ETIČKI KODEKS

PONAŠANJA ZAPOSLENIH U GRADSKIM UPRAVAMA I SLUŽBAMA GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 52/2015)

 

OPŠTA NAČELA

Član 1

Etički kodeks zaposlenih u gradskim upravama i službama Grada Niša je opšti okvir uzornog ponašanja zaposlenih u upravama i službama Grada, koji sadrži profesionalne i etičke standarde ponašanja pri obavljanju službenih poslova, a posebno u ophođenju sa građanima.

Član 2

Ovaj Kodeks se odnosi na zaposlene u gradskim upravama i službama (u daljem tekstu: zaposleni).

Član 3

Ovaj Kodeks ne isključuje primenu bilo kog drugog propisa, koji se odnosi na zaposlene u upravama i službama.

Član 4

Zaposleni primenjuju sve propise i postupke, koji su propisani važećim propisima, pre svega Zakonom o opštem upravnom postupku i posebnim propisima, koji se odnose na rad organa lokalne samouprave.

Član 5

Cilj Kodeksa je: da utvrdi standarde ličnog i profesionalnog ponašanja zaposlenih; da podstakne zaposlene u poštovanju ovih standarda; da upozna građane kakvo ponašanje imaju pravo da očekuju i zahtevaju od zaposlenih; da doprinese izgradnji poverenja građana u organe lokalne samouprave i doprinese uspostavljanju efikasnije i odgovornije lokalne samouprave.

OBAVEZE ZAPOSLENIH

Član 6

Zaposleni je dužan da se uvek ponaša na način kojim se čuva i unapređuje poverenje građana u lokalnu samoupravu.

Član 7

Zaposleni je dužan da svoje poslove obavlja u skladu sa zakonom i drugim propisima i opštim aktima, kao i profesionalnim i etičkim standardima.

Zaposleni treba da svoje poslove obavlja politički nepristrasno i neutralno, poštujući važeće propise.

U obavljalju svojih poslova zaposleni uvek mora postupati isključivo u javnom interesu.

Od zaposlenog se očekuje da svojim ponašanjem, kako na radnom mestu tako i van njega, ni na koji način ne naruši ugled uprave i službe u kojoj je zaposlen.

Član 8

Zaposleni je dužan da se sa poštovanjem odnosi prema izabranim, imenovanim i postavljenim licima u organima lokalne samouprave, prema drugim zaposlenima, kao i prema građanima.

Član 9

Od zaposlenog se očekuje: da bude pošten, častan, nepristrasan; da ima isti odnos prema svim građanima; da svoje poslove obavlja stručno i savesno, u skladu sa najvišim profesionalnim standardima, propisima i utvrđenim rokovima; da bude ljubazan i predusretljiv u svom ophođenju sa građanima, drugim zaposlenima licima i licima na funkcijama u organima Grada, kao i da neukim strankama svojim savetima ukaže kako da ostvare određeno pravo.

Član 10

U obavljanju svojih dužnosti, zaposleni ne sme, neopravdano i nedozvoljeno, da pravi razliku ili nejednako postupa prema bilo kom građaninu, bez obzira na rasu, boju, pol, nacionalnu pripadnost, društveni položaj, poreklo, veroispovest, jezik, kulturu, imovno stanje, starost, psihički ili fizički invaliditet, političko ubeđenje.

Član 11

Zaposleni u obavljanju svojih poslova ne sme da postupa samovoljno ili na štetu drugog lica i dužan je da poštuje i uvažava prava i interese svakog lica, ukoliko su oni zasnovani na zakonu i drugom propisu.

U obavljanju poslova zaposleni je dužan da se ponaša zakonito i da svoja diskreciona ovlašćenja primenjuje nepristrasno u skladu sa važećim propisima.

Član 12

Zaposleni se sme neosnovano, neracionalno i nesrazmerno da ograničava prava građana ili da ih izlaže nepotrebnim troškovima, koji nisu u razumnoj vezi sa zakonitim ciljem postupka ili radnje koja se preduzima.

Član 13

Ako se građaninu načini materijalna šteta radom zaposlenog, on može da traži nadoknadu.

SUKOB INTERESA

Član 14

Zaposleni ne sme da dozvoli da njegov privatni interes dođe na bilo koji način u sukob sa poslom koji obavlja, dužan je da izbegne takav sukob interesa, bez obzira na to da li je on stvaran, potencijalan ili prividan, te ni u kom slučaju svoj položaj ne sme da koristi za ostvarivanje privatnog interesa.

