PROGRAM
KORIŠĆENJA SREDSTAVA BUDŽETSKOG FONDA ZA ZAŠTITU ŽIVOTNE SREDINE GRADA UŽICA ZA 2015. GODINU

("Sl. list grada Užica", br. 9/2015)

Član 1

Ovim Programom utvrđuje se korišćenje sredstava Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine Grada Užica u 2015. godini.

UVOD

Za realizaciju aktivnosti, programa i projekata iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine, finansijska sredstva su obezbeđena u Budžetskom fondu za zaštitu životne sredine Grada Užica.

Prihodi Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine u 2015. godini ostvarivaće se po dva osnova:

- Po osnovu Odluke o naknadi za zaštitu i unapređenje životne sredine (Sl. list. grada Užica 14/13), koju je Grad Užice doneo u skladu sa Uredbom o određivanju aktivnosti čije obavljanje utiče na životnu sredinu ("Sl. glasnik", br. 8/2010). Sredstva koja će biti ostvarena po osnovu ovih naknada 100 % su prihod budžeta Grada.

- Po osnovu koji je definisan Uredbom o naknadama od emisije SO2, NO2, praškastih materija i odložen otpad. Sredstva ostvarena od prethodno pomenutih naknada, u iznosu od 40 % su prihod budžeta Grada, a u iznosu od 60 % prihod budžeta Republike Srbije.

Ukupni planirani prihod Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Užica u 2015. godini iznosi 15 miliona dinara.

Napomena:

Očekivani prihodi Budžetskog fonda za zaštitu životne sredine grada Užica u 2014. godini su:

- po osnovu potpisanog ugovora sa Ministarstvom energetike, razvoja i zaštite životne sredine (broj 410-00- 00333/2011-01 od 29.02.2012.) za nabavku kontejnera u iznosu od 2.500.000,00 dinara,

- po osnovu potpisanog ugovora sa Ministarstvom energetike, razvoja i zaštite životne sredine (broj 410-00-00333/2011-01 od 29.02.2012.) za sanaciju odlagališta otpada, neuplaćen iznos od 88.566,32 dinara,

- po javnom konkursu za sanaciju i rekultivaciju deponije "Sarića Osoje" u Užicu, na osnovu Odluke UO Fonda za zaštitu životne sredine Republike Srbije (broj 06-00-001/2012-05/4.8 od 17.01.2012. godine) za sufinansiranje radova sanacije deponije iznos od 25.480.699,46 dinara

I. (0001) UPRAVLJANJE ZAŠTITOM ŽIVOTNE SREDINE I PRIRODNIM VREDNOSTIMA (7.000.000)

I.1. Izrada programa i plana energetske efikasnost grada Užica

U skladu sa članom 10. i 12. Zakona o efikasnom korišćenju energije (Sl. glasnik RS broj 25/13), jedinica lokalne samouprave, kao obveznik sistema energetskog menadžmenta (preko 20 000 stanovnika), donosi program energetske efikasnosti.

Program energetske efikasnosti sadrži naročito:

• planirani cilj ušteda energije u javnim objektima,

• pregled i procenu godišnjih energetskih potreba, uključujući procenu energetskih svojstava javnih objekata;

• predlog mera i aktivnosti koje će obezbediti efikasno korišćenje energije, i to:

1. plan energetske sanacije i održavanja javnih objekata koje koriste organi jedinice lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave,

2. planove unapređenja sistema komunalnih usluga (sistem daljinskog grejanja, sistem daljinskog hlađenja, vodovod, javna rasveta, upravljanje otpadom, javni transport i drugo),

3. druge mere koje se planiraju u smislu efikasnog korišćenja energije,

4. nosioce, rokove i procenu očekivanih rezultata svake od mera kojima se predviđa ostvarivanje planiranog cilja,

5. sredstva potrebna za sprovođenje programa, izvore i način njihovog obezbeđivanja.

Program energetske efikasnosti donosi se na period od tri godine.

