PRAVILNIKO REČNIM INFORMACIONIM SERVISIMA("Sl. glasnik RS", br. 63/2015) |
Ovim pravilnikom propisuju se način organizacije i uspostavljanja Rečnih Informacionih Servisa (RIS), učesnici, ciljevi, zadaci i funkcije RIS-a, vrste informacija koje pruža RIS centar, servisi koje pružaju tehnički sistemi u okviru RIS-a, način i uslovi za izdavanje uverenja o odobrenju tipa, tehnički zahtevi za prenos RIS informacija, Inland ECDIS opremu, elektronsko izveštavanje sa brodova, elektronska saopštenja brodarstvu, kao i za lociranje i praćenje plovila.
Skraćenice koje se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) ADN - Evropski sporazum o međunarodnom transportu opasnog tereta unutrašnjim plovnim putevima;
2) ADND - Evropski sporazum o međunarodnom transportu opasnog tereta unutrašnjim plovnim putevima na Dunavu;
3) ADNR - Evropski sporazum koji se odnosi na međunarodni transport opasnih tereta unutrašnjim plovnim putevima na Rajni;
4) AI - Identifikator aplikacije;
5) AI-IP - Automatska identifikacija putem internet protokola;
6) AIS - Sistem automatske identifikacije (transponder);
7) ARGO - Napredna rečna plovidba;
8) ASCII - Američki standardni kod za razmenu informacija;
9) ATIS - Identifikacioni sistem pomoću automatskog predajnika;
10) AtoN (A-to-N) - Pomoć u plovidbi (plovidbeni znak u sistemu obeležavanja);
11) AVV - Odeljenje za savetodavne usluge vezane za transport i saobraćaj u Holandiji;
12) BERMAN - Poruka za upravljanje mestima za stajanje plovila u lučkom području;
13) CAS - Podrška pri ublažavanju posledica nesrećnih slučajeva;
14) CCNR - Centralna komisija za plovidbu Rajnom;
15) CCTV - Televizija zatvorenog sistema;
16) CEVNI - Evropska pravila za unutrašnje plovne puteve;
17) CN - Kombinovana nomenklatura;
18) COG - Kurs kretanja plovila;
19) COMPRIS - Platforma za operativno upravljanje rečnim informacionim servisima (Razvojno-istraživački projekat EU, 2003-2005. godine);
20) CSTDMA - Višestruki pristup sa vremenskom podelom;
21) D4D - Baza podataka za reku Dunav;
22) DAC - Dodeljeni kod područja;
23) DC - Dunavska komisija;
24) DGNSS - Diferencijalni GNSS;
25) dGPS - Diferencijalni sistem globalnog pozicioniranja;
26) DSC - Digitalni selektivni poziv;
27) DWT - Nosivost plovila;
28) EAN - Međunardoni bar kod;
29) EBL - Elektronska linija azimuta;
30) ECDIS - Sistem za elektronske karte i prikaz informacija;
31) ECE - Ekonomska komisija (Ujedinjenih nacija) za Evropu;
32) EDI - Elektronska razmena podataka;
33) EDI broj - Elektronska adresa pošiljaoca ili primaoca poruke;
34) EDI segment - Predefinisani i identifikovan skup funkcionalnosti koji se odnosi na elemente podataka koji su identifikovani njihovim sekvencijalnim položajem u nizu;
35) EDIFACT - Elektronska razmena podataka za upravljanje, trgovinu i transport (UNECE standard);
36) EMMA - Evropski višeuslužni sistem za meteorološko obaveštavanje;
37) ENC - Elektronska plovidbena karta;
38) ENI - Jedinstveni evropski identifikacioni broj plovila;
39) ERI - Međunarodno elektronsko izveštavanje;
40) ERINOT - ERI poruka;
41) ERIRSP - ERI poruka odgovora na ERINOT poruku;
42) ERN - Broj za elektronsko izveštavanje;
43) ETA - Planirano vreme dolaska;
44) ETD - Planirano vreme polaska;
45) ETSI - Evropski institut za standardizaciju u telekomunikacijama;
