ODLUKAO SADRŽINI MIŠLJENJA OVLAŠĆENOG AKTUARA("Sl. glasnik RS", br. 38/2015) |
1. Ovom odlukom bliže se propisuje sadržina mišljenja ovlašćenog aktuara.
2. Ovlašćeni aktuar koga je imenovalo društvo za osiguranje, odnosno društvo za reosiguranje (u daljem tekstu: društvo) daje mišljenje o:
1) načinu utvrđivanja premija;
2) načinu utvrđivanja tehničkih rezervi;
3) aktima poslovne politike;
4) finansijskim izveštajima i godišnjem izveštaju o poslovanju društva;
5) izveštaju o sprovođenju politike saosiguranja i reosiguranja;
6) prenosu portfelja;
7) elaboratu o očekivanim rezultatima poslovanja društva u skladu s članom 43. Zakona o osiguranju.
3. Ovlašćeni aktuar u mišljenju, pored informacija propisanih ovom odlukom, može navesti i dodatne informacije i obrazloženja koje smatra značajnim.
4. Mišljenje ovlašćenog aktuara mora sadržati ime ovlašćenog aktuara, broj i datum dobijanja ovlašćenja za obavljanje aktuarskih poslova i potpis ovlašćenog aktuara.
II MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG AKTUARA O NAČINU UTVRĐIVANJA PREMIJA
5. Ovlašćeni aktuar tromesečno daje mišljenje o tome da li je premija utvrđena u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li obezbeđuje trajno ispunjenje svih obaveza društva iz ugovora o osiguranju, odnosno reosiguranju (u daljem tekstu: ugovor).
6. Ovlašćeni aktuar navodi informaciju o iznosima i promeni iznosa premije, najmanje po vrstama osiguranja, ukupno i u samopridržaju.
7. Ovlašćeni aktuar navodi prava ugovarača osiguranja, osiguranika i korisnika osiguranja, garantovana ili ne, pokrivene rizike i isključenja za značajne proizvode neživotnih, odnosno životnih osiguranja, kao i promene tih podataka koje smatra značajnim.
Značajni proizvodi osiguranja iz stava 1. ove tačke jesu proizvodi osiguranja koji u periodu od početka godine do kraja tromesečja predstavljaju najmanje 5% premije neživotnih, odnosno 5% životnih osiguranja društva.
8. Ovlašćeni aktuar navodi pregled racija šteta i kombinovanog racija (zbir racija šteta i racija troškova) najmanje po vrstama neživotnih osiguranja, ukupno i u samopridržaju, kao i mišljenje o razlozima promena i nepovoljnih vrednosti tih racija koje smatra značajnim.
9. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li će premija novih proizvoda osiguranja za koje smatra da su značajni, na osnovu razumnih aktuarskih pretpostavki, biti dovoljna za ispunjenje svih obaveza iz ugovora, kao i opis načina izračunavanja premije novih proizvoda osiguranja sa informacijom o statističkim podacima na osnovu kojih je ta premija izračunata.
III MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG AKTUARA O NAČINU UTVRĐIVANJA TEHNIČKIH REZERVI
10. Ovlašćeni aktuar tromesečno daje mišljenje o tome da li su tehničke rezerve utvrđene u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li obezbeđuju trajno ispunjenje svih obaveza društva iz ugovora.
11. Ovlašćeni aktuar navodi informaciju o iznosima i promeni iznosa sledećih tehničkih rezervi, najmanje po vrstama osiguranja:
1) rezervi za prenosne premije;
2) rezervi za neistekle rizike;
3) rezervi za bonuse i popuste;
4) rezervisanih šteta;
5) matematičke rezerve;
6) rezerve za osiguranja kod kojih su osiguranici prihvatili da učestvuju u investicionom riziku;
7) rezervi za izravnanje rizika;
8) drugih tehničkih rezervi.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o razlozima promena iznosa pojedinačnih tehničkih rezervi iz stava 1. ove tačke koje smatra značajnim.
12. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su pojedinačne tehničke rezerve iz tačke 11. stav 1. ove odluke obračunate u skladu s pravilnikom društva kojim se uređuje njihov obračun.
13. Ovlašćeni aktuar u delu mišljenja koje se odnosi na obračun rezervi za neistekle rizike daje mišljenje o očekivanim iznosima šteta, troškova i potraživanja za premiju koji su korišćeni u tom obračunu.
14. Ovlašćeni aktuar u delu mišljenja koje se odnosi na obračun rezervisanih šteta navodi i informaciju o iznosima i promeni iznosa rezervi za nastale prijavljene a nerešene štete, rezervi za rentne štete, rezervi za nastale neprijavljene štete (rezerve za nastale štete koje nisu prijavljene do kraja tekućeg perioda, rezerve za nedovoljno prijavljene, odnosno nedovoljno rezervisane štete i rezerve za štete koje bi mogle biti reaktivirane u narednom periodu) i rezervi za troškove u vezi s rešavanjem i isplatom šteta, najmanje po vrstama osiguranja.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o uticaju naplaćenih regresnih potraživanja i diskontovanja na obračun rezervisanih šteta, najmanje po vrstama osiguranja.
15. Ovlašćeni aktuar u delu mišljenja koje se odnosi na obračun matematičke rezerve navodi i informaciju o iznosima ukupne matematičke rezerve i promeni tih iznosa - za grupna osiguranja, za učešće u dobiti, za buduće troškove i za kapitalizovana osiguranja, najmanje po tarifama osiguranja.
16. Ovlašćeni aktuar u delu mišljenja koje se odnosi na obračun rezerve za osiguranja kod kojih su osiguranici prihvatili da učestvuju u investicionom riziku navodi i informaciju o jedinicama investicionih fondova za koje su vezane naknade iz ugovora, vrednosti tih jedinica, kao i mišljenje o tome da li te rezerve odgovaraju vrednosti tih jedinica, i to najmanje po tarifama osiguranja.
Ovlašćeni aktuar navodi i informaciju o iznosu posebne matematičke rezerve za garantovana prava osiguranika i korisnika osiguranja i promeni tog iznosa, sa objašnjenjem tih garantovanih prava, kao i o iznosu tehničke rezerve za pokriće obaveza prema osiguranicima i korisnicima tontina i promeni tog iznosa.
17. Ovlašćeni aktuar u delu mišljenja koje se odnosi na obračun drugih tehničkih rezervi navodi i objašnjenje obaveza i rizika za koje se te rezerve formiraju.
IV MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG AKTUARA O AKTIMA POSLOVNE POLITIKE
18. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o predlozima akata poslovne politike i o predlozima izmena i/ili dopuna tih akata.
Akti poslovne politike iz stava 1. ove tačke obuhvataju:
1) opšte i posebne uslove osiguranja;
2) tarife premija;
3) tehničke osnove osiguranja;
4) odluku kojom se uređuju kriterijumi za utvrđivanje, način utvrđivanja i tabela maksimalnog samopridržaja, kao i ukupan iznos samopridržaja;
5) pravilnik kojim se uređuju uslovi i način saosiguranja i reosiguranja;
6) pravilnike kojima se uređuju formiranje i način obračunavanja tehničkih rezervi iz tačke 11. stav 1. ove odluke.
Ovlašćeni aktuar u mišljenju o predloženim pojedinačnim aktima poslovne politike iz stava 1. ove tačke ocenjuje da li su oni utvrđeni u skladu sa aktuarskom strukom i propisima.
19. U vezi s predloženim opštim i posebnim uslovima osiguranja, ovlašćeni aktuar navodi informaciju o pravima ugovarača, osiguranika i korisnika osiguranja, pokrivenim rizicima i isključenjima, i daje mišljenje o tome da li će pri utvrđivanju premije biti uzeti u obzir svi pokriveni rizici i isključenja.
