STATUTNARODNE BANKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 12/2013, 18/2015 i 72/2015) |
Narodna banka Srbije je centralna banka Republike Srbije, koja obavlja funkcije i poslove utvrđene Zakonom o Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: Zakon) i drugim zakonom.
Narodna banka Srbije je pravno lice koje je Republika Srbija osnovala zakonom i ne upisuje se u registar pravnih lica.
Za obaveze Narodne banke Srbije jamči Republika Srbija.
Organi Narodne banke Srbije su:
1) Izvršni odbor Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: Izvršni odbor);
2) guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner);
3) Savet guvernera Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: Savet).
Delokrug i međusobni odnos organa Narodne banke Srbije utvrđen je Zakonom.
U skladu sa svojim nadležnostima utvrđenim Zakonom, Savet može Izvršnom odboru podnositi inicijative i predloge, odnosno davati preporuke i mišljenja.
Sedište Narodne banke Srbije je u Beogradu, Kralja Petra 12.
Naziv u poslovnoj komunikaciji sa inostranstvom
U poslovnoj komunikaciji sa inostranstvom Narodna banka Srbije može koristiti engleski prevod svog naziva, koji glasi: "National Bank of Serbia".
Narodna banka Srbije ima svoj pečat i štambilj.
Pečat Narodne banke Srbije je okruglog oblika i sadrži naziv Republike Srbije i naziv i sedište Narodne banke Srbije, kao i Veliki grb Republike Srbije.
Štambilj Narodne banke Srbije je pravougaonog oblika i sadrži naziv Narodne banke Srbije, a može sadržati i druge elemente.
Način upotrebe i čuvanja pečata i štambilja Narodne banke Srbije, njihov broj, vrstu i sadržinu, kao i druga pitanja u vezi s pečatom i štambiljem - uređuju se unutrašnjim opštim aktom Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: unutrašnji opšti akt).
Narodna banka Srbije ima svoj logo, čiji se način upotrebe, izgled i sadržina utvrđuju unutrašnjim opštim aktom.
II ZASTUPANJE I PREDSTAVLJANJE NARODNE BANKE SRBIJE
Guverner zastupa Narodnu banku Srbije.
Guverner može viceguvernere Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: viceguverneri), direktora Uprave za nadzor nad finansijskim institucijama (u daljem tekstu: direktor Uprave za nadzor), rukovodioce u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: rukovodioci) i druge zaposlene u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: zaposleni) ovlastiti da u ime i za račun Narodne banke Srbije zaključuju pojedine pravne poslove i/ili preduzimaju određene pravne radnje.
Guverner može viceguvernere, direktora Uprave za nadzor, rukovodioce, kao i druge zaposlene, ovlastiti da odlučuju o određenim pravima i obavezama zaposlenih.
Guverner može zaposlene i lica koja nisu zaposlena u Narodnoj banci Srbije ovlastiti da Narodnu banku Srbije zastupaju pred sudovima i/ili drugim organima i organizacijama, kao i u zaštiti njenih imovinskih i drugih interesa u zemlji i inostranstvu.
Ovlašćenja iz st. od 2. do 4. ovog člana daju se u pismenom obliku i u njima se određuju obim i sadržina tih ovlašćenja.
Odlučivanje u upravnim stvarima
Upravne akte iz nadležnosti Narodne banke Srbije donose Izvršni odbor, guverner i Uprava za nadzor nad finansijskim institucijama (u daljem tekstu: Uprava za nadzor), u skladu sa svojim nadležnostima.
Guverner može viceguvernere, generalnog sekretara i zaposlene koji rukovode osnovnim organizacionim jedinicama Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: osnovne organizacione jedinice), odnosno Zavodom za izradu novčanica i kovanog novca - Topčider (u daljem tekstu: Zavod) ovlastiti da donose određene upravne akte iz nadležnosti Narodne banke Srbije za koje je zakonom utvrđena nadležnost guvernera.
Direktor Uprave za nadzor može zaposlene koji rukovode osnovnim organizacionim jedinicama u ovoj upravi ovlastiti da donose upravne akte iz nadležnosti te uprave, u skladu sa unutrašnjim opštim aktom.
Ovlašćenja iz st. 2. i 3. ovog člana daju se u pismenom obliku i u njima se određuju obim i sadržina tih ovlašćenja.
Guverner predstavlja Narodnu banku Srbije u zemlji i inostranstvu.
Narodnu banku Srbije u zemlji i inostranstvu mogu predstavljati i viceguverneri i direktor Uprave za nadzor, u skladu sa svojim ovlašćenjima.
Guverner može odrediti da u pojedinim slučajevima Narodnu banku Srbije u zemlji i inostranstvu predstavljaju i rukovodioci i drugi zaposleni.
Viceguverneri, direktor Uprave za nadzor, generalni sekretar i zaposleni koji rukovode osnovnim organizacionim jedinicama, odnosno Zavodom, ako ih za to guverner pismeno ovlasti, mogu, u skladu s poslovima koji su im povereni, odnosno delokrugom organizacione jedinice Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: organizaciona jedinica) kojom rukovode, odrediti da u pojedinim slučajevima Narodnu banku Srbije u zemlji i inostranstvu predstavljaju rukovodioci i drugi zaposleni.
Akti iz nadležnosti Narodne banke Srbije koje potpisuju guverner, viceguverneri, direktor Uprave za nadzor i rukovodioci, ako se izrađuju tipski i u velikom broju primeraka - mogu, umesto potpisnika ovih akata, da sadrže njihov faksimil.
Način izrade, upotreba i čuvanje faksimila, kao i druga pitanja u vezi s faksimilom, uređuju se unutrašnjim opštim aktom.
Narodna banka Srbije obezbeđuje specimene potpisa guvernera, viceguvernera, direktora Uprave za nadzor, rukovodilaca i drugih lica ovlašćenih za zastupanje Narodne banke Srbije.
Način, uslove i postupak obezbeđivanja specimena potpisa iz stava 1. ovog člana, kao i druga pitanja u vezi sa specimenima, uređuju se unutrašnjim opštim aktom.
Poslovi koji se mogu poveriti viceguvernerima
Guverner može viceguvernerima poveriti da upravljaju pojedinim poslovima iz čl. 15, 17. i 18. ovog statuta i da koordiniraju te poslove, osim poslova za koje je propisana isključiva nadležnost guvernera.
Guverner ovlašćenjem u pismenom obliku određuje koje poslove iz stava 1. ovog člana poverava pojedinom viceguverneru.
Viceguverneri se staraju o zakonitom, stručnom i blagovremenom obavljanju poslova koji su im povereni, a odgovorni su za donošenje akata i preduzimanje aktivnosti iz delokruga organizacionih jedinica čijim poslovima upravljaju i čije poslove koordiniraju, odnosno za propuste u radu tih organizacionih jedinica.
