ODLUKA

O SNABDEVANJU VODOM

("Sl. list grada Subotice", br. 24/2014 i 14/2015)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti snabdevanja vodom za piće na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), opšta i posebna prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti i korisnika usluga i način vršenja nadzora u ovoj oblasti.

Član 2

Komunalna delatnost snabdevanja vodom za piće (u daljem tekstu: komunalna delatnost) je, u smislu ove odluke, delatnost pružanja sledećih komunalnih usluga: zahvatanje, prečišćavanje, prerada i isporuka vode vodovodnom mrežom do mernog instrumenta potrošača, obuhvatajući i merni instrument.

Voda za piće (u daljem tekstu: voda) je, u smislu ove odluke, voda koja se koristi za piće, preradu i proizvodnju hrane i predmeta opšte upotrebe, kao i ostale potrebe ljudi.

Član 3

Komunalnu delatnost iz člana 2. stav 1. ove odluke na teritoriji Grada obavlja Javno komunalno preduzeće "Vodovod i kanalizacija" Subotica (u daljem tekstu: vršilac komunalne delatnosti).

Član 4

Korisnici komunalnih usluga (u daljem tekstu: korisnici) iz člana 2. stav 1. ove odluke su fizička lica, pravna lica i preduzetnici kao vlasnici, zakupci ili korisnici po drugom osnovu nekretnina, priključenih na javni vodovod, koji iz njega koriste vodu, uz saglasnost vršioca komunalne delatnosti.

Član 5

Javni vodovod je, u smislu ove odluke, skup uzajamno povezanih tehničko-sanitarnih objekata i opreme, namenjenih da stanovništvu i privredi naselja obezbede vodu za piće koja ispunjava uslove u pogledu zdravstvene ispravnosti.

Javni vodovod čine komunalni objekti i postrojenja kao i oprema koji služe za obavljanje komunalne delatnosti.

II OPŠTE OBAVEZE VRŠIOCA KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 6

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da komunalnu delatnost obavlja kontinuirano i kvalitetno, u skladu sa usvojenim standardima za obavljanje te delatnosti, radi urednog zadovoljavanja potreba korisnika, obezbeđenja tehničkog, tehnološkog i ekonomskog jedinstva sistema i usklađenosti njegovog razvoja, sticanja dobiti i ostvarivanja drugog zakonom utvrđenog interesa.

Član 7

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da svoj rad i poslovanje organizuje na način kojim se obezbeđuje:

1. trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;

2. količina vode kojom se obezbeđuje određeni nivo komunalnih potreba korisnika;

3. zdravstvena i higijenska ispravnost vode prema propisanim standardima i normativima;

4. tačnost u pogledu isporuke vode, sigurnost korisnika u pogledu snabdevanja vodom i pouzdanost u pružanju usluga i informisanost potrošača korisnika;

5. preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koje služe za obavljanje komunalne delatnosti;

6. razvoj i unapređenje kvaliteta i vrste komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada;

7. zaštita životne sredine;

8. propisani red prvenstva u isporuci vode kada usled više sile, havarije, elementarne nepogode, epidemije i sl. dođe do smanjenja postojećih tehničkih kapaciteta, odnosno prestanka mogućnosti njihovog korišćenja;

9. ostvarivanje prava i obaveza korisnika kao i prava i obaveza za vršioca komunalne delatnosti u vršenju delatnosti.

Član 8

Vršilac komunalne delatnosti odgovoran je za pravilnu primenu svih standarda, propisa i tehničkih mera kojima se postiže propisani kvalitet vode.

Voda iz javnog vodovoda mora odgovarati standardima i propisima za vodu za piće.

Član 9

Vršilac komunalne delatnosti dužan je da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pružanju komunalnih usluga, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga.

Član 10

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalne delatnosti, vršilac komunalne delatnosti je dužan da odmah o tome obavesti sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat) i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.

Ukoliko vršilac komunalne delatnosti to ne učini u roku koji odredi nadležni sekretarijat, nadležni sekretarijat ima pravo da preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena na teret vršioca komunalne delatnosti.

Član 11

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalnih usluga, nadležni sekretarijat je dužan da:

1. odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad pravnih i fizičkih lica, ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2. preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

Vršilac komunalne delatnosti dužan je da po nalogu nadležnog sekretarijata vrši vanredne poslove u vezi sa obavljanjem komunalne delatnosti kada je to neophodno za zadovoljavanje potreba korisnika, uz obezbeđenje sredstava za te poslove.

Član 12

Vršilac komunalne delatnosti dužan je da uspostavi lako dostupne i besplatne kontakt linije za pomoć korisnicima u vezi s priključenjem na distributivnu mrežu i kvalitetom i korišćenjem komunalnih usluga.

III USLOVI I NAČIN OBAVLJANJA KOMUNALNE DELATNOSTI

1. Priključak na javni vodovod

Član 13

Svaki objekat koji se snabdeva vodom iz javnog vodovoda, mora imati svoj zaseban priključak.

Priključak počinje od spoja sa uličnom vodovodnom cevi, a završava se u skloništu za vodomer iza vodomera, a ispred drugog zatvarača.

Ukoliko ne postoji drugi zatvarač, priključak se završava kod prvog spoja iza vodomera, koji nije udaljen više od 10 cm od vodomera.

Ukoliko se objekat sastoji od stambenog i poslovnog dela, priključkom je moguće obezbediti vodu za snabdevanje stambenog dela i snabdevanje svakog poslovnog prostora zasebno, a ukoliko tehnički kapaciteti na mestu priključenja dozvoljavaju i za protivpožarnu zaštitu.

