ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA I CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA KRAGUJEVCA

("Sl. list grada Kragujevca", br. 15/2015)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom Odlukom uređuje se organizacija sistema zaštite i spasavanja i organizacija i funkcionisanje civilne zaštite u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva na teritoriji grada Kragujevca, subjekti i snage zaštite i spasavanja na teritoriji grada Kragujevca, postupanje u vanrednim situacijama, mere i zadaci civilne zaštite, finansiranje sistema zaštite i spasavanja, priznanja i nagrade za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja.

Član 2

Sistem zaštite i spasavanja na teritoriji Grada je deo sistema nacionalne bezbednosti i integrisani oblik upravljanja i organizovanja subjekata sistema zaštite i spasavanja na sprovođenju preventivnih i operativnih mera i izvršavanju zadataka zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, uključujući i mere oporavka od tih posledica.

Civilna zaštita na teritoriji Grada, kao deo sistema zaštite i spasavanja, humanitarna je i nevojna aktivnost.

II SUBJEKTI I SNAGE ZAŠTITE I SPASAVANJA NA TERITORIJI GRADA

Član 3

Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji grada Kragujevca su:

1. Skupština grada,

2. Gradsko veće,

3. Gradonačelnik,

4. Gradske uprave i druge službe Grada,

5. Privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje,

6. Građani, grupe građana, udruženja, profesionalne i druge organizacije.

Subjekti iz stava 1. ovog člana sprovode preventivne mere zaštite i spasavanja.

Skupština grada

Član 4

Skupština grada Kragujevca (u daljem tekstu: Skupština Grada) u ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi plan i program o organizaciji sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite na teritoriji Grada i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji,

2) utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji grada,

3) obrazuje Gradski štab za vanredne situacije (u daljem tekstu Štab),

4) daje saglasnost na godišnji plan rada i godišnji izveštaj o radu Štaba,

5) usklađuju svoje planove zaštite i spasavanja sa Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije,

6) usklađuje planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalne samouprave,

7) razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje,

8) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima i

9) postavlja i razrešava načelnika, zamenika i članove Štaba, na predlog Gradonačelnika.

Gradsko veće

Član 5

Gradsko veće u ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom:

1) donosi Procenu ugroženosti za teritoriju Grada od elementarnih nepogoda i drugih nesreća (u daljem tekstu: Procena ugroženosti za teritoriju Grada)

2) donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada,

3) donosi plan zaštite od udesa za teritoriju Grada,

4) donosi plan zaštite i spasavanja od poplava za teritoriju Grada,

5) određuje osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje,

6) donosi plan funkcionisanja civilne zaštite,

7) obrazuje jedinice civilne zaštite opšte namene,

8) obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća (u daljem tekstu: Komisija),

9) odlučuje o načinu saniranja šteta nastalih od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, na predlog Komisije u skladu sa materijalnim mogućnostima,

10) utvrđuje visinu nastale štete od posledica elementarnih nepogoda i dostavlja zahtev za pomoć od Vlade Republike Srbije,

11) donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda,

12) utvrđuje procenu ugroženosti Grada,

13) prati realizaciju preventivnih mera zaštite i spasavanja i

14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradonačelnik

Član 6

Gradonačelnik u sistemu zaštite i spasavanja na teritoriji Grad, u skladu sa zakonom:

1) stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;

2) obavlja funkciju komandanta Štaba i rukovodi njegovim radom;

3) u saradnji sa načelnikom štaba predlaže postavljenja ostalih članova Štaba,

4) donosi odluku o proglašenju, odnosno ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada;

5) rukovodi zaštitom i spasavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;

6) usmerava i usklađuje rad gradskih organa posebnih organizacija i službi Grada, javnih i javnih komunalnih preduzeća čiji osnivač Grad u sprovođenju mera zaštite i spasavanja,

7) ostvaruje saradnju sa načelnikom upravnog okruga i okružnim štabom za vanredne situacije;

