PRAVILNIKO AUDIO-VIZUELNIM KOMERCIJALNIM KOMUNIKACIJAMA("Sl. glasnik RS", br. 69/2015) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuje način ispunjavanja obaveza pružalaca medijskih usluga u vezi sa prepoznatljivošću i sadržajem audio-vizuelnim komercijalnih komunikacija, sponzorstvom, plasiranjem robe, televizijskim oglašavanjem (u daljem tekstu: TV oglašavanje) i televizijskom prodajom (u daljem tekstu: TV prodaja).
II ODREDBE KOJE SE ODNOSE NA SVE MEDIJSKE USLUGE
1. Prepoznatljivost i sadržaj audio-vizuelnih komercijalnih komunikacija
a) Prepoznatljivost audio-vizuelnih komercijalnih komunikacija
Opšte obaveze
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije moraju biti učinjene jasno prepoznatljivim na način uređen ovim pravilnikom, bez obzira na to da li se objavljuju u okviru linearne medijske usluge (televizijsko emitovanje i linearna medijska usluga radija) ili nelinearne medijske usluge (audio-vizuelna medijska usluga na zahtev i medijska usluga radija na zahtev).
Prepoznatljivost oglasnih poruka ili poruka TV prodaje u okviru medijske usluge na zahtev
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje koje se objavljuju u okviru nelinearne medijske usluge moraju biti jasno označene kao takve i odvojene od uredničkog programskog sadržaja putem zvuka, slike ili prostornih sredstava.
Prepoznatljivost audio-vizuelnih komercijalnih komunikacija kojima se upućuje na oglašavanje u okviru interaktivnog okruženja
Oznaka kojom se gledalac tokom emitovanja programskog sadržaja poziva da pristupi interaktivnom okruženju radi preporučivanja određenog proizvoda ili usluge, može biti prisutna na ekranu samo prilikom emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje.
Ako se oglasna poruka ili poruka TV prodaje emituje posredstvom podele ekrana, oznaka iz stava 1. ovog člana može biti prisutna samo u delu ekrana koji je namenjen TV oglašavanju ili TV prodaji.
Oznaka iz stava 1. ovog člana mora da sadrži jasno tekstualno obaveštenje da gledalac njenim izborom pristupa sadržajima komercijalne prirode, odnosno sadržajima kojima se preporučuje određeni proizvod ili usluga.
b) Zabrana prikrivenih audio-vizuelnih komercijalnih komunikacija
Zabranjene su prikrivene audio-vizuelne komercijalne komunikacije.
Smatra se da prikrivena audio-vizuelna komercijalna komunikacija postoji ako su ispunjeni sledeći uslovi:
1) ako se u programu, putem zvuka ili slike, predstavljaju roba, usluga, poslovno ime, žig ili druga oznaka, odnosno aktivnosti fizičkog ili pravnog lica (npr. ako se u programu pominje, opisuje, prikazuje ili koristi određena roba ili usluga; ako je robna ili uslužna oznaka prisutna na određenim stvarima koje se pojavljuju u programu i dr.);
2) ako je takav sadržaj komercijalne prirode, odnosno ako ima za cilj da preporuči (promoviše) kupovinu ili iznajmljivanje robe ili usluge ili pak da preporuči aktivnost određenog lica;
3) ako kod pružaoca medijske usluge postoji namera da navedeno predstavljanje ima komercijalnu prirodu, bez obzira na to da li je predstavljanje izvršeno u zamenu za novčanu ili drugu naknadu, s tim da će se uvek smatrati da takva namera postoji ako je ono izvršeno u zamenu za novčanu ili drugu naknadu;
4) ako takav sadržaj može dovesti u zabludu korisnika medijske usluge u pogledu svoje stvarne prirode (npr. usled načina na koji je određeni sadržaj prezentovan nije moguće sa sigurnošću zaključiti da li je reč o sadržaju koji je komercijalne prirode).
Prilikom ocene ispunjenosti uslova iz stava 2. tačka 3) ovog člana naročito će se uzeti u obzir postojanje opravdanosti predstavljanja robe, usluge, poslovnog imena, žiga ili druge oznake ili aktivnosti, odnosno opravdanost njihovog isticanja u toku programa, i to da li se određena roba, usluga, žig ili druga oznaka, odnosno aktivnosti prikazuju ili pominju u programu sa uređivačkim opravdanjem ili na način koji je uređivački opravdan (npr. opravdanost učestalosti prikazivanja ili pominjanja robe, usluge ili oznake; da li postoji favorizovanje određenog proizvođača robe ili pružaoca usluge u programu i dr.).
v) Zaštita ljudskog dostojanstva i zabrana govora mržnje
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju narušavati ljudsko dostojanstvo, pri čemu naročito nije dozvoljeno da sadrže prikazivanje brutalnog nasilja, mučenja ili ponižavajućeg postupanja, ili prikazivanje osoba koje umiru ili se nalaze u stanju teške fizičke ili mentalne patnje.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju da sadrže informacije koje predstavljaju govor mržnje, odnosno informacije kojima se podstiče, na otvoren ili prikriven način, diskriminacija, mržnja ili nasilje zbog rase, boje kože, predaka, državljanstva, nacionalne pripadnosti, jezika, verskih ili političkih ubeđenja, pola, rodnog identiteta, seksualne orijentacije, imovnog stanja, rođenja, genetskih osobenosti, zdravstvenog stanja, invaliditeta, bračnog i porodičnog statusa, osuđivanosti, starosne dobi, izgleda, članstva u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugih stvarnih, odnosno pretpostavljenih ličnih svojstava.
Audio-vizuelna komercijalna komunikacija namenjena maloletnicima
Audio-vizuelna komercijalna komunikacija namenjena maloletnicima, u smislu ovog pravilnika, jeste komercijalna komunikacija kojom se preporučuje proizvod, odnosno usluga, koji prema vrsti, prirodi, obliku, kvalitetu i drugim svojstvima, samostalno ili uz pomoć roditelja, isključivo ili pretežno koriste maloletnici.