Izuzetno, na osnovu pismene saglasnosti korisnika čiji je objekat već priključen na javni vodovod i zainteresovanog fizičkog ili pravnog lica - vlasnika drugog objekta, ukoliko za to postoje tehnički ili razlozi ekonomičnosti, vršilac komunalne delatnosti može dozvoliti da se putem jednog priključnog voda snabdevaju vodom dva ili više objekata.

Zabranjeno je da korisnik bez saglasnosti vršioca komunalne delatnosti dozvoli da se objekat drugog fizičkog ili pravnog lica priključi na njegovu unutrašnju vodovodnu instalaciju ili priključni vod.

Uređaji i instalacije za snabdevanje vodom i obezbeđenje pritiska (hidrofor, bazen, regulatori pritiska, kao i unutrašnja hidrantska mreža i sl.) deo su unutrašnje instalacije korisnika, bez obzira gde su smešteni i njihovo održavanje vrši korisnik ili grupa korisnika o svom trošku.

Član 14

Korisnik postaje potrošač vode (u daljem tekstu: potrošač) kada od vršioca komunalne delatnosti dobije pismenu saglasnost za priključenje na javni vodovod, uz prethodnu kontrolu priključenja na unutrašnje instalacije i to u slučajevima kada se u jednu vodomernu šahtu postavlja više od dva vodomera.

Član 15

Potrošnja vode meri se vodomerom, a samo izuzetno po proceni ili drugom kriterijumu.

Potrošnja vode čitavog objekta meri se jednim vodomerom na priključku za taj objekat.

Izuzeci od stava 1. i 2. ovog člana mogu se dozvoliti samo u opravdanim slučajevima i po odredbama ove odluke.

Vršilac komunalne delatnosti će odobriti ugradnju individualnog vodomera ukoliko su ispunjeni svi uslovi propisani aktom kojim se uređuju uslovi i postupak za ugradnju individualnih vodomera.

Akt kojim se uređuju uslovi i postupak za ugradnju individualnih vodomera donosi vršilac komunalne delatnosti.

Kod svih kategorija potrošača ukoliko postoje tehničke mogućnosti, mogu se ugraditi individualni vodomeri.

U novoizgrađenim stambenim objektima sa više stanova, a koji se snabdevaju vodom preko zajedničkog glavnog vodomera, obavezna je ugradnja individualnog vodomera.

U objektima koji su priključeni na javni vodovod, individualni vodomeri mogu se ugraditi ukoliko svi potrošači u tom objektu prihvate ugradnju.

Izuzetno od stava 6. ovog člana, u opravdanim slučajevima (odsustvo vlasnika, nerešeni imovinsko - pravni odnosi, nedostatak novčanih sredstava i sl.) individualni vodomeri će se ugraditi samo kod dela potrošača, koji se snabdevaju vodom preko zajedničkog glavnog vodomera, ali ne manje od 75% od ukupnog broja potrošača.

Troškove ugradnje individualnog vodomera snosi potrošač, odnosno investitor.

Individualni vodomer predstavlja opremu potrošača, koji je dužan da istu održava.

Član 16

Sve vrste radova na javnom vodovodu i priključcima izvodi isključivo vršilac komunalne delatnosti.

Vršilac komunalne delatnosti može radove iz stava 1. ovog člana ustupiti drugom izvođaču u skladu sa odredbama Zakona o javim nabavkama.

Postavljanje vodomera, kao i svaku naknadnu radnju u cilju zamene - overe merila, demontaže i montaže radi otklanjanja kvara, kontrole potrošnje vode i sl., vrši vršilac komunalne delatnosti.

Postavljanje individualnih vodomera i zamenu vrši vršilac komunalne delatnosti, na trošak potrošača.

Vršilac komunalne delatnosti može da angažuje treća lica za postavljanje individualnih vodomera u skladu sa odredbama Zakona o javim nabavkama.

Kontrolu izvršenih radova iz stava 5. ovog člana kao i aktiviranje merila vrši vršilac komunalne delatnosti, na trošak potrošača.

Član 17

Zabranjeno je priključenje samostalnih sistema za snabdevanje vodom na instalacije javnog vodovoda.

Član 18

Svaki potrošač je dužan da svoje vodovodne instalacije održava u ispravnom stanju, da racionalno troši vodu i da se pridržava odredaba ove odluke.

Član 19

Objekti izgrađeni bez odobrenja nadležnog organa ne mogu se priključiti na javni vodovod.

Izuzetno od stava 1. ovog člana primenjivaće se odredbe zakona kojim se uređuje oblast planiranja i izgradnje.

Član 20

Unutrašnja vodovodna instalacija može se izvoditi samo na osnovu projekta koji je odobrio nadležni organ.

Saglasnost za priključenje na javni vodovod daje vršilac komunalne delatnosti.

Troškove izdavanja saglasnosti kao i troškove izrade priključka snosi podnosilac zahteva - potrošač.

Tehničke podatke potrebne za predračun i projekat unutrašnjih vodovodnih instalacija daje vršilac komunalne delatnosti.

Član 21

Svaki objekat koji se priključuje na javni vodovod mora imati priključni vod neposredno sa javnog uličnog vodovoda.

Svaki priključni vod mora biti snabdeven zatvaračem ispred vodomera i jednim zatvaračem iza vodomera.

Zatvarač iza vodomera nije sastavni deo priključka nego je deo unutrašnje instalacije objekta, koja je u vlasništvu potrošača.

Svaki priključni vod nazivnih dimenzija od 30 mm i većih mora biti snabdeven zatvaračem sa ugradbenom garniturom i uličnom kapom, neposredno iza mesta spajanja priključnog voda sa javnim cevovodom ili samo zatvaračem bez ugradbene garniture ukoliko je mesto spajanja, tj. početka priključnog voda u šahti.

