ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU PRIBAVLJANJA I IZBORA PONUDA ZA PREUZIMANJE, ODNOSNO PRODAJE AKCIJA, IMOVINE I OBAVEZA BANKE U RESTRUKTURIRANJU

("Sl. glasnik RS", br. 30/2015)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način pribavljanja i izbora ponuda za preuzimanje, odnosno prodaje akcija banke u restrukturiranju ili celokupne imovine ili obaveza te banke ili njihovog dela (u daljem tekstu: prodaja akcija banke u restrukturiranju ili celokupne imovine ili obaveza te banke ili njihovog dela).

Načela postupka prodaje akcija banke u restrukturiranju ili celokupne imovine ili obaveza te banke ili njihovog dela

2. Narodna banka Srbije preduzima sve razumne mere da bi se prenos po osnovu prodaje akcija banke u restrukturiranju ili celokupne imovine ili obaveza te banke ili njihovog dela sproveo po tržišnim uslovima, u skladu sa sledećim načelima:

1) postupak prodaje akcija banke u restrukturiranju ili celokupne imovine ili obaveza te banke ili njihovog dela (u daljem tekstu: postupak prodaje) jeste transparentan, u meri u kojoj je to moguće, posebno kad je reč o vrednosti imovine i obaveza banke u restrukturiranju koja se utvrđuje na osnovu nezavisne procene vrednosti imovine i obaveza banke iz člana 128z Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon), a uzimajući u obzir potrebu za očuvanjem stabilnosti finansijskog sistema;

2) u postupku prodaje ne može se davati neopravdana prednost bilo kom učesniku u tom postupku, pri čemu se ne dovodi u pitanje ovlašćenje Narodne banke Srbije da akcije banke u restrukturiranju ili celokupnu imovinu ili obaveze te banke ili njihov deo ponudi tačno određenim licima;

3) postupak prodaje je nediskriminatoran, a svim učesnicima u tom postupku obezbeđuje se jednak položaj;

4) postupak prodaje sprovodi se na način kojim se sprečava sukob interesa;

5) postupak prodaje sprovodi se efikasno, u što kraćim rokovima, vodeći računa o hitnosti postupka restrukturiranja banke;

6) postupak prodaje sprovodi se na način kojim se obezbeđuje postizanje najviše prodajne cene, u meri u kojoj je to moguće.

Poziv za dostavljanje preliminarnih ponuda

3. Na osnovu procene stanja na finansijskom tržištu, a uzimajući u obzir potrebu za očuvanjem stabilnosti finansijskog sistema, Narodna banka Srbije dostavlja poziv za podnošenje preliminarnih ponuda najmanje trojici potencijalnih ponuđača.

Poziv iz stava 1. ove tačke sadrži:

1) poslovno ime, adresu sedišta i ostale relevantne podatke o banci u restrukturiranju;

2) podatke o akcijama, odnosno imovini ili obavezama te banke ili njihovom delu koji se nude na prodaju;

3) rok za podnošenje preliminarne ponude;

4) ugovor o čuvanju poverljivih podataka;

5) osnovne podatke o kontakt osobama;

6) druge podatke, prema potrebi.

Narodna banka Srbije poziv iz stava 1. ove tačke može objaviti i kao javni poziv u sredstvima javnog informisanja, i to u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije i na internet stranici Narodne banke Srbije, a po potrebi i u stranoj štampi i drugim domaćim i stranim sredstvima javnog informisanja.

Javni poziv iz stava 3. ove tačke ne sadrži podatke iz stava 2. odredba pod 2) ove tačke, kao ni ugovor iz odredbe pod 4) tog stava, već informaciju o tome gde se ovi podaci mogu preuzeti nakon zaključenja tog ugovora i naznaku o eventualnoj ceni preuzimanja dokumentacije koja sadrži ove podatke i načinu njenog plaćanja.

Preliminarna ponuda

4. Preliminarna ponuda sadrži izjavu o tome da li je potencijalni ponuđač zainteresovan za kupovinu svih akcija, odnosno celokupne imovine ili obaveza banke u restrukturiranju koje se nude na prodaju ili dela tih akcija, odnosno imovine ili obaveza, kao i uslove pod kojima bi se preuzele te akcije, odnosno imovina ili obaveze.

Potencijalni ponuđač je dužan da uz preliminarnu ponudu dostavi potpisan ugovor o čuvanju poverljivih podataka.

Ako bi kupovina iz stava 1. ove tačke dovela do sticanja ili povećanja vlasništva u banci iz tog stava iznad procenata iz člana 94. Zakona, potencijalni ponuđač uz preliminarnu ponudu dostavlja i dokumentaciju propisanu odlukom kojom se uređuje sprovođenje odredaba Zakona koje se odnose na davanje prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije za sticanje vlasništva.

5. Na osnovu razgovora o elementima preliminarnih ponuda obavljenih s potencijalnim ponuđačima koji su te ponude dostavili, Narodna banka Srbije svakom potencijalnom ponuđaču dostavlja poziv za dostavljanje ponude o kupovini svih ili dela akcija, odnosno celokupne imovine ili obaveza banke u restrukturiranju ili njihovog dela.

