PRAVILNIK
O NAČINU IZVRŠENJA VANZAVODSKIH SANKCIJA I MERA I ORGANIZACIJI I RADU POVERENIKA

("Sl. glasnik RS", br. 30/2015)

 

I UVODNA ODREDBA

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način izvršenja vanzavodskih sankcija i mera koje se izvršavaju u zajednici i organizacija i rad Poverenika.

II NAČIN IZVRŠENJA VANZAVODSKIH SANKCIJA I MERA

Član 2

Vanzavodske sankcije i mere, propisane Zakonom o izvršenju vanzavodskih sankcija i mera su:

1) odlaganje krivičnog gonjenja prema odluci javnog tužioca;

2) zabrana napuštanja stana;

3) zabrana prilaženja, sastajanja ili komuniciranja sa određenim licem;

4) kazna zatvora u prostorijama u kojima osuđeni stanuje;

5) kazna rada u javnom interesu;

6) uslovna osuda sa zaštitnim nadzorom;

7) uslovni otpust uz nadzor;

8) pružanje pomoći licu posle izvršene kazne zatvora;

9) sprečavanje vršenja krivičnih dela protiv polne slobode prema maloletnim licima.

Način izvršenja obaveza određenih uz meru odlaganja krivičnog gonjenja prema odluci javnog tužioca

Član 3

Poverenik kontroliše izvršenje obaveza određenih uz meru odlaganja krivičnog gonjenja prema odluci javnog tužioca - neposrednim kontaktom sa osumnjičenim, njegovom porodicom, poslodavcem ili pribavljanjem potrebne dokumentacije kojom se dokazuje izvršenje obaveza koje su mu određene.

O izvršenju obaveza osumnjičenog Poverenik obaveštava javnog tužioca i Povereničku službu, u skladu sa zakonom.

Način izvršenje mere zabrane napuštanja stana

Član 4

Po prijemu odluke o primeni mere zabrane napuštanja stana (u daljem tekstu: kućni pritvor), sa ili bez primene elektronskog nadzora, Poverenička služba bez odlaganja postupa po toj odluci.

Poverenik ili stručno lice koje postavlja uređaj za lociranje upoznaju okrivljenog i članove domaćinstva sa sudskom odlukom, njegovim pravima i obavezama, posledicama u slučaju da samovoljno napusti prostorije u kojima se mera izvršava i načinu komunikacije sa Poverenikom.

Okrivljeni, u skladu sa zakonom, može napustiti prostorije u kojima se izvršava mera kućnog pritvora samo uz saglasnost suda.

O izvršavanju mere kućnog pritvora Poverenik obaveštava mesno nadležnu policijsku upravu radi sudelovanja u njenom izvršenju.

O svim okolnostima od značaja za izvršenje mere kućnog pritvora Poverenik obaveštava sud, policiju i Povereničku službu, u skladu sa zakonom.

Pričvršćeni odašiljač i prijemnik uklanja stručno lice danom donošenja odluke suda o ukidanju elektronskog nadzora.

Član 5

Mera kućnog pritvora izvršava se u prostorijama u kojima okrivljeni stanuje.

Pod prostorijama u kojima okrivljeni stanuje smatra se kuća ili stan u kojima okrivljeni ima prebivalište, odnosno boravište, bez obzira da li je vlasnik te kuće ili stana.

Ako okrivljeni nije vlasnik kuće ili stana u kojima se izvršava mera, okrivljeni će pribaviti pismenu saglasnost vlasnika kuće ili stana za izvršenje mere koja mora biti overena kod nadležnog organa.

Ako ne postoje tehničke mogućnosti za izvršenje mere kućnog pritvora ili ne postoji pismena saglasnost vlasnika stana, poverenička služba o tome odmah obaveštava sud.

Način izvršenja mere zabrane prilaženja, sastajanja ili komuniciranja sa određenim licem

Član 6

U izvršenju mere zabrane prilaženja, sastajanja ili komuniciranja sa određenim licem Poverenik sarađuje sa mesno nadležnom policijskom upravom.

Određene mere se izvršavaju kroz pojedinačni program postupanja koji sadrži lične podatke okrivljenog, mere zabrane ili druge mere određene sudskom odlukom i način ostvarivanja kontakta sa Poverenikom.