Svaki priključni vod sa vodomerom nazivnih dimenzija 50 mm i većih, mora biti snabdeven vodomerom kombinovanog tipa.

Član 22

Prava i obaveze građana koji učestvuju sopstvenim sredstvima u izgradnji uličnog voda, regulisaće se u skladu sa važećim zakonskim propisima.

Član 23

Deo stambenog objekta koji ima zaseban ulaz ili čini samostalnu celinu, smatra se zasebnim objektom u smislu ove odluke i može imati svoj zaseban priključak na javni vodovod.

Izuzetno od odredbe stava 1. ovog člana, stambeni objekti u blokovima, u kojima se nalaze samo stanovi, mogu imati samo jedan priključak, ako to zahteva investitor, uz pismeno odobrenje vršioca komunalne delatnosti.

Član 24

Vršilac komunalne delatnosti može u izuzetnim slučajevima privremeno dozvoliti priključenje na javni vodovod preko susedne nepokretnosti, u slučaju kada ne postoje mogućnosti neposrednog priključenja i kada vlasnik te nepokretnosti za to da pismenu saglasnost.

Priključak iz stava 1. ovog člana mora se poništiti kada se izgradnjom vodovodne instalacije steknu uslovi za neposredno priključenje objekta na javni vodovod.

Prilikom izgradnje objekata, vršilac komunalne delatnosti može dozvoliti investitoru priključenje putem privremenog priključka u cilju izgradnje objekta.

Član 25

Zabranjeno je svojevoljno priključenje na javni vodovod.

Ukoliko se takav priključak izvede, vršilac komunalne delatnosti je dužan da ga isključi sa javnog vodovoda.

Upis bespravno izgrađenog priključka u evidenciju potrošača, može se izvršiti naknadno, isključivo pod uslovom da vlasnik takvog objekta uplati novčani iznos kao naknadu za upis po zvaničnom cenovniku vršioca komunalne delatnosti i ukoliko je izgrađen prema važećim propisima, a u protivnom troškove dovođenja u tehnički ispravno stanje snosi vlasnik tako izgrađenog priključka.

Član 26

Vodomeri moraju biti smešteni u posebnim zatvorenim skloništima izgrađenim prema određenim uslovima i dimenzijama, koje daje vršilac komunalne delatnosti i izvode se na teret vlasnika ili korisnika objekta - budućeg potrošača.

Individualni vodomeri mogu biti smešteni unutar objekta na instalacijama potrošača, a uslovi za njihovu ugradnju propisani su posebnim Pravilnikom o tehničkim uslovima i postupku za ugradnju individualnih vodomera.

Član 27

Vodomerno sklonište se izrađuje unutar građevinske parcele neposredno iza regulacione linije, a najviše do pet metara od te linije.

Vodomerno sklonište ne može biti smešteno unutar objekta.

Izuzetno od stava 2. ovog člana vodomerno sklonište može biti smešteno unutar objekta u slučajevima kada se regulaciona i građevinska linija poklapaju i kada objekti nemaju dvorišni ulaz, odnosno mogućnost izrade vodomernog skloništa.

U slučajevima iz stava 3. ovog člana vodomer se može postaviti u objektu, neposredno uz zid koji se nalazi na građevinskoj i regulacionoj liniji, prema uslovima koje utvrđuje vršilac komunalne delatnosti, tako da se prolaskom kroz temeljni zid obezbedi trajna zaštita vodovodne cevi od sleganja objekta.

U slučaju kada se vodomer postavlja unutar objekta, a ukoliko potrošač namerava da vrši prenamenu prostora u kojem se nalazi vodomer, dužan je da o tome obavesti vršioca komunalne delatnosti radi dobijanja saglasnosti za izmeštanje vodomera.

Ukoliko ne postoje tehnički uslovi za izmeštanje vodomera, potrošač ne može da dobije saglasnost za izmeštanje vodomera.

Član 28

Potrošači (vlasnici ili korisnici objekta) održavaju vodomerno sklonište o svom trošku i brinu se da ono bude suvo, čisto, uredno i uvek pristupačno za vršenje poslova iz delatnosti vršioca komunalne delatnosti.

Obaveza potrošača je da vodomerno sklonište uvek bude zatvoreno - obezbeđeno ispravnim poklopcem sa ručicom za podizanje, kako bi se sprečilo fizičko povređivanje ljudi, oštećenje vozila i ulaz atmosferskih voda.

Zabranjeno je odlaganje stvari, otpada, parkiranje vozila i slično, iznad vodomernog skloništa.

Sklonište u kome je otežano obavljanje poslova iz delatnosti vršioca komunalne delatnosti potrošač ili grupa potrošača dužna je da prilagodi propisanim dimenzijama.

Ukoliko zbog stanja skloništa preti opasnost po zagađenje instalacija sistema vodosnabdevanja i ukoliko vršilac komunalne delatnosti ne može da obavlja poslove iz svoje delatnosti, potrošač će biti privremeno isključen sa sistema vodosnabdevanja, sve dok se vodomerno sklonište ne prilagodi propisanim uslovima.

Član 29

Nabavku i zamenu vodomera koja je nastala kao posledica oštećenja vodomera usled nebrige potrošača, vrši vršilac komunalne delatnosti, na teret potrošača.

Nabavku, ugradnju i zamenu vodomera vrši vršilac komunalne delatnosti, o svom trošku.

Član 30

Na mestu spoja ispred vodomera montira se zaštitni PVC prsten, obeležen serijskim evidencionim brojem, koji sprečava neovlašćeno manipulisanje vodomerom.

Vršilac komunalne delatnosti vrši postavljanje i uklanjanje zaštitnog PVC prstena.

