ODLUKA
O PLANOVIMA OPORAVKA BANKE I BANKARSKE GRUPE

("Sl. glasnik RS", br. 71/2015)

Uvodna odredba

1. Ovom odlukom bliže se propisuju sadržina plana oporavka banke, odnosno bankarske grupe nad kojom Narodna banka Srbije vrši kontrolu na konsolidovanoj osnovi, način i rokovi dostavljanja plana oporavka i ažuriranog plana oporavka, kao i izrada i ocena plana oporavka bankarske grupe.

Banka plan oporavka izrađuje u skladu sa ovom odlukom, uzimajući u obzir veličinu i organizacionu strukturu banke, obim njenih aktivnosti i vrstu poslova koje obavlja, kao i njen rizični profil.

Banka je dužna da plan oporavka ažurira najmanje jednom godišnje, a na zahtev Narodne banke Srbije i češće, kao i u slučaju promene pravne ili organizacione strukture banke, promene u njenom poslovanju i promene njenog finansijskog položaja (kada te promene imaju materijalni značaj), te u slučaju drugih promena koje utiču na sadržinu plana oporavka i mogućnost njegove primene.

Banka je dužna da unutrašnjim aktima uredi način i dinamiku ažuriranja plana oporavka, uključujući i vršenje procene da li su nastupile okolnosti iz stava 3. ove tačke.

Aktivnosti u vezi sa izradom i ažuriranjem plana oporavka mogu se delimično poveriti trećim licima.

Sadržina plana oporavka banke

2. Plan oporavka banke sadrži sledeće delove:

1) kratak prikaz plana oporavka (u daljem tekstu: sažetak plana oporavka);

2) informacije o podeli dužnosti i odgovornosti u vezi sa izradom, ažuriranjem i sprovođenjem plana oporavka (u daljem tekstu: informacije o upravljanju);

3) stratešku analizu;

4) indikatore ugroženosti finansijskog položaja i poslovanja banke;

5) plan obaveštavanja;

6) analizu pripremnih mera;

7) informacije o testiranju plana oporavka.

Delovi plana oporavka iz stava 1. ove tačke čine zasebne i posebno označene celine u tom planu.

Podaci i informacije iz plana oporavka banke koji se odnose na bankarsku grupu čiji je ta banka član obuhvataju i podatke i informacije o bankarskoj grupi nad kojom Narodna banka Srbije ne vrši kontrolu na konsolidovanoj osnovi, ako nije drugačije propisano.

Sažetak plana oporavka

3. Sažetak plana oporavka sadrži sledeće:

- kratak pregled delova plana oporavka iz tačke 2. stav 1. odredbe od 2) do 7) ove odluke, pri čemu pregled strateške analize mora sadržati i prikaz ukupne sposobnosti banke za oporavak iz tačke 8. stav 3. ove odluke;

- kratak pregled bitnih promena koje su nastupile u banci, bankarskoj grupi ili planu oporavka od poslednjeg dostavljanja tog plana Narodnoj banci Srbije;

- organizacione promene, promene u procedurama i slične promene koje su neophodne kako bi plan oporavka bio izvodljiv, uključujući i rokove planirane za njihovo sprovođenje.

Informacije o upravljanju

4. Deo plana oporavka koji se odnosi na informacije o upravljanju naročito sadrži sledeće:

- detaljan opis postupka izrade plana oporavka;

- detaljan opis postupka ažuriranja plana oporavka;

- dužnosti i odgovornosti lica koja su zadužena za izradu, ažuriranje i sprovođenje pojedinih delova plana oporavka i tog plana u celini;

- odgovarajuće ljudske i organizacione resurse i tehnička sredstva potrebna za sprovođenje plana oporavka.

Opis postupaka izrade i ažuriranja plana oporavka sadrži i opis postupka odobravanja tog plana i informaciju o tome kojim aktima banke je taj postupak uređen, kao i o tome da li je plan oporavka bio predmet ocene unutrašnje revizije, spoljnog revizora ili odbora za reviziju banke.

U postupak izrade i ažuriranja plana oporavka, pored lica iz stava 1, alineja treća, ove tačke, moraju biti uključene i sve organizacione jedinice u čijem su delokrugu poslovi značajni za izradu ovih planova, a naročito one u čijem su delokrugu upravljanje rizicima, trezorsko poslovanje, informaciona tehnologija i usklađenost poslovanja, kao i članovi organa upravljanja, druga lica na rukovodećem položaju u banci i odgovarajući odbori banke.