Poziv iz stava 1. ove tačke sadrži rok za podnošenje ponuda, vreme i mesto otvaranja ponuda, opis procedure za sprovođenje postupka, koji uključuje postupak podnošenja i prijema ponuda, dokumentaciju potrebnu za identifikaciju učesnika u postupku, iznos i rok za uplatu depozita u novcu ili pružanje drugog sredstva obezbeđenja za ozbiljnost ponude, kriterijume za rangiranje ponuda, rok za zaključivanje ugovora o prodaji akcija, odnosno imovine ili obaveza banke u restrukturiranju (u daljem tekstu: ugovor o prodaji) i druge podatke značajne za sprovođenje postupka.

Poziv iz stava 1. ove tačke može sadržati više opcija za kupovinu akcija, odnosno imovine ili obaveza banke u restrukturiranju koje se nude na prodaju, kao i posebne uslove kupovine, ako ih ima.

Uz poziv iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije dostavlja memorandum o banci u restrukturiranju koji sadrži podatke o toj banci i njenom poslovanju, kao i druge informacije od interesa za ponuđače, procenjenu vrednost imovine i obaveza banke u restrukturiranju, odnosno njenih akcija i imovine ili obaveza koje se nude na prodaju, kopiju ove odluke, nacrt ugovora o prodaji i druge informacije i dokumentaciju, prema potrebi.

Podnošenje ponuda

6. Rok za dostavljanje ponude određuje se u pozivu iz tačke 5. ove odluke i ne može biti duži od deset dana od dana dostavljanja tog poziva.

7. Potencijalni ponuđač koji je podneo ponudu (u daljem tekstu: ponuđač) dužan je da uplati depozit u novcu ili pruži drugo sredstvo obezbeđenja za ozbiljnost ponude koje je navedeno u pozivu iz tačke 5. ove odluke i da o tome dostavi odgovarajući dokaz uz ponudu.

8. Ponuda se podnosi u skladu s pozivom iz tačke 5. ove odluke i naročito sadrži cenu akcija i imovine ili obaveza banke u restrukturiranju koje su predmet kupovine.

Otvaranje i rangiranje ponuda

9. Narodna banka Srbije otvara ponude i utvrđuje njihovu blagovremenost, u skladu s pozivom iz tačke 5. ove odluke.

Otvaranju ponuda mogu da prisustvuju ponuđači, njihovi zastupnici ili punomoćnici.

O neblagovremenoj ponudi Narodna banka Srbije pismeno obaveštava ponuđača najkasnije narednog radnog dana od dana otvaranja ponude.

10. Posle završetka otvaranja ponuda Narodna banka Srbije ocenjuje ponude u skladu s kriterijumima iz poziva iz tačke 5. ove odluke, u roku utvrđenom u tom pozivu, ali ne dužem od deset dana od dana otvaranja ponuda.

O ponudama za koje utvrdi da ne ispunjavaju uslove iz poziva iz tačke 5. ove odluke, Narodna banka Srbije pismeno obaveštava ponuđača, u roku iz stava 1. ove tačke.

Ocena ponuda i obaveštavanje o rezultatima postupka prodaje sprovodi se i kad je podnesena samo jedna ponuda.

Ako utvrdi da nijedna ponuda ne ispunjava uslove iz stava 2. ove tačke, Narodna banka Srbije utvrđuje da je prodaja neuspela, o čemu se obaveštavaju ponuđači.

Ponuđaču koji je podneo neblagovremenu ponudu ili ponudu koja ne ispunjava uslove iz stava 2. ove tačke, uplaćeni depozit i sredstvo obezbeđenja vraćaju se u roku od 15 dana od dana dostavljanja pismenog obaveštenja o neblagovremenoj ponudi, odnosno ponudi koja ne ispunjava uslove iz stava 2. ove tačke. Troškove povraćaja uplaćenog depozita, odnosno sredstva obezbeđenja snosi ponuđač.

11. Nakon isteka roka iz tačke 10. stav 1. ove odluke, Narodna banka Srbije sačinjava rang-listu ponuda, u skladu s kriterijumima navedenim u pozivu iz tačke 5. ove odluke, obaveštava ponuđače tih ponuda o ovoj listi i poziva ponuđača najbolje rangirane ponude da pristupi pregovorima o uslovima ponude i sadržini ugovora o prodaji, uz naznaku vremena i mesta otpočinjanja pregovora.

Pregovori i zaključivanje ugovora o prodaji

12. Ako ugovor o prodaji ne bude zaključen u roku utvrđenom u pozivu iz tačke 5. ove odluke, smatra se da pregovori nisu uspeli, a Narodna banka Srbije upućuje poziv na pregovore ponuđaču čija je ponuda sledeća na rang-listi.

Ako na rang-listi nije preostala nijedna ponuda, Narodna banka Srbije donosi odluku kojom utvrđuje da je prodaja neuspela i postupa na način iz tačke 10. stav 4. ove odluke.

