PRAVILNIK
O NAČINU I ROKOVIMA DOSTAVLJANJA PODATAKA NEOPHODNIH ZA PRAĆENJE SPROVOĐENJA AKCIONOG PLANA ZA ENERGETSKU EFIKASNOST U REPUBLICI SRBIJI I METODOLOGIJI ZA PRAĆENJE, PROVERU I OCENU EFEKATA NJEGOVOG SPROVOĐENJA

("Sl. glasnik RS", br. 37/2015)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuju način i rokovi dostavljanja podataka neophodnih za praćenje sprovođenja Akcionog plana za energetsku efikasnost u Republici Srbiji (u daljem tekstu: Akcioni plan), kao i metodologija za praćenje, proveru i ocenu efekata sprovođenja Akcionog plana.

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) mere energetske efikasnosti (mere EE) su mere za poboljšanje energetske efikasnosti o kojima se dostavljaju podaci u skladu sa ovim pravilnikom;

2) projekat energetske efikasnosti je niz radnji i aktivnosti sprovedenih sa ciljem poboljšanja energetske efikasnosti kroz realizaciju jedne ili više mera energetske efikasnosti, ili niz radnji i aktivnosti koji nemaju za direktni cilj poboljšanje energetske efikasnosti ali je njihovom realizacijom sprovedena jedna ili više mera energetske efikasnosti;

3) organ izveštavanja je organ državne uprave, organ autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave koji dostavlja podatke u skladu sa ovim pravilnikom;

4) metoda Odozdo - prema - gore (metoda OPG) je postupak izračunavanja uštede energije nastale realizacijom mere EE, na osnovu matematičkih formula i referentnih vrednosti koje se definišu pojedinačno za svaku meru;

5) metodologija Odozdo - prema - gore (metodologija OPG) je skup ovim pravilnikom propisanih metoda OPG kod kojih se za izračunavanje ušteda energije koriste isti bazični principi;

6) normalizacija je postupak prilagođavanja uštede energije referentnim uslovima;

7) referentni uslovi predstavljaju vrednost nezavisnih činilaca koji utiču na potrošnju energije u referentnoj godini, u odnosu na koje se sprovodi normalizacija uštede energije;

8) referentna godina je godina pre sprovođenja mere EE, u odnosu na koju se posmatra povećanje energetske efikasnosti kao rezultat realizacije pojedinačne mere EE;

9) referentna potrošnja energije je potrošnja energije u referentnim uslovima pre sprovođenja pojedinačne mere EE, koja se koristi za poređenje pri izračunavanju budućih ušteda energije;

10) praćenje energetskih ušteda je postupak utvrđivanja smanjenja potrošnje energije u odnosu na potrošnju energije u referentnim uslovima, koje je rezultat pojedinačne mere EE;

11) specifična (jedinična) potrošnja energije je pokazatelj energetske efikasnosti koji se izračunava kao odnos energije utrošene za neku aktivnost, izražene u mernoj jedinici za energiju, i merljivog rezultata te aktivnosti izraženog u fizičkoj jedinici (npr. tona čelika), ili činioca koji utiče na potrošnju energije (npr. po domaćinstvu, po automobilu);

12) vek trajanja mere EE je očekivano vreme, izraženo u godinama, u kojem će sprovedena mera EE stvarati uštedu energije;

13) jedinična godišnja ušteda finalne energije - UFES [kWh/(jed×god)] je ušteda energije na godišnjem nivou izražena po jedinici relevantnoj za razmatranu meru EE;

14) ukupna godišnja ušteda finalne energije - FES [kWh/god] je ukupna ušteda energije na godišnjem nivou koja je ostvarena u okviru neke mere EE i/ili projekta.

Drugi izrazi koji su upotrebljeni u ovom pravilniku, a nisu definisani u stavu 1. ovog člana imaju značenje definisano zakonom kojim se uređuje oblast efikasnog korišćenja energije.

