ODLUKA

O OSNIVANJU JAVNOG PREDUZEĆA ZA URBANIZAM I PROJEKTOVANJE "URBANIZAM ZAJEČAR" ZAJEČAR

("Sl. list grada Zaječara", br. 16/2014, 22/2014 i 26/2015)

Član 1

Osniva se Javno preduzeće za urbanizam i projektovanje "Urbanizam Zaječar" Zaječar.

Osnivač javnog preduzeća je Grad Zaječar sa sedištem u Zaječaru, u čije ime osnivačka prava vrši Skupština Grada.

Član 2

Poslovno ime javnog preduzeća je Javno preduzeće za urbanizam i projektovanje "Urbanizam Zaječar" Zaječar (u daljem tekstu: preduzeće).

Sedište preduzeća je u Zaječaru, Trg oslobođenja bb.

Član 3

Pretežna delatnost preduzeća je:

71.11 - arhitektonska delatnost.

Ova delatnost preduzeća je od opšteg interesa.

Član 4

Preduzeće može obavljati i deo delatnosti iz grupe:

71.12: inženjerske delatnosti i tehničko savetovanje, i to:

- konsultantske aktivnosti u vezi sa projektima za niskogradnju, hidrogradnju i saobraćaj i

- geodetske aktivnosti - premeravanje granice i terena,

- 42.11 izgradnja puteva i autoputeva,

- 43.21 postavljanje električnih instalacija.

Preduzeće može obavljati i druge delatnosti utvrđene statutom uz saglasnost osnivača.

Član 5

Kao nosilac isključivog prava na obavljanje delatnosti iz čl. 3. i 4. ove odluke, na području i za potrebe Grada Zaječara, preduzeće obavlja sledeće poslove:

- izrada prostornog plana Grada Zaječara,

- izrada urbanističkih planova na teritoriji Grada Zaječara,

- izrada odluka o izradi planskih dokumenata,

- izrada urbanističkih projekata,

- izrada strateške procene uticaja planova na životnu sredinu,

- izdavanje obaveštenja o mogućnostima i ograničenjima gradnje na katastarskoj parceli, na osnovu planskog dokumenta, na zahtev nadležne uprave za planiranje i izgradnju,

- izdavanje obaveštenja o opisu lokacije, pravilima građenja, uslovima za priključenje na komunalnu, saobraćajnu i drugu infrastrukturu, na zahteve nadležne uprave za planiranje i izgradnju,

- izrada urbanističko-tehničkih uslova i obavljanje drugih stručnih poslova u vezi sa primenom zakonskih, podzakonskih i gradskih propisa kojima se uređuje oblast planiranja i izgradnje objekata (plan lokacija i urbanističko-tehnički uslovi za kioske na javnim površinama, plan razmeštaja i urbanističko-tehnički uslovi za bašte ugostiteljskih objekata i drugih manjih montažnih objekata na javnim površinama),

- izrada tehničke dokumentacije (idejni projekti, glavni projekti, izvođački projekti i projekti izvedenog objekta) za potrebe Grada Zaječara, a koja se odnosi na izgradnju, odnosno rekonstrukciju objekata, za koje građevinsku dozvolu izdaje Gradska uprava Grada Zaječara.

Stručni poslovi iz stava 1. ovog člana predstavljaju obavezan deo sadržaja godišnjeg programa poslovanja preduzeća.

Član 6

Preduzeće ne može promeniti delatnost, poslovno ime i sedište bez saglasnosti osnivača.

Član 7

U slučaju poremećaja u poslovanju preduzeća Skupština Grada može preduzeti mere kojima će obezbediti uslove za nesmetano funkcionisanje preduzeća i za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, a naročito:

1) promenu unutrašnje organizacije preduzeća;

2) razrešenje organa koje imenuje i imenovanje privremenih organa preduzeća;

3) ograničenja prava pojedinih delova preduzeća - ogranka preduzeća da istupaju u pravnom prometu sa trećim licima;

4) ograničenje u pogledu prava raspolaganja pojedinim sredstvima u javnoj svojini;

5) druge mere određene zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa i ovom odlukom.

Član 8

Preduzeće je dužno da trajno i sistematski obavlja delatnost iz čl. 3, 4. i 5. ove odluke u skladu sa zakonom.

Član 9

Imovinu preduzeća čine pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, novčana sredstva i hartije od vrednosti i druga imovinska prava, koja su preneta u svojinu preduzeća u skladu sa zakonom, uključujući i pravo korišćenja na stvarima u javnoj svojini.

Preduzeće za obavljanje delatnosti od opšteg interesa, može koristiti sredstva u javnoj i drugim oblicima svojine, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i ugovorom.

Član 10

Osnovni kapital preduzeća, koji će u skladu sa Zakonom o postupku registracije u Agenciji za privredne registre i Pravilnikom o sadržini Registra privrednih subjekata i dokumentaciji potrebnoj za registraciju, biti unet kao registracioni podatak iznosi 100.000,00 RSD.

Usklađivanje registrovanog kapitala sa kapitalom iskazanim po finansijskim izveštajima, biće izvršeno u skladu sa Zakonom o privrednim društvima i propisima kojima se uređuje registracija privrednih subjekata.

Član 11

Preduzeće za obavljanje delatnosti stiče i pribavlja sredstva iz sopstvenih prihoda, i to:

- iz cene za pružanje usluga,

- iz kredita,

- ostalih prihoda i izvora.

Član 12

Upravljanje u preduzeću je organizovano kao jednodomno.

Organi preduzeća su:

1) nadzorni odbor i

2) direktor.

Član 13

Nadzorni odbor ima tri člana.

Predsednika i članove nadzornog odbora imenuje i razrešava Skupština Grada. Jednog člana nadzornog odbora predlažu zaposleni na način utvrđen statutom.

Članovi nadzornog odbora biraju se na četiri godine.

Za predsednika i članove nadzornog odbora imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da je punoletno i poslovno sposobno lice;

2) da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;

3) da je stručnjak u jednoj ili više oblasti iz koje je delatnost od opšteg interesa za čije obavljanje je osnivano preduzeće;

4) najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju;

5) da poseduje stručnost iz oblasti finansija, prava ili korporativnog upravljanja;

6) da nije osuđivano na uslovnu ili bezuslovnu kaznu za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, kao i da mu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja pretežne delatnosti javnog preduzeća.

Član 14

Mandat predsedniku i članovima nadzornog odbora prestaje istekom perioda na koji su imenovani, ostavkom ili razrešenjem.

Predsednik i članovi nadzornog odbora razrešavaju se pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:

- Nadzorni odbor ne dostavi Skupštini Grada na saglasnost godišnji program poslovanja,

- Skupština Grada ne prihvati finansijski izveštaj preduzeća,

- propuste da preduzmu neophodne mere pred nadležnim organima u slučaju postojanja sumnje da odgovorno lice preduzeća deluje na štetu preduzeća kršenjem direktorskih dužnosti, nesavesnim ponašanjem i na drugi način.

Predsednik i članovi nadzornog odbora mogu se razrešiti pre isteka perioda na koji su imenovani, ukoliko:

1) Preduzeće ne ispuni godišnji program poslovanja ili ne ostvari ključne pokazatelje učinka.

Predsednik i članovi nadzornog odbora kojima je prestao mandat, dužni su da vrše svoje dužnosti do imenovanja novog nadzornog odbora, odnosno imenovanja novog predsednika ili člana nadzornog odbora.

Član 15

Nadzorni odbor:

1) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve preduzeća i stara se o njihovoj realizaciji;

2) usvaja izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;

3) donosi godišnji program poslovanja, uz saglasnost Skupštine Grada;

4) nadzire rad direktora;

5) vrši unutrašnji nadzor nad poslovanjem preduzeća;

6) uspostavlja, odobrava i prati računovodstvo, unutrašnju kontrolu, finansijske izveštaje i politiku upravljanja rizicima;

7) utvrđuje finansijske izveštaje preduzeća i dostavlja ih Skupštini Grada radi davanja saglasnosti;

8) donosi statut uz saglasnost Skupštine Grada;

9) odlučuje o statusnim promenama i osnivanju drugih pravnih subjekata, uz saglasnost Skupštine Grada;

10) donosi odluku o raspodeli dobiti, odnosno načinu pokrića gubitka uz saglasnost Skupštine Grada;

11) daje saglasnost direktoru za preduzimanje poslova ili radnji u skladu sa zakonom, statutom i odlukom osnivača;

12) zaključuje ugovor o radu na određeno vreme sa direktorom preduzeća;

13) vrši druge poslove u skladu sa zakonom, statutom i propisima kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.

Nadzorni odbor ne može preneti pravo odlučivanja o pitanjima iz svoje nadležnosti na direktora ili drugo lice u preduzeću.

Član 16

Predsednik i članovi nadzornog odbora imaju pravo na odgovarajuću naknadu za rad u nadzornom odboru.

