PRAVILNIK

O NAČINU ISKAZIVANJA I IZVEŠTAVANJA O PROCENJENIM FINANSIJSKIM EFEKTIMA ZAKONA, DRUGOG PROPISA ILI DRUGOG AKTA NA BUDŽET, ODNOSNO FINANSIJSKE PLANOVE ORGANIZACIJA ZA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE

("Sl. glasnik RS", br. 32/2015)

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način iskazivanja i izveštavanja o procenjenim finansijskim efektima zakona, drugog propisa ili drugog akta na budžet, odnosno finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje.

Član 2

Predlagač je dužan da u obrazloženju zakona, drugog propisa ili drugog akta (u daljem tekstu: akt) koji se dostavlja Narodnoj skupštini, Vladi ili nadležnom organu lokalne vlasti radi utvrđivanja predloga, odnosno usvajanja navede procenu finansijskih efekata koje će akt imati na budžet, odnosno finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje.

Procena finansijskih efekata iz stava 1. ovog člana iskazuje se u stalnim cenama, odnosno bez indeksiranja u narednim godinama i koristi se kao osnova za planiranje prihoda i primanja i rashoda i izdataka u budžetskoj godini i za naredne dve fiskalne godine, pri čemu Ministarstvo finansija, odnosno lokalni organ uprave nadležan za poslove finansija vrši odgovarajuće korekcije, i to:

- na osnovu eventualne promene iskazanih vrednosti elemenata koji su korišćeni za obračun finansijskih efekata akta;

- na osnovu ključnih ekonomskih parametara, kao što su kretanje cena, kretanje bruto domaćeg proizvoda i drugih relevantnih parametara iskazanih u okviru dokumenta kojim se utvrđuju smernice ekonomske i fiskalne politike za budžetsku godinu i naredne dve fiskalne godine.

Član 3

Procena iz člana 2. ovog pravilnika obavezno sadrži:

1) predviđene promene u prihodima i rashodima, te primanjima i izdacima za budžetsku godinu i naredne dve fiskalne godine;

2) predloge za pokrivanje povećanih rashoda i izdataka budžeta;

3) predloge za pokrivanje smanjenih prihoda i primanja budžeta.

Član 4

Procenu finansijskih efekata akta predlagač daje na Obrascu PFE - Obrazac standardne metodologije za procenu finansijskih efekata akta (u daljem tekstu: Obrazac PFE), koji je odštampan uz ovaj pravilnik i sa uputstvom za popunjavanje čini njegov sastavni deo.

Obrazac PFE sadrži:

- opšte podatke;

- procenu finansijskih efekata akta na budžet;

- procenu finansijskih efekata akta na druge budžete, odnosno finansijske planove;

- potencijalne obaveze za budžet Republike Srbije;

- elemente koji su korišćeni za obračun finansijskih efekata akta;

- mere i predlog akta kojim se vrši uravnoteženje nastalih promena na prihodima i primanjima i rashodima i izdacima;

- izjavu o neutralnim finansijskim efektima akta.

Obrazac PFE dat je u MS Excel formatu i može se preuzeti, radi popunjavanja, na internet stranici Ministarstva finansija - www.mfin.gov.rs.

Obrazac PFE dat je u dve varijante u zavisnosti od predlagača, odnosno od toga koji nivo vlasti donosi akt, i to:

- za nivo Republike Srbije;

- za nivo lokalne vlasti.

Obrazac namenjen za nivo Republike Srbije je automatizovan, tako da se unosom ispravnog podatka u odgovarajuće polje automatski popunjavaju povezana polja.

Član 5

Predlagač prilikom upućivanja akta na mišljenje Ministarstvu finansija, odnosno lokalnom organu uprave nadležnom za poslove finansija u prilogu dostavlja i Obrazac PFE sa obrazloženjem, popunjen na način propisan ovim pravilnikom, svojeručno potpisan od strane odgovornog lica predlagača i overen pečatom organa.

Obrazac PFE dostavlja se u pisanom i elektronskom obliku.

