PRAVILNIK
O POMOĆI U KUĆI U GRADU KRALJEVU

("Sl. list grada Kraljeva", br. 18/2015)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći u kući, postupak ostvarivanja prava na pomoć u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći u kući i kriterijumi i merila za učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući.

Član 2

Pravo na uslugu pomoći u kući obezbeđuje se licima koja imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa.

Identifikovanje individualnih potreba ovih lica, koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom/bolešću nisu sposobna da nezavisno žive bez svakodnevne ili redovne podrške, vrši Centar za socijalni rad grada Kraljeva, a u cilju zadovoljavanja njihovih životnih potreba i unapređenja i održavanja kvaliteta života.

Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se sledećim korisnicima:

- samohrana stara lica i stari koji ne žive u porodičnom okruženju,

- stara lica koja žive u zajednici, ali koji nisu u stanju da se staraju o sebi ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć,

- osobe sa hroničnim teškim oboljenjima, teže i teško pokretni bez obzira na godine,

- osobe sa invaliditetom bez obzira na godine,

- osobe koje su ostvarile pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica, i

- druga lica po proceni Centra za socijalni rad grada Kraljeva.

II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI

Član 3

Usluge pomoći u kući obuhvataju:

- pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, pripremu lakih obroka, pripremu osvežavajućih napitaka,

- pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana, uključujući pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu,

- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući i loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva,

- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba uključujući pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, staranje o plaćanju električne energije, telefona, komunalija i slično,

- pružanje podrške prilikom odlaska u verske i druge ustanove,

- posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući po potrebi posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga.

Član 4

Efektivni rad kod korisnika iznosi najviše dva sata dnevno, do 60 sati mesečno, a u skladu sa individualnim potrebama korisnika i u skladu sa planom usluga sačinjenim od strane Centra za socijalni rad i pružaoca usluge.

U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje i 1 sat i 30 minuta za prelaz od korisnika do korisnika.

III POSTUPAK UTVRĐIVANJA PRAVA NA POMOĆ U KUĆI

Član 5

Zahtev za pomoć u kući podnosi se nadležnom Centru za socijalni rad sa sledećom dokumentacijom:

- fotokopija lične karte ili uverenje o prebivalištu,

- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,

- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev (ukoliko lice nema redovna mesečna primanja, dokaz se podnosi za sve članove domaćinstva i srodnike koji su po zakonu dužni da učestvuju u izdržavanju),

- uverenje o imovnom stanju za podnosioca zahteva, sve članove domaćinstva i srodnike obavezne na izdržavanje,

- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica.

Član 6

Pravo na podnošenje zahteva za pomoć u kući ima:

- lice kojem je potrebna pomoć i nega u kući, ili njegov zakonski zastupnik,

- srodnik sa kojim lice živi u domaćinstvu i

- organ starateljstva - Centar za socijalni rad, na inicijativu drugih ustanova, ili neposredno u vršenju svojih ovlašćenja, ako je došao do saznanja da je nekom licu potrebna pomoć.

Član 7

Po podnetom zahtevu odlučuje stručni tim Centra za socijalni rad kao prvostepeni organ rešenjem, u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Protiv rešenja donetog u prvom stepenu, stranka ima pravo na žalbu Gradskom veću grada Kraljeva u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.

Žalba se predaje stručnom timu Centra, koji je rešavao u prvom stepenu.

Član 8

Individualni plan usluga je obavezni dokument koji prati rešenje Centra za socijalni rad i mora da sadrži:

- opšte podatke o korisniku;

- podatke o zdravstvenom statusu korisnika;

- podatke o preostalim sposobnostima korisnika;

- podatke o socijalnoj komunikaciji korisnika;

- podatke o ponašanju korisnika;

- procenu potreba korisnika;

- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana, broj poseta tokom jedne nedelje;

- ime i prezime personalno zaduženog izvršioca usluge;

- učestalost i način izveštavanja o pruženim uslugama;

- cilj koji se želi postići i vremenski okvir pružanja usluge;

- rok za reviziju individualnog plana usluge,

- saglasnost korisnika vezanu za individualni plan.

Član 9

Uslugu pomoći u kući neposredno pruža gerontodomaćica, sa završenom obukom po akreditovanom programu za pružanje usluge pomoći u kući, po individualnom planu, uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti korisnika i strogu zabranu bilo kog vida diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta, i zabranu dovođenja korisnika u ponižavajući položaj.

Član 10

Revizija individualnog plana usluge vrši se u skladu sa rokovima navedenim u individualnom planu usluge, procenjenim intenzitetom podrške, definisanim ciljevima i ishodima, i omogućava prilagođava- nje aktivnosti potrebama i ciljevima korisnika i ostvarenim efektima usluge.

Revizija svakog individualnog plana usluge vrši se najmanje:

1) jednom u šest meseci, za decu i mlade;

2) jednom u dvanaest meseci, za odrasle i starije korisnike.

U ponovnom pregledu učestvuje voditelj slučaja Centra za socijalni rad grada Kraljeva, korisnik ili njegov zakonski zastupnik i zaduženi stručni radnik pružaoca usluga.

IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI

Član 11

Cena usluga pomoći u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći u kući utvrđenih ovim pravilnikom.

Član 12

Gradsko veće grada Kraljeva utvrđuje cenu usluge pomoći u kući po času.

Cena časa usluge pomoći u kući može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u stavu 1. ovog člana.

Član 13

Cena usluge pomoći u kući sastoji se iz:

- Zarade i naknade zarade radnika, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorima;

- materijalnih troškova (troškovi električne i toplotne energije, utrošak goriva i maziva za vozilo, održavanje sredstava rada, zaštitna odeća i obuća, itd.)

- ostalih materijalnih i nematerijalnih troškova vezanih za rad (kancelarijski materijal, PTT troškovi, sanitarni pregledi, sredstva za higijenu i dr.)

- sredstava za zakonom utvrđene obaveze.

V KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI

Član 14

Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se iz budžeta grada Kraljeva, učešćem korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.

Član 15

Pravo na regresiranje cene usluge pomoći u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa mesečnog prihoda po članu domaćinstva i nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđenog zakonom, za tri meseca koja prethode mesecu u kome se pruža usluga, prema sledećoj skali:

Red. br.

Cenzusna grupa

Mesečni prihod po članu domaćinstva

% učešća korisnika

1.

I

Do nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

0%

2.

II

Od nivoa socijalne sigurnosti do dvostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

20%

3.

III

Od nivoa dvostrukog do trostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

40%

4.

IV

Od nivoa trostrukog do četvorostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

60%

5.

V

Od nivoa četvorostrukog do petostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

80%

6.

VI

Preko petostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca

100%

Ukupan prihod porodice I nominalni iznos novčane socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.

Član 16

Ukoliko korisnik usluga pomoći u kući nema prihoda, ili su njegovi prihodi po članu domaćinstva nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su u skladu sa Porodičnim zakonom obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti

Član 17

Ukoliko je korisnik usluga pomoći u kući zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluga prenosi se na davaoca izdržavanja u ukupnom iznosu.

Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.

Član 18

U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.

Član 19

Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na tekući račun pružaoca usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu za prethodni mesec.

U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata. Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.

Tužbu za neizmirene obaveze podnosi pružalac usluge nadležnom sudu.

Član 20

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".

Član 21

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o merilima i kriterijumima za utvrđivanje cena usluga i učešća korisnika u troškovima pomoći u kući, broj: 346/06 od 15.06.2006. godine.