PROGRAMPODRŠKE ZA SPROVOĐENJE POLJOPRIVREDNE POLITIKE I POLITIKE RURALNOG RAZVOJA NA TERITORIJI GRADA NOVOG SADA ZA 2015. GODINU("Sl. list Grada Novog Sada", br. 11/2015) |
I OPŠTE INFORMACIJE I TABELARNI PRIKAZ PLANIRANIH MERA
1.1. Analiza postojećeg stanja
1.1.1. Geografske i administrativne karakteristike
Grad Novi Sad (u daljem tekstu: Grad) se nalazi u središnjem delu Vojvodine i ima izuzetno povoljan geografski položaj. Teritorija Grada, matematičko-geografski zauzima po Griniču položaj istočne koordinate od 19° 10' do 20°6' istočne geografske dužine i 45°10', do 45°6', severne geografske širine.
Grad je i centar Južno-bačkog okruga i najveći je nosilac privrednih, saobraćajnih, obrazovnih, političkih, kulturnih i drugih funkcija, kao i administrativno-politički centar regiona Vojvodine.
Geografski položaj Grada može se posmatrati sa dva aspekta: u sklopu povezanosti sa drugim gradovima i krajevima i njegove povezanosti sa lokalnim naseljima koja mu gravitiraju kao prigradska naselja.
Područje Grada obuhvata 15 prigradskih naselja i zauzima površinu od 702,7 km2, dok uže područje Grada sa Petrovaradinom i Sremskom Kamenicom zauzima površinu od 129,4 km2, a građevinski reon obuhvata površinu od 106,2 km2.
Prema poslednjem popisu stanovništva od 2011. godine u Gradu zajedno sa prigradskim naseljima živi 341.625 stanovnika, dok urbani deo grada (sa Petrovaradinom i Sremskom Kamenicom) ima 286.157 stanovnika, a prosečna gustina naseljenosti je prilično visoka, oko 480 stanovnika po km2, što znači da stanovništvo uopšte, sve više migrira ka većim gradovima, tj. u administrativno-privredne centre, pa tako i prema Novom Sadu, kao drugom, po veličini gradu u Srbiji, odmah posle Beograda.
Prethodno ime Novog Sada je Neoplanta koje datira iz 1748. godine, a prvobitna imena su bila Racka varoš i Petrovaradinski šanac, a zbog svog kulturnog, političkog i celokupnog društvenog života u 19. veku. Novi Sad je bio poznat kao "Srpska Atina".
1.1.2. Prirodni uslovi i životna sredina
Reljef područja Novog Sada, podrazumevajući Grad sa svojom prigradskom okolinom ima pretežne odlike Panonske nizije.
Sam Grad leži na levoj obali čuvene međunarodne reke Dunav, od 1.252. kilometra rečnog toka do 1.262. kilometra i nalazi se u srcu Autonomne Pokrajine Vojvodine.
Sa leve strane Dunava rasprostire se ravničarski deo Bačka, a sa desne strane prostire se brdoviti kraj Srem, raspoložen na obroncima jedne, ali tako čuvene panonske planine Fruške Gore, naročito poznate po nacionalnom parku prirode. Nadmorska visina je od 72 m do 80 m sa bačke strane i od 250 m do 350 m sa sremske strane. Ravničarska reka Dunav sa svojim širokim koritom, naročito u predelu Grada ime ogromne prirodne lepote, meandrirajući, praveći rečne ade i velike peščane i lesne zaravni, čineći Gradu sa okolinom izuzetan i specifično povoljan geografski položaj.
Veštačka mreža kanala Dunav-Tisa-Dunav izgrađena na bazi ljudskog pregalačkog rada odlično se uklapa u prirodne hidrografske osobine reke Dunav, bogate ogromnom količinom vode, a Mali Bački kanal, ulivajući se sa leve strane doprinosi još većim lepotama ovog krajolika.
Geološko-pedološke osobine područja Grada određuje naročito aluvijalna terasa ili aluvijalna ravan koja se proteže južnom Bačkom, a u Novosadskom području od Begeča do istočne periferije Novog Sada. Po geološkom sastavu ovo tlo čine najstarije stene iz paleozoika i delom mlađe stene, nastale u holocenu. Otuda, na Bačkoj ravničarskoj nizijskoj strani zastupljeni su geomorfološki oblici: inundaciona ravan, aluvijalna terasa i južna Bačka lesna terasa, a na sremskoj strani prostire se inundaciona ravan Dunava, Fruškogorska lesna zaravan sa terasama i brdovito-planinski deo Fruške Gore.
Klima Grada odlikuje se osnovnim karakteristikama umereno kontinentalne i kontinentalne klime sa sva četiri godišnja doba: zima, proleće, leto i jesen. Od vetrova koji duvaju na ovom području najznačajnija je košava. Uglavnom duva s jeseni i zime, donoseći hladno vreme, a tokom vejavice, obično stvara nanose snega i može da traje od tri do sedam dana.
Srednja maksimalna temperatura vazduha, tokom godine iznosi 16° C, dok je srednja minimalna temperatura iskazana sa 6° C. Broj dana sa padavinama iznosi 122, što je 577 mm padavina godišnje na području Grada.
Šumski fond i biljni i životinjski svet najbolje se može sagledati kroz Koviljsko-petrovaradinski rit kao specijalni rezervat prirode na teritoriji Grada, i Vojvodine, a prostire se u okviru nekoliko opština: Novi Sad, Petrovaradin, Sremski Karlovci, Inđija i Titel. Ovaj prirodni rezervat je ritski kompleks duž Dunava i prostire se na 4.840 hektara, a kako je prirodno dobro od izuzetnog značaja, svrstan je u prvu kategoriju zaštite.
Koviljsko-petrovaradinski rit, pripadajući delom područja Grada zapravo se proteže u jugoistočnoj Bačkoj i delimično u Sremu na aluvijalnoj ravni i delimično lesnoj zaravni i to od 1.231. do 1.250. km rečnog toka sa leve strane i od 1.245. do 1.251. km sa desne obale Dunava, pokraj naselja Kovilj i Petrovaradin.
Karakteristike ritskog novosadskog područja su očuvanost i raznovrsnost hidrografskih elemenata kao što su: ade, rukavci, meandri, zajedno sa biljnim ritskim zajednicama ritskim šumama ispresecanim barama, močvarama, livadama i trsticima, sa posebnom raznolikošću i bogatstvom faune, naročito ptica močvarica.
Prirodne šume rezervata čine: vrba (bela i bademasta), topola i jasen. Na ovom ritskom području, najveći deo čak 55,6% rezervata zahvataju plantaže topole, koje su pod zaštitom. Takođe su zastupljene i ugrožene vrste biljaka kao beli i žuti lokvanj, plava lincura, vodeni orašak, četvorolisna detelina, močvarni kaćunak i drugo.
Ovo ritsko područje, Koviljsko-petrovarinskog rita na području Grada je značajan rezervat velikog broja ptica, čak 172 vrste sa 60% migratornih vrsta, od čega 103 vrste imaju status prirodne retkosti, a neki od njih su orao belorepan, crna roda, crna lunja, orao osičir, zelena žuna, žuti voljić, crvenokljuni labud, velika bela čaplja, a od ribljih vrsta, ukupno 46, najznačajnije su štuka, kečiga i šaran.
Koviljsko-petrovaradinski rit na području Grada prostire se na površini od 4.840 ha i u vlasništvu je države Srbije.
Stanje i trendovi u ruralnim područjima
1.1.3. Demografske karakteristike i trendovi
U Gradu sa prigradskim naseljima živi 20% stanovništva Vojvodine, što je prema popisu od 2011. godine Republičkog zavoda za statistiku 341.625 stanovnika.
U prigradskim naseljima živi oko 24% stanovništva, a najveća naselja su Veternik, sa 18.700 stanovnika, Futog sa 18.600 stanovnika i Kać sa 11.200 stanovnika. Neka od prigradskih naselja su sastavni deo gradske funkcionalne celine, dok neka od takvih naselja, kao što je Futog imaju status samostalnog naselja. To znači da se većina prigradskih naselja zbog stalnog povećanja broja stanovnika već i fizičko-geografski spaja sa Gradom.
Prema Novom Sadu, gravitiraju i stanovnici Južnobačkog i delimično Sremskog okruga, posebno žitelja susednih opština Beočina, Sremskih Karlovaca, Temerina, Bačkog Petrovca i Bačke Palanke.
Najvažnija prigradska naselja koja su u okruženju Grada su: Begeč, Budisava, Bukovac, Veternik, Kać, Kisač, Kovilj, Ledinci, Rumenka, Stari Ledinci, Stepanovićevo, Futog, Čenej, Petrovaradin i Sremska Kamenica.
Stopa rasta broja stanovnika je značajna, kako u ruralnom delu (okolini) Grada, tako i urbanom delu, prema popisu stanovništva iznosi 0,83%, dok je iste godine na nivou Republike Srbije zabeležena nešto niža stopa rasta broja stanovnika u odnosu na stopu Grada i iznosila je 0,45%.
Prema obrazovnoj strukturi stanovništva Grada, starijeg od 15 godina na bazi "popisa iz 2011. godine", može se reći da je na području Grada, oko 53% što predstavlja najveći deo populacije sa srednjim obrazovanjem, zatim oko 20% čini deo populacije sa visokim obrazovanjem, oko 7% predstavlja deo populacije sa višim obrazovanjem, oko 14% predstavlja deo populacije sa osnovnim obrazovanjem, oko 1,5% čini deo populacije bez školske spreme, te 4,5% čini deo populacije sa nepotpunim osnovnim obrazovanjem.