46) FI - Informacije o plovnom putu;
47) FI - Identifikator funkcije;
48) FIS - Usluga pružanja informacija o plovnom putu;
49) FTM - Poruka u vezi sa plovnim putem i saobraćajem;
50) GLONASS - Globalni orbitni navigacioni satelitski sistem;
51) GlW - Referentni nivo vode u Nemačkoj (Gleichwertiger Wasserstand);
52) GNSS - Globalni navigacioni satelitski sistem;
53) GPRS - Opšti paket radio usluga;
54) GPS - Sistem globalnog pozicioniranja;
55) GSM - Globalni sistem za mobilnu komunikaciju;
56) GUI - Grafički korisnički interfejs;
57) HDG - Pravac kretanja plovila;
58) HF - Visoka frekvencija;
59) HS kod - Usaglašen sistem za opis i kodiranje robe WCO;
60) HSC - Plovilo koje razvija velike brzine;
61) HTML - Jezik za označavanje hiperteksta;
62) IAI - Međunarodni identifikator aplikacija;
63) IALA - Međunarodno udruženje nadležnih organa za pomorski sistem obeležavanja i svetionike;
64) IANA - Nadležni organ za dodeljivanje IP adresa;
65) IBC kod - Međunardoni kod za izgradnju i opremanje brodova za transport rasutih opasnih hemikalija;
66) ICEM - Poruka u vezi sa ledom;
67) ID - Identifikator;
68) IEC - Međunarodna elektrotehnička komisija;
69) IEEE - Institut za inženjere elektrotehnike i elektronike;
70) IETF - Tim za inženjerske poslove vezane za Internet;
71) IFTDGN - Međunarodna elektronska poruka obaveštenja o transportu opasnih tereta;
72) IGC kod - Međunarodni kod za izgradnju i opremanje brodova za transport gasova u tečnom stanju;
73) IHO - Međunarodna hidrografska organizacija;
74) IMDG - Međunarodni kod za opasne terete u pomorskoj plovidbi;
75) IMO - Međunarodna pomorska organizacija;
76) INDRIS - Demonstrator rečnih informacionih servisa u unutrašnjoj plovidbi (razvojno-istraživački projekat EU, 1998-2000. godine);
77) Inland AIS - AIS za primenu u unutrašnjoj plovidbi;
78) Inland ECDIS (IENC) - Sistem za elektronske karte i prikaz informacija u unutrašnjoj plovidbi;
79) IENC - videti Inland ECDIS;
80) Inland SENC - Sistem za elektronske karte u unutrašnjoj plovidbi;
81) IP - Internet protokol;
82) ISO - Međunarodna organizacija za standardizaciju;
83) ISPS kod - Međunarodni bezbednosti kod za plovila i luke;
84) IT - Informacione tehnologije;
85) ITU - Međunarodna telekomunikaciona unija;
86) LAN - Lokalna računarska mreža;
87) LBM - Upravljanje radom prevodnica i mostova;
88) LOCODE - UNECE kod lokacije za luke i pretovarna mesta;
89) MHz - Megaherc;
90) MID - Pomorski identifikacioni brojevi;
91) MKD - Najmanje zahtevani tastatura i ekran;
92) MMS - Pomorski identifikator za mobilne usluge;
93) NST 2000 - Standardna klasifikacija roba za transportnu statistiku;
94) NST/R - Standardna klasifikacija roba za transportnu statistiku / revidovana;
95) NtS - Elektronska saopštenja brodarstvu;
96) OFS - Zvanični broj broda;
97) OLR - Referenti nivo vode u Holandiji (Overeengekomen lage Rivierstand);
98) PAXLST - Lista putnika i posade;
99) PIANC - Svetska asocijacija za infrastrukturu vodnog transporta;
100) PROTECT - Međunarodna organizacija evropskih morskih luka za implementaciju standardnih poruka o opasnim teretima;
101) PTM - Upravljanje radom luka i terminala;
102) RAI - Regionalni identifikator aplikacije;
103) RAIM - Prijemnik autonomnog nadzora integriteta;
104) RIS - Rečni informacioni servisi;
105) RNW - Niski plovidbeni i regulacioni nivo, povezan sa trajanjem protoka od 94% tokom 30-godišnjeg perioda;
106) ROT - Brzina okreta (stepena u sekundi);
107) RTA - Zahtevano vreme dolaska;
108) SAR - Traganje i spasavanje;
109) SCAC - Jedinstveni standardni kod špeditera u vodnom transportu;
110) SCAMIN - Najmanja razmera u kojoj se objekat može koristiti za prikaz u ECDIS-u;
111) SENC - videti Inland SENC;
112) SIGNI - Znaci i signali na unutrašnjim vodnim putevima;
113) SMS - Usluga kratkih poruka;
114) SOG - Brzina kretanja plovila;
115) SOLAS - Međunarodna konvencija o bezbednosti života na moru;
116) SOTDMA AIS - Samo-organizujući višestruki pristup sa vremenskom podelom sistema automatske identifikacije;
117) SQRT - Kvadratni koren;
118) STI - Strateške saobraćajne informacije;
119) TCP/IP - Protokol kontrole prenosa / Internet protokol;
120) TDMA - Višestruki pristup sa vremenskom podelom;
121) TI - Saobraćajne informacije;
122) TTI - Taktičke saobraćajne informacije;
123) UDP - Korisnički datogram protokol;
124) UMTS - Univerzalni sistem mobilne telekomunikacije;
125) UN - Ujedinjene nacije;
126) UN/CEFACT - Centar Ujedinjenih nacija za unapređenje trgovine i elektronskog poslovanja;
127) UNECE - Ekonomska komisija Ujedinjenih nacija za Evropu;
128) UN/EDIFACT - Elektronska razmena podataka za upravu, trgovinu i transport;
129) UNDG - Broj Ujedinjenih nacija za opasni teret;
130) UNTDID - Direktorijum Ujedinjenih nacija za razmenu trgovinskih podataka;
131) URL - Jedinstveni alokator resursa (internet adresa);
132) UTC - Univerzalno koordinisano vreme;
133) VDL - Link za VHF podatke;
134) VHF - Veoma visoka frekvencija;
135) VRM - Promenljivi krug opsega;
136) VTC - Centar za brodski saobraćaj;
137) VTM - Upravljanje brodskim saobraćajem;
138) VTMIS - Upravljanje brodskim saobraćajem i informacione usluge (pomorska plovidba);
139) VTS - Servis za upravljanje brodskim saobraćajem;
140) WAP - Protokol za bežične aplikacije;
141) WCO - Svetska carinska organizacija;
142) WGS 84 - Svetski geodetski sistem od 1984. godine;
143) WiFi - Mreža za bežični prenos podataka;
144) WRM - Poruka u vezi sa vodostajem;
145) XML - Nadograđen programski jezik za kodiranje.
Osnovni ciljevi RIS-a su doprinos:
1) unapređenju bezbednosti plovidbe;
2) unapređenju efikasnosti vodnog transporta;
3) zaštiti životne sredine.
Osnovne funkcije RIS-a podrazumevaju pružanje sledećih informacija:
1) informacije o plovnom putu (FIS);
2) saobraćajne informacije (TI);
3) upravljanje saobraćajem (TM);
4) podršku u ublažavanju nezgoda (CAS);
5) informacije za transport i logistiku (ITL);
6) informacije za sprovođenje zakona i propisa (ILE);
7) statističke informacije (ST);
8) informacije o naknadama za korišćenje infrastrukture vodnih puteva i luka (CHD).
Detaljni opis ciljeva, funkcija i zadataka RIS-a dat je u Prilogu 1 - Smernice za RIS, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Osnovni učesnici RIS-a su Nadležni organ (Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture), Organ za RIS (Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture - Direkcija za vodne puteve) i korisnici RIS-a.
Detaljni opis učesnika RIS-a dat je u Prilogu 1 ovog pravilnika.
Uspostavljanje RIS-a vrši se u skladu sa tehničkim smernicama za planiranje, implementaciju i operativnu upotrebu RIS-a koje su date u Prilogu 1 ovog pravilnika.
Održavanje uspostavljenog RIS-a podrazumeva sve aktivnosti koje imaju za cilj obezbeđivanje neprekidne (24/7) funkcionalnosti RIS sistema:
1) tehničko održavanje svih komponenti, otklanjanje nefunkcionalnosti i, po potrebi, rekonfiguraciju instaliranih baznih stanica koje omogućavaju pokrivenost zone RIS-a signalom sistema automatske identifikacije (AIS);
2) tehničko održavanje svih komponenti, otklanjanje nefunkcionalnosti i, po potrebi, rekonfiguraciju instalirane IALA dGPS stanice;
3) tehničko održavanje svih komponenti, otklanjanje nefunkcionalnosti i, po potrebi, rekonfiguraciju integrisanog centralnog segmenta RIS sistema;
4) održavanje umreženosti AIS baznih stanica, IALA dGPS stanice i centralnog segmenta RIS sistema putem interneta;
5) ažuriranje, otklanjanje nefunkcionalnosti i, po potrebi, rekonfiguraciju softvera integrisanih na centralnom segmentu RIS sistema, uključujući softvere za:
(1) lociranje i praćenje plovila (VTT),
(2) elektronska saopštenja brodarstvu (NtS),
(3) elektronsko izveštavanje sa plovila (ERI),
(4) bazu trupova plovila (HULL),
(5) upravljanje korisničkim nalozima (URM);
6) ažuriranje, otklanjanje nefunkcionalnosti i, po potrebi, rekonfiguraciju podsistema za nadzor nad radom RIS sistema;
7) obezbeđivanje i održavanje tehničkih resursa za čuvanje RIS podataka u periodu od najmanje tri godine;
8) obezbeđivanje zamene dotrajalih i nefunkcionalnih tehničkih resursa (opreme, delova opreme i potrošnog materijala) neophodnih za rad RIS sistema;
9) postavljanje ažuriranih elektronskih plovidbenih karata (ENC) za prikaz u Inland ECDIS-u na centralni segment RIS sistema;
10) upravljanje parametrima za pristup i korisničkim nalozima za RIS usluge;
11) obezbeđivanje resursa potrebnih za neprekidan (24/7) rad RIS centra i
12) druge aktivnosti neophodne za funkcionisanje uspostavljenog RIS sistema.
RIS centar iz koga se vrši koordinacija i upravljanje raspoloživim RIS uslugama uspostavlja se u Organu za RIS.
RIS centar pruža sledeće informacije:
1) informacije o plovnom putu (FI) koje sadrže geografske, hidrološke, saobraćajne i administrativne informacije vezane za plovni put u zoni RIS-a, koje zahtevaju korisnici RIS-a kako bi mogli da planiraju, izvršavaju i prate izvršenje putovanja. Ove informacije su jednosmerne i idu od RIS centra ka korisnicima RIS-a;
2) taktičke saobraćajne informacije (TTI) koje utiču na donošenje trenutnih odluka zapovednika plovila ili VTS operatera vezanih za plovidbu u stvarnoj saobraćajnoj situaciji i bližoj geografskoj okolini;
3) strateške saobraćajne informacije (STI) koje utiču na srednjoročne i dugoročne odluke korisnika RIS-a.
Organ za RIS prikuplja, objedinjuje, obrađuje, potvrđuje i objavljuje dinamičke i statičke informacije o stanju vodnih puteva i plovidbenim uslovima od značaja za unutrašnju plovidbu.
U cilju objedinjavanja informacija od značaja za unutrašnju plovidbu, Organ za RIS može sarađivati sa drugim državnim organima u čijoj nadležnosti je prikupljanje informacija koje su značajne za unutrašnju plovidbu.
Automatizacija procesa objavljivanja dinamičkih informacija o stanju vodnih puteva i plovidbenim uslovima vrši se integrisanjem relevantnih baza podataka. Obezbeđuje se automatsko kopiranje integrisanih baza podataka, u cilju njihovog adekvatnog elektronskog arhiviranja.
Ažuriranje objavljenih dinamičkih informacija vrši se dnevno ili časovno, u zavisnosti od aktuelnih plovidbenih uslova. Ažuriranje objavljenih statičkih informacija vrši se posle saznanja o nastanku njihovih promena, a koje mogu uticati na plovidbene uslove.
Organ za RIS obezbeđuje korisnicima vodnih puteva neprekidnu dostupnost informacija o stanju vodnih puteva i aktuelnim plovidbenim uslovima, putem internet stranice.
Uz informacije o stanju vodnih puteva i aktuelnim plovidbenim uslovima, Organ za RIS objavljuje pravila korišćenja tih informacija.
Informacije o stanju vodnih puteva i aktuelnim plovidbenim uslovima pružaju se kroz informacione sisteme.
Detaljan opis vrsta informacija koje pruža RIS centar dat je u Prilogu 1 ovog pravilnika.
Osnovne vrste servisa koje pružaju tehnički sistemi u okviru RIS-a su:
1) lociranje i praćenje plovila (VTT);
2) elektronsko izveštavanje sa plovila (ERI);
3) elektronska saopštenja brodarstvu (NtS) i
4) elektronske plovidbene karte (ENC) za prikaz kroz Inland ECDIS.
AIS uređaj koji se instalira na plovilu i koji omogućava lociranje i praćenje plovila mora da ispunjava tehničke zahteve koji su dati u Prilogu 2 - Tehnički zahtevi za lociranje i praćenje plovila i Inland AIS, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Plovila u zoni RIS-a vrše elektronsko izveštavanje sa plovila kroz standardizovane ERI poruke dostupne u okviru RIS-a, u skladu sa tehničkim zahtevima datim u Prilogu 3 - Tehnički zahtevi za elektronsko izveštavanje sa plovila, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Pristupanje sistemu za elektronsko izveštavanje sa plovila i njegova upotreba od strane korisnika RIS-a vrši se u skladu sa smernicama koje Organ za RIS objavljuje na internet stranici.
Elektronska saopštenja brodarstvu obuhvataju poruke vezane za plovni put i plovidbene uslove, poruke vezane za vodostaj i poruke o ledostaju i ledohodu.
Saopštenja brodarstvu se objavljuju u elektronskom obliku u okviru RIS-a, prema tehničkim zahtevima datim u Prilogu 4 - Tehnički zahtevi za elektronska saopštenja brodarstvu, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Elektronski oblik saopštenja brodarstvu podrazumeva kodiranu i standardizovanu poruku koja je dostupna svim korisnicima RIS-a preko internet stranice.
Elektronske plovidbene karte za upotrebu na unutrašnjim vodnim putevima pripremaju se u skladu sa međunarodnim Inland ECDIS standardom i tehničkim zahtevima datim u Prilogu 5 - Tehnički zahtevi za Inland ECDIS, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Elektronske plovidbene karte priprema, obrađuje, ažurira i objavljuje Organ za RIS.
Organ za RIS vrši ažuriranje i objavljivanje elektronskih plovidbenih karata najmanje jednom u toku kalendarske godine, a po potrebi i češće, u skladu sa promenama na vodnom putu koje mogu uticati na bezbednost plovidbe.
Elektronske plovidbene karte moraju biti dostupne korisnicima RIS-a, putem internet stranice, u standardnom.000 formatu.
Zapovednici plovila koriste dostupne ažurne elektronske plovidbene karte.
Izdavanje uverenja o odobrenju tipa za AIS uređaje vrši se u skladu sa tehničkim zahtevima datim u Prilogu 2 ovog pravilnika.
Izdavanje uverenja o odobrenju tipa za Inland ECDIS uređaje vrši se u skladu sa tehničkim zahtevima datim u Prilogu 5 ovog pravilnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Priloge 1 do 5, koji su sastavni deo ovog pravilnika, možete pogledati OVDE