ODLUKA
O ORGANIZACIJI I FUNKCIONISANJU CIVILNE ZAŠTITE NA TERITORIJI GRADA SUBOTICE

("Sl. list grada Subotice", br. 12/2015)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom regulišu se organizacija i funkcionisanje civilne zaštite na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), dužnosti gradskih organa u zaštiti i spasavanju i izradi Procene ugroženosti i Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, obrazovanje štaba za vanredne situacije, postavljanje poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite u naseljenim mestima, formiranje jedinice civilne zaštite opšte namene, određivanje osposobljenih pravnih lica za zaštitu i spasavanje, finansiranje i druga pitanja iz oblasti civilne zaštite.

Član 2

Subjekti zaštite i spasavanja na teritoriji Grada su:

1. Skupština grada;

2. Gradonačelnik;

3. Gradsko veće;

4. Gradska uprava;

5. Gradski štab za vanredne situacije;

6. Situacioni centar za Grad Suboticu;

7. osposobljena privredna društva i druga pravna lica značajna za zaštitu i spasavanje i

8. građani i udruženja građana i druge organizacije.

II. DUŽNOSTI - NADLEŽNOSTI ORGANA GRADA

Skupština grada

Član 3

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, a u skladu odredbama Zakona o vanrednim situacijama (u daljem tekstu: Zakon), Skupština grada, vrši sledeće poslove:

- donosi Odluku o organizaciji i funkcionisanju civilne zaštite na teritoriji Grada i obezbeđuje njeno sprovođenje u skladu sa jedinstvenim sistemom zaštite i spasavanja u Republici Srbiji;

- donosi Plan i Program razvoja sistema zaštite i spasavanja na teritoriji Grada, u skladu sa Dugoročnim planom razvoja zaštite i spasavanja Republike Srbije;

- planira i utvrđuje izvore finansiranja za razvoj, izgradnju i izvršavanje zadataka zaštite i spasavanja i razvoj civilne zaštite i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite na teritoriji Grada;

- obrazuje Gradski štab za vanredne situacije;

- razmatra visinu nastalih šteta od elementarnih nepogoda i dostavlja zahteve za pomoć od Vlade Republike Srbije i Autonomne Pokrajine Vojvodine;

- obrazuje Situacioni centar za potrebe Grada u skladu sa propisima;

- razmatra izveštaje Gradonačelnika o bitnim pitanjima za zaštitu i spasavanje;

- obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonima i drugim propisima.

Gradsko veće

Član 4

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja stanovništva, životinja, materijalnih i kulturnih dobara na teritoriji Grada, Gradsko veće vrši sledeće poslove:

- donosi Procenu ugroženosti za teritoriju Grada;

- donosi Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- obrazuje Komisiju za procenu štete nastale od elementarnih nepogoda;

- donosi odluke o naknadi štete nastale od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- prati realizaciju preventivnih mera zaštite;

- određuje osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje;

- preko Situacionog centra, prati stanje ugroženosti na teritoriji Grada, donosi rešenja u cilju sprečavanja nastajanja i eliminisanja vanredne situacije i o sprovedenim aktivnostima obaveštava Skupštinu grada;

- predlaže akta koja donosi Skupština grada u cilju regulisanja delovanja u vanrednim situacijama.

Gradonačelnik

Član 5

U ostvarivanju svoje uloge u sistemu zaštite i spasavanja Gradonačelnik vrši sledeće poslove:

- stara se o sprovođenju Zakona i drugih propisa iz oblasti zaštite i spasavanja;

- obavlja funkciju komandanta Gradskog štaba za vanredne situacije i rukovodi njegovim radom;

- u saradnji sa načelnikom štaba predlaže postavljenje ostalih članova štaba za vanredne situacije;

- donosi Odluku o proglašenju vanredne situacije na teritoriji Grada;

- rukovodi zaštitom i spašavanjem i naređuje mere utvrđene Zakonom i drugim propisima;

- usmerava i usklađuje rad Gradskih organa i pravnih lica čiji je Grad osnivač u cilju sprovođenja mera zaštite i spasavanja, kroz aktivnost Situacionog centra;

- predlaže Gradskom veću Plan zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- naređuje formiranje, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene;

- ostvaruje saradnju sa načelnikom Severnobačkog upravnog okruga i Okružnim štabom za vanredne situacije u jedinstvenom i usklađenom delovanju u vanrednim situacijama;

- naređuje evakuaciju građana, životinja, pravnih lica i materijalnih dobara sa ugroženog područja i stara se o njihovom zbrinjavanju, kroz aktivnost Situacionog centra;

- stara se o organizaciji i sprovođenju mobilizacije građana, pravnih lica i materijalnih dobara u cilju uključenja istih u aktivnosti zaštite i spasavanja;

- odlučuje o organizovanju prevoza, smeštaja i ishrane pripadnika jedinica civilne zaštite opšte namene i građana koji učestvuju u zaštiti i spasavanju stanovništva, životinja i materijalnih dobara u Gradu;

- odlučuje o uvođenju dežurstva u gradskim organima i drugim pravnim licima u vanrednoj situaciji;

- ostvaruje saradnju sa susednim opštinama, Ministarstvom unutrašnjih poslova i Vojskom Srbije, kroz aktivnost gradskog Situacionog centra, u cilju usklađivanja aktivnosti u vanrednim situacijama;

- razmatra i odlučuje o drugim pitanjima iz oblasti zaštite i spasavanja iz svoje nadležnosti;

- izveštava Skupštinu grada o stanju na području Grada i o preduzetim aktivnostima u vanrednoj situaciji.

Gradska uprava

Član 6

Gradska uprava u okviru svoje nadležnosti u sistemu zaštite i spasavanja obavlja sledeće poslove i zadatke:

- prati stanje u vezi sa zaštitom i spasavanjem u vanrednim situacijama i preduzima mere za zaštitu i spasavanje, kroz aktivnost Gradskog Situacionog centra;

- učestvuje u izradi Procene ugroženosti teritorije Grada;

- izrađuje pojedine delove Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- učestvuje u pripremama i izvođenju privremenog pomeranja ili evakuacije stanovništva;

- učestvuje u pripremama i sprovođenju zbrinjavanja nastradalog stanovništva;

- stara se oko obezbeđenja neophodnih sredstava za rad Gradskog štaba za vanredne situacije;

- vrši poslove urbanističkih mera zaštite i spašavanja iz svoje nadležnosti;

- nabavlja i održava sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji i učestvuje u izradi studija pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada;

- stara se o obezbeđenju telekomunikacione i informacione podrške za potrebe zaštite i spasavanja;

- organizuje, razvija i vodi ličnu i kolektivnu zaštitu;

- učestvuje u organizaciji, formiranju i opremanju jedinice civilne zaštite opšte namene, za teritoriju Grada;

- ostvaruje saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- obavlja druge poslove zaštite i spasavanja.

Član 7

Stručne, operativne, planske i organizacione poslove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za Grad, vršiće lica zaposlena u Gradskoj upravi, kojima su poslovi planiranja odbrane, kao i poslovi planiranja i delovanja u vanrednim situacijama povereni rešenjem Gradonačelnika.

Član 8

Lica iz člana 7. vrše i sledeće poslove:

- nosioci su aktivnosti na izradi Procene ugroženosti Grada;

- nosioci su aktivnosti na izradi Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama;

- nosioci su aktivnosti na izradi Plana funkcionisanja civilne zaštite i sistema osmatranja i obaveštavanja u okviru stvarne i mesne nadležnosti Situacionog centra (kao dela Plana odbrane Grada);

- nosioci su aktivnosti na formiranju, opremanju i obučavanju jedinice civilne zaštite opšte namene;

- izrađuju Plan mobilizacije i organizuju izvršenje mobilizacije jedinice civilne zaštite opšte namene;

- preko Situacionog centra prate opasnosti, obaveštavaju stanovništvo o opasnostima i preduzimaju druge preventivne mere za smanjenje rizika od elementarnih nepogoda i drugih nesreća;

- staraju se o nabavljanju i održavanju sredstva za uzbunjivanje u okviru sistema javnog uzbunjivanja u Republici Srbiji, učestvuju u izradi studije pokrivenosti sistema javnog uzbunjivanja za teritoriju Grada;

- organizuju, razvijaju i vode ličnu i kolektivnu zaštitu;

- usklađuju Planove zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama sa susednim jedinicama lokalnih samouprava;

- ostvaruju neposrednu saradnju sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije;

- vrše i druge poslove iz oblasti zaštite i spašavanja.

Gradski štab za vanredne situacije

Član 9

Gradski štab za vanredne situacije objedinjuje, koordinira i rukovodi snagama za zaštitu i spašavanje i jedinicama civilne zaštite opšte namene koje formira Grad, kao i aktivnostima koje se preduzimaju u zaštiti i spasavanju ljudi, životinja i materijalnih dobara i stara se o sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite u slučaju elementarnih nepogoda, tehničko-tehnoloških nesreća i drugih opasnosti na teritoriji Grada.

Gradski štab za vanredne situacije se obrazuje na osnovu Zakona i u skladu sa Uredbom o sastavu i načinu rada štaba za vanredne situacije.

Član 10

Pored nadležnosti definisanih Zakonom, Gradski štab za vanredne situacije može narediti i sledeće mere:

- mobilizaciju jedinica civilne zaštite opšte namene, građana i materijalnih sredstava;

- uvođenje dežurstva pravnih lica;

- poseban režim obavljanja određenih komunalnih delatnosti;

- posebne mere i postupke higijensko - profilaktičkog karaktera;

- poseban režim saobraćaja ili zabranu saobraćaja lokalnim putevima;

- evakuaciju stanovništva;

- određivanje drugačijeg rasporeda radnog vremena;

- posebne prioritete u isporuci komunalnih i drugih proizvoda i pružanja usluge (vode, grejanje, gasa, električne energije, gradskog prevoza, železničkog i drumskog prevoza i sl.);

- privremenu zabranu pristupa i kretanja u pojedinim ugroženim područjima;

- privremenu zabranu korišćenja određenih pokretnih i nepokretnih stvari vlasnicima odnosno korisnicima;

- obezbeđuje izvršenje naređenih mera čije je sprovođenje naloženo stanovništvu i pravnim licima u organizovanju i sprovođenju evakuacije i drugih aktivnosti u zaštiti i spasavanju;

- nalaže korisnicima, odnosno vlasnicima stambenih zgrada, stanova, poslovnih prostorija i drugih zgrada da prime na privremeni smeštaj ugrožena lica iz ugroženog područja;

- i druge mere.

III CIVILNA ZAŠTITA

Poverenici civilne zaštite

Član 11

Za organizaciju i sprovođenje preventivnih mera zaštite i pokretanje početnih aktivnosti u slučaju pojave opasnosti po ljude i materijalna sredstva, Gradski štab za vanredne situacije odmah po stupanju na snagu ove odluke, postavlja povereni civilne zaštite i njihove zamenike, u svim naseljenim mestima i gradskim mesnim zajednicama (u daljem tekstu: MZ).

U MZ poslove poverenika civilne zaštite obavljaće sekretar MZ, a poslove zamenika poverenika civilne zaštite obavljaće predsednik saveta MZ.

Poverenika i zamenika poverenika civilne zaštite određuje, u skladu sa stavom 2. ovog člana, Gradsko veće, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Član 12

Poverenici i zamenici poverenika u naseljenim mestima i gradskim MZ, preduzimaju neposredne mere za učešće građana u sprovođenju mera i zadataka civilne zaštite, lične, uzajamne i kolektivne zaštite i učestvuju u rukovođenju jedinicama civilne zaštite opšte namene.

Građani na ugroženim i nastradalim područjima dužni su da postupaju po uputstvima poverenika, odnosno zamenika poverenika.

Osposobljena pravna lica za zaštitu i spašavanje

Član 13

Osposobljena pravna lica od značaja za zaštitu i spasavanje na teritoriji Grada, određuju se posebnim aktom Gradskog veća.

Osposobljena pravna lica vrše zaštitu i spašavanje građana, materijalnih i drugih dobara u slučaju opasnosti i nesreća izazvanih elementarnim nepogodama i drugim nesrećama u skladu sa svojom delatnošću, kao i zadacima koje im naredi Gradski štab za vanredne situacije.

Aktiviranje osposobljenih pravnih lica nalaže Gradonačelnik na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Gradsko veće donosi odluku o naknadi pravnim licima iz stava 1. ovog člana, u visini stvarnih troškova za sprovođenje priprema i angažovanje u izvršavanju mera i zadataka civilne zaštite, na predlog Javnog preduzeća "Direkcije za izgradnju Grada Subotice".

Jedinice civilne zaštite opšte namene

Član 14

Jedinice civilne zaštite opšte namene osposobljavaju se za izvršavanje obimnih i manje složenih zadataka iz oblasti zaštite i spasavanja kao što su lokalizovanje i gašenje početnih i manjih požara i šumskih požara, učešće u zaštiti od poplava i podzemnih voda, ukazivanje prve pomoći, za održavanje reda, zatim učešće u zbrinjavanju i sklanjanju ugroženog stanovništva, rasčišćavanju, pružanju pomoći u asanaciji terena i druge aktivnosti po proceni Gradskog štaba za vanredne situacije.

Član 15

U Gradu se formiraju jedinice civilne zaštite opšte namene i to:

1. u MZ koje imaju do 3.000 stanovnika - formira se jedan vod sa 30 obveznika civilne zaštite sa dva odeljenja po 15 obveznika;

2. u MZ koje imaju od 3.000-10.000 stanovnika - formira se jedan vod sa 45 obveznika civilne zaštite, koji čine tri odeljenja sa 15 obveznika;

3. u MZ koje imaju preko 10.000 stanovnika - formiraju se dva voda sa 45 obveznika civilne zaštite, svaki sa tri odeljenja po 15 obveznika.

U sastav jedinica civilne zaštite opšte namene prvenstveno ulaze lica koja su bila na civilnom služenju vojnog roka.

Poverenici, odnosno njihovi zamenici, predlažu Gradskom štabu za vanredne situacije lica koja ulaze u sastav jedinica civilne zaštite opšte namene na području MZ.

Gradski štab za vanredne situacije može, kada to zahtevaju posebne okolnosti, odlučiti da se privremeno poveća broj jedinica i obveznika civilne zaštite u MZ.

Član 16

Popunu, opremanje i obuku jedinica civilne zaštite opšte namene izvršiće Gradska uprava putem nadležnih sekretarijata.

Koordinaciju i nadzor poslova iz stava 1. ovog člana, vrši Gradsko veće.

Lična i kolektivna zaštita

Član 17

Lična i kolektivna zaštita u Gradu organizovaće se po mestu rada i mestu stanovanja.

Građani i vlasnici stambenih zgrada, odnosno kuća, dužni su da za potrebe lične zaštite i spasavanja i zaštite i spasavanja porodičnog domaćinstva, kao i imovine, nabave i drže u ispravnom stanju sredstva i opremu, u skladu sa Uredbom o obaveznim sredstvima i opremi za ličnu i kolektivnu zaštitu od elementarnih nepogoda i drugih nesreća.

Gradska uprava je u obavezi da u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije, pripremi uputstva i druge publikacije kojima će se vršiti edukacija stanovništva o postupcima u mogućoj ili nastaloj situaciji.

Posebna pažnja posvetiće se edukaciji stanovništva na reagovanju u požaru, zemljotresu i poplavama - izlivanju podzemnih voda.

U realizaciju aktivnosti navedenih u stavu 3. ovog člana, aktivno se uključuju poverenici civilne zaštite.

Finansiranje

Član 18

Za potrebe zaštite i spasavanja stanovništva i materijalnih dobara od elementarnih nepogoda, tehničko - tehnoloških nesreća i opasnosti, iz budžeta Grada i iz sredstva Fonda za vanredne situacije, finansiraće se sledeće:

- organizovanje, opremanje i obučavanje Gradskog štaba za vanredne situacije;

- organizovanje, opremanje i obučavanje gradskih jedinica civilne zaštite opšte namene;

- troškovi angažovanja osposobljenih pravnih lica;

- izgradnja sistema za uzbunjivanje na teritoriji Grada;

- nabavka, održavanje, smeštaj, čuvanje i osiguranje posebne opreme za gradske jedinice civilne zaštite opšte namene;

- izgradnja, adaptacija, održavanje, opremanje i čuvanje objekata za potrebe civilne zaštite;

- obuka iz oblasti civilne zaštite koju organizuje Grad;

- organizacija i sprovođenje mera i zadataka civilne zaštite iz delokruga Grada;

- saniranje šteta nastalih prirodnom i drugom nezgodom, u skladu sa materijalnim mogućnostima Grada i

- drugi poslove civilne zaštite koji su određeni propisima.

IV PROCENA UGROŽENOSTI, PLAN ZAŠTITE I SPASAVANJA U VANREDNIM SITUACIJAMA, PLAN FUNKCIONISANJA CIVILNE ZAŠTITE

Član 19

Nosilac izrade Procene ugroženosti Grada od elementarnih nepogoda i drugih nesreća je Gradska uprava, putem aktivnosti sekretarijata gradske uprave, u okviru njihovih nadležnosti, odnosno zaposlenih lica na poslovima planiranja odbrane i delovanja u vanrednim situacijama, koja će u saradnji sa Sektorom za vanredne situacije - Odeljenje za vanredne situacije u Subotici, u skladu sa Zakonom, Metodologijom za izradu Procene ugroženosti i Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, sačiniti Procenu.

Gradsko veće usvaja procenu ugroženosti, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Član 20

Nosilac izrade nacrta Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za Grad je Gradska uprava, putem aktivnosti sekretarijata gradske uprave, u okviru njihovih nadležnosti, odnosno zaposlenih lica na poslovima planiranja odbrane i delovanja u vanrednim situacijama, koja će u saradnji sa drugim organizacionim jedinicama Gradske uprave i organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Subotici, a u skladu sa Zakonom, metodologijom za izradu Procene i Planova zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama, sačiniti Plana zaštite i spasavanja u vanrednim situacijama za Grad Suboticu.

Gradsko veće usvaja procenu ugroženosti, na predlog Gradskog štaba za vanredne situacije.

Član 21

Nosilac izrade Plana funkcionisanja sistema civilne zaštite, kao sastavnog dela Plana odbrane Grada, je Gradska uprava, putem aktivnosti sekretarijata gradske uprave, u okviru njihovih nadležnosti, odnosno zaposlenih lica na poslovima planiranja odbrane i delovanja u vanrednim situacijama, koja će u saradnji sa organizacionim jedinicama Sektora za vanredne situacije - Odeljenjem za vanredne situacije u Subotici, u skladu sa Uputstvom o metodologiji za izradu Planova odbrane i potrebnim izvodom iz Plana odbrane Republike, sačiniti Plan.

V PRIZNANJA I NAGRADE

Član 22

Za naročite uspehe u organizovanju i sprovođenju zadataka civilne zaštite i drugih poslova zaštite i spasavanja, u privrednim društvima i drugim pravnim licima, službama, u Gradskoj upravi, Štabu za vanredne situacije, jedinicama civilne zaštite, poverenicima civilne zaštite, zamenicima poverenika i drugim pripadnicima i zaslužnim pojedincima na teritoriji Grada, dodeljuju se priznanja i nagrade, u skladu sa propisom koji tu oblast reguliše na nivou Grada.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Ova odluka stupa na snagu osmog dana, od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".