Član 15

Zaposleni ima obavezu da obavesti svog pretpostavljenog o svakom slučaju mogućeg sukoba interesa i preduzme mere da izbegne takav sukob, a kada se od njega traži, dužan je da pruži informacije potrebne za procenu postojanja sukoba interesa, pri čemu će se izjava o mogućem postojanju sukoba interesa smatrati poverljivom, osim ukoliko zakon drugačije ne predviđa.

Član 16

Zaposleni ne sme da obavlja bilo kakvu aktivnost, niti da prihvati bilo kakav posao ili funkciju, koja je nespojiva sa poslom koji obavlja. U slučajevima sumnje, zaposleni je dužan da zatraži mišljenje pretpostavljenog, pri čemu će na njegov zahtev dati obrazloženu izjavu o aktivnostima koje bi mogle da ugroze adekvatno obavljanje njegovih dužnosti.

Član 17

Zaposleni ne sme da traži, niti da prima novac, poklone, usluge, gostoprimstvo ili bilo kakvu drugu vrstu koristi za sebe ili za druge u vezi sa obavljanjem dužnosti.

Ukoliko se zaposlenom ponudi poklon ili neka druga korist u vezi sa obavljanjem dužnosti, u obavezi je da preduzme sledeće mere: da odmah odbije protivrpavnu ponudu, sačini službenu belešku i obavesti o ovakvom pokušaju svog pretpostavljenog ili neposredno organe nadležne za ovakve prestupe; da prijavi osobu koja je ponudu učinila i da izbegava kontakte sa njom; ukoliko poklon ne može da bude vraćen pošiljaocu, potrebno ga je predati nadležnom organu uz službenu belešku; da objektivno rešava predmet u vezi sa kojim je učinjena protivpravna ponuda.

STANDARDI U OBAVLJANJU POSLOVA

Član 18

U obavljanju svojih poslova, zaposleni se stara da se sredstva koja su mu poverena koriste samo namenski, a poslovi obavljaju u skladu sa principima efikasnosti, efektivnosti, racionalnosti i ekonomičnosti.

Poverena sredstva zaposleni ni u kom slučaju ne sme da koristi u privatne svrhe, niti da drugima omogući da to čine.

Član 19

Zaposleni ne sme u obavljanju poslova nikome da ponudi ili obezbedi bilo kakvu prednost, osim ako je za to ovlašćen zakonom.

Zaposleni ne sme da koristi svoj službeni položaj, da bi nedozvoljeno uticao na bilo koje lice, radi pribavljanja bilo kakve koristi za sebe ili druge.

Član 20

Zaposleni ne sme da zadržava informaciju koja bi trebalo da bude javna, a sme da saopšti samo one informacije za čije saopštavanje je ovlašćen.

Zaposleni je dužan da preduzme odgovarajuće mere kako bi zaštitio sigurnost i poverljivost informacija za koje je odgovoran ili koje sazna.

Zaposleni ne treba da traži pristup informaciji, ukoliko za to nije ovlašćen, niti da na protivpravan način koristi informaciju do koje dođe ili koja proistekne iz obavljanja službene dužnosti.

Zaposleni ne sme da pruža informaciju koja je lažna i netačna.

Član 21

Svi rukovodioci su dužni da se staraju da zaposleni obavljaju svoje dužnosti savesno, odgovorno i u skladu sa utvrđenom politikom.

Rukovodilac je dužan da preduzme sve potrebne mere, kako bi sprečio korupciju u upravi ili službi kojom rukovodi.

Rukovodilac je dužan da pruži lični primer zaposlenom svojim ponašanjem, koje karakteriše ispravan moralni stav i lični integritet.

Član 22

Zaposleni ne sme da na nedozvoljen način koristi svoj položaj kako bi sebi obezbedio drugo zaposlenje.

U skladu sa zakonom, tokom odgovarajućeg perioda vremena, zaposleni ne treba da radi za račun bilo kog fizičkog ili pravnog lica, u vezi sa predmetom na kome je radio tokom svoje službe.

Zaposleni, po napuštanju službe, ne sme da koristi ili prenosi, poverljive informacije do kojih je došao dok je obavljao službu.

Član 23

Zaposleni moraju da budu uslužni, korektni, ljubazni i pristupačni u komunikaciji sa građanima.

Prilikom odgovaranja na dopise, telefonske pozive i elektronsku poštu, odgovor zaposlenog mora da bude potpun i nedvosmislen.

Član 24

Ako stvari, zbog kojih su se građani obratili konkretnom organu, nisu u njihovoj nadležnosti, zaposleni će građanina uputiti na nadležni organ ili odgovarajućeg službenika u svom organu, koji je za to nadležan.