Prema istom zakonu, Plan energetske efikasnosti donosi jedinica lokalne samouprave i detaljnije razrađuje mere i aktivnosti iz programa, a sadrži naročito: mere i aktivnosti kojima se predviđa efikasno korišćenje energije, nosioce i rokove za sprovođenje planiranih aktivnosti, očekivane rezultate za svaku od mera, odnosno aktivnosti, finansijske instrumente (izvore i način obezbeđivanja) predviđene za sprovođenje planiranih mera.

Plan se donosi se na period od jedne godine.

I.2. Studija potencijala i komercijalnog korišćenja drvne mase

Ukoliko se obezbedi donacija, Grad će sufinansirati studiju o potencijalima i komercijalnom korišćenju drvne mase za proizvodnju energije i ekonomski razvoj grada Užica.

I.3. Izrada elaborata energetske efikasnosti u javnim objektima, školskim objektima i vrtićima

Elaborat energetske efikasnosti je osnovni dokument na osnovu koga se mogu planirati investicije čiji je cilj smanjenje potrošnje svih vidova energije za grejanje i hlađenje objekata, a što kao pozitivan efekat ima smanjeno aerozagađenje na lokalnom i globalnom planu. Javni objekti na teritoriji grada Užica: škole, dečji vrtići, ustanove, zgrada opštine su energetski neefikasni i da bi se smanjila potreba za energentima potrebno je izraditi elaborat energetske efikasnosti. Više škola i ustanove je podnela zahtev za izradu elaborata energetske efikasnosti. Komisija koju bude formirao grad Užice će odlučiti za koje škole i ustanove će se raditi elaborati, a na osnovu raspoloživih finansijskih sredstava koja su opredeljena.

I.4. Sufinansiranje projekata energetske efikasnosti domaćinstava kroz izolaciju stambenih objekata, zamenu stolarije i nabavku energetski efikasnih uređaja za grejanje

Grad Užice će putem javnog konkursa uputiti poziv poslovnim bankama sa sedištem u Užicu, za kreditiranje građana koji žele da svoje objekte učine energetski efikasnim, prvenstveno termičkom izolacijom kuća, zamenom stolarije ili zamenom neefikasnih ložnih uređaja. Grad Užice će, u saradnji sa izabranom bankom, uputiti poziv vlasnicima stambenih objekata koji bi podnošenjem zahteva trebali da ispune i određene kriterijume (odgovarajuće dozvole za objekte, dokazi o vlasništvu, dokazi o redovnom izmirivanju poreza, kreditna sposobnost, zona u kojoj vlasnik stanuje i slično). Prednost će imati vlasnici objekata na teritoriji Grada koji žive u zoni gde se u toku zime registruje veliko aerozagađenje, potpisan ugovor za korišćenje prirodnog gasa ili namera da se koriste ložni uređaji na pelet, odnosno objekti koji nemaju adekvatnu izolaciju, ali u kojima se stanuje. Iznos mesečne rate kredita bi trebao da bude približan previđenoj mesečnoj uštedi energije, koja će se ostvariti izolacijom objekta, zamenom stolarije ili nabavkom ložnih uređaja. Posebna komisija koju će Grad formirati vršiće izbor poslovne banke za kreditiranje, kao i izbor korisnika kredita.

Maksimalni iznos kredita, bez pripadajuće kamate, po jednom korisniku do 300.000,00 dinara. Grad Užice će finansirati kamate za kredite koji budu odobreni do ukupno planiranih sredstava od 4.000.000,00 dinara. Korisnici kredita putem mesečnih rata plaćaju glavnicu kredita banci.

I.5. Ažuriranje lokalnog registra izvora zagađivanja životne sredine

Lokalni registar izvora zagađivanja životne sredine vodi nadležni organ jedinice lokalne samouprave zadužen za poslove zaštite životne sredine. Metodologija za izradu registra je propisana zakonom, a zagađivač je dužan da o svom trošku dostavlja propisane podatke na način i u rokovima utvrđenim u skladu sa zakonom.

I.6 Konkursi za ekološke projekte i sufinansiranje projekata organizacija civilnog društva (projekti iz oblasti zaštite životne sredine)

Uputiće se javni poziv organizacijama civilnog društva da dostave svoje predloge projekata iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine na teritoriji Grada iz oblasti (primarne selekcija otpada, čišćenja divljih deponija, uređenja javnih prostora, ekološke edukacija stanovništva zaposlenih u javnim preduzećima, školama i vrtićima na temu aerozagađenja, upravljanja otpadom, zaštite voda...).

Obezbediće se finansijska podrška organizacijama civilnog društva za učešće u međunarodnim konkursima za projekte iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine kao i projekte iz oblasti energetske efikasnosti.

Konkurs će biti raspisan na Dan planete Zemlje (22. aprila). Stručna komisija će na osnovu unapred usvojenih kriterijuma vrednovati prispele projekte. Služba Fonda vršiće nadzor odobrenih projekata.

I.7. Izrada katastra seoskih vodovoda i izvora - popis stanja

Prema Zakonu o komunalnim delatnostima (Sl. glasnik RS broj 88/2011), komunalnu delatnost (snabdevanje vodom za piće i ostalo) mogu obavljati javno preduzeće, privredno društvo, preduzetnik ili drugi privredni subjekt.

Član 44. Zakona je definisao da je jedinica lokalne samouprave obavezna da u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ovog zakona obezbedi da obavljanja te komunalne delatnosti vrši fizičko ili pravno lice koje u skladu sa ovim zakonom može obavljati komunalnu delatnost.

U vezi sa zakonskim obavezama, republička komunalna inspekcija je dostavila gradu Užicu dopis kojim se traži informacija o broju seoskih i drugih vodovoda koji nisu predati na upravljanje i održavanje javnom komunalnom preduzeću. U odgovoru nadležnom Ministarstvu, gradska Uprava je navela da JKP "Vodovod" nije primio ni jedan seoski vodovod koji ima značaj javnog vodosnabdevanja (za više od 5 domaćinstava).

Da bi se sagledalo stanje u kome se nalaze seoski vodovodi koji služe za javno vodosnabdevanje, potrebno je izraditi katastar (popis) seoskih vodovoda sa izvorištem i pripadajućim cevovodom. Paralelno sa popisom seoskih vodovoda izvršiće se sanitarno higijenski pregled objekata, fizičko-hemijske i mikrobiološke analize.

Nakon sagledavanja svih parametara, daće se predlog mera za sanaciju, popravljanje kvaliteta vode i perspektive seoskih vodovoda. Takođe, uradiće se pregled potrebne dokumentacije i aktivnosti da bi se seoski vodovodi doveli do nivoa dobijanja upotrebne dozvole, ali i preduzeti aktivnosti na trajnom rešavanju problema njihovog održavanja. Ažuriraće se odluka o seoskim vodovodima.

I.8. Izrada Studije sa ocenom resursa podzemnih voda i mogućnosti višenamenskog korišćenja na teritoriji grada Užica

Kroz Studiju će se analizirati potencijali podzemnih voda kao resursa za vodosnabdevanje i druge namene grada Užica. Studija bi dala mere za zaštitu podzemnih voda od zagađivanja i sagledala mogućnost njihovog korišćenja za različite namene u budućnosti. Studijom će se posebno dati ocena potencijala geotermalnih voda na području grada Užica.

Pošto su za izradu Studije potrebna znatna finansijska sredstva, nadležne gradske službe će pratiti domaće i međunarodne konkurse koji podržavaju izradu navedenih projekata.

I.9. Održavanje UV uređaja u seoskim školama

Početkom godine ugovoriće se održavanje uređaja za prečišćavanje vode za piće u školskim objektima na seoskom području (UV uređaji).

Tokom godine izvršiće se nabavka potrebnih delova (filteri, UV lampe, električno napajanje i slično).

I.10. Uređenje javnih površina

I.10.1. Angažovanje socijalno-ugroženih i nezaposlenih lica

Pomoći mesnim zajednicama u održavanju zelenih površina (košenje, čišćenje), koje se ne nalaze u programu JP "Direkcija za izgradnju". U proteklom periodu ove površine su uređivane povremeno kroz program javnih radova.

Ove godine se planira da se javne površine na seoskom području (u centrima naselja) očiste i pokose najmanje dva puta (na proleće i krajem leta). Ovaj posao će se ponuditi socijalno ugroženim radno sposobnim licima.