Ugovor o prodaji zaključuje se u roku utvrđenom u pozivu iz tačke 5. ove odluke, a ovaj rok Narodna banka Srbije može produžiti na sopstvenu inicijativu ili na predlog ponuđača s kojim se vrše pregovori.

13. Ponuđač s kojim je zaključen ugovor o prodaji ima pravo na povraćaj položenog depozita, odnosno sredstva obezbeđenja, u skladu s tim ugovorom.

Ponuđač s kojim pregovori nisu bili uspešni, kao i ponuđač koji nije pozvan na pregovore, ima pravo na povraćaj položenog depozita, odnosno sredstva obezbeđenja pod uslovima iz tačke 10. stav 5. ove odluke.

Ponuđač koji je odustao od svoje ponude nema pravo na povraćaj položenog depozita, odnosno sredstva obezbeđenja.

Pravo na prigovor

14. Podnosioci preliminarnih ponuda i ponuđači imaju pravo prigovora zbog povrede odredaba ove odluke i uslova iz poziva iz tačke 5. ove odluke.

Rok za podnošenje prigovora iz stava 1. ove tačke je tri dana od dana saznanja za odluku, odnosno radnju protiv koje se prigovor podnosi, a najkasnije do dana zaključenja ugovora o prodaji.

Prigovor iz stava 1. ove tačke podnosi se guverneru, koji o njemu rešava u roku od pet dana od dana njegovog podnošenja.

Prigovor iz stava 1. ove tačke ne zadržava dalje sprovođenje radnji u postupku prodaje, osim zaključenja ugovora o prodaji.

Neposredna prodaja

15. Izuzetno od tač. od 3. do 14. ove odluke, Narodna banka Srbije može izvršiti i neposrednu prodaju akcija banke u restrukturiranju ili celokupne imovine ili obaveza te banke ili njihovog dela, ako utvrdi da bi postupak prodaje propisan u tim tačkama mogao da ugrozi ostvarivanje ciljeva restrukturiranja, a naročito ako oceni da to što je stanje banke takvo da ona ne može ili verovatno neće moći da nastavi da posluje predstavlja ozbiljnu pretnju po stabilnost finansijskog sistema, pri čemu ocenjuje:

- rizik od nastanka sistemske krize, što se procenjuje na osnovu broja, veličine ili značaja banaka za koje postoji mogućnost da ispune uslove za primenu mera rane intervencije ili na osnovu odobrene vanredne finansijske podrške bankama;

- uticaj koji bi obelodanjivanje pojedinih podataka i informacija o banci u restrukturiranju (kao što su rizični profil te banke, njeno finansijsko stanje, procenjena vrednost njene imovine i obaveza, kritične funkcije i dr.) širem krugu potencijalnih kupaca moglo imati na smanjenje ili gubitak poverenja u bankarski sektor;

- rizik od prekida u obavljanju kritičnih funkcija banke ili značajnog povećanja cena njihovog obavljanja, što se procenjuje na osnovu izmena tržišnih uslova po kojima se obavljaju ove funkcije ili njihove dostupnosti, kao i na osnovu očekivanja tržišnih učesnika u vezi sa obavljanjem, odnosno korišćenjem ovih usluga;

- da li je došlo do povlačenja kratkoročnih sredstava ili depozita ili bi moglo doći do tog povlačenja;

- da li je došlo do smanjenja cena akcija ili imovine banaka;

- da li je došlo do promena finansijskog položaja banaka usled povećanja cena osiguranja kredita ili smanjenja rangiranja (rejtinga) banaka ili drugih učesnika na tržištu;

- mogućnost da se prodajom akcija banke u restrukturiranju ili celokupne imovine ili obaveza te banke ili njihovog dela pojedinim potencijalnim kupcima obezbedi stabilnost finansijskog sistema, posebno imajući u vidu njihovo finansijsko stanje, položaj na tržištu, organizacionu strukturu i poslovne aktivnosti koje obavljaju, kao i pozitivan uticaj na efektivnost ovog instrumenta restrukturiranja, njegovu blagovremenu primenu i mogućnost održavanja kritičnih funkcija banke;

- uticaj koji bi sprovođenje postupka prodaje propisanog u tač. od 3. do 14. ove odluke imalo na krug potencijalnih kupaca, imajući u vidu zabranu sukoba interesa, kao i da li potreba za hitnom reakcijom opravdava podsticanje pojedinih potencijalnih kupaca ili ograničavanje njihovog rizika;

- da li bi sprovođenje postupka prodaje radi postizanja najviše prodajne cene uticalo na blagovremenu primenu ovog instrumenta restrukturiranja, održavanje kritičnih funkcija banke i ostvarivanje ciljeva restrukturiranja.

Završne odredbe

16. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi tačka 34. Odluke o sprovođenju odredaba Zakona o bankama koje se odnose na davanje preliminarnog odobrenja za osnivanje banke, dozvole za rad banke i pojedinih saglasnosti Narodne banke Srbije, kao i na utvrđivanje kriterijuma za određivanje prvoklasne banke ("Službeni glasnik RS", br. 43/11, 43/13 i 107/14).

17. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. aprila 2015. godine.