan prethodno mišljenje je dao Lokalni savet za zapošljavanje Grada.

Najznačajniji akti iz oblasti zapošljavanja i privrednog razvoja koji su korišćeni za izradu Lokalnog akcionog plana zapošljavanja su:

- Zakon o zapošljavanju i osiguranju za slučaj nezaposlenosti ("Sl. glasnik Republike Srbije", broj 36/09 i 88/10);

- Nacionalni akcioni plan zapošljavanja za 2015. godinu (Utvrđen Zaključkom Vlade RS, koji je objavljen u "Službenom glasniku RS", br. 101/2014);

- Strategija razvoja Grada Niša ("Sl. list Grada Niša", broj 82/2007);

- Revizija Strategije razvoja Grada Niša ("Sl. list Grada Niša", broj 20/2010);

- Akcioni plan održivog razvoja Grada Niša ("Sl. list Grada Niša", broj 110/2014).

I OSNOVNI PODACI O GRADU

Niš je po broju stanovnika treći grad u Srbiji i prema poslednjem popisu na području Grada živi 260237 stanovnika.

Nalazi se 237 kilometara jugoistočno od Beograda na reci Nišavi, nedaleko od njenog ušća u Južnu Moravu. Grad Niš zauzima površinu od oko 597 km2, uključujući Nišku Banju i 71 naseljeno mesto.

Administrativni je centar Nišavske oblasti i regionalni centar Jugoistočne Srbije. Važan je univerzitetski, kulturni, zdravstveni, sportski, turistički centar Srbije. Grad je ujedno i verski centar i sedište Niške eparhije Srpske pravoslavne crkve.

U Nišu ima 36 osnovnih i 19 srednjih škola. Niški univerzitet, osnovan 1965. godine, ima 13 fakulteta.

Grad Niš je od 2004. godine administrativno podeljen na pet gradskih opština: Medijana, Palilula, Pantelej, Crveni Krst i Niška Banja.

Saobraćajna infrastruktura na teritoriji Niša ga čini raskrsnicom kopnenog i vazdušnog saobraćaja Balkana, (pogotovo zbog intenzivnog saobraćaja ka Turskoj i Grčkoj) i zbog toga što se na teritoriji Niša nalazi međunarodni aerodrom Konstantin Veliki.

II KRATAK OPIS LOKALNE EKONOMSKE SITUACIJE

Opšti nivo industrijske proizvodnje u Nišu je nizak. U 2013. godini u odnosu na 2004. godinu iznosi samo 36,3%.

Grad Niš učestvuje sa 4,13% u stvaranju ukupnog ND (narodnog dohotka) Srbije, a sa 84,31% u stvaranju narodnog dohotka Nišavskog okruga.

S druge strane, Niš kao najveći Grad u regionu ima potencijal da ponudi investitorima brojne pogodnosti za poslovanje kao što su dobar geografski položaj, visoko kvalifikovana radna snaga, dobra infrastrukturna mreža, slobodan i jeftin poslovni prostor, kao i turističke potencijale Grada i okoline.

Direktne investicije su važne za svaku lokalnu zajednicu jer unose neophodna finansijska sredstva u lokalne ekonomije i nove menadžerske veštine, inovacije i tehnologije, nova tržišta i nove poslovne prilike za lokalna preduzeća a time i povećanje zaposlenosti.

Svaka uspešna strategija privrednog razvoja treba da se zasniva na stvaranju takve poslovne klime koja će privući investicije čime se pospešuje otvaranje novih radnih mesta, zadržavaju postojeće firme i podstiče porast broja novih preduzetnika.

Podrška i razvoj malih i srednjih preduzeća

Značaj malih i srednjih preduzeća ogleda se u tome što u doba krize najlakše opstaju jer se najbrže prilagođavaju novonastalim uslovima.

Prema podacima Agencije za privredne registre u Nišu ukupno posluje oko 7557 preduzeća i 3194 preduzetnika. U strukturi najveći broj je malih preduzeća i srednjih preduzeća.