8) naređuje evakuaciju građana, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju;

9) stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara, u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja na predlog Štaba;

10) odlučuje o uvođenju dežurstva u organima Gradske uprave, posebnim organizacijama i službama Grada u vanrednim situacijama,

11) razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

12) izveštava Skupštinu grada o vrsti, uzroku i razmerama elementarne nepogode i drugih nesreća, i preduzetim merama i aktivnostima u vanrednoj situaciji,

13) angažuje osposobljena pravna lica, na predlog Štaba,

14) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Gradske uprave i druge službe Grada

Član 7

Gradske uprave, posebne organizacije i službe Grada, u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa zakonom:

1) prate stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzimaju mere za zaštitu i spasavanje;

2) učestvuju u izradi predloga Procene ugroženosti za teritoriju Grad, Planu zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada, Planu zaštite od udesa za teritoriju Grada i Planu zaštite i spasavanja od poplava na teritoriji Grada,

3) učestvuje u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite,

4) obavlja i druge poslove sa zakonom i drugim propisima.

Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanje sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite

Član 8

Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanje sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite (u daljem tekstu: Gradska uprava) obavlja stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada:

1) obavlja stručne i administrativno-tehničke poslove za potrebe Štaba,

2) nosilac je aktivnosti na izradi predloga Procene ugroženosti grada;

3) nosilac je aktivnosti na izradi predloga Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama,

4) obavlja poslove na obrazovanju, opremanju i obučavanju jedinica civilne zaštite opšte namene;

5) prati opasnosti, obaveštava stanovništvo o opasnostima i preduzima druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

6) predlaže nabavku i održavanje sredstava za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuje u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada.

7) organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

8) usklađuje Planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalnih samouprava;

9) ostvaruje neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Uprava za vanredne situacije u Kragujevcu;

10) učestvuje u izradi plana mobilizacije i organizaciji izvršenja mobilizacije jedinica civilne zaštite opšte namene;

11) vrši i druge poslove iz oblasti zaštite i spasavanja u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje

Član 9

Privredna društva i druga pravna lica planiraju i obezbeđuju sredstva za organizovanje, opremanje, osposobljavanje i obučavanje jedinica civilne zaštite koje one obrazuju, organizovanje i pripremanje lične, uzajamne i kolektivne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite svojih zaposlenih, materijalnih i drugih dobara.

Privredna društva i druga pravna lica iz oblasti zdravstva, vaspitno-obrazovne delatnosti, socijalne zaštite i drugih delatnosti koja u okviru svog delokruga imaju zaštitu većeg broja ljudi, dužna su da planiraju, organizuju i sprovode mere i zadatke civilne zaštite i za lica koja su korisnici njihovih usluga u skladu sa zakonom.

Građani, udruženja, profesionalne i druge organizacije

Član 10

1. Građani učestvuju u zaštiti i spasavanju, ispunjavanju materijalne obaveze za potrebe zaštite i spasavanja u skladu sa posebnim zakonom, obučavaju se za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu, sprovode propisane i naređene mere i izvršavaju zadatke civilne zaštite.

2. Udruženja izvršavaju zadatke zaštite i spasavanja na osnovu odluka nadležnog štaba.

3. U pripremi i sprovođenju zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja, u okviru svoje redovne delatnosti učestvuju humanitarne organizacije i udruženja u skladu sa zakonom i pravilima međunarodnog prava.

4. Visokoškolske ustanove i druge organizacije koje se bave naučnoistraživačkim radom, obaveštavaju nadležnu službu o naučnim saznanjima od značaja za zaštitu i spasavanje.

Član 11

Snage zaštite i spasavanja na teritoriji Grada su:

1. Gradski štab za vanredne situacije,

2. Jedinice civilne zaštite opšte namene i

3. Ovlašćena i osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje.

Gradski štab za vanredne situacije

Član 12

Gradski štab (u daljem tekstu: Štab), kao operativno-stručno telo, koordinira i rukovodi snagama za zaštitu i spasavanje, jedinicama civilne zaštite koje formira Grad i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi i materijalnih dobara, sprovodi mere i zadatke civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko - tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji Grada.

