ODLUKAO USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD POSLOVANJEM DRUŠTVA ZA OSIGURANJE/REOSIGURANJE I DRUGIH SUBJEKATA NADZORA U DELATNOSTI OSIGURANJA("Sl. glasnik RS", br. 51/2015) |
1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja nadzora nad poslovanjem društva za osiguranje/reosiguranje (u daljem tekstu: društvo), kao i nadzor nad obavljanjem poverenih poslova društva, koji vrši Narodna banka Srbije, u skladu sa Zakonom o osiguranju (u daljem tekstu: Zakon) i drugim zakonom po kome je Narodna banka Srbije nadležna za vršenje nadzora nad poslovanjem društva.
Odredbe ove odluke shodno se primenjuju i na vršenje nadzora nad poslovanjem društva za posredovanje/zastupanje u osiguranju i zastupnika u osiguranju, kao i nad poslovima zastupanja u osiguranju koje, na osnovu prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije, obavljaju banka, davalac finansijskog lizinga i javni poštanski operator koji imaju sedište u Republici Srbiji i osnovani su u skladu sa zakonom.
Nadzor nad poslovanjem društva
2. Narodna banka Srbije nadzor nad poslovanjem društva vrši kontinuiranim praćenjem tog poslovanja, odnosno solventnosti društva, uz ocenu rizičnog profila, odnosno rizika kojima je društvo izloženo ili može biti izloženo u svom poslovanju, kao i praćenjem obuhvatnosti i pouzdanosti uspostavljenog sistema upravljanja u društvu i korporativnog upravljanja, praćenjem transparentnosti poslovanja i tržišnog ponašanja, proverom ispravnosti evidentiranja poslovnih promena u poslovnim knjigama i usklađenosti poslovanja društva sa zakonom i propisima, odnosno načelima poslovanja utvrđenim Zakonom, kao i drugih pitanja koja su predmet nadzora, pri čemu utvrđuje i nezakonitosti i nepravilnosti u poslovanju društva.
Nezakonitostima u poslovanju društva (u daljem tekstu: nezakonitosti) smatraju se stanja, odnosno postupci koji nisu u skladu s propisima kojima se uređuje poslovanje društva.
Nepravilnostima u poslovanju društva (u daljem tekstu: nepravilnosti) smatraju se stanja, odnosno postupci koji nisu u skladu s poslovnim politikama i internim aktima društva, kao i pravilima struke osiguranja i aktuarske struke, dobrim poslovnim običajima i poslovnom etikom, odnosno nedosledna primena politika i akata, kojom se ugrožava poslovanje tog društva, posebno u vezi sa organizacionim zahtevima i sistemom upravljanja rizicima.
3. Nadzor nad poslovanjem društva zasniva se na proceni rizika u tom poslovanju i vrši se posrednom i neposrednom kontrolom, kao i izricanjem mera nadzora, odnosno novčanih kazni društvu.
Narodna banka Srbije nadzorom kvalitativno i kvantitativno procenjuje poslovanje društva, utvrđuje njegov rizični profil i značajne aktivnosti njegovog poslovanja, identifikuje rizike koji su nastali ili mogu nastati u vezi s tim aktivnostima i ocenjuje te rizike i kvalitet upravljanja njima.
4. Narodna banka Srbije nadzor nad društvima vrši na osnovu:
- izveštaja i druge dokumentacije koju društvo dostavlja na osnovu propisa, odnosno na zahtev Narodne banke Srbije;
- analize tržišnog ponašanja društva i prigovora korisnika usluge osiguranja u vezi s radom društva koji su podneti tom društvu, odnosno Narodnoj banci Srbije;
- podataka dobijenih neposrednom komunikacijom, naročito s članom izvršnog odbora, odnosno nadzornog odbora društva (u daljem tekstu: član uprave), ovlašćenim aktuarom ili internim revizorom, odnosno na sastancima s predstavnicima društva ili ovlašćenim revizorom;
- indikatora ranog upozorenja, procene rizika, nalaza ranijih kontrola poslovanja društva i drugih podataka o društvu kojima Narodna banka Srbije raspolaže;
- podataka drugih nadležnih organa o tržištu osiguranja, odnosno o finansijskom sektoru, podataka udruženja društava, odnosno drugih podataka dostupnih u javnosti ili medijima.
Neposredna i posredna kontrola
5. Neposrednu kontrolu poslovanja društva Narodna banka Srbije vrši u prostorijama društva, odnosno lica koja su s društvom kod koga se vrši kontrola povezana imovinskim, upravljačkim ili poslovnim odnosima, odnosno svih učesnika u poslu koji je predmet nadzora - uvidom u poslovne knjige, pomoćne evidencije i obračune, finansijske i druge izveštaje društva, odnosno tog lica i akte društva, praćenjem procesa upravljanja, kao i na osnovu komunikacije s članovima uprave, zaposlenima i drugim licima čije je angažovanje u društvu značajno za tu kontrolu.