20. Na predložene tarife premija, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li će premija novih proizvoda osiguranja, na osnovu razumnih aktuarskih pretpostavki, biti dovoljna za ispunjenje svih obaveza iz ugovora, kao i opis načina izračunavanja premije novih proizvoda osiguranja, sa informacijom o statističkim podacima na osnovu kojih je ta premija izračunata.
21. Na predložene tehničke osnove osiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su primenjene relevantne aktuarske i statističke metode i realne pretpostavke.
Ovlašćeni aktuar u mišljenju o predloženim tehničkim osnovama osiguranja shodno primenjuje odredbe tačke 20. i tačke 24. stav 2. odredbe pod 5) i 6) ove odluke.
22. Na predloženu odluku kojom se uređuju kriterijumi za utvrđivanje, način utvrđivanja i tabela maksimalnog samopridržaja, kao i ukupan iznos samopridržaja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o adekvatnosti samopridržaja društva, najmanje po vrstama osiguranja i ukupno, kao i informaciju o očekivanoj maksimalno mogućoj šteti, najmanje po vrstama osiguranja.
23. Na predloženi pravilnik kojim se uređuju uslovi i način saosiguranja i reosiguranja, ovlašćeni aktuar daje mišljenje o adekvatnosti načina utvrđivanja rizičnosti društava od kojih se prihvataju rizici i kojima se rizici prenose u saosiguranje i reosiguranje i o uticaju prihvatanja i prenosa rizika u saosiguranje i reosiguranje na adekvatnost kapitala društva.
24. U vezi s predloženim pravilnicima kojima se uređuju formiranje i način obračunavanja tehničkih rezervi iz tačke 11. stav 1. odredbe od 1) do 6) i odredba pod 8) ove odluke - ovlašćeni aktuar navodi opis metode obračuna pojedinačnih tehničkih rezervi, kao i mišljenje o tome da li je primenjena metoda obračuna pojedinačnih tehničkih rezervi adekvatna, sa obrazloženjem razloga primene te metode i informacijom o pretpostavkama korišćenim u obračunu.
Mišljenje iz stava 1. ove tačke sadrži:
1) za rezerve za prenosne premije - informaciju o osnovici za obračun tih rezervi;
2) za rezerve za neistekle rizike - opis načina procene očekivanih iznosa šteta, troškova i potraživanja za premiju koje će se koristiti u obračunu;
3) za rezerve za bonuse i popuste - opis prava osiguranika i korisnika osiguranja u vezi s bonusima i popustima;
4) za rezervisane štete - mišljenje o opravdanosti umanjenja rešenih šteta koje se koriste u obračunu rezervisanih šteta za naplaćena regresna potraživanja, mišljenje o opravdanosti diskontovanja rezervisanih šteta i adekvatnosti godišnje kamatne stope koja će se primenjivati, kao i opis metode obračuna rezerve za nastale prijavljene a nerešene štete, rezerve za rentne štete, rezerve za nastale neprijavljene štete i rezerve za troškove u vezi s rešavanjem i isplatom šteta;
5) za matematičku rezervu - mišljenje o adekvatnosti primenjene kamatne stope, tablica verovatnoće, aproksimacije pola i starosti osiguranika, stope cilmerizacije, statističkih metoda i aproksimacija i drugih značajnih faktora, kao i opis metode obračuna matematičke rezerve, a naročito matematičke rezerve za grupna osiguranja, za učešće u dobiti, za buduće troškove i za kapitalizovana osiguranja;
6) za rezerve za osiguranja kod kojih su osiguranici prihvatili da učestvuju u investicionom riziku - mišljenje o tome da li je obračun tih rezervi utvrđen tako da njihova vrednost odgovara vrednosti investicionih jedinica, kao i mišljenje o tome da li je obračun posebne matematičke rezerve za garantovana prava osiguranika i korisnika osiguranja utvrđen tako da su navedena prava obezbeđena, sa opisom tih prava, i da li je obračun tehničke rezerve za pokriće obaveza prema osiguranicima i korisnicima tontina utvrđen tako da obezbeđuje pokriće tih obaveza;
7) za druge tehničke rezerve - opis očekivane buduće obaveze i rizika za čije se pokriće te rezerve formiraju.
