ODLUKAO NAČINU ZAŠTITE PRAVA I INTERESA KORISNIKA USLUGA KOJE PRUŽAJU DRUŠTVA ZA UPRAVLJANJE DOBROVOLJNIM PENZIJSKIM FONDOVIMA("Sl. glasnik RS", br. 55/2015) |
1. Ovom odlukom bliže se uređuju način zaštite prava i interesa korisnika usluga koje pružaju društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima (u daljem tekstu: korisnik), način podnošenja prigovora korisnika društvu za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondom (u daljem tekstu: društvo za upravljanje) i Narodnoj banci Srbije, kao i njihovo postupanje po tom prigovoru, te način posredovanja između podnosioca prigovora i društva za upravljanje.
2. Korisnikom, u smislu ove odluke, smatra se član dobrovoljnog penzijskog fonda, odnosno obveznik uplate, kao i lice koje je koristilo usluge društva za upravljanje ili lice koje se obratilo društvu za upravljanje radi korišćenja usluga i koje je društvo za upravljanje kao takvo identifikovalo.
Način podnošenja prigovora korisnika društvu za upravljanje i postupanje društva za upravljanje po tom prigovoru
3. Korisnik može podneti prigovor na rad društva za upravljanje.
4. Prigovor u pismenoj formi korisnik može podneti u poslovnim prostorijama društva za upravljanje, poštom, telefaksom, preko internet prezentacije društva za upravljanje ili elektronskom poštom (imejlom).
Društvo za upravljanje dužno je da pismeni prigovor korisnika primi u bilo kojoj prostoriji u kojoj nudi usluge korisnicima i da korisniku, na njegov zahtev, izda potvrdu o prijemu prigovora, s naznakom mesta i vremena prijema, kao i lica zaposlenog kod društva za upravljanje koje je prigovor primilo.
Ako korisnik namerava da podnese prigovor usmeno, društvo za upravljanje dužno je da ga upozori da ono nema obavezu razmatranja usmenog prigovora, kao i da ga pouči o načinu na koji se prigovor može podneti.
U poslovnim prostorijama u kojima korisnicima nude usluge, društvo za upravljanje i njegov posrednik moraju na vidnom mestu istaknuti obaveštenje o načinu podnošenja prigovora društvu za upravljanje, načinu postupanja društva za upravljanje po podnetom prigovoru, kao i o mogućnosti i načinu podnošenja prigovora Narodnoj banci Srbije.
Društvo za upravljanje je dužno da obaveštenje iz stava 4. ove tačke postavi i na svojoj internet stranici, uz obaveznu naznaku adrese za prijem prigovora elektronskim putem.
Društvo za upravljanje dužno je da u prospektu dobrovoljnog penzijskog fonda navede adresu za prijem prigovora, broj telefaksa, odnosno adresu za prijem prigovora elektronskim putem, kao i informacije iz obaveštenja iz stava 4. ove tačke, a u skraćenom prospektu tog fonda - informaciju o pravu korisnika na podnošenje prigovora društvu za upravljanje i Narodnoj banci Srbije, sa adresama za prijem tih prigovora.
Ako je korisnik podneo prigovor preko internet stranice društva za upravljanje ili elektronskom poštom, društvo za upravljanje je dužno da odmah potvrdi prijem prigovora.
U slučaju iz stava 7. ovog člana, društvo za upravljanje može korisniku dostaviti odgovor na prigovor u elektronskom obliku, potpisan kvalifikovanim elektronskim potpisom, u smislu zakona kojim se uređuje elektronski potpis.
5. Prigovor sadrži podatke o korisniku iz kojih se nesumnjivo može utvrditi odnos s društvom za upravljanje na koji se prigovor odnosi, kao i razloge za podnošenje tog prigovora.
Korisnik može podneti prigovor lično ili preko svog punomoćnika, odnosno zastupnika.
6. Društvo za upravljanje je dužno da razmotri prigovor i da podnosiocu prigovora dostavi pismeni odgovor na način utvrđen u tački 4. ove odluke, najkasnije u roku od 30 dana od dana prijema prigovora.
Odgovor društva za upravljanje treba da bude potpun, jasan i razumljiv za korisnika, da se odnosi na predmet prigovora i da sadrži ocenu njegove osnovanosti.
Ako društvo za upravljanje prigovor oceni kao osnovan, obavestiće korisnika o tome da li su razlozi zbog kojih je prigovor uložen otklonjeni, odnosno o roku za njihovo otklanjanje i o merama koje će biti preduzete za njihovo otklanjanje.