Zaštita razvoja i integriteta maloletnika
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju podsticati maloletnike na ponašanje koje im može škoditi, a naročito ne smeju da podstiču na ponašanje kojim se ugrožava zdravlje, psihički i moralni razvoj maloletnika.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije namenjene maloletnicima ne smeju da sadrže informacije koje bi navodile maloletnika na ponašanje kojim bi mogao da povredi svoj fizički, duševni, emocionalni ili drugi integritet.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije namenjene maloletnicima ne smeju da sadrže prikazivanje nasilja, uključujući i scene nasilja između animiranih likova, lutaka i sl.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije namenjene maloletnicima ne smeju zajedno sa robom ili uslugom koja je njima namenjena, preporučivati robu ili uslugu koja nije njima namenjena.
Nije dozvoljeno u audio-vizuelnim komercijalnim komunikacijama maloletnike dovoditi u vezu sa seksualnošću, niti prikazivati odrasle osobe kao dečake ili devojčice sa polnim odlikama odraslih.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju prikazivati maloletnike u opasnim situacijama, kao što je: penjanje na neobezbeđene objekte; ulazak u nepoznate prostorije; razgovor sa nepoznatim ljudima; korišćenje šibica, upaljača, benzina, lekova i električnih uređaja u domaćinstvu i sl.
Zabrana iz stava 6. ovog člana ne odnosi se na audio-vizuelne komercijalne komunikacije kojima se upozorava na opasnost po zdravlje, integritet i sigurnost maloletnika.
Zabrana zloupotrebe neiskustva, neznanja i lakovernosti maloletnika
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju neposredno podsticati maloletnike na kupovinu ili iznajmljivanje roba ili usluga, zloupotrebom njihovog neiskustva i lakovernosti.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije namenjene maloletnicima ne smeju da zloupotrebljavaju njihov nedostatak iskustva ili znanja ili njihovu lakovernost, naročito putem onemogućavanja ili otežavanja razlikovanja stvarnosti od mašte.
U smislu stava 2. ovog člana, audio-vizuelne komercijalne komunikacije namenjene maloletnicima ne smeju da uz podatak o ceni sadrže i vrednosni sud o ceni, a naročito reči "samo", "sitnica", "u bescenje", "povoljno" i sl.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije namenjene maloletnicima ne smeju da sadrže poruke kojima se sugeriše da neposedovanje određenog proizvoda znači inferiornost ili da se korišćenjem proizvoda ili usluga stiču fizičke, intelektualne ili druge društvene prednosti nad ostalim maloletnicima koji te proizvode i usluge ne koriste.
Zabrana manipulacije prednostima, zaštita autoriteta porodice i škole i poverenja maloletnika
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju neposredno savetovati ili pozivati maloletnike da traže od roditelja ili drugog lica kupovinu robe ili usluge koja se preporučuje.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju zloupotrebljavati posebno poverenje koje maloletnici imaju prema roditeljima, braći i sestrama i drugim članovima porodice, vaspitačima, nastavnicima i lekarima.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije ne smeju narušavati ugled ili autoritet roditelja, braće i sestara i drugih članova porodice, predškolskih i školskih ustanova.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije namenjene maloletnicima naročito ne smeju da sugerišu da neposedovanje određenog proizvoda ili nekorišćenje određene usluge znači neispunjavanje obaveze roditelja prema maloletniku.
Programski sadržaji namenjeni deci, odnosno maloletnicima
Tokom dečije emisije, odnosno emisije koja je namenjena maloletnicima mogu se emitovati samo oglasne poruke i poruke TV prodaje koje su prikladne za dečiji uzrast, odnosno za uzrast maloletnika.
Sponzor dečije emisije, odnosno emisije koja je namenjena maloletnicima može biti samo ono fizičko ili pravno lice koje se bavi proizvodnjom robe, pružanjem usluge ili obavljanjem druge delatnosti koje su namenjene deci, odnosno maloletnicima, te se prilikom obaveštenja o sponzoru može upućivati samo na takve proizvode, usluge ili aktivnosti.
Tokom i najmanje deset minuta pre ili nakon emitovanja dečije emisije, odnosno emisije namenjene maloletnicima nije dozvoljeno emitovati komercijalne komunikacije kojima se preporučuju:
1) igre na sreću;
2) sredstva za paljenje, zapaljive materije i druga opasna sredstva koja mogu da dovedu u opasnost maloletnika;
3) proizvodi za mršavljenje, postupci lečenja, ustanove koje pružaju takve usluge, lekovi, medicinska sredstva i dijetetski dodaci.
Odredbe ovog člana shodno se primenjuju na televizijske i radijske programe i medijske usluge na zahtev koje su specijalizovane za programske sadržaje namenjene deci, odnosno maloletnicima.
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije kojima se preporučuju alkoholna pića
Audio-vizuelne komercijalne komunikacije kojima se preporučuju alkoholna pića emituju se na način i pod uslovima predviđenim zakonom koji uređuje oblast oglašavanja.
Ako je emitovanje audio-vizuelne komercijalne komunikacije iz stava 1. ovog člana dozvoljeno po zakonu koji uređuje oblast oglašavanja, ona se ne može emitovati tokom i najmanje deset minuta pre ili nakon emitovanja emisije koja je isključivo namenjena deci, odnosno maloletnicima, kao ni u televizijskim i radijskim programima i medijskim uslugama na zahtev koje su specijalizovane za programe namenjene maloletnicima.
Dozvoljenost upućivanja na sponzora
Tokom sponzorisanog programskog sadržaja dozvoljeno je samo prilikom obaveštavanja o sponzoru prikazivati, navoditi ili na drugi način upućivati na sponzora, njegov naziv, robu, uslugu, oznaku ili aktivnost.
U smislu stava 1. ovog člana, ako su u studiju tokom trajanja sponzorisanog programskog sadržaja prisutni roba sponzora ili neki drugi predmet sa njegovim nazivom ili oznakom (npr. pano ili ekran u studiju na kome se prikazuje oznaka sponzora), oni mogu biti prikazani samo prilikom obaveštavanja o sponzoru.
Sadržaj obaveštenja o sponzoru
Obaveštenje o sponzoru može sadržati samo navođenje, odnosno prikazivanje naziva sponzora, njegove robe, usluge, robne, uslužne ili druge oznake ili njegovog reklamnog slogana.
Obaveštenje o sponzoru ne sme neposredno da podstiče kupovinu ili iznajmljivanje robe ili usluge sponzora, naročito promotivnim upućivanjem na tu robu ili uslugu.
