PRAVILNIK

O KRITERIJUMIMA I STANDARDIMA ZA FINANSIRANJE USTANOVE KOJA OBAVLJA DELATNOST SREDNJEG OBRAZOVANJA I VASPITANJA

("Sl. glasnik RS", br. 36/2015)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuju se kriterijumi i standardi za finansiranje (u daljem tekstu: cena usluga) ustanova koje obavljaju delatnost srednjeg obrazovanja i vaspitanja - srednjih škola (u daljem tekstu: škola).

Član 2

Školi se za ostvarivanje školskog programa i godišnjeg plana rada škole obezbeđuju sredstva na osnovu utvrđene cene usluga, pod uslovima i u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Cena usluga, obuhvata sredstva za plate, dodatke zaposlenih i socijalne doprinose na teret poslodavca, koja se obezbeđuju iz budžeta Republike Srbije, kao i druge tekuće rashode (materijalne troškove), za koje se sredstva obezbeđuju iz budžeta jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom.

Cena usluga utvrđuje se i obračunava na početku svake školske godine.

Izmena cene usluga može se vršiti tokom školske godine, kada nastupe promene nekog od elemenata na osnovu kojih je utvrđena cena usluga, u skladu sa zakonom i ovim pravilnikom.

Član 3

Utvrđivanje cene usluga vrši se na osnovu broja radnih sati, odnosno broja zaposlenih za ostvarivanje godišnjeg plana rada škole, školskog programa, veličine i opremljenosti škole, broja odeljenja i učenika, ukupnog broja zaposlenih, stepena njihovog obrazovanja i materijalnih troškova.

Škola dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: Ministarstvo) - nadležnoj školskoj upravi najkasnije do 15. septembra tekuće školske godine Izvod iz godišnjeg plana rada škole sa elementima potrebnim za utvrđivanje cene usluga.

II MERILA U POGLEDU UTVRĐIVANJA BROJA ZAPOSLENIH

Član 4

Broj izvršilaca u nastavi za ostvarivanje godišnjeg plana rada škole utvrđuje se na osnovu:

1) ukupnog fonda časova predviđenog školskim programom i drugih oblika obrazovno-vaspitnog rada u okviru 40-to časovne radne nedelje;

2) broja odeljenja, grupa ili klasa utvrđenih godišnjim planom rada;

3) broja nastavnih nedelja predviđenog Pravilnikom o kalendaru obrazovno-vaspitnog rada;

4) Pravilnika o pedagoškoj normi svih oblika obrazovno-vaspitnog rada nastavnika i stručnih saradnika u srednjoj školi.

Broj izvršilaca u nastavi utvrđuje se tako što se ukupan godišnji fond časova redovne nastave pojedinačno za svaki nastavni predmet po odeljenju, grupi ili klasi u školi podeli sa nedeljnom normom časova nastavnika (redovna nastava) i brojem nastavnih nedelja.

Član 5

Kod izvođenja praktične nastave i vežbi u školi, vrši se podela odeljenja na dve, odnosno tri grupe ako je to predviđeno nastavnim planom i programom.

Kod izvođenja praktične nastave i vežbi van škole, ne vrši se podela odeljenja na grupe, sem ako to bezbednosni razlozi i uslovi rada zahtevaju u skladu sa nastavnim planom i programom.

Kod izvođenja nastave stranog jezika, ako učenici jednog odeljenja uče različite strane jezik formiraju se grupe na nivou razreda do 30 učenika i ne manje od 15 učenika.

Član 6

Broj izvršilaca u školi na poslovima rukovođenja i poslovima stručnih saradnika utvrđuje se na osnovu broja odeljenja, grupa ili klasa.

Direktor i pomoćnik direktora

Član 7

Škola ima direktora.

Škola sa 16 do 24 odeljenja ima 0,5 izvršilaca na poslovima pomoćnika direktora.

Škola sa 24 do 36 odeljenja ima po 0,0833 pomoćnika direktora srazmerno većem broju odeljenja a najviše jednog.

Škola preko 36 odeljenja ima po 0,0417 pomoćnika direktora srazmerno većem broju odeljenja a najviše dva.

Stručni saradnici

Član 8

Škola sa 24 odeljenja ima jednog izvršioca na poslovima stručnog saradnika (pedagoga ili psihologa).

Škola sa manje od 24 odeljenja ima po 0,0417 izvršilaca manje po odeljenju, ali ne manje od 0,5 izvršilaca na poslovima stručnog saradnika (pedagoga ili psihologa).

Škola sa 24 do 36 odeljenja ima po 0,0833 izvršilaca više po odeljenju na poslovima stručnog saradnika (psihologa ili pedagoga).

Škola preko 36 odeljenja ima po 0,0417 izvršilaca više na poslovima stručnog saradnika srazmerno većem broju odeljenja a najviše tri stručna saradnika.

Član 9

Škola sa 24 i više odeljenja ima jednog bibliotekara.

Škola sa manje od 24 odeljenja ima po 0,0417 izvršilaca manje po odeljenju, ali ne manje od 0,5 izvršioca na poslovima bibliotekara.

Član 10

Broj izvršilaca za poslove organizacije praktične nastave u stručnoj školi utvrđuje se na osnovu broja odeljenja u školi, i to:

1) sa 16 i više odeljenja za koja se praktična nastava izvodi u školskim radionicama - jedan izvršilac;

2) do 16 odeljenja za koja se praktična nastava izvodi u školskim radionicama po 0,0625 zaposlenih manje po odeljenju, ali ne manje od 0,5 izvršilaca.

Broj pomoćnih nastavnika utvrđuje se na osnovu nastavnog programa za odgovarajuće područje rada i obrazovni profil.

Škola ima pravo na jednog pomoćnog nastavnika za 44 časa vežbi ili 52 časa praktične nastave koja se izvodi u školi (u laboratoriji, radionici ili na školskoj ekonomiji).

Škola koja obrazuje učenike kojima je potrebna dodatna podrška ima pravo na pedagoškog asistenta, uz saglasnost ministra nadležnog za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: ministar), u skladu sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja (u daljem tekstu: Zakon).

Škola koja ostvaruje obrazovanje odraslih ima pravo na andragoškog asistenta, uz saglasnost ministra, u skladu sa Zakonom.

Član 11

Škola sa 24 odeljenja ima jednog izvršioca na poslovima sekretara.

Škola od 16 do 24 odeljenja ima po 0,0417 izvršilaca po odeljenju manje, a najmanje 0,5 izvršilaca na poslovima sekretara.

Škola sa više od 24 odeljenja ima zaposlenog na administrativnim poslovima i to 0,0417 izvršilaca po odeljenju, a najviše 1 izvršioca na administrativnim poslovima.

Škola sa 16 do 24 odeljenja ima jednog izvršioca na poslovima šefa računovodstva.

Škola do 24 odeljenja ima po 0,0417 izvršilaca po odeljenju manje, a najmanje 0,5 izvršioca na poslovima šefa računovodstva.

Škola sa više od 24 odeljenja ima zaposlenog na administrativnim poslovima i to 0,0417 po odeljenju, a najviše 1 izvršioca na finansijskim poslovima.

Član 12

Škola površine od 2.000 do 5.000 m2 ima jednog zaposlenog za održavanje školskog objekta i opreme škole (domar škole), a škola veličine preko 5.000 m2 ima dva zaposlena na ovim poslovima.

Školi sa površinom manjom od 2.000 m2 broj izvršilaca se smanjuje po načelu srazmernosti.

Škola sa domom za učenike sa teškoćama u razvoju sa površinom manjom od 2.000 m2 površine ima jednog zaposlenog za održavanje školskog objekta i opreme škole.

Škola sa više od 16 odeljenja u jednom području rada, ima za svako odeljenje po 0,0625 zaposlenih za održavanje mašina i instalacija a najviše jedan zaposleni.

Član 13

Škola koja ima sopstveni sistem grejanja za zagrevanje školskog prostora ima sledeći broj zaposlenih na poslovima vezanim za zagrevanje objekta (ložač, rukovalac parnih kotlova):

1) za školu sa sopstvenim sistemom centralnog grejanja na tečna i gasovita goriva jednog izvršioca za najmanje 2.000 m2 grejnog prostora;

2) za školu sa sopstvenim sistemom centralnog grejanja na čvrsta goriva jednog izvršioca za 1.500 m2 grejnog prostora;

3) za školu koja grejanje vrši pećima na naftu jednog izvršioca za 16 odeljenja;

4) za školu sa grejanjem pećima na čvrsta goriva jednog izvršioca za 8 odeljenja.

Broj izvršilaca se može povećati ili smanjiti srazmerno povećanju ili smanjenju površine i broja odeljenja, u skladu sa Zakonom.

Član 14

Broj izvršilaca na poslovima održavanja higijene u školi utvrđuje se u zavisnosti od broja izvršilaca u nastavi i iznosi 16% od broja priznatih izvršilaca u nastavi.

III MERILA U POGLEDU MATERIJALNIH TROŠKOVA U ŠKOLI

Član 15

Sredstva za materijalne troškove nastave utvrđuju se u visini od 5% a za stručne škole koje imaju sopstvene radionice za praktičnu nastavu u iznosu od 7% u odnosu na sredstva za bruto plate zaposlenih u školi.

Materijalni troškovi nastave mogu biti veći u područjima rada i obrazovnim profilima koji zahtevaju veća sredstva za praktičnu nastavu učenika, pa se sredstva uvećavaju u odnosu na iznos predviđen stavom 1. ovog člana za:

1) 10% u području rada Saobraćaj (obrazovni profil: vozač motornih vozila);

2) 10% u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane (obrazovni profili: rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, tehničar poljoprivredne tehnike, poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar);

3) 5% u području rada Zdravstvo i socijalna zaštita (obrazovni profili: zubni tehničar, farmaceutski tehničar i laboratorijski tehničar);

4) 5% u području rada Hemija, nemetali i grafičarstvo (svi obrazovni profili);

5) 5% u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane (svi obrazovni profili osim: rukovalac - mehaničar poljoprivredne tehnike, tehničar poljoprivredne tehnike, poljoprivredni tehničar, veterinarski tehničar);

6) 5% u području rada Mašinstvo i obrada metala i Elektrotehnika (trogodišnji obrazovni profili);

7) 5% u području rada Trgovina, ugostiteljstvo i turizam (za obrazovne profile: kuvar i poslastičar);

8) 5% u području rada Geodezija i građevinarstvo (trogodišnji obrazovni profili);

9) 5% u području rada Tekstilstvo i kožarstvo (svi obrazovni profili);

10) 5% u području rada Šumarstvo i obrada drveta (trogodišnji obrazovni profili);

11) 5% u području rada Lične usluge (svi obrazovni profili).

Član 16

Troškovi za izvođenje praktične nastave u području rada Saobraćaj utvrđuju se na osnovu cene benzina pomnožene sa količinom neophodnom za obuku učenika (2,5 litara po času).

Troškovi za izvođenje praktične nastave u području rada Poljoprivreda, proizvodnja i prerada hrane utvrđuju se na osnovu cene dizel goriva pomnožene sa količinom neophodnom za obuku učenika (2,5 litara po času).

Član 17

Troškovi električne energije utvrđuju se u iznosu 12 kWh po 1 m2 učioničkog prostora.

Stručnim školama koje imaju sopstvene laboratorije i radionice sa mašinama ili uređajima sa pogonom na električnu energiju pored sredstava iz stava 1. ovog člana priznaje se utrošak 100 kWh po učeniku za vežbe i praktičnu nastavu.

Član 18

Troškovi grejanja utvrđuju se na osnovu vrste goriva, površine škole koja se greje, trajanja sezone grejanja i cene goriva franko isporuka školi.

Školi čiji su objekti priključeni na toplifikacionu mrežu, troškovi grejanja se priznaju na osnovu površine škole i tekuće cene isporučioca toplotne energije.

U školi čiji objekti imaju sopstveni sistem grejanja, troškovi grejanja se utvrđuju na osnovu površine koja se greje, vrste i cene goriva, načina rada škole (jedna ili dve smene) i to:

1) za objekte koji se greju na naftu:

- 12 litara u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva, ako škola radi u jednoj smeni i 18 litara u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva ako škola radi u dve smene;

2) za objekte sa sopstvenim centralnim grejanjem na ugalj:

(1) 40 kg mrkog uglja u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se greje ako škola radi u jednoj smeni i 50 kg mrkog uglja po 1 m2 površine koja se greje ako škola radi u dve smene;

(2) za grejanje sa pećima na ugalj količina uglja iz tačke b) povećava se za 10%;

3) za objekte sa grejanjem pećima na ogrevno drvo:

- 0,070 m3 drveta u toku grejne sezone po 1 m2 površine koja se zagreva ako škola radi u jednoj smeni i 0,10 m3 drva po 1 m2 površine ako škola radi u dve smene.

Član 19

Troškovi za vodu utvrđuju se u zavisnosti od vrste škole, cene vode i namene, i to:

1) u školama koje su priključene na vodovodnu mrežu, za održavanje higijene objekata i opreme, higijene učenika i zaposlenih utvrđuje se 0,5 m3 vode po odeljenju dnevno, odnosno 183 m3 vode godišnje;

2) školama sa sopstvenim centralnim grejanjem količina vode uvećava se za 10%, a školi sa fiskulturnom salom uvećava se za 10%;

- školama koje za praksu učenika koriste tehničku vodu, za svako odeljenje koje izvodi praktičnu nastavu u školskoj radionici, količina vode uvećava se za 100%.

IV MERILA U POGLEDU OSTALIH TROŠKOVA I AMORTIZACIJE

Troškovi za investiciono i tekuće održavanje

Član 20

Troškovi investicionog i tekućeg održavanja utvrđuju se u iznosu od 3% od bruto plata zaposlenih u školi.

Sredstva za investicije

Član 21

Sredstva za investicije utvrđuju se na osnovu finansijskog plana opštine, odnosno grada i budžeta Republike.

Drugi materijalni troškovi

Član 22

Škola ima pravo na naknadu na osnovu podnetog računa za sledeće rashode:

1) stručno usavršavanje nastavnika i stručnih saradnika (stručni ispit, seminari i druge obaveze u skladu sa pravilnikom o stručnom usavršavanju);

2) sanitarni pregled učenika i nastavnika i drugih zaposlenih ako postoji zakonska obaveza pregleda;

3) troškovi građevinskog zemljišta;

4) troškovi obaveznog osiguranja učenika na laboratorijskim vežbama i praktičnoj nastavi;

5) troškovi učešća učenika na takmičenjima (republička i međunarodna);

6) troškovi praktične nastave koja se izvodi van sedišta škole;

7) troškovi komunalnog doprinosa, platnog prometa i drugi fiksni troškovi;

8) troškovi zakupa fiskulturne sale ili drugog školskog prostora.

Član 23

Ostali materijalni troškovi (kancelarijski materijal, časopisi, dnevnici i drugo) iznose 1% od bruto plata zaposlenih u školi.

Član 24

Ukoliko škola ne izvrši propisane obaveze, školi će se sredstva umanjiti srazmerno neizvršenim obavezama iz godišnjeg plana rada, kao i za vreme za koje ne obavlja delatnost.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 25

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o ceni usluga srednje škole ("Službeni glasnik RS", broj 35/93).

Član 26

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od školske 2015/2016. godine.