Štab čine: komandant, zamenik komandanta štaba, načelnik i članovi štaba.

Štab obrazuje, po potrebi, pomoćne stručno-operativne timove za specifične zadatke zaštite i spasavanja.

Komandant Štaba je Gradonačelnik, po položaju,

Zamenik komandanta Štaba je zamenik gradonačelnika ili član Gradskog veća.

Načelnik Štaba je pripadnik Sektora za vanredne situacije - Uprave za vanredne situacije Kragujevac.

Za članove Štaba postavljaju se iz reda:

1. članova Gradskog veća u čijem delokrugu su poslovi iz oblasti: zdravstva i socijalne zaštite, privrede, zaštite životne sredine, saobraćaja,

2. rukovodilaca gradskih uprava u čijem su delokrugu poslovi iz oblasti: komunalne delatnosti, saobraćaja, privrede, urbanizma i stambenih poslova, inspekcijskih poslovi

3. direktora javnih i javnih komunalnih preduzeća, gradske organizacije Crvenog krsta, privrednih društava i ustanova, istaknutih stručnjaka i drugih lica čiji su poslovi u vezi sa zaštitom i spasavanjem

Član 13

Štab obavlja sledeće poslove:

1) rukovodi i koordinira rad subjekata sistema zaštite i spasavanja i snaga zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama na sprovođenju utvrđenih zadataka;

2) rukovodi i koordinira sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite;

3) razmatra i daje mišljenja na Predlog procene ugroženosti za teritoriju Grada i Predlog plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za teritoriju Grada,

4) prati stanje i organizaciju zaštite i spasavanja i predlaže mere za njihovo poboljšanje;

5) naređuje upotrebu snaga zaštite i spasavanja, sredstava pomoći i drugih sredstava koja se koriste u vanrednim situacijama;

6) razmatra organizaciju, opremanje i obučavanje jedinica civilne zaštite, opšte namene, osposobljenih pravnih lica;

7) procenjuje ugroženost od nastanka vanredne situacije;

8) donosi naredbe, zaključke i preporuke;

9) sarađuje sa štabovima susednih jedinica lokalne samouprave;

10) imenuje poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika na teritoriji Grada,

11) razmatra i predlaže donošenje odluke o organizaciji zaštite i spasavanja na teritoriji Grada,

12) angažuje osposobljena pravna lica i druge od značaja za Grad,

13) koordinira akcijama i operacijama zaštite i spasavanja na teritoriji Grada,

14) Predlaže Gradonačelniku donošenje odluke o proglašenju, odnosno ukidanju vanredne situacije na teritoriji Grada,

15) izrađuje predlog godišnjeg plana rada i godišnji izveštaj o radu i podnosi ih Skupštini grada na usvajanje,

16) sprovodi godišnji plan rada,

17) stara se o redovnom informisanju i obaveštavanju stanovnika o rizicima i opasnostima i preduzetim merama za smanjenje rizika,

18) obavlja i druge poslove u skladu sa zakonom.

Član 14

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Štab u slučaju vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

1) mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;

2) angažovanje ovlašćenih i osposobljenih pravnih lica;

3) uvođenje dežurstva pravnim licima;

4) poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

5) posebne mere i postupke higijensko-profilaktičkog karaktera;

6) poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja na lokalnim putevima;

7) evakuaciju stanovništva;

8) evakuaciju kulturno-istorijskih dobara;

9) evakuaciju stočnog fonda;

10) obezbeđenje obaveznog poštovanja naređenih mera od strane stanovništva i pravnih lica u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

11) određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

12) posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanju usluga (vode, grejanja, gasa, električne energije, gradskog prevoza);

13) vlasnicima i korisnicima objekata i prostorija u javnoj upotrebi (turističko-ugostiteljski objekti, rekreacioni centri, studentski i učenički domovi i škole i dr.) kao i vlasnicima objekata pogodnih za smeštaj da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica sa ugroženog područja i

14) druge mere u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 15

Jedinice civilne zaštite opšte namene, obrazuju se kao operativne snage, za izvršavanje zadataka civilne zaštite za teritoriju Grada.