Član 6

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Obrazac PFE

 

OBRAZAC STANDARDNE METODOLOGIJE ZA PROCENU FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA

1. OPŠTI PODACI

Predlagač:

 

Organizaciona šifra:

 

 

Naziv predlagača akta:

 

Naziv akta:

 

Vrsta akta:

 

 

u 000 din.

2. PROCENA FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA NA BUDŽET

Opis

Očekivano povećanje/smanjenje prihoda i primanja

u budžetskoj godini
(n)

u fiskalnoj godini
(n+1)

u fiskalnoj godini
(n+2)

1

2

3

4

2.1. PROMENA PRIHODA I PRIMANJA (KLASA 7, 8 i 9)

Klasa 7

 

 

 

71 - Porezi

0

0

0

u čemu:

 

 

 

7111 - Porez na dohodak građana

 

 

 

7112 - Porez na dobit pravnih lica

 

 

 

7141 - Porez na dodatu vrednost

 

 

 

717 - Akcize

 

 

 

Ostali poreski prihodi

 

 

 

73 - Donacije i transferi

 

 

 

74 - Drugi prihodi

0

0

0

- Redovni neporeski prihodi

 

 

 

- Vanredni neporeski prihodi

 

 

 

78 - Transferi između budžetskih korisnika na istom nivou

 

 

 

Svega klasa 7

0

6

0

Klasa 8

 

 

 

81 - Primanja od prodaje osnovnih sredstava

 

 

 

82 - Primanja od prodaje zaliha

 

 

 

83 - Primanja od prodaje dragocenosti

 

 

 

84 - Primanja od prodaje prirodne imovine

 

 

 

Svega klasa 8:

0

0

0

Klasa 9

 

 

 

91 - Primanja od zaduživanja

 

 

 

92 - Primanja od prodaje domaće finansijske imovine

 

 

 

Svega klasa 9:

0

0

0

Ukupno 2.1 (klasa 7 + klasa 8 + klasa 9)

0

0

0

 

2.2. POVEZANOST AKTA SA BUDŽETOM

Opis

Šifra

Naziv

Program

 

 

Funkcija

 

 

Programska aktivnost/projekat

 

 

u 000 din.

Opis

Sredstva obezbeđena u budžetu i/ili kroz preusmeravanje aproprijacija

Vrsta promene (jednokratna ili višekratna promena)

Očekivano povećanje/smanjenje u budžetskoj godini (n)

Predlog za fiskalnu godinu
(n+1)

Predlog za fiskalnu godinu (n+2)

Budžetska sredstva

Ostali izvori

Budžetska sredstva

Ostali izvori

Budžetska sredstva

Ostali izvori

1

2

3

4

5

6

7

8

9

2.3. PROMENA RASHODA I IZDATAKA (KLASA 4 i 5 i grupa 62)

Klasa 4

 

 

 

 

 

 

 

 

41 - Rashodi za zaposlene

 

 

 

 

 

 

 

 

u čemu:

 

 

 

 

 

 

 

 

411 Plate, dodaci i naknade zaposlenih

 

 

 

 

 

 

 

 

412 Socijalni doprinosi na teret poslodavca

 

 

 

 

 

 

 

 

42 - Korišćenje usluga i roba

 

 

 

 

 

 

 

 

44 - Otplata kamata i prateći troškovi zaduživanja

 

 

 

 

 

 

 

 

45 - Subvencije

 

 

 

 

 

 

 

 

46 - Donacije, dotacije i transferi

 

 

 

 

 

 

 

 

47 - Socijalno osiguranje i socijalna zaštita

 

 

 

 

 

 

 

 

48 - Ostali rashodi

 

 

 

 

 

 

 

 

49 - Administrativni transferi iz budžeta, od direktnih budžetskih korisnika indirektnim budžetskim korisnicima ili između budžeta korisnika na istom nivou i sredstva rezerve

 

 

 

 

 

 

 

 

Svega klasa 4:

0

 

0

0

0

0

0

0

Klasa 5

 

 

 

 

 

 

 

 

51 - Osnovna sredstva

 

 

 

 

 

 

 

 

52 - Zalihe

 

 

 

 

 

 

 

 

53 - Dragocenosti

 

 

 

 

 

 

 

 

54 - Prirodna imovina

 

 

 

 

 

 

 

 

55 - Nefinansijska imovina koja se finansira iz sredstava za realizaciju nacionalnog investicionog plana

 

 

 

 

 

 

 

 

Svega klasa 5:

0

 

0

0

0

0

0

0

Klasa 6

 

 

 

 

 

 

 

 

62 - Nabavka finansijske imovine

 

 

 

 

 

 

 

 

Svega klasa 6 (bez 61):

0

 

0

0

0

0

0

0

Ukupno 2.3. (klasa 4 + klasa 5 + grupa 62)

0

 

0

0

0

0

0

0

NETO EFEKAT AKTA NA BUDŽET (2.1) - (2.3)

 

 

0

 

0

 

0

 

 

3. PROCENA FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA NA DRUGE BUDŽETE/FINANSIJSKE PLANOVE

3.1. PROCENA FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA NA FINANSIJSKE PLANOVE ORGANIZACIJA ZA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE

 

u 000 din.

- Promena prihoda i primanja (Klasa 7, 8 i 9):

 

 

 

 

 

 

 

 

- Promena rashoda i izdataka (Klasa 4, 5 i 6):

 

 

 

 

 

 

 

 

NETO EFEKAT AKTA NA FINANSIJSKE PLANOVE ORGANIZACIJA ZA OBAVEZNO SOCIJALNO OSIGURANJE

0

 

0

0

0

0

0

0

 

3.2. PROCENA FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA NA FINANSIJSKE PLANOVE VANBUDŽETSKIH FONDOVA

 

u 000 din.

- Promena prihoda i primanja (Klasa 7, 8 i 9):

 

 

 

 

 

 

 

 

- Promena rashoda i izdataka (Klasa 4, 5 i 6):

 

 

 

 

 

 

 

 

NETO EFEKAT AKTA NA FINANSIJSKE PLANOVE VANBUDŽETSKIH FONDOVA

0

 

0

0

0

0

0

0

 

3.3. PROCENA FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA NA BUDŽET POKRAJINE

 

u 000 din.

- Promena prihoda i primanja (Klasa 7, 8 i 9):

 

 

 

 

 

 

 

 

- Promena rashoda i izdataka (Klasa 4, 5 i 6):

 

 

 

 

 

 

 

 

NETO EFEKAT AKTA NA BUDŽET POKRAJINE

0

 

0

0

0

0

0

0

 

3.4. PROCENA FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA NA BUDŽETE JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE

 

u 000 din.

- Promena prihoda i primanja (Klasa 7, 8 i 9):

 

 

 

 

 

 

 

 

- Promena rashoda i izdataka (Klasa 4, 5 i 6):

 

 

 

 

 

 

 

 

NETO EFEKATA AKTA NA BUDŽETE JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE

0

 

0

0

0

0

0

0

 

4. POTENCIJALNE OBAVEZE ZA BUDŽET REPUBLIKE SRBIJE

Naziv

Iznos u 000 din.

Korisnik

Opis i uslovi

Garancije

 

 

 

Ostalo

 

 

 

 

5. ELEMENTI KOJI SU KORIŠĆENI ZA OBRAČUN FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA (po namenama, po vrstama i ek. klasifikacijama)

Korišćeni elementi za obračun

Vrsta promene

Početno stanje

Očekivano povećanje/smanjenje

u budžetskoj godini
(n)

u fiskalnoj godini (n+1)

u fiskalnoj godini (n+2)

1

2

3

4

5

6

7

- osnivanje novog organa/organizacione jedinice

 

 

 

 

 

 

- promena broja zaposlenih

 

 

 

 

 

 

- nabavka osnovnih sredstava veće vrednosti

 

 

 

 

 

 

- promena politike:

 

 

 

 

 

 

novi programi, projekti i programske aktivnosti

 

 

 

 

 

 

promena broja korisnika kroz promenu kriterijuma

 

 

 

 

 

 

promena iznosa naknada, socijalnih davanja i sl.