U prethodnom periodu su nabavljene dve motorne kosilice za travu, koje se mogu uzimati na revers i koristiti za redovno košenje javnih površina. Planiraju se sredstva za redovan servis motornih kosilica.

Grad će obezbediti potrebno učešće u konkursima Nacionalne službe za zapošljavanje koji se odnosi na troškove izvođenja javnog rada, ali i drugim projektima koji se odnose na angažovanje nezaposlenih i socijalno ugroženih lica na čišćenju i uređenju grada

I.10.2. Izbor najbolje uređenih dvorišta i terasa

Povodom 5. juna, Svetskog dana zaštite životne sredine biće realizovana akcija izbora najuređenijeg dvorišta i terase (balkona), stambenog objekta višeporodičnog i porodičnog stanovanja na gradskom i seoskom području, uz dodelu adekvatnih nagrada (sadni materijal, oprema za održavanje zelenih površina i sl.).

I.11. Obnova spomen-česmi i sanacija izvorišta

Vršiti nužne popravke na spomen česmama koje nisu u programima održavanja drugih preduzeća i ustanova. Takođe, na zahtev korisnika seoskih vodovoda učestvovati troškovima sanacije kaptažnih građevina (dezinfekcija kaptaže i cevovoda i slično).

Na jednoj od javnih česmi koje su priključene na gradski vodovod, ugradiće se oprema za prečišćavanje vode koja će se aktivirati u vanrednim situacijama (odgovarajuće tehnike kojima se uspešno uklanjaju cijano bakterije i cijanotoksini)

I.12. Stručno usavršavanje, razvoj ekološke svesti, ekološko obrazovanje stanovništva, javne tribine i dr.

Nastaviti saradnju sa svim elektronskim i pisanim medijima koji su prisutni u našem okruženju na prezentaciji ekoloških aktivnosti i popularizaciji zaštite životne sredine.

Prema potrebi štampaće se propagandni materijal (brošure, plakati, fascikle, blokovi...).

Kao i prethodnih godina uzeti učešće u radu stručnih konferencija, seminara i radionica iz oblasti zaštite i unapređenja životne sredine i energetske efikasnosti, koje organizuju domaća strukovna udruženja, instituti, ministarstva ili donatorske organizacije. Posetiti ekološke sajamske izložbe u zemlji i u skladu sa mogućnostima učestvovati na nekoj od njih.

Aktivno se uključiti u rad Odbora za zaštitu životne sredine Zlatiborske oblasti i učestvovati u troškovima organizovanja regionalnih aktivnosti.

Planira se i organizovanje javnih tribina/skupova, u cilju edukacije stanovništva, stručne i zainteresovane javnosti.

Putem medija promovisaće se rad Zelenog saveta grada Užica.

I.13. Ugovorene obaveze iz 2014. godine

- Ugovor o servisiranju UV uređaja - "Final inženjering" Užice (do aprila 2015. godine),

- Aneks ugovora o dopuni studije CPPOV "Gorjani"- "Tehnikum" Vrnjci

II. (0002) UPRAVLJANJE KOMUNALNIM OTPADOM (4.000.000)

II. 1. Nabavka komunalne opreme

Izvršiće se nabavka određenog broja koševa od 5 m3 za prikupljanje otpada sa rubnih delova seoskih mesnih zajednica koje nisu u sistemu organizovanog prikupljanja otpada (Ravni, Ljubanje, Skržuti, Gostinica-Jelova Gora, Kačer i druge). Takođe, nabaviće se koševi zapremine 5-7 m3 za opremanje punktova za prikupljanje posebnih vrsta otpada iz seoskih domaćinstava.

II. 2. Opremanje punktova za prihvat posebnih vrsta otpada iz seoskih domaćinstava

Potrebno je urediti punktove za prikupljanje posebnih vrsta otpada koji nastaje u domaćinstvima na seoskom području: kabasti otpad, električni neopasni otpad, kućna tehnika i nameštaj, istrošene gume i sličan otpad koji svakodnevno nastaje u domaćinstvu, a ne može se odložiti u kontejnere za komunalni otpad. Za početak, ovakvi punktovi će biti uređeni u gušće naseljenim centrima seoskih mesnih zajednica (Mokra Gora, Kremna, Karan, Ravni). Lokacija punktova će biti u okviru lokacije postojećih kontejnera za komunalni otpad. Prostor površine oko 20 m2 će biti ograđen plastificiranom čeličnom žicom i betonskim ili metalnim stubovima visine do 2 m, sa kapijom. Podloga će biti izrađena od uvaljanog tucanika ili betonirana. Na vidnom mestu ć e biti tabla sa podacima koje vrste otpada se mogu odlagati i vreme odnošenja otpada. Punkt će biti opremljen sa postojećim kontejnerima za komunalni otpad i jednim košem od 5-7 m3 za posebne vrste otpada iz domaćinstava.

II. 3. Prikupljanje otpada na seoskom području

Dok se organizovano sakupljanje otpada ne uspostavi u rubnim delovima seoskih mesnih zajednica i dalje će se koristiti koševi za otpad od 5m3 na rubnim delovima seoskih mesnih zajednica (delovi naselja sa manjom koncentracijom domaćinstava, raskrsnice puteva, područja na granicama sa susednim opštinama i slično). Vršiće se prevoz kabastog i drugog neopasnog otpada koji će biti prikupljen u punktovima u centrima većih mesnih zajednica.

Kao i ranijih godina, na obalama akumulacije "Vrutci" biće postavljena dva koša za otpad od 5 m3, u periodu april - oktobar. Sakupljaće se otpad i u prostoru zaštićenog prirodnog dobra "Klisura Đetinje".

Sakupljanje i prevoz otpada vršiće JKP "Bioktoš" prema cenovniku koji odobrava Gradsko veće grada Užica.

II. 4. Realizacija projekta transfer stanice za prikupljanje otpada animalnog porekla

U prethodnom periodu grad Užice i opština Čajetina su realizovale projekat "Sistem za sakupljanje sporednih proizvoda životinjskog porekla (SPŽP) u gradu Užicu i opštini Čajetina"-dokumentacija na nivou studije izvodljivosti i idejnog projekta.

Ovakvi projekti se finansiraju iz programa prekogranične saradnje (Srbija-BiH ili Srbija Crna Gora), ali i iz drugih programa.

Očekuje se početkom 2015. godine otvaranje poziva za projekte prekograničnih programa. Postojeći projekat je potrebno doraditi u skladu sa izmenama Zakona o planiranju i izgradnji i drugih zakonskih propisa. Takođe, potrebno je definisati lokaciju, jer lokacija Sevojno-Inkubator centar prema kojoj je izrađena dokumentacija, nije više aktuelna.

Ukoliko se sredstva za finansiranje izgradnje obezbede iz EU preko projekata prekogranične saradnje, potrebno je pre potpisivanja ugovora uraditi sledeće dopune dokumenta:

- Pribaviti građevinsku dozvolu,

- Izvršiti izmene u projektu prema uslovima iz građevinske dozvole,

- Izraditi projekat priključenja na uličnu i komunalnu infrastrukturu,

- Izraditi elaborat o energetskoj efikasnosti,

- Izraditi projekat protivpožarne zaštite,

- Tehnička kontrola projekta,

- Prilagoditi projekat za konkurisanje za sredstva za izgradnju.

II. 5. Održavanje lokacije za građevinski otpad

Lokacija za odlaganje građevinskog otpada i otpada od rušenja se nalazi na bivšoj deponiji "Sarića Osoje".

Vršiće se povremeno planiranje otpada na lokaciji na kojoj se prihvataju navedene vrste otpada, kako bi se mogle prihvatiti nove količine otpada.

II. 6. Sanacija divljih deponija

U 2015. godini nastaviće se sa sanacijom divljih deponija na teritoriji grada Užica. Sanacija divljih deponija vršiće se prioritetno u zoni akumulacije "Vrutci", u zoni zaštićenih područja, ali i na drugim mestima. Sanacija deponija izvodiće se mašinskim putem i ručnim čišćenjem.

II. 7. Izmena projekta sanacije i rekultivacije deponije "Sarića Osoje"

Odlaganje otpada na deponiji "Sarića Osoje" je završeno u maju 2012. godine. Postojeći projekat sanacije i rekultivacije deponije je potrebno usaglasiti sa konačnim stanjem na terenu. Pratiće se konkursi Ministarstva koji se odnose na sanaciju gradskih deponija, radi učešća na istim. Grad će učestvovati u kofinansiranju projekta sanacije deponije.

II. 8. Primarna selekcija

U skladu sa Lokalnim planom upravljanja otpadom nastaviće se aktivnosti na sprovođenju primarne selekcije otpada i širenje zone sa centralnog gradskog područja na teritoriju Krčagova i Sevojna.

II.9. Neplaćene obaveze iz 2014. godine

- JKP "Bioktoš" rč. br. 97-55364314 pražnjenje koševa sa otpadom 87.178,00 din

- JKP "Bioktoš" rč. br. 97-643642 pražnjenje koševa sa otpadom 76.153,00 din

- JKP "Bioktoš" rč. br. 97-73364114 pražnjenje koševa sa otpadom 28.200,00 din

- JKP "Bioktoš" rč. br. 97-82364014 pražnjenje koševa sa otpadom 75.460,00 din

- JKP "Duboko" rč. br. (97)03-07/2426 deponovanje otpada 190.274,47 din

- JKP "Duboko" rč. br. (97)89-11/2426 deponovanje otpada 399.898,88 din

- WRD "Metali" rč. br. 83-00001-26-000192 burad za prikupljanje pepela 87.720,00 din

III. (0003) PRAĆENJE KVALITETA ELEMENATA ŽIVOTNE SREDINE (3.000.000)

III.1. Monitoring kvaliteta vazduha

Monitoring kvaliteta vazduha u Užicu se sprovodi na dva nivoa:

- putem lokalne mreže mernih mesta koja se finansira sredstvima grada Užica,

- putem državne mreže mernih mesta koje finansira Republika Srbija,

Lokalna samouprava, u skladu Zakonom, donosi Program kojim se uspostavlja lokalna mreža mernih mesta za praćenje kvaliteta vazduha na svojoj teritoriji, prati uticaj zagađenog vazduha na zdravlje ljudi i životnu sredinu i obezbeđuje dostupnost podataka o kvalitetu vazduha. Na predlog Programa kvaliteta vazduha, grad Užice pribavlja saglasnost Ministarstva.

Republika Srbija, preko Agencije za zaštitu životne sredine, u okviru državne mreže mernih mesta, sprovodi merenje imisije osnovnih zagađujućih materija (čađ, sumpor dioksid, azotni oksidi) na jednom mernom mestu i ukupnih suspendovanih čestica PM10 sa teškim metalima i ukupnih taložnih materija na jednom mernom mestu u centru grada. Republika finansira i rad automatske merne stanice (AMS) u Omladinskoj ulici, preko koje se prate koncentracije osnovnih i specifičnih polutanata (sumpor dioksid, azot dioksid, azot monoksid i ukupni oksidi azota, ugljen monoksid i prizemni ozon), ali i praćenje meteoroloških parametara (pravac i brzina vetra, temperatura i relativna vlažnost vazduha, atmosferski pritisak). Ovi podaci su dostupni u realnom vremenu na svakih 60 minuta.

U skladu sa zakonom, svi podaci iz lokalne i državne mreže monitoringa kvaliteta vazduha su javni i objavljuju se na Internetu, putem gradskog web-sajta (www.graduzice.org), kao i u lokalnim medijima. U skladu sa Pravilnikom, podaci o kvalitetu vazduha na teritoriji grada Užica dostavljaju se Agenciji za zaštitu životne sredine, i dostupni su javnosti u elektronskoj formi na Internet portalu Agencije (www.sepa.gov.rs).

Prema Izveštaju o stanju kvaliteta vazduha u Republici Srbiji u 2013. godini, koji je izradila Agencija za zaštite životne sredine Republike Srbije, u aglomeraciji Užice je vazduh bio III kategorije-prekomerno zagađen vazduh, pri čemu su prekoračene tolerantne vrednosti koncentracije suspendovanih čestica RM10.

Prema članu 22. stav 3. Zakona o zaštiti vazduha (Sl. glasnik RS 36/09) u aglomeraciji u kojoj je utvrđeno da je kvalitet vazduha treće kategorije sprovode se mere za smanjenje zagađivanja vazduha, radi kratkoročnog postizanja tolerantnih vrednosti i dugoročnog obezbeđivanja graničnih vrednosti.

U skladu sa članom 31. Zakona o zaštiti vazduha, u aglomeracijama u kojima je vazduh treće kategorije, odnosno kada zagađenje vazduha prevazilazi efekte mera koje se preduzimaju, odnosno kada je ugrožen kapacitet životne sredine ili postoji stalno zagađenje vazduha na određenom prostoru, nadležni organ jedinice lokalne samouprave dužan je da donese Plan kvaliteta vazduha sa ciljem da se postignu odgovarajuće granične vrednosti ili ciljne vrednosti utvrđene zakonom.

Tim koji je formirao Gradonačelnik grada Užica, ima zadatak da izradi Plan zaštite vazduha za teritoriju grada Užice u skladu sa Pravilnikom o sadržaju planova kvaliteta vazduha (Sl. glasnik RS broj 21/2010). Plan zaštite vazduha može da sadrži i mere propisane kratkoročnim akcionim planom, kao i specifične mere namenjene zaštiti osetljivih grupa stanovništva, posebno dece.

Rok za izradu Plana kvaliteta vazduha biće usklađen sa Izveštajem o stanju kvaliteta vazduha u Republici Srbiji za 2014. godinu.

III.2. Monitoring buke

U skladu sa Zakonom, a imajući u vidu dosadašnja merenja, izvršiće se akustičko zoniranje teritorije grada Užica i odrediće se mere zabrane i ograničenja usvajanjem nove gradske Odluke o merama za zaštitu od buke.

Na osnovu rezultata sistematskog merenja buke definisaće se određeni broj mernih mesta na kojima će se uspostaviti monitoring buke u životnoj sredini.

III.3. Monitoring voda

1. Kontrola izvorišta i podzemnih voda na teritoriji grada, jedanput godišnje i po potrebi.

2. Kontrola kvaliteta površinskih voda: reka Lužnice, Prištavice, Sušice, Kamišine, Belog Rzava, Bratešine, Petnice, svih pritoka akumulacije Vrutci, potoka na gradskom području, u sezoni niskog vodostaja, jedanput godišnje i po potrebi, takođe i kontrola kvaliteta reke Đetinje na profilu gradske Plaže, svakog petka u nedelji, u sezoni kupanja, od kraja juna do kraja avgusta.

III.4. Monitoring nivoa nejonizujućeg zračenja u životnoj sredini

U životnoj sredini su prisutni različiti izvori nejonizujućeg zračenja:

- u niskofrekventnom području (transformatorske stanice, nadzemni elektroenergetski vodovi za prenos i distribuciju električne energije),

- u visokofrekventnom području (radio bazne stanice fiksne i mobilne telefonije, TV i radio stanice)

Prema Zakon o zaštiti životne sredine (Sl. glasnik RS 135/04 i 36/09), član 69 i 70 monitoring se vrši merenjem, ispitivanjem i ocenjivanjem indikatora stanja i zagađenja životne sredine, između ostalih i nejonizujućeg zračenja.

Zakon o zaštiti od nejonizujućeg zračenja (Sl. glasnik RS 36/09) član 4 tačka 9, definiše kao jednu od mera kontrolu stepena izlaganja nejonizujućem zračenju u životnoj sredini i kontrolu sprovedenih mera zaštite od nejonizujućeg zračenja.

U gradu Užicu, koji ima kotlinsku konfiguraciju i veliki broj visokih objekata, operateri mobilne telefonije su postavili desetinu antena za prijem i predaju signala. Najveći broj operatera je prema zakonu bio obavezan da izrađuje studiju o proceni uticaja na životnu sredinu jer su snage radio baznih stanica bile veće od 250 W, a centralna zona Grada, zbog velike gustine stanovanja, se može tretirati kao osetljivo područje.