Zabranjeno je da potrošač vrši neovlašćeno manipulisanje vodomerom u delu koji se odnosi na oštećenje ili uklanjanje plombe sa vodomera.

Član 31

Pre isteka perioda važnosti overe vodomera potrošač se obaveštava o nastupajućoj zameni vodomera za tekuću godinu.

Potrošač je dužan da obezbedi i omogući pristup i izvršenje zamene vodomera.

Član 32

Ukoliko oceni da za to postoje tehnički ili razlozi ekonomičnosti, kao i tehnički uslovi, vršilac komunalne delatnosti može, uz saglasnost potrošača, da u jednom vodomernom skloništu ugradi više paralelnih vodomera.

2. Održavanje priključnog voda

Član 33

Vršilac komunalne delatnosti nadležan je za vršenje popravki i izmena na priključnom vodu do vodomera.

Za izvođenje radova iz stava 1. ovog člana nije potrebna saglasnost potrošača, ali je vršilac komunalne delatnosti dužan da ga o tome unapred obavesti, a ako je popravka bila hitna, potrošač će se o tome naknadno obavestiti.

Član 34

Kvarovi na vodomeru sa ventilima ispred i iza vodomera koji nastanu krivicom potrošača, kao i kvarovi izazvani neispravnošću unutrašnje instalacije ili usled fizičkog oštećenja od strane potrošača, popravljaju se od strane vršioca komunalne delatnosti, a na trošak potrošača.

Kvarove utvrđuje stručno lice iz ovlašćenog preduzeća vršioca komunalne delatnosti, uz prisustvo potrošača.

Kvarovi ili oštećenja priključka koji nastanu krivicom ili nepažnjom potrošača ili trećeg lica, popravljaju se od strane vršioca komunalne delatnosti, a na trošak potrošača, odnosno trećeg lica.

Svaki kvar ili oštećenje priključka ili vodomera potrošač ili treće lice dužan je da odmah prijavi vršiocu komunalne delatnosti, koje će u roku od 48 sati preduzeti mere za otklanjanje kvara.

Član 35

Prilikom radova na izmeni postojećeg stanja priključka na javni vodovod, vršilac komunalne delatnosti vrši izvođenje radova o trošku investitora koji zahteva izmenu postojećeg stanja.

3. Zaštitne mere

Član 36

Zabranjeno je priključenje vodovodne instalacije na priključni vod ispred vodomera.

Član 37

Zabranjeno je svako neovlašćeno rukovanje zatvaračima na javnom vodovodu.

Zatvaranje ventila ispred vodomera može izvršiti potrošač samo u slučaju većeg kvara na vodomeru ili ventilu za vodomer, s tim da je dužan da o tome odmah obavesti vršioca komunalne delatnosti.

Član 38

Potrošač je dužan da svoje vodovodne instalacije zaštiti od oštećenja i kvarova i da blagovremeno preduzme mere u cilju zaštite priključnog voda i instalacija od smrzavanja.

Član 39

U cilju kontrole odredaba ove odluke, zaposleni kod vršioca komunalne delatnosti ovlašćeni su da pregledaju unutrašnje instalacije vodovoda i vodomerna skloništa, naročito ukoliko kod potrošača postoje samostalni sistemi za snabdevanje vodom, uređaji za povećanje pritisaka, uređaji za napajanje centralnog grejanja i drugi uređaji koji mogu naneti štetu javnom vodovodu.

Član 40

Vlasnik odnosno korisnik nepokretnosti koja se nalazi ispod, iznad ili pored objekata, cevovoda, priključnih vodova ili instalacija javnog vodovoda, ne može da obavlja radove koji bi mogli da ometaju vršenje komunalne delatnosti.

Član 41

Izvođač radova na podzemnim instalacijama koje su položene ispod, iznad ili pored objekata, cevovoda, priključnih vodova ili instalacija javnog vodovoda, dužan je da preduzme sve neophodne mere u cilju zaštite odnosno obezbeđenja vodovodnih instalacija od oštećenja ili kvara.

Izvođač radova iz stava 1. ovog člana dužan je da pre početka izvođenja radova pismenim putem obavesti vršioca komunalne delatnosti o nameri izvođenja radova i o merama koje će preduzeti u cilju zaštite instalacija javnog vodovoda.

Vršilac komunalne delatnosti vrši nadzor prilikom izvođenja radova.

Ukoliko vršilac komunalne delatnosti zbog načina izvođenja radova ili zbog nedovoljnosti zaštitnih mera smatra da preti opasnost od oštećenja ili kvara na instalacijama javnog vodovoda, obratiće se nadležnom sekretarijatu.

Izvođač radova je dužan da postupi po odluci nadležnog sekretarijata.

Član 42

Na površinama ispod kojih su položene instalacije javnog vodovoda zabranjeno je odlagati otpadni materijal.

IV OBRAČUN I PLAĆANJE NAKNADE ZA POTROŠENU VODU

Član 43

Naknadu za potrošenu vodu iz javnog vodovoda plaćaju potrošači po kubnom metru isporučene vode.

Član 44

Cena vode obračunata po jednom kubnom metru određuje se odlukom nadležnog organa vršioca komunalne delatnosti na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom kojim se uređuje oblast komunalnih delatnosti, na koju saglasnost daje Skupština grada Subotice (u daljem tekstu: Skupština).

Cena vode iz stava 1. ovog člana utvrđuje se za sledeće kategorije potrošača:

1. korisnici u individualnom i kolektivnom stanovanju (u daljem tekstu: domaćinstva),

2. korisnici u poslovnom prostoru,

3. beneficirani potrošači i potrošači iz kategorije zanatstva.