Takođe, žene u obrazovnoj strukturi stanovništva čine oko 53%, a preostali procentualni deo od oko 47% se odnosi na muškarce, što se može sagledati iz donje tabele:
Tabela: Obrazovna struktura stanovništva starijeg od 15 godina (GNS i R.S)
Opis |
Grad (broj) |
Grad (%) |
Srbija (%) |
||||||
ukupno |
muš. |
žene |
ukupno |
muš. |
žene |
ukupno |
muš. |
Žene |
|
Bez školske spreme |
4.362 |
1.115 |
3.247 |
1,50 |
0,82 |
2,10 |
2,68 |
1,03 |
4,21 |
Nepotpuno osnovno obrazovanje |
13.026 |
3.554 |
9.472 |
4,49 |
2,62 |
6,12 |
11,00 |
8,12 |
13,68 |
Osnovno obrazovanje |
39.577 |
16.910 |
22.667 |
13,64 |
12,49 |
14,64 |
20,76 |
19,97 |
21,50 |
Srednje obrazovanje |
154.227 |
77.914 |
76.313 |
53,15 |
57,54 |
49,30 |
48,93 |
54,29 |
43,95 |
Više obrazovanje |
19.807 |
9.241 |
10.566 |
6,83 |
6,82 |
6,83 |
5,65 |
5,83 |
5,49 |
Visoko obrazovanje |
58.508 |
26.375 |
32.133 |
20,16 |
19,48 |
20,76 |
10,59 |
10,39 |
10,77 |
Nepoznato |
692 |
299 |
393 |
0,24 |
0,22 |
0,25 |
0,40 |
0,38 |
0,41 |
Ukupno stanovništvo (> 15) |
290.199 |
135.408 |
154.791 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
100,00 |
Prosečna godišnja stopa priraštaja stanovništva na području Grada prema zvaničnim podacima, a u periodu od: 2002. - 2007. godine iznosila je: -0,2‰ (promila), dok je za celu Vojvodinu prosečni priraštaj iznosio: -5,9‰ (promila).
To znači da su obe stope ostvarene kao negativni prirodni priraštaj stanovništva i da sve manje kao element imaju uticaj na porast broja stanovnika i na području Grada i prigradskih naselja.
U međupopisnom periodu odlučujući uticaj na porast broja stanovnika imale su "migracije", te je stopa migracionog salda iznosila oko 23% i što je naglo ubrzalo porast broja stanovnika u sledećim godinama razvoja, kako urbanog, tako i ruralnog područja Grada, te su "migracije" zapravo glavni faktor naglog rasta stanovništva, naročito gradskog, dok, ipak u nekim prigradskim naseljima, kao što je Kać predviđa se da može doći i do smanjenja broja stanovnika.
Takođe u pogledu starosne strukture dominira populacija starijeg stanovništva u odnosu na srednje i mlađe stanovništvo.
Odnos starog i mladog stanovništva iznosi ≈71,0 što je celu Vojvodinu dovelo u stadijum demografske starosti.
Karakteristika novosadskog područja, kao i vojvođanskog je značajna promena u demografskim strukturama ruralnih prostora, što kao rezultat ima "premeštanje reprodukcije stanovništva" iz seoskih u gradske sredine.
Regionalna analiza produktivnosti rada u poljoprivredi Grada pokazuje da postoje izuzetni poljoprivredni resursi, naročito u ruralnom delu, što je razlog da se stanovništvo ipak vraća na poljoprivredno zemljište, u želji da se poljoprivredna proizvodnja, kao velika baza privrede ponovo podigne na nekadašnji nivo u skladu sa modernizacijom.
Usitnjenost poseda seljačkih gazdinstava je jedna od karakteristika celokupne poljoprivrede (manje od 3 ha) zatim nedostatak moderne tehnologije u poljoprivredi, stvara činjenicu da iako postoje izuzetni prirodni resursi, prosečni prinosi i dalje zaostaju za evropskim prinosima. U oblasti ruralnog razvoja planira se upravljanje zajedničkom poljoprivrednom politikom.
Na području Grada postoji 2.904 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava od kojih 28 ima površinu od preko 100 ha, zatim 110 poljoprivrednih gazdinstava sa površinom od: 50 do 100 ha, te 276 poljoprivrednih gazdinstava sa površinom od: 20 do 50 ha; 346 poljoprivrednih gazdinstava sa površinom od: 10 do 20 ha; 544 poljoprivrednih gazdinstava sa površinom od 5 do 10 ha; i 1.600 poljoprivrednih gazdinstava sa površinom do 5 ha.
1.1.4. Diverzifikacija ruralne ekonomije
Grad je oduvek bio jedan od najrazvijenijih gradova naše države. Nakon završetka perioda međunarodne izolacije i ekonomskog embarga i nakon saniranja infrastrukture u građevinarstvu (mostovi) te u industriji i delimično turizmu i poljoprivredi, ekonomija se uglavnom postepeno oporavlja, prebacujući težište privrede na raznolikost drugih privrednih mogućnosti ekonomskog razvoja, odnosno sa industrijskog sektora na tercijarni sektor, i naročito sektora ruralne ekonomije u poljoprivredi, turizmu i drugim sektorima.
Po obliku preduzeća u novosadskoj privredi dominiraju mala i srednja preduzeća, privatni preduzetnici, a u poljoprivredi naročito individualna registrovana poljoprivredna gazdinstva.
Prema veličini, u strukturi novosadskih preduzeća, mala preduzeća zahvataju udeo od čak 96%, srednja 3%, a velika, svega 1%, a prema podacima APR-a, broj aktivnih preduzeća od 22. jula 2014. godine je iznosio 10.031, broj novoosnovanih preduzeća 278, a broj brisanih 102, dok je broj aktivnih privatnih preduzetnika, i takođe krajem jula 2014. godine iznosio 14.155, broj novoosnovnih preduzetnika 984, a broj brisanih preduzetnika 22.
Stopa zaposlenosti na nivou područja Grada procenjena je na bazi indikatora: "broja radno sposobnog stanovništva", uzrasta od 15 do 65 godina na teritoriji Grada i "ukupnog broja zaposlenih lica" u 2014. godini, sa stanjem 31. decembra 2014. godine i iznosi oko 50,8%.
Stopa nezaposlenosti sa stanjem 31.12.2014. godine za Grad zabeležena je u iznosu od 17,87% i za 0,83% je niža u odnosu na stopu nezaposlenosti za prethodnu godinu, kada je iznosila 18,7%.
Radi pariteta, zabeležene stope nezaposlenosti 31.12.2014. godine su: za Južno-bački okrug od: 24,36%; regiona Vojvodine: 27,67% i Republike Srbije: 28,51%.
Indikator "prosečna neto zarada", odnosno bez poreza i doprinosa za 2014. godinu zabeležena je u iznosu od 50.175,00 dinara za teritoriju Grada, a realno je znatno niža, s obzirom na konstantno brži rast trenda kretanja cena u odnosu na trend zarada, odnosno beleži se konstantno zaostajanje rasta zarada u odnosu na rast cena.
U pogledu "izvoza" Grada, zabeležen je rast od 4,1% vrednosnog izvoza iskazanog u dolarima (USD) u odnosu na prethodnu godinu. Od 1.512 preduzeća izvoznika, najveća su iz oblasti naftne industrije, ali i iz oblasti prehrambene industrije i poljoprivrede.
U pogledu "uvoza" Grada, takođe je došlo do porasta za 2,2% u odnosu na prethodnu godinu, a od 2.499 preduzeća uvoznika, glavna su iz oblasti naftne industrije, ali i iz oblasti poljoprivrede.
Turistički promet u 2014. godini takođe je pokazao rast i to od 14,9% u odnosu na prethodnu godinu, odnosno ostvaren je ukupan broj turista na području Grada za 14,9% više u odnosu na prošlu godinu, tako da novosadski turizam ima veliku perspektivu razvoja, a Grad spada u 3 grada prve kategorije turističkog mesta u Republici Srbiji.
Kada je u pitanju ruralna privreda - poljoprivreda, na području Grada, poljoprivredna proizvodnja ima 2.904 registrovana poljoprivredna gazdinstva, te osim ove mogućnosti u poljoprivredi, u okviru diverzifikacije ruralne ekonomije sve više se javlja i mogućnost razvoja seoskog turizma, čime se ukazuje na veliki značaj razvoja ruralne poljoprivrede i ruralnog turizma, kao interesantnih privrednih grana, koje pod uticajem određenih mera i podsticaja, mogu postati vrlo propulzivne privredne grane.
Novi Sad je i značajan finansijski centar, imajući u vidu da se u njemu nalazi sedište brojnih banaka, osiguravajućih kuća, sedište naftne industrije i IT industrije.
Što se tiče strukture preduzeća na području Grada po sektorima delatnosti, u prethodne dve godine, najveći udeo čine preduzeća koja se bave trgovinom, približno 39,5%, prerađivačkom industrijom oko 14%, kao sekundarnom privrednom granom, stručnim, naučnim, inovacionim i tehničkim delatnostima oko 12%, slede građevinarstvo, saobraćaj i skladištenje sa oko 6%, informisanje i komunikacije oko 5%, dok u poljoprivredi kao primarnoj privrednoj grani ta zastupljenost iznosi oko 2,4%, a kod svih ostalih sektora delatnosti ukupno, taj udeo iznosi oko 21,1%.
Značaj poljoprivrede kao privrednog sektora područja Grada je veoma velik, iako je poslednjih godina poljoprivredna proizvodnja u permanentnom opadanju, ipak je njeno učešće i dalje prisutno u razvoju celokupne privrede uopšte, kako u primarnoj proizvodnji, tako i u sekundarnoj proizvodnji, kao i razvoju drugih sektora (industrija, uslužne delatnosti). Tako na primer razvoj prerađivačke industrije, a naročito prehrambene, neposredno je uslovljen rastom primarne poljoprivredne proizvodnje, i glavni takvi programi prehrambene industrije, koji sirovine dobijaju iz primarne poljoprivredne proizvodnje su programi proizvodnje brašna, jestivog ulja, šećera, prerade povrća i voća, mleka i proizvoda od mleka, konditorskih proizvoda, bezalkoholnih pića, sokova i mnogi drugi programi iz oblasti sekundarne proizvodnje.