Jedinice civilne zaštite iz stava 1. ovog člana, u mesnim zajednicama na teritoriji Grad obrazuju se prema broju stanovnika, veličini teritorije i proceni mogućeg rizika ugroženosti.

Član 16

Jedinice civilne zaštite obrazuju se kao privremeni sastav od dobrovoljaca i radno sposobnog stanovništva i to za izvršavanje jednostavnijih poslova zaštite i spasavanja(lokalizovanje i gašenje manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava i zbrinjavanja ugroženog stanovništva, ukazivanje prve pomoći, održavanje reda, pomoć u asanaciji terena i obavljanja drugih aktivnosti)

Član 17

Ovlašćena i osposobljena pravna lica za zaštitu i spasavanje za teritoriju Grada vrše zaštitu i spašavanje stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara u slučaju opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im odredi Štab.

Ovlašćena i osposobljena pravna lica iz stava 1. ovog člana, čine komunalna, građevinska, vodoprivredna preduzeća, preduzeća koja gazduju šumama, ugostiteljska i transportna privredna društva, pravna lica registrovana za obavljanje delatnosti privatnog obezbeđenja, udruženja, savezi, društva i klubovi iz oblasti vatrogastva, kinologije, ronilaštva, radio-amaterstva, Gorska služba spasavanja, planinari, izviđači i drugi.

III VANREDNE SITUACIJE

Član 18

Vanredna situacija proglašava se odmah po saznanju za neposrednu opasnost od njenog nastupanja, a može biti proglašena i pošto je nastupila, ako se neposredna opasnost od nastupanja nije mogla predvideti ili ako zbog drugih okolnosti nije mogla biti proglašena odmah posle saznanja za neposrednu opasnost.

Vanredna situacija može da se proglasi za Grad ili deo Grada, ako postoji neposredna opasnost da će zahvatiti ili ako je već zahvatila deo ili celu teritoriju Grada.

Odluku o proglašenju vanredne situacije na predlog Štaba donosi Gradonačelnik.

Procena ugroženosti i Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama

Član 19

Planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama planiraju se preventivne i operativne mere za sprečavanje i umanjenje posledica elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća - udesa i katastrofa, kao i snage i sredstva subjekata sistema zaštite i spasavanja, njihovo organizovano i koordinirano angažovanje i delovanje u vanrednim situacijama u cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara o obezbeđenja osnovnih uslova za život.

Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuje se na osnovu procene ugroženosti.

Nosilac izrade Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za grad Kragujevac je Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanje sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite, koja u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije i drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuje nacrt Plana.

Štab utvrđuje predlog Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama i dostavlja Gradskom veću na usvajanje.

Član 20

Procenom ugroženosti identifikuju se izvori mogućeg ugrožavanja, sagledavaju moguće posledice, potrebe i mogućnosti sprovođenja mera i zadataka zaštite i spasavanja od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Procena ugroženosti sadrži naročito:

1) karakteristike teritorije, kritična postrojenja, kritična mesta i prostore sa gledišta ugroženosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

2) povredivost teritorije Grada od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

3) analizu mogućih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

4) potrebe i mogućnosti za zaštitu ljudi, materijalnih dobara i životne sredine od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Nosilac izrade Procene ugroženosti grada Kragujevca od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanja sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite, koja u saradnji sa organizacionom jedinicom Sektora za vanredne situacije (Upravom za vanredne situacije grada Kragujevca - MUP-om) i drugim organizacionim jedinicama gradskih uprava u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama izrađuje nacrt Procene.