Član 3

U skladu sa ovim pravilnikom dostavljaju se podaci o realizovanim projektima energetske efikasnosti, odnosno sprovedenim merama EE radi praćenja sprovođenja Akcionog plana.

Organ izveštavanja u skladu sa ovim pravilnikom dostavlja podatke o projektima koje finansira ili većim delom sufinansira sredstvima iz budžeta.

Ako se projekat energetske efikasnosti finansira sredstvima obezbeđenim na osnovu međunarodnog ugovora (sporazuma o kreditu, donaciji i sl.) u celini ili većim delom, o projektu izveštava organ izveštavanja kome je dodeljena nadležnost za sprovođenje projekta.

Ako projekat energetske efikasnosti sprovodi javno preduzeće, o projektu izveštava organ izveštavanja u čijoj je nadležnosti javno preduzeće.

Član 4

Organ izveštavanja dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo) sledeće podatke: naziv organa izveštavanja, naziv i adresu objekta na kome se mera EE sprovodi, podatke o vlasniku objekta, naziv projekta, naziv krajnjeg korisnika projekta, naziv subjekta koje finansira projekat, naziv sprovedene mere EE, kratak opis mere EE, vreme izvođenja radova (početak i kraj), vrednost investicije, kao i podatke o stanju objekta, opreme i/ili tehničkog sistema, odnosno građevinskog elemenata na kome se mera EE sprovodi a koji se odnose na situaciju pre i posle sprovođenja mere EE.

Podaci iz stava 1. ovog člana dostavljaju se na obrascima iz Priloga 2 - Obrasci za dostavljanje podataka o merama EE, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo. Obrasci iz Priloga 2. ovog pravilnika objavljuju se i na internet stranici Ministarstva.

Ukoliko projekat energetske efikasnosti obuhvata primenu više mera EE, organ izveštavanja o svakoj primenjenoj meri dostavlja podatke posebno.

Član 5

U skladu sa ovim pravilnikom dostavljaju se podaci o sledećim merama EE:

- zamena izvora svetlosti u javnom osvetljenju,

- zamena ili ugradnja sistema osvetljenja u novim ili postojećim stambenim zgradama,

- zamena ili poboljšanje sistema ili ugradnja novog sistema osvetljenja ili dela komponenti osvetljenja u novim ili postojećim komercijalnim i zgradama javno-uslužnog sektora,

- rekonstrukcija toplotne izolacije određenih delova građevinskog omotača (zidovi, krovovi, tavanice, temelji i sl.) i/ili zamena prozora u postojećim stambenim, komercijalnim i zgradama javno-uslužnog sektora,

- rekonstrukcija građevinskog omotača i sistema za grejanje u postojećim stambenim, komercijalnim i zgradama javno-uslužnog sektora,

- zamena opreme za grejanje u postojećim stambenim, komercijalnim i zgradama javno-uslužnog sektora,

- uvođenje nove građevinske regulative za nove stambene, komercijalne i zgrade javno-uslužnog sektora,

- zamena ili ugradnja nove opreme za grejanje vode u postojećim stambenim, komercijalnim i zgradama javno-uslužnog sektora,

- priključak nove ili postojeće stambene, komercijalne i zgrade javno-uslužnog sektora na sistem daljinskog grejanja,

- ugradnja ili zamena uređaja za klimatizaciju nominalne snage manje od 12 kW u novim i postojećim stambenim, komercijalnim i zgradama javno-uslužnog sektora,

- ugradnja solarnog sistema za grejanje potrošne sanitarne vode u novim i postojećim stambenim, komercijalnim i zgradama javno-uslužnog sektora,

- ušteda primarne energije iz postrojenja za kombinovanu proizvodnju toplotne i električne energije,

- zamena voznog parka.

Član 6

Organ izveštavanja dostavlja Ministarstvu podatke pojedinačno za svaki projekat o kome izveštava u skladu sa članom 3. ovog pravilnika u roku od dva meseca od završetka projekta.

Organ izveštavanja dostavlja Ministarstvu popunjene obrasce iz Priloga 2. ovog pravilnika u elektronskoj i štampanoj formi.

Obrasci se popunjavaju u skladu sa uputstvom koje se objavljuje na internet stranici Ministarstva.

Štampani obrazac iz stava 2. ovog člana overava se pečatom i potpisom ovlašćenog lica organa izveštavanja.

Član 7

Organ izveštavanja se stara da se tehnička i druga dokumentacija na osnovu koje se dostavljaju podaci u skladu sa ovim pravilnikom čuva u periodu koji odgovara veku trajanja sprovedene mere EE, a najduže deset godina.

Član 8

Ministarstvo može vršiti proveru uštede energije u skladu sa zakonom kojim se uređuje efikasno korišćenje energije, nastale na osnovu podataka koje organ izveštavanja dostavlja u skladu sa ovim pravilnikom.

Provera tačnosti podataka iz stava 1. ovog člana vrši se analizom tehničke i druge dokumentacije iz člana 7. ovog pravilnika.

Organ izveštavanja dostavlja ili daje na uvid Ministarstvu dokumentaciju iz člana 7. ovog pravilnika, radi praćenja i provere sprovođenja Akcionog plana.

Član 9

Godišnja ušteda energije za mere EE iz člana 5. ovog pravilnika izračunava se primenom metodologije OPG koja je data u Prilogu 1 - Metodologija za proračun ušteda energije Odozdo-prema-gore, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Uštede energije koje su realizovane sprovođenjem mera EE u sektoru industrije određuju se primenom OPG metodologije ako je to moguće, ili putem energetskih pregleda.

Član 10

Jedinična godišnja ušteda finalne energije UFES [kWh/(jed×god)] izračunava se kao razlika specifične (jedinične) potrošnje energije izračunate ili izmerene pre i posle sprovođenja mere EE, uz primenu normalizacije, odnosno postupka prilagođavanja uštede energije referentnim uslovima.

Za izračunavanje jedinične godišnje uštede finalne energije iz stava 1. ovog člana koriste se matematičke formule koje su definisane u metodologiji iz člana 9. stav 1. ovog pravilnika pojedinačno za svaku meru EE.

Specifična (jedinična) potrošnja energije pre primene mere EE određuje se na osnovu dostupnih podataka o objektu na kome se mera sprovodi, ili na osnovu karakteristika uređaja i opreme koji se zamenjuju.

U slučaju nedostatka podataka potrebnih za obračun specifične (jedinične) potrošnje energije iz stava 3. ovog člana koriste se preporučene vrednosti iz Priloga 3 - Preporučene vrednosti za fizičke veličine koje se koriste prilikom proračuna ušteda, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Ukupna godišnja ušteda finalne energije FES [kWh/god] izračunava se kao proizvod jedinične godišnje uštede finalne energije i veličine u kojoj se jedinična ušteda izražava i sabiranjem svih pojedinačnih rezultata (ušteda) koji su ostvareni u okviru određene mere i/ili projekta.

Propisani vek trajanja pojedinačno za svaku meru EE dat je u Prilogu 1. ovog pravilnika.

Član 11

Ministarstvo koristi podatke dostavljene na osnovu člana 4. ovog pravilnika i metodologiju iz člana 9. ovog pravilnika radi praćenja i ocenjivanja efekata sprovođenja Akcionog plana u skladu sa zakonom kojim se uređuje efikasno korišćenje energije.

Član 12

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1.

METODOLOGIJA PRORAČUN UŠTEDA ENERGIJE ODOZDO - PREMA - GORE

 

Prilog 2.

OBRASCI ZA DOSTAVLJANJE PODATAKA O MERAMA EE

Prilog 3.

PREPORUČENE VREDNOSTI ZA FIZIČKE VELIČINE KOJE SE KORISTE PRILIKOM PRORAČUNA UŠTEDA