Društvo je dužno da odredi lice koje će sarađivati sa ovlašćenim licem iz tačke 6. ove odluke u toku sprovođenja postupka neposredne kontrole.
6. Neposrednu kontrolu poslovanja društva vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: ovlašćena lica) koje rešenjem za to odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti.
U rešenju iz stava 1. ove tačke navodi se društvo, odnosno drugo lice kod kog se vrši neposredna kontrola, predmet te kontrole, datum početka obavljanja kontrole i period poslovanja društva na koji se kontrola odnosi.
U postupku neposredne kontrole poslovanja društva mogu učestvovati i ovlašćena lica stranog nadzornog organa koji nadzire, odnosno kontroliše poslovanje članova grupe društava u kojoj je i to društvo, u skladu sa sporazumom o saradnji zaključenim između Narodne banke Srbije i tog organa.
Donošenjem rešenja iz stava 1. ove tačke pokrenut je postupak neposredne kontrole poslovanja društva.
Narodna banka Srbije može pismeno obavestiti društvo o pokrenutom postupku neposredne kontrole njegovog poslovanja i zahtevati da društvo obezbedi određene podatke i dokumentaciju koji su potrebni za tu kontrolu.
Rešenje se uručuje odgovornom licu društva po dolasku u prostorije društva.
Guverner ili lice koje on ovlasti može, u toku neposredne kontrole poslovanja društva, dopuniti, odnosno izmeniti rešenje iz stava 1. ove tačke.
7. Smatra se da društvo, u smislu Zakona, nije Narodnoj banci Srbije omogućilo da izvrši neposrednu kontrolu ako ne postupi u skladu s članom 192. Zakona, a naročito u sledećim slučajevima:
- ako u određenom roku ne stavi na raspolaganje sve tražene podatke i dokaze, a naročito podatke kojima je dužno da raspolaže prema zakonu, propisima, odnosno načelima poslovanja u skladu sa Zakonom;
- ako namerno ili grubom nepažnjom stavi na raspolaganje netačne, odnosno nepotpune podatke;
- ako ovlašćenim licima ne obezbedi uslove neophodne za vršenje neposredne kontrole društva, odnosno ne obezbedi da ih zaposleni u društvu i druga lica ne ometaju pri vršenju kontrole.
U slučaju iz stava 1. ove tačke, ovlašćeno lice sačinjava zapisnik o tome i predlaže mere u skladu sa Zakonom.
8. Narodna banka Srbije vrši posrednu kontrolu poslovanja društva analizom i proverom izveštaja i druge dokumentacije koju joj društvo dostavlja na osnovu propisa ili na njen zahtev, kao i drugih podataka o tom poslovanju kojima raspolaže.
Narodna banka Srbije može, ako u posrednoj kontroli utvrdi da u poslovanju društva postoje određene nepravilnosti, pismeno upozoriti društvo na ove nepravilnosti i odrediti rok za njihovo otklanjanje.
9. Ako Narodna banka Srbije posrednom kontrolom utvrdi teže nepravilnosti i/ili nezakonitosti u poslovanju društva ili ako društvo ne postupi po upozorenju iz tačke 8. stav 2. ove odluke - sačinjava se zapisnik o toj kontroli.
Narodna banka Srbije može, u slučaju iz stava 1. ove tačke, a pre sačinjavanja zapisnika iz tog stava, pismeno obavestiti društvo o predmetu posredne kontrole i o zaposlenom koji tu kontrolu vrši i kome je društvo dužno da dostavi sve podatke i dokumentaciju, na njegov zahtev.
Na postupak nakon sačinjavanja zapisnika iz stava 1. ove tačke shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na postupak neposredne kontrole.
Zapisnici, drugi akti i njihovo dostavljanje
10. Ovlašćena lica su dužna da na osnovu nalaza izvršene neposredne kontrole društva sačine zapisnik o kontroli (u daljem tekstu: zapisnik), koji Narodna banka Srbije dostavlja tom društvu.
Na zapisnik društvo može dati primedbe u roku od 20 dana od dana prijema zapisnika, a ako to opravdavaju razlozi hitnosti - u roku od osam dana od dana prijema zapisnika.
Društvo Narodnoj banci Srbije dostavlja primedbe na zapisnik, koje je potpisao zakonski zastupnik društva.
11. Ako proverom navoda iz primedaba iz tačke 10. stav 3. ove odluke utvrdi da je činjenično stanje bitno različito od onog navedenog u zapisniku - Narodna banka Srbije sačinjava dopunu zapisnika, koja se dostavlja društvu u roku od 20 dana od dana dostavljanja tih primedaba, a na koju društvo može dati primedbe u roku od osam dana od dana prijema te dopune.