Pružanje podrške sektoru malih i srednjih preduzeća je složen posao zbog širine i različitosti potrebnih veština potencijalnih preduzetnika i ograničenih raspoloživih resursa za pružanje značajne pomoći. Bez obzira na prepreke, potrebno je stvoriti uslove neophodne za razvoj ovog sektora jer je upravo on pokretač razvoja i omogućava smanjenje nezaposlenosti putem otvaranja novih radnih mesta, povećanja broja privrednih subjekata, supstituciju uvoza i veću izvoznu konkurentnost domaće privrede.

Podizanje svesti o preduzetništvu i unapređenje upravljačkih sposobnosti sadašnjih i potencijalnih preduzetnika zahteva promovisanje preduzetništva kroz: odgovarajuću obuku o mogućnostima korišćenja fondova za započinjanje posla, najpovoljnijem pravnom obliku preduzetništva, postupku registracije, poreskim i drugim finansijskim obavezama, načinu izrade biznis planova kao i o samom prepoznavanju preduzetničke sklonosti i poslovnih ideja. Posebno treba razvijati preduzetništvo u specifičnim sektorima koji su najvažniji za ekonomski razvoj kao što su poljoprivreda i proizvodnja hrane i ekološki turizam.

U Gradu je preduzeto niz aktivnosti za podizanje konkurentnosti malih i srednjih preduzeća i preduzetništva putem jačanja upravljačkog kapaciteta i podrške u tehničkoj i tehnološkoj opremljenosti, povezivanja sa naučnoistraživačkim sektorom kao i korišćenjem evropskih iskustava.

Informacione i komunikacione tehnologije kao i sve aktivnosti koje su povezane sa produkcijom i upotrebom informacija i znanja predstavljaju jedan od ključnih pokretača ekonomskog napretka u svetu. Postojanje velikog broja preduzeća koji se uspešno bave softverskim inženjeringom predstavlja potencijal za dalji razvoj te oblasti i upošljavanje mladih kompjuterskih stručnjaka sa Univerziteta u Nišu.

Unapređenje turizma

Turistički promet Grada Niša daleko je ispod nivoa koji je ostvarivan početkom 90-ih godina.

Međutim, Grad sa svojim resursima pruža mogućnost za razvoj mnogih vidova turizma. Ključne atrakcije Grada uključuju kulturno-istorijske celine Mediana, Tvrđava, Ćele kula, Čegar, Bubanj i autentično sačuvan logor iz Drugog svetskog rata. Grad prepoznaje mogućnost korišćenja prirodnih resursa razvojem i unapređenjem banjskog turizma Niške Banje. Grad pruža mogućnost povećanja broja turista kroz bolju promociju Sićevačke klisure, Jelašničke klisure, Cerjanske pećine, Bojaninih voda. Događaji, festivali i manifestacije: Džez festival, Filmski susreti, Nimus, Likovna kolonija, takođe pružaju mogućnost povećanja turista u Gradu.

Prema statističkim podacima u periodu januar-novembar 2014. godine u Nišu je boravilo 68444 turista. Od ukupnog broja turista 35074 su gosti iz inostranstva, a 32740 su domaći gosti.

Unapređenje turizma ogleda se i u pospešivanju dužine boravka turista, kontinuitetu poseta, kao i podizanju nivoa kvaliteta smeštaja i usluga.

Razvoj poljoprivrede

Na teritoriji Grada postoji veliki broj poljoprivrednih gazdinstava i privrednih subjekata koji se bave preradom primarnih poljoprivrednih proizvoda. Privredne aktivnosti u ruralnom području vezane su za ratarstvo, povrtarstvo, voćarstvo, vinogradarstvo i stočarstvo. Institucionalnu podršku poljoprivrednim proizvođačima pružaju Veterinarski specijalistički institut, Poljoprivredno savetodavna i stručna služba "Niš", PD "Centar za vinogradarstvo i vinarstvo" i Uprava za poljoprivredu i razvoj sela. Poljoprivreda učestvuje u stvaranju ukupnog ND Niša sa 3,87% u 2005. godini, dok je na nivou Republike učešće poljoprivrede u stvaranju ND znatno veće 16,98%, kao i u Nišavskom okrugu 10,80%.

