ODLUKA
O FINANSIJSKOJ PODRŠCI UNUTAR BANKARSKE GRUPE

("Sl. glasnik RS", br. 30/2015)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi za davanje prethodne saglasnosti za zaključenje sporazuma o finansijskoj podršci unutar bankarske grupe (u daljem tekstu: sporazum o finansijskoj podršci) i dokumentacija koja se podnosi uz zahtev za davanje te saglasnosti, a bliže se uređuju i uslovi za pružanje finansijske podrške unutar bankarske grupe, sadržaj informacija o zaključenim sporazumima o finansijskoj podršci koje se obavezno objavljuju, kao i uslovi, način i rokovi njihovog objavljivanja.

Davanje prethodne saglasnosti za zaključenje sporazuma o finansijskoj podršci

2. Banka, najviše matično društvo bankarske grupe nad kojom Narodna banka Srbije vrši kontrolu na konsolidovanoj osnovi i član te bankarske grupe podnose Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje prethodne saglasnosti za zaključenje sporazuma o finansijskoj podršci, uz koji dostavljaju:

1) tekst predloženog sporazuma o finansijskoj podršci;

2) podatke o poslovnom imenu i sedištu članova bankarske grupe koji nameravaju da zaključe predloženi sporazum o finansijskoj podršci, kao i nazive regulatornih tela nadležnih za kontrolu poslovanja, odnosno nadzor nad ovim članovima;

3) analizu efekata primene predloženog sporazuma o finansijskoj podršci, u kojoj se naročito navode sve direktne i indirektne koristi i rizici za podnosioca zahteva u slučaju pružanja finansijske podrške u skladu sa ovim sporazumom;

4) analizu elemenata na osnovu kojih se utvrđuje naknada za pružanje finansijske podrške, pri čemu se u obzir mogu uzeti i informacije kojima davalac finansijske podrške unutar bankarske grupe (u daljem tekstu: davalac podrške) raspolaže zato što je član iste grupe kao primalac finansijske podrške unutar bankarske grupe (u daljem tekstu: primalac podrške) i koje nisu dostupne tržištu, a ne moraju se uzeti u obzir očekivane privremene posledice na cene na tržištu usled događaja koji su izvan grupe.

Ako Narodna banka Srbije nema zaključen sporazum za potrebe saradnje i razmene podataka (informacija) s regulatornim telom nadležnim za kontrolu poslovanja, odnosno za nadzor nad nekim od članova bankarske grupe koji je predloženim sporazumom o finansijskoj podršci predviđen kao ugovorna strana - uz zahtev iz stava 1. ove tačke, pored dokaza iz tog stava, dostavljaju se i sledeći dokumenti:

1) izveštaj o finansijskom stanju ovog člana, koji naročito sadrži podatke o adekvatnosti kapitala, likvidnosti, zaduženosti, procentu nenaplativih kredita i koncentraciji izloženosti - sa stanjem poslednjeg kalendarskog dana meseca koji prethodi mesecu u kom se podnosi zahtev;

2) potvrda regulatornog tela države porekla sa stanjem poslednjeg kalendarskog dana meseca koji prethodi mesecu u kom se podnosi zahtev - o tome da prema tom članu nisu preduzete mere rane intervencije, odnosno druge mere koje odgovaraju merama rane intervencije u smislu propisa Evropske unije ili drugi odgovarajući dokaz o tome da taj član ne ispunjava uslove za izricanje ovih mera.

Ako na osnovu dokaza iz st. 1. i 2. ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za odlučivanje o zahtevu iz stava 1. ove tačke - Narodna banka može od podnosioca ovog zahteva tražiti da dostavi i druge dokumente za koje oceni da su potrebni.

3. O zahtevu iz tačke 2. ove odluke Narodna banka Srbije odlučuje u roku od četiri meseca od dana prijema urednog zahteva.

Narodna banka Srbije daje saglasnost za zaključenje sporazuma o finansijskoj podršci ako oceni:

1) da predloženi sporazum o finansijskoj podršci ispunjava uslove iz člana 127b Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon);

2) da podnosilac zahteva iz tačke 2. ove odluke zaključenju sporazuma o finansijskoj podršci pristupa rukovodeći se sopstvenim najboljim interesom, na osnovu pažljivog razmatranja svih podataka i informacija značajnih za donošenje odluke o zaključenju sporazuma o finansijskoj podršci;

3) da podnosilac zahteva iz tačke 2. ove odluke u trenutku podnošenja tog zahteva ne ispunjava uslove za preduzimanje mera rane intervencije iz člana 113. Zakona, odnosno da druge strane sporazuma o finansijskoj podršci ne ispunjavaju uslove za preduzimanje mera rane intervencije utvrđene propisima njihovih zemalja porekla.

4. Odredbe tač. 2. i 3. ove odluke shodno se primenjuju i na davanje prethodne saglasnosti na izmene zaključenog sporazuma o finansijskoj podršci.

Uslovi za pružanje finansijske podrške unutar bankarske grupe

5. Pri oceni ispunjenosti uslova iz člana 127g stav 1. tačka 1) Zakona, Narodna banka Srbije ceni:

- da li se na osnovu stanja kapitala i likvidnosti primaoca podrške može očekivati da će pružanje finansijske podrške, zajedno sa sredstvima obezbeđenim iz drugih izvora, zadovoljiti njegove projektovane potrebe za kapitalom i likvidnošću u odgovarajućem periodu nakon pružanja te podrške;

- da li analiza finansijskog stanja i unutrašnjih i spoljnih uzroka finansijskih poteškoća primaoca podrške, a naročito njegovog poslovnog modela i sistema upravljanja rizicima - ukazuje na mogućnost znatnog smanjenja tih poteškoća, uzimajući u obzir uslove na tržištu;

- da li je izrađen adekvatan plan aktivnosti koje treba preduzeti radi znatnog smanjenja finansijskih poteškoća primaoca podrške, uključujući promene u poslovnom modelu i sistemu upravljanja rizicima gde je to potrebno.

6. Ispunjenost uslova iz člana 127g stav 1. tačka 2) Zakona Narodna banka Srbije ceni na osnovu poređenja efekata i rizika koje bi pružanje finansijske podrške imalo po bankarsku grupu, odnosno davaoca podrške, sa efektima i rizicima koje bi nepružanje ove podrške imalo na finansijski položaj bankarske grupe, odnosno davaoca podrške.

7. Pri oceni ispunjenosti uslova iz člana 127g stav 1. tačka 3) Zakona, Narodna banka Srbije ceni:

- da li je naknada za pružanje finansijske podrške obračunata u skladu sa sporazumom o finansijskoj podršci za čije je zaključenje Narodna banka Srbije dala saglasnost;

- da li naknada za pružanje finansijske podrške na odgovarajući način odražava rizik nastupanja statusa neizmirenja obaveza primaoca podrške, mogući gubitak davaoca podrške usled nastupanja tog statusa, rang potraživanja koje bi nastalo pružanjem podrške, odnosno ročnost tog potraživanja ako je nameravano da se podrška pruži u vidu kredita ili zajma;

- da li je predviđena dinamika plaćanja naknade za pružanje finansijske podrške u skladu sa sporazumom o finansijskoj podršci iz alineje prve ove tačke.

8. Ispunjenost uslova iz člana 127g stav 1. tačka 4) Zakona, Narodna banka Srbije ceni na osnovu analize svih rizika koji mogu uticati na sposobnost primaoca podrške da blagovremeno izmiri naknadu i druge obaveze u vezi s pružanjem te podrške, pri čemu ta analiza naročito uzima u obzir kriterijume iz tačke 5. ove odluke.

9. Pri oceni ispunjenosti uslova iz člana 127g stav 1. tačka 5) Zakona, Narodna banka Srbije ceni da li se razumno može očekivati da će nakon pružanja finansijske podrške - a uzimajući u obzir rizik nastupanja statusa neizmirenja obaveza primaoca podrške i mogući gubitak davaoca podrške usled nastupanja tog statusa - imovina tog davaoca podrške biti veća od njegovih obaveza i da li će on biti sposoban da izmiruje sve svoje obaveze po njihovom dospeću.

10. Pri oceni ispunjenosti uslova iz člana 127g stav 1. tačka 6) Zakona, Narodna banka Srbije uzima u obzir značaj davaoca podrške za finansijski sistem Republike Srbije, njegovo finansijsko stanje i finansijsko stanje drugih članova grupe koji su značajni za njegovu stabilnost, kao i to da li bi pružanje finansijske podrške smanjilo sposobnost davaoca podrške da svoje poslovanje prilagodi nepovoljnim tržišnim uslovima, odnosno da pruži finansijsku podršku članovima grupe koji su značajni za njegovu stabilnost.