Način izvršenja kazne zatvora u prostorijama u kojima osuđeni stanuje

Član 7

Po prijemu sudske odluke o izricanju kazne zatvora u prostorijama u kojima osuđeni stanuje (u daljem tekstu: kućni zatvor), sa ili bez primene elektronskog nadzora, Poverenik poziva osuđenog radi procene njegove ličnosti i obaveštava ga o danu instaliranja opreme za elektronski nadzor, odnosno danu početka kazne.

Poverenik ili stručno lice koje postavlja uređaj za lociranje upoznaju osuđenog i članove domaćinstva sa sudskom odlukom, njegovim pravima i obavezama, posledicama u slučaju da samovoljno napusti prostorije u kojima se kazna izvršava i načinu komunikacije sa Poverenikom.

U izvršenju kazne kućnog zatvora Poverenik sarađuje sa mesno nadležnom policijskom upravom.

Poverenik sačinjava pojedinačni program postupanja u koji unosi sve promene od značaja za izvršenje kazne kućnog zatvora o kojima redovno obaveštava sud, policiju i Povereničku službu, u skladu sa zakonom.

Odašiljač i prijemnik uklanja stručno lice danom isteka kazne kućnog zatvora.

Ako istek kazne pada u subotu, nedelju ili u dane državnih praznika, odašiljač i prijemnik uklanjaju se poslednjeg radnog dana koji prethodi tim danima.

Član 8

Kazna kućnog zatvora izvršava se u prostorijama u kojima osuđeni stanuje, u skladu sa članom 5. ovog pravilnika.

Član 9

Odluku o dozvoli napuštanja prostorija u kojima osuđeni stanuje donosi direktor Uprave, u skladu sa zakonom.

Osuđeni preko Poverenika podnosi molbu za dozvolu napuštanja prostorija u kojima stanuje.

Uz molbu osuđeni prilaže:

1) odgovarajuću medicinsku dokumentaciju za pružanje nužne medicinske pomoći osuđenom ili članu njegovog porodičnog domaćinstva, odnosno zbog odlaska na redovne zdravstvene preglede ili stacionarno lečenje u slučaju teške i akutne bolesti (član 24. stav 1. tač. 1) i 6) Zakona);

2) saglasnost poslodavca, potvrdu o redovnom radnom vremenu osuđenog, fotokopiju radne knjižice, odnosno ugovora o radnom angažovanju, zbog odlaska osuđenog na posao, ako krivično delo za koje je osuđen nije u vezi sa radom (član 24. stav 1. tačka 2) Zakona);

3) potvrdu nadležne obrazovne ustanove o redovnom školovanju, rasporedu predavanja, te danu i času ispita (član 24. stav 1. tač. 3) i 5) Zakona);

4) poziv državnog organa (član 24. stav 1. tačka 4) Zakona);

5) potvrdu nadležnog organa o danu i času kada je zakazano venčanje (član 24. stav 1. tačka 7) Zakona);

6) izvod iz matične knjige umrlih (član 24. stav 1. tačka 8) Zakona);

7) potvrdu nadležnog organa da se osuđeni bavi poljoprivredom kao stalnom delatnošću (član 24. stav 1. tačka 10) Zakona).

Član 10

Poverenik obaveštava rukovodioca Povereničke službe odmah po saznanju o nastalim razlozima za pokretanje postupka opoziva dozvole o napuštanju prostorija.

O odluci kojom se opoziva odluka o dozvoli napuštanja prostorija Poverenik odmah obaveštava osuđenog.

Član 11

Za osuđenog koji je postigao naročito pozitivne rezultate u izvršavanju programa postupanja, Poverenik dostavlja mišljenje rukovodiocu Povereničke službe u skladu sa zakonom.

Rukovodilac Povereničke službe podnosi predlog za prevremeno otpuštanje direktoru Uprave.

Način izvršenja kazne rada u javnom interesu

Član 12

Po prijemu sudske odluke o izrečenoj kazni rada u javnom interesu, Poverenik pismenim putem poziva osuđenog na razgovor u cilju procene odgovarajućeg radnog angažovanja u odnosu na njegove lične karakteristike, socijalne i porodične prilike, zdravstveno stanje, sposobnost, stepen obrazovanja, stručnost i zaposlenost.

Ako se osuđeni ne odazove na dva pozivna pisma, Poverenik o tome obaveštava nadležni sud.