Kategorije potrošača utvrđuje Skupština. Naknadu za pogonsku spremnost po svakom ispostavljenom računu za sve kategorije potrošača formira ovlašćeno preduzeće, a na njeno formiranje saglasnost daje Skupština.

Član 45

Potrošnja vode do 25 kubnih metara mesečno u individualnim stambenim objektima obračunava se po ceni koja važi za domaćinstva, a razlika u potrošnji preko 25 kubnih metara obračunava se po ceni koja važi za korisnike u poslovnom prostoru.

Član 46

Potrošači koji obavljaju poslovnu delatnost u individualnim ili zajedničkim stambenim objektima moraju plaćati utrošenu vodu po ceni koja važi za korisnike u poslovnom prostoru.

Član 47

Potrošnja vode se naplaćuje prema količini izmerenoj vodomerom, a izuzetno prema proceni.

Potrošnja vode se izračunava prema razlici stanja brojila na vodomeru na kraju i na početku vremenskog perioda očitavanja vodomera.

Kod obračuna se čitaju samo celi kubni metri.

Vršilac komunalne delatnosti ne sme obračunavati potrošnju vode, niti izdavati račune na osnovu očitavanja sa vodomera koje nije kontrolisalo - overilo nadležno kontrolno telo i na kojima nema plombe kao dokaza o overi vodomera.

Vršilac komunalne delatnosti može obračunavati potrošnju vode i izdavati račune i na osnovu pokazivanja individualnih mernih instrumenata - vodomera, koji su ugrađeni za merenje potrošnje vode jednog potrošača, s tim što su korisnici individualnog vodomera u objektima u kojima su u sve stanove i poslovne prostore ugrađeni individualni vodomeri dužni da plaćaju i deo potrošene vode sa glavnog vodomera na vodovodnom priključku tj. razliku izme u zbira potrošene količine vode preko svih individualnih vodomera i pročitanog stanja sa glavnog vodomera, na jednake delove - "rastur vode".

Član 48

Potrošač ima pravo da traži ispitivanje ispravnosti vodomera - vanredni pregled.

Ukoliko potrošač podnese zahtev za vanredni pregled vodomera u upotrebi, primenjivaće se odredbe Zakona o metrologiji.

Član 49

U slučaju neispravnog rada vodomera, kao i u drugim slučajevima kada se vodomerom ne može izmeriti potrošena količina vode, potrošnju će utvrditi vršilac komunalne delatnosti na osnovu poslednjeg uporedivog obračunskog perioda kada je vodomer ispravno prikazivao stanje.

Član 50

Utvrđivanje količine utrošene vode vrši se očitavanjem vodomera za sve kategorije potrošača, izuzev potrošača koji nemaju ugrađeni vodomer, a kojima se potrošnja utvrđuje prema proceni vršioca komunalne delatnosti.

Očitavanje vodomera kod korisnika u poslovnom prostoru, beneficiranih potrošača i potrošača iz kategorije zanatstva, kao i kod korisnika u kolektivnom stanovnju, vrši se mesečno.

Očitavanje vodomera kod korisnika u individualnom stanovanju vrši se najmanje tri puta godišnje.

U zimskom periodu ne vrši se očitavanje vodomera.

Član 51

Na osnovu izvršenog očitavanja vodomera, mesečno se potrošačima dostavljaju računi za pružene usluge.

U stambenim objektima sa više stanova, zaduženja se raspoređuju po broju članova za svaki stan.

Za korisnike u poslovnom prostoru koji delatnost vrše u stambenim objektima sa više stanova, a priključeni su na zajednički vodomer, zaduženja se obračunavaju prema broju članova prijavljenih od strane predsednika skupštine stanara ili ovlašćenog predstavnika stambene zgrade.

Za korisnike u individualnom stanovanju, utvrđuje se mesečni iznos akontacije na osnovu potrošnje ostvarene u istom periodu prethodne godine.

Obračun utroška vode vrši se prema očitavanju vodomera i dostavlja se potrošačima u roku od 15 dana od dana očitavanja vodomera.

Član 52

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da račune za pružene komunalne usluge dostavlja bez kašnjenja i u rokovima koji omogućavaju da potrošač prati ostvarenu potrošnju i zaduženje za obračunski period od najviše mesec dana.

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da u računu za pružene komunalne usluge navede elemente koji potrošaču omogućavaju da:

2. proverava i prati iznos svog zaduženja;

3. ostvaruje uvid u tekuću potrošnju radi provere ukupne potrošnje prema pruženom kvalitetu usluge.

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da potrošaču bez naknade na njegov zahtev dostavi detaljnu specifikaciju računa.

Član 53

Potrošači za koje se utrošak vode utvrđuje najmanje jednom mesečno (pravna lica) u obavezi su da naknadu za utrošenu vodu izmire u roku od 10 dana od dostavljanja računa.

Potrošači u stambenim objektima sa više stanova i u individualnim stambenim objektima svoju obavezu za utrošenu vodu vrše plaćanjem: putem inkasanata, na šalterima pošte, banke ili na blagajnama vršioca komunalne delatnosti, kao i elektronskim plaćanjem putem interneta, dužni su da svoju obavezu izmire do kraja tekućeg meseca za prethodni mesec.

Potrošačima u individualnim stambenim objektima koji utrošenu vodu plaćaju akontativno, visina akontacije utvrđuje se na osnovu utroška vode za isti period iz predhodne godine.

U slučaju kada je na vodomer koji pripada kategoriji korisnika u poslovnom prostoru priključen i potrošač (ili više njih), koji pripadaju nekoj drugoj kategoriji, obračun će se vršiti po osnovu učešća u ukupnoj potrošnji. Raspodelu ukupnog utroška vlasnik vodomera je dužan da dostavi vršiocu komunalne delatnosti i da se obračun vrši na osnovu dostavljene procentualne raspodele i na osnovu evidentirane kategorije.