U informacijama o upravljanju, banka treba da opiše i kako je uključila plan oporavka u svoj sistem korporativnog upravljanja i sistem upravljanja rizicima, a naročito kako su aktivnosti u vezi sa izradom, ažuriranjem i sprovođenjem plana oporavka povezane s rizičnim profilom banke, procesom interne procene adekvatnosti njenog kapitala i sprovođenjem stres testova u tom procesu, kao i pokazateljima i limitima koje banka koristi u vezi sa upravljanjem rizicima u svom redovnom poslovanju (npr. pokazatelji ranog upozorenja).

Ako je banka deo bankarske grupe, informacije o upravljanju sadrže i opis aktivnosti i sporazuma unutar grupe kojima se obezbeđuju koordinacija i usklađenost mera i aktivnosti koje treba preduzeti radi održavanja ili ponovnog uspostavljanja odgovarajućeg finansijskog položaja te grupe i njenih pojedinačnih članova.

5. Banka je dužna da u informacijama o upravljanju ukratko opiše postupak za preduzimanje aktivnosti i mera iz plana oporavka i da navede informacije o indikatorima iz tačke 13. ove odluke, licima i organima koji učestvuju u postupku donošenja odluke o preduzimanju aktivnosti iz plana oporavka, postupcima i rokovima predviđenim za donošenje te odluke, kao i o načinu i roku obaveštavanja Narodne banke Srbije o razmatranju, odnosno preduzimanju mera iz plana oporavka.

Opis iz stava 1. ove tačke sadrži i kratak opis sistema informisanja unutar banke i/ili bankarske grupe, odnosno načina na koji se obezbeđuju blagovremena dostupnost, ažurnost i pouzdanost informacija iz tog stava i drugih informacija koje su potrebne za donošenje odluke o preduzimanju aktivnosti iz plana oporavka u uslovima znatnog pogoršanja finansijskog stanja banke.

Strateška analiza

6. U strateškoj analizi, banka je dužna da utvrdi svoje ključne poslovne aktivnosti i kritične funkcije, kao i povezanost banke, odnosno bankarske grupe s licima unutar grupe ili trećim licima, i da na osnovu toga utvrdi različite mogućnosti (opcije) za oporavak i aktivnosti i mere koje bi se primenile u okviru svake od ovih mogućnosti u slučaju znatnog pogoršanja finansijskog stanja banke - naročito kada je potkapitalizovana - radi ponovnog uspostavljanja njenog održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja.

Strateška analiza sadrži sledeće:

1) informacije o poslovanju banke, odnosno bankarske grupe;

2) mogućnosti (opcije) za oporavak i mere koje bi se primenile u okviru svake od ovih mogućnosti radi ponovnog uspostavljanja održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja banke (u daljem tekstu: opcije za oporavak).

Informacije o poslovanju banke, odnosno bankarske grupe

7. Informacije o poslovanju banke, odnosno bankarske grupe naročito sadrže sledeće:

1) opis organizacione strukture banke, odnosno bankarske grupe, uključujući i šematski prikaz te strukture;

2) opis poslovnih aktivnosti banke, a naročito:

- sažeti opis poslovne strategije i strategije za upravljanje rizicima banke,

- opis poslovnog modela i planiranih poslovnih aktivnosti banke,

- ključne poslovne aktivnosti banke,

- kritične funkcije banke, ako je primenljivo, s navođenjem razloga za identifikaciju pojedinih aktivnosti, usluga ili poslova kao kritičnih funkcija, odnosno objašnjenjem zašto je banka utvrdila da nema kritičnih funkcija,

- opis postupaka i metoda koje je banka primenila za utvrđivanje svojih ključnih poslovnih aktivnosti i kritičnih funkcija,

- informacije o raspoređivanju ključnih poslovnih aktivnosti i kritičnih funkcija unutar banke, odnosno na njena podređena društva,

- opis aktivnosti i sistema u banci koji su neophodni za kontinuirano obavljanje operativnih poslova banke;

3) opis ekonomske, pravne, organizacione i operativne povezanosti lica unutar bankarske grupe, ako je banka član takve grupe, a naročito:

- značajnih izloženosti i tokova kapitala i drugih oblika finansiranja unutar bankarske grupe, kao i datih garancija i garancija čije je davanje predviđeno za potrebe primene plana oporavka bankarske grupe,

- značajnih ugovora i drugih sporazuma zaključenih unutar grupe,

- načina na koji su članovi grupe operativno povezani (na primer tako što su funkcije koje su značajne za poslovanje cele grupe ili nekih njenih članova centralizovane kod jednog člana),

- sporazuma o finansijskoj podršci unutar grupe;

4) opis načina povezanosti s trećim licima, koji obuhvata:

- informacije o značajnim izloženostima banke prema jednom licu ili grupi povezanih lica i o njenim obavezama,

- opis značajnih proizvoda i usluga koje banka pruža drugim učesnicima na finansijskom tržištu,

- opis značajnih usluga koje banci pružaju treća lica.

Banka je dužna da, zajedno s planom oporavka, Narodnoj banci Srbije dostavi pregled svojih ključnih poslovnih aktivnosti i kritičnih funkcija na obrascu datom u Prilogu 1.

Opcije za oporavak

8. Na osnovu informacija iz tačke 7. ove odluke, banka identifikuje opcije za oporavak koje može da primeni u slučajevima znatnog pogoršanja njenog finansijskog stanja, kako bi se obezbedila spremnost banke za upravljanje eventualnim kriznim situacijama, radi ponovnog uspostavljanja njenog održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja, kao i da bi se obezbedila otpornost banke na buduće krizne situacije.

Opcije za oporavak moraju biti utvrđene tako da Narodna banka Srbije može da proceni efekte njihove primene i mogućnost njihovog sprovođenja.

U delu plana oporavka koji se odnosi na opcije za oporavak, banka najpre navodi spisak i kratak opis svih opcija za oporavak, ocenu ukupne sposobnosti banke za oporavak, odnosno ocenu o tome u kojoj meri se primenom utvrđenih opcija za oporavak utiče na ponovno uspostavljanje njenog održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja u scenarijima ozbiljnog finansijskog poremećaja, kao i procenu efekata primene ovih opcija i procenu mogućnosti sprovođenja svake od njih.

Banka je dužna da, zajedno s planom oporavka, Narodnoj banci Srbije dostavi pregled opcija za oporavak banke na obrascu datom u Prilogu 2.

9. U planu oporavka banka utvrđuje opcije za oporavak koje se odnose na sledeće:

1) aktivnosti i mere u vezi s kapitalom i likvidnošću čije je preduzimanje potrebno radi očuvanja ili ponovnog uspostavljanja održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja banke a čiji je osnovni cilj održavanje ključnih aktivnosti i kritičnih funkcija banke;

2) aktivnosti i mere čiji je osnovni cilj održavanje ili ponovno uspostavljanje zadovoljavajućeg nivoa kapitala banke, obezbeđivanjem dodatnog kapitala ili drugim merama, uključujući i konverziju odgovarajućih elemenata kapitala u akcije i druge vlasničke instrumente;

3) aktivnosti i mere kojima se obezbeđuje pristup izvorima finansiranja u slučaju nastanka nepredviđenih događaja, kako bi se obezbedili kontinuitet u obavljanju aktivnosti i uredno izmirivanje obaveza, pri čemu se navode i potencijalni izvori likvidnosti, procena dostupnih sredstava obezbeđenja i procena mogućnosti preraspodele likvidnih sredstava unutar grupe ili između pojedinih poslovnih aktivnosti;

4) analize o tome kada, kako i pod kojim uslovima će banka podneti zahtev za korišćenje kredita za likvidnost ili drugih kreditnih olakšica koje, u skladu s propisima, bankama može odobriti Narodna banka Srbije, kao i o tome koja će adekvatna sredstva obezbeđenja u tom slučaju banka pružiti Narodnoj banci Srbije;

5) prikaz načina na koji bi banka, u meri u kojoj je to neophodno, mogla odvojiti kritične funkcije i ključne poslovne aktivnosti od ostalih poslova;

6) aktivnosti i mere usmerene na smanjivanje rizika ili zaduženosti ili na izmenu poslovnih aktivnosti i usluga banke i, u skladu s tim, analizu moguće prodaje imovine i učešća u pravnim licima, odnosno prodaje ili ustupanja pojedinih poslovnih aktivnosti banke;

7) mere koje podrazumevaju promene članova organa upravljanja i drugih lica na rukovodećem položaju u banci, promene u podeli dužnosti i odgovornosti zaposlenih u banci, te zatvaranje jedne ili više organizacionih jedinica;

8) aktivnosti i mere čiji je cilj dobrovoljno restrukturiranje obaveza banke bez prouzrokovanja statusa neizmirenja obaveza, raskida ugovora, pogoršanja rejtinga banke i sl.;

9) druge mere i aktivnosti čiji je cilj očuvanje ili ponovno uspostavljanje održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja banke.

Opcije za oporavak uključuju i mere koje će banka preduzeti kada su ispunjeni uslovi za ranu intervenciju iz člana 113. Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon).

Banka može u okviru opcija za oporavak predvideti aktivnosti i mere koje preduzima u svom redovnom poslovanju, kao i vanredne aktivnosti i mere.

Banka koja u opcije za oporavak ne uključi pojedine aktivnosti i mere iz stava 1. ove tačke, dužna je da detaljno obrazloži izostavljanje tih aktivnosti i mera.

10. Plan oporavka sadrži, za svaku opciju za oporavak iz tačke 9. ove odluke, sledeće podatke:

1) procenu efekata primene te opcije na finansijski i operativni položaj banke, koji podrazumeva očekivane efekte na solventnost, likvidnost, finansiranje, profitabilnost i poslovne aktivnosti banke;

2) procenu spoljnih efekata i sistemskih posledica primene te opcije, koja obuhvata očekivani uticaj na kritične funkcije banke, akcionare, klijente i druge ugovorne strane, kao i na ostatak bankarske grupe ako je banka deo bankarske grupe;

3) analizu primene plana oporavka na zaposlene, uključujući i analizu troškova koji povodom toga mogu nastati.

Deo plana oporavka koji se odnosi na opcije za oporavak sadrži i pretpostavke korišćene pri vršenju procena iz stava 1. ove tačke, uključujući i pretpostavke za procenu utrživosti imovine i ponašanja drugih učesnika na finansijskom tržištu.

Procena efekata iz stava 1. ove tačke sadrži i detaljan opis procedura za utvrđivanje tržišne vrednosti kritičnih funkcija i utrživosti ključnih poslovnih aktivnosti, kao i imovine banke.

11. Deo plana oporavka koji se odnosi na opcije za oporavak sadrži procenu mogućnosti sprovođenja tih opcija, koja uključuje:

1) ocenu verovatnoće ostvarivanja cilja koji se primenom opcije za oporavak želi postići;

2) procenu rizika u vezi s mogućnostima primene opcije za oporavak, koja se zasniva na dosadašnjem iskustvu banke ili drugog učesnika na tržištu u sprovođenju te opcije ili drugih sličnih mera;

3) detaljnu analizu i opis mogućih značajnih prepreka za efektivno i blagovremeno sprovođenje plana oporavka, uključujući i one koje su posledica strukture bankarske grupe ili odnosa ili sporazuma unutar te grupe, odnosno analizu o tome da li postoje praktične ili pravne prepreke za brz prenos kapitala ili otplatu obaveza unutar grupe, ako su te aktivnosti predviđene opcijom za oporavak;

4) načine za otklanjanje prepreka iz odredbe pod 3) ovog stava;

5) opis postupaka kojima će se obezbediti kontinuitet poslovanja u slučaju primene svake od opcija, koji sadrži analizu postojećih operativnih aktivnosti banke (npr. informacionih sistema banke, odnosa s dobavljačima i aktivnosti ljudskih resursa) i njenog učestvovanja u platnim sistemima, radu Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti, drugim sistemima poravnanja hartija od vrednosti i drugim sličnim institucijama, kao i opis mera i aktivnosti koje je potrebno sprovesti da bi se obezbedilo nesmetano obavljanje ovih aktivnosti, odnosno nesmetan pristup ovim sistemima;

6) procenu rokova za sprovođenje svake opcije za oporavak i vremena potrebnog da ta opcija proizvede efekat;

7) procenu efektivnosti opcija za oporavak i adekvatnosti indikatora u scenarijima ozbiljnog finansijskog poremećaja iz tačke 16. ove odluke, kojom se utvrđuju adekvatne opcije za oporavak za odgovarajući scenario ozbiljnog finansijskog poremećaja, kao i potencijalne posledice tih opcija, mogućnost njihovog sprovođenja, potencijalne prepreke i rok za njihovo sprovođenje.

Pod preprekama iz stava 1. odredba pod 3) ove tačke podrazumevaju se svi faktori koji mogu negativno uticati na blagovremeno sprovođenje opcije za oporavak, a naročito operativni, pravni i reputacioni rizici kojima je banka izložena u svom poslovanju.

Indikatori ugroženosti finansijskog položaja i poslovanja banke

12. U planu oporavka banka utvrđuje indikatore slabosti, nedostataka i ugroženosti svog finansijskog položaja ili različitih segmenata svog poslovanja (u daljem tekstu: indikatori) koji, ako postignu određenu vrednost (u daljem tekstu: granični nivo indikatora), ukazuju na to da odgovarajuće opcije za oporavak mogu biti preduzete radi očuvanja ili ponovnog uspostavljanja održivog poslovanja i odgovarajućeg finansijskog položaja banke.

Granični nivo indikatora mora biti utvrđen tako da je omogućeno blagovremeno preduzimanje mera iz plana oporavka, a ako se indikator odnosi na propisani pokazatelj iz tačke 13. ove odluke - vrednost ovog nivoa mora biti viša od minimalne propisane vrednosti, a dovoljno visoka da obezbedi razmatranje mera iz plana oporavka pre nego što banka povredi odredbe propisa kojima su uređeni ovi pokazatelji.

Indikatori moraju biti kvalitativni i kvantitativni, njihovi priroda i broj moraju biti takvi da ih je jednostavno pratiti i moraju odgovarati veličini, složenosti poslova i rizičnom profilu banke, kao i sistemu pokazatelja koje banka koristi u postupku redovnog upravljanja rizicima.

Razmatranje indikatora mora biti uključeno u sistem korporativnog upravljanja i proces donošenja odluka u banci na način kojim se obezbeđuje da članovi organa upravljanja i druga lica na rukovodećem položaju u banci budu blagovremeno i potpuno informisani o mogućnosti primene odgovarajuće opcije za oporavak, da proces donošenja ovih odluka bude dokumentovan i da Narodna banka Srbije o tome bude blagovremeno i potpuno informisana.

13. Indikatori se naročito odnose na sledeće kategorije:

- kapital banke;

- likvidnost;

- profitabilnost;

- rizični profil banke, uključujući kvalitet njene aktive.

Pored kategorija iz stava 1. ove tačke, banka je dužna da koristi i indikatore koji se odnose na makroekonomske uslove i uslove na tržištu, osim u slučaju da Narodna banka Srbije na osnovu obrazloženja banke oceni da ove kategorije indikatora nisu značajne za njen plan oporavka, imajući u vidu rizični profil, veličinu i organizacionu strukturu te banke, ili da nisu primenljive na tu banku.

Indikatori koji se koriste za kategorije iz stava 1. ove tačke obuhvataju najmanje:

- pokazatelj adekvatnosti kapitala banke i minimalni iznos kapitala banke, ako je taj iznos adekvatniji s obzirom na veličinu banke;

- pokazatelj likvidnosti i uži pokazatelj likvidnosti banke;

- pokazatelje profitabilnosti (profitabilnost imovine - ROA ili profitabilnost kapitala - ROE);

- pokazatelje u vezi s kvalitetom aktive (pokazatelj udela problematičnih kredita u ukupnim kreditima banke i procenat pokrivenosti problematičnih kredita ispravkama vrednosti).

Indikatori koji se koriste za kategorije makroekonomskih uslova i uslova na tržištu obuhvataju najmanje:

- promene u bruto domaćem proizvodu države u kojoj se nalazi znatan deo izloženosti banke i, ako je primenljivo, cene CDS derivata (eng. credit default swapderivatives) koji se odnose na tu državu;

- promene u rejtingu, ceni akcija ili dužničkih hartija od vrednosti banke i, ako je primenljivo, u ceni CDS derivata koji se odnose na banku.

U planu oporavka banka je dužna da obrazloži izbor indikatora i granični nivo indikatora.

Pri redovnom ažuriranju plana oporavka u skladu s članom 36a stav 3. Zakona, banka je dužna da preispituje i opravdanost korišćenja odabranih indikatora i njihovih utvrđenih graničnih nivoa.

Banka je dužna da, zajedno s planom oporavka, Narodnoj banci Srbije dostavi pregled indikatora utvrđenih u skladu sa ovom tačkom na obrascu datom u Prilogu 3.

Plan obaveštavanja

14. U delu plana oporavka koji se odnosi na plan obaveštavanja utvrđuje se detaljan plan interne i eksterne komunikacije za slučaj sprovođenja plana oporavka, koji sadrži najmanje sledeće:

1) internu komunikaciju, odnosno plan obaveštavanja unutar banke o sprovođenju plana oporavka, koji naročito obuhvata obaveštavanje članova upravnog odbora banke, rukovodilaca organizacionih jedinica, predstavnika zaposlenih, ogranaka banke i dr., kao i komunikaciju s njima;

2) eksternu komunikaciju, odnosno plan obaveštavanja trećih lica o sprovođenju plana oporavka, a naročito akcionara, deponenata, investitora, drugih ugovornih strana, Narodne banke Srbije i javnosti;

3) predloge za efikasnu prevenciju, odnosno ublažavanje posledica mogućih negativnih reakcija na tržištu.

Plan oporavka sadrži i analizu načina na koji bi plan komunikacije iz stava 1. ove tačke bio primenjen u slučaju sprovođenja jedne ili više mera iz plana oporavka, pri čemu se moraju uzeti u obzir i eventualne posebne okolnosti u vezi s primenom pojedinih opcija za oporavak.

Analiza pripremnih mera

15. Plan oporavka sadrži analizu pripremnih mera koje je banka preduzela ili koje treba da preduzme radi lakšeg sprovođenja plana oporavka ili unapređenja njegove efikasnosti.

Planom oporavka definiše se i rok za sprovođenje mera iz stava 1. ove tačke.

Mere iz stava 1. ove tačke obuhvataju i sve aktivnosti neophodne za otklanjanje prepreka za efikasnu primenu opcija za oporavak.

Informacije o testiranju plana oporavka

16. Banka je dužna da u planu oporavka utvrdi niz scenarija ozbiljnog finansijskog poremećaja u različitim hipotetičkim situacijama, na osnovu kojih se testiraju mogućnost i efekti sprovođenja plana oporavka.

Vrstu i broj scenarija iz stava 1. ove tačke banka određuje uzimajući u obzir vrstu, obim i složenost poslova koje obavlja, pri čemu je dužna da koristi najmanje tri scenarija ozbiljnog finansijskog poremećaja, i to:

1) scenario koji obuhvata sistemske događaje koji bi mogli imati ozbiljne negativne posledice po finansijski sistem i/ili privredu, uključujući prestanak rada druge ugovorne strane koji bi uticao na finansijsku stabilnost zemlje, smanjenje likvidnosti na međubankarskom tržištu, povećan rizik ili odliv kapitala iz države u kojoj se nalazi znatan deo izloženosti banke, nepovoljna kretanja cena imovine na tržištu i makroekonomsku krizu;

2) scenario koji obuhvata događaje koji se odnose na banku a mogli bi imati ozbiljne negativne posledice po nju, uključujući prestanak rada druge ugovorne strane značajne za banku, znatan odliv likvidnih sredstava banke, znatne gubitke po osnovu plasmana banke i/ili operativnog rizika, narušenu reputaciju banke ili bankarske grupe čiji je banka član i nepovoljna kretanja cena imovine na jednom ili više tržišta kojima je banka u velikoj meri izložena;

3) kombinaciju scenarija iz odredaba pod 1) i 2) ovog stava koji se javljaju istovremeno i utiču jedan na drugi.

Banka može izostaviti neki od događaja iz stava 2. odredbe pod 1) i 2) ove tačke ako nakon sprovedene analize utvrdi da taj događaj na nju nije primenljiv, pri čemu je dužna da to izostavljanje detaljno obrazloži u planu oporavka.

Banka je dužna da redovno, a najmanje jednom godišnje testira svoj plan oporavka.

Banka je dužna da, zajedno s planom oporavka, Narodnoj banci Srbije dostavi pregled scenarija za testiranje opcija za oporavak banke na obrascu datom u Prilogu 4.

17. Svaki pojedinačni scenario za testiranje plana oporavka mora ispunjavati sledeće zahteve:

- zasniva se na događajima koji su najznačajniji za banku, uzimajući naročito u obzir model poslovanja i način finansiranja banke, njene poslovne aktivnosti, veličinu i povezanost sa ostalim učesnicima u finansijskom sistemu, kao i nedostatke u njenom poslovanju;

- događaji predviđeni u scenariju moraju biti takvi da mogu prouzrokovati prestanak rada banke ako se blagovremeno ne primene mere iz plana oporavka banke;

- scenario se zasniva na događajima koji su izuzetni, ali mogući.

Svaki scenario, u meri u kojoj je to primenljivo, obuhvata procenu efekata događaja predviđenih tim scenarijom najmanje na kapital, likvidnost i rizični profil banke, na nesmetano obavljanje aktivnosti u vezi sa učešćem u platnim sistemima i sistemima za poravnanje hartija od vrednosti, kao i na reputaciju banke.

Banka je dužna da razmotri da li se scenario iz stava 1. ove tačke može razviti na osnovu obrnutog stres testiranja, koje podrazumeva početnu pretpostavku da je finansijsko stanje banke takvo da se uskoro može očekivati nastupanje statusa neizmirenja njenih obaveza, nakon čega se utvrđuju uzroci koji dovode do tog stanja.

Izrada i sadržina plana oporavka bankarske grupe

18. Najviše matično društvo bankarske grupe nad kojom Narodna banka Srbije vrši kontrolu na konsolidovanoj osnovi u skladu sa Zakonom - dužno je da izradi i Narodnoj banci Srbije dostavi plan oporavka te bankarske grupe, radi postizanja stabilnosti i ponovnog uspostavljanja odgovarajućeg finansijskog položaja na nivou bankarske grupe kao celine, a posebno banaka kao članova ove grupe, uzimajući u obzir finansijski položaj ostalih članova te grupe.

Na sadržinu plana oporavka bankarske grupe, odnosno pojedinačne planove oporavka članova bankarske grupe čiju izradu može naložiti Narodna banka Srbije u skladu s članom 127a stav 4. Zakona - shodno se primenjuju tač. od 2. do 17. ove odluke.

Ocena planova oporavka

19. Narodna banka Srbije ocenjuje da li plan oporavka banke ispunjava uslove koji su propisani Zakonom i ovom odlukom, na način i u rokovima propisanim u članu 36v Zakona.

20. Pri oceni plana oporavka bankarske grupe, Narodna banka Srbije ocenjuje sledeće:

1) u kojoj meri bi taj plan doprineo postizanju stabilnosti na nivou bankarske grupe kao celine i svakog njenog člana, pri čemu naročito uzima u obzir:

- mogućnost da se primenom opcija za oporavak na nivou grupe ponovo uspostavi odgovarajući finansijski položaj člana grupe bez ugrožavanja finansijskog položaja grupe kao celine,

- da li bi se primenom pojedine opcije za oporavak omogućilo redovno poslovanje grupe i njenih članova,

- u kojoj meri su u planu oporavka bankarske grupe uzete u obzir različite upravljačke strukture pojedinih članova te grupe i potencijalne pravne smetnje za njegovu primenu;

2) u kojoj meri plan oporavka bankarske grupe sadrži rešenja za otklanjanje prepreka utvrđenih na osnovu testiranja ovog plana, a ako se te prepreke ne mogu otkloniti - da li su predviđene alternativne opcije za oporavak kojima se postiže isti cilj;

3) u kojoj meri se planom oporavka bankarske grupe otklanjaju faktičke ili pravne prepreke za prenos kapitala ili izmirivanje obaveza unutar grupe, ako takve prepreke postoje, a ako se ne mogu otkloniti - da li su predviđene alternativne mere kojima se postiže isti cilj.

Pri oceni iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije uzima u obzir vrstu i obim poslova koje članovi grupe obavljaju, kao i njihovu povezanost s drugim društvima, odnosno grupama.

Rokovi i način dostavljanja planova oporavka

21. Plan oporavka koji je redovno godišnje ažuriran, u skladu sa članom 36a Zakona, kao i plan oporavka koji je, u skladu s tim članom, ažuriran usled promene pravne ili organizacione strukture banke, promene u njenom poslovanju ili promene njenog finansijskog položaja, kada te promene imaju materijalni značaj, kao i u slučaju drugih promena koje utiču na sadržinu plana oporavka i mogućnost njegove primene - banka je dužna da dostavi Narodnoj banci Srbije u roku od pet dana od dana kada je taj plan usvojio upravni odbor banke.

Plan oporavka koji je ažuriran na zahtev Narodne banke Srbije - banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi u roku određenom u tom zahtevu.

Banka je dužna da plan oporavka dostavlja u elektronskoj formi.

Odredbe st. od 1. do 3. ove tačke shodno se primenjuju i na rokove dostavljanja planova oporavka bankarske grupe.

Prelazne i završne odredbe

22. Prilozi iz ove odluke odštampani su uz ovu odluku i njen su sastavni deo.

23. Banka je dužna da plan oporavka banke dostavi Narodnoj banci Srbije do 30. septembra 2015. godine.

Najviše matično društvo bankarske grupe nad kojom Narodna banka Srbije vrši kontrolu na konsolidovanoj osnovi dužno je da plan oporavka bankarske grupe dostavi Narodnoj banci Srbije do 31. marta 2016. godine.

24. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

Prilog 1

 

PREGLED KLJUČNIH POSLOVNIH AKTIVNOSTI BANKE

 

Ključna poslovna
aktivnost banke

Razlozi za identifikovanje poslovne
aktivnosti kao ključne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PREGLED KRITIČNIH FUNKCIJA BANKE

 

Kritična
funkcija banke

Verovatni efekti prekida u obavljanju funkcije

Razlozi za identifikovanje funkcije kao kritične

Mogućnost nesmetanog preuzimanja obavljanja od strane drugog lica

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prilog 2

 

PREGLED OPCIJA ZA OPORAVAK BANKE

 

Opcija
(naziv)

Područje primene

Kapital

Likvidnost

Upravljanje rizicima

Organi upravljanja banke

Restrukturiranje obaveza

Ostalo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prilog 3

 

PREGLED INDIKATORA KOJE BANKA KORISTI U PLANU OPORAVKA

 

Kategorija

Granični nivo indikatora1

Ostali indikatori

Kapital

Pokazatelj adekvatnosti kapitala

 

 

Minimalni iznos kapitala

 

Likvidnost

Pokazatelj likvidnosti

 

 

Uži pokazatelj likvidnosti

 

Profitabilnost

Profitabilnost imovine - ROA

 

 

Profitabilnost kapitala - ROE

 

Kvalitet aktive

Pokazatelj udela problematičnih kredita u ukupnim kreditima banke

 

 

Procenat pokrivenosti problematičnih kredita ispravkama vrednosti

 

Makroekonomski uslovi

Promene u bruto domaćem proizvodu

 

 

Cene CDS derivata za određenu državu

 

Uslovi na tržištu

Promene rejtinga, promene cene CDS derivata

 

 

Promene u ceni akcija ili dužničkih hartija od vrednosti

 

 

_____________
1 Ako je banka odredila više graničnih nivoa indikatora, dužna je da navede svaki od tih nivoa i da istakne koja se opcija za oporavka razmatra na tom nivou. Kod indikatora koji nisu primenljivi na banku potrebno je navesti "Nije primenljivo".

 

Prilog 4

 

PREGLED SCENARIJA ZA TESTIRANJE OPCIJA ZA OPORAVAK BANKE

 

Naziv

Vrsta scenarija

Vrsta događaja na kojima se zasniva scenario

Šokovi i njihovi parametri

Vrednost pokazatelja nakon primenjenog šoka

Opcije predviđene u scenariju

Vrednost pokazatelja nakon primenjene opcije

Zasnovan na sistemskim događajima

Zasnovan na događajima specifičnim za banku

Zasnovan na kombinaciji sistemskih i specifičnih događaja