PRAVILNIKO OBAVEZNOJ SADRŽINI PLANA I PROGRAMA ZA OBAVLJANJE LUČKE DELATNOSTI I STUDIJE EKONOMSKE OPRAVDANOSTI ZA INVESTICIJU("Sl. glasnik RS", br. 35/2015) |
Ovim pravilnikom propisuje se obavezna sadržina plana i programa za obavljanje lučke delatnosti i studije ekonomske opravdanosti za investiciju.
Plan i program za obavljanje lučke delatnosti
Plan i program za obavljanje lučke delatnosti za koji se traži odobrenje (u daljem tekstu: plan i program za obavljanje lučke delatnosti), sadrži sledeće elemente:
1) Uvod koji naročito sadrži:
(1) zakonski osnov za izradu plana i programa i istraživačke metode (metodologija - postupak definisanja pokazatelja, postupak i metod vrednovanja);
(2) ciljeve investiranja u lučku delatnost (društveni, ekonomski, ostali ciljevi);
(3) osnovne podatke o podnosiocu plana i programa, njegovim razvojnim mogućnostima, bilansima poslovanja, strukturu zaposlenih;
(4) podatke o izrađivačima plana i programa;
(5) planski period za obavljanje lučke delatnosti.
2) Prostorni aspekt koji prikazuje usaglašenost predloženih rešenja iz plana i programa sa prostornim i urbanističkim planovima.
3) Analizu tržišta koja naročito sadrži:
(1) osnovne podatke o saobraćaju jedinice lokalne samouprave na čijoj teritoriji se nalazi luka, odnosno pristanište, kao i o širem lučkom zaleđu luke, odnosno pristaništa;
(2) analizu postojeće i planirane saobraćajne infrastrukture u bližem zaleđu i veze sa širim zaleđem, a u slučaju ulaganja u postojeće luke, odnosno pristaništa i analizu postojećeg tehničko-tehnološkog stanja infrastrukture (sidrište, prilaz luci iz plovnog puta, bazen ukoliko postoji, kejski zidovi, asfaltirane ili betonirane površine, ograda, kopneni ulaz/izlaz u luku/terminal, ograda, rasveta, elektro-instalacije, vodovodna i kanalizaciona mreža, kranske staze, unutrašnje drumske i železničke saobraćajnice i prateća infrastruktura), suprastrukture (upravnih i komercijalnih zgrada u luci/terminalu, skladišta, silosa, itd.), pretovarne opreme i druge mehanizacije (dizalice, viljuškari, utovarivači, konvejeri, itd.);
(3) osnovne indikatore društveno-ekonomskog razvoja lučke delatnosti;
(4) generatore tokova (putnika, robe, usluga);
(5) podatke o realizovanom obimu transporta (putnika, robe i usluga) ukupno i po strukturi (po granama, vidovima, segmentima, vrstama robe i usluga, motivima putovanja);
(6) prognozirani obim transporta za putnike i robu - ukupno i po strukturi (po granama, vidovima, segmentima, vrstama robe i usluga, motivima transporta, odnosno putovanja);
(7) ocena uslova odvijanja transporta po varijantama (funkcionalno vrednovanje).
4) Prikaz mogućih tehnoloških rešenja objekata infrastrukture i suprastrukture za obavljanje lučke delatnosti koji naročito sadrži:
(1) preliminarni prikaz mogućih tehnoloških rešenja;
(2) grafički prikaz varijantnih rešenja;
(3) identifikacija i analiza rizika uz plan upravljanja rizicima (mitigacione mere).
(4) izbor, plan nabavke, uvođenja i operativne upotrebe informacionih tehnologija (specijalizovani softveri za planiranje lučkih operacija, rada sa brodovima, kopnenim sredstvima transporta, skladištenje, prijem i otprema robe, itd.) za planiranje i eksploataciju luke/terminala (po lučkim delatnostima).
(5) planovi za postupanje u nepredviđenim situacijama (nezgode sa plovilima, kopnenim sredstvima transporta, teretom, itd.).
(6) način obezbeđivanja dostupnosti lučkih usluga svim korisnicima luke/terminala uz mere za sprečavanje svake vrste diskriminacije korisnika luke/terminala. Oblik organizovanja lučkog operatera.
5) Prikaz razvojnih faza u cilju ostvarenja predloženog plana i programa za obavljanje lučke delatnosti koji naročito sadrži:
(1) predložene razvojne faze, dinamički plan, glavne kriterijume za realizaciju projekta, kao i građevinske radove koji su neophodni za modernizaciju i/ili rekonstrukciju luke ili terminala;
(2) prikaz troškova za tekuće i investiciono održavanje, plan upotrebe operativne obale, pretovarnog fronta, manipulativnih, skladišnih i drugih površina u luci, odnosno pristaništu;
(3) planom i procenom investicija za javni i privatni sektor u slučaju da se predlaže da javni sektor obezbeđuje deo infrastrukturnih investicija za svaku lučku delatnost za koju se traži odobrenje;
(4) predlog dinamičkog plana ulaganja u novu pretovarnu i manipulativnu mehanizaciju, izgradnju novih suprastrukturnih objekata i drugih lučkih instalacija sa procenom i planom investicija i načina finansiranja i tekućeg i investicionog održavanja.
(5) izbor, plan nabavke, uvođenja i operativne upotrebe informacionih tehnologija (specijalizovani softveri za planiranje lučkih operacija, rada sa brodovima, kopnenim sredstvima transporta, skladištenje, prijem i otprema robe, itd.) za planiranje i eksploataciju luke/terminala (po lučkim delatnostima).
(6) planovi za postupanje u nepredviđenim situacijama (nezgode sa plovilima, kopnenim sredstvima transporta, teretom, itd.).
(7) način obezbeđivanja dostupnosti lučkih usluga svim korisnicima luke/terminala uz mere za sprečavanje svake vrste diskriminacije korisnika luke/terminala. Oblik organizovanja lučkog operatera.
6) Preliminarnu analiza uticaja na životnu sredinu:
(1) odnos prema prirodnim i kulturno-istorijskim dobrima;
(2) preliminarna procena uticaji na životnu sredinu;
7) Analiza organizacionih i kadrovskih mogućnosti kaja prikazuje organizaciju i kadrovski potencijal podnosioca plana i programa.
8) Zaključak o planu i programu za obavljanje lučke delatnosti za koju se traži odobrenje koji naročito sadrži zaključna razmatranje i rezime plana i programa.
Plan i program za obavljanje lučke delatnosti obuhvata prikaz mogućih tehnoloških rešenja objekata infrastrukture i suprastrukture za obavljanje lučke delatnosti iz stava 1. tačka 4) ovog člana, samo ako se plan i program za obavljanje lučke delatnosti podnosi radi izdavanja odobrenja za izgradnju nove luke, odnosno pristaništa.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, plan i programa za obavljanje lučke delatnosti ne sadrži prikaz razvojnih faza u cilju ostvarenja predloženog plana i programa za obavljanje lučke delatnosti iz stava 1) tačka 5) ovog člana.
Plan i program za obavljanje lučke delatnosti obuhvata prikaz razvojnih faza u cilju ostvarenja predloženog plana i programa za obavljanje lučke delatnosti iz stava 1) tačka 5) ovog člana, samo ako se plan i program podnosi radi izdavanja odobrenja za obavljanje lučke delatnosti u postojećoj luci, odnosno pristaništu.
U slučaju iz stava 4. ovog člana, plan i programa za obavljanje lučke delatnosti ne sadrži prikaz mogućih tehnoloških rešenja objekata infrastrukture i suprastrukture za obavljanje lučke delatnosti iz stava 1. tačka 4) ovog člana.
Studija ekonomske opravdanosti za investicije
Studija ekonomske opravdanosti za investicije (u daljem tekstu: Studija) sadrži sledeće elemente:
1) Uvod koji naročito sadrži:
(1) zakonski osnov za izradu studije i istraživačke metode (metodologija - postupak definisanja pokazatelja, postupak i metod vrednovanja);
(2) cilj i zadatak izrade studije;
(3) osnovna dokumentacija korišćena za izradu studije.
2) Ekonomski program ulaganja koji naročito sadrži:
(1) troškovi izgradnje ili rekonstrukcije, odnosno sanacije objekata infrastrukture i suprastrukture, a naročito infrastrukturni kapitalni troškovi (CAPEX) i operativni troškovi (OPEX);
(2) prihodi javnog i privatnog sektora;
(3) direktne dobiti - koristi;
(4) indirektne dobiti - koristi;
(5) dinamika prihoda, direktnih i indirektnih dobiti;
(6) prihodi i dobiti u domaćoj i stranoj valuti;
(7) pregled prognoze obima robnih tokova, ekonomski parametri analize troškova i koristi, odnos ekonomskih troškova investicije i kapitalnih (infrastrukturnih) troškova, ekonomski operativni troškovi, proračun ekonomskih pokazatelja.
3) Analiza izvora finansiranja, finansijskih obaveza i dinamike koja naročito sadrži:
(1) prikaz obima i dinamike ulaganja sopstvenih sredstava investitora;
(2) prikaz obima i dinamike domaćih izvora finansiranja sa dinamikom priticanja sredstava;
(3) prikaz obima i dinamike povlačenja domaćih i međunarodnih izvora finansiranja;
(4) garancije po izvorima finansiranja;
(5) obaveze po izvorima finansiranja.
4) Finansijska efikasnost izgradnje ili rekonstrukcije, odnosno sanacije objekata infrastrukture i suprastrukture, sa ocenom rentabilnosti i likvidnosti koja naročito sadrži:
(1) raspodelu verovatnoće za internu stopu povraćaja (IRR) ili neto sadašnju vrednost investicije (NPV) za odabrane kritične promenljive (ulazne podatke);
(2) rezidualnu vrednost investicije;
(3) finansijski diskontni faktor;
(4) inflatornu korekciju i rezultate finansijske analize;
(5) standardni faktor konverzije (SFK/SCF).
5) Analiza osetljivosti i rizika investiranja koja naročito sadrži:
(1) osetljivost na promene finansijskih i ekonomskih parametara (kapitalnih/infrastrukturnih troškova CAPEX, operativnih troškova OPEX i operativnih prihoda);
(2) procenu rizika;
(3) zaključke analize osetljivosti i rizika.
6) Zaključak o ekonomskoj opravdanosti investicije koja naročito sadrži:
1) zbirnu ocenu ekonomske opravdanosti investicije;
2) rezime studije ekonomske opravdanosti investicije.
Agencija za upravljanje lukama može da isključi pojedine odredbe iz ovog pravilnika u zavisnosti od značaja luka, odnosno pristaništa.
Ovaj pravilnik objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu osmog danom od dana objavljivanja.