S obzirom na raznolikost turističke ponude Grada i njegovih prigradskih naselja i na izuzetno povoljan geografski položaj, područje Grada dobija sve zapaženije mesto na turističkoj mapi sveta. Grad je pozicioniran na Dunavu sa Petrovaradinskom tvrđavom koja predstavlja kulturno-istorijsku građevinu iz XVII veka prvog stepena međunarodnog turističkog ranga, a koja se prostire na 122 ha, na raskršću najvažnijih saobraćajnica, u blizini nacionalnog parka Fruške Gore sa 18 kulturno-istorijskih manastira i zadužbina srpskih despota iz XV do XVIII veka, sa salašima u neposrednoj okolini, starim gradskim jezgrom, muzejima, Novosadskim sajmom, a naročito poznatim "Poljoprivrednim sajmom". Staro gradsko jezgro izgrađeno je davne 1740. godine sa velelepnim paletama iz XIX i početka XX veka. Zatim, Grad je domaćin poznatih svetskih festivala (EXIT) i manifestacija.
Razvoju ruralnog turizma doprinose brojni salaši smešteni u prigradskim naseljima Grada i sa svojim autentičnim izgledom vraćaju turiste u nekadašnja vremena panonskih seoskih naselja. Sa tako bogatom turističkom ponudom, seoski turizam dobija sve veći značaj. Prigradska naselja na području Grada sa svojim seoskim turizmom i ponudom salaša, nalaze se na Čeneju, Veterniku, Begeču i Kaćkom ataru, dok su Petrovaradinski i Koviljski rit proglašeni specijalnim rezervatima prirode, a Sremska Kamenica i Petrovaradin su nadaleko poznati po vinogradima.
U pogledu razvoja seoskog turizma negovanje starih zanata i zanatlija dodatno utiču na bogatu turističku ponudu, tako da nekadašnji prvi zanati kojim se Grad ponosio: abadžije, berberi, čizmari, dunđeri, kazandžije, kovači, kabaničari, kapamadžije, mesari, krojači, opančari, pekari, sapundžije, stolari, na neki način nastavljaju tradiciju u pogledu negovanja opstanka mnogih starih zanata, koji svojom specifičnom manufakturnom proizvodnjom doprinose značaju razvoja seoskog turizma.
Osim hotela i drugih turističko-ugostiteljskih objekata neophodnih za smeštaj turista, čiji broj na ovom području ima izrazit pozitivan trend rasta, naročito atraktivan, postoji i smeštaj u "domaćoj radinosti" Grada, čime ruralni turizam, zajedno sa poljoprivredom dobija ogroman značaj u perspektivama ekonomskog razvoja Grada.
1.1.5. Ruralna infrastruktura
Područje Grada je smešteno na važnim saobraćajnim koridorima što obezbeđuje razne prednosti u drumskom, železničkom i rečnom saobraćaju. Ovo područje je povezano mrežom magistralnih kopnenih saobraćajnica na pravcima: Severoistočna i Istočna Evropa, prema Bliskom i Dalekom Istoku i Srednjoj i Severnoj Evropi prema jadranskim lukama.
Kroz Grad prolazi saobraćajni koridor broj 10, koji na svom osnovnom pravcu Salcburg-Solun povezuje 14 država, kao i koridor broj 7, ili Dunavski koridor koji vodenim putem, preko Dunava, povezuje zemlje zapadne Evrope sa Crnim morem. Plovnim, Malim kanalom Novi Sad je povezan sa sistemom kanala Dunav-Tisa-Dunav, koji omogućava saobraćajne veze plovnim putem, uzvodno do Srednje Evrope i nizvodno prema Crnom moru.
Komunalna infrastruktura podrazumeva vodovodnu mrežu, kanalizacionu mrežu, električnu mrežu, telekomunikacije i usluge odnošenja otpada.
Na području Grada vodovodna mreža ima dužinu od 837 km, a kanalizaciona mreža od 694 km.
Kada je u pitanju električna mreža može se reći da je elektrifikacijom pokrivena celokupna teritorija Grada sa prigradskim naseljima i vikend zonama.
U pogledu telekomunikacija, na području Grada postoje tri mobilna operatera: "Telekom", "Telenor" i "Vip", te je celokupna teritorija Grada i prigradskih naselja obezbeđena fiksnom i mobilnom telefonijom, poštanskim saobraćajem, pristupom internetu i javnim informisanjem.
Usluge odnošenja otpada takođe su organizovane na području Grada i aktivno se obavljaju sa 33 specijalna komunalna vozila, i svakodnevno se prazne korpe za otpatke, sa javnih površina (1.235), a istovremeno se vrši uređivanje središnjih trgova i održavanje zelenih površina.
U pogledu socijalno-zdravstvene infrastrukture na teritoriji Grada postoji 5 zdravstvenih ustanova: Dom zdravlja "Novi Sad", Apoteka "Novi Sad", Zavod za hitnu medicinsku pomoć "Novi Sad", Zavod za zdravstvenu zaštitu studenata "Novi Sad" i Zavod za zdravstvenu zaštitu radnika "Novi Sad". Dom zdravlja "Novi Sad" obavlja delatnost u 33 objekta na celoj teritoriji Grada, a Apoteka "Novi Sad" obavlja delatnost u 32 ogranka.
Prema Uredbi o Planu zdravstvenih ustanova na teritoriji Grada Novog Sada, zdravstvene usluge pružaju još i: Klinički centar Vojvodina, Specijalna bolnica za reumatske bolesti Novi Sad, Institut za zdravstvenu zaštitu dece i omladine Vojvodine - Novi Sad, Institut za onkologiju Vojvodine - Sremska Kamenica, Klinika za stomatologiju Vojvodine - Novi Sad, Zavod za transfuziju krvi Vojvodine - Novi Sad, Zavod za antirabičnu zaštitu Novi Sad i Institut za javno zdravlje Vojvodine - Novi Sad, te se može reći da je ova infrastruktura prilično razvijena i prilagođena dobroj zdravstvenoj zaštiti.
Pokazatelji razvoja poljoprivrede
1.1.6. Poljoprivredno zemljište
Najznačajniji činioci razvoja i unapređenja primarne poljoprivredne proizvodnje, kao i prerada primarnih poljoprivrednih proizvoda u sekundarnoj (prerađivačkoj proizvodnji), podrazumevaju adekvatne raspoložive površine poljoprivrednog zemljišta, kao i adekvatno korišćenje poljoprivrednog zemljišta, kao i sagledavanje i opis osnovnih prirodnih uslova neophodnih za proizvodnju višegodišnjih zasada (voća i vinove loze), sagledavanje i opis stočnog fonda, poljoprivredne mehanizacije, opreme i poljoprivrednih objekata, i radne snage angažovane u sektoru poljoprivrede. Takođe, potrebu organizovanosti u okviru poljoprivrednih gazdinstava i dobru procenu proizvodnje i prosečnih prinosa u oblasti ratarstva i stočarstva, adekvatnu saradnju sa zemljoradničkim zadrugama i drugim udruženjima poljoprivrednika i mogućnost transfera znanja i informacija i na bazi svega toga mogućnost sačinjavanja Plana i predviđanja mera za ostvarenje tog Plana u poljoprivredi.
Poljoprivredna proizvodnja na području Grada odvija se na raspoloživoj površini obradivog poljoprivrednog zemljišta od 45.000 ha, na kojem se oko 90% površine proizvode žitarice, na oko 3,5% povrće, na oko 2% voće, dok je pod ostalim usevima oko 4,5% površine. Ovom poljoprivrednom površinom raspolaže 2.904 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava. U rasponu obrade površine poljoprivrednog zemljišta, preko 100 ha, postoji 28 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; u rasponu od: 50 do 100 ha, 110 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; u rasponu od 20 do 50 ha, 276 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; u rasponu od: 10 do 20 ha 346 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; u rasponu od: 5 do 10 ha, 544 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava i na površini do 5 ha, 1.600 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava, što ukazuje na usitnjenost poljoprivrede proizvodnje.
Sistemi za navodnjavanje i odvodnjavanje, protivgradne mreže se sve više izgrađuju na poljoprivrednim površinama.
U državnoj svojini Republike Srbije na području Grada nalazi se 9.490 ha od čega se daje u zakup približno 2.500 ha.
1.1.7. Višegodišnji zasadi
Povoljni klimatski i drugi faktori veoma pogoduju podizanju višegodišnjih zasada voća i vinove loze, naročito na sremsko-fruškogorskoj strani gradskog područja.
U strukturi voćarske proizvodnje dominira gajenje pojedinih važnijih voćarskih kultura sa višegodišnjim zasadima jabuke, na površini od 214ha; zasadima kruške, na površini od 22 ha; zasadima šljive, na površini od 69 ha; zasadima kajsije, na površini od 69 ha, što ukupno čini površinu sa zasadima voća od 374 ha.
Takođe, vrlo povoljni klimatski uslovi, naročito na obroncima Fruške Gore postoje i za podizanje i gajenje vinove loze. Višegodišnji zasadi vinove loze prostiru se na 278 ha, sa odabranim kvalitetnim vrstama loznih kalemova, tako da su sve podrške u ovoj oblasti svakako ekonomski efikasne.
1.1.8. Stočni fond
Postoje dobri uslovi za razvoj stočarstva na području Grada imajući u vidu raspoloživost livada i obradivih površina za proizvodnju krmnog bilja i neophodne stočne hrane, i dobre uslove za korišćenje i izgradnju objekata za smeštaj stoke, kao i novih načina plasmana finalnih stočarskih proizvoda.