Za zakonito, stručno i blagovremeno izvršavanje poslova koji su im povereni viceguverneri su odgovorni guverneru, Savetu i Narodnoj skupštini.
Viceguverner koji zamenjuje guvernera
Guverner, na početku svog mandata, posebnim aktom imenuje viceguvernera koji ga, kad je guverner sprečen da obavlja svoju funkciju, zamenjuje sa istim pravima i dužnostima.
Guverner može u toku svog mandata imenovati drugog viceguvernera koji će ga zamenjivati kad je sprečen da obavlja svoju funkciju.
IV ORGANIZACIJA POSLOVANJA NARODNE BANKE SRBIJE
Organizacija poslova u Narodnoj banci Srbije
Poslovi Narodne banke Srbije utvrđeni zakonom i drugim propisom obavljaju se u osnovnim organizacionim jedinicama, Upravi za nadzor, Zavodu i filijalama Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: filijale).
Guverner može, radi obavljanja pojedinih poslova, po potrebi, obrazovati stalna i povremena stručna i savetodavna radna tela (komisije, radne grupe, kolegijume, komitete, odbore i druga radna tela).
Organizacija poslova u osnovnim organizacionim jedinicama
U osnovnim organizacionim jedinicama obavljaju se sledeći poslovi:
1) poslovi iz oblasti utvrđivanja i sprovođenja monetarne politike;
2) poslovi iz oblasti deviznog sistema i politike i poslovi upravljanja deviznim rezervama;
3) poslovi koji se odnose na mere i aktivnosti radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema;
4) poslovi kontrole poslovanja banaka;
5) poslovi nadzora nad obavljanjem delatnosti osiguranja;
6) poslovi nadzora nad obavljanjem delatnosti društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima;
7) poslovi nadzora nad obavljanjem poslova finansijskog lizinga;
7a) poslovi nadzora nad pružanjem platnih usluga i izdavanjem elektronskog novca;
8) poslovi zaštite korisnika finansijskih usluga;
8a) poslovi restrukturiranja banaka, odnosno članova bankarskih grupa;
9) poslovi izdavanja novčanica i kovanog novca i upravljanja tokovima gotovine;
10) poslovi u vezi sa uređivanjem i unapređivanjem nesmetanog funkcionisanja platnog prometa, odnosno nesmetanog rada platnih sistema i poslovi nadzora nad poslovanjem operatora platnih sistema;
11) poslovi kontrole platnog prometa u zemlji i u inostranstvu i poslovi nadzora nad primenom propisa o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma kod finansijskih institucija;
12) poslovi ekonomskih istraživanja i statistike;
13) poslovi istraživanja u oblasti kontrolne, odnosno nadzorne funkcije Narodne banke Srbije;
14) poslovi fiskalnog agenta i drugi poslovi za Republiku Srbiju;
15) poslovi međunarodne saradnje;
16) poslovi saradnje Narodne banke Srbije sa stranim institucijama i domaćim organima i institucijama nadležnim za nadzor u oblasti finansijskog poslovanja;
17) poslovi u vezi s platnim karticama;
18) poslovi prinudne naplate;
19) poslovi interne revizije;
20) poslovi Kabineta guvernera;
21) zakonodavno-pravni poslovi;
22) poslovi usklađenosti poslovanja;
23) poslovi računovodstva i finansija;
24) poslovi informacione tehnologije;
25) poslovi ljudskih resursa;
26) poslovi u vezi s javnim nabavkama;
27) poslovi bezbednosti i zaštite, poslovi upravljanja imovinom, poslovi kancelarijskog poslovanja i drugi opšti poslovi;
28) drugi poslovi utvrđeni zakonom, osim ako nisu u delokrugu Zavoda u skladu sa ovim statutom.
Osnovne organizacione jedinice mogu biti sektori i direkcije ili osnovne organizacione jedinice drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
U osnovnim organizacionim jedinicama može se obavljati jedan ili više poslova iz stava 1. ovog člana, a pojedini poslovi mogu se obavljati u više osnovnih organizacionih jedinica.
U osnovnim organizacionim jedinicama mogu se obrazovati odeljenja, odseci i službe ili organizacione jedinice drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
Organizacija poslova u Upravi za nadzor
U okviru Uprave za nadzor, u osnovnim organizacionim jedinicama, u skladu sa zakonom, obavljaju se poslovi iz člana 15. stav 1. tač. od 4) do 8) i tač. 11), 13) i 16) ovog statuta.
Kao osnovne organizacione jedinice u okviru Uprave za nadzor obrazuju se sektori i centri, odnosno osnovne organizacione jedinice drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
U organizacionim jedinicama iz stava 2. ovog člana može se obavljati jedan ili više poslova iz stava 1. tog člana, a pojedini poslovi mogu se obavljati u više organizacionih jedinica.
U organizacionim jedinicama iz stava 2. ovog člana mogu se obrazovati odeljenja, odseci i službe ili organizacione jedinice drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
Zavod je specijalizovana organizacija u sastavu Narodne banke Srbije koja nema svojstvo pravnog lica.
Zavod posluje pod nazivom: Narodna banka Srbije - Zavod za izradu novčanica i kovanog novca - Topčider.
U Zavodu se obavljaju sledeći poslovi:
1) poslovi izrade novčanica i kovanog novca koje izdaje Narodna banka Srbije, u skladu sa odlukom guvernera;
1a) poslovi izrade prigodnog kovanog novca i numizmatičkog novca, u skladu sa odlukom guvernera;
2) poslovi izrade zakonom propisanih javnih isprava, uz prethodnu saglasnost guvernera;
3) poslovi izrade novčanica, kovanog novca i javnih isprava za strane države i strana pravna lica, uz prethodnu saglasnost guvernera;
4) poslovi izrade vrednosnica, zaštićenih papira i posebnog materijala (štamparski materijal, znakovi, odlikovanja, plakete i drugi materijal), uz prethodnu saglasnost guvernera ili lica koje on ovlasti;
5) poslovi izrade i personalizacije bankarskih i drugih kartica, uz prethodnu saglasnost guvernera ili lica koje on ovlasti;
6) drugi poslovi za potrebe Narodne banke Srbije i Republike Srbije, uz prethodnu saglasnost guvernera.
Kontrola izrade novčanica, kovanog novca, vrednosnica i drugih vrednosti koje izdaje Narodna banka Srbije vrši se na način i pod uslovima utvrđenim aktom koji donosi guverner.
Poslove iz stava 3. tač. od 2) do 5) ovog člana Zavod obavlja po ugovorenim cenama, koje odobrava guverner ili lice koje on ovlasti.
Cene po kojima se u poslovnim objektima Narodne banke Srbije prodaju novac iz stava 3. tačka 1a) ovog člana i drugi proizvodi Zavoda utvrđuje guverner ili lice koje on ovlasti.