Član 54

Potrošena voda se ne plaća:

za gašenje požara iz javnih hidranata,

za gašenje požara iz interne vodovodne instalacije, koje se dokazuje pismenim dokumentom ovlašćenog organa o nastalom požaru.

U slučaju iz stava 1. ovog člana utrošak vode procenjuje se u skladu sa članom 48. ove odluke, a u slučaju iz stava 1. tačke 2. ovog člana potrošač je dužan da izvesti vršioca komunalne delatnosti u roku od 24 časa.

V ŠTEDNJA VODE

Član 55

Za vreme nestašice vode vršilac komunalne delatnosti daje uputstva potrošačima o preduzimanju mera u cilju ublažavanja posledica nestašice vode.

Potrošači se moraju pridržavati dobijenih uputstava.

Član 56

U slučaju veće nestašice vode i drugih teškoća u vezi snabdevanja vodom vršilac komunalne delatnosti je dužno da preduzme tehničke mere za ograničenje potrošnje.

Vršilac komunalne delatnosti može u slučaju nestašice vode i drugih problema u vezi snabdevanja vodom, predložiti nadležnom sekretarijatu da propiše trošenje vode, ograničenja ili način trošenja vode pojedinim kategorijama potrošača (pranje i polivanje ulica, polivanje parkova, punjenje bazena, upotreba vodoskoka i sl.), kao i način kontrole i sprovođenje propisanih ograničenja.

VI JAVNI IZLIVI

Član 57

Ukoliko ovlašćene službe vrše proveru pritiska na hidrantskoj mreži i zbog toga skidaju plombe sa zatvarača, dužne su pismeno obavestiti vršioca komunalne delatnosti o lokaciji i korisnicima.

Nakon izvršene provere vršilac komunalne delatnosti ponovo plombira zatvarače.

Javno preduzeće koje obavlja komunalnu delatnost i koje za svoje potrebe koristi vodu sa protivpožarnih hidranata na javnom vodovodu na mestima na kojima nisu ugrađeni vodomeri, ima obavezu da pismeno evidentira utrošene količine vode na mesečnom nivou sa naznakom tačne lokacije mesta utroška - hidranta i da ih narednog meseca dostavi vršiocu komunalne delatnosti radi evidencije.

VII ZATVARANJE DOVODA VODE

Član 58

Potrošač može otkazati pružanje usluge.

Otkaz se daje pismeno a može biti trajan ili privremen.

Pružanje usluge se može otkazati trajno samo za porušeni objekat uz potpisanu saglasnost o poništenju priključka, a privremeno za objekat u kojem niko ne stanuje ili se privremeno ne upotrebljava, za šta je potrebno da potrošač uputi vršiocu komunalne delatnosti zahtev za privremeni prekid korišćenja usluga.

Vršilac komunalne delatnosti će u prisustvu potrošača izvršiti očitavanje i evidentiranje stanja vodomera i nakon što potrošač ispusti vodu iz instalacije isključiće ga sa sistema vodosnabdevanja.

Troškove otkaza kao i troškove ponovnog priključenja na javni vodovod snosi potrošač.

Član 59

Zatvaranje dovoda vode vršilac komunalne delatnosti vrši isključenjem potrošača sa javnog vodovoda ili privremenim uskraćivanjem isporuke vode.

Isključenje potrošača sa javnog vodovoda i privremeno uskraćivanje isporuke vode potrošaču vrši se u slučajevima, pod uslovima i na način propisan ovom odlukom.

Član 60

Vršilac komunalne delatnosti može isključiti potrošača sa javnog vodovoda odnosno može uskratiti pružanje komunalne usluge, ako potrošač ne izmiruje svoje obaveze za pružene usluge neprekidno u roku od 60 dana od dana dospeća prvog neplaćenog računa, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano.

Vršilac komunalne delatnosti je dužan da pre isključenja u smislu stava 1. ovog člana, potrošača u pismenoj formi:

1) upozori na obavezu ispunjenja obaveze po osnovu ugovora o pružanju usluga od opšteg ekonomskog interesa,

2) obavesti da obaveze iz tačke 1) ovog stava može ispuniti u roku od najviše 30 dana od dana dostavljanja pismenog obaveštenja.

Ukoliko potrošač ospori postojanje ili visinu obaveze iz stava 1. ovog člana i nastavi da uplaćuje račune za pružene usluge, vršilac komunalne delatnosti ne može isključiti potrošača sa javnog vodovoda i uskratiti mu pružanje komunalne usluge do okončanja sudskog postupka čiji je predmet osporavana obaveza, osim ako posebnim zakonom nije drugačije propisano.

Član 61

Vršilac komunalne delatnosti može potrošaču privremeno da uskrati isporuku vode i u sledećim situacijama:

- ukoliko se potrošač samovoljno priključi na javni vodovod ili ako bez saglasnosti vršioca komunalne delatnosti na svoju unutrašnju instalaciju ili priključak izvrši priključenje objekta drugog fizičkog ili pravnog lica,

- kod otkaza potrošnje vode,

- ukoliko je sklonište vodomera zagađeno, zatrpano, nepristupačno ili neuslovno, a potrošač nije uklonio nedostatke ni posle pismene opomene od strane vršioca komunalne delatnosti,

- kada stanje instalacije potrošača ugrožava zdravlje potrošača i ostalih korisnika, odnosno kvalitet vode u javnom vodovodu,

- kada nastane kvar ili smetnja na potrošačevoj vodovodnoj instalaciji,

- ukoliko se potrošač ne pridržava uputstva o načinu potrošnje vode iz člana 57. ove odluke i mera koje propiše nadležni sekretarijat,

- kada potrošač preduzme bilo kakve radnje na vodomeru ili priključku za koje nije ovlašćen,

- u slučaju kada potrošač izvrši priključenje samostalnih sistema za snabdevanje vodom na instalacije javnog vodovoda,

- u slučaju kada nakon izvršenog tehničkog prijema objekta investitor ne dostavi vršiocu komunalne delatnosti podatke o novim vlasnicima ili zakupcima objekta i

- u slučaju kada potrošač ne obezbedi adekvatno odvođenje vode.