Član 25

U slučaju greške, koja se nepovoljno odražava po građanina, zaposleni će se izviniti i posledice greške otkloniti na najbrži mogući način, pri čemu će građanina obavestiti o pravu na odgovarajuće pravno sredstvo, koje on ima zbog učinjenog propusta.

Član 26

Zaposleni će se uzdržavati od saopštavanja odluke drugim licima, pre nego što je o njoj obavešten građanin, na koga se odluka odnosi.

Zaposleni je dužan da građaninu, na njegov zahtev, daje informacije o postupku koji se kod njega vodi, a u slučaju potrebe on će uputiti građane na koji način mogu da izvše uvid u stanje postupka.

Pri predaji zahteva, po mogućnosti, stranki treba predočiti podatke o zaposlenom, koji vodi postupak po njegovom zahtevu.

Zaposleni je dužan da građanima pruži informacije o pravnim radnjama, koje treba da preduzmu radi ostvarivanja svojih prava, da vodi računa da informacije o postupku koje pruža budu jasne i razumljive zainteresovanom građaninu, a ako je usmeni zahtev za informacijama previše složen, zaposleni će uputiti građanina da zahtev formuliše u pisanoj formi.

Član 27

Zaposleni ne sme da koristi neadekvatne termine u ophođenju sa strankama, ružne reči, uvrede, insinuacije i slično.

Član 28

Zaposleni treba da vodi računa o načinu oblačenja prilikom obavljanja svojih dužnosti, kako bi to bilo primereno u pogledu njihovog izgleda na radnom mestu.

Član 29

Treba obezbediti odgovarajuću identifikaciju zaposlenog, tako što će se na vratima prostorije u kojoj radi označiti njegovo ime i prezime, posao koji obavlja, radno vreme sa strankama i slično.

Ukoliko je moguće, zaposleni treba da nose sa sobom, za vreme obavljanja dužnosti, odgovarajuću oznaku sa svojim imenom i prezimenom.

POVREDE KODEKSA

Član 30

Zaposleni će biti upoznat sa Kodeksom od strane neposrednog rukovodioca i daće pisanu izjavu da će poštovati njegove odredbe.

Rukovodilac će promovisati Kodeks među zaposlenima i u javnosti, sa ciljem unapređenja svesti o njegovim principima i značaju njihovog pridržavanja u funkcionisanju lokalne samouprave.

Član 31

Skupština Grada osnovaće Komisiju za praćenje primene ovog Kodeksa (u daljem tekstu: Komisija), koja će biti sastavljena od po jednog predstavnika svih odborničkih grupa u Skupštini Grada.

Član 32

Zaposlenom koji je povredio odredbe Kodeksa mogu se izreći sledeće mere:

- interno upozorenje od strane neposrednog rukovodioca,

- upozorenje od strane rukovodioca uprave ili službe,

- upozorenje od strane Komisije,

- javna opomena sa preporukom da ne obavlja poslove vezane za kontakt sa građanima i

- upozorenje Komisije sa preporukom za pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog

Za isto delo povrede Kodeksa može se voditi samo jedan postupak i izreći samo jedna mera iz stava 1. ovog člana.

Član 33

Javna opomena sa preporukom da zaposleni ne obavlja poslove vezane za kontakt sa građanima dostavlja se rukovodiocu zaposlenog.

Upozorenje sa preporukom za pokretanje disciplinskog postupka, dostavlja neposrednom rukovodiocu zaposlenog koji načelniku uprave ili službe predlaže pokretanje disciplinskog postupka protiv zaposlenog.

Povreda Kodeksa predstavlja lakšu povredu radne dužnosti i zaposleni je disciplinski odgovoran u skladu sa zakonom i drugim propisima.

Član 34

Građani se zbog povrede Kodeksa mogu obratiti nadležnom rukovodiocu zaposlenog, Zaštitniku građana i Komisiji.

ZAVRŠNE ODREDBE

Član 35

Tekst Kodeksa će biti objavljen na internet stranici Grada Niša i na oglasnim tablama organa i službi Grada, a posebne brošure će biti dostupne građanima i u sedištima organa i službi.

Član 36

Ovaj Kodeks se odnosi i na sva fizička lica i zaposlene u pravnim licima, kojima grad poverava poslove iz svojih nadležnosti.

Ovaj Kodeks se shodno primenjuje i na ustanove, javna preduzeća i druge organizacije čiji je osnivač Grad.

Preporučuje se gradskim opštinama da obezbede shodnu primenu ovog Kodeksa i na zaposlene u opštinskim upravama i službama gradskih opština.

Član 37

Ovaj Kodeks stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".