U strukturi stočarstva, najrazvijenije su podgrane: govedarstvo, svinjarstvo, ovčarstvo, kozarstvo, konjarstvo, živinarstvo i pčelarstvo.
Prema popisu iz 2012. godine, broj goveda iznosi: 3.853; broj svinja: 47.624; broj ovaca: 4.652; broj koza: 2.492; broj konja: 516; broj živine: 504.637 i broj pčelinjih košnica 5.355.
Na području Grada postoji 56 farmi za moderan uzgoj i smeštaj stoke i to: 9 farmi za tov i uzgoj goveda, kapaciteta 2.450 grla, 3 farme za uzgoj svinja, kapaciteta 50.000 grla, i kapaciteta od 20 grla za reprodukciju; zatim 2 farme za koze i ovce, kapaciteta 900 grla; jedna farma ovaca, kapaciteta: 300 grla, 41 živinarska farma sa kapacitetom od 135.400 koka nosilja, 68.200 matičnih jata, 64.000 roditeljskih jata i za tov od 40.000 pilića.
Inkubatorskih stanica ima 12.
U okviru pčelarstva takođe postoje uslovi za unapređenje, rast i razvoj proizvodnje.
U 2014. godini, na području Grada broj košnica je iznosio 11.274, sa 310 članova pčelarskih društava, a količina meda proizvedenog u tonama iznosila je 210 tona. Otuda je med dobio oznaku geografskog porekla, kao "Fruškogorski lipov med" i brendiran je certifikatom.
1.1.9. Mehanizacija, oprema i objekti
Poljoprivredna gazdinstva na području Grada osavremenjuju poljoprivrednu mehanizaciju novim tehnologijama, kao i objekte za smeštaj stoke, skladištenje repromaterijala i stajnjaka, te finalnih poljoprivrednih proizvoda na bazi podrške u poljoprivredi, u smislu novih nabavki mašina (priključnih i pogonskih) modernih staja, kao i silosa i podnih skladišta za žitarice i druge poljoprivredne proizvode.
1.1.10. Radna snaga
U strukturi zaposlenih po sektorima delatnosti, kojih ukupno ima 19 sa procenom za 2014. godinu, na području Grada u sektoru: "Poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo" je zaposleno 1,26% u ukupnom broju zaposlenih ili 1.483 radnika obavljaju poljoprivrednu delatnost u nizu sektora sa ukupnim brojem zaposlenih od 126.416 radnika na području Grada.
Radna snaga u poljoprivrednim gazdinstvima najčešće ima i sezonski karakter zapošljavanja, ali u novije vreme dobija i stalni karakter zapošljavanja.
1.1.11. Struktura poljoprivrednih gazdinstava
Prema poslednjem popisu od 2011. godine, struktura poljoprivrednih gazdinstava prema veličini (površini) korišćenja poljoprivrednog zemljišta izgleda ovako: preko 100 ha ima 28 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 50 do 100 ha ima 110 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 20 do 50 ha ima 276 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 10 do 20 ha ima 346 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava; od 5 do 10 ha ima 544 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava i do 5 ha ima 1.600 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava, što ukupno čini 2.904 registrovanih poljoprivrednih gazdinstava.
Stočarska proizvodnja ima 1.032 registrovana poljoprivredna gazdinstva na području Grada od kojih se 227 bavi gajenjem goveda; 130 RPG gajenjem ovaca i koza; 264 RPG gajenjem svinja, 43 RPG gajenjem konja, magaraca i mazgi; 217 RPG gajenjem živine; 125 RPG pčelarstvom; 6 RPG uzgojem ribe i 20 RPG gajenjem ostalih životinja.
Takođe, popisom iz 2011. godine utvrđen je broj grla stoke po vrstama i to: 3.853 grla goveda; 47.624 grla svinje; 4.652 grla - ovce; 2.492 grla - koze; 516 grla - konji; 504.637 grla - živina i 5.356 - pčelinje košnice.
1.1.12. Proizvodnja poljoprivrednih proizvoda
Poljoprivredna setvena proizvodnja na području Grada se može posmatrati kroz ostvarene prosečne prinose u 2014. godini na području Grada.
Tako ukupno ostvareni prinos najvažnijih setvenih ratarskih kultura u 2014. godini iznosi: za pšenicu 46.238,40 tona; za ječam 3.423,20 tona; za kukuruz 110.928,40 tona; za soju 25.949,73 tone; za suncokret 2.281,74 tona; za šećernu repu 72.619,20 tona i za uljanu repicu 806,20 tona.
U povrtarskoj proizvodnji najveći ostvareni prinos u tonama ostvaren je u proizvodnji krompira, ukupno: 21.815,00 tona i kupusa ukupno: 25.956,00 tona.
Futoški kupus kao proizvod je brendiran certifikatom, a 60% proizvodnje se izvozi u zemlje Regiona.
U voćarskoj proizvodnji, naročito se ističu kulture: jabuka, kruška, šljiva, kajsija, a u vinogradarstvu vinova loza.
Ostvareni ukupan prinos u 2014. godini je naročito značajan u proizvodnji jabuke 6.951 tona i proizvodnji šljive 2.130 tona.
Kada su u pitanju prosečni prinosi na području Grada u 2014. godini, kod dveju najvažnijih ratarskih kultura iznose: pšenice 5,2 tone/ha i kukuruza 6,8 tona/ha.
Kod dveju najvažnijih povrtarskih kultura, na području Grada u 2014. godini prosečni prinosi iznose: za krompir 19,9 tona/ha i za kupus 36 tona/ha.
Na osnovu navedenog postoje opšti uslovi za poljoprivrednu proizvodnju, te i organsku poljoprivrednu proizvodnju koja se može obavljati na području Grada.
1.1.13. Zemljoradničke zadruge i udruženja poljoprivrednika
Na području Grada ima 9 registrovanih zadružnih organizacija koje aktivno funkcionišu i to: ZZ "Žitarice", ZZ "Kisač", OZZ "Novi Sad", ŽZ "Živinarstvo", OZZ "Agrogvozden", OZZ "Kondor", OZZ "Čenej", OZZ "Kać" i ZZ "Agrointeres", čiji je zadatak angažovanje na unapređenju poljoprivredne proizvodnje.
Na području Grada postoje i udruženja poljoprivrednika, i to su: Udruženje građana "Eko farmer" - Kovilj, Udruženje proizvođača i prerađivača futoškog kupusa "Futoški kupus" - Futog, Udruženje poljoprivrednika "100P+" - Novi Sad, "Udruženje poljoprivrednika Srbije" - Čenej, "Klub poljoprivrednika" - Kisač, "Društvo poljoprivrednika" - Kać, Udruženje stočara "Dunav" - Kovilj i Društvo pčelara "Jovan Živanović" - Novi Sad, koja takođe doprinose boljoj organizovanosti poljoprivredne proizvodnje u sektoru poljoprivrede.
1.1.14. Transfer znanja i informacija
Na području Grada informisanost i znanje za dobro funkcionisanje sistema u poljoprivredi prenosi se najčešće putem seminara, raznih obuka, treninga i slično, a od strane obrazovnih i istraživačkih ustanova. Grad u saradnji sa institucijama u poljoprivredi, naučnim institucijama, razvojnim regionalnim agencijama i drugim relevantnim činiocima ruralnog razvoja i poljoprivrede, u najvećoj meri doprinosi veoma dobroj informisanosti i transferu stručnih znanja krajnjim korisnicima. Takođe, informisanost se sprovodi i putem javnog informisanja o aktuelnostima u poljoprivredi.
TABELARNI PRIKAZ PLANIRANIH MERA I FINANSIJSKIH SREDSTAVA
Tabela 1.2.1. Mere direktnih plaćanja
Redni broj |
Naziv mere |
Šifra mere |
Planirani budžet za meru (ukupan iznos po meri u RSD) |
Iznos podsticaja po jedinici mere (apsolutni iznos u RSD) |
Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%) |
Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD) |
1. |
Kreditna podrška |
100.2. |
7.000.000,00 |
/ |
10% i 100% za prve 2 godine kredita |
/ |
|
UKUPNO |
|
7.000.000,00 |
/ |
|
Tabela 1.2.2. Mere ruralnog razvoja
Redni broj |
Naziv mere |
Šifra mere |
Planirani budžet za meru (ukupan iznos po meri u RSD) |
Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%) |
Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD) |
1. |
Transfer znanja i razvoj savetodavstva - Unapređenje obuka u oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja |
305 |
3.143.282,00 |
Do 100% |
/ |
2. |
Organska proizvodnja |
201.3. |
1.500.000,00 |
/ |
Do 225.000,00 dinara + iznos sa računa za sertifikaciju |
3. |
Podrška za zaštitu geografskog porekla proizvoda |
304.2 |
400.000,00 |
Do 100% |
/ |
|
UKUPNO |
|
5.043.282,00 |
|
Tabela 1.2.3. Mere koje nisu predviđene u okviru direktnih plaćanja i u okviru mera ruralnog razvoja
Redni broj |
Naziv mere |
Šifra mere |
Planirani budžet za meru (ukupan iznos po meri u RSD) |
Iznos podsticaja po korisniku (%) (npr. 30%, 50%, 80%) |
Maksimalni iznos podrške po korisniku (ako je definisan) (RSD) |
1. |
Subvencije za kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju |
603 |
1.100.000,00 |
/ |
Do 375.000,00 dinara + iznos sa računa nadležne ustanove za kontrolu zemljišta |
|
UKUPNO |
|
1.100.000,00 |
|
Tabela 1.2.4. Tabelarni prikaz planiranih finansijskih sredstava
Budžet |
Vrednost u RSD |
Ukupan iznos sredstava iz budžeta AP/JLS planiranih za realizaciju Programa podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja |
13.143.282,00 |
Planirana sredstva za direktna plaćanja |
7.000.000,00 |
Planirana sredstva za podsticajne mere |
5.043.282,00 |
Planirana sredstva za mere koje nisu predviđene u okviru direktnih plaćanja i u okviru mera ruralnog razvoja |
1.100.000,00 |
1.3. Ciljna grupa i značaj promene koja se očekuje za korisnike nakon primene Programa
Cilj ovih mera je razvoj i unapređenje poljoprivredne proizvodnje i ruralnog razvoja na teritoriji Grada, kroz unapređenje uslova na tržištu kredita koje odobravaju banke korisnicima kredita namenjenih podsticaju razvoja poljoprivrede, odnosno za primarnu poljoprivrednu proizvodnju - nabavku obrtnih sredstava i nabavku nove poljoprivredne mehanizacije i opreme, po Konkursnoj liniji Garancijskog fonda AP Vojvodine. Takođe, svrha ovih mera je i unapređenje ruralne ekonomije, osnaživanje i ravnomeran razvoj poljoprivrednih gazdinstava i kvaliteta ruralnog stanovništva kroz povećanu konkurentnost malih poljoprivrednih proizvođača, motivisanje ruralnog stanovništva da aktivno učestvuje u društvenom životu, razvoju zajednice, poboljšanju životnih uslova kao i socijalna dimenzija.