Ako dostavljene primedbe na zapisnik, odnosno dopunu zapisnika nisu osnovane, ako se njima ne menja kontrolom utvrđeno činjenično stanje, odnosno ako one ne utiču na promenu ocene utvrđenih nezakonitosti i nepravilnosti - Narodna banka Srbije o tome sačinjava službenu belešku i dostavlja je društvu u roku od 20 dana od dana prijema tih primedaba.
Narodna banka Srbije može i neposredno kod društva proveriti navode iznete u primedbama iz stava 1. ove tačke.
Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe društva na zapisnik, odnosno dopunu zapisnika koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda za koji je izvršena kontrola (presečni datum), ali ih može uzeti u obzir pri izricanju mera nadzora propisanih Zakonom.
Narodna banka Srbije će zaključkom obustaviti postupak kontrole i dostaviće taj zaključak društvu ako u zapisniku, odnosno dopuni zapisnika nisu utvrđene nezakonitosti, odnosno nepravilnosti ili su utvrđene manje značajne nezakonitosti, odnosno nepravilnosti ili ako društvo u zakonom propisanom roku primedbama osnovano ospori sve nalaze iz tog zapisnika ili njihov deo, tako da preostanu samo manje značajne nezakonitosti, odnosno nepravilnosti.
12. U vršenju nadzora nad obavljanjem delatnosti osiguranja, Narodna banka Srbije može društvu izreći mere nadzora u skladu s kriterijumima propisanim zakonom.
13. Pismena opomena iz člana 199. Zakona (u daljem tekstu: pismena opomena) upućuje se društvu u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje nisu bitno ni neposredno uticale na njegovo finansijsko stanje, na stabilnost tržišta osiguranja, odnosno na prava i interese osiguranika, odnosno drugih korisnika osiguranja.
Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti i dostavljanje Narodnoj banci Srbije izveštaja o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.
Narodna banka Srbije kontroliše da li je društvo otklonilo utvrđene nepravilnosti posle isteka roka za njihovo otklanjanje iz stava 2. ove tačke ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje društva da su nepravilnosti otklonjene.
Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole društva kome je uputila pismenu opomenu kad utvrdi da su, u roku predviđenom u pismenoj opomeni, utvrđene nepravilnosti u potpunosti ili u velikoj meri otklonjene, a ako utvrdi da nisu otklonjene - preduzeće prema tom društvu novu meru iz člana 197. stav 1. Zakona.
14. Narodna banka Srbije donosi rešenje o javnom objavljivanju informacija o neizvršavanju ili neblagovremenom izvršavanju obaveza društva ili o njegovom poslovanju suprotnom propisima, na teret tog društva, u slučajevima propisanim članom 200. Zakona, u skladu s kriterijumima propisanim zakonom.
Rešenje iz stava 1. ove tačke objavljuje se na internet stranici Narodne banke Srbije.
Rešenje iz stava 1. ove tačke sadrži uvod, izreku i obrazloženje, koje ne sadrži podatke koji su određeni kao tajni u skladu sa Zakonom i drugim propisima kojim se određuje tajnost podataka.
15. Narodna banka Srbije u slučajevima iz čl. 201, 203. i 204. Zakona donosi rešenje kojim izriče mere i naloge.
Društvo je dužno da Narodnu banku Srbije obavesti o izvršenju mera i naloga iz stava 1. ove tačke, na način i u rokovima utvrđenim rešenjem iz tog stava.
Narodna banka Srbije kontroliše sprovođenje mera i naloga iz stava 1. ove tačke posle isteka roka za njihovo izvršenje, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje društva da su izvršeni.
Rešenjem iz stava 1. ove tačke može se utvrditi i organ društva ili član ovog organa koji je odgovoran za sprovođenje naloga i mera iz tog rešenja.
16. Ako Narodna banka Srbije utvrdi da je društvo izvršilo sve mere i naloge izrečene rešenjem iz tačke 15. ove odluke ili da su nezakonitosti i nepravilnosti na osnovu kojih su ti nalozi i mere izrečeni otklonjene u tolikoj meri da su preostale samo manje značajne nezakonitosti i nepravilnosti - obustaviće postupak kontrole, a ako utvrdi da nisu otklonjene - preduzeće prema tom društvu novu meru iz člana 197. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima propisanim zakonom.
