ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU OBAVLJANJA PRIVREMENE UPRAVE U BANCI

("Sl. glasnik RS", br. 30/2015)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način obavljanja privremene uprave u banci, odnosno uslovi za imenovanje privremenog upravnika, njegova ovlašćenja i obaveze, ciljevi i zadaci privremene uprave, mandat privremenog upravnika, izveštavanje Narodne banke Srbije i druga pitanja značajna za obavljanje privremene uprave u banci.

2. Narodna banka Srbije privremenu upravu u banci uvodi rešenjem kojim jedno ili više lica imenuje za privremenog upravnika (u daljem tekstu: rešenje o uvođenju privremene uprave), kada oceni da razrešenje svih ili pojedinih članova organa upravljanja banke, odnosno smena drugih lica na rukovodećem položaju u banci nisu dovoljni da se stanje u banci popravi.

Rešenjem o uvođenju privremene uprave Narodna banka Srbije naročito utvrđuje:

1) ciljeve i zadatke privremene uprave;

2) da li privremeni upravnik zamenjuje upravni i/ili izvršni odbor banke ili upravlja bankom zajedno sa ovim organima, kao i ovlašćenja i obaveze privremenog upravnika;

3) podelu odgovornosti između privremenog upravnika i upravnog i/ili izvršnog odbora banke, kao i akte i pravne radnje povodom kojih ovi organi banke moraju pribaviti mišljenje privremenog upravnika, odnosno njegovu saglasnost - ako privremeni upravnik upravlja bankom zajedno s tim organima;

4) izveštavanje Narodne banke Srbije;

5) naknadu za rad privremenog upravnika;

6) trajanje mandata privremenog upravnika.

3. Uvođenje privremene uprave u banci, odnosno imenovanje i razrešenje privremenog upravnika upisuju se u registar privrednih subjekata danom donošenja rešenja o uvođenju privremene uprave, koje Narodna banka Srbije dostavlja agenciji nadležnoj za vođenje tog registra.

Ako je rešenjem o uvođenju privremene uprave privremeni upravnik ovlašćen za zastupanje banke, agenciji iz stava 1. ove tačke se, istovremeno s tim rešenjem, dostavlja i overeni potpis privremenog upravnika, radi upisivanja u registar iz tog stava, a podaci o imenovanju privremenog upravnika objavljuju se i na internet prezentaciji Narodne banke Srbije.

4. Lice iz tačke 2. stav 1. ove odluke mora biti nezavisno od banke i mora ispunjavati uslove iz člana 72. Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon).

Nezavisnim od banke smatra se lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) nema direktno ili indirektno vlasništvo u banci ili u članu bankarske grupe čiji je ta banka deo, odnosno članovi njegove porodice nemaju ovo vlasništvo;

2) nije član upravnog ili izvršnog odbora banke, odbora banke utvrđenih Zakonom, kao ni organa upravljanja i rukovođenja člana bankarske grupe čiji je ta banka deo, odnosno članovi njegove porodice nisu članovi ovih organa i odbora;

3) s bankom ili članom bankarske grupe čiji je ta banka deo nije ugovorna strana u ugovornom odnosu koji bi mogao negativno uticati na njegovu nepristrasnost i nezavisnost, niti je u takvom ugovornom odnosu bilo u periodu od godinu dana pre dana uvođenja privremene uprave.

Članovi porodice iz stava 2. ove tačke imaju značenje utvrđeno Zakonom.

Na dokazivanje ispunjenosti uslova iz stava 1. ove tačke shodno se primenjuje odluka kojom se uređuje sprovođenje odredaba Zakona koje se odnose na davanje prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije na imenovanje člana upravnog, odnosno izvršnog odbora banke.

5. Ciljevi i zadaci privremene uprave mogu se odnositi na utvrđivanje pravog finansijskog stanja u banci, upravljanje celokupnim poslovanjem banke ili njegovim delom kako bi se očuvao ili ponovo uspostavio odgovarajući finansijski položaj banke i/ili njeno stabilno i sigurno poslovanje, nadzor nad sprovođenjem aktivnosti koje su banci naložene rešenjem Narodne banke Srbije, nadzor nad obavljanjem poslova upravnog ili izvršnog odbora banke i drugih odbora banke i sl.