25. Ovlašćeni aktuar u mišljenju o predlozima izmena i/ili dopuna akata poslovne politike shodno primenjuje odredbe tač. od 18. do 24. ove odluke, a daje i mišljenje o opravdanosti predloženih izmena i/ili dopuna.
Ovlašćeni aktuar u mišljenju o predlozima izmena i/ili dopuna tarifa premija navodi i informaciju o očekivanom uticaju predloženih izmena na racio šteta i kombinovani racio, najmanje po vrstama osiguranja, ukupno i u samopridržaju.
Ovlašćeni aktuar u mišljenju o predlozima izmena i/ili dopuna akata poslovne politike iz tačke 18. stav 2. odredba pod 6) ove odluke navodi i informaciju o uticaju tih izmena i/ili dopuna na iznos pojedinačnih tehničkih rezervi.
V MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG AKTUARA O FINANSIJSKIM IZVEŠTAJIMA I GODIŠNJEM IZVEŠTAJU O POSLOVANJU DRUŠTVA
26. Ovlašćeni aktuar na finansijske izveštaje i godišnji izveštaj o poslovanju društva daje mišljenje o sledećim pitanjima:
1) da li je premija utvrđena u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li će biti dovoljna za trajno ispunjenje svih obaveza društva iz ugovora;
2) da li su tehničke rezerve utvrđene u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li će biti dovoljne za trajno ispunjenje svih obaveza društva iz ugovora.
Mišljenje iz stava 1. ove tačke sadrži poseban deo iz tačke 27. ove odluke i opšti deo iz tač. od 28. do 36. ove odluke.
Konačna ocena mišljenja iz stava 1. ove tačke može biti pozitivno mišljenje, mišljenje s rezervom i negativno mišljenje.
27. Ovlašćeni aktuar navodi podatke o nazivu i sedištu društva, konačnu ocenu mišljenja, kao i razloge na osnovu kojih je ta ocena data.
28. Ovlašćeni aktuar navodi informaciju o najznačajnijim rizicima koje društvo preuzima u osiguranje, mišljenje o primeni akata poslovne politike iz tačke 18. stav 2. ove odluke, o usaglašenosti tarifa premija sa spremnošću društva za preuzimanje rizika, o uticaju izmena proizvoda osiguranja u toku godine i planiranih izmena u narednoj godini na spremnost društva za preuzimanje rizika i na strukturu portfelja, kao i informaciju o strukturi portfelja i promeni te strukture.
Ovlašćeni aktuar navodi opis aktuarskih metoda i pretpostavki na osnovu kojih je dao mišljenje o dovoljnosti premije.
Ovlašćeni aktuar navodi preporuke i mere koje je predložio upravi društva u slučaju da je utvrđena nedovoljnost premije, kao i informaciju o sprovođenju tih preporuka i mera od uprave društva.
29. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li društvo raspolaže odgovarajućim podacima za obračun tehničkih rezervi na nivou portfelja i najmanje po vrstama osiguranja, o primerenosti, kompletnosti i tačnosti podataka koji se koriste pri obračunu tehničkih rezervi, kao i o konzistentnosti podataka (internih i eksternih) koji se koriste pri tom obračunu.
30. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li su pojedinačne tehničke rezerve iz tačke 11. stav 1. ove odluke obračunate u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li su metode primenjene pri obračunu pojedinačnih tehničkih rezervi iz tačke 11. stav 1. odredbe od 1) do 6) i odredba pod 8) ove odluke adekvatne, sa obrazloženjem razloga primene tih metoda i informacijom o pretpostavkama korišćenim u obračunima, kao i o izmenama korišćenih metoda i pretpostavki.
31. U vezi sa obračunom rezervi za prenosne premije, ovlašćeni aktuar daje i informaciju o očekivanom prosečnom broju meseci trajanja osiguravajućeg pokrića nakon obračuna rezervi za prenosne premije, najmanje po vrstama osiguranja.