U smislu stava 2. ovog člana, obaveštenje o sponzoru naročito ne sme da sadrži: neposredno pozivanje na kupovinu ili iznajmljivanje robe ili usluge; navođenje cene, prednosti, kvaliteta ili efikasnosti robe ili usluge sponzora ili njegovog položaja na tržištu; navođenje mesta ili adrese na kojoj, odnosno broja telefona, veb adrese putem kojih se mogu kupiti ili iznajmiti roba ili usluga; reklamni slogan kojim se podstiče kupovina ili iznajmljivanje robe ili usluge sponzora; druge sadržaje koji su uobičajeni za oglasne poruke ili poruke TV prodaje (npr. korišćenje prepoznatljive melodije, korišćenje slike ili glasa lica koje se pojavljuje u oglasnoj poruci sponzora).
Prilikom obaveštavanja o sponzoru nije dozvoljeno emitovati oglasnu poruku ili poruku TV prodaje sponzora.
Način emitovanja obaveštenja o sponzoru
Pružalac medijske usluge je dužan da prilikom obaveštavanja o sponzoru koristi neki od uobičajenih izraza na osnovu koga će korisniku medijske usluge biti jasno da je reč o sponzoru programskog sadržaja (npr. "Sponzor", "Sponzor programa je...", "Ovaj program emituje se uz pomoć...", "Pokrovitelj programa je...", "Gledanje ovog programa vam je omogućio..." i sl.).
Pružalac medijske usluge je slobodan da odredi način na koji će emitovati obaveštavanje o sponzoru (npr. putem teksta i slike u najavnoj i odjavnoj špici; tako što će voditelj emisije saopštiti ko je sponzor programa, pri čemu prilikom takvog saopštenja u kadru može biti roba sponzora koja se nalazi u studiju; tako što će se u toku emisije bez dodatnih saopštenja u uglu ekrana pojaviti inserter sa oznakom "Sponzor" i nazivom sponzora ili njegovom robnom oznakom i dr.), pod uslovom da je obaveštenje jasno i potpuno, kao i da se njime ne povređuje integritet sponzorisanog programskog sadržaja (npr. onemogućavanje ili otežavanje praćenja programskog sadržaja).
Ako se prilikom obaveštavanja o sponzoru koristi slika (npr. ako se putem ekrana prisutnog u scenografiji prikazuje naziv sponzora, slika njegove robe, robne ili uslužne oznake, ili ako se to čini putem insertera i sl.), ona mora biti nepokretna.
Vreme emitovanja obaveštenja o sponzoru
Obaveštenje o sponzoru emituje se na početku i na kraju sponzorisanog programskog sadržaja.
U smislu stava 1. ovog člana, pod početkom sponzorisanog programskog sadržaja podrazumeva se period koji neposredno prethodi njegovoj najavnoj špici, njegova najavna špica ili period koji sledi neposredno nakon te špice, dok se pod krajem sponzorisanog programskog sadržaja podrazumeva period koji neposredno prethodi njegovoj odjavnoj špici, njegova odjavna špica ili period koji sledi neposredno nakon te špice.
Obaveštenje o sponzoru može se emitovati i tokom sponzorisanog programskog sadržaja, ali ne sve vreme tokom njegovog trajanja.
U smislu stava 3. ovog člana, obaveštenje o sponzoru može se emitovati tokom sponzorisanog programskog sadržaja samo:
1) jednom u sponzorisanim programskim sadržajima koji traju kraće od 30 minuta, a u onima koji traju 30 minuta ili duže jednom u svakom celokupnom delu tog programskog sadržaja čije predviđeno trajanje iznosi najmanje 30 minuta;
2) neposredno nakon bloka oglasnih poruka ili poruka TV prodaje, ako taj blok nije emitovan neposredno nakon početka, odnosno neposredno pre kraja sponzorisanog programskog sadržaja;
3) na početku i kraju određenog priloga u programskom sadržaju, ako je sponzor finansirao samo produkciju tog priloga, pri čemu to ne isključuje obavezu da se obaveštenje o sponzoru emituje na početku i kraju emisije.
Ako su sportske vesti ili vremenska prognoza sastavni deo emisije vesti, obaveštenje o njihovom sponzoru je dozvoljeno emitovati samo na početku, u toku i na kraju sportskih vesti ili vremenske prognoze.
Obaveštenje o sponzoru nije dozvoljeno emitovati tokom dečijeg ili verskog programskog sadržaja, već samo na njihovom početku i kraju.
Pružalac medijske usluge može emitovati obaveštenje o sponzoru i prilikom emitovanja najave sponzorisanih programskih sadržaja (tzv. promo sadržaji).
Obaveštenje o više sponzora
Ako sponzorisani programski sadržaj ima više sponzora, pružalac medijske usluge je dužan da u najavnoj i odjavnoj špici sponzorisanog programskog sadržaja označi sve sponzore koji su doprineli u finansiranju troškova produkcije tog sadržaja, s tim što će više istaći one sponzore koji imaju značajnije učešće, dok u toku sponzorisanog programskog sadržaja može označiti samo one sponzore koji imaju značajnije učešće u troškovima produkcije.
Naziv sponzora kao deo naziva sponzorisanog programskog sadržaja
Naziv sponzora i njegova robna, uslužna ili druga oznaka može se koristiti kao naziv sponzorisanog programskog sadržaja pod sledećim uslovima:
1) naziv sponzora i njegova robna, uslužna ili druga oznaka ne može predstavljati celokupan naziv sponzorisanog programskog sadržaja, već može činiti samo jedan deo tog naziva;
2) prilikom navođenja naziva sponzorisanog programskog sadržaja ne sme se neposredno podsticati na kupovinu ili iznajmljivanje robe ili usluge sponzora, naročito promotivnim upućivanjem na tu robu ili uslugu;
3) naziv sponzora i njegova robna, uslužna ili druga oznaka ne sme biti deo scenografije tog programskog sadržaja, niti može biti deo sadržaja (npr. džingl, telop, foršpan) koji se koristi za prelazak sa jednog dela na drugi deo programskog sadržaja;
4) naziv sponzorisanog programskog sadržaja, čiji je deo naziv sponzora ili njegova robna, uslužna ili druga oznaka, može se navesti najviše pet puta u toku njegovog trajanja.