6. Privremeni upravnik ne može na druga lica preneti svoja ovlašćenja utvrđena rešenjem o uvođenju privremene uprave, a za svoj rad odgovoran je Narodnoj banci Srbije.

Ako je rešenjem o uvođenju privremene uprave određeno da privremeni upravnik zamenjuje upravni i/ili izvršni odbor banke - danom stupanja na snagu tog rešenja prestaju funkcije članovima ovih organa, a funkcije tih organa prelaze na privremenog upravnika.

Rešenjem o uvođenju privremene uprave iz stava 2. ove tačke Narodna banka Srbije ovlašćenja i obaveze privremenog upravnika utvrđuje u skladu s delokrugom upravnog, odnosno izvršnog odbora banke, odnosno pravima, dužnostima i odgovornostima članova tih organa propisanih Zakonom, statutom banke i zakonom kojim se uređuju privredna društva.

7. U rešenju o uvođenju privremene uprave kojim je određeno da privremeni upravnik upravlja bankom zajedno sa upravnim i izvršnim odborom banke - ovlašćenja i obaveze privremenog upravnika utvrđuju se tako da su odgovornosti privremenog upravnika i ovih organa jasno razgraničene.

Rešenjem o uvođenju privremene uprave iz stava 1. ove tačke utvrđuju se ovlašćenja privremenog upravnika koja su neophodna za izvršavanje ciljeva i zadataka iz tačke 5. ove odluke, a koja mogu obuhvatati prisustvovanje sednicama upravnog i izvršnog odbora banke, sazivanje sednica ovih i drugih odbora banke, predlaganje dnevnog reda ovih sednica, predlaganje donošenja odgovarajućih odluka, traženje odgovarajućih izveštaja upravnog i izvršnog odbora, kao i drugih odbora i stručnih službi banke, i dr.

Banka je dužna da privremenom upravniku iz stava 1. ove tačke omogući pristup svim organizacionim delovima i prostorijama banke, kao i komunikaciju s rukovodiocima banke i zaposlenima u banci, te da mu stavi na raspolaganje poslovne knjige i drugu dokumentaciju koja mu je potrebna za obavljanje ciljeva i zadataka iz tačke 5. ove odluke.

Upravni i izvršni odbor banke dužni su da od privremenog upravnika iz stava 1. ove tačke pribave prethodnu saglasnost, odnosno mišljenje na određene akte i pravne radnje koje donose, odnosno preduzimaju ti organi, a koji se utvrđuju rešenjem o uvođenju privremene uprave iz tog stava.

Akti i pravne radnje iz stava 4. ove tačke mogu se odnositi na odluku upravnog ili izvršnog odbora banke o odobravanju kredita i pružanju drugih finansijskih usluga licima povezanim s bankom, zaduživanju banke, ulaganjima banke u imovinu i u druga pravna lica, prodaji imovine banke, uvođenju novih proizvoda, određivanju visine naknade za članove organa upravljanja i rukovodstvo banke, uključujući i iznose bonusa i nagrada koji se isplaćuju ovim licima ili drugim zaposlenima u banci, određivanju visine sredstava potrebnih za operativno poslovanje banke i dr.

Privremeni upravnik dužan je da pre sazivanja skupštine banke i određivanja dnevnog reda sednice ove skupštine pribavi saglasnost Narodne banke Srbije, a rešenjem o uvođenju privremene uprave iz stava 1. ove tačke može biti utvrđeno da je dužan da tu saglasnost pribavi i pre preduzimanja određenih pravnih radnji.

8. Privremeni upravnik je dužan da, u roku od 30 dana od imenovanja, odnosno 30 dana pre isteka mandata na koji je imenovan, Narodnoj banci Srbije podnese izveštaj o poslovanju banke i njenom finansijskom stanju, s procenom njenog finansijskog položaja i mogućnostima za unapređenje njenog poslovanja.