Visinu naknade iz stava 1. ovog člana utvrđuje Skupština Grada, na osnovu izveštaja o stepenu realizacije programa poslovanja preduzeća.

Član 17

Direktora preduzeća imenuje Skupština Grada, na osnovu sprovedenog javnog konkursa, u skladu sa zakonom.

Direktor preduzeća je javni funkcioner u smislu zakona kojim se reguliše oblast vršenja javnih funkcija.

Na uslove za imenovanje direktora preduzeća shodno se primenjuju odredbe Zakona o radu.

Direktor preduzeća zasniva radni odnos na određeno vreme.

Član 18

Mandat direktora preduzeća je četiri godine.

Mandat direktora prestaje istekom perioda na koji je imenovan, ostavkom i razrešenjem.

Član 19

Ostavka se u pisanoj formi podnosi Skupštini Grada.

Član 20

Predlog za razrešenje direktora preduzeća može podneti nadzorni odbor preduzeća.

Predlog za razrešenje mora biti obrazložen, sa precizno navedenim razlozima zbog kojih se predlaže razrešenje.

Član 21

Skupština Grada razrešiće direktora pre isteka perioda na koji je imenovan:

1) ukoliko se utvrdi da je, zbog nestručnog, nesavesnog obavljanja dužnosti i postupanja suprotnog pažnji dobrog privrednika i ozbiljnih propusta u donošenju i izvršavanju odluka i organizovanju poslova u preduzeću, došlo do znatnog odstupanja od ostvarivanja osnovnog cilja poslovanja preduzeća, odnosno od plana poslovanja preduzeća;

2) ukoliko u toku trajanja mandata bude pravnosnažno osuđen na uslovnu ili bezuslovnu kaznu zatvora;

3) u drugim slučajevima propisanim zakonom.

Član 22

Skupština Grada može razrešiti direktora pre isteka perioda na koji je imenovan u slučajevima propisanim zakonom.

Član 23

Ukoliko protiv direktora stupi na snagu optužnica za krivična dela protiv privrede, pravnog saobraćaja ili službene dužnosti, Skupština Grada donosi rešenje o suspenziji.

Suspenzija traje dok se postupak pravnosnažno ne okonča.

Na sva pitanja o suspenziji direktora shodno se primenjuju odredbe o udaljenju sa rada propisane zakonom kojim se uređuje oblast rada.

Član 24

Skupština Grada imenuje vršioca dužnosti direktora, u sledećim slučajevima:

1) ukoliko direktoru prestane mandat zbog isteka perioda na koji je imenovan, zbog podnošenja ostavke ili u slučaju razrešenja pre isteka mandata;

2) ukoliko bude doneto rešenje o suspenziji direktora;

3) u slučaju smrti ili gubitka poslovne sposobnosti direktora.

Vršilac dužnosti može biti imenovan na period koji nije duži od šest meseci.

U naročito opravdanim slučajevima, a radi sprečavanja nastanka materijalne štete, Skupština Grada može doneti odluku o imenovanju vršioca dužnosti direktora na još jedan period od šest meseci.

Vršilac dužnosti ima sva prava, obaveze i ovlašćenje direktora.

Član 25

Direktor preduzeća:

1) predstavlja i zastupa preduzeće;

2) organizuje i rukovodi procesom rada;

3) vodi poslovanje preduzeća;

4) odgovara za zakonitost rada preduzeća;

5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje;

6) predlaže finansijske izveštaje;

7) izvršava odluke nadzornog odbora;

8) donosi akt o sistematizaciji uz saglasnost Gradskog veća i vrši druge poslove određene zakonom, ovom odlukom i statutom preduzeća.

Član 26

Direktor ima pravo na zaradu, a može imati i pravo na stimulaciju u slučaju kada preduzeće posluje sa pozitivnim poslovnim rezultatima.

Odluku o isplati stimulacije donosi Skupština Grada.

Stimulacija iz stava 1. ovog člana ne može biti određena kao učešće u raspodeli dobiti, a posebno se iskazuje u okviru godišnjih finansijskih izveštaja.

Član 27

Preduzeće za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.

Članovi nadzornog odbora i direktor odgovaraju za štetu koju svojom odlukom prouzrokuju preduzeću, poveriocima i osnivaču u slučajevima i pod uslovima utvrđenim zakonom.