Član 13

Izbor poslodavca, vrstu posla i program rada određuje Poverenik, u skladu sa zakonom.

Program rada sadrži: lične podatke osuđenog, podatke o krivičnom delu i izrečenoj kazni rada u javnom interesu, podatke o učestalosti kontakta Poverenika i osuđenog, podatke o radnom angažovanju osuđenog (početak rada, mesto rada, vrsta i obim rada), ime i prezime predstavnika poslodavca koji neposredno prati rad osuđenog i rok završetka kazne rada u javnom interesu.

Poverenik na jednostavan i razumljiv način upoznaje osuđenog sa svrhom obavljanja rada u javnom interesu i njegovim obavezama, programom i posledicama neispunjenja obaveza, što osuđeni potvrđuje potpisivanjem izjave da je upoznat sa pravima i obavezama.

Poverenik lično upoznaje osuđenog sa predstavnikom poslodavca i upoznaje predstavnika poslodavca sa onim podacima o osuđenom koji su značajni za obavljanje rada.

Poverenik upoznaje poslodavca sa obavezom vođenja evidencije odrađenih sati koju će dostaviti nadležnom povereniku po završetku rada.

Ako tokom izvršenja rada u javnom interesu nastupe okolnosti koje zahtevaju izmenu načina obavljanja rada u javnom interesu, Poverenik o tome obaveštava sud i Povereničku službu.

Način izvršenja uslovne osude sa zaštitnim nadzorom

Član 14

Poverenik prati i izvršenje mera zaštitnog nadzora koje mogu biti izrečene uz uslovnu osudu u skladu sa Krivičnim zakonikom.

Član 15

Po prijemu sudske odluke, Poverenik pismenim putem poziva osuđenog na razgovor.

Poverenik na jednostavan i razumljiv način upoznaje osuđenog sa svrhom zaštitnog nadzora, njegovim obavezama i posledicama neispunjavanja obaveza.

Ako se osuđeni ne odazove na dva pozivna pisma, poverenik o tome obaveštava nadležni sud.

Član 16

Prema obavezama i rokovima naloženim u sudskoj odluci, ličnim karakteristikama osuđenog, njegovim socijalnim prilikama, zdravstvenom stanju, sposobnostima, stepenu obrazovanja i stručnosti, zaposlenosti i drugim okolnostima, Poverenik utvrđuje program zaštitnog nadzora.

Tokom utvrđivanja programa Poverenik sarađuje sa osuđenim.

Program zaštitnog nadzora sadrži: lične podatke osuđenog, podatke o krivičnom delu i izrečenoj uslovnoj osudi sa zaštitnim nadzorom, plan aktivnosti koje će preduzimati poverenik tokom izvršenja zaštitnog nadzora i učestalost kontakta sa osuđenim, vrstu, način i rokove realizacije predviđenih aktivnosti osuđenog, plan saradnje sa porodicom osuđenog, plan saradnje sa ustanovama i organizacijama kao i pojedincima koji su uključeni u realizaciju programa, plan saradnje sa žrtvom krivičnog dela i način njenog uključenja u program u cilju otklanjanja ili ublažavanja štete pričinjene krivičnim delom ili izmirenja sa osuđenim.

Član 17

U cilju sprovođenja izvršenja mera zaštitnog nadzora Poverenik sarađuje sa organom unutrašnjih poslova, obrazovnim ustanovama, ustanovama zdravstvene i socijalne zaštite i drugim ustanovama, organizacijama i udruženjima.

Poverenik dostavlja program zaštitnog nadzora subjektima sa kojima sarađuje tokom izvršenja zaštitnog nadzora.

Član 18

Osuđeni ispunjava presudom naložene obaveze na način utvrđen programom izvršenja zaštitnog nadzora.

Ako je osuđeni opravdano sprečen da ispuni programom utvrđene obaveze u najkraćem roku, od nastanka razloga sprečenosti, o tome obaveštava Poverenika, u skladu sa zakonom.

Član 19

U cilju uspešnog sprovođenja programa osuđeni se javlja Povereniku u vreme, na način i na mestu koje Poverenik odredi, u skladu sa zakonom.

Član 20

Poverenik prati i proverava u kojoj meri osuđeni ispunjava obaveze redovnog ili vanrednog školovanja ili druge utvrđene oblike stručnog osposobljavanja ili sticanja veština.