Uslovi i način prodaje novca i proizvoda iz stava 8. ovog člana bliže se uređuju unutrašnjim opštim aktom.
Za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana u Zavodu se mogu obrazovati organizacione jedinice - direkcije, centri i odeljenja ili organizacione jedinice drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
U organizacionim jedinicama iz stava 8. ovog člana mogu se obrazovati pogoni i odseci ili organizacione jedinice drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
Organizacija poslova u filijalama
Narodna banka Srbije ima filijale u Beogradu, Novom Sadu, Nišu, Kragujevcu i Užicu.
U filijalama se obavljaju poslovi koji se odnose na trezorsko i blagajničko poslovanje a proističu iz poslova upravljanja tokovima gotovine, poslovi edukacije korisnika finansijskih usluga, kao i drugi poslovi utvrđeni unutrašnjim opštim aktom.
Za obavljanje poslova iz stava 2. ovog člana u filijalama se mogu obrazovati odeljenja i odseci ili organizacione jedinice drugog naziva ako to više odgovara prirodi poslova koji se u njima obavljaju.
U organizacionim jedinicama iz stava 3. ovog člana mogu se obrazovati druge organizacione jedinice.
Međusobni odnosi u okviru organizacije Narodne banke Srbije
U izvršavanju poslova iz svog delokruga - osnovne organizacione jedinice, Uprava za nadzor, Zavod i filijale, kao i sve organizacione jedinice obrazovane u osnovnim organizacionim jedinicama, Upravi za nadzor, Zavodu i filijalama, dužni su da međusobno sarađuju i razmenjuju informacije, podatke i dokumente neophodne za njihov rad.
Osnovne organizacione jedinice, Zavod i filijale, kao i sve organizacione jedinice obrazovane u osnovnim organizacionim jedinicama, Zavodu i filijalama, dužni su da postupaju po nalozima i uputstvima guvernera, nadležnog viceguvernera ili generalnog sekretara, kao i nadređenih rukovodilaca iz člana 22. ovog statuta, u skladu sa utvrđenom unutrašnjom organizacijom Narodne banke Srbije.
Osnovne i druge organizacione jedinice obrazovane u okviru Uprave za nadzor dužne su da postupaju po nalozima i uputstvima guvernera, direktora Uprave za nadzor i nadređenih rukovodilaca iz člana 22. ovog statuta, u skladu sa utvrđenom unutrašnjom organizacijom Narodne banke Srbije.
Rukovodioci su generalni sekretar i zaposleni koji rukovode osnovnim organizacionim jedinicama, Zavodom i filijalama, kao i zaposleni koji rukovode organizacionim jedinicama u okviru osnovne organizacione jedinice, Zavoda ili filijale.
Rukovodioci:
1) odgovaraju za zakonito, stručno i blagovremeno obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode;
2) identifikuju rizike, prate i ocenjuju izloženost rizicima u obavljanju poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode;
3) preduzimaju mere za upravljanje rizicima identifikovanim u obavljanju poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode, odnosno za umanjenje tih rizika;
4) odgovaraju za izradu procedura i instrukcija za obavljanje poslova iz delokruga organizacione jedinice kojom rukovode;
5) uspostavljaju odgovarajuće sisteme unutrašnjih kontrola i održavaju adekvatnost i efikasnost ovih kontrola;
6) staraju se o troškovno efikasnom i racionalnom poslovanju organizacionih jedinica.
Prijem u radni odnos, imenovanje i razrešenje rukovodilaca vrši guverner.
Narodna banka Srbije ima generalnog sekretara, koga imenuje i razrešava guverner.
Guverner može generalnom sekretaru poveriti da upravlja pojedinim poslovima iz čl. 15, 17. i 18. ovog statuta i da koordinira te poslova, osim poslova za koje je propisana isključiva nadležnost guvernera i poslova koji su povereni viceguvernerima u skladu s članom 12. tog statuta.
Guverner ovlašćenjem u pismenom obliku određuje koje poslove iz stava 2. ovog člana poverava generalnom sekretaru.
Generalni sekretar je dužan da u izvršavanju svojih poslova postupa po nalozima i uputstvima guvernera, kome je i odgovoran za zakonito, stručno i blagovremeno izvršavanje poslova.
Zaposleni koji rukovode organizacionim jedinicama
Zaposleni koji rukovode osnovnim organizacionim jedinicama, Zavodom i filijalom odgovorni su guverneru, odnosno guverneru i nadležnom viceguverneru ili generalnom sekretaru, a zaposleni koji rukovode organizacionim jedinicama obrazovanim u osnovnoj organizacionoj jedinici, Zavodu i filijali odgovorni su i svojim nadređenim rukovodiocima.
Zaposleni koji rukovode osnovnim i drugim organizacionim jedinicama u okviru Uprave za nadzor odgovorni su guverneru, direktoru Uprave za nadzor i svojim nadređenim rukovodiocima.
Rukovodioca osnovne organizacione jedinice u čijem su delokrugu poslovi interne revizije bira Savet, nakon sprovedenog javnog konkursa.
Akt o unutrašnjoj organizaciji
U skladu sa Zakonom i odredbama ovog statuta - unutrašnjim opštim aktom bliže se uređuje unutrašnja organizacija Narodne banke Srbije, i to posebno nazivi, međusobna povezanost i delokrug osnovnih organizacionih jedinica, Zavoda, filijala i organizacionih jedinica obrazovanih unutar osnovnih organizacionih jedinica, Uprave za nadzor, Zavoda i filijala, rukovodioci, kao i prava, obaveze i odgovornosti rukovodilaca.
Poslovi koje zaposleni obavljaju razvrstavaju se prema prirodi, značaju, složenosti i odgovornosti.
U skladu sa odredbama ovog statuta - unutrašnjim opštim aktom uređuju se sistematizacija radnih mesta i koeficijenti za vrednovanje radnih mesta u Narodnoj banci Srbije, i to posebno nazivi radnih mesta, zahtevi koji se odnose na nivo, stepen i smer obrazovanja, druga specifična znanja i radno iskustvo, uslovi i broj izvršilaca za svako radno mesto, kao i način vrednovanja radnih mesta i druga pitanja u vezi sa sistematizacijom radnih mesta.
V POLOŽAJ I NAČIN RADA UPRAVE ZA NADZOR
Uprava za nadzor je posebna organizaciona celina koja u okviru Narodne banke Srbije obavlja poslove iz člana 16. ovog statuta.
Uprava za nadzor nema svojstvo pravnog lica.
Savet, na svoju inicijativu ili na predlog guvernera, ispituje postojanje razloga za razrešenje direktora Uprave za nadzor.
Za zakonito, stručno i blagovremeno izvršavanje poslova koji su mu povereni, direktor Uprave za nadzor odgovoran je guverneru, Savetu i Narodnoj skupštini.
Način obavljanja poslova Uprave za nadzor
Uprava za nadzor poslove iz člana 16. ovog statuta obavlja u skladu s posebnim propisima kojima se uređuje kontrolna, odnosno nadzorna funkcija Narodne banke Srbije, drugim propisima, ovim statutom i unutrašnjim opštim aktima.
Poslovi u okviru Uprave za nadzor obavljaju se u Narodnoj banci Srbije na način kojim se obezbeđuje njihova samostalnost u odnosu na druge funkcije i poslove Narodne banke Srbije i kojim se sprečava sukob interesa.
Direktor Uprave za nadzor stara se o zakonitom, stručnom i blagovremenom obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana, a odgovoran je za donošenje akata i preduzimanje aktivnosti iz delokruga Uprave za nadzor, odnosno za propuste u radu ove uprave.
Radi obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana, Uprava za nadzor je dužna da izradi i Izvršnom odboru, radi davanja mišljenja, dostavi predlog plana neposrednih kontrola za narednu godinu - najkasnije 30. novembra tekuće godine.
Izvršni odbor mišljenje na predlog plana iz stava 4. ovog člana daje do 15. decembra tekuće godine, a Uprava za nadzor plan neposrednih kontrola za narednu godinu usvaja najkasnije 31. decembra tekuće godine.
Odnos organa Narodne banke Srbije i Uprave za nadzor
Izvršni odbor i guverner mogu Upravi za nadzor davati smernice i preporuke koje se odnose na njene poslove utvrđene Zakonom i ovim statutom.
Izvršni odbor, guverner i Savet mogu od Uprave za nadzor zahtevati i mišljenje o aktima i poslovima iz svoje nadležnosti, i to naročito u vezi sa aktivnostima koje se preduzimaju radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema.
Uprava za nadzor može od Izvršnog odbora zahtevati mišljenje u vezi sa svojim poslovima utvrđenim Zakonom i ovim statutom.
Uprava za nadzor je dužna da, najmanje jednom u tri meseca, Savetu dostavlja izveštaj o izdavanju/oduzimanju finansijskim institucijama dozvola za rad, odnosno za obavljanje delatnosti, kao i o nadzoru nad tim institucijama.
Uprava za nadzor je dužna da, najmanje jednom mesečno, Izvršnom odboru i guverneru dostavlja izveštaje o sprovođenju plana iz člana 26. stav 5. ovog statuta, kao i o svim merama koje je preduzela prema finansijskim institucijama.
Uprava za nadzor je dužna da bez odlaganja pismeno obavesti Izvršni odbor i guvernera o nastupanju svake situacije koja bi mogla da ugrozi stabilnost finansijskog sistema.
Radi obavljanja poslova iz svoje nadležnosti, Izvršni odbor i guverner mogu od Uprave za nadzor zahtevati da im dostavi odgovarajuću dokumentaciju i podatke nastale u radu ove uprave.
Način izveštavanja i dostavljanja podataka i dokumentacije iz st. od 2. do 4. ovog člana bliže se uređuje unutrašnjim opštim aktom.
Va ORGANIZACIJA I NAČIN OBAVLJANJA POSLOVA KOJI SE ODNOSE NA RESTRUKTURIRANJE BANAKA
Organizaciona jedinica za restrukturiranje banaka
Poslove koji se odnose na restrukturiranje banaka, odnosno članova bankarskih grupa obavlja osnovna organizaciona jedinica u čijem je delokrugu obavljanje tih poslova.
Organizaciona jedinica iz stava 1. ovog člana poslove iz tog stava obavlja u skladu sa zakonom kojim se uređuju banke, propisima donetim na osnovu ovog zakona, drugim propisima, ovim statutom i unutrašnjim opštim aktima.
Poslovi koji se odnose na restrukturiranje banaka, odnosno članova bankarskih grupa obavljaju se u Narodnoj banci Srbije na način kojim se obezbeđuje njihova samostalnost u odnosu na druge funkcije i poslove Narodne banke Srbije i kojim se sprečava sukob interesa.
Radi obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana organizaciona jedinica iz tog stava sarađuje i razmenjuje podatke sa Upravom za nadzor, u skladu sa unutrašnjim opštim aktom.
Za poslove iz nadležnosti Narodne banke Srbije utvrđene zakonom kojim se uređuju banke - unutrašnjim opštim aktom bliže se uređuje koje će od tih poslova obavljati organizaciona jedinica iz stava 1. ovog člana, a koje osnovna organizaciona jedinica koja u okviru Uprave za nadzor obavlja poslove kontrole poslovanja banaka, kako bi se obezbedila jasna podela odgovornosti i sprečio sukob interesa u vršenju kontrolne funkcije i funkcije restrukturiranja banaka.
Izveštaji organizacione jedinice za restrukturiranje banaka
Organizaciona jedinica iz člana 28a stav 1. ovog statuta dužna je da, najmanje jednom mesečno, o svojim aktivnostima izveštava Izvršni odbor i guvernera.
Izvršni odbor i guverner mogu organizacionoj jedinici iz stava 1. ovog člana davati smernice i preporuke koje se odnose na izveštaje iz tog stava i njene poslove utvrđene ovim statutom i unutrašnjim opštim aktima.
VI PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOSTI ZAPOSLENIH
Na prava, obaveze i odgovornosti iz radnog odnosa zaposlenih primenjuje se Zakon o radu, ako Zakonom nije drukčije određeno.
Na prava, obaveze i odgovornosti zaposlenih primenjuju se i odredbe kolektivnog ugovora koji je Narodna banka Srbije zaključila s reprezentativnim sindikatom ili odredbe pravilnika o radu koji je u skladu sa zakonom doneo guverner.
Zaposleni zasnivaju radni odnos u Narodnoj banci Srbije zaključivanjem ugovora o radu.
Zasnivanje radnog odnosa u Narodnoj banci Srbije vrši se u skladu s potrebama Narodne banke Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom bliže se, u skladu sa zakonom, uređuju uslovi i postupak zasnivanja radnog odnosa u Narodnoj banci Srbije.
Zakonitost rada i odgovornost zaposlenih
Zaposleni je dužan da obavlja poslove radnog mesta na koje je raspoređen u Narodnoj banci Srbije i da postupa u skladu sa zakonom i drugim propisom, unutrašnjim opštim aktima i nalozima nadređenih u Narodnoj banci Srbije.
Obrazovanje, stručno osposobljavanje i usavršavanje zaposlenih
Zaposleni su dužni da se u toku rada obrazuju, stručno osposobljavaju i usavršavaju da bi kvalitetnije i efikasnije obavljali poslove na kojima rade.