Član 62

Po prestanku razloga zbog kojih je došlo do isključenja, vršilac komunalne delatnosti je obavezan da izvrši ponovno priključenje potrošača odmah, a najkasnije u roku od dva dana od dana prijave otklanjanja uzroka isključenja.

Troškove isključenja i ponovnog priključenja i druge troškove do kojih dolazi u situacijama iz člana 61. stav 1. ove odluke snosi potrošač.

Član 63

Ukoliko potrošač ne izmiri svoje obaveze iz člana 60. ove odluke ni nakon privremenog isključenja sa sistema vodosnabdevanja, vršilac komunalne delatnosti će mu nakon isteka roka od tri meseca trajno uskratiti isporuku vode, odnosno izvršiće poništenje priključka.

Član 64

Potrošač je dužan da odjavi korišćenje usluge ukoliko trajno prestaje da koristi stambene odnosno poslovne prostorije zbog otuđenja ili iseljenja iz istih.

U slučaju iz stava 1. ovog člana potrošač je dužan da vršiocu komunalne delatnosti dostavi pismeni otkaz, najkasnije 15 dana od dana nastale promene.

Pismeni otkaz sadrži:

- ime i prezime, JMBG i adresu dotadašnjeg potrošača,

- ime i prezime, JMBG i adresu novog potrošača,

- dokaz o prenosu vlasništva, odnosno prava korišćenja,

- broj i adresu obračunskog mesta.

Do dostavljanja pismenog otkaza za sve obaveze korišćenja usluge odgovoran je dotadašnji potrošač.

VIII OBAVEZE POTROŠAČA

Član 65

Potrošač je dužan da:

1. pisanim putem podnese zahtev za priključenje na javni vodovod, uz dostavljanje podataka i dokaza koji se traže u skladu sa odredbama ove Odluke,

2. prijavi sve promene od značaja za isporuku vode, najkasnije 5 dana od dana nastanka promene,

3. održava svoje kućne vodovodne instalacije u ispravnom stanju,

4. kada uoči kvar na vodovodnom priključku preko kog je priključen na javni vodovod odmah o tome obavesti vršioca komunalne delatnosti,

5. se stara i održava o svom trošku vodomerni šaht,

6. dozvoli i omogući pristup ovlašćenim zaposlenima vršioca komunalne delatnosti u objekat ili poseban deo objekta, odnosno parcelu na kojoj se nalazi objekat, radi očitavanja vodomera, održavanja vodovodnog priključka i kontrole uticaja kućnih vodovodnih instalacija na javni vodovod,

7. održava o svom trošku individualni vodomer za merenje sopstvene potrošnje vode i u slučaju kvara odmah o tome obavesti vršioca komunalne delatnosti,

8. vršiocu komunalne delatnosti plaća naknadu za pružene komunalne usluge.

IX NADZOR

Član 66

Nadzor nad primenom ove odluke vrši Sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan za komunalne poslove.

Član 67

Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke obavlja nadležni sekretarijat putem komunalnog inspektora.

Član 68

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor, osim zakonom propisanih prava i dužnosti, ima i sledeća prava i dužnosti:

1. da proverava da li vršilac komunalne delatnosti svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa članom 7. ove odluke;

2. da proverava da li vršilac komunalne delatnosti postupa u skladu sa članom 9. ove odluke;

3. da proverava da li potrošač svoje vodovodne instalacije održava u ispravnom stanju, da racionalno troši vodu i da se pridržava odredaba ove odluke (član 18);

4. da proverava da li potrošač postupa u skladu sa članom 28. stav 2. ove odluke;

5. da proverava da li vršilac komunalne delatnosti preduzeo tehničke mere za ograničenje potrošnje u skladu sa članom 56. stav 1. ove odluke;

6. da proverava da li potrošač postupa u skladu sa članom 65. ove odluke.

Član 69

U vršenju inspekcijskog nadzora komunalni inspektor je ovlašćen da:

1. naloži rešenjem vršiocu komunalne delatnosti da svoj rad i poslovanje organizuje u skladu sa članom 7. ove odluke;

2. naloži rešenjem potrošaču da svoje vodovodne instalacije održava u ispravnom stanju, da racionalno troši vodu i da se pridržava odredaba ove odluke (član 18.);

3. naloži rešenjem potrošaču da postupa u skladu sa članom 28. stav 2. ove odluke;

4. naloži rešenjem vršiocu komunalne delatnosti da preduzme tehničke mere za ograničenje potrošnje (član 56. stav 1);

5. izda prekršajni nalog;

6. podnosi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, odnosno prijavu za privredni prestup ili krivično delo ukoliko oceni da je povredom propisa učinjen prekršaj, privredni prestup ili krivično delo;

7. preduzima druge mere utvrđene zakonom, podzakonskim propisima i ovom odlukom.

Član 70

Ako komunalni inspektor prilikom vršenja nadzora utvrdi da propis nije primenjen ili da je nepravilno primenjen, u roku koji ne može biti duži od 15 dana od dana izvršenog nadzora doneće rešenje o otklanjanju utvrđene nepravilnosti i odrediće rok za njeno otklanjanje.