Ako iz dostavljenih dokaza društva o izvršavanju mera i naloga iz tačke 15. ove odluke utvrdi da te mere i ti nalozi nisu izvršeni, kao i ako u postupku neposredne kontrole utvrdi da se poslovanje društva dodatno pogoršalo ili da je društvo učinilo nove nezakonitosti i nepravilnosti u svom poslovanju, odnosno da se ne pridržava pravila o upravljanju rizicima - Narodna banka Srbije može obustaviti taj postupak i pokrenuti novi postupak neposredne kontrole.
17. Ako Narodna banka Srbije donese rešenje o privremenoj meri u skladu s članom 205. Zakona - to rešenje može biti na snazi najduže do donošenja rešenja o izricanju mera iz člana 197. Zakona, odnosno do okončanja postupka kontrole u toku koje je doneto privremeno rešenje.
18. Narodna banka Srbije donosi rešenje o privremenoj zabrani društvu obavljanja poslova obaveznog osiguranja u saobraćaju, o uvođenju prinudne uprave u društvu, o prenosu portfelja osiguranja društva na drugo društvo i o oduzimanju društvu dozvole za obavljanje poslova osiguranja/reosiguranja, odnosno dozvole za obavljanje poslova obaveznog osiguranja u saobraćaju - u slučajevima propisanim zakonom.
19. Narodna banka Srbije kontroliše da li je društvo postupilo po njenom nalogu, odnosno ona može ponovo izvršiti neposrednu kontrolu poslovanja društva u obimu koji je potreban da bi se to utvrdilo da li su utvrđene nezakonitosti i nepravilnosti otklonjene na odgovarajući način i u odgovarajućoj meri.
Narodna banka Srbije prati sprovođenje mera i naloga izrečenih društvu u skladu sa ovom odlukom i ocenjuje njihovu efikasnost.
20. Radi izricanja društvu, odgovornom licu u društvu ili predsedniku, odnosno članu organa društva novčane kazne u skladu sa zakonom - društvo je dužno da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi podatke o licima koja su odgovorna za upravljanje poslovima društva i za vođenje tih poslova, odnosno podatke o podeli ovlašćenja i odgovornosti za poslove iz delokruga izvršnog odbora, odnosno nadzornog odbora društva utvrđene statutom i unutrašnjim aktima društva, prosek zarada članova uprave za period koji je naveden u zahtevu Narodne banke Srbije, kao i druge odgovarajuće podatke.
Društvo, odgovorno lice u društvu i predsednik, odnosno član organa društva dužni su da Narodnoj banci Srbije dostave dokaz o uplati novčane kazne na poseban račun Narodne banke Srbije, odnosno na uplatni račun u korist budžeta Republike Srbije, i to najkasnije u roku od 15 dana od dana isteka roka za plaćanje utvrđenog u rešenju o izricanju novčane kazne.
Ako društvo ne uplati novčanu kaznu na poseban račun Narodne banke Srbije, ona će pristupiti prinudnom izvršenju s računa društva.
Nadzor nad obavljanjem poverenih poslova društva
21. Narodna banka Srbije vrši nadzor nad obavljanjem poslova društva poverenih trećim licima (pružaocima usluga), u skladu sa Zakonom i ovom odlukom.
Društvo je dužno da obezbedi da nadzor koji vrši Narodna banka Srbije ni na koji način i ni u jednom trenutku ne bude onemogućen, otežan ili ograničen.
Društvo je dužno da preduzme sve neophodne mere kako bi obezbedilo ispunjenje sledećih uslova:
1) pružalac usluga mora sarađivati s Narodnom bankom Srbije u vezi s poverenim poslovima;
2) društvo, licencirani ovlašćeni revizor društva i Narodna banka Srbije moraju imati efikasan pristup podacima koji se odnose na poverene poslove;
3) Narodna banka Srbije mora imati pravo pristupa poslovnim prostorijama pružaoca usluga i mora joj biti omogućeno efikasno ostvarivanje tog prava.
Društvo je dužno da na zahtev Narodne banke Srbije dostavi sve podatke o poslovanju i pravnom i finansijskom stanju pružaoca usluge, kao i da dokaže da je pružalac usluge izabran primenom načela opreznog i savesnog postupanja i da društvo u svakom trenutku može nadzirati obavljanje poverenih poslova.
22. Društvo je dužno da obezbedi da pružalac usluga omogući društvu, ovlašćenom revizoru društva i Narodnoj banci Srbije pristup dokumentaciji i podacima koje taj pružalac usluga poseduje a koji su povezani s poverenim poslovima.
23. Ako u postupku kontrole utvrdi da društvo zbog propusta u radu pružaoca usluga ne postupa u skladu sa Zakonom, ovom odlukom i drugim propisima - Narodna banka Srbije može, pored izricanja mera predviđenih Zakonom, naložiti društvu da raskine ugovor o poveravanju poslova koji je zaključen s pružaocem usluga.
24. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 27. juna 2015. godine.