Narodna banka Srbije omogućiće zaposlenima obrazovanje, stručno osposobljavanje i usavršavanje kad to zahteva potreba procesa rada i uvođenje novog načina i organizacije rada.
Obrazovanje, stručno osposobljavanje i usavršavanje zaposlenih može se bliže urediti unutrašnjim opštim aktom.
Guverner, viceguverneri, direktor Uprave za nadzor, članovi Saveta, rukovodioci i drugi zaposleni ne mogu se u obavljanju svojih poslova rukovoditi političkim opredeljenjima.
Lice iz stava 1. ovog člana dužno je da se pri obavljanju poslova ponaša na način kojim se: obezbeđuje poštovanje najviših standarda poslovnog ponašanja, obezbeđuje posvećenost poslovima i lojalnost u njihovom obavljanju, izbegava nastajanje sukoba interesa, sprečava nanošenje štete ugledu Narodne banke Srbije, obezbeđuje zaštita podataka i poštovanje obaveze čuvanja tajne i zabrana davanja poverljivih informacija.
Zaposleni može van radnog vremena, a uz prethodnu pismenu saglasnost guvernera, obavljati plaćene dodatne poslove i aktivnosti samo ako njihovo obavljanje ne utiče na mogućnost stvaranja sukoba interesa ili na nepristrasno obavljanje njegovih poslova.
Unutrašnjim opštim aktom bliže se uređuju pravila poslovnog ponašanja zaposlenih.
Zaposleni napreduje u Narodnoj banci Srbije sticanjem višeg zvanja, kao i imenovanjem za rukovodioca.
Zaposleni može napredovati ako ispunjava uslove utvrđene unutrašnjim opštim aktom o sistematizaciji radnih mesta i koeficijentima za vrednovanje radnih mesta u Narodnoj banci Srbije.
VII ZARADE I NAKNADE FUNKCIONERA NARODNE BANKE SRBIJE I ZAPOSLENIH
Zarade i naknade funkcionera Narodne banke Srbije
Zarada guvernera utvrđuje se u visini 5,5 prosečnih zarada zaposlenih ostvarenih u prethodnom mesecu.
Zarada viceguvernera utvrđuje se u visini 4,5 prosečnih zarada zaposlenih ostvarenih u prethodnom mesecu.
Zarada direktora Uprave za nadzor utvrđuje se u visini 4,5 prosečnih zarada zaposlenih ostvarenih u prethodnom mesecu.
Naknada predsednika Saveta utvrđuje se u visini 2,5 prosečnih zarada zaposlenih ostvarenih u prethodnom mesecu.
Naknada članova Saveta utvrđuje se u visini dve prosečne zarade zaposlenih ostvarene u prethodnom mesecu.
Zarade, naknade i druga primanja zaposlenih
Zarade, naknade i druga primanja zaposlenih uređuju se u skladu sa kolektivnim ugovorom iz člana 29. stav 2. ovog statuta, odnosno pravilnikom iz tog stava i/ili drugim unutrašnjim opštim aktom.
Metodologiju usklađivanja zarada zaposlenih utvrđuje guverner.
VIII NORMATIVNA AKTIVNOST NARODNE BANKE SRBIJE
Predlozi i nacrti zakona i mišljenja
Predloge i nacrte zakona iz nadležnosti Narodne banke Srbije pripremaju u međusobnoj saradnji nadležne osnovne organizacione jedinice, odnosno Uprava za nadzor i osnovna organizaciona jedinica u čijem su delokrugu zakonodavno-pravni poslovi, u skladu sa unutrašnjim opštim aktom.
Mišljenja na predloge i nacrte zakona i drugih propisa koje Narodnoj banci Srbije dostave drugi ovlašćeni predlagači pripremaju za guvernera nadležne osnovne organizacione jedinice, odnosno Uprava za nadzor u međusobnoj saradnji i u saradnji sa osnovnom organizacionom jedinicom u čijem su delokrugu zakonodavno-pravni poslovi, u skladu sa unutrašnjim opštim aktom.
Propisi iz nadležnosti Narodne banke Srbije
Propisi koje Narodna banka Srbije donosi radi sprovođenja zakona su odluke, osim ako zakonom nije drukčije određeno ili priroda materije koja se propisom uređuje zahteva drugačiji naziv (smernice, pravilnici, operativna pravila i dr.).
Radi sprovođenja propisa iz stava 1. ovog člana, a na osnovu posebnog ovlašćenja utvrđenog u tom propisu, guverner donosi uputstva, osim ako priroda materije koja se propisom uređuje zahteva drugačiji naziv (operativna pravila, instrukcije, metodologije i dr.).
Predloge i nacrte propisa iz stava 1. ovog člana pripremaju nadležne osnovne organizacione jedinice, odnosno Uprava za nadzor u međusobnoj saradnji i u saradnji sa osnovnom organizacionom jedinicom u čijem su delokrugu zakonodavno-pravni poslovi, u skladu sa unutrašnjim opštim aktom.
Unutrašnji opšti akti su, po pravilu, pravilnici, a radi njihovog sprovođenja donose se uputstva ili odluke, odnosno drugi unutrašnji opšti akti ako priroda materije koja se njima uređuje zahteva drugačiji naziv (politike, instrukcije, šifarnici, metodologije i dr.).
Pravilnikom iz stava 1. ovog člana može se ovlastiti rukovodilac za donošenje unutrašnjih opštih akata niže pravne snage kojima se uređuju određena pitanja radi sprovođenja tog pravilnika.
Unutrašnjim opštim aktom uređuje se način donošenja i objavljivanja unutrašnjih opštih akata.
Organizaciona jedinica za poslove interne revizije i cilj interne revizije
Poslove interne revizije u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: interna revizija) obavlja osnovna organizaciona jedinica u čijem je delokrugu obavljanje tih poslova (u daljem tekstu: Interna revizija).
Cilj interne revizije je da se sagleda da li su način upravljanja rizicima i način kontrole poslovnih procesa, kao i rukovođenja tim procesima, adekvatni, odnosno da li se sistem uspostavljenih unutrašnjih kontrola stalno unapređuje i da li funkcioniše na način koji u razumnoj meri obezbeđuje:
1) da se rizici na odgovarajući način identifikuju, procenjuju i kontrolišu;
2) da su važne finansijske i druge informacije i izveštaji blagovremeni, tačni i pouzdani;
3) da se poslovi u Narodnoj banci Srbije obavljaju u skladu sa zakonom i drugim propisom, unutrašnjim opštim aktima, kao i s procedurama i drugim aktima;
4) da se imovina koju koristi Narodna banka Srbije upotrebljava efikasno i racionalno i da je adekvatno zaštićena;
5) da se ciljevi i planovi organizacionih jedinica ostvaruju.
Unutrašnjim opštim aktom bliže se uređuju poslovi interne revizije i način njihovog obavljanja, predmet te revizije, kao i ovlašćenja, obaveze i odgovornosti Interne revizije i drugih organizacionih jedinica, uključujući i Upravu za nadzor, Zavod i filijale, u vezi sa obavljanjem interne revizije.
Interna revizija je ovlašćena da obavlja internu reviziju svih poslovnih procesa i aktivnosti, kao i načina organizovanja poslova u svakoj organizacionoj jedinici, uključujući i Upravu za nadzor, Zavod i filijale.
Interna revizija ima pravo pristupa svim podacima i dokumentima u organizacionim jedinicama koji su joj potrebni za obavljanje interne revizije i drugih poslova iz svog delokruga, kao i pravo neposrednog uvida u te podatke i dokumente.
Interna revizija daje preporuke za otklanjanje nedostataka koje uoči obavljanjem interne revizije.
Rukovodilac Interne revizije može se neposredno obraćati guverneru, viceguvernerima, direktoru Uprave za nadzor i generalnom sekretaru radi pribavljanja podataka, dokumenata i informacija neophodnih za obavljanje interne revizije.
Rukovodilac Interne revizije može se neposredno obraćati Savetu radi razmatranja pitanja značajnih za obavljanje interne revizije.
Godišnji plan o obavljanju interne revizije
Interna revizija obavlja poslove u skladu s godišnjim planom o obavljanju interne revizije.
Interna revizija priprema predlog plana iz stava 1. ovog člana za narednu godinu i dostavlja ga guverneru do 31. oktobra tekuće godine.
Predlog plana iz stava 1. ovog člana za narednu godinu guverner dostavlja Savetu najkasnije 30. novembra tekuće godine.
Savet usvaja plan iz stava 1. ovog člana za narednu godinu najkasnije 31. decembra tekuće godine.
Planom iz stava 1. ovog člana naročito se utvrđuju organizacione jedinice u kojima će se vršiti interna revizija, poslovi, odnosno predmet ove revizije, dinamika te revizije, kao i savetodavne aktivnosti.
Izveštaji o obavljenoj internoj reviziji
Izveštaje o obavljenoj internoj reviziji Interna revizija dostavlja guverneru.
Interna revizija dostavlja Savetu, radi razmatranja, tromesečne izveštaje o obavljenoj internoj reviziji.
Na osnovu razmatranja izveštaja iz stava 2. ovog člana, Savet može Internoj reviziji dati uputstva, odnosno smernice u vezi s njenim aktivnostima u narednom izveštajnom periodu.
Ako iz izveštaja iz stava 2. ovog člana ili na drugi način dođe do saznanja o nedostacima ili nepravilnostima u sistemima finansijskog izveštavanja, upravljanja rizicima ili unutrašnjih kontrola u Narodnoj banci Srbije, odnosno o nedostacima ili nepravilnostima u obavljanju drugih poslova u vezi sa svojim nadležnostima - Savet može zahtevati vanredno sprovođenje interne revizije.
O vanrednom sprovođenju interne revizije Savetu se dostavlja poseban izveštaj.
Odgovornost, ciljevi usklađenosti poslovanja i organizaciona jedinica za poslove usklađenosti poslovanja
Za poslovanje Narodne banke Srbije u skladu sa zakonom, drugim propisom i unutrašnjim opštim aktima odgovorni su svi zaposleni, a naročito guverner, viceguverneri, direktor Uprave za nadzor i rukovodioci.
Ciljevi usklađenosti poslovanja u Narodnoj banci Srbije (u daljem tekstu: usklađenost poslovanja) jesu:
1) usklađenost unutrašnjih opštih akata, pojedinačnih akata i procedura Narodne banke Srbije sa zakonom, drugim propisom i unutrašnjim opštim aktima;
2) efikasno upravljanje rizikom usklađenosti poslovanja;
3) unapređenje etičkih i profesionalnih standarda ponašanja zaposlenih;
4) upoznavanje zaposlenih sa zakonom, drugim propisom i unutrašnjim opštim aktom, njihovom primenom, odnosno s pravima i obavezama koji za zaposlene proizlaze iz tih propisa, odnosno akata;
5) zaštita ugleda Narodne banke Srbije i jačanje poverenja u Narodnu banku Srbije.
Poslovi usklađenosti poslovanja obavljaju se u osnovnoj organizacionoj jedinici u čijem su delokrugu ti poslovi.
Organizaciona jedinica iz stava 3. ovog člana ima pravo pristupa svim podacima i dokumentima u drugim organizacionim jedinicama koji su joj potrebni za obavljanje poslova iz svog delokruga, kao i pravo neposrednog uvida u te podatke i dokumente.
Poslovi usklađenosti poslovanja, kao i druga pitanja u vezi sa obavljanjem tih poslova, bliže se uređuju unutrašnjim opštim aktom.
Izveštaji o usklađenosti poslovanja
Izveštaje o usklađenosti poslovanja organizaciona jedinica iz člana 44. stav 3. ovog statuta dostavlja guverneru, u skladu sa unutrašnjim opštim aktom iz stava 5. tog člana.
Organizaciona jedinica iz stava 1. ovog člana dostavlja Savetu, radi razmatranja, šestomesečne izveštaje o usklađenosti poslovanja.
Xa NADZOR SAVETA NAD SISTEMIMA FINANSIJSKOG IZVEŠTAVANJA I UNUTRAŠNJIH KONTROLA U NARODNOJ BANCI SRBIJE, KAO I NAD OBAVLJANJEM REVIZIJE U NARODNOJ BANCI SRBIJE
Savet vrši nadzor nad sistemima finansijskog izveštavanja i unutrašnjih kontrola u Narodnoj banci Srbije, kao i nad obavljanjem spoljne i interne revizije u Narodnoj banci Srbije, u skladu sa Zakonom.
Radi efikasnijeg obavljanja dužnosti Saveta iz člana 23. stav 1. tač. od 5) do 13) Zakona - obrazuje se Odbor za reviziju, kao stalno radno telo Saveta.
Odbor za reviziju čine tri člana Saveta.
Članove Odbora za reviziju, na predlog predsednika Saveta, bira Savet.
Savet može, na predlog Odbora za reviziju, doneti opšte akte kojima se bliže uređuje način vršenja nadzora iz stava 1. ovog člana.
Odbor za reviziju prethodno razmatra sva pitanja iz nadležnosti Saveta koja se odnose na sisteme finansijskog izveštavanja, upravljanja rizicima i unutrašnjih kontrola u Narodnoj banci Srbije, a naročito na finansijski plan, finansijske izveštaje i računovodstvene politike i procedure Narodne banke Srbije, izbor spoljnog revizora i obavljanje spoljne revizije, izbor rukovodioca Interne revizije i obavljanje interne revizije, kao i na obavljanje usklađenosti poslovanja u Narodnoj banci Srbije.