Oglasna poruka ili poruka TV prodaje sponzora
Neposredno pre, u toku ili neposredno nakon sponzorisanog programskog sadržaja dozvoljeno je emitovati oglasnu poruku ili poruku TV prodaje kojom se preporučuju roba ili usluga sponzora, ali se na takvu poruku primenjuju odredbe Zakona o elektronskim medijima i ovog pravilnika koje uređuju TV oglašavanje i TV prodaju.
Dozvoljenost plasiranja robe
Plasiranje robe je dozvoljeno kao izuzetak, i to:
1) u igranim filmovima, televizijskim filmovima, igranim serijama, sportskim i zabavnim emisijama uz finansijsku ili drugu naknadu, osim ako su ti programski sadržaji namenjeni isključivo deci;
2) ako se određena roba ili usluga ističe unutar programskog sadržaja kao produkcijski rekvizit ili nagrada, a to se ne čini u zamenu za naknadu, već se roba ili usluga ustupaju ili pružaju (da budu upotrebljeni u programu kao rekvizit ili dodeljeni kao nagrada) u zamenu za njihovo prikazivanje ili pominjanje u tom programskom sadržaju.
Plasiranje robe iz stava 1. tačka 2) ovog člana nije dozvoljeno samo u vestima i programima aktuelnosti, izuzev ako je reč o sportskim vestima i vremenskoj prognozi.
Zabranjeno upućivanje
U emisiji koja sadrži plasiranje robe ne sme se neposredno podsticati kupovina, iznajmljivanje ili korišćenje robe ili usluge koja je predmet plasiranja.
U smislu stava 1. ovog člana, u emisiji koja sadrži plasiranje robe naročito nije dozvoljeno: neposredno pozivati na kupovinu robe ili korišćenje usluge koja su predmet plasiranja robe; navoditi cene, prednosti, kvalitet ili efikasnost robe ili usluge ili njihov vodeći položaj na tržištu; navoditi mesta ili adrese na kojoj, odnosno broja telefona, veb adrese putem kojih se može kupiti ili iznajmiti roba ili usluga; objavljivati druge podatke koji su uobičajeni za oglasne poruke i poruke TV prodaje.
Primerenost isticanja
U toku emisije koja sadrži plasiranje robe nije dozvoljeno neprimereno isticati robu, uslugu, robnu, uslužnu ili drugu oznaku.
Primerenost isticanja robe, usluge, robne, uslužne ili druge oznake u emisiji koja sadrži plasiranje robe ocenjuje se imajući u vidu da li za način i obim takvog isticanja postoji uređivačko opravdanje.
Prilikom ocene postojanja uređivačkog opravadanja iz stava 2. ovog člana naročito se uzimaju u obzir priroda i cilj emisije, priroda robe ili usluge koja se u njoj pojavljuje, kao i da li je isticanje robe, usluge, robne, uslužne ili druge oznake izvršeno na neprirodan (veštački) način, koji dovodi do toga da roba, usluga, robne, uslužne ili druge oznake nisu u dovoljnoj meri uključeni (integrisani) u tok radnje emisije.
Smatra se da neprimereno isticanje naročito postoji:
1) ako se roba, usluga, robna, uslužna ili druga oznaka preterano često pojavljuju ili pominju u emisiji ili ako njihova pojedina prikazivanja ili pominjanja preterano dugo traju ili su između njihovog pojavljivanja ili pominjanja preterano kratki vremenski razmaci;
2) ako se roba, usluga, robna, uslužna ili druga oznaka prikazuju ili pominju na način koji je preterano naglašen (npr. u studiju se bez naročitog razloga nalazi veliki broj primeraka određene robe; roba i njena oznaka su bez opravdanog razloga prisutne na velikom broju predmeta, koji se prikazuju, kao što su kape, majice, šolje, panoi; bez naročitog razloga se potencira određeni ugao snimanja ili se nepotrebno koristi krupan kadar i sl.);
3) ako se roba, usluga, robna, uslužna ili druga oznaka prikazuju ili pominju na način koji je veštački izgrađen ili koji nije u skladu sa prirodnim tokom programa (npr. ako je u scenografiji prisutna roba, iako za to ne postoje opravdani razlozi s obzirom na tok radnje i prirodu emisije).
Obaveštenje o plasiranju robe u audio-vizuelnim medijskim uslugama
Obaveštenje da određena emisija sadrži plasiranje robe emituje se putem vizuelnog simbola, koji se ističe na njenom početku i kraju, kao i neposredno nakon završetka bloka oglasanih poruka ili poruka TV prodaje koji je emitovan u toku emisije.
Vizuelni simbol iz stava 1. ovog člana ističe se u donjem uglu ekrana najkraće 30 sekundi i zauzima 1/32 ekrana.
Vizuelni simbol iz stava 1. sadrži krug crne boje u koji su upisana velika štampana slova "ПР" ili "PR" u beloj boji.
Na početku emisije koja sadrži plasiranje robe, uz vizuelni simbol iz stava 1. ovog člana, emituje se sledeće tekstualno obaveštenje: "Program koji sledi sadrži plasiranje robe".
Ako je programski sadržaj namenjen nacionalnoj manjini, tekstualno obaveštenje iz stava 4. ovog člana emituje se na jeziku te nacionalne manjine uvek kada je na ekranu prisutan vizuelni simbol iz stava 1. ovog člana.
U odjavnoj špici emisije koja sadrži plasiranje robe može se, uz prethodno tekstualno obaveštenje: "Ovaj program je sadržao plasiranje roba:", prikazati oznaka robe ili usluge koja je bila predmet plasiranja ili naziv ili oznaka lica čija roba ili usluga je bila predmet plasiranja.
Primerci vizuelnih simbola iz stava 3. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik kao Prilozi 1. i 2, čine njegov sastavni deo i objavljuju se na Internet stranici Regulatornog tela za elektronske medije.
Odredbe ovog člana primenjuju se samo ako je reč o programskom sadržaju koji je sopstvena produkcija pružaoca medijske usluge.
Obaveštenje o plasiranju robe u medijskim uslugama radija
Obaveštenje da određena emisija sadrži plasiranje robe emituje se na njenom početku i kraju, kao i neposredno nakon završetka bloka oglasanih poruka i poruka TV prodaje koji je emitovan u toku emisije, i ima sledeću sadržinu: "Ovaj program sadrži plasiranje robe.".
Na kraju emisije koja sadrži plasiranje robe može se, uz prethodno obaveštenje koje glasi: "Ovaj program je sadržao plasiranje roba.", navesti oznaka robe ili usluge koja je bila predmet plasiranja ili naziv ili oznaka lica čija roba ili usluga je bila predmet plasiranja.
Odredbe ovog člana primenjuju se samo ako je reč o programskom sadržaju koji je sopstvena produkcija pružaoca medijske usluge.
Istovremeno prisustvo sponzorstva i plasiranje robe
Sponzor emisije može biti istovremeno i lice čija roba ili usluga je predmet plasiranja u toj emisiji, ali je tada neophodno poštovati kako odredbe zakona i ovog pravilnika koje uređuju sponzorstvo, tako i one odredbe koje uređuju plasiranje robe.
Primena odredaba
Odredbe čl. 19-25. ovog pravilnika ne primenjuju se na programske sadržaje koji su proizvedeni van teritorije Republike Srbije, pod uslovom da u njihovoj proizvodnji nije učestvovao pružalac medijske usluge koji je u nadležnosti Republike Srbije, niti na domaće kinematografske filmove.
III ODREDBE KOJE SE ODNOSE SAMO NA LINEARNE MEDIJSKE USLUGE
1. Način emitovanja TV oglašavanja i TV prodaje
a) Emitovanje TV oglašavanja ili TV prodaje između pojedinih emisija ili uz njihovo prekidanje
Emitovanje pojedinačne oglasne poruke ili poruke TV prodaje
Pojedinačna oglasna poruka ili poruka TV prodaje može se emitovati tokom prenosa sportskih događaja koje odlikuje duži kontinuirani tok bez pauza (npr. nemaju pauze između poluvremena, rundi, četvrtina ili nemaju tzv. tajm aut).
Tokom drugih programskih sadržaja, pojedinačna oglasna poruka ili poruka TV prodaje može se emitovati samo izuzetno, kada za to postoje opravdani razlozi (npr. kada je to neophodno jer je oglasna poruka ili poruka TV prodaje veoma dugačka ili kada je vreme raspoloživo za oglašavanje veoma kratko, zbog prirode emisije čije se emitovanje prekida).
Prepoznatljivost TV oglašavanja i TV prodaje
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje moraju biti lako prepoznatljive i odvojene od ostalih programskih sadržaja zvukom i slikom.
U smislu stava 1. ovog člana emitovanju oglasnih poruka ili poruka TV prodaje prethodi najavna špica, dok se nakon njihovog završetka emituje odjavna špica.
U televizijskom programu, najavna i odjavna špica iz stava 2. ovog člana mora sadržati tekstualno obaveštenje na osnovu koga se jasno može zaključiti da je sadržaj koji sledi, odnosno koji se završava komercijalne prirode (npr. "Reklame", "Marketing", "Oglasi", "EPP" i dr.).
U radijskom programu, obaveštenje iz stava 3. emituje se putem zvuka.
Ako se najava programskog sadržaja (tzv. promo sadržaji) emituje van bloka oglasnih poruka ili poruka TV prodaje, primenjuju se odredbe ovog člana, s tim da najavna i odjavna špica moraju sadržati obaveštenje na osnovu koga se jasno može zaključiti da je sadržaj koji sledi ili se završava samopromotivne prirode (npr. "promo", "promo spot", "najava programa").
Dozvoljenost prekidanja emisije radi emitovanja TV oglašavanja ili TV prodaje
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje, po pravilu, emituju se između pojedinih emisija.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, emitovanje određene emisije može se prekinuti radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje, ako se na taj način ne povređuju integritet emisije, imajući u vidu prirodne pauze, njeno trajanje i prirodu, i prava imaoca autorskog i srodnog prava.
Prirodnom pauzom, u smislu ovog pravilnika, smatra se momenat u emisiji u kome dolazi do prekida njenog kontinuiteta, a do koga bi došlo bez obzira na to da li bi se u tom momentu emisija prekinula emitovanjem oglasnih poruka ili poruka TV prodaje.
Pružalac medijske usluge može prekinuti emisiju radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje samo u momentu kada nastupi prirodna pauza u toj emisiji, pri čemu mora izbegavati neprirodne, neprimerene i usiljene prekide emisije, a naročito prekidanje usred scene, dijaloga, prekidanje narativnog toka ili u trenucima napetosti ili iščekivanja.
Tokom prenosa sportskih događaja gde su pauze sastavni deo njihovog toka (pauze između poluvremena, tajm aut, period između rundi i sl.), oglasne poruke ili poruke TV prodaje mogu se emitovati samo tokom takvih pauza.
Prenos sportskih događaja koje odlikuje duži kontinuirani tok bez pauza (npr. biciklističke trke), dozvoljeno je prekinuti radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje kada se težište prenosa pomera s jedne na drugu tačku događaja (npr. posle rezimea trenutnih mesta u trci, pre usredsređivanja na određenu etapu trke i sl.).
Igrani program dozvoljeno je prekinuti radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje:
1) u momentu kada postoji jasno naznačena ili dramaturški važna pauza u radnji;
2) u momentu između dve scene, čija smena predstavlja prekid kontinuiteta radnje;
3) između dve odvojene celine u igranom programu koji se emituje (npr. pauza između činova pozorišne predstave čiji se snimak emituje).
Program koji se sastoji iz dijaloga dozvoljeno je prekinuti radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje kada dođe do promene teme dijaloga, nakon što se u program uvedu novi sagovornici ili kada voditelj emisije najavi pauzu zbog oglašavanja.
Emitovanje muzičkog dela ne može se prekinuti radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje, te se one mogu emitovati samo pre ili nakon završetka izvođenja muzičkog dela.
Izuzetno od stava 9. ovog člana, u toku muzičko-scenskog dela (npr. balet, opera) mogu se emitovati oglasne poruke ili poruke TV prodaje, ali samo u pauzama između činova tog dela.
Emisija se ne može prekinuti radi emitovanja bloka oglasnih poruka ili poruka TV prodaje ako dužina trajanja tog bloka prelazi dužinu trajanja uredničkog (nekomercijalnog) sadržaja te emisije.
Nije dozvoljeno prekidati emisiju radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje, ako to nije primereno imajući u vidu ozbiljnost ili osetljivost njihovog sadržaja (npr. prenos sahrane, komemorativnog skupa, inauguracije, skupštinske rasprave i sl.).
Posebne odredbe o rasporedu emitovanja TV oglašavanja ili TV prodaje tokom određenih emisija
Emitovanje igranog filma, televizijskog filma i emisije vesti može se prekinuti radi emitovanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje jednom u svakom celokupnom delu emisije čije predviđeno trajanje iznosi najmanje 30 minuta, odnosno samo jednom u delu emisije koji traje najmanje 30 minuta (npr. ako film traje 30 minuta, može se prekinuti samo jednom za vreme njegovog trajanja; ako film traje 45 minuta, može se prekinuti samo jednom u prvih 30 minuta trajanja).
Dečija emisija se može prekinuti radi emitovanja oglasnih poruka samo ako traje duže od 30 minuta, i to jednom u svakom celokupnom delu emisije čije predviđeno trajanje iznosi najmanje 30 minuta.
Pod izrazom "predviđeno trajanje" iz st. 1. i 2. ovog člana podrazumeva se trajanje emisije u koje se uračunavaju kako trajanje uredničkog (nekomercijalnog) sadržaja emisije, tako i trajanje oglasnih poruka i poruka TV prodaje radi čijeg se emitovanja emisija prekida (tzv. bruto trajanje emisije).
Telepromocija
Pod telepromocijom se podrazumeva način emitovanja TV oglašavanja ili TV prodaje, koji se sastoji u tome što se tok određene emisije koja se emituje iz studija prekida, kako bi njen voditelj u toku tog prekida saopštio odgovarajuću oglasnu poruku ili poruku TV prodaje kojom se preporučuje kupovina ili iznajmljivanje roba ili usluga.
Teleporomocija mora biti zvukom i slikom jasno odvojena (prepoznatljiva najavna i odjavna špica) od ostatka emisije u kojoj se emituje.
Trajanje telepromocije uračunava se u ukupno vreme trajanja TV oglašavanja i TV prodaje u jednom punom satu emitovanog programa.
Tokom celog trajanja telepromocije na ekranu mora biti jasno istaknuta oznaka "Telepromocija".
Telepromociju je dozvoljeno emitovati samo u toku zabavnog programa, pod uslovom da on nije namenjen deci, odnosno maloletnicima.
b) Emitovanje TV oglašavanja ili TV prodaje uporedo sa emisijom koja je u toku
Prepoznatljivost TV oglašavanja ili TV prodaje
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje koje se emituju uporedo sa emisijom koja je u toku moraju biti lako prepoznatljive i prostorno odvojene od sadržaja te emisije.
U smislu stava 1. ovog člana, prepoznatljivost se obezbeđuje tako što emitovanju oglasne poruke ili poruke TV prodaje prethodi obaveštenje u vidu zvuka ili slike (npr. tekstualno obaveštenje) iz koga jasno proističe da je sadržaj koji sledi komercijalne prirode.
Obaveštenje iz stava 2. ovog člana ne sme narušavati integritet emisije, niti onemogućavati nesmetano praćenje njenog sadržaja.
U smislu stava 1. ovog člana, prostorna odvojenost se obezbeđuje tako što se deo ekrana u kome se emituju oglasne poruke ili poruke TV prodaje odvaja jasno izraženom graničnom linijom od sadržaja emisije.
Ako se najava programskog sadržaja (tzv. promo sadržaji) emituje van bloka oglasnih poruka ili poruka TV prodaje, primenjuju se odredbe ovog člana, s tim da iz obaveštenja mora jasno proisticati da je sadržaj koji sledi samopromotivne prirode (npr. "promo", "promo spot", "najava programa").
Odredbe ovog člana ne primenjuju se na virtuelno oglašavanje.
Dozvoljenost i raspored emitovanja TV oglašavanja ili TV prodaje
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje mogu se emitovati uporedo sa emisijom koja je u toku, ako se na taj način ne povređuju integritet emisije, imajući u vidu prirodne pauze, njeno trajanje i prirodu, i prava imaoca autorskog i srodnog prava.
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje ne smeju se emitovati uporedo sa emisijom koja je u toku na način kojim se gledaocu onemogućuje ili znatno otežava nesmetano praćenje sadržaja emisije, a naročito nije dozvoljeno da jačina zvuka oglasne poruke ili poruke TV prodaje ometa takvo praćenje.
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje mogu se emitovati uporedo sa tokom prenosa sportskih događaja gde su pauze sastavni deo njihovog toka (pauze između poluvremena, tajm aut, period između rundi i sl.), kako tokom takvih pauza, tako i u drugim momentima u kojima je došlo do određenog prekida u kontinuitetu tog događaja (npr. kada je igra prekinuta zato što je lopta napustila teren ili zbog zamene igrača).
Na emitovanje oglasnih poruka ili poruka TV prodaje uporedo sa prenosom sportskih događaja koje odlikuje duži kontinuirani tok bez pauza, igranim programom, programom koji se sastoji od dijaloga i muzičkim delom, shodno se primenjuju odredbe člana 29. st. 6-9. ovog pravilnika.
Oglasne poruke ili poruke TV prodaje nije dozvoljeno emitovati uporedo sa emisijom, ako to nije primereno imajući u vidu ozbiljnost ili osetljivost njenog sadržaja (npr. prenos sahrane, komemorativnog skupa, inauguracije, skupštinske rasprave i sl.).
Odredbe st. 1-4. ovog člana ne primenjuju se na virtuelno oglašavanje.
Vremenski razmak između različitih načina emitovanja TV oglašavanja ili TV prodaje
Između prekida emisije radi emitovanja oglasne poruke ili poruke TV prodaje i emitovanja oglasne poruke ili poruke TV prodaje uporedo sa emisijom mora proteći najmanje pet minuta.
Ako špica kojom se najavljuje ili odjavljuje emitovanje oglasnih poruka ili poruka TV prodaje sadrži oglasnu poruku ili poruku TV prodaje, vremenski razmak iz stava 1. ovog člana računa se do početka najavne špice, odnosno od kraja odjavne špice.
Ograničenje iz stava 1. ovog člana ne primenjuje se u slučaju prenosa sportskih događaja gde su pauze sastavni deo njihovog toka, ako nastupanje tih pauza ne zavisi od proteka vremena već od toka samog sportskog događaja (npr. pauze između gemova u teniskom meču, pauze između setova u odbojkaškoj utakmici, tajm aut tokom košarkaške utakmice i sl.).
Odredbe ovog člana ne primenjuju se na virtuelno oglašavanje.
Oglašavanje posredstvom podele ekrana
Oglašavanje posredstvom podele ekrana, u smislu ovog pravilnika, je način emitovanja TV oglašavanja ili TV prodaje kod koga se emitovani vizuelni sadržaj (televizijska slika) deli na dve zasebne celine, te se u jednoj celini emituje urednički programski sadržaj, dok se u drugoj celini emituju oglasne poruke ili poruke TV prodaje u vidu pokretnih slika.
Osim uslova predviđenih čl. 32-34. ovog pravilnika, oglašavanje posredstvom podele ekrana mora da zadovolji sledeće uslove:
1) dve celine na koje se deli emitovani vuzuelni sadržaj (televizijska slika) moraju biti odvojene jasno izraženom graničnom linijom, što ne isključuje obavezu označavanja oglasnih poruka ili poruka TV prodaje putem slike ili zvuka, s tim da taj zvuk ne sme svojom jačinom i sadržajem ometati praćenje emisije;
2) nije dozvoljeno da se sadržaj oglasne poruke ili poruke TV prodaje stavlja u kontekst sadržaja emisije sa kojom se uporedo emituje, a naročito nije dozvoljeno da se sadržaj oglasne poruke ili poruke TV prodaje smisaono nadovezuje na sadržaj emisije (npr. da se sadržaj oglasne poruke smisaono nadovezuje na dijalog koji se vodi u TV seriji);
3) zasebna celina namenjena emitovanju oglasnih poruka ili poruka TV prodaje posredstvom podele ekrana može zauzimati najviše 1/2 ukupnog emitovanog vizuelnog sadržaja (televizijske slike).
Ako se obaveštenje o sponzoru emituje posredstvom podele ekrana, shodno se primenjuju odredbe stava 2. ovog člana i odredbe Zakona o elektronskim medijima i ovog pravilnika koje uređuju način obaveštavanja o sponzoru.
Oglašavanje posredstvom natpisa na ekranu
Oglašavanje posredstvom natpisa na ekranu, u smislu ovog pravilnika, je način emitovanja TV oglašavanja ili TV prodaje kod koga se u okviru emitovanog vizuelnog sadržaja (televizijske slike) uporedo sa uredničkim programskim sadržajem emituju oglasne poruke ili poruke TV prodaje u vidu teksta koji se kreće sa jedne na drugu stranu ekrana.
Osim uslova predviđenih čl. 32-34. ovog pravilnika, oglašavanje posredstvom natpisa na ekranu mora da zadovolji sledeće uslove:
1) deo vizuelnog sadržaja (televizijske slike) u okviru koje se emituje oglasne poruke ili poruke TV prodaje mora biti odvojen jasno izraženom graničnom linijom od uredničkog sadržaja, što ne isključuje obavezu njihovog označavanja posredstvom slike ili zvuka, s tim da taj zvuk ne sme svojom jačinom i sadržajem ometati praćenje emisije;
2) oglasne poruke ili poruke TV prodaje mogu se emitovati posredstvom natpisa na ekranu samo uz gornju ili donju ivicu emitovanog vizuelnog sadržaja (televizijske slike);
3) deo namenjen emitovanju oglasnih poruka ili poruka TV prodaje posredstvom natpisa na ekranu može zauzimati najviše 1/20 ukupnog emitovanog vizuelnog sadržaja (televizijske slike);
4) prisustvo natpisa na ekranu ne sme ometati praćenje emisije sa čijim sadržajem se uporedo emituje, a naročito tako što će uticati na vidljivost ili razumevanje toka emisije;
5) prisustvo natpisa na ekranu ne sme ometati vidljivost identifikacionog znaka pružaoca medijske usluge;
6) natpisi na ekranu komercijalne prirode ne mogu se emitovati u okviru natpisa na ekranu koji nemaju takvu prirodu i moraju biti jasno odvojeni od takvih natpisa (npr. u okviru natpisa na ekranu kojima se emituju kratke vesti ne mogu se emitovati komercijalni sadržaji, bilo tako što će se umetati između dve vesti ili pak neposredno prethoditi ili nadovezivati na vesti bez jasnog razdvajanja).
Odredbe stava 2. ovog člana shodno se primenjuju i na emitovanje oglasnih poruka posredstvom insertera, odnosno u slučaju kada se uporedo sa uredničkim sadržajem emituju nepokretne slike komercijalne prirode.
Ako se obaveštenje o sponzoru emituje posredstvom natpisa na ekranu ili posredstvom insertera, shodno se primenjuju odredbe stava 2. ovog člana i odredbe Zakona o elektronskim medijima i ovog pravilnika koje uređuju način obaveštavanja o sponzoru.
Virtuelno oglašavanje
Virtuelno oglašavanje, u smislu ovog pravilnika, je način emitovanja TV oglašavanja koji podrazumeva menjanje signala emitovanja, tako što se u okviru emitovanog vizuelnog sadržaja (televizijska slika) oglasna poruka prisutna na mestu organizovanog događaja koji se prenosi (npr. sportski ili koncertni događaj) zamenjuje drugom oglasnom porukom, oglasnim porukama prisutnim na tom mestu pridodaje druga oglasna poruka ili se ona samostalno ističe.
Osim uslova predviđenog odredbom člana 33. stav 5. ovog pravilnika, virtuelno oglašavanje mora da zadovolji sledeće uslove:
1) virtuelno oglašavanje dozvoljeno je samo u toku prenosa ili snimka prenosa određenog organizovanog događaja, koji nije u režiji pružaoca medijske usluge;
2) na kratak i jasan način na početku i neposredno nakon svakog prekida prenosa događaja mora se emitovati obaveštenje da prenos događaja sadrži virtuelno oglašavanje (npr. putem natpisa na ekranu, putem saopštenja komentatora događaja);
3) prisustvo virtuelnog oglašavanja, odnosno virtuelne slike ne sme ometati praćenje događaja koji se prenosi, a naročito tako što će uticati na vidljivost ili razumevanje toka događaja;
4) virtuelna slika komercijalne prirode može biti postavljena samo na onim površinama mesta događaja koje su inače namenjene isticanju oglasnih poruka, ali ne i na učesnicima događaja, odnosno njihovoj opremi ili publici. Izuzetno, slika komercijalne prirode može biti postavljena i na površinu na kojoj se neposredno odigrava događaj koji se prenosi (npr. igralište, borilište, trkalište, koncertna bina i sl.), ali samo van vremena predviđenog za održavanje tog događaja;
5) virtuelna slika komercijalne prirode mora biti nepokretna i primerena izgledu mesta događaja koji se prenosi, pri čemu svojim izgledom ili načinom pojavljivanja ne sme biti više izražena nego oglasne poruke koje su neposredno prisutne na mestu tog događaja (npr. virtuelna slika reklamnog panoa ne sme biti veća od reklamnih panoa koji su zaista prisutni na mestu događaja);
6) virtuelno oglašavanje ne sme neposredno da podstiče kupovinu ili iznajmljivanje roba ili usluga, naročito promotivnim upućivanjem na tu robu ili uslugu;
7) virtuelno oglašavanje može biti emitovano tokom prenosa određenog događaja samo uz prethodnu saglasnost organizatora tog događaja ili njegovog zastupnika, pri čemu prilikom emitovanja tog oblika oglašavanja ne smeju biti povređena prava oglašivača i sponzora događaja čije su oglasne poruke prisutne na mestu događaja.
v) TV prodaja kao poseban programski sadržaj
Emitovanjem TV prodaje kao posebnog programskog sadržaja, u smislu člana 67. stava 14. Zakona o elektronskim medijima, smatra se emitovanje TV prodaje kao posebne emisije koja predstavlja zasebnu programsku celinu u okviru programa i odvojena je od ostatka programa odgovarajućom špicom.
TV prodaja koja se emituje kao poseban programski sadržaj mora biti jasno obeležena slikom i zvukom, i to posredstvom najavne i odjavne špice koja sadrži tekstualno obaveštenje iz čijeg sadržaja jasno proističe da je reč o posebnoj emisiji TV prodaje ("TV prodaja" ili "TV kupovina").
TV prodaja kao poseban programski sadržaj ne može se emitovati u okviru druge emisije, već samo između pojedinih emisija.
2. Trajanje TV oglašavanja i TV prodaje
Jedan pun sat emitovanog programa
U okviru jednog punog sata emitovanog programa komercijalnog pružaoca medijske usluge može se emitovati najviše 12 minuta TV oglašavanja i TV prodaje.
U okviru jednog punog sata emitovanog programa ustanove javnog audio-vizuelnog medijskog servisa i pružaoca audio-vizuelne medijske usluge civilnog sektora može se emitovati najviše šest minuta TV oglašavanja i TV prodaje.
Jednim punim satom emitovanog programa smatra se sat koji započinje u nultoj i završava se istekom 59. minute (npr. 00:00:00 - 00:59:59), bez obzira na to u kojem momentu je pružalac medijske usluge određenog dana započeo da emituje program.
Sadržaji čije se trajanje ne uračunava u ukupno vreme trajanja TV oglašavanja i TV prodaje
U ukupno vreme trajanja TV oglašavanja i TV prodaje u jednom punom satu emitovanog programa ne uračunavaju se:
1) najave sadržaja u sopstvenom programu;
2) najave sporednih proizvoda neposredno proizašlih iz programa;
3) obaveštenje o sponzoru;
4) plasiranje robe;
5) saopštenja od javnog interesa, ako su emitovana bez naknade;
6) pozivi na dobrotvorne akcije, ako su emitovani bez naknade;
7) TV prodaja kao poseban programski sadržaj.
Trajanje najavne ili odjavne špice kojom se najavljuje, odnosno odjavljuje emitovanje oglasnih poruka ili poruka TV prodaje uračunava se u ukupno trajanje TV oglašavanja i TV prodaje u jednom punom satu emitovanog programa samo ako takva špica sadrži oglasnu poruku ili poruku TV prodaje.
Najavama sadržaja u sopstvenom programu pružaoca medijske usluge (tzv. promo sadržaji) iz stava 1. tačke 1) ovog člana, smatraju se sadržaji kojima pružalac medijske usluge najavljuje ili preporučuje programske sadržaje koji će biti emitovani u programu u kome se emituje ta najava ili u nekom drugom njegovom programu (npr. ako emituje više programa), pri čemu se oni ne uračunavaju u vreme trajanja TV oglašavanja i TV prodaje bez obzira na način njihovog emitovanja (npr. emitovanje između pojedinih emisija ili u toku emisije, najava voditelja, emitovanje putem podele ekrana ili natpisa na ekranu i dr.).
Najavama sporednih proizvoda neposredno proizašlih iz programa iz stava 1. tačka 2) ovog člana smatraju se sadržaji kojima se preporučuju proizvodi ili usluge koji neposredno proističu iz programskog sadržaja koji je u sopstvenoj produkciji pružaoca medijske usluge, a omogućavaju korisnicima medijskih usluga da potpunije i kvalitetnije komuniciraju u vezi sa tim programskim sadržajem ili da ostvare bolju interakciju sa tim programskim sadržajem.
U smislu stava 4. ovog člana neće se smatrati da proizvod ili usluga neposredno proističe iz određenog programskog sadržaja ako su oni postojali i pre nego što je taj programski sadržaj započeo da se proizvodi i emituje ili pak ako su samo žanrovski ili tematski, ali ne i neposredno, povezani sa njegovim sadržajem.
Saopštenjem od javnog interesa iz stava 1. tačka 5) ovog člana smatra se saopštenje kojim državni organi ili drugi nosioci javne vlasti, u okviru vršenja poslova iz svog delokruga, vrše javno obaveštavanje o aktivnostima i merama koje su od značaja za građane (npr. javni pozivi, obaveštenja, javne kampanje i sl.).
Pozivom na dobrotvornu akciju iz stava 1. tačka 6) ovog člana smatra se saopštenje neprofitne ili druge organizacije o dobrotvornim ili humanitarnim akcijama, a naročito njihov poziv da se uzme učešće u dobrotvornoj ili humanitarnoj akciji.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe odeljka 13. Opšte obavezujućeg uputstva o ponašanju emitera (Kodeks ponašanja emitera) - ("Službeni glasnik RS", br. 63/07, 60/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Primer vizuelnog simbola
Primer vizuelnog simbola