Budžetom Grada za 2015. godinu opredeljena su podsticajna sredstva za razvoj ruralne ekonomije, koja se nalaze na poziciji Uprava za poljoprivredu i razvoj sela. Komisija za raspodelu i kontrolu upravljanja sredstvima budžetskog fonda za poljoprivredu i ruralni razvoj Grada Niša, na osnovu utvrđenih kriterijuma vrši raspodelu podsticajnih sredstava za razvoj ruralne ekonomije.

III STANJE NA TRŽIŠTU RADA

Broj zaposlenih u Gradu Nišu u svim sektorima delatnosti je 64760 lica i to:

- 49084 zaposlenih u pravnim licima,

- 15676 privatnih preduzetnika (lica koja samostalno obavljaju delatnost), i zaposlenih kod njih.

U 2013. u odnosu na 2012. godinu zabeležen je rast broja zaposlenih za 2954, zbog povećanja zaposlenih kod privatnih preduzetnika za 3524, pri čemu je broj zaposlenih u pravnim licima na gotovo istom nivou. Ovo je posledica privatizacije, stečaja i likvidacije većeg broja društvenih preduzeća u proteklih nekoliko godina uz rast privatnog sektora i zaposlenosti u njemu.

S druge strane, Grad Niš beleži visoku stopu nezaposlenosti. Ukupan broj nezaposlenih sa stanjem na dan 31.10.2014. godine, iznosio je 34567 lica. Najveći broj nezaposlenih je sa srednjom stručnom spremom (21564), zatim sa visokom (4714) i višom stručnom spremom (2674). - tabela 1.

NEZAPOSLENA LICA PO POLU, RADNOM ISKUSTVU I STEPENU STRUČNE SPREME U GRADU NIŠU

Tabela 1.

 

Nezaposlena lica

Prethodno radno iskustvo

Osobe sa invaliditetom

Državljanstvo

Nacionalnost

Prvi put traže zaposlenje / bez radnog iskustva

Bili u radnom odnosu / radno angažovani

Republika Srbija

Izbeglice

Interno raseljena lica

Strani državljani

Romi

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

Ukupno

Žene

UKUPNO

34.567

15.935

9.250

4.375

25.317

11.560

502

180

34.114

15.716

13

4

413

192

27

23

1.087

328

Stepen stručne spreme

I

4.793

1.600

1.684

696

3.109

904

64

24

4.705

1.561

3

0

70

25

15

14

780

233

II

183

70

36

22

147

48

10

5

182

69

0

0

1

1

0

0

6

1

III

8.826

3.280

1.653

665

7.173

2.615

216

64

8.753

3.257

6

1

65

21

2

1

217

62

IV

12.738

6.490

3.542

1.585

9.196

4.905

161

72

12.550

6.386

4

3

181

98

3

3

65

25

V

565

97

40

23

525

74

11

0

562

97

0

0

3

0

0

0

3

0

VI-1

1.926

1.034

290

160

1.636

874

15

7

1.892

1.016

0

0

31

16

3

2

6

2

VI-2

748

490

402

249

346

241

1

0

741

487

0

0

7

3

0

0

3

2

VII-1

4.714

2.830

1.596

970

3.118

1.860

23

7

4.657

2.800

0

0

54

28

3

2

6

3

VII-2

64

39

5

3

59

36

1

1

62

38

0

0

1

0

1

1

1

0

VIII

10

5

2

2

8

3

0

0

10

5

0

0

0

0

0

0

0

0

 