Član 28

Radi obezbeđivanja zaštite opšteg interesa u preduzeću, nadležni organ daje saglasnost na:

1) statut;

2) davanje garancija, avala, jemstava, zaloga i drugih sredstava obezbeđenja za poslove koji nisu iz okvira delatnosti od opšteg interesa;

3) tarifu (odluku o cenama, tarifni sistem i dr.) osim ako drugim zakonom nije predviđeno da tu saglasnost daje drugi državni organ;

4) raspolaganje (pribavljanje i otuđenje) sredstvima u javnoj svojini koja su preneta u svojinu preduzeća, veće vrednosti, koja je u neposrednoj funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa, utvrđenih ovom odlukom;

5) akt o opštim uslovima za isporuku proizvoda i usluga;

6) ulaganje kapitala;

7) statusne promene;

8) akt o proceni vrednosti kapitala i iskazivanju tog kapitala u akcijama, kao i na program i odluku o svojinskoj transformaciji.

Skupština Grada daje saglasnost na odluke iz tačke 1), 4), 6), 7) i 8), a Gradsko veće na odluke iz tačke 2), 3) i 5).

Član 29

Pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti vrši se uz saglasnost Skupštine Grada.

Na pribavljanje i otuđenje imovine veće vrednosti primenjuju se odredbe zakona kojima se uređuje pravni položaj privrednih društava.

Preduzeće ne može da otuđi objekte i druge nepokretnosti, postrojenja i uređaje koji su u funkciji obavljanja delatnosti od opšteg interesa osim radi njihove zamene zbog dotrajalosti, modernizacije ili tehničko-tehnoloških unapređenja.

Član 30

Preduzeće može da se kreditno zaduži kod poslovnih banaka, fondova i drugih finansijskih organizacija, pod uslovima propisanim zakonom.

Član 31

Javno preduzeće može osnivati zavisna društva kapitala za obavljanje delatnosti iz predmeta svog poslovanja, utvrđenog osnivačkim aktom.

Preduzeće prema zavisnom društvu kapitala iz stava 1. ovog člana, ima prava, obaveze i odgovornosti koje ima i osnivač prema preduzeću.

Na akt o osnivanju iz stava 1. ovog člana saglasnost daje Skupština Grada.

Član 32

Odluku o raspodeli dobiti donosi nadzorni odbor preduzeća uz saglasnost Skupštine Grada.

Dobit preduzeća, utvrđena u skladu sa zakonom, može se raspodeliti za povećanje osnovnog kapitala, rezerve ili za druge namene, u skladu sa zakonom, aktima osnivača i ovom odlukom.

Deo sredstava po osnovu dobiti usmerava se osnivaču i uplaćuje se na račun propisan za uplatu javnih prihoda.

Odluku o načinu pokrića gubitka donosi nadzorni odbor preduzeća uz saglasnost Skupštine Grada.

Član 33

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u obavljanju svoje delatnosti preduzeće je dužno da odmah o tome obavesti Gradsko veće grada Zaječara i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.

Ukoliko preduzeće na preduzme mere iz stava 1. ovog člana u roku koji odredi osnivač, Gradsko veće će preduzeti mere propisane zakonom i propisima Skupštine Grada.

Član 34

U slučaju štrajka, u preduzeću ili njegovom zavisnom društvu kapitala se mora obezbediti minimum procesa rada u obavljanju delatnosti.

Ako se u preduzeću u slučaju štrajka, ne obezbedi i ne vrši minimum procesa rada, a usled toga bi mogla da nastupi neposredna opasnost ili izuzetno teške posledice za život i zdravlje ljudi i bezbednost ljudi i imovine, Gradsko veće je dužno da bez odlaganja preduzme mere u skladu sa zakonom.

Minimum procesa rada utvrđuje Skupština Grada u skladu sa zakonom.

Član 35

Prava i obaveze zaposlenih iz radnog odnosa, cena rada, naknade i kriterijumi za raspodelu zarade i druga pitanja vezana za položaj radnika u preduzeću utvrđuju se kolektivnim ugovorom u skladu sa zakonom i aktima osnivača.

Član 36

Preduzeće je dužno da u obavljanju svoje delatnosti obezbeđuje potrebne uslove za zaštitu i unapređenje životne sredine i da sprečava uzroke i otklanja posledice koje ugrožavaju životnu sredinu.

Način obezbeđivanja uslova iz stava 1. ovog člana, utvrđuje preduzeće u zavisnosti od uticaja delatnosti koje obavlja na životnu sredinu.

Član 37

Opšti akti preduzeća su Statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom.

Statut je osnovni opšti akt preduzeća.

Drugi opšti akti preduzeća moraju biti u saglasnosti sa Statutom preduzeća.

Pojedinačni akti koje donose organi i ovlašćeni pojedinci moraju biti u skladu sa opštim aktima preduzeća.

Član 38

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Zaječara".