Realizacija Programa, odnosno definisane mere doprineće:
- povećanju produktivnosti gazdinstva
- smanjenju proizvodnih troškova
- poboljšanju konkurentnosti porodičnih poljoprivrednih gazdinstava
Nadalje, koncept primene mera u oblasti organske i kontrolisane proizvodnje, zasnovan je na korišćenju prirodnih resursa i regulatornih mehanizama kako bi se zamenili potencijali zagađujući imputi i osigurala održiva proizvodnja. Agrotehničke mere i biološke (fizičke/hemijske) metode se pažljivo biraju i uravnotežuju, uzimajući u obzir zaštitu zdravlja, kako proizvođača, tako i potrošača i životne sredine a što za krajnji cilj ima:
- proizvodnju kvalitetne i zdravstveno bezbedne hrane,
- povećanje broja proizvođača uključenih u program,
- povećanje površina zemljišta pod kontrolisanom i organskom proizvodnjom,
- uspostavljanje kontrolisane i organske proizvodnje kao celovitog sistema upravljanja i proizvodnje hrane, koja se bazira na ekološkoj praksi, biodiverzitetu, očuvanju prirodnih resursa i visokih standarda za dobrobit životinja,
- uravnoteženu biljnu i stočarsku proizvodnju koja uvažava prirodne sisteme i cikluse, poboljšava kvalitet zemljišta, vode i vazduha,
- racionalno korišćenje energije i prirodnih resursa: zemlje, vode, organskih materija i drugog,
- proizvodnju različitih poljoprivrednih proizvoda uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu,
- ekonomsku održivost kroz povećanje kompetitivnosti, jačanja tržišne orijentisanosti, veća i efikasnija pomoć i podrška proizvođačima,
- socijalnu održivost kroz veću odgovornost prema zahtevima potrošača, podsticanje proizvodnje kvalitetnije hrane i njene bezbednosti i ravnomerniji ruralni razvoj, i
- ekološku održivost kroz efikasnije usvajanje i razvoj ekoloških i ostalih standarda za dobrobit zajednice.
Potencijalni korisnici mera podrške su fizička ili pravna lica, sa teritorije Grada: nosioci registrovanih poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom, organizacije i institucije koje se bave organskom proizvodnjom ili koje će se uključiti u toku 2015. godine, proizvođači koji su započeli proces kontrolisane poljoprivredne proizvodnje, kao i proizvođači proizvoda sa oznakom geografskog porekla.
1.4. Informisanje korisnika o mogućnostima koje pruža Program podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja
Po usvajanju Programa mera podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja za teritoriju Grada Novog Sada za 2015. godinu od strane Skupštine Grada, isti se objavljuje na zvaničnom sajtu Grada. Informisanje potencijalnih korisnika o merama Programa, vrši se takođe, putem organizovanja i održavanja tribina i predavanja za lokalno stanovništvo, putem lokalnih medija, štampanjem brošura, poslovne galanterije, plakata. Informisanje potencijalnih korisnika vrši se i neposrednim kontaktom u prostorijama Gradske uprave za privredu (u daljem tekstu: Gradska uprava).
1.5. Monitoring i evaluacija/nadzor realizacije Programa
Gradska uprava obavlja poslove na izradi predloga Programa i realizacije mera nakon usvajanja od strane Skupštine Grada. Tokom perioda realizacije Programa, monitoring i evaluaciju vrši Gradska uprava za privredu i Komisija za praćenje realizacije mera Programa podrške, kao radno telo, koju formira Gradonačelnik Grada Novog Sada (u daljem tekstu: Gradonačelnik Grada), na bazi godišnjeg izveštaja.
2.1. Naziv i šifra mere:
Kreditna podrška 100.2 (101.2.1 Sufinansiranje kamata za poljoprivredne kredite)
2.1.1. Obrazloženje
U skladu sa Zakonom o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoj ("Sl. glasnik RS", br. 10/13 i 142/14) jedinice lokalne samouprave mogu da utvrđuju mere koje se odnose na direktna plaćanja u vidu kreditne podrške. Kreditna podrška će se realizovati sufinansiranjem kamata za poljoprivredne kredite.
Predložena mera će obezbeđenjem povoljnijih kreditnih uslova poljoprivrednim proizvođačima, doprineti bržem razvoju i unapređenju poljoprivredne proizvodnje i ruralnog razvoja na teritoriji Grada, kroz unapređenje uslova na tržištu kredita koje odobravaju banke korisnicima kredita namenjenih podsticaju razvoja poljoprivrede, odnosno za primarnu poljoprivrednu proizvodnju - nabavku obrtnih sredstava i nabavku nove poljoprivredne mehanizacije i opreme, po Konkursnoj liniji Garancijskog fonda AP Vojvodine. Takođe, svrha ovih mera je i unapređenje ruralne ekonomije, osnaživanje i ravnomeran razvoj poljoprivrednih gazdinstava kroz povećanu konkurentnost malih poljoprivrednih proizvođača. Ova mera je u skladu i sa nacionalnom i sa lokalnom agrarnom politikom, odnosno Strategijom poljoprivrede i ruralnog razvoja Republike Srbije za period 2014-2024 godine (u daljem tekstu: Strategija). Kreditna podrška putem sufinansiranja kamate za poljoprivredne kredite predstavlja meru kojom se poljoprivrednim gazdinstvima omogućava lakši pristup korišćenju kredita kod poslovnih banaka i na taj način se stvaraju povoljni ekonomski uslovi za obezbeđenje neophodnih inputa za postojeću proizvodnju.
2.1.2. Ciljevi mere
Pozitivan uticaj namenjen podsticaju poljoprivrede i ruralnog razvoja, i to primarne poljoprivredne proizvodnje, povećanje konkurentnosti malih poljoprivrednih proizvođača, stabilizacija dohotka i prilagođavanje tržišnim uslovima.
2.1.3. Veza sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj
Nije primenljivo.
2.1.4. Krajnji korisnici
Korisnici podsticajnih sredstava mogu biti fizička lica sa prebivalištem na teritoriji Grada koja imaju registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada Novog Sada.
2.1.5. Ekonomska održivost
Ekonomsku održivost ulaganja kroz određenu formu biznis plana ili projekta podnosilac zahteva će dostavljati banci odnosno Garancijskom fondu AP Vojvodine u zavisnosti od iznosa kredita i poslovne politike same banke. Grad definiše namenu korišćenja kreditnih linija i daje saglasnost na namenu kredita.
2.1.6. Opšti kriterijumi za korisnike
Opšti kriterijumi za korišćenje sredstava po ovoj meri su:
- korisnik treba da ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava, sa aktivnim statusom
- korisnik treba da ima prebivalište i proizvodnju na teritoriji Grada Novog Sada
- potpisana izjava da ne postoji zahtev za korišćenje kreditne linije za isto ulaganje u drugim javnim fondovima.
2.1.7. Specifični kriterijumi
Nije predviđen specifični kriterijum.
2.1.8. Lista investicija u okviru mere
Šifra investicije |
Naziv investicije |
Iznos |
100.2.1 |
Sufinansiranje kamata za poljoprivredne kredite |
7.000.000,00 |
2.1.9. Kriterijum selekcije
Kriterijum selekcije se ne primenjuje pri realizaciji ove mere, već se sredstva odobravaju po redosledu prijema potpunih zahteva, odnosno odobrenih kreditnih linija od strane izabrane poslovne banke, odnosno Garancijskog fonda AP Vojvodine, do utroška sredstava.
2.1.10. Intenzitet pomoći
Intenzitet pomoći za sufinansiranje kamata za poljoprivredne kredite je 10% od ukupne kamate kod kraćih kredita od 12 meseci ili 18 meseci (subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava) preko komercijalnih banaka, dok kod dugoročnih kredita sa periodom otplate 5 godina (subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje nabavke nove poljoprivredne mehanizacije i opreme, po Konkursnoj liniji Garancijskog fonda AP Vojvodine), Grad će sufinasirati do 100% redovnu kamatu za prve dve godine otplate, a za preostali period otplate, do ukupne otplate kredita, kamatu u celosti plaća podnosilac prijave. Kamatna stopa je fiksna tokom perioda otplate kredita.
2.1.11. Indikatori-pokazatelji
redni broj |
Naziv pokazatelja |
1. |
Broj korisnika kreditnih linija sa sufinasiranom kamatom |
2. |
Ukupan iznos angažovanih sredstava |
2.1.12. Administrativna procedura
U cilju realizacije utvrđenih mera kreditne podrške - Subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava, Gradska uprava će objaviti javni poziv bankama, za poslovnu saradnju na sprovođenju navedene mere.
Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi i način korišćenja podsticajnih sredstava, kao i rok do kojeg banke treba da podnesu prijavu o prihvatanju saradnje na realizaciji navedene mere podrške.
Po dobijanju prijave o prihvatanju uslova iz Programa podrške Gradska uprava će sa bankama zaključiti sporazum o međusobnim pravima i obavezama u realizaciji mere podrške - subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava (u daljem tekstu: Sporazum).
Nakon zaključenja Sporazuma sa bankama, Gradska uprava će objaviti javni poziv poljoprivrednim gazdinstvima sa teritorije Grada za dodelu podsticajnih sredstava na internet stranici Grada, www.novisad.rs. Ovim pozivom će biti utvrđeni uslovi, potrebna dokumentacija i postupak ostvarivanja prava na dodelu podsticajnih sredstava.
Nakon prijema i obrade pojedinačnih zahteva Gradska uprava podnosiocu zahteva za subvencionisanje kamate za kreditiranje poljoprivredne proizvodnje - nabavku obrtnih sredstava, dostavlja obaveštenje, odnosno saglasnost da može započeti postupak traženja kredita kod banaka koje su prihvatile uslove iz ovog programa, odnosno sa kojima je zaključen Sporazum.
Po dobijanju saglasnosti, i pošto utvrdi da podnosilac zahteva ispunjava sve uslove za dobijanje kredita u utvrđenom iznosu, banka će sa podnosiocem zahteva zaključiti Ugovor o kreditu.
Sredstva predviđena ovom podsticajnom merom odobravaće se prema redosledu dostavljanja zahteva od strane banaka za isplatu obavezujućeg dela kamate za odobrene kredite po sklopljenim ugovorima, do utroška sredstava obezbeđenih za ovu namenu.
Zahtev za isplatu dela kamate u visini od 10% za odobrene kredite, a u skladu sa potpisanim Sporazumom, banke su u obavezi da dostave Gradskoj upravi u roku od 10 dana od dana zaključenja ugovora o kreditu, sa svom potrebnom dokumentacijom (Ugovor o kreditu, plan otplate kredita i obračun kamate koji se odnosi na obavezu Gradske uprave).
Gradska uprava će sredstva za subvencije na ime sufinansiranja kamate na kredite, po odobrenim zahtevima, prebacivati na račun banaka u roku od 30 dana od dana dostavljanja zahteva za prenos sredstava, sa potrebnom dokumentacijom.
Sav rizik odobrenja i naplate kredita od registrovanih poljoprivrednih gazdinstava snose banke.
Ukoliko korisnik kredita pre vremena otplati ostatak glavnice kredita, banke će Gradu izvršiti povraćaj dela unapred plaćene godišnje kamate za obračunski period koji nije pokriven korišćenjem kredita.
U cilju realizacije predložene mere kreditne podrške - Subvencije na ime sufinansiranja kamata za kreditiranje nabavke nove poljoprivredne mehanizacije i opreme, po Konkursnoj liniji Garancijskog fonda AP Vojvodine, Grad će zaključiti sa Garancijskim fondom AP Vojvodine Sporazum o saradnji, kojim će se sporazumeti o ciljevima, oblastima i oblicima buduće saradnje, kao i Ugovor o regulisanju međusobnih odnosa u realizaciji Konkursne linije za odobravanje garancija za obezbeđivanje dugoročnih kredita namenjenih finansiranju kupovine nove poljoprivredne mehanizacije i opreme kroz sufinasiranje dela kamate za nalogodavce po garancijama Garancijskog fonda sa teritorije Grada.
Nakon što Grad i Garancijski fond AP Vojvodine zaključe Sporazum o saradnji i Ugovor o regulisanju međusobnih odnosa u realizaciji Konkursne linije za odobravanje garancija za obezbeđivanje dugoročnih kredita namenjenih finansiranju kupovine nove poljoprivredne mehanizacije i opreme kroz sufinasiranje dela kamate za nalogodavce po garancijama Garancijskog fonda sa teritorije Grada, Gradska uprava će objaviti javni poziv individualnim poljoprivrednim gazdinstvima.
Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi i način korišćenja podsticajnih sredstava.
Pregled kompletnosti i ispravnosti prispelih prijava za korišćenje subvencija i prateće dokumentacije vrši Gradska uprava, koja pregledanu dokumentaciju dostavlja Garancijskom fondu AP Vojvodine na konačno odlučivanje.
Odluku o dodeli garancije, Garancijski fond AP Vojvodine dostavlja poslovnoj banci, nakon čega podnosilac zahteva za predmetnu subvenciju zaključuje ugovor sa istom, a potom sa Garancijskim fondom AP Vojvodine.
Subvencije će biti dodeljene registrovanim poljoprivrednim gazdinstvima sa teritorije Grada po konkursnoj dokumentaciji Garancijskog fonda AP Vojvodine, tako što će Grad izvršiti plaćanja u celosti (100%) redovne kamate za prve dve godine otplate kredita od 5 godina. Za preostali period otplate, do ukupne otplate kredita, kamatu u celosti plaća podnosilac prijave.
Isplata će se vršiti prema redosledu podnošenja zahteva, do utroška sredstava obezbeđenih za ovu namenu, a najkasnije do 31.10.2015. godine, a na osnovu sprovedenog javnog poziva.
Takođe, međusobna prava i obaveze u vezi sa korišćenjem subvencija uređuju se Ugovorom koji zaključuju Grad i korisnik sredstava - nalogodavac po garanciji Garancijskog fonda AP Vojvodine.
Raspodela budžetskih sredstava vrši se u skladu sa Finansijskim planom prihoda i primanja i rashoda i izdataka Gradske uprave za privredu za 2015. godinu. Dakle, izbor poslovne banke sa najpovoljnijim uslovima kreditiranja izvršiće se putem javnog poziva, kao i izbor individualnog poljoprivrednog gazdinstva.
Program podrške sprovodi Gradska uprava.
Sredstva za realizaciju Programa podrške dodeljuju se bespovratno do utroška sredstava, a koristiće se pod uslovima i na način utvrđen ovim programom i tekstom javnog poziva.
Korisnici podsticajnih sredstava su u obavezi da namenski koriste kredit odobren od strane banaka za čiju kamatu se odobravaju subvencije na ime sufinansiranja kamata na kredite od strane Grada, odnosno Gradske uprave.
Kontrolu namenskog korišćenja sredstava vršiće Komisija koju će obrazovati Gradonačelnik Grada.
Ukoliko se utvrdi da kredit nije namenski iskorišćen ili je delimično namenski iskorišćen, kredit se proglašava dospelim tako što se celokupna glavnica i pripadajuća redovna i zakonska zatezna kamata za ceo period korišćenja kredita naplaćuje od korisnika kredita, uključujući i ceo iznos subvencije na ime sufinansiranja kamate na kredite od strane Grada, odnosno Gradske uprave, sa obračunatom zakonskom zateznom kamatom. Posle naplate ukupnog duga od korisnika, banke prenose na račun budžeta Grada ukupan iznos kamate koji je sufinansiran zajedno sa zakonskom zateznom kamatom.
2.2. Naziv i šifra mere:
Organska proizvodnja - 201.3
201.3.1. Sadni i semenski materijal dozvoljen za upotrebu u organskoj proizvodnji
201.3.2. Kontrola i sertifikacija
2.2.1 Obrazloženje
Imajući u vidu prirodno-geografske resurse i društvene karakteristike Grad pruža mogućnost za razvoj organske i kontrolisane proizvodnje. Ovaj vid poljoprivrede može značajno doprineti razvoju ruralnih područja, a time i poljoprivrede uopšte.
Prema podacima iz Strategije, organska biljna proizvodnja najzastupljenija je u Vojvodini (72%). Organska proizvodnja različitih organskih proizvoda na području Grada, u skladu je sa zahtevima potrošača za organskom hranom, uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu. Na teritoriji Grada još su 2002. godine započete aktivnosti u pravcu razvoja organske proizvodnje, pa se već 10 godina održavaju pijace pod nazivom "Moj salaš" na kojima se prodaju organski proizvodi. Tokom godina ova akcija je obuhvatala sve više proizvođača i potrošača i postala je najveće distributivno mesto organskih proizvoda u Srbiji.
2.2.2 Ciljevi mere
Opšti ciljevi odnose se na održivo upravljanje resursima i zaštita životne sredine, unapređenje organske proizvodnje, sistema kontrole, sertifikacije i nadzora u organskoj proizvodnji i očuvanje biološke raznovrsnosti.
Specifični ciljevi:
- proizvodnja kvalitetne i zdravstveno bezbedne hrane
- povećanje broja proizvođača uključenih u program
- povećanje površine zemljišta pod organskom proizvodnjom
- racionalno korišćenje energije i prirodnih resursa
- uravnotežena biljna proizvodnja koja uvažava prirodne sisteme i cikluse, poboljšava kvalitet zemljišta, vode i vazduha
- socijalna održivost kroz veću odgovornost prema zahtevima potrošača.
2.2.3 Veze sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj
Nije primenljivo.
2.2.4 Krajnji korisnici
Krajnji korisnici sredstava ove mere su poljoprivredni proizvođači - fizička lica i udruženja poljoprivrednih proizvođača koji su zainteresovani da započnu organsku poljoprivrednu proizvodnju, kao i proizvođači koji su započeli proces organske poljoprivredne proizvodnje 2011, 2012, 2013, i 2014. godine (proizvođači čija je proizvodnja u periodu konverzije, proizvođači kojima je završen period konverzije i nalaze se u postupku izdavanja sertifikata, i proizvođači koji imaju sertifikovanu biljnu proizvodnju).
2.2.5 Ekonomska održivost
Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.
2.2.6 Opšti kriterijumi za korisnike
- da korisnik ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.
2.2.7 Specifični kriterijumi
- da korisnik ima zaključen ugovor sa ovlašćenom kontrolnom organizacijom za kontrolu i sertifikaciju organske proizvodnje (u periodu konverzije ili /i organskom statusu)
- da korisnik obavlja proizvodnju u skladu sa propisima kojima se uređuje organska proizvodnja.
2.2.8 Lista investicija u okviru mere
Šifra |
Naziv investicije |
Iznos |
201.3.1 |
Sadni i semenski materijal dozvoljen za upotrebu u organskoj proizvodnji |
Maksimalno |
201.3.2 |
Kontrola i sertifikacija |
prema priloženom računu od ovlašćene sertifikacione organizacije |
2.2.9 Kriterijumi selekcije
Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika. Mera se sprovodi prema redosledu pristiglih zahteva, do utroška sredstava.
2.2.10 Intenzitet pomoći
Grad, Gradska uprava finansira deo mere koja se odnosi na sadni i semenski materijal dozvoljen za upotrebu u organskoj proizvodnji sa maksimalnim iznosom do 225.000,00 dinara po korisniku, dok kontrolu i sertifikaciju finansira u iznosu do 100% učešća prema priloženom računu ovlašćene sertifikacione organizacije.
2.2.11 Indikatori - pokazatelji
redni broj |
Naziv pokazatelja |
1. |
Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji se bavi organskom proizvodnjom |
2. |
Površina poljoprivrednog zemljišta koja ispunjava uslove za organsku poljoprivrednu proizvodnju |
2.2.12 Administrativna procedura
U cilju realizacije utvrđene mere Organske proizvodnje Gradska uprava objaviće javni poziv poljoprivrednim proizvođačima i ista se sprovodi do utroška sredstava.
Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi, način korišćenja podsticajnih sredstava, potrebna dokumentacija (izvod iz Registra poljoprivrednih gazdinstava - fizička lica ili izvod iz APR-a za pravna lica, izvod iz lista nepokretnosti RGZ - Službe za katastar nepokretnosti Novi Sad ne stariji od 6 meseci od dana objavljivanja javnog poziva ili Ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta, zaključen ugovor sa akreditovanom sertifikacionom organizacijom o vršenju kontrole i sertifikacije proizvoda sa geografskog porekla), kao i rok podnošenja prijava.
Pravo učešća na konkursu imaju poljoprivredni proizvođači - fizička lica, i udruženja poljoprivrednih proizvođača koja imaju registrovano poljoprivredno gazdinstvo na teritoriji Grada Novog Sada.
Podnete prijave razmatra Komisija koju obrazuje Gradonačelnik, a čine je predsednik i dva člana. Komisija razmatra blagovremene prijave i sačinjava predlog Odluke o odabiru poljoprivrednih proizvođača i udruženja koji će učestvovati u projektu razvoja organske proizvodnje, dok konačnu Odluku o izboru donosi Gradonačelnik.
Sa izabranim poljoprivrednim proizvođačima ili udruženjima poljoprivrednih proizvođača zaključuje se ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze izabranih učesnika i Grada.
2.3. Naziv i šifra mere: Ekonomske aktivnosti u smislu dodavanja vrednosti poljoprivrednim proizvodima kao i uvođenje i sertifikacija sistema bezbednosti i kvaliteta hrane, organskih proizvoda i proizvoda sa oznakom geografskog porekla-304 (304.2 Podrška za zaštitu geografskog porekla proizvoda)
2.3.1 Obrazloženje
Zaštita oznake geografskog porekla ima za cilj da se zaštiti kvalitet i karakteristike proizvoda sa specifičnog geografskog podneblja, a koji su rezultat specifičnih prirodnih i ljudskih faktora, način proizvodnje, pripreme i prerade proizvoda, primenjenih u strogo definisanom geografskom području. Uticaj specifičnog geografskog podneblja i tradicionalnih postupaka, koji se primenjuju u procesu proizvodnje ovih proizvoda i kvalitet čine ove proizvode drugačijim u odnosu na srodne. Grad već ima svoja dva prepoznatljiva brenda i to Futoški sveži i kiseli kupus i Fruškogorski lipov med, kao jedini monoflorni med u Evropi.
Oznaka geografskog porekla može da bude, i najčešće jeste, značajno markentiško sredstvo koje svom korisniku garantuje prednost u odnosu na konkurenciju u privrednoj utakmici. Proizvod označen oznakom geografskog porekla (a posebno imenom porekla), potrošači doživljavaju kao proizvod posebnih kvaliteta, koje drugi proizvodi te vrste ne poseduju.
Očuvanje ovakvih proizvoda i njihova zaštita je od velikog nacionalnog interesa, a što je Grad i prepoznao.
2.3.2 Ciljevi mere
Opšti cilj je obezbeđivanje prepoznatljivosti zaštićenog proizvoda na tržištu i direktne veze proizvoda sa određenim geografskim područjem, koja mu daje dodatnu vrednost.
Specifični cilj je mogućnost da proizvod postigne višu cenu i bolju poziciju na domaćem i međunarodnom tržištu.
2.3.3 Veze sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj
Nije primenljivo.
2.3.4 Krajnji korisnici
Fizička ili pravna lica, ovlašćeni korisnici oznaka geografskog porekla poljoprivrednih proizvoda sa teritorije Grada.
2.3.5 Ekonomska održivost
Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.
2.3.6 Opšti kriterijumi za korisnike
- da korisnik (fizičko lice) ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.
- da korisnik (pravno lice) bude registrovan u APR-u sa aktivnim statusom na teritoriji Grada
2.3.7 Specifični kriterijumi
- da korisnik ima zaključen ugovor sa akreditovanom sertifikacionom organizacijom o vršenju kontrole i sertifikacije proizvoda sa oznakom geografskog porekla.
2.3.8 Lista investicija u okviru mere
Šifra investicije |
Naziv investicije |
304.2 |
Podrška za zaštitu geografskog porekla |
2.3.9 Kriterijumi selekcije
Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika. Mera se sprovodi do utroška sredstava.
2.3.10 Intenzitet pomoći
Grad, Gradska uprava finansira predviđenu meru do 100% učešća, a po priloženom računu ovlašćene sertifikacione organizacije.
2.3.11 Indikatori - pokazatelji
redni broj |
Naziv pokazatelja |
1. |
Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji se bavi proizvodnjom proizvoda sa oznakom geografskog porekla |
2. |
Ukupna količina proizvoda sa oznakom geografskog porekla |
2.3.12 Administrativna procedura
U cilju realizacije utvrđene mere Ekonomske aktivnosti u smislu dodavanja vrednosti poljoprivrednim proizvodima kao i uvođenje i sertifikacija sistema bezbednosti i kvaliteta hrane, organskih proizvoda i proizvoda sa oznakom geografskog porekla -, Gradska uprava objaviće javni poziv poljoprivrednim proizvođačima i ista se sprovodi do utroška sredstava.
Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi, način korišćenja podsticajnih sredstava, potrebna konkursna dokumentacija kao i rok za podnošenje prijava.
Pravo učešća na konkursu imaju isključivo ovlašćeni korisnici oznaka geografskog porekla poljoprivrednih proizvoda sa teritorije Grada.
Podnete prijave razmatra Komisija koju obrazuje Gradonačelnik, a čine je predsednik i dva člana. Komisija razmatra blagovremene prijave i sačinjava predlog Odluke o izboru ovlašćenih korisnika oznake geografskog porekla, dok konačnu odluku o izboru donosi Gradonačelnik.
Sa izabranim fizičkim odnosno pravnim licima, zaključuje se ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze izabranih učesnika i Grada.
2.4. Naziv i šifra mere: Transfer znanja i razvoj savetodavstva - Unapređenje obuka u oblasti poljoprivrede i ruralnog razvoja - 305
305.1 Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti
305.2 Informativne aktivnosti: sajmovi, manifestacije, studijska putovanja
2.4.1 Obrazloženje
Održivi razvoj poljoprivrede i ruralnih područja zahteva da bude zasnovan na praćenju novih tehnologija, stručnom usavršavanju i edukaciji. Poljoprivredni proizvođači i seosko stanovništvo sve teže uspevaju da samostalno, bez ikakve stručne pomoći primenjuju inovacije u proizvodnji. Ova mera je u skladu sa nacionalnom Strategijom, odnosno sa postavljenim nacionalnim i lokalnim prioritetima.
Oblici sticanja novih znanja - stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti biće usmerene na potencijalne proizvođače kako bi se podigla svest i unapredilo znanje iz oblasti poljoprivrede, izvršila selekcija i evidencija proizvođača, organizacija i institucija iz oblasti poljoprivrede koji će pristupiti projektu organske i kontrolisane poljoprivredne proizvodnje, zatim na postojeće proizvođače iz oblasti organske i kontrolisane proizvodnje, kao i na poljoprivredne proizvođače izabranih za sertifikaciju proizvoda sa geografskim poreklom.
Rezultate stručnog usavršavanja poljoprivredni proizvođači će koristiti za dalji ruralni razvoj na području Grada.
2.4.2 Ciljevi mere
Mera treba da doprinese razvoju poljoprivrede, održivom razvoju, poboljšanje biodiverziteta.
Specifični ciljevi predviđene mere odnose se na povećanje stručnog znanja i veština poljoprivrednih proizvođača, primenu novih tehnologija i znanja, jačanje kapaciteta za prihvatanje znanja kroz razvijanje svesti i motivisanosti za obrazovanjem.
2.4.3 Veza sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj
Nije primenljivo.