O pitanjima iz stava 1. ovog člana Odbor za reviziju može raspravljati, zauzimati stavove i iznositi predloge Savetu, ali ne može odlučivati.
Organizacija i način rada Odbora za reviziju
Sednice Odbora za reviziju održavaju se po potrebi, a najmanje četiri puta godišnje.
Radi pribavljanja podataka, dokumenata i informacija neophodnih za obavljanje poslova iz člana 45b ovog statuta, Odbor za reviziju može se neposredno obraćati guverneru, generalnom sekretaru i rukovodiocu Interne revizije.
Odbor za reviziju može neposredno sarađivati sa spoljnim revizorom i predstavnicima Državne revizorske institucije.
O svojim aktivnostima Odbor za reviziju periodično izveštava Savet.
Organizacija i način rada Odbora za reviziju, način sazivanja i održavanja sednica, pitanja koja se razmatraju na sednicama i druga pitanja u vezi s radom ovog odbora - bliže se uređuju poslovnikom o radu Odbora za reviziju, koji donosi Savet.
XI IZVEŠTAJI NARODNE BANKE SRBIJE
Izveštaji o monetarnoj politici
Narodna banka Srbije, najkasnije 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o monetarnoj politici, uz obrazloženje svih faktora koji su uticali na sprovođenje te politike.
Narodna banka Srbije, najkasnije 30. septembra tekuće godine, podnosi Narodnoj skupštini polugodišnji izveštaj o monetarnoj politici, uz obrazloženje svih faktora koji su uticali na sprovođenje te politike.
Izveštaji iz st. 1. i 2. ovog člana sadrže podatke i analize o strategiji monetarne politike, makroekonomskim kretanjima (međunarodno okruženje, platnobilansna kretanja, investicioni položaj zemlje, spoljni dug, kretanje monetarnih agregata, kretanje cena, kretanje zarada i zaposlenosti i druga makroekonomska kretanja), o utvrđenoj i sprovedenoj monetarnoj politici (utvrđeni i ostvareni ciljevi monetarne politike, primenjeni instrumenti i mere monetarne politike i druga pitanja u vezi s monetarnom politikom), kao i o planiranoj monetarnoj politici.
Izveštaj o stabilnosti finansijskog sistema
Narodna banka Srbije, najkasnije 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o stabilnosti finansijskog sistema.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o stanju u finansijskom sistemu i ocenu uticaja makroekonomskog okruženja na ovo stanje, o merama i aktivnostima koje su preduzete i koje su planirane radi očuvanja i jačanja stabilnosti tog sistema.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži analizu i ocenu sistemskih rizika u finansijskom sistemu, kao i podatke o značajnim promenama u strukturi sektora u tom sistemu (banke, društva za osiguranje, društva za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima i davaoci lizinga), kao i druge podatke.
Podaci iz stava 3. ovog člana se za finansijski sistem daju zbirno ili se daju prema određenim grupama lica u finansijskom sektoru.
Izveštaj o poslovanju i rezultatima rada
Narodna banka Srbije, najkasnije 30. juna naredne godine, podnosi Narodnoj skupštini godišnji izveštaj o svom poslovanju i rezultatima rada.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži podatke o ostvarenju ciljeva i obavljanju funkcija Narodne banke Srbije, i to funkcija koje se odnose na monetarnu i deviznu politiku, upravljanje deviznim rezervama, mere i aktivnosti radi očuvanja i jačanja stabilnosti finansijskog sistema, kontrolu banaka, restrukturiranje banaka, odnosno članova bankarske grupe, kontrolu, odnosno nadzor nad obavljanjem delatnosti osiguranja, nadzor nad obavljanjem delatnosti društava za upravljanje dobrovoljnim penzijskim fondovima, nadzor nad obavljanjem poslova finansijskog lizinga, nadzor nad pružanjem platnih usluga i izdavanjem elektronskog novca, izdavanje novčanica i kovanog novca i upravljanje tokovima gotovine, kao i na platni sistem.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži i finansijske izveštaje o poslovanju Narodne banke Srbije u kojima su iskazani prihodi i rashodi po najvažnijim pozicijama, kao i imovina, obaveze i kapital, zatim podatke o institucionalnom okviru Narodne banke Srbije, o radu Uprave za nadzor, o zakonodavno-pravnoj aktivnosti, o međunarodnoj saradnji, o zaštiti korisnika finansijskih usluga, o platnim karticama, o internoj reviziji i informacionoj tehnologiji, o unutrašnjoj organizaciji i kadrovskoj politici, o ljudskim resursima, o radu Zavoda i filijala, kao i podatke o ostalim aktivnostima Narodne banke Srbije.
Izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži i podatke o ulaganjima s ciljem zaštite životne sredine, planiranim aktivnostima u narednoj godini, kao i o značajnim događajima po završetku poslovne godine na koju se ovaj izveštaj odnosi.
Finansijski izveštaji Narodne banke Srbije
Godišnji finansijski izveštaji Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: godišnji finansijski izveštaji) sačinjavaju se u skladu sa zakonom kojim se uređuju računovodstvo i revizija i Međunarodnim računovodstvenim standardima, odnosno Međunarodnim standardima finansijskog izveštavanja.
Godišnje finansijske izveštaje, sa izveštajem ovlašćenog revizora, Savet dostavlja, radi informisanja, Narodnoj skupštini do 30. juna naredne godine.
Narodna banka Srbije je dužna da godišnje finansijske izveštaje objavi u "Službenom glasniku Republike Srbije" u roku od mesec dana od dana njihovog dostavljanja Narodnoj skupštini.
Savet po potrebi, a najmanje dva puta godišnje, Narodnoj skupštini podnosi izveštaj o svom radu.
Prvi izveštaj o svom radu Savet podnosi Narodnoj skupštini do 30. aprila tekuće godine - za period od 1. jula do 31. decembra prethodne godine, a drugi do 30. oktobra tekuće godine - za period od 1. januara do 30. juna tekuće godine.
XII JAVNOST RADA I INFORMISANJE
Narodna banka Srbije obaveštava javnost davanjem usmenih i pismenih informacija i dostavljanjem saopštenja sredstvima javnog informisanja, održavanjem redovnih i vanrednih konferencija za štampu, izdavanjem publikacija i objavljivanjem izveštaja iz čl. od 46. do 50. ovog statuta.
Unutrašnjim opštim aktom može se bliže urediti način na koji Narodna banka Srbije obaveštava javnost.
Izjave za javnost
Izjave za javnost o poslovima Narodne banke Srbije daje guverner, viceguverneri i direktor Uprave za nadzor.
Zaposleni mogu davati izjave za javnost uz prethodnu saglasnost guvernera.