32. U vezi sa obračunom rezervisanih šteta, ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o obračunu rezervi za nastale prijavljene a nerešene štete, rezervi za rentne štete, rezervi za nastale neprijavljene štete i rezervi za troškove u vezi s rešavanjem i isplatom šteta, i to na način iz tačke 30. ove odluke.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o opravdanosti umanjenja rešenih šteta koje se koriste u obračunu rezervisanih šteta, i to za naplaćena regresna potraživanja, kao i o tome da li je primenjena metoda umanjenja adekvatna, sa obrazloženjem razloga primene navedene metode i informacijom o pretpostavkama korišćenim u obračunu i izmenama te metode i tih pretpostavki.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o opravdanosti diskontovanja rezervisanih šteta, o adekvatnosti primenjene metode diskontovanja i adekvatnosti godišnje kamatne stope koja će se primenjivati, sa informacijom o:
1) očekivanom prosečnom broju godina za rešavanje šteta nakon obračuna rezervisanih šteta, najmanje po vrstama osiguranja;
2) faktorima koji bi mogli da utiču na povećanje troškova u vezi s rešavanjem i isplatom šteta;
3) primenjenom modelu učestalosti rešavanja šteta;
4) prosečnoj stopi prinosa na sredstva rezervisanih šteta u prethodnih pet godina i u prethodnoj godini, kao i o primenjenoj kamatnoj stopi.
33. U vezi sa obračunom matematičke rezerve, ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o obračunu matematičke rezerve za grupna osiguranja, za učešće u dobiti, za buduće troškove i za kapitalizovana osiguranja, kao i o obračunu dodatne matematičke rezerve za rizike koji se odnose na grupu osiguranika ili sve osiguranike (generalne rizike koji nisu individualizovani), na način iz tačke 30. ove odluke.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o tome da li se u obračunu matematičke rezerve primenjuju statističke metode i aproksimacije i da li se pritom dobijaju približno isti rezultati kao kod pojedinačnog izračunavanja za svaki ugovor.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o tome da li je matematička rezerva za grupna osiguranja pokrivena izvorima sredstava i sredstvima samo ovih grupnih osiguranja, kao i mišljenje o opravdanosti primene i adekvatnosti aproksimacije pola i starosti osiguranika.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o tome da li je iznos matematičke rezerve najmanje jednak iznosu zagarantovane otkupne vrednosti.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o adekvatnosti kamatne stope koja se koristi u obračunu matematičke rezerve, kao i sledeće informacije:
1) o tome da li kamatna stopa koja se koristi u obračunu matematičke rezerve nije viša od najviše kamatne utvrđene Odlukom o tehničkim rezervama;
2) o tome da li društvo obrazuje dodatnu matematičku rezervu ili se očekuje da će ta rezerva biti potrebna za pokriće obaveza po osnovu ugovorene garantovane kamatne stope;
3) o iznosu ugovorenih garantovanih kamatnih stopa po proizvodima osiguranja, tarifama i valutama, sa iznosom matematičke rezerve za svaku od tih kamatnih stopa, kao i o iznosu matematičkom rezervom ponderisane, ugovorom garantovane kamatne stope na nivou portfelja po valutama;
4) o kamatnoj stopi prinosa na sredstva matematičke rezerve u prethodnoj godini po valutama, sa iznosom sredstava matematičke rezerve po valutama.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o tome da li su kamatne stope i tablice verovatnoće koje se primenjuju u obračunu matematičke rezerve jednake kamatnoj stopi i tablicama verovatnoće iz tarifnog sistema društva, kao i mišljenje o adekvatnosti tablica verovatnoće koje se primenjuju pri obračunu matematičke rezerve, sa informacijom o svim primenjenim tablicama verovatnoće.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o tome da li stopa cilmerizacije za obračun matematičke rezerve nije veća od 3,5% ugovorene osigurane sume i da li tako utvrđena matematička rezerva nije niža od iznosa koji obezbeđuje isplatu osigurane sume.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o ročnoj usklađenosti matematičke rezerve i sredstava matematičke rezerve primenom metoda modifikovanog trajanja (modified duration) sa informacijom o modifikovanom trajanju izraženom u godinama matematičke rezerve i modifikovanom trajanju sredstava matematičke rezerve, navodeći iznos sredstava matematičke rezerve za koje je utvrđeno modifikovano trajanje.
34. U vezi sa obračunom rezervi za osiguranje kod kojih su osiguranici prihvatili da učestvuju u investicionom riziku, ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o obračunu posebne matematičke rezerve za garantovana prava osiguranika i korisnika osiguranja i tehničke rezerve za pokriće obaveza prema osiguranicima korisnicima tontina, na način iz tačke 30. ove odluke.
Ovlašćeni aktuar daje i mišljenje o tome da li su sredstva uložena uzimajući u obzir interes osiguranika koji su prihvatili da učestvuju u investicionom riziku, uzimajući u obzir faktore likvidnosti u vezi sa ulaganjem tih sredstava.
35. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o rezultatima poređenja iznosa pojedinačnih tehničkih rezervi i pretpostavki i podataka korišćenih u njihovom obračunu sa obavezama iz ugovora, odnosno iskustvom, najmanje po vrstama osiguranja.
Ovlašćeni aktuar navodi i informaciju o tome da li je poređenjem pojedinačnih tehničkih rezervi, najmanje po vrstama osiguranja, utvrđeno sistematsko odstupanje, kao i o postupanju društva u slučaju utvrđenog sistematskog odstupanja.
Ovlašćeni aktuar navodi preporuke i mere koje je predložio upravi društva u slučaju da je utvrđeno sistematsko odstupanje, kao i informaciju o sprovođenju tih preporuka i mera od uprave društva.
36. Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o rezultatima provere dovoljnosti, odnosno adekvatnosti iznosa pojedinačnih tehničkih rezervi, najmanje po vrstama osiguranja.
Ovlašćeni aktuar navodi informaciju o tome da li je proverom dovoljnosti, odnosno adekvatnosti pojedinačnih tehničkih rezervi, najmanje po vrstama osiguranja, utvrđena nedovoljnost, odnosno neadekvatnost tehničkih rezervi, kao i o postupanju društva u slučaju utvrđene nedovoljnosti, odnosno neadekvatnosti.
Ovlašćeni aktuar navodi preporuke i mere koje je predložio upravi društva u slučaju da je utvrđena nedovoljnost, odnosno neadekvatnost tehničkih rezervi, kao i informaciju o sprovođenju predloženih preporuka i predloženih mera od uprave društva.
VI MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG AKTUARA O IZVEŠTAJU O SPROVOĐENJU POLITIKE SAOSIGURANJA I REOSIGURANJA
37. Ovlašćeni aktuar tromesečno daje mišljenje o tome da li je društvo izvršilo saosiguranje i reosiguranje u skladu sa svojom odlukom kojom se uređuju kriterijumi za utvrđivanje, način utvrđivanja i tabela maksimalnog samopridržaja, kao i ukupan iznos samopridržaja, i svojim pravilnikom kojim se uređuju uslovi i način saosiguranja i reosiguranja.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o uticaju saosiguranja i reosiguranja na racio šteta i kombinovani racio najmanje po vrstama osiguranja.
Ovlašćeni aktuar navodi informaciju o svim zaključenim ugovorima o saosiguranju i reosiguranju i posebno o ugovorima zaključenim u tom tromesečju, s mišljenjem o njihovoj opravdanosti, kao i o isteklim i raskinutim ugovorima.