Član 21

Poverenik, u saradnji sa službom za zapošljavanje ili prema ponuđenim poslovima na tržištu rada, pomaže osuđenom u pronalaženju odgovarajućeg zanimanja i prati spremnost osuđenog da ga prihvati.

Član 22

Poverenik, u saradnji sa ustanovama socijalne zaštite i kroz kontakte sa članovima porodice, proverava ispunjavanje obaveza izdržavanja porodice, čuvanja i vaspitavanja dece i drugih porodičnih obaveza.

Član 23

Poverenik savetodavnim radom utiče na osuđenog da ne posećuje određena mesta, lokale ili priredbe koje mogu biti prilika ili podsticaj za ponovno vršenje krivičnih dela.

Član 24

Poverenik vodi evidenciju o svim obaveštenjima od strane osuđenog o promeni mesta boravka, adrese ili radnog mesta.

Član 25

Poverenik savetodavnim i edukativnim radom sa osuđenim i njegovom porodicom ili bliskim licima, pomaže osuđenom da se uzdržava od zloupotrebe psihoaktivnih supstanci i da shvati njihovu štetnost.

Član 26

Poverenik u neposrednom kontaktu pruža podršku osuđenom na lečenju i prati tok njegovog lečenja kroz redovnu saradnju sa odgovarajućom zdravstvenom ustanovom.

Član 27

Poverenik pruža podršku i podstiče osuđenog da se uključi u tretman u odgovarajućem savetovalištu ili ustanovi i prati tok tretmana kroz redovni kontakt sa stručnim radnicima.

Član 28

Poverenik posreduje u odnosima između osuđenog i žrtve radi izmirenja ili povodom postizanja sporazuma o otklanjanju ili ublažavanju štete.

Način izvršenja uslovnog otpusta uz nadzor

Član 29

Na način izvršenja uslovnog otpusta uz nadzor primenjuju se odredbe ovog pravilnika kojima se uređuje način izvršenja uslovne osude sa zaštitnim nadzorom.

Član 30

Na vršenje elektronskog nadzora kod uslovnog otpusta primenjuju se odredbe ovog pravilnika kojima se uređuje način izvršenja kazne kućnog zatvora sa elektronskim nadzorom.

Član 31

Poverenik nadležan prema mestu prebivališta ili boravišta osuđenog, na zahtev suda u postupku odlučivanja o uslovnom otpustu, daje podatke o okolnostima vezanim za prihvat osuđenog tokom trajanja uslovnog otpusta, u skladu sa zakonom.

Služba za tretman prilikom sastavljanja mišljenja za sud o uslovnom otpustu sarađuje sa Povereničkom službom, u skladu sa zakonom.

Način izvršenja mere pružanja pomoći licu posle izvršene kazne zatvora

Član 32

Poverenik, prema mestu prebivališta, odnosno boravišta osuđenog, sarađuje u izradi programa za otpust sa službom za tretman zavoda u kom osuđeni izvršava kaznu zatvora.

Program za otpust je sastavni deo programa postupanja u zavodu i on se realizuje najranije jednu godinu, a najkasnije tri meseca pre otpuštanja, u zavisnosti od dužine izrečene kazne.

Član 33

Poverenik na osnovu objektivnog uvida u životne okolnosti osuđenog, uzimajući u obzir program pripreme za otpust, započinje izradu programa pomoći, najkasnije u roku od mesec dana pre otpusta osuđenog.

Prilikom izrade programa pomoći Poverenik sarađuje sa službom za tretman zavoda i osuđenim.

Član 34

Lice uključeno u izvršenje programa pomoći javlja se Povereniku u roku od pet dana nakon otpuštanja sa izvršenja kazne zatvora.

Program pomoći sadrži postupke, rokove za sprovođenje, nosioce pojedinih aktivnosti i ostale podatke od značaja za njegovo izvršenje, u skladu sa utvrđenim potrebama lica uključenog u izvršenje.

Poverenik, u roku od petnaest dana od dana javljanja lica uključenog u izvršenje, izrađuje program pomoći i dostavlja ga subjektima uključenim u njegovo izvršenje.

Poverenik prati izvršenje mera predviđenih programom. Ako tokom izvršenja programa nastanu okolnosti koje zahtevaju izmenu mera ili postupaka, te promene se unose u program pomoći.

Ako lice prema kome se program pomoći sprovodi ne ispunjava određene mere u predviđenim rokovima, izvršenje programa se obustavlja.

Kad Poverenik utvrdi da su mere predviđene programom pomoći uspešno realizovane, o tome će obavestiti lice uključeno u izvršenje programa i organizacionu jedinicu Uprave.

Način izvršenja posebnih mera za sprečavanje vršenja krivičnih dela protiv polne slobode prema maloletnim licima

Član 35

Poverenik izrađuje program izvršenja posebnih mera u roku od osam dana od dana javljanja učinioca krivičnog dela protiv polne slobode prema maloletnim licima.

Program iz stava 1. ovog člana sadrži način izvršavanja sledećih posebnih mera, u skladu sa zakonom:

1) obaveza javljanja Povereniku svakog meseca najkasnije do 15. dana u mesecu;

2) poštovanje zabrane posećivanja mesta na kojima se okupljaju maloletna lica;

3) određivanje profesionalnog savetovališta ili ustanove;

4) obaveštavanje Poverenika o promeni prebivališta, boravišta ili radnog mesta;

5) način saradnje sa policijom i drugim ustanovama bitnim za sprovođenje programa.

Program iz stava 1. ovog člana Poverenik dostavlja sudu koji je doneo prvostepenu presudu i savetovalištu ili ustanovi koja je određena tim programom.

Član 36

Poverenik prati izvršenje programa posebnih mera, kroz savetodavni i edukativni rad pomaže učiniocu da prihvati težinu posledica izvršenog krivičnog dela i upoznaje ga sa posledicama neizvršavanja obaveza.

Tokom izvršenja programa Poverenik redovno sarađuje sa određenim savetovalištem, proverava stepen saradnje učinioca, dinamiku realizacije i uspešnost ostvarivanja utvrđenog programa, sarađuje sa policijom i po potrebi sa porodicom učinioca krivičnog dela.

Ako tokom sprovođenja programa nastanu okolnosti koje onemogućavaju njegovo sprovođenje (bolest učinioca koja zahteva duže lečenje ili druge posebne okolnosti), Poverenik odmah obaveštava sud koji je doneo prvostepenu presudu.

U slučaju neizvršavanja posebnih mera od strane učinioca, Poverenik o tome obaveštava sud koji je doneo prvostepenu presudu.

Na zahtev suda koji je doneo prvostepenu presudu, Poverenik dostavlja izveštaj o sprovođenju programa izvršenja posebnih mera.

III ORGANIZACIJA I RAD POVERENIKA

Član 37

Izvršenje vanzavodskih sankcija i mera sprovodi Poverenička služba preko Poverenika.

Član 38

Poverenik za poslove izvršenja izrađuje pojedinačni program postupanja za svako lice prema kojem se sprovodi izvršenje, u skladu sa zakonom.

Aktivnosti utvrđene programom Poverenik realizuje u neposrednom kontaktu sa osuđenim najmanje jednom mesečno, a po potrebi i češće, kao i stalnom proverom ispunjavanja obaveza.

Ako je osuđeni opravdano sprečen da ispuni programom utvrđene obaveze, o tome će obavesti Poverenika najkasnije u roku od 24 sati od nastanka razloga sprečenosti.

Član 39

Poverenik utvrđuje identitet lica uključenog u izvršenje vanzavodskih sankcija i mera, na osnovu izvršne odluke javnog tužioca ili suda, u skladu sa zakonom, ličnih isprava (lična karta, putna isprava) ili drugih dokumenata pogodnih za utvrđivanje identiteta izdatih od strane nadležnih organa.

Poverenik vodi dosije postupanja, u skladu sa posebnim propisom.

Nakon sprovedenog izvršenja, Poverenik dosije postupanja dostavlja Upravi.

IV ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja

Član 40

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe Pravilnik o izvršenju uslovne osude sa zaštitnim nadzorom ("Službeni glasnik RS", broj 20/08), Pravilnik o izvršenju kazne rada u javnom interesu ("Službeni glasnik RS", br. 20/08 i 20/14) i Pravilnik o načinu izvršenja kazne zatvora u prostorijama u kojima osuđeni stanuje ("Službeni glasnik RS", broj 64/10).

Stupanje na snagu

Član 41

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".