Štab utvrđuje predlog Procene ugroženosti i dostavlja je Gradskom veću na usvajanje.

Član 21

Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Grada izrađuje Gradska uprave nadležne za poslove organizacije i funkcionisanje sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite.

Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Grada mora biti usklađen sa Nacionalnim planom zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama Republike Srbije.

Štete, pomoć i naknade zbog elementarnih nepogoda

Član 22

Utvrđivanje štete nastalih od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, utvrđuju Komisije za procenu štete nastale od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, koju obrazuje Gradsko veće.

Gradsko veće odlučuje o načinu saniranja šteta nastalih od posledica elementarnih nepogoda i drugih nesreća, na predlog Komisije za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća, u skladu sa materijalnim mogućnostima.

IV CIVILNA ZAŠTITA

Član 23

Civilnu zaštitu čine lična, uzajamna i kolektivna zaštita, mere i zadaci, poverenici civilne zaštite, zamenici poverenika i jedinice civilne zaštite, sistem osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja, ovlašćena i osposobljena pravna lica, humanitarne i druge organizacije opremljene i osposobljene za zaštitu i spasavanje i s tim u vezi, skup aktivnosti koje se odnose na popunu, materijalno opremanje, obučavanje, osposobljavanje, mobilizaciju i aktiviranje civilne zaštite.

Član 24

Radi ostvarivanja lične, uzajamne i kolektivne zaštite, Gradske uprave, posebne organizacije i službe Grada i druga pravna lica kojima je osnivač Grad obezbeđuju i drže u ispravnom stanju potrebna sredstva i opremu za ličnu, uzajamnu i kolektivnu zaštitu i vrše obuku zaposlenih iz oblasti civilne zaštite u skladu sa zakonom.

Mere civilne zaštite

Član 25

Subjekti sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada pripremaju i sprovode mere civilne zaštite i to:

1) preventivne mere;

2) mere zaštite u slučaju neposredne opasnosti od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

3) mere zaštite kada nastupe elementarne nepogode i druge nesreće;

4) mere ublažavanja i otklanjanja neposrednih posledica od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Zadaci civilne zaštite

Član 26

U cilju zaštite i spasavanja ljudi, materijalnih i kulturnih dobara od opasnosti izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama sprovode se u skladu sa zakonom:

1) uzbunjivanje;

2) evakuacija;

3) sklanjanje i urbanističke mere zaštite;

4) zbrinjavanje ugroženih i nastradalih;

5) radiološka, hemijska i biološka zaštita;

6) zaštita od tehničko-tehnoloških nesreća;

7) zaštita od rušenja i spasavanja iz ruševina;

8) zaštita i spasavanje od poplava i nesreća na vodi i pod vodom;

9) zaštita i spasavanje na nepristupačnim terenima:

10) zaštita i spasavanje od požara i eksplozija;

11) zaštita od NUS;

12) prva i medicinska pomoć;

13) asanacija terena;

14) očuvanje dobara bitnih za opstanak;

15) hitno uspostavljanje neophodnih službi od javnog interesa.

Osim zadataka iz stava 1. ovog člana, mogu se planirati, pripremati i sprovoditi i drugi zadaci i aktivnosti u zaštiti i spasavanju.

Poverenici civilne zaštite

Član 27

Za obavljanje poslova zaštite i spasavanja u organima Grada i mesnim zajednicama obrazovanim na teritoriji Grada, postavljaju se poverenici civilne zaštite i zamenici poverenika.

Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju mere na učešću zaposlenih i građana u sprovođenju lične, uzajamne i kolektivne zaštite i izvršavanju drugih zadataka zaštite i spasavanja ljudi i materijalnih dobara za koje su zaduženi.

Prilikom postavljanja poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika u mesnim zajednicama, obezbeđuje se da broj poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika odgovara broju stanovništva po mesnim zajednicama.

Poverenici i zamenici poverenika preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite, lične, uzajamne i kolektivne zaštite i rukovode jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju u skladu sa uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Imenovanje poverenika i zamenika poverenika vrši Štab.

Predlog za imenovanje poverenika i zamenika poverenika dostavlja Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanja sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite u saradnji sa savetima mesnih zajednica.

Sistem osmatranja, ranog upoznavanja, obaveštavanja i uzbunjivanja

Član 28

Na teritoriji Grada u okviru sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja obezbeđuju se:

1) telekomunikaciona i informaciona podrška za potrebe zaštite i spasavanja, kao i uključenje u telekomunikacioni i informacioni sistem jedinstvene službe osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja i povezivanja sa njim,

2) praćenje opasnosti, obaveštavanja stanovništva o opasnostima i preduzimanje drugih preventivnih mera za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća,

3) nabavka i održavanje sistema za uzbunjivanje, u skladu sa materijalnim mogućnostima,

4) izvršavanje i drugih zadataka, u skladu sa propisima i tehničkim normativima za planiranje, izgradnju i određivanje sistema za javno uzbunjivanje.

Član 29

Vlasnici poslovnih, stambenih i drugih zgrada i objekata, dužni su da za potrebe sistema osmatranja, ranog upozoravanja, obaveštavanja i uzbunjivanja omoguće instaliranje sirena i drugih odgovarajućih uređaja i sredstava sistema osmatranja, obaveštavanja i uzbunjivanja na tim objektima i omoguće pristup za njihovo održavanje, uz uvažavanje mera zaštite ljudi i životne sredine.

Rešenje o postavljanju sirena, uređaja i sredstava iz prethodnog stava donosi Gradsko veće na predlog Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanja sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite.

Situacioni centar

Član 30

Za potrebe praćenja stanja i upravljanja vanrednim situacijama, Grad Kragujevac osniva situacioni centar.

Situacioni centar se osniva u okviru Gradske uprave nadležne za poslove organizacije i funkcionisanja sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite.

Situacioni centar se organizuje kao Informaciono-komunikacioni sistem za pomoć pri odlučivanju u vanrednim situacijama.

Član 31

Osnovni zadaci Situacionog centra su:

1) da omogući besplatan poziv građanima i drugim licima na jedinstveni telefonski (call-centar) u slučaju vanrednih okolnosti - situacija (poplave, požari, vremenske nepogode, grad, sneg, zemljotresi, zagađenje vazduha);

2) obrađivanje svih poziva građana i ako su u pitanju komunalni problemi, preusmeravanje svih poziva dežurnim službama nadležnih komunalnih preduzeća;

3) obaveštavanje građana o kontakt telefonu službi, pravnih lica i dr. na koji mogu da se obrate za određeni problem;

4) drugi zadaci po nalogu Štaba i stručne službe Grada Kragujevca.

5) Formiranje operativno-komunikacijske dežurne službe za prijem i prosleđivanje poziva, kao i za uspostavu konferencijskih veza;

6) uspostavljanje sigurne linije (safe-line) sigurne i brze komunikacione veze između relevantnih subjekata grada Kragujevca;

7) koordinacija prijema i distribucije svih informacija o stanju životne sredine: temperatura, zračenje, zagađenje vazduha, vodotokovi, požari;

8) preuzimanje i prosleđivanje podataka od svih subjekata koji se u svom radu bave monitoringom u oblasti: meteorologije, hidrologije, seizmologije, vodoprivrede, elektroprivrede, poljoprivrede i dr.

Situacioni centar je obavezan da prikupljene podatke dostavlja teritorijalno nadležnom operativnom centru na jedinstveni broj 112.

Situacioni centar je dužan da o svojim zadacima, radu, radnom vremenu i dr. donese Pravilnik, uz saglasnost Gradskog veća.

Popuna i materijalno opremanje

Član 32

U skladu sa Zakonom o vanrednim situacijama, drugim propisima i ovom odlukom, popunu organa i jedinica civilne zaštite opšte namene, građanima koji nisu vojni obveznici, vrši Gradsko veće na predlog Gradske uprave nadležne za poslove organizacije i funkcionisanja sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite, u saradnji sa savetima mesnih zajednica.

Član 33

Organi i jedinice civilne zaštite opremaju se odgovarajućom opremom i materijalno-tehničkim sredstvima koja su neophodna za njihovu ličnu zaštitu i za sprovođenje mera i izvršavanje zadataka civilne zaštite.

Sredstva za opremu iz stava 1. ovog člana obezbeđuje Grad Kragujevac, u skladu sa predviđenim brojem pripadnika i materijalnih sredstava jedinica civilne zaštite opšte namene.

Jedinice civilne zaštite obezbeđuju suvu i lako pristupačnu prostoriju za smeštaj i čuvanje opreme civilne zaštite u objektima mesnih zajednica.

Jedinice civilne zaštite zadužuju lice da preko uredne dokumentacije (popisnih lista) duži i čuva opremu civilne zaštite i istom raspolaže.

Član 34

Prilikom izvršavanja zadataka zaštite i spasavanja pripadnici Štaba, poverenici, zamenici poverenika i pripadnici jedinica civilne zaštite nose uniformu sa oznakom civilne zaštite.

Objekti civilne zaštite obeležavaju se znakom civilne zaštite.

Lica raspoređena u civilnu zaštitu dobijaju legitimaciju civilne zaštite.

Član 35

O pripadnicima jedinica civilne zaštite opšte namene kao i sredstvima i opremi, propisanu evidenciju vodi Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanja sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite.

Član 36

Obuku i osposobljavanje poverenika, zamenika poverenika i jedinica opšte namene civilne zaštite organizuje i sprovodi Gradska uprava nadležna za poslove organizacije i funkcionisanja sistema zaštite i spasavanja i civilne zaštite u skladu sa zakonom.

V FINANSIRANJE SISTEMA ZAŠTITE I SPASAVANJA

Član 37

Grad iz budžeta, za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i opasnosti, finansira:

1) pripremanje, opremanje i obuku Štaba za vanredne situacije, jedinica civilne zaštite opšte namene, poverenika i zamenika poverenika i troškove sprovođenja mera zaštite i spasavanja;

2) troškove angažovanja ovlašćenih i osposobljenih pravnih lica u skladu sa ugovorom za izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja;

3) izgradnju sistema za uzbunjivanje na svojoj teritoriji;

4) prilagođavanje podzemnih objekata (podzemni prolazi, tuneli i drugi) za sklanjanje i njihovo održavanje, kao i održavanje drugih zaštitnih objekata u skladu sa zakonom;

5) obuku stanovništva iz oblasti zaštite i spasavanja;

6) saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima;

7) druge potrebe zaštite i spasavanja, u skladu sa zakonom i drugim propisima.

VI PRIZNANJA I NAGRADE

Član 38

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama i organima gradske uprave, štaba za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicama civilne zaštite, zamenicima poverenika, drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji Grada, dodeljuju se priznanja i nagrade.

Priznanja i nagrade će se uručivati na Svetski dan civilne zaštite 1. mart.

Odluku o dodeli priznanja i nagrada donosi Gradsko veće, na predlog Štaba.

Gradsko veće posebnim aktom bliže uređuje vrstu nagrada i priznanja, kao i kriterijume za njihovu dodelu.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 39

Gradski štab za vanredne situacije izvršiće imenovanje poverenika civilne zaštite i zamenika poverenika u roku od 90 dana od stupanja na snagu ove Odluke.

Član 40

Obrazovanje jedinica civilne zaštite opšte namene izvršiće Gradsko veće u roku od 6 meseci od stupanja na snagu ove Odluke.

Član 41

Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o zaštiti od elementarnih i drugih većih nepogoda ("Službeni list grada Kragujevca", broj 4/2003 i 39/08).

Član 42

Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".