2.4.4 Krajnji korisnici
Krajnji korisnici sredstava investicije - Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti su stručna lica - preduzetnici, pravna lica za pružanje savetodavnih i drugih usluga, naučne i stručne institucije,
Krajnji korisnici sredstava investicije - Informativne aktivnosti: sajmovi, manifestacije, studijska putovanja je Grad, a posredno su poljoprivredni proizvođači.
2.4.5 Ekonomska održivost
Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.
2.4.6 Opšti kriterijumi za korisnika
Za investiciju u vezi sa stručnim osposobljavanjem i aktivnostima sticanja veština i pokaznim aktivnostima korisnik:
- da je registrovan kod nadležnog organa, odnosno upisan u odgovarajući registar
- da on ili njegov zakonski zastupnik nije osuđivan za neko od krivičnih dela kao član organizovane kriminalne grupe, da nije osuđivan za krivična dela protiv privrede, krivična dela protiv životne sredine, krivično delo primanja ili davanja mita, krivično delo prevare
- da mu nije izrečena mera zabrane obavljanja delatnosti, koja je na snazi u vreme objavljivanja poziva za podnošenje ponuda
- da je izmirio dospele obaveze, doprinose i druge javne dažbine u skladu sa propisima Republike Srbije ili strane države kada ima sedište na njenoj teritoriji.
2.4.7 Specifični kriterijumi
Korisnici sredstava za stručno osposobljavanje, aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti treba da imaju iskustvo u pružanju usluga (referenca), određen stručni, finansijski i tehnički kapacitet u zavisnosti od tipa i trajanja usluge.
2.4.8 Lista investicija u okviru mere
Šifra investicije |
Naziv investicije |
Iznos |
305.1 |
Stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti |
2.400.000,00 |
305.2 |
Informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja |
743.282,00 |
2.4.9 Kriterijumi selekcije
Kriterijum selekcije se primenjuje po principu "najniže ponuđene cene" ili "ekonomski najpovoljnije ponude", a u skladu sa važećim propisima.
2.4.10 Intenzitet pomoći
Grad, Gradska uprava deo mere koja se odnosi na stručno osposobljavanje i aktivnosti sticanja veština i pokazne aktivnosti finansira do 100%.
Grad, Gradska uprava deo mere koja se odnosi na informativne aktivnosti: sajmovi, izložbe, manifestacije, studijska putovanja, finansira do 100%.
2.4.11 Indikatori - pokazatelji
redni broj |
Naziv pokazatelja |
1. |
Ukupan broj održanih edukacija |
2. |
Broj edukovanih poljoprivrednika |
3. |
Broj štampanih primeraka promo materijala |
2.4.12 Administrativna procedura
U cilju realizacije utvrđene mere Transfer znanja i razvoj savetodavstva, Gradska uprava sprovodi postupak javne nabavke u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", broj 124/12).
Gradska uprava na osnovu dobijene saglasnosti od strane Gradonačelnika Grada donosi Odluku o pokretanju postupka javne nabavke, kao i Rešenje o obrazovanju Komisije koja će razmatrati konkursnu dokumentaciju, odnosno pristigle ponude. Potom, Gradska uprava objavljuje Poziv za upućivanje ponuda, koje će Komisija proceniti, nakon čega donosi Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača sa kojim se zaključuje Ugovor o međusobnim pravima i obavezama.
2.5. Naziv i šifra mere: Mere koje nisu predviđene u okviru mera direktnih plaćanja i u okviru mera ruralnog razvoja - Subvencije za kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju - 603
2.5.1. Obrazloženje
Prirodno-geografski resursi i društvene karakteristike Grada pružaju mogućnost za razvoj kontrolisane proizvodnje.
Kontrolisana proizvodnja na području Grada, u skladu je sa zahtevima potrošača za zdravom hranom, uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu. U Republici Srbiji ne postoji pravni okvir kojim se definiše kontrolisana poljoprivredna proizvodnja, ali je prepoznat njen veliki značaj i potencijal.
Ova mera je u skladu sa nacionalnom i lokalnom agrarnom politikom, odnosno u skladu je sa Strategijom.
Kontrolisana poljoprivredna proizvodnja spada u dobru poljoprivrednu praksu koja obuhvata kontrolu primene zaštitnih preparata, kontrolu plodnosti zemljišta, korišćenje nove generacije đubriva, kontrolu pojave insekata, patogena i korova, izbor otpornih poljoprivrednih kultura, kontrolu kvaliteta vazduha i kontrolu kvaliteta zemljišta, dakle ishrana biljaka mora biti uravnotežena a plodno zemljište se mora čuvati i poboljšati. Veći deo obradivog zemljišta je zakišeljen, što je rezultat nekontrolisanog korišćenja hemijskih sredstava, a u Vojvodini je i zaslanjen, što sumarno posmatrano umanjuje proizvodne mogućnosti poljoprivrede i istovremeno uvećava troškove proizvodnje.
Putem kontrolisane proizvodnje i ponude zdravstveno bezbedne hrane kreiraju se preduslovi za podsticanje izvoza i unapređenje socijalno-ekonomskog položaja ruralne sredine i nacionalne ekonomije.
2.5.2. Ciljevi mere
Opšti cilj mere usmeren je ka održivom upravljanju resursima i zaštiti životne sredine.
Specifični ciljevi su:
- proizvodnja kvalitetne i zdravstveno bezbedne hrane
- povećanje broja proizvođača uključenih u program
- povećanje površine zemljišta pod kontrolisanom proizvodnjom
- racionalno korišćenje energije i prirodnih resursa
- uravnotežena biljna i stočarska proizvodnja koja uvažava prirodne sisteme i cikluse, poboljšava kvalitet zemljišta, vode i vazduha
- proizvodnja različitih poljoprivrednih proizvoda uz primenu postupaka koji nisu štetni za zdravlje ljudi, biljaka, životinja i životnu sredinu.
2.5.3. Veze sa merama Nacionalnog programa za ruralni razvoj
Nije primenljivo.
2.5.4. Krajnji korisnici
Krajnji korisnici sredstava ove mere su poljoprivredni proizvođači - fizička lica koji su zainteresovani da započnu kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju, kao i poljoprivredni proizvođači koji su započeli proces kontrolisane poljoprivredne proizvodnje 2013. i 2014. godine.
2.5.5. Ekonomska održivost
Za realizaciju ove mere nije potrebno podnositi biznis plan ili projekat o ekonomskoj održivosti ulaganja.
2.5.6. Opšti kriterijumi za korisnike
- da korisnik ima registrovano poljoprivredno gazdinstvo upisano u Registar poljoprivrednih gazdinstava sa aktivnim statusom na teritoriji Grada.
2.5.7. Specifični kriterijumi
- da korisnik ima zaključen ugovor sa nadležnom ustanovom o ispunjenosti uslova za sprovođenje kontrolisane poljoprivredne proizvodnje na prijavljenoj poljoprivrednoj površini.
2.5.8. Lista investicija u okviru mere
Šifra investicije |
Naziv investicije |
Iznos |
603 |
Kontrola zemljišta Kontrola plodova |
prema priloženom računu nadležne ustanove; maksimalno do 375.000,00 dinara po korisniku |
2.5.9. Kriterijumi selekcije
Kriterijumi selekcije se ne primenjuju pri realizaciji ove mere s obzirom da nije predviđeno rangiranje potencijalnih korisnika. Mera se sprovodi do utroška sredstava, prema redosledu pristiglih zahteva.
2.5.10. Intenzitet pomoći
Grad, Gradska uprava finansira mere koje se odnose na - Mere koje nisu predviđene u okviru mera direktnih plaćanja i u okviru mera ruralnog razvoja - subvencije za kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju i to deo mere (kontrola zemljišta) Grad finansira do 100% učešća po priloženom računu nadležne ustanove, dok je intenzitet pomoći kod kontrole plodova limitiran sa maksimalnim iznosom do 375.000,00 dinara po korisniku.
2.5.11. Indikatori - pokazatelji
redni broj |
Naziv pokazatelja |
1. |
Ukupan broj poljoprivrednih proizvođača koji se bavi kontrolisanom proizvodnjom |
2. |
Površina poljoprivrednog zemljišta koja ispunjava uslove za kontrolisanu poljoprivrednu proizvodnju |
2.5.12. Administrativna procedura
U cilju realizacije utvrđene mere - Ostale mere podrške ruralnom razvoju, Gradska uprava objaviće javni poziv poljoprivrednim proizvođačima i ista se sprovodi do utroška sredstava.
Javni poziv biće objavljen na internet stranici Grada, www.novisad.rs, i njime će biti utvrđeni uslovi i način korišćenja podsticajnih sredstava, potrebna dokumentacija (izvod iz Registra, izvod iz lista nepokretnosti RGZ - Službe za katastar nepokretnosti Novi Sad ne starije od 6 meseci od dana objavljivanja javnog poziva ili ugovor o zakupu poljoprivrednog zemljišta, overena fotokopija ugovora zaključenog sa nadležnom ustanovom/organizacijom o ispunjenosti uslova za sprovođenje kontrolisane poljoprivredne proizvodnje na prijavljenoj poljoprivrednoj površini), kao i rok podnošenja prijava.
Podnete prijave razmatra Komisija koju obrazuje Gradonačelnik Grada, a čine je predsednik i dva člana. Komisija razmatra blagovremene prijave i sačinjava predlog Odluke o odabiru poljoprivrednih proizvođača koji će učestvovati u projektu razvoja kontrolisane proizvodnje, dok konačnu Odluku o izboru donosi Gradonačelnik.
Sa izabranim poljoprivrednim proizvođačima zaključuje se ugovor kojim se uređuju međusobna prava i obaveze izabranih učesnika i Grada.
Objavljivanje programa
Ovaj program podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja na teritoriji Grada Novog Sada za 2015. godinu objaviti u "Službenom listu Grada Novog Sada".