Ako je rešenjem o uvođenju privremene uprave određeno da privremeni upravnik upravlja bankom zajedno sa upravnim i izvršnim odborom banke, izveštaj iz stava 1. ove tačke dostavlja se i ovim organima banke, koji na njega mogu staviti primedbe i dostaviti ih privremenom upravniku i Narodnoj banci Srbije u roku od pet dana od dana prijema tog izveštaja.

Privremeni upravnik dostavlja Narodnoj banci Srbije svoje mišljenje o primedbama iz stava 2. ove tačke u roku od pet dana od dana prijema tih primedaba.

Uz izveštaj iz stava 1. ove tačke, privremeni upravnik Narodnoj banci Srbije dostavlja i plan aktivnosti za ostvarivanje ciljeva i zadataka iz tačke 5. ove odluke za naredno tromesečje.

Privremeni upravnik, najmanje jednom u tri meseca, Narodnoj banci Srbije dostavlja izveštaj o radnjama koje je preduzeo radi ostvarivanja ciljeva i zadataka iz tačke 5. ove odluke i o stepenu ostvarenosti tih ciljeva i zadataka, s planiranim aktivnostima i rokovima za njihovo izvršenje za naredni period.

Izveštaj iz stava 5. ove tačke privremeni upravnik dužan je da dostavi kad god to zahteva Narodna banka Srbije.

Privremeni upravnik iz stava 2. ove tačke dužan je da bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije o svim okolnostima koje mogu da utiču na neizvršavanje mera izrečenih banci i na pogoršanje finansijskog stanja banke, kao i o planiranoj raspodeli dobiti banke akcionarima, članovima organa upravljanja i zaposlenima, ako proceni da bi pri raspodeli te dobiti moglo doći do postupanja suprotnog članu 25. Zakona.

Na osnovu izveštaja i obaveštenja iz ove tačke, kao i drugih podataka kojima raspolaže, Narodna banka Srbije može izreći neku od mera iz člana 110. Zakona, odnosno uvesti posebnu upravu ako je nad bankom pokrenut postupak restrukturiranja.

9. Naknadu za rad privremenog upravnika određuje Narodna banka Srbije, naročito uzimajući u obzir obim obaveza, ovlašćenja i zadataka privremenog upravnika određenih u rešenju o uvođenju privremene uprave, prosek zarada članova upravnog i izvršnog odbora te banke za tri meseca koja prethode donošenju rešenja o uvođenju privremene uprave, visinu sredstava obezbeđenih za poslovanje banke za period trajanja mandata privremenog upravnika, finansijsko stanje banke i druge podatke značajne za određivanje ove naknade.

Naknadu za rad privremenog upravnika isplaćuje banka u kojoj je uvedena privremena uprava.

10. Privremeni upravnik se imenuje najduže na godinu dana, a njegov mandat se rešenjem može produžiti ako Narodna banka Srbije utvrdi da su i dalje ispunjeni uslovi iz člana 115. Zakona.

U slučaju produženja mandata privremenog upravnika, privremeni upravnik obaveštava akcionare banke o razlozima za to produženje.

Narodna banka Srbije može u bilo kom trenutku tokom mandata privremenog upravnika doneti rešenje kojim se on razrešava funkcije, a može i izmeniti njegova ovlašćenja i obaveze utvrđene rešenjem o uvođenju privremene uprave.

11. Privremena uprava prestaje:

1) istekom roka iz rešenja o uvođenju privremene uprave, odnosno rešenja iz tačke 10. stav 1. ove odluke kojim se produžava mandat privremenog upravnika;

2) pre isteka roka iz odredbe pod 1) ovog stava - ako Narodna banka Srbije oceni da su ciljevi i zadaci iz tačke 5. ove odluke ostvareni ili da se finansijsko stanje banke popravilo u tolikoj meri da privremena uprava više nije potrebna;

3) uvođenjem posebne uprave;

4) imenovanjem stečajnog ili likvidacionog upravnika.

U slučaju iz stava 1. odredba pod 2) ove tačke, Narodna banka Srbije donosi zaključak o prestanku privremene uprave, koji dostavlja agenciji nadležnoj za vođenje registra privrednih subjekata radi upisa prestanka privremene uprave u taj registar.

12. Ova odluka objavljuje se "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. aprila 2015. godine.