Društvo za upravljanje dužno je da u odgovoru iz stava 1. ovog člana ukaže korisniku na njegovo pravo da podnese prigovor Narodnoj banci Srbije.
7. Društvo za upravljanje dužno je da postupak po prigovoru sprovodi u skladu sa Zakonom o dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima, ovom odlukom i svojim internim aktima.
Društvo za upravljanje ne može korisniku naplatiti naknadu niti bilo koje druge troškove za postupanje po prigovoru.
Postupanje Narodne banke Srbije po prigovoru
8. Ako je nezadovoljan odgovorom iz tačke 6. ove odluke ili mu taj odgovor nije dostavljen u roku iz te tačke, korisnik može, pre pokretanja sudskog spora, Narodnoj banci Srbije podneti predlog za posredovanje ili prigovor.
Postupanje Narodne banke Srbije kada joj je korisnik podneo prigovor bez prethodnog obraćanja društvu za upravljanje
9. Ako joj korisnik dostavi prigovor pre dostavljanja prigovora društvu za upravljanje - Narodna banka Srbije neće razmatrati navode iz tog prigovora, već će ga odmah, a najkasnije narednog dana od dana prijema, proslediti društvu za upravljanje, radi razmatranja i dostavljanja odgovora korisniku na način i u roku propisanim ovom odlukom, o čemu će istovremeno obavestiti korisnika.
U slučaju iz stava 1. ove tačke, društvo za upravljanje dužno je da odgovor upućen korisniku istovremeno dostavi i Narodnoj banci Srbije.
Postupanje Narodne banke Srbije po predlogu korisnika za posredovanje pre podnošenja prigovora Narodnoj banci Srbije
10. Ako je podnosilac prigovora nezadovoljan odgovorom društva za upravljanje ili mu taj odgovor nije dostavljen u roku propisanom ovom odlukom, sporni odnos između korisnika i društva za upravljanje može se rešiti u vansudskom postupku - postupku posredovanja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje posredovanje u rešavanju sporova.
Postupak posredovanja u Narodnoj banci Srbije sprovode njeni zaposleni koji ispunjavaju uslove za obavljanje poslova posrednika utvrđene zakonom iz stava 1. ove tačke.
Nakon što se pokrene postupak posredovanja, korisnik ne može podneti prigovor Narodnoj banci Srbije, osim ako je ovaj postupak okončan obustavom ili odustankom.
Ako je na predlog korisnika pokrenut postupak posredovanja pre podnošenja prigovora Narodnoj banci Srbije, rok propisan u tački 12. ove odluke ne teče dok traje taj postupak.
Način podnošenja prigovora Narodnoj banci Srbije i njeno postupanje po tom prigovoru
11. Ako je nezadovoljan odgovorom društva za upravljanje ili mu taj odgovor nije dostavljen u propisanom roku - korisnik može, pre pokretanja sudskog spora, podneti prigovor Narodnoj banci Srbije, u pismenoj formi, poštom ili elektronskom poštom (imejlom) na adresu za prijem elektronske pošte Narodne banke Srbije označenu na njenoj internet stranici.
Korisnik uz prigovor Narodnoj banci Srbije dostavlja prigovor koji je uputio društvu za upravljanje, odgovor na taj prigovor (ako ga je društvo za upravljanje dostavilo) i dokumentaciju na osnovu koje se navodi iz prigovora Narodnoj banci Srbije mogu ceniti.
12. Korisnik može podneti prigovor Narodnoj banci Srbije u roku od šest meseci od dana prijema odgovora društva za upravljanje ili proteka roka za njegovo dostavljanje.
Ako je korisnik podneo prigovor nakon isteka roka iz stava 1. ove tačke ili nakon pokretanja sudskog spora iz razloga zbog kojih je podneo prigovor, Narodna banka Srbije neće razmatrati taj prigovor, o čemu će obavestiti korisnika.
13. Narodna banka Srbije će, najkasnije u roku od osam dana od dana prijema prigovora, dopisom zatražiti od društva za upravljanje da se izjasni o navodima iz tog prigovora, o čemu će istovremeno obavestiti korisnika.
14. Društvo za upravljanje dužno je da se o navodima iz prigovora Narodnoj banci Srbije izjasni u pismenoj formi, u roku koji Narodna banka Srbije odredi u dopisu iz tačke 13. ove odluke a koji ne može biti duži od osam dana od dana prijema tog dopisa, kao i da dostavi dokaze kojima se potvrđuju navodi iz izjašnjenja.