 

 

 

 

 

 

promena politike davanja subvencija

 

 

 

 

 

 

promena poreske politike

 

 

 

 

 

 

- ostalo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. MERE I PREDLOG AKTA KOJIM SE VRŠI URAVNOTEŽENJE NASTALIH PROMENA NA PRIHODIMA I PRIMANJIMA I RASHODIMA I IZDACIMA

Mere

Očekivano povećanje/smanjenje

Predlog akta

Vrsta promene

u budžetskoj godini
(n)

u fiskalnoj godini
(n+1)

u fiskalnoj godini
(n+2)

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. IZJAVA O NEUTRALNIM FINANSIJSKIM EFEKTIMA AKTA

 

 

Pečat i potpis odgovorne osobe

 

Mesto i datum

 

 

Kontakt osoba predlagača

Ime i prezime

 

Položaj/funkcija

 

Telefon

 

I-mejl

 

 

UPUTSTVO
ZA POPUNJAVANJE OBRASCA PFE

OBRAZAC STANDARDNE METODOLOGIJE ZA PROCENU FINANSIJSKIH EFEKATA AKTA

1. Opšti podaci

Za nivo Republike Srbije - u delu koji se odnosi na predlagača u označeno polje unosi se organizaciona šifra predlagača (npr. 10520). Usled ispravnog unosa organizacione šifre, automatski se u odgovarajućem polju učitava naziv predlagača (za navedeni primer unete šifre učitaće se naziv predlagača - Ministarstvo finansija).

U ovom delu obrasca predlagač unosi i podatak o nazivu akta, a podatak o vrsti akta unosi se izborom iz padajućeg menija.

Za ostale nivoe vlasti - podaci u ovom delu obrasca unose se ručno.

2. Procene finansijskih efekata akta na budžet

U ovom delu unose se podaci o proceni finansijskih efekata na prihode i primanja i rashode i izdatke budžeta.

2.1. Promena prihoda i primanja

U ovom delu Obrasca PFE popunjavaju se iznosi procenjenog uticaja na prihode i primanja (klasu 7, 8 i 9) u budžetskoj godini (n) i na budžet za naredne dve godine. Iznos promene iskazuje se u hiljadama dinara i sa odgovarajućim predznakom (+/-), i to u koloni 2. za budžetsku godinu, odnosno u kolonama 3. i 4. za naredne dve godine.

U delu koji se odnosi na poreze, efekti se iskazuju po vrstama prihoda.

U delu koji se odnosi na druge prihode, u okviru redovnih neporeskih prihoda iskazuju se sledeći prihodi:

- prihodi od imovine;

- takse;

- novčane kazne;

- prihodi od prodaje dobara i usluga.

U delu koji se odnosi na vanredne poreske prihode, iskazuju se sledeći prihodi:

- dobit javnih agencija;

- deo dobiti javnih preduzeća i dividende budžeta.

2.2. Povezanost akta sa budžetom

U ovom delu unose se podaci o funkciji, programu i programskoj aktivnosti, odnosno projektu.

U obrascu koji se odnosi na nivo Republike Srbije unos naziva je automatizovan, tako da će se nakon unosa ispravne šifre u odgovarajuće polje automatski učitati naziv programa, funkcije ili programske aktivnosti. Za učitavanje naziva projekta neophodno je da pored šifre odgovarajućeg projekta prethodno bude uneta i šifra programa.

2.3. Promena rashoda i izdataka

U ovom delu Obrasca PFE popunjavaju se iznosi procenjenog uticaja na promenu rashoda i izdataka (za klasu 4, 5 i za grupu konta 62), i to za odgovarajući projekat naveden u delu 2.2. Povezanost predloga akta sa budžetom.

Kolona 2. popunjava se u zavisnosti od izjave date u odeljku 7. ovog obrasca, i to:

- ukoliko je data izjava da za sprovođenje predmetnog akta nisu potrebna finansijska sredstva, ova kolona se ne popunjava;

- ukoliko je data izjava da su sredstva obezbeđena u budžetu, u ovoj koloni, u okviru odgovarajućih konta, unosi se iznos rashoda potreban za realizaciju akta;

- ukoliko je data izjava da će se sredstva potrebna za realizaciju akta obezbediti kroz preraspodelu između aproprijacija ili iz budžetske rezerve, u ovoj koloni, u okviru odgovarajućih konta, unose se iznosi preraspodele. Neto efekat preraspodele treba da iznosi 0 (nula).

U koloni 3. obeležava se vrsta, odnosno priroda promene, da li je ona jednokratna ili se radi o višekratnoj promeni. U narednoj tabeli daje se šematski primer promena za budžetsku i naredne dve godine.

Vrsta promene

2015. godina
(efekat od stupanja akta na snagu do kraja godine)

2016. godina
(godišnji efekat)

2017. godina
(godišnji efekat)

Početni iznos

Iznos promene

Novi iznos

Početni iznos

Iznos promene

Novi iznos

Početni iznos

Iznos promene

Novi iznos

Jednokratna

100

2

102

102

8

110

110

0

110

Višekratna

100

2

102

102

8

110

110

10

120

U slučaju jednokratne promene, efekat promene iskazuje se u budžetskoj godini (2015.) za period od momenta stupanja na snagu akta pa do kraja godine. U narednoj godini (2016.) iskazuje se pun godišnji efekat promene, dok se u 2017. godini efekat iskazuje kao 0 (nula). Iskazan u stalnim cenama, ovaj novi dostignuti iznos od 110 jedinica ostaje kao takav i u narednim godinama.

U slučaju višekratne promene, promena se kontinuirano dešava u sve tri iskazane godine. U budžetskoj 2015. godini efekat promene iskazuje se za period od momenta stupanja na snagu akta pa do kraja godine, dok se u narednim godinama iskazuje pripadajući deo promene za svaku godinu posebno i to u punom godišnjem iznosu.

Prilikom popunjavanja obrasca, potrebno je u koloni "Vrsta promene" iz padajućeg menija izabrati jednu od dve ponuđene mogućnosti: "Jednokratna promena" ili "Višekratna promena".

Izborom "Jednokratna promena", što je i najčešći slučaj u praksi, iznos efekata popunjava se u koloni 3. za izvor 01 i koloni 4. za ostale izvore, kao i kolonama 5. i 6. za prvu narednu godinu. Za drugu narednu godinu u obe kolone upisuje se 0 (nula).

Izborom "Višekratna promena", efekat promene iskazuje se u svim godinama (budžetskoj i naredne dve godine), i to pripadajući deo promene za svaku godinu.

Iznos efekata iskazuje se u hiljadama dinara i sa odgovarajućim predznakom (+/-).

Ukoliko se efekti odnose na više programa/projekata, za svaki projekat popunjava se posebna tabela.

Neto efekat na budžet izračunava se automatski.

3. Finansijski efekti akta na druge budžete/finansijske planove

Ovaj deo obrasca predlagač popunjava ukoliko sprovođenje akta ima finansijske efekte na budžete drugog nivoa vlasti, odnosno na finansijske planove vanbudžetskih fondova i organizacija za obavezno socijalno osiguranje.

3.1. Procena finansijskih efekata akta na finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje

U ovom delu Obrasca PFE upisuju se promene na prihodima i primanjima i rashodima i izdacima za budžetsku godinu (n), narednu godinu (n+1), kao i za drugu narednu godinu (n+2) u hiljadama dinara, kumulativno za sve prihode i primanja i posebno za rashode i izdatke.

Neto efekat na finansijske planove organizacija za obavezno socijalno osiguranje izračunava se automatski.

3.2. Procena finansijskih efekata akta na finansijske planove vanbudžetskih fondova

U ovom delu Obrasca PFE upisuju se promene na prihodima i primanjima i rashodima i izdacima za budžetsku godinu (n), narednu godinu (n+1), kao i za drugu narednu godinu (n+2) u hiljadama dinara, kumulativno za sve prihode i primanja i posebno za rashode i izdatke.

Neto efekat na vanbudžetske fondove izračunava se automatski.

3.3. Procena finansijskih efekata akta na budžet pokrajine

U ovom delu Obrasca PFE upisuju se promene na prihodima i primanjima i rashodima i izdacima za budžetsku godinu (n), narednu godinu (n+1), kao i za drugu narednu godinu (n+2) u hiljadama dinara, kumulativno za sve prihode i primanja i posebno za rashode i izdatke.

Neto efekat na budžet pokrajine izračunava se automatski.

3.4. Procena finansijskih efekata akta na budžete jedinica lokalne samouprave

U ovom delu Obrasca PFE upisuju se promene na prihodima i primanjima i rashodima i izdacima za budžetsku godinu (n), narednu godinu (n+1), kao i za drugu narednu godinu (n+2) u hiljadama dinara, kumulativno za sve prihode i primanja i posebno za rashode i izdatke.

Neto efekat na budžet jedinice lokalne samouprave izračunava se automatski.

4. Potencijalne obaveze za budžet Republike Srbije

Ovaj deo obrasca popunjava se samo ukoliko zbog sprovođenja akta postoji mogućnost nastanka obaveza za budžet Republike Srbije.

Potencijalne obaveze podeljene su na garancije i ostalo (akreditivi, kreditne linije, dugovanja na osnovu odštetnih zahteva, i nerešenih sporova po zaključenim ugovorima).

U koloni "Korisnik" potrebno je navesti naziv korisnika na koga se garancija odnosi, a u koloni "Opis i uslovi" potrebno je navesti uslove pod kojima su sredstva obezbeđenja data.

5. Elementi koji su korišćeni za obračun finansijskih efekata akta

U koloni 1. dat je spisak najčešćih i najznačajnijih elemenata koji se koriste za obračun finansijskih efekata akta. Za svaku od ponuđenih opcija predlagač, u koloni 2, iz padajućeg menija bira opciju "Da" ili "Ne", u zavisnosti od toga koji je od ponuđenih elemenata koristio za obračun finansijskih efekata.

Kao i kod iskazivanja rashoda i izdataka, potrebno je obavezno naznačiti o kojoj vrsti promene se radi, jednokratnoj ili višekratnoj, te u zavisnosti od toga popunjavati naredne kolone.

Po ponuđenim elementima, popunjavanje se vrši na sledeći način:

1) Osnivanje novog organa/organizacione jedinice - popunjava se samo kolona 2;

2) Promena broja zaposlenih - popunjava se u slučaju da sprovođenje akta iziskuje povećanje ili smanjenje broja zaposlenih, i to tako što se u trećoj koloni unosi postojeći broj zaposlenih, a u preostalim kolonama očekivani iznos promene broja zaposlenih u budžetskoj i u naredne dve godine. Ako je promena jednokratna, efekat promene iskazuje se u koloni "u budžetskoj godini", a u narednim godinama se upisuje 0 (nula), jer se ne predviđa dodatna promena broja zaposlenih. U slučaju da se radi o višekratnoj promeni, gde se u svakoj godini dodatno planira promena broja zaposlenih, pripadajuća promena, iskazana u odnosu na prethodnu godinu, iskazuje se u svim prikazanim godinama;

3) Nabavka osnovnih sredstava veće vrednosti - u kolonu 3. unosi se iznos sredstava obezbeđenih aktom o budžetu, a u preostalim kolonama očekivani iznos promene visine ovih sredstava, po godinama u zavisnosti od vrste promene (jednokratna, odnosno višekratna);

4) Promena politike:

- uvođenje novih programa, projekata i programskih aktivnosti - kolona 2. popunjava se tako da se iz padajućeg menija bira opcija "Da" ili "Ne". U koloni "Početno stanje" stavlja se 0 (nula). Potreban iznos sredstava za finansiranje, koji je u ovom slučaju jednak iznosu promene, iskazuje se u koloni "u budžetskoj godini" dok se u narednim godinama upisuje iznos promene 0 (nula), što znači da će se ovi novi programi finansirati i u narednim godinama na nivou sredstava iz prethodne godine (iskazano u stalnim cenama);