38. Ovlašćeni aktuar na godišnji izveštaj o sprovođenju politike saosiguranja i reosiguranja daje mišljenje o tome da li je ta politika adekvatna rizicima kojima je društvo izloženo.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o adekvatnosti samopridržaja društva, sa informacijom o iznosu samopridržaja najmanje po vrstama osiguranja i promeni samopridržaja tokom godine, sa informacijom o očekivanoj maksimalno mogućoj šteti najmanje po vrstama osiguranja.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o uticaju samopridržaja na spremnost društva za preuzimanje rizika, uticaju prenosa rizika u saosiguranje i reosiguranje na utvrđivanje iznosa tehničkih rezervi društva u samopridržaju i uticaj prihvatanja, odnosno prenosa rizika u saosiguranje i reosiguranje na adekvatnost kapitala društva.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o rizičnosti društava od kojih se prihvataju rizici i društava kojima se rizici prenose u saosiguranje i reosiguranje, sa informacijama o koncentraciji izloženosti pojedinačnim društvima (mereno iznosom premije, odnosno šteta prihvaćenih, odnosno prenetih u saosiguranje i reosiguranje), o zemlji sedišta, postojanju povezanosti i kreditnoj sposobnosti tih društava, te promeni njihove kreditne sposobnosti tokom godine.
Ovlašćeni aktuar navodi i informacije o vremenskoj neusklađenosti isplate šteta i naplate potraživanja od saosiguravača i reosiguravača, o izloženosti katastrofalnim rizicima, o kumuliranju izloženosti rizicima i mogućnosti iscrpljivanja saosiguravajućeg i reosiguravajućeg pokrića, s mišljenjem o njihovom uticaju na adekvatnost politike saosiguranja i reosiguranja.
VII MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG AKTUARA O PRENOSU PORTFELJA
39. Ovlašćeni aktuar društva koje prenosi portfelj daje mišljenje o tome da li su, za ugovore koji su predmet prenosa portfelja, tehničke rezerve utvrđene u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li obezbeđuju trajno ispunjenje svih obaveza, s projekcijom tehničkih rezervi na dan prenosa portfelja.
Ovlašćeni aktuar društva koje prenosi portfelj daje mišljenje o uticaju prenosa portfelja na poslovanje tog društva.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li, za ugovore koji ostaju u portfelju, tehničke rezerve društva koje prenosi portfelj obezbeđuju trajno ispunjenje svih preostalih obaveza i nakon prenosa portfelja.
40. Ovlašćeni aktuar društva koje preuzima portfelj daje mišljenje o tome da li su, za ugovore koji su predmet prenosa portfelja, tehničke rezerve utvrđene u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li obezbeđuju trajno ispunjenje svih obaveza, s projekcijom tehničkih rezervi na dan prenosa portfelja.
Ovlašćeni aktuar društva koje preuzima portfelj daje mišljenje o uticaju prenosa portfelja na poslovanje tog društva, s projekcijom potencijalne obaveze na dan prenosa portfelja za deo naplaćene premije koji odgovara ostatku trajanja osiguranja i matematičke rezerve, za osiguranike koji raskinu ugovor.
Ovlašćeni aktuar daje mišljenje o tome da li tehničke rezerve društva koje preuzima portfelj obezbeđuju trajno ispunjenje svih obaveza po svim ugovorima i nakon prenosa portfelja.
VIII MIŠLJENJE OVLAŠĆENOG AKTUARA O ELABORATU O OČEKIVANIM REZULTATIMA POSLOVANJA DRUŠTVA
41. Ovlašćeni aktuar na elaborat o očekivanim rezultatima poslovanja društva za trogodišnji period daje mišljenje o tome da li su tarife premija utvrđene u skladu sa aktuarskom strukom i propisima i da li očekivana premija, na osnovu razumnih aktuarskih pretpostavki, obezbeđuje trajno ispunjenje svih obaveza društva iz ugovora.
42. Ovlašćeni aktuar daje projekciju očekivanih prihoda od premija i rashoda po osnovu šteta za trogodišnji period najmanje po vrstama osiguranja.
43. Ovlašćeni aktuar navodi informacije i pretpostavke na osnovu kojih je dao mišljenje, a koje sadrže najmanje opis načina izračunavanja premije sa informacijom o statističkim podacima na osnovu kojih je izračunata premija.
44. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o sadržini mišljenja ovlašćenog aktuara ("Službeni glasnik RS", broj 19/05).
45. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 27. juna 2015. godine.