Izdavanje glasila, biltena i drugih publikacija
Narodna banka Srbije može, radi informisanja javnosti i zaposlenih, u elektronskoj, odnosno štampanoj formi izdavati informativna glasila, biltene i druge publikacije.
Programsku koncepciju informativnih glasila, biltena i drugih publikacija, kao i uslove njihovog izdavanja, utvrđuje guverner, u skladu s propisima.
Internet i intranet prezentacija
Narodna banka Srbije ima svoju internet prezentaciju na veb-adresi: www.nbs.rs.
Narodna banka Srbije, za potrebe svog poslovanja, može imati i druge internet prezentacije.
Narodna banka Srbije, radi informisanja zaposlenih, ima svoju intranet prezentaciju.
Unutrašnjim opštim aktima uređuju se osnovna sadržina i druga pitanja značajna za rad prezentacija iz st. od 1. do 3. ovog člana.
XIII ZAŠTITA PODATAKA I BEZBEDNOST INFORMACIJA U NARODNOJ BANCI SRBIJE
Tajni podaci u Narodnoj banci Srbije su podaci koji su kao takvi utvrđeni Zakonom, kao i drugi podaci nastali u poslovanju Narodne banke Srbije koji su zakonom ili unutrašnjim opštim aktom određeni kao tajni jer bi njihovim otkrivanjem neovlašćenim licima mogla nastupiti šteta po ostvarivanje ciljeva i obavljanje funkcija Narodne banke Srbije.
Funkcioneri Narodne banke Srbije i zaposleni dužni su da čuvaju tajne podatke bez obzira na način na koji su ih saznali, a ova obaveza ne prestaje ni nakon prestanka njihovog radnog odnosa, odnosno angažovanja u Narodnoj banci Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom utvrđuju se podaci i dokumenti koji se označavaju kao tajna, način čuvanja i zaštite tajne, način rukovanja podacima i dokumentima koji su označeni kao tajna i postupak određivanja stepena tajnosti, odnosno poverljivosti tih podataka i dokumenata, u skladu sa zakonom.
Guverner, viceguverneri, direktor Uprave za nadzor i rukovodioci odgovorni su za uspostavljanje, održavanje i primenu efikasnog i pouzdanog sistema za upravljanje bezbednošću informacija u Narodnoj banci Srbije.
Za primenu efikasnog i pouzdanog sistema iz stava 1. ovog člana odgovorni su svi zaposleni.
Zaposleni je dužan da se uzdržava da javnosti saopštava nezvanične informacije u vezi s poslovima i aktivnostima Narodne banke Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom bliže se uređuju uslovi i način uspostavljanja, održavanja i primene sistema iz stava 1. ovog člana.
XIV UPRAVLJANJE DOKUMENTIMA U NARODNOJ BANCI SRBIJE
Sistem upravljanja dokumentima
Guverner, viceguverneri, direktor Uprave za nadzor i rukovodioci odgovorni su za uspostavljanje efikasnog i sigurnog sistema upravljanja dokumentima u Narodnoj banci Srbije.
Unutrašnjim opštim aktom uređuju se prijem, otvaranje, pregledanje i raspoređivanje pošte dostavljene Narodnoj banci Srbije, evidencije i zavođenje akata i predmeta, dostavljanje akata na rad i njihova administrativno-tehnička obrada, otpremanje pošte iz Narodne banke Srbije, arhiviranje i čuvanje akata i predmeta, upravljanje arhiviranim aktima i predmetima u pisarnicama, kao i druga pitanja značajna za sistem upravljanja dokumentima u Narodnoj banci Srbije.
Narodna banka Srbije, u skladu s propisima, stara se o arhivskoj građi, odnosno materijalu nastalim u radu organa i organizacija čiji je ona pravni sledbenik, kao i o drugoj arhivskoj građi, odnosno arhivskom materijalu čiji je imalac.
Arhivska građa, odnosno materijal iz stava 1. ovog člana dostupni su trećim licima pod uslovima i na način propisanim zakonom, drugim propisom i unutrašnjim opštim aktom.
Unutrašnjim opštim aktom uređuje se način postupanja sa arhivskom građom, odnosno materijalom iz stava 1. ovog člana.
Rok za usklađivanje unutrašnjih opštih akata
Unutrašnji opšti akti uskladiće se sa odredbama Zakona i ovog statuta u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu tog statuta.
Uprava za nadzor poslove iz svoje nadležnosti utvrđene Zakonom počinje da obavlja od dana stupanja na snagu ovog statuta.
Danom stupanja na snagu ovog statuta, organizacione jedinice koje u skladu sa unutrašnjim opštim aktima obavljaju poslove u okviru funkcija Narodne banke Srbije iz člana 4. tač. od 4) do 7) Zakona postaju organizacione jedinice Uprave za nadzor do dana stupanja na snagu unutrašnjeg opšteg akta iz člana 23. tog statuta.
Prestanak važenja Statuta Narodne banke Srbije
Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Narodne banke Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 71/2010).
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Statuta Narodne banke Srbije
("Sl. glasnik RS", br. 18/2015)
Član 18
Unutrašnji opšti akt iz člana 14. ove odluke doneće se do 20. marta 2015. godine.
Unutrašnji opšti akti uskladiće se sa odredbama Zakona o izmenama i dopunama Zakona o Narodnoj banci Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 14/15) (u daljem tekstu: Zakon) i ove odluke u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 19
Zaposleni s posebnim ovlašćenjima određeni Odlukom o određivanju zaposlenih s posebnim ovlašćenjima u Narodnoj banci Srbije (G. br. 5611 od 21. avgusta 2013. godine) prava i obaveze utvrđene unutrašnjim opštim aktima donetim pre stupanja na snagu Zakona zadržavaju do usklađivanja tih unutrašnjih opštih akata sa Zakonom i ovom odlukom.
Ugovori o radu i pojedinačni akti kojima se uređuju prava i obaveze zaposlenih iz stava 1. ovog člana uskladiće se sa odredbama Zakona i ove odluke u roku od tri meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 20
Organizaciona jedinica za restrukturiranje iz člana 14. ove odluke poslove koji se odnose na restrukturiranje banaka, odnosno članova bankarskih grupa utvrđene ovom odlukom i unutrašnjim opštim aktima počinje da obavlja 1. aprila 2015. godine.
Član 21
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni članovi Odluke o izmenama i dopunama
Statuta Narodne banke Srbije
("Sl. glasnik RS", br. 72/2015)
Član 6
Poslovnik o radu Odbora za reviziju doneće se u roku od dva meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Unutrašnji opšti akti i poslovnik o radu Saveta guvernera Narodne banke Srbije uskladiće se sa odredbama ove odluke u roku od mesec dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 7
Članovi Odbora za reviziju izabraće se u roku od dva meseca od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 8
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".