- promena broja korisnika kroz promenu kriterijuma - kolona 2. popunjava se tako da se iz padajućeg menija bira opcija "Da" ili "Ne". U koloni "Početno stanje" unosi se postojeći broj korisnika, a u preostale kolone unosi se očekivani iznos promene broja korisnika po pojedinim godinama u zavisnosti da li je promena jednokratna, odnosno višekratna (postepena). U slučaju jednokratne promene, promena se iskazuje samo u koloni "u budžetskoj godini";

- promena iznosa naknada, socijalnih davanja i sl. - kolona 2. popunjava se tako da se iz padajućeg menija bira opcija "Da" ili "Ne". U koloni "Početno stanje" unosi se postojeći iznos visine naknade, odnosno socijalnog davanja, a u preostalim kolonama očekivani iznos promene visine iznosa naknade, odnosno socijalnog davanja po pojedinim godinama. Preostale kolone popunjavaju se u zavisnosti da li je promena jednokratna, odnosno višekratna (postepena). U slučaju jednokratne promene, promena se iskazuje samo u koloni "u budžetskoj godini";

- promena politike davanja subvencija - kolona 2. popunjava se tako da se iz padajućeg menija bira opcija "Da" ili "Ne". U koloni "Početno stanje" unosi se postojeći iznos visine subvencije, a u preostalim kolonama očekivani iznos promene visine subvencije po pojedinim godinama. Preostale kolone popunjavaju se u zavisnosti da li je promena jednokratna, odnosno višekratna (postepena). U slučaju jednokratne promene, efekat promene se iskazuje u koloni "u budžetskoj godini", i to za period od momenta stupanja akta na snagu pa do kraja godine, dok se u prvoj narednoj godini iskazuje pripadajući efekat promene za tu godinu u punom godišnjem iznosu, dok se za drugu narednu godinu upisuje 0 (nula);

- promena poreske politike - kolona 2. popunjava se tako da se iz padajućeg menija bira opcija "Da" ili "Ne". U koloni "Početno stanje" unosi se postojeći iznos visine prihoda, odnosno primanja, efekat promene iskazuje se u budžetskoj godini (2015.) za period od momenta stupanja akta na snagu pa do kraja godine. U narednoj godini (2016.) iskazuje se pun godišnji efekat primene akta, dok se u 2017. godini efekat iskazuje kao 0 (nula).

U slučaju da se prilikom obračuna efekata akta pošlo od iznosa iskazanog u stranoj valuti, potrebno je navesti naziv valute i kurs koji je korišćen za iskazivanje promene u dinarskoj protivvrednosti. Navedeni podaci unose se u odgovarajućoj koloni za godinu na koju se izračunati efekat koristi.

Ukoliko predlagač izabere opciju "ostalo" unosi naziv elementa u sledećem redu. Ostale kolone popunjavaju se na gore opisan način, u zavisnosti od prirode elementa koji je korišćen za obračun.

6. Mere i predlog akta kojim se vrši uravnoteženje nastalih promena na prihodima i primanjima i rashodima i izdacima

Ukoliko se procenjuje da će primena akta dovesti do povećanja rashoda i izdataka i/ili smanjenja prihoda i primanja, neophodno je predložiti mere i način pokrića povećanih rashoda i izdataka budžeta, odnosno pokrića smanjenih prihoda i primanja budžeta.

U koloni 1. predlagač tekstualno opisuje predlog mere, u kolonama 3. do 5. unosi procenjeni finansijski efekat mere izražen u hiljadama dinara po pojedinim godinama, a u koloni 6. unosi naziv akta koji je pravni osnov za sprovođenje mere.

7. Izjava o neutralnim finansijskim efektima akta

Ukoliko predlog akta nema finansijske efekte na budžet, odnosno ukoliko su potrebna sredstva za njegovu realizaciju obezbeđena u budžetu, odnosno ukoliko će se potrebna sredstva obezbediti kroz preraspodelu između aproprijacija ili iz budžetske rezerve, predlagač akta daje odgovarajuću izjavu, koja se učitava automatski izborom iz padajućeg menija.