Na rešenje komunalnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.

O žalbi veće odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

Žalba ne odlaže izvršenje rešenja komunalnog inspektora.

Rešenje Gradskog veća je konačno u upravnom postupku i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Član 71

Komunalni inspektor u obavljanju poslova sarađuje sa komunalnom policijom i inspekcijskim službama Republike Srbije, u skladu sa zakonom.

Saradnja iz stava 1. ovog člana obuhvata naročito: međusobno obaveštavanje, razmenu informacija, pružanje neposredne pomoći i preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti od značaja za obavljanje poslova komunalne inspekcije.

Član 72

Protiv rešenja komunalnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.

O žalbi veće odlučuje u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

Žalba ne odlaže izvršenje rešenja komunalnog inspektora.

Rešenje Gradskog veća je konačno u upravnom postupku i protiv njega se može pokrenuti upravni spor.

Član 73

Komunalno-policijske i druge poslove nad obavljanjem komunalne delatnosti u skladu sa ovom odlukom, vrši Komunalna policija.

Član 74

U obavljanju poslova Komunalne policije, komunalni policajac, pored ovlašćenja propisanih zakonom, ovlašćen je da:

1) izda prekršajni nalog;

2) podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo;

3) podnese zahtev za vođenje prekršajnog postupka.

Ukoliko komunalni policajac, u obavljanju komunalno-policijskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

X KAZNENE ODREDBE

Član 75

Novčanom kaznom od 50.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj vršilac komunalne delatnosti:

1. ako ne postupi u skladu sa članom 9. ove odluke;

2. ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora donetog po ovlašćenju iz člana 69. stav 1. tačka 1. i 4. ove odluke.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 5.000 do 75.000 dinara.

Član 76

Novčanom kaznom od 50.000 do 1.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice:

1. ako dozvoli da se objekat drugog fizičkog ili pravnog lica priključi na njegovu unutrašnju vodovodnu instalaciju ili priključni vod bez saglasnosti vršioca komunalne delatnosti (član 13. stav 6.);

2. ako priključi samostalni sistem za snabdevanje vodom na instalacije javnog vodovoda (član 17.);

3. ako se svojevoljno priključi na javni vodovod (član 25. stav 1.);

4. ako vrši neovlašćeno manipulisanje vodomerom u delu koji se odnosi na oštećenje ili uklanjanje plombe sa vodomera (član 30. stav 3.);

5. ako priključi vodovodnu instalaciju na priključni vod ispred vodomera (član 36);

6. ako neovlašćeno rukovodi zatvaračima na javnom vodovodu (član 37. stav 1.);

7. ako ne postupi u skladu sa članom 65. ove odluke;

8. ako ne postupi po rešenju komunalnog inspektora donetog po ovlašćenju iz člana 69. stav 1. tačka 2. i 3. ove odluke. Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 5.000 do 75.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 10.000 do 250.000 dinara.

Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se fizičko lice novčanom kaznom od 5.000 do 75.000 dinara.

Član 77

Za prekršaj ako postupi suprotno zabrani iz člana 28. stav 3. ove odluke izdaje se prekršajni nalog u iznosu od:

1) za fizičko lice

2.500,00 dinara;

2) za odgovorno lice u pravnom licu

2.500,00 dinara;

3) za preduzetnike

10.000,00 dinara:

4) za pravna lica

10.000,00 dinara.

Član 78

Prekršajni nalog sadrži sledeće pouke i upozorenja:

1) da se lice protiv koga je izdat prekršajni nalog ako prihvati odgovornost i u roku od osam dana od dana prijema prekršajnog naloga plati polovinu izrečene kazne oslobađa plaćanja druge polovine izrečene novčane kazne;

2) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog može prihvatiti odgovornost za prekršaj i nakon isteka roka od osam dana od prijema prekršajnog naloga ako pre postupka izvršenja dobrovoljno plati celokupan iznos izrečene novčane kazne;

3) da lice protiv koga je izdat prekršajni nalog koje ne prihvata odgovornost za prekršaj ima pravo da u roku od osam dana od prijema prekršajnog naloga podnese zahtev za sudsko odlučivanje tako što će lično ili preko pošte predati prekršajni nalog nadležnom prekršajnom sudu uz naznačenje suda kome se zahtev podnosi;

4) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog biti dužno da pored plaćanja novčane kazne utvrđene prekršajnim nalogom nadoknadi sudske troškove u slučaju da zatraži sudsko odlučivanje a sud utvrdi da je odgovoran za prekršaj;

5) da će prekršajni nalog postati konačan i izvršan po proteku roka od osam dana od dana prijema ako lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u tom roku ne plati novčanu kaznu ili ne zahteva sudsko odlučivanje o izdatom prekršajnom nalogu;

6) da će lice protiv koga je izdat prekršajni nalog u slučaju prinudnog izvršenja izrečene novčane kazne, biti dužno da nadoknadi troškove izvršenja određene rešenjem o prinudnoj naplati;

7) da će se fizičkom licu, preduzetniku i odgovornom licu u pravnom licu protiv koga je izdat prekršajni nalog neplaćena novčana kazna zameniti kaznom zatvora ili radom u javnom interesu.

XI PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 79

Vršilac komunalne delatnosti će posebnim pravilnikom, u skladu sa važećim zakonom i drugim propisima koji uređuju ovu oblast, bliže urediti način rešavanja reklamacija i žalbi podnetih od strane potrošača.

Član 80

Stupanjem na snagu ove odluke, prestaje da važi Odluka o javnom vodovodu ("Službeni list Opštine Subotica", br. 4/98, 4/99, 13/00 i 18/00).

Član 81

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotica".