PRAVILNIKO POMOĆI U KUĆI U GRADU KRALJEVU("Sl. list grada Kraljeva", br. 18/2015) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se normativi i standardi za obavljanje poslova pomoći u kući, postupak ostvarivanja prava na pomoć u kući, kriterijumi i merila za utvrđivanje cene usluga pomoći u kući i kriterijumi i merila za učešće korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje u troškovima pomoći u kući.
Pravo na uslugu pomoći u kući obezbeđuje se licima koja imaju ograničenja fizičkih i psihičkih sposobnosti usled kojih nisu u stanju da nezavisno žive u svojim domovima bez redovne pomoći u aktivnostima dnevnog života, nege i nadzora, pri čemu je porodična podrška nedovoljna ili nije raspoloživa.
Identifikovanje individualnih potreba ovih lica, koja usled nemoći ili smanjenih funkcionalnih sposobnosti izazvanih invaliditetom/bolešću nisu sposobna da nezavisno žive bez svakodnevne ili redovne podrške, vrši Centar za socijalni rad grada Kraljeva, a u cilju zadovoljavanja njihovih životnih potreba i unapređenja i održavanja kvaliteta života.
Pravo na pomoć u kući obezbeđuje se sledećim korisnicima:
- samohrana stara lica i stari koji ne žive u porodičnom okruženju,
- stara lica koja žive u zajednici, ali koji nisu u stanju da se staraju o sebi ili žive sa srodnicima koji nisu u stanju da im pruže adekvatnu pomoć,
- osobe sa hroničnim teškim oboljenjima, teže i teško pokretni bez obzira na godine,
- osobe sa invaliditetom bez obzira na godine,
- osobe koje su ostvarile pravo na dodatak za pomoć i negu drugog lica, i
- druga lica po proceni Centra za socijalni rad grada Kraljeva.
II NORMATIVI I STANDARDI ZA OBAVLJANJE POSLOVA POMOĆI U KUĆI
Usluge pomoći u kući obuhvataju:
- pomoć u obezbeđivanju ishrane, uključujući nabavku namirnica, obezbeđivanje gotovih obroka, pripremu lakih obroka, pripremu osvežavajućih napitaka,
- pomoć u održavanju lične higijene i higijene stana, uključujući pomoć pri oblačenju i svlačenju, obavljanju fizioloških potreba, umivanju, kupanju, pranju kose, češljanju, brijanju, sečenju noktiju, pranju i održavanju posteljine, odeće i obuće, održavanju čistoće prostorija, sudova i uređaja u domaćinstvu,
- pomoć u zagrevanju prostorija, uključujući i loženje vatre, čišćenje peći, pomoć u nabavci ogreva,
- pomoć u zadovoljavanju socijalnih, kulturno-zabavnih i drugih potreba uključujući pomoć pri kretanju unutar i van kuće, nabavku novina i knjiga, iniciranje socijalnih kontakata i uključivanje korisnika u prigodne kulturne aktivnosti u lokalnoj zajednici, staranje o plaćanju električne energije, telefona, komunalija i slično,
- pružanje podrške prilikom odlaska u verske i druge ustanove,
- posredovanje u obezbeđivanju različitih vrsta usluga, uključujući po potrebi posredovanje u popravci vodovodnih, električnih i drugih instalacija, stolarije, uređaja za domaćinstvo, krečenju stana i drugih usluga.
Efektivni rad kod korisnika iznosi najviše dva sata dnevno, do 60 sati mesečno, a u skladu sa individualnim potrebama korisnika i u skladu sa planom usluga sačinjenim od strane Centra za socijalni rad i pružaoca usluge.
U toku radnog vremena izvršiocima poslova se priznaje i 1 sat i 30 minuta za prelaz od korisnika do korisnika.
III POSTUPAK UTVRĐIVANJA PRAVA NA POMOĆ U KUĆI
Zahtev za pomoć u kući podnosi se nadležnom Centru za socijalni rad sa sledećom dokumentacijom:
- fotokopija lične karte ili uverenje o prebivalištu,
- izvod iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih,
- dokaz o redovnim mesečnim primanjima ostvarenim u tri meseca koja prethode mesecu u kome je podnet zahtev (ukoliko lice nema redovna mesečna primanja, dokaz se podnosi za sve članove domaćinstva i srodnike koji su po zakonu dužni da učestvuju u izdržavanju),
- uverenje o imovnom stanju za podnosioca zahteva, sve članove domaćinstva i srodnike obavezne na izdržavanje,
- uverenje iz Nacionalne službe za zapošljavanje, za nezaposlena lica.
Pravo na podnošenje zahteva za pomoć u kući ima:
- lice kojem je potrebna pomoć i nega u kući, ili njegov zakonski zastupnik,
- srodnik sa kojim lice živi u domaćinstvu i
- organ starateljstva - Centar za socijalni rad, na inicijativu drugih ustanova, ili neposredno u vršenju svojih ovlašćenja, ako je došao do saznanja da je nekom licu potrebna pomoć.
Po podnetom zahtevu odlučuje stručni tim Centra za socijalni rad kao prvostepeni organ rešenjem, u skladu sa odredbama ovog pravilnika.
Protiv rešenja donetog u prvom stepenu, stranka ima pravo na žalbu Gradskom veću grada Kraljeva u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Žalba se predaje stručnom timu Centra, koji je rešavao u prvom stepenu.
Individualni plan usluga je obavezni dokument koji prati rešenje Centra za socijalni rad i mora da sadrži:
- opšte podatke o korisniku;
- podatke o zdravstvenom statusu korisnika;
- podatke o preostalim sposobnostima korisnika;
- podatke o socijalnoj komunikaciji korisnika;
- podatke o ponašanju korisnika;
- procenu potreba korisnika;
- vrstu usluge, sadržaj usluge, trajanje usluge u toku dana, broj poseta tokom jedne nedelje;
- ime i prezime personalno zaduženog izvršioca usluge;
- učestalost i način izveštavanja o pruženim uslugama;
- cilj koji se želi postići i vremenski okvir pružanja usluge;
- rok za reviziju individualnog plana usluge,
- saglasnost korisnika vezanu za individualni plan.
Uslugu pomoći u kući neposredno pruža gerontodomaćica, sa završenom obukom po akreditovanom programu za pružanje usluge pomoći u kući, po individualnom planu, uz sva poštovanja i uvažavanja ličnosti korisnika i strogu zabranu bilo kog vida diskriminacije, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti, psihičkog ili fizičkog invaliditeta, i zabranu dovođenja korisnika u ponižavajući položaj.
Revizija individualnog plana usluge vrši se u skladu sa rokovima navedenim u individualnom planu usluge, procenjenim intenzitetom podrške, definisanim ciljevima i ishodima, i omogućava prilagođava- nje aktivnosti potrebama i ciljevima korisnika i ostvarenim efektima usluge.
Revizija svakog individualnog plana usluge vrši se najmanje:
1) jednom u šest meseci, za decu i mlade;
2) jednom u dvanaest meseci, za odrasle i starije korisnike.
U ponovnom pregledu učestvuje voditelj slučaja Centra za socijalni rad grada Kraljeva, korisnik ili njegov zakonski zastupnik i zaduženi stručni radnik pružaoca usluga.
IV KRITERIJUMI I MERILA ZA UTVRĐIVANJE CENE USLUGA POMOĆI U KUĆI
Cena usluga pomoći u kući utvrđuje se primenom normativa i standarda za obavljanje poslova pomoći u kući utvrđenih ovim pravilnikom.
Gradsko veće grada Kraljeva utvrđuje cenu usluge pomoći u kući po času.
Cena časa usluge pomoći u kući može se menjati ukoliko se promene elementi cene, a na način opisan u stavu 1. ovog člana.
Cena usluge pomoći u kući sastoji se iz:
- Zarade i naknade zarade radnika, te ostalih ličnih primanja (naknada troškova prevoza u javnom saobraćaju, naknada za ishranu u toku rada i regres za godišnji odmor) zaposlenih u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorima;
- materijalnih troškova (troškovi električne i toplotne energije, utrošak goriva i maziva za vozilo, održavanje sredstava rada, zaštitna odeća i obuća, itd.)
- ostalih materijalnih i nematerijalnih troškova vezanih za rad (kancelarijski materijal, PTT troškovi, sanitarni pregledi, sredstva za higijenu i dr.)
- sredstava za zakonom utvrđene obaveze.
V KRITERIJUMI I MERILA ZA UČEŠĆE KORISNIKA I NJEGOVIH SRODNIKA U TROŠKOVIMA POMOĆI U KUĆI
Sredstva za finansiranje obavljanja poslova pomoći u kući obezbeđuju se iz budžeta grada Kraljeva, učešćem korisnika i njihovih srodnika obaveznih na izdržavanje i iz drugih izvora.
Pravo na regresiranje cene usluge pomoći u kući utvrđuje se u zavisnosti od odnosa mesečnog prihoda po članu domaćinstva i nominalnog iznosa novčane socijalne pomoći za pojedinca utvrđenog zakonom, za tri meseca koja prethode mesecu u kome se pruža usluga, prema sledećoj skali:
Red. br. |
Cenzusna grupa |
Mesečni prihod po članu domaćinstva |
% učešća korisnika |
1. |
I |
Do nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
0% |
2. |
II |
Od nivoa socijalne sigurnosti do dvostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
20% |
3. |
III |
Od nivoa dvostrukog do trostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
40% |
4. |
IV |
Od nivoa trostrukog do četvorostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
60% |
5. |
V |
Od nivoa četvorostrukog do petostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
80% |
6. |
VI |
Preko petostrukog nivoa socijalne sigurnosti za pojedinca |
100% |
Ukupan prihod porodice I nominalni iznos novčane socijalne sigurnosti za pojedinca utvrđuju se na način predviđen odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti.
Ukoliko korisnik usluga pomoći u kući nema prihoda, ili su njegovi prihodi po članu domaćinstva nedovoljni za izmirenje troškova pruženih usluga, a ima srodnike koji su u skladu sa Porodičnim zakonom obavezni da učestvuju u njegovom izdržavanju, učešće srodnika utvrđuje se u skladu sa odredbama Zakona o socijalnoj zaštiti
Ukoliko je korisnik usluga pomoći u kući zaključio ugovor o doživotnom izdržavanju ili drugom obliku izdržavanja i pomoći, obaveza učešća u finansiranju troškova usluga prenosi se na davaoca izdržavanja u ukupnom iznosu.
Davalac izdržavanja preuzima obavezu korisnika na osnovu ugovora sa pružaocem usluge.
U ukupan prihod porodice računa se i dodatak za negu i pomoć drugog lica.
Učešće u troškovima pomoći u kući korisnici, odnosno njihovi srodnici uplaćuju na tekući račun pružaoca usluge, najkasnije do desetog u narednom mesecu za prethodni mesec.
U slučaju neizmirenja obaveza u utvrđenim rokovima zaračunava se zakonska zatezna kamata. Za dane u kojima korisnik zbog ličnih razloga ne koristi usluge plaća 50% od cene pomoći u kući.
Tužbu za neizmirene obaveze podnosi pružalac usluge nadležnom sudu.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o merilima i kriterijumima za utvrđivanje cena usluga i učešća korisnika u troškovima pomoći u kući, broj: 346/06 od 15.06.2006. godine.