IV POLITIKA ZAPOŠLJAVANJA U GRADU

Osnovni cilj strategije zapošljavanja je povećanje zaposlenosti odnosno uspostavljanje stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti praćenom rastom učešća odraslog stanovništva na tržištu rada. Ključni elementi politike zapošljavanja usmerene ka povećanju zaposlenosti su: podrška stranim direktnim investicijama, podrška preduzetništvu i unapređenje finansijskih podsticaja da bi se rad više isplatio. Takva politika treba da dovede do stabilnog rasta zaposlenosti, povećanja produktivnosti, sprečavanja isključenosti sa tržišta rada, otvaranje novih radnih mesta, veće ulaganje u ljudski kapital, podsticanje i povećanje produktivnosti. Kategorije teže zapošljivih lica kao što su osobe sa invaliditetom, Romi, izbegla i interno raseljena lica, dugoročno nezaposlena lica i nekvalifikovana i niskokvalifikovana lica u 2015. godini će imati prioritet za zapošljavanje i uključivanje u mere aktivne politike zapošljavanja.

Politika zapošljavanja u Gradu uticaće na rast zapošljavanja i održivo povećanje zaposlenosti prvenstveno u privatnom sektoru, na očuvanje radnih mesta, povećanje ponude radne snage i potražnje i ulaganja u ljudski kapital putem dodatnih obuka i obrazovanja.

Pored Filijale za zapošljavanje Niš, koja je nosilac politike zapošljavanja na teritoriji Grada, rešenjem Gradonačelnika Grada formiran je Lokalni savet za zapošljavanje, kao savetodavno telo koje osnivaču daje mišljenja i preporuke u vezi pitanja od interesa za unapređenje zapošljavanja i to: planovima zapošljavanja, programima i merama aktivne politike zapošljavanja, propisima iz oblasti zapošljavanja i drugim pitanjima u oblasti zapošljavanja.

U skladu sa Zakonom, a po pribavljenom mišljenju Lokalnog saveta za zapošljavanje Gradonačelnik je doneo Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Niša za 2015. godinu kojim su definisani prioriteti politike zapošljavanja, mere za ostvarivanje prioriteta, nosioci poslova zapošljavanja i izvori finansiranja pojedinačnih mera.

Formiranjem Lokalnog saveta za zapošljavanje i donošenjem Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje Grada Niša za 2015. godinu, Grad je prepoznao mogućnost da utiče na politiku zapošljavanja na svojoj teritoriji i da ustanovljava mere za smanjenje nezaposlenosti i povećanja zaposlenosti.

V CILJEVI I PRIORITETI POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA NA TERITORIJI GRADA ZA 2015. GODINU

Osnovni cilj politike zapošljavanja prema Nacionalnom akcionom planu zapošljavanja za 2015. godinu, koji se odnosi na celu teritoriju države je uspostavljanje efikasnog, stabilnog i održivog trenda rasta zaposlenosti, kao i da se politika zapošljavanja i institucije tržišta rada usklade sa tekovinama Evropske unije (EU). Pojedinačni ciljevi politike zapošljavanja u 2015. godini usmereni su na:

I. Poboljšanje uslova na tržištu rada.

II. Podsticanje zapošljavanja i socijalnog uključivanja teže zapošljivih lica.

III. Unapređenje kvaliteta radne snage i ulaganje u ljudski kapital.

Na određivanje konkretnih prioriteta i ciljeva utiču mnogobrojni faktori, od kojih su najznačajniji:

- Stanje na tržištu rada na osnovu pokazatelja Ankete o radnoj snazi,

- Identifikovanje ključnih izazova i prepreka na stranama tražnje za radom i ponude rada,

- Prikupljanje drugih informacija o tekućim i očekivanim kretanjima na tržištu rada koje potiču od Nacionalne službe za zapošljavanje, Republičkog zavoda za statistiku, domaćih i međunarodnih organizacija i naučnih instituta koji prate tržište rada i politiku zapošljavanja,

- Stvaranje novog institucionalnog okvira koji se uspostavlja kroz primenu reformskog paketa Vlade i njegove očekivane implikacije na trendove i strukture na tržištu rada,

- Aktivan pristup Grada u oblasti zapošljavanja,

- Sprovođenje mera iz Lokalnog akcionog plana i jačanje uloge Lokalnog saveta za zapošljavanje.

- Uspostavljanje redovne komunikacije sa Sektorom za zapošljavanje u okviru Ministarstva za rad, zapošljavanje i socijalna pitanja i proširivanje saradnje sa Nacionalnom službom za zapošljavanje kao i sa ostalim lokalnim savetima za zapošljavanje.

VI PROGRAMI I MERE AKTIVNE POLITIKE ZAPOŠLJAVANJA GRADA NIŠA ZA 2015. GODINU

Utvrđeni prioriteti i ciljevi postižu se sprovođenjem programa i mera aktivne politike zapošljavanja u 2015. godini.

U cilju povećanja zaposlenosti i smanjenje nezaposlenosti u 2015. godini Lokalnim akcionim planom zapošljavanja realizovaće se sledeći programi i mere:

1. Program zapošljavanja pripravnika,

2. Subvencija za zapošljavanje trudnica,

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad,

4. Program stručne prakse kod privatnog poslodavca i

5. Program radne prakse.

1. Program zapošljavanja pripravnika

Javni poziv za realizaciju Programa zapošljavanja pripravnika na teritoriji Grada Niša ("Službeni list grada Niša", broj 26/2009), raspisuje Gradonačelnik, na koji će se prijavljivati poslodavci i iskazati potrebe za zapošljavanje pripravnika. Javni poziv će sadržati uslove koje poslodavci i nezaposlena lica treba da ispune.

Odluku o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za zapošljavanje pripravnika donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za razmatranje prijava poslodavaca na Javnom pozivu za učešće poslodavaca u realizaciji Programa zapošljavanja pripravnika na teritoriji Grada Niša, a na osnovu bodovanih i rangiranih zahteva poslodavaca.

Mera obuhvata zapošljavanje i stručno osposobljavanje pripravnika na određeno vreme u trajanju od 12 meseci za visokoobrazovane pripravnike, za pripravnike sa višom stručnom spremom 9 meseci i pripravnike sa srednjom stručnom spremom 6 meseci. Finansijska podrška Grada odnosi se na finansiranje mesečne zarade pripravnika u bruto iznosu zavisno od stručne spreme.

Efekti:

U periodu od 2009.-2012. godine ukupno je finansirano i zapošljeno 593 pripravnika, od toga je 396 lica i dalje u radnom odnosu kod istog poslodavca. Iz navedenih podataka može se zaključiti da je Program imao pun efekat u osposobljavanju i zapošljavanju lica sa evidencije NZS, jer je 67% upošljenih i dalje u radnom odnosu i nakon četiri godine od završetka Programa.

Program se realizuje u skladu sa posebnim Ugovorom između Gradonačelnika i Nacionalne službe za zapošljavanje, koja u saradnji sa Upravom za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine, sprovodi ovaj Program.

Za realizaciju ove mere predviđena su sredstva Odlukom o budžetu Grada Niša za 2015. godinu ("Službeni list Grada Niša", broj: 102/2014).

2. Subvencija za zapošljavanje trudnica

Subvencije za zapošljavanje trudnica namenjene su poslodavcima koji zasnuju radni odnos na neodređeno vreme sa trudnicama koje se nalaze na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje, a u skladu sa Odlukom o subvenciji za zapošljavanje trudnica na teritoriji Grada Niša, ("Službeni list grada Niša", broj 84/2009).

Grad zaključuje ugovor kojim se regulišu međusobna prava i obaveze sa poslodavcem koji zaključi ugovor o radu sa trudnicom.

Poslodavcu koji zasnuje radni odnos sa trudnicom priznaje se pravo na subvenciju u visini minimalne zarade obračunate u skladu sa Zakonom o radu, sa propisanim porezom i doprinosima.

Subvencija se isplaćuje poslodavcu mesečno u periodu od zasnivanja radnog odnosa do odlaska trudnice na porodiljsko odsustvo.

Efekti:

U periodu od 2009. do 2014. godine na osnovu projekta "Trudnoćom do posla" zaključeno je 736 ugovora za zapošljavanje trudnica.

Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu zadužena je za realizaciju pomenute Odluke.

Za realizaciju ove mere predviđena su sredstva Odlukom o budžetu Grada Niša za 2015. godinu ("Službeni list Grada Niša", broj: 102/2014).

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Javni radovi od interesa za Grad su mera aktivne politike zapošljavanja koja se organizuje u cilju zapošljavanja, očuvanja i unapređenja radnih sposobnosti nezaposlenih lica. Na poslovima javnih radova uglavnom se zapošljavaju teže zapošljiva nezaposlena lica i lica u stanju socijalne potrebe. Javni radovi se organizuju i u cilju očuvanja i unapređenja radne sposobnosti nezaposlenih kao i radi ostvarivanja određenog društvenog interesa.

Javni radovi na teritoriji Grada u 2015. godine organizovaće se u oblasti socijalnih i humanitarnih delatnosti, održavanja i obnavljanja javne infrastrukture i održavanja i zaštite životne sredine i prirode.

Pravo učešća u postupku sprovođenja javnih radova imaju: organi jedinice lokalne samouprave, javne ustanove i javna preduzeća, privredna društva, preduzetnici, zadruge i udruženja.

Prioritet pri odobravanju za sprovođenje javnih radova imaće poslodavci koji obezbeđuju zapošljavanje teže zapošljivih nezaposlenih lica, nezaposlenih u stanju socijalne potrebe i korisnici materijalnog obezbeđenja.

Javni poziv za organizovanje javnih radova od interesa za Grad raspisuje Gradonačelnik.

Odluku o odobravanju sprovođenja javnih radova od interesa za Grad Niš za 2015. godinu donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za razmatranje prijava za javne radove. Komisiju za razmatranje prijava sa projektima javnih radova za organizovanje i sprovođenje javnih radova čine tri člana koje imenuju Gradonačelnik, Nacionalna služba za zapošljavanje i Lokalni savet za zapošljavanje čiji je zadatak da razmotri pristigle prijave sa projektima javnih radova i sačini predlog odluke koju donosi Gradonačelnik. U cilju sprovođenja Odluke o odobravanju javnih radova od interesa za Grad Niš u 2015. godini zaključiće se Sporazum između Grada i Nacionalne službe za zapošljavanje, kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u realizaciji sprovođenja javnih radova.

Na osnovu navedenog Sporazuma NSZ se obavezuje da zaključi Ugovor sa izvođačima radova kojima su odobrena sredstva za sprovođenje javnih radova Odlukom Gradonačelnika, a Grad se obavezuje da prenosi sredstva iz budžeta Grada na račun Nacionalne službe za zapošljavanje za finansiranje zarada angažovanih lica sa svim pripadajućim doprinosima i porezom u skladu sa Zakonom, troškove dolaska i odlaska sa rada. Sporazumom će se regulisati i da NSZ pored ostalog, nakon mesečnog prenosa sredstava iz budžeta Grada, ta sredstva isplaćuje poslodavcima na osnovu njihovog podnetog zahteva.

Nacionalna služba za zapošljavanje podnosi Gradu pisani Izveštaj o namenskom utrošku sredstava i Izveštaj o realizaciji ove mere.

Javni radovi mogu najduže trajati šest meseci.

Nakon donošenja odluke o sufinansiranju javnih radova zajedničkim sredstvima NSZ i Grada Niša, posebnim Sporazumom biće definisani svi elementi realizacije sprovođenja javnih radova (raspisivanje javnog poziva, odlučivanje, potpisivanje ugovora i praćenje realizacije ugovornih obaveza).

Efekti:

U periodu od 2009. do 2013. godine, na osnovu mere Javni radovi od interesa za Grad angažovano je 1510 lica.

Ova mera bila je predviđena i prethodnim Lokalnim akcionim planom zapošljavanja, ali nije realizovana.

4. Program stručne prakse kod privatnog poslodavca

Program stručne prakse namenjen je nezaposlenim licima koja se prvi put stručno osposobljavaju za zanimanje za koja su stekla određenu vrstu i stepen stručne spreme ili koja su se stručno osposobljavala kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog/stručnog ispita, a radi sticanja uslova za polaganje pripravničkog/stručnog ispita, u skladu sa zakonom ili opštim aktom poslodavca, bez zasnivanja radnog odnosa, kod poslodavaca koji pripadaju privatnom sektoru.

Program stručne prakse traje u skladu sa zakonom, a najduže 12 meseci, odnosno u skladu sa aktom o organizaciji i sistematizaciji poslova kod poslodavca, i to:

- do 6 meseci za pripravnike sa srednjim obrazovanjem,

- do 9 meseci za pripravnike sa višim ili visokim trogodišnjim obrazovanjem,

- do 12 meseci za pripravnike sa najmanje četvorogodišnjim visokim obrazovanjem.

Lice koje se stručno osposobljavalo kraće od vremena potrebnog za polaganje pripravničkog/stručnog ispita, u program se uključuje za preostali period potreban za sticanje uslova za polaganje pripravničkog/stručnog ispita.

Odluku o izboru poslodavaca kojima se odobravaju sredstva za realizaciju programa stručne prakse donosi Gradonačelnik, na predlog Komisije za razmatranje prijava poslodavaca na Javnom pozivu za učešće poslodavaca u realizaciji Programa stručne prakse na teritoriji Grada Niša, a na osnovu bodovanih i rangiranih zahteva poslodavaca.

Program stručne prakse kod privatnog poslodavca sprovodi se na isti način kao i Javni radovi od interesa za Grad, opisani u tački 3.

Ova mera bila je predviđana i prethodnim Lokalnim akcionim planom zapošljavanja, ali nije realizovana.

5. Program radne prakse

Program radne prakse regulisan je Protokolom o saradnji između Grada Niša i Univerziteta u Nišu. Protokol predstavlja pravni osnov kojim se uređuju odnosi između pomenutih potpisnika.

Cilj Protokola je povezivanje poslovne i akademske zajednice u oblast organizovanja i realizacije prakse u Gradskoj upravi Grada Niša i javnim preduzećima i ustanovama čiji je osnivač Grad, tako da se omogući što većem broju studenata i diplomaca Univerziteta u Nišu da steknu praktična znanja i veštine i relevantno radno iskustvo.

Centar za razvoj karijere i savetovanja studenata Univerziteta u Nišu izrađuje godišnji plan studentske prakse za tekuću godinu, sprovodi postupak javnog konkursa za izbor kandidata i dostavlja spisak studenata za studentsku praksu javnim preduzećima i ustanovama i gradskim upravama.

Gradske uprave, javna preduzeća i ustanove čiji je osnivač Grad, definišu profil stručnosti i broj studenata koje mogu primiti radi realizacije stručne prakse u toku godine i dostavljaju informaciju o tome Univerzitetu u Nišu, a ujedno imenuju i mentora iz reda zaposlenih, koji pomaže studentima u realizaciji studentske prakse. Mentor po obavljenoj praksi dostavlja izveštaj, na osnovu koga načelnik Gradske uprave, odnosno direktor javnog preduzeća ili ustanove, kandidatu izdaje potvrdu o obavljenoj praksi.

Rešenjem Gradonačelnika Grada Niša imenovani su članovi radne Radne grupe za implementaciju pomenutog Protokola, koja će detaljnije odrediti način sprovođenja prakse.

Ova mera se prvi put predviđa Lokalnim akcionim planom zapošljavanja.

VII SREDSTVA ZA REALIZACIJU MERA

Za realizaciju mera aktivne politike zapošljavanja iz Lokalnog akcionog plana za Program zapošljavanja pripravnika na teritoriji Grada Niša, sredstva su planirana Odlukom o budžetu Grada Niša za 2015. godinu ("Službeni list Grada Niša", broj: 102/2014) na razdelu Uprave za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine u iznosu od 15.000.000,00 dinara, dok su sredstva za Subvenciju zapošljavanja trudnica planirana na razdelu Uprave za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu u iznosu od 10.000.000,00 dinara.

Za mere Javni radovi i Stručna praksa kod privatnog poslodavca predviđeno je sufinansiranje sredstvima iz republičkog fonda (po odobravanju zahteva jedinici lokalne samouprave). Uslov za odobravanje je da lokalna samouprava obezbedi više od polovine sredstava za finansiranje određenog programa ili mera.

BUDŽET LOKALNOG AKCIONOG PLANA

Tabela 2.

Br

Mera aktivne politike zapošljavanje

Budžet Grada

lica

Budžet RS

lica

Ukupno sred.

lica

1.

Program zapošljavanja pripravnika

15.000.000,00

 

 

 

15.000.000,00

 

2

Subvencija za zapošljavanje trudnica

10.000.000,00

 

 

 

10.000.000,00

 

3.

Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

2.000.000,00

 

 

 

2.000.000,00

 

4.

Program stručne prakse kod privatnog poslodavca

2.000.000,00

 

 

 

2.000.000,00

 

5.

Program radne prakse

/

 

 

 

/

 

 

Ukupno sredstava

29.000.000,00

 

 

 

29.000.000,00

 

 

VIII NOSIOCI SPROVOĐENJA MERA

Mere predviđene Lokalnim akcionim planom realizovaće Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine, Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu, Uprava za obrazovanje i Lokalni savet za zapošljavanje u saradnji sa Nacionalnom službom za zapošljavanje i socijalnim partnerima.

PREGLED MERA I PROGRAMA ZA REALIZACIJU PLANA ZAPOŠLJAVANJA GRADA NIŠA ZA 2015. GODINU

Tabela 3.

Mera

Očekivani rezultati

Indikator

Nosioci aktivnosti

Izvor finansiranja
(u dinarima)

1. Program zapošljavanja pripravnika

Povećanje broja zaposlenih pripravnika i osposobljavanje za samostalan rad u struci

Broj pripravnika koji su položili pripravnički ispit i ostali u stalnom radnom odnosu

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine

i Nacionalna služba za zapošljavanje

Budžet Grada

15.000.000,00

2. Subvencija za zapošljavanje trudnica

Povećanje zaposlenosti u oblasti društvene brige o porodici

Broj lica iz kategorije teže zapošljivih lica

Uprava za dečiju, socijalnu i primarnu zdravstvenu zaštitu

Budžet Grada

10.000.000,00

3. Organizovanje javnih radova od interesa za Grad

Sprovođenje javnih radova od interesa za Grad

Broj i struktura lica angažovanih na javnim radovima iz kategorije teže zapošljivih lica

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine i Nacionalna služba za zapošljavanje

Budžet RS

Budžet Grada

2.000.000,00

4. Program stručne prakse kod privatnog poslodavca

Organizovanje sticanja praktičnih znanja u skladu sa potrebama privatnog poslodavca

Broj lica bez radnog iskustva koja stiču praktičan rad i veštine

Uprava za privredu, održivi razvoj i zaštitu životne sredine i Nacionalna služba za zapošljavanje

Budžet RS

Budžet Grada

2.000.000,00

5. Program radne prakse

Povećan broj osposobljenih studenata završnih godina fakulteta

Broj osposobljenih apsolvenata i diplomaca za samostalan rad u struci

Uprava za obrazovanje i Univerzitet u Nišu

/

IX

Pregled Mera i programa za realizaciju je sastavni deo Lokalnog akcionog plana zapošljavanja Grada Niša za 2015. godinu.

Ovaj Lokalni akcioni plan zapošljavanja objaviće se u "Službenom listu Grada Niša".