Potrebno je realizovati Projekat monitoringa nivoa nejonizujućih zračenja u životnoj sredini na teritoriji grada Užica za 2015. godinu koji obuhvata tri faze:

I faza - Donošenje Projekta monitoringa nivoa nejonizujućih zračenja u životnoj sredini na teritoriji grada Užica za 2015. godinu, od strane Gradskog veća grada Užica,

II faza - Izbor organizacije za realizaciju Projekta i potpisivanje ugovora.

III faza - Realizacija Projekta od strane izabrane ovlašćene stručne organizacije.

III.5. Iznenadne ekspertize kontrole kvaliteta životne sredine

Neplanirane ekspertize životne sredine (vode, vazduha, buke, zemljišta)

III.6. Ugovorene i neplaćene obaveze iz 2014. godine

- Ugovor o kontroli kvaliteta vazduha - Zavod za javno zdravlje Užice (do aprila 2015. godine)

- ZZJZ račun br. (97)62-15047 kontrola kvaliteta vazduha za septembar 32.079,00 din

- ZZJZ račun br. (97)59-15048 merenja PM10 u junu i julu 113.400,00 din

IV. (0004) ZAŠTITA PRIRODNIH VREDNOSTI I UNAPREĐENJE PODRUČJA SA PRIRODNIM SVOJSTVIMA (1.000.000)

Finansiranje zaštićenog prirodnog dobra podrazumeva izradu potrebne planske i programske dokumentacije i izvođenje radova na njegovoj zaštiti i unapređenju, regulisano je u skladu sa čl. 69 Zakona o zaštiti prirode ("Službeni glasnik RS", br. 36/2009, 88/2010 i 91/2010- ispravka).

IV.1. Zaštita predela izuzetnih odlika "Klisura Đetinje"

Studija o zaštiti klisure reke Đetinje je završena. Kako je Studijom zaštite obuhvaćen i deo teritorije opštine Čajetina, grad Užice i opština Čajetina potpisali su sporazum o pokretanju postupka zaštite.

Do konačnog proglašenja zaštite potrebno je:

• odrediti upravljača (grad Užice i opština Čajetina);

• izraditi predlog akta za proglašenje zaštićenog područja (uz konsultacije sa Zavodom za zaštitu prirode Srbije);

• organizovati javni uvid na predlog akta o zaštiti (grad Užice i opština Čajetina);

• dobiti saglasnost nadležnog Ministarstva na predlog akta o proglašenju zaštićenog područja;

• proglasiti zaštitu (Skupštine grada Užica i opštine Čajetina);

Posle proglašenja zaštite upravljač donosi Plan i Program upravljanja.

Svi radovi na zaštiti i unapređenju s obzirom na utvrđenu kategoriju zaštite finansiraju iz:

• sredstava budžeta jedinice lokalne samouprave;

• sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, planova i projekata u oblasti zaštite prirode;

• naknada za korišćenje zaštićenog prirodnog dobra;

• donacija, poklona i pomoći;

• drugih izvora u skladu sa zakonom

Grad Užice će u 2015. godini sa upravljačem planirati obeležavanje prirodnog dobra i nužne radove na sanaciji ograda na mostovima u Kanjonu.

IV. 2. Zaštita spomenika prirode "Potpećka pećina"

Pomoć Turističkoj organizaciji Užice, kao upravljaču Spomenikom prirode "Potpećka pećina", da realizuje deo svojih programskih aktivnosti u skladu sa Planom upravljanja i godišnjim Programom.

IV. 3. Zaštita pojedinačnih stabala spomenika prirode na teritoriji grada Užica

Radovi na zaštiti i unapređenju Spomenika prirode stabla"Mečije leske na Trgu Svetog Save" finansiraju se kroz redovni program održavanja JP "Direkcija za izgradnju".

Neophodno je izdvojiti sredstava za obeležavanje i neophodne zaštitne mere Spomenika prirode stabla "Mečije leske" u Majdanskoj ulici.

Zavod za zaštitu prirode Srbije izradio je Studiju zaštite Spomenika prirode "Stablo crno-belog bora" na Kremanskim kosama, neophodno je sprovesti proceduru zaštite i izraditi akt o zaštiti.

Član 2

Ovaj Program objaviti u "Službenom listu Grada Užica".