STATUTAKCIONARSKOG DRUŠTVA ZA UPRAVLJANJE JAVNOM ŽELEZNIČKOM INFRASTRUKTUROM "INFRASTRUKTURA ŽELEZNICE SRBIJE", BEOGRAD("Sl. glasnik RS", br. 60/2015 i 73/2015) |
Ovim statutom uređuje se upravljanje i druga pitanja od značaja za organizaciju i poslovanje Akcionarskog društva za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom "Infrastruktura železnice Srbije", Beograd (u daljem tekstu: Društvo), a naročito pitanja koja se odnose na: poslovno ime i sedište; pečat i štambilj; pretežnu delatnost; osnovni kapital; akcije Društva; upravljanje Društvom; nadzor; akte i dokumenta; poslovnu tajnu; zaštitu životne sredine i prestanak Društva.
Na pitanja koja nisu posebno uređena ovim statutom shodno se primenjuju odgovarajuće odredbe zakona kojim se uređuje položaj privrednih društava i zakona kojim se uređuje položaj javnih preduzeća, kao i drugih zakona kojima se uređuju pitanja koja su predmet uređivanja ovog statuta.
Statut je najviši opšti akt Društva i sa njim moraju biti usklađeni svi ostali akti Društva.
Društvo posluje pod poslovnim imenom Akcionarsko društvo za upravljanje javnom železničkom infrastrukturom "Infrastruktura železnice Srbije", Beograd.
Skraćeno poslovno ime Društva glasi: "Infrastruktura železnice Srbije" a.d.
Sedište Društva je u Beogradu.
Adresa sedišta Društva je Nemanjina broj 6, Beograd.
O promeni poslovnog imena i sedišta Društva odlučuje Skupština, uz saglasnost Osnivača.
Društvo ima svoj pečat i štambilj, u skladu sa zakonom.
Tekst i izgled pečata i štambilja određuje se posebnom odlukom koju donosi Odbor direktora.
Odluku o broju pečata i štambilja i načinu upotrebe i čuvanja donosi Odbor direktora.
Poslovna pisma i drugi dokumenti Društva, uključujući i one u elektronskoj formi, koji su upućeni trećim licima sadrže osnovne podatke o Društvu, u skladu sa zakonom.
Pretežna delatnost Društva je:
52.21 Uslužne delatnosti u kopnenom saobraćaju.
Delatnost iz stava 1. obuhvata upravljanje javnom železničkom infrastrukturom, i to u delu održavanja javne železničke infrastrukture; organizovanja i regulisanja železničkog saobraćaja; obezbeđenja pristupa i korišćenja javne železničke infrastrukture svim zainteresovanim železničkim prevoznicima, kao i pravnim i fizičkim licima koja obavljaju prevoz za sopstvene potrebe; zaštite javne železničke infrastrukture.
Društvo obavlja delatnost od opšteg interesa, u skladu sa zakonom.
Društvo može obavljati i druge delatnosti u skladu sa zakonom.
Društvo obavlja poslove i usluge u unutrašnjem i spoljnotrgovinskom prometu, u skladu sa zakonom.
O promeni pretežne delatnosti Društva odlučuje Skupština, uz saglasnost Osnivača.
Osnovni kapital Društva je 233.352.660.692 dinara (slovima: dvesta trideset tri milijarde trista pedeset dva miliona šesto šezdeset hiljada šesto devedeset dva dinara).
Ukupan upisani novčani ulog Društva iznosi: 21.947.565.354 dinara (slovima: dvadeset jedna milijarda devetsto četrdeset sedam miliona petsto šezdeset pet hiljada trista pedeset četiri dinara).
Ukupan uplaćeni novčani ulog Društva iznosi: 21.947.565.354 dinara (slovima: dvadeset jedna milijarda devetsto četrdeset sedam miliona petsto šezdeset pet hiljada trista pedeset četiri dinara).
Ukupan upisani nenovčani ulog Društva iznosi: 211.405.095.338 dinara (slovima: dvesta jedanaest milijardi četiristo pet miliona devedeset pet hiljada trista trideset osam dinara).
Ukupan uneti nenovčani ulog Društva iznosi 211.405.095.338 dinara (slovima: dvesta jedanaest milijardi četiristo pet miliona devedeset pet hiljada trista trideset osam dinara).
Osnovni kapital Društva je 100% akcijski kapital i podeljen je na 233.352.660 običnih akcija, pojedinačne nominalne vrednosti od 1.000 dinara, po jednoj akciji i ukupne nominalne vrednosti od 233.352.660.000 dinara.
Akcije su obične i upisuju se u knjigu akcionara.
Obične akcije koje se izdaju u skladu sa ovim statutom, izdaju se, prenose i evidentiraju u obliku elektronskog zapisa u informacionom sistemu Centralnog registra, te će nositi ISIN broj i CFI kod, koji će im biti dodeljen od strane Centralnog registra.
Društvo, u okviru obavljanja svoje delatnosti, stiče i pribavlja sredstva iz sledećih izvora:
1) naknada za korišćenje železničke infrastrukture i cena usluga;
2) naknade troškova upravljanja železničkom infrastrukturom, koja se uređuje ugovorom koji zaključuju Društvo i Osnivač, odnosno autonomna pokrajina i jedinica lokalne samouprave, u skladu sa zakonom kojim se uređuje železnica;
3) finansijskih kredita;
4) ulaganja domaćih i stranih lica;
5) budžeta Republike Srbije;
6) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva za investiciona ulaganja obezbeđuju se iz:
1) investicionih sredstava Društva;
2) budžeta Republike Srbije, utvrđena posebno za ovu namenu;
3) finansijskih kredita;
4) drugih izvora u skladu sa zakonom.
Upravljanje Društvom je jednodomno.
Organi Društva su Skupština i Odbor direktora.
Ovlašćenja Skupštine vrši Osnivač preko ovlašćenih predstavnika.
Skupština:
1) odlučuje o izmenama statuta;
2) odlučuje o statusnim promenama i promenama pravne forme;
3) utvrđuje finansijske izveštaje;
4) usvaja izveštaje o stepenu realizacije programa poslovanja;
5) utvrđuje poslovnu strategiju i poslovne ciljeve Društva i stara se o njihovoