ODLUKA

O SADRŽINI IZVEŠTAJA O OBAVLJENOJ REVIZIJI FINANSIJSKIH IZVEŠTAJA DRUŠTVA ZA OSIGURANJE/REOSIGURANJE

("Sl. glasnik RS", br. 42/2015)

Uvodne odredbe

1. Ovom odlukom bliže se propisuje sadržina izveštaja licenciranog ovlašćenog revizora zaposlenog u društvu za reviziju (u daljem tekstu: revizor) o obavljenoj reviziji finansijskih izveštaja društva za osiguranje i društva za reosiguranje (u daljem tekstu: društvo).

2. Izveštaj revizora o obavljenoj reviziji finansijskih izveštaja društva (u daljem tekstu: izveštaj o reviziji) izrađuje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija finansijskih izveštaja, Zakonom o osiguranju i ovom odlukom.

Sadržina izveštaja o reviziji

3. Izveštaj o reviziji sadrži:

1) mišljenje revizora;

2) finansijske izveštaje koji su bili predmet revizije;

3) mišljenje o usklađenosti izveštaja o poslovanju sa finansijskim izveštajima za istu poslovnu godinu;

4) pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja;

5) pismo rukovodstvu društva;

6) analize za potrebe Narodne banke Srbije.

4. Pod mišljenjem revizora iz tačke 3. odredba pod 1) ove odluke podrazumeva se mišljenje o tome da li su finansijski izveštaji društva koji su bili predmet revizije sačinjeni u skladu sa zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje računovodstvo, kao i da li finansijski izveštaji istinito i objektivno prikazuju finansijski položaj društva, rezultate poslovanja i novčane tokove po svim materijalno značajnim pitanjima.

5. Finansijski izveštaji iz tačke 3. odredba pod 2) ove odluke prilažu se u sažetom obliku, koji podrazumeva da su obrasci tih izveštaja sastavljeni u skladu sa odlukom kojom se uređuju obrasci i sadržina pozicija u obrascima finansijskih izveštaja za delatnost osiguranja, ali ne sadrže stavke čija je vrednost nula, niti oznake automatske obrade podataka, s tim da se pozitivni i negativni iznosi pojedinih pozicija mogu prikazati u neto iznosu.

6. Mišljenje o usklađenosti izveštaja o poslovanju iz tačke 3. odredba pod 3) ove odluke sadrži i iskaz revizora o tome da li izveštaj o poslovanju društva sadrži i dodatne elemente utvrđene propisima Narodne banke Srbije.

7. Pismo o prezentaciji finansijskih izveštaja iz tačke 3. odredba pod 4) ove odluke, koje potpisuju odgovorna lica u društvu, potvrđuje da finansijski izveštaji društva istinito, objektivno i u skladu sa zakonom prikazuju finansijski položaj, rezultate poslovanja, novčane tokove i promene na kapitalu tog društva za godinu na koju se finansijski izveštaji odnose.

8. Pismo rukovodstvu iz tačke 3. odredba pod 5) ove odluke naročito sadrži utvrđene nalaze i preporuke revizora koji se odnose na efikasnost sistema upravljanja društvom, s posebnim osvrtom na efikasnost informacionog sistema društva.

U pismu rukovodstvu preporuke koje se odnose na efikasnost informacionog sistema društva prikazuju se posebno.

Revizor u pismu rukovodstvu navodi detaljno informacije o uočenim nepravilnostima, slabostima i propustima u radu društva utvrđenim tokom revizije, daje preporuke za njihovo otklanjanje i navodi aktivnosti koje je društvo preduzelo u skladu sa preporukama revizora iz prethodne godine.

9. Analize za potrebe Narodne banke Srbije sadrže:

1) analizu finansijskih izveštaja društva;

2) analizu kvaliteta poslovanja društva.

Analiza finansijskih izveštaja društva

10. Analiza finansijskih izveštaja društva sadrži kratak komentar revizora o: bilansu stanja, bilansu uspeha, izveštaju o ostalom rezultatu, izveštaju o tokovima gotovine, izveštaju o promenama na kapitalu i o napomenama uz finansijske izveštaje, sa posebnim osvrtom na pozicije kod kojih je došlo do znatnijih promena u odnosu na prethodni, odnosno najraniji uporedivi izveštajni period.

Analiza finansijskih izveštaja društva sadrži i opis eventualnih korekcija koje je izvršio revizor, odnosno društvo po nalazu revizora.

Analiza finansijskih izveštaja društva sadrži podatke i ocenu o posebno sastavljenom uporednom pregledu prihoda i rashoda i iskazanom rezultatu obavljanja poslova osiguranja vlasnika motornih vozila od odgovornosti za štetu pričinjenu trećim licima (u daljem tekstu: osiguranje od autoodgovornosti), u skladu sa posebnim zakonom.

Ako društvo, u skladu sa Zakonom o osiguranju, istovremeno obavlja poslove životnih i neživotnih osiguranja analiza finansijskih izveštaja sadrži i stav revizora o tome da li to društvo poslovne knjige vodi i u finansijskim izveštajima odvojeno iskazuje prihode, rashode i rezultate za životna i neživotna osiguranja, na način utvrđen odredbama tog zakona.

Poseban deo ove analize odnosi se na analizu i ocenu revizora o tome na koji način se vode poslovne knjige društva.

Analiza kvaliteta poslovanja društva

11. Analiza kvaliteta poslovanja društva odnosi se naročito na:

1) ispunjenost uslova u pogledu adekvatnosti kapitala;

2) stanje i promene tehničkih rezervi;

3) strukturu investicija i druge aktive društva;

4) sistem upravljanja u društvu;

5) informacioni sistem društva;

6) kadrovsku i organizacionu osposobljenost društva;

7) postupanje sa obrascima evidencije o polisama;

8) odštetne zahteve;

9) kanale prodaje osiguranja;

10) kriterijume za razvrstavanje indirektnih (opštih i zajedničkih) troškova i prihoda po vrstama osiguranja;

11) pokazatelje poslovanja;

12) nalaze eksternih kontrola.

12. U okviru analize ispunjenosti uslova u pogledu adekvatnosti kapitala navodi se da li je društvo u periodu obuhvaćenom revizijom ispunjavalo propisane uslove koji se odnose na adekvatnost kapitala.

Analiza iz stava 1. ove tačke sadrži i podatke o akcionarima koji su stekli/uvećali kvalifikovano učešće u osnovnom kapitalu društva (ime, adresa i iznos ulaganja), kao i podatke o akcionarima akcionara društva, sve do fizičkih lica - krajnjih vlasnika, odnosno do nivoa tržišno prepoznatljivih pravnih lica u smislu propisa kojim se bliže uređuje izdavanje saglasnosti za sticanje/uvećanje kvalifikovanog učešća u društvu.

13. Analiza stanja i promena tehničkih rezervi sadrži opis podataka koji su bili osnov za obračunavanje i iskazivanje pozicija na koje ovlašćeni aktuar daje mišljenje (tehničke rezerve - rezerve za prenosne premije, rezerve za neistekle rizike, rezerve za bonuse i popuste, rezervisane štete, matematička rezerva, rezerve za osiguranja kod kojih su osiguranici prihvatili da učestvuju u investicionom riziku, rezerve za izravnanje rizika i druge tehničke rezerve).

Analiza iz stava 1. ove tačke sadrži i opis stanja tehničkih rezervi na početku i na kraju godine, njihove promene tokom godine, kao i opis metoda koje društvo koristi za izračunavanje tehničkih rezervi, sa obrazloženjem efekata promena tih metoda na finansijski rezultat i položaj društva, ako je do njih došlo u periodu koji je obuhvaćen revizijom.

14. Analiza strukture investicija i druge aktive sadrži mišljenje o tome da li se društvo u periodu obuhvaćenom revizijom pridržavalo pravila investiranja sredstava osiguranja na način propisan Zakonom o osiguranju i podzakonskim aktima.

U analizi se detaljnije prikazuje i struktura investicionog portfolija društva, koji uključuje finansijske instrumente, depozite kod banaka, gotovinu i gotovinske ekvivalente, investicione nekretnine i sl., a posebno se daju podaci o investiranju sredstava tehničkih rezervi, sa posebnim osvrtom na investiranje sredstava matematičke rezerve.

Analiza sadrži i pregled strukture nematerijalnih ulaganja, nekretnina koje služe za obavljanje delatnosti, vlasničkih udela u zavisnim licima, kao i potraživanja društva.

15. U analizi sistema upravljanja u društvu navodi se da li društvo ima usvojene odgovarajuće procedure kojima se obezbeđuje adekvatan sistem internih kontrola i dosledna primena strategija, pravila i procedura za identifikovanje, merenje, procenu i upravljanje rizicima, kao i to da li društvo ima usvojene procedure za redovno izveštavanje organa društva i Narodne banke Srbije o načinu upravljanja rizicima.

Analiza iz stava 1. ove tačke sadrži i opis funkcionisanja interne revizije, sa podacima o tome da li je interna revizija organizovana na propisani način, o aktivnostima interne revizije u toku godine, kao i o izveštajima, nalazima i predloženim merama interne revizije i postupanju izvršnog i nadzornog odbora društva po tim nalazima i merama.

U analizi se daje i ocena o tome da li je ovlašćeni aktuar društva angažovan u skladu sa zakonom i kakvo je mišljenje dao na finansijske izveštaje društva.

16. U analizi informacionog sistema društva daje se mišljenje o tome da li je društvo ispunilo minimum standarda koji se odnose na upravljanje informacionim sistemom i upravljanje kontinuitetom poslovanja, u cilju postizanja adekvatnog nivoa zaštite društva u skladu s prirodom, obimom i složenošću poslovanja.

Analiza sadrži podatke i mišljenje o tome da li društvo ima uspostavljen odgovarajući okvir za upravljanje informacionim sistemom kojim se postiže bezbednost i funkcionalnost sistema i smanjuje izloženost rizicima informacionog sistema.

17. U analizi kadrovske i organizacione osposobljenosti društva navode se podaci o kadrovskoj strukturi društva sa ukupnim brojem zaposlenih: članovi nadzornog odbora (ime i prezime i naziv pravnog lica u kome su zaposleni) i izvršnog odbora; rukovodeći kadar, stručni kadar i pomoćno osoblje; daje se prikaz organizacione mreže društva sa organizacionim delovima (filijale, poslovne jedinice) i njihovim sedištem.

U analizi se navode i ukupne bruto i neto zarade, naknade i druga primanja predsednika i članova nadzornog odbora, kao i ukupne bruto i neto zarade, naknade i druga primanja predsednika izvršnog odbora i zbirno za ostale članove izvršnog odbora - ostvarene u društvu (posebno se navodi podatak o tome da li su zarade jednokratne ili redovne, odnosno da li su i u kom delu fiksne ili varijabilne).

18. U analizi postupanja sa obrascima evidencije o polisama daje se ocena revizora o tome da li se materijalna evidencija nepopunjenih polisa, ponuda i drugih obrazaca "stroge evidencije" u društvu i kod lica zaduženih tim obrascima vodi na propisani način.

Analiza sadrži i prikaz stanja obrazaca "stroge evidencije" po vrstama osiguranja (na početku i na kraju godine), promene stanja tih obrazaca u izveštajnom periodu (štampani, utrošeni - realizovani, stornirani), a ako je popisom utvrđena razlika između njihovog stvarnog i knjigovodstvenog stanja, navodi se način na koji je društvo knjigovodstveno stanje uskladilo sa stvarnim stanjem.

19. U analizi odštetnih zahteva navode se podaci iz knjige šteta, po vrstama osiguranja, upoređeni s relevantnim podacima iz glavne knjige, odnosno iz finansijskih izveštaja, i to:

- podaci o broju i iznosu šteta prenetih iz ranijeg perioda, prema godini nastanka (redovne i sudske);

- podaci o broju šteta prijavljenih u toku godine za koju se obavlja revizija;

- podaci o broju i iznosu šteta likvidiranih u toku godine, a posebno podaci o broju i iznosu isplaćenih šteta, prema godini nastanka (redovne i sudske);

- podaci o broju i iznosu rezervisanih prijavljenih šteta, prema godini nastanka (redovne i sudske).

Analiza sadrži i podatke o stepenu ažurnosti u rešavanju šteta i u isplati likvidiranih šteta, kao i stav revizora o tome da li društvo postupa u skladu sa odredbama propisa kojima se uređuju postupak i rokovi za odlučivanje o zahtevu za naknadu štete po ugovorima o osiguranju od autoodgovornosti.

20. U analizi kanala prodaje osiguranja revizor prikazuje strukturu ostvarene premije i isplaćene provizije po kanalima prodaje (direktna prodaja, društva za posredovanje/zastupanje u osiguranju, preduzetnici - zastupnici u osiguranju, banke, davaoci finansijskog lizinga, javni poštanski operator, tehnički pregledi, druga društva za osiguranje, odnosno druga lica koja obavljaju poslove prodaje polisa osiguranja) i daje ocenu o efikasnosti kanala prodaje osiguranja koje je društvo koristilo u izveštajnom periodu.

Analiza sadrži i podatke o najvećim društvima za posredovanje/zastupanje u osiguranju, preduzetnicima - zastupnicima u osiguranju i drugim licima koja su vršila poslove prodaje polisa osiguranja društva u izveštajnom periodu, kao i podatke o ostvarenim provizijama po tom osnovu.

21. U analizi kriterijuma za razvrstavanje indirektnih troškova i prihoda po vrstama osiguranja daje se opis kriterijuma na osnovu kojih društvo vrši razvrstavanje indirektnih troškova po vrstama osiguranja i posebno za osiguranje od autoodgovornosti.

Analiza sadrži i mišljenje revizora o objektivnosti i primerenosti kriterijuma iz stava 1. ove tačke, kao i o tome da li se dosledno primenjuju iz perioda u period.

22. U analizi pokazatelja poslovanja navode se podaci o: pokazateljima uspešnosti poslovanja društva (likvidnost, ekonomičnost i profitabilnost); strukturi prihoda i rashoda sa analizom profitabilnosti društva - po segmentima poslovanja za koje se utvrđuje poseban bilans uspeha; strukturi obaveza društva; pokazateljima o fizičkom obimu poslovanja (kvantitativni pokazatelji poslovanja), po vrstama osiguranja, kao i uporedni pregled ostvarenih rezultata u odnosu na planirane vrednosti i analiza uzroka ostvarenih, odnosno neostvarenih rezultata.

23. U analizi nalaza eksterne kontrole navodi se da li je društvo u periodu obuhvaćenom revizijom bilo predmet eksterne kontrole od strane nadležnih organa, po pitanjima drugih zakonskih i regulatornih zahteva, sa pregledom tih kontrola.

U analizi se daju i podaci o nalazima i merama eksterne kontrole, odnosno o postupanju organa društva po tim nalazima i merama.

Završne odredbe

24. Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o sadržini izveštaja o obavljenoj reviziji finansijskih izveštaja društva za osiguranje ("Službeni glasnik RS", br. 21/05, 24/05 i 54/05).

25. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 27. juna 2015. godine.