Po prijemu izjašnjenja iz stava 1. ove tačke, odnosno po proteku roka iz tog stava, Narodna banka Srbije može od društva za upravljanje zahtevati dodatna izjašnjenja, odnosno dostavljanje odgovarajućih dokaza u roku koji odredi u svom zahtevu.
15. Narodna banka Srbije korisniku dostavlja odgovor na prigovor najkasnije u roku od tri meseca od dana prijema prigovora, a u složenijim predmetima taj rok može se produžiti za najviše tri meseca, o čemu je Narodna banka Srbije dužna da korisnika pismeno obavesti pre isteka roka od tri meseca od dana prijema prigovora.
U odgovoru iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije ukazaće korisniku na mogućnost vansudskog rešavanja spornog odnosa s društvom za upravljanje u postupku posredovanja, opisati taj postupak i rokove za njegovo sprovođenje, te naznačiti da se ovaj postupak sprovodi bez naplaćivanja naknade.
16. Ako je u toku postupanja po prigovoru korisnika pokrenut postupak posredovanja - Narodna banka Srbije zastaće s postupanjem po tom prigovoru, odnosno obustaviće postupanje ako je posredovanje okončano sporazumom.
17. Narodna banka Srbije sprovodi postupak posredovanja bez naknade, s tim što eventualne troškove koji mogu nastati u tom postupku strane snose same (troškovi putovanja, smeštaja, neplaćeno odsustvo s posla itd.).
18. Korisnik ima pravo pristupa podacima sadržanim u prospektu i skraćenom prospektu dobrovoljnog penzijskog fonda, pravilima poslovanja društva za upravljanje sa investicionom politikom, pravilniku o tarifi, standardizovanom obrascu ugovora o članstvu u dobrovoljnom penzijskom fondu, finansijskim izveštajima društva za upravljanje i dobrovoljnog penzijskog fonda i obaveštenjima iz člana 52. Zakona o dobrovoljnim penzijskim fondovima i penzijskim planovima.
Društvo za upravljanje je dužno da korisniku omogući neposredan uvid u akte i dokumente iz stava 1. ove tačke, kao i da mu, na njegov zahtev, dostavi kopije tih akata i dokumenata u pismenoj formi.
Društvo za upravljanje je dužno da korisniku, na njegov zahtev, na elektronsku adresu dostavi akte i dokumente iz stava 1. ove tačke u elektronskoj formi, bez naknade.
Pored prava pristupa podacima iz stava 1. ove tačke, član dobrovoljnog penzijskog fonda ima pravo da zahteva od društva za upravljanje informaciju o trenutnoj strukturi imovine dobrovoljnog penzijskog fonda prikazanoj na način na koji se, u skladu sa propisima, prikazuje u prospektu tog fonda.
19. Narodna banka Srbije na svojoj internet stranici tromesečno objavljuje informacije o prigovorima koji su joj upućeni.
20. Društvo za upravljanje dužno je da vodi evidenciju o svim prigovorima i podacima neophodnim za sačinjavanje izveštaja iz tačke 21. ove odluke.
21. Društvo za upravljanje dužno je da sačinjava tromesečni izveštaj, s podacima o ukupnom broju prigovora primljenih u izveštajnom periodu, o broju prigovora po predmetu prigovora, o ukupnom broju rešenih prigovora u izveštajnom periodu i o broju prigovora rešenih u korist korisnika.
Izveštaj iz stava 1. ove tačke društvo za upravljanje dostavlja Narodnoj banci Srbije elektronski, u skladu sa uputstvom kojim se uređuje elektronsko dostavljanje podataka Narodnoj banci Srbije, i to najkasnije u roku od 15 dana od isteka tromesečja.
Prelazne odredbe i završna odredba
22. Postupci zaštite prava i interesa korisnika pokrenuti do dana stupanja na snagu ove odluke okončaće se prema odredbama propisa koji su važili do tog dana.
Društva za upravljanje dužna su da podatke iz tačke 4. stav 6. ove odluke prikazuju u prospektima i skraćenim prospektima počev od prospekata i skraćenih prospekata koje sačinjavaju s podacima sa stanjem na dan 31. decembra 2015. godine.
23. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 27. juna 2015. godine, osim tač. 20. i 21, koje stupaju na snagu 1. novembra 2015. godine.