11. Ispunjenost uslova iz člana 127g stav 1. tačka 7) Zakona, Narodna banka Srbije ceni na osnovu analize efekata pružanja finansijske podrške na finansijsko stanje davaoca podrške, a naročito na njegovu sposobnost da, nakon pružanja te podrške, nastavi da ispunjava propisane zahteve koji se odnose kapital, likvidnost i velike izloženosti.

12. Pri oceni ispunjenosti uslova iz člana 127g stav 1. tačka 8) Zakona, Narodna banka Srbije ceni da li bi sprovođenje plana restrukturiranja davaoca podrške bilo onemogućeno ili znatno otežano pružanjem te podrške, posebno uzimajući u obzir mogućnost pokrića gubitaka i rizik prenošenja negativnih efekata unutar bankarske grupe, stepen povezanosti davaoca podrške s primaocem podrške i nivo složenosti odnosa u toj grupi.

13. Organ upravljanja lica iz tačke 2. stav 1. ove odluke koje je zaključilo sporazum o finansijskoj podršci i koje namerava da pruži tu podršku, dužan je da obaveštenje o toj nameri dostavi Narodnoj banci Srbije.

Obaveštenje iz stava 1. ove tačke naročito sadrži obrazložen predlog odluke iz člana 127g stav 2. Zakona i detaljan opis predložene finansijske podrške, uključujući primerak sporazuma o finansijskoj podršci.

Organ upravljanja lica iz stava 1. ove tačke dužan je da u obrazloženju predloga odluke iz stava 2. ove tačke navede sve činjenice i okolnosti kojima raspolaže, a koje mogu biti značajne za procenu ispunjenosti uslova za pružanje finansijske podrške iz tač. od 5. do 12. ove odluke, kao i da priloži odgovarajuću dokumentaciju kojom se te činjenice ili okolnosti dokazuju.

Narodna banka Srbije ocenjuje ispunjenost uslova iz člana 127g stav 1. Zakona na osnovu dostavljenog obaveštenja iz stava 1. ove tačke i drugih podataka kojima raspolaže.

Objavljivanje informacija o sporazumima o finansijskoj podršci

14. Lice iz tačke 2. stav 1. ove odluke dužno je da objavljuje informacije o tome da li je zaključilo sporazum o finansijskoj podršci, a ako je zaključilo taj sporazum - i sledeće informacije:

1) poslovna imena članova bankarske grupe koji su zaključili sporazum o finansijskoj podršci;

2) oblike u kojima se ta podrška može pružiti i pojedinačna ograničenja za svaki od tih oblika;

3) informacije o tome da li je predviđen reciprocitet finansijske podrške između strana sporazuma o finansijskoj podršci, odnosno o različitim uslovima koji se primenjuju za različite primaoce podrške, odnosno davaoce podrške - ako taj reciprocitet ne postoji;

4) informacije o načinu obračuna naknade za pružanje finansijske podrške;

5) informacije o rangu, ročnosti i krajnjoj dospelosti potraživanja koja bi nastala na osnovu pružene podrške;

6) informacije o okolnostima, odnosno pokazateljima u vezi s poslovanjem primaoca podrške, odnosno davaoca podrške koji predstavljaju osnov za pružanje te podrške;

7) informacije o sredstvima obezbeđenja predviđenim za slučaj pružanja finansijske podrške.

Ako je reč o multilateralnom sporazumu o finansijskoj podršci, lice iz tačke 2. stav 1. ove odluke dužno je da objavljuje samo one informacije iz stava 1. odredbe od 2) do 7) ove tačke koje se odnose na to lice u svojstvu davaoca podrške ili primaoca podrške.

15. Lice iz tačke 2. stav 1. ove odluke dužno je da na naslovnoj stranici svoje internet prezentacije jasno istakne link ka informacijama iz tačke 14. ove odluke sa oznakom Informacije o sporazumu o finansijskoj podršci unutar bankarske grupe, kao i da ove informacije ažurira najmanje jednom godišnje, odnosno bez odlaganja u slučaju izmene sporazuma o finansijskoj podršci.

16. Dokumentacija i dokazi propisani ovom odlukom dostavljaju se u originalu ili overenoj kopiji i zasnivaju se na poslednjim raspoloživim podacima o finansijskom poslovanju banke, odnosno člana bankarske grupe.

Dokumentacija iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a ako je na stranom jeziku - uz original ili overenu kopiju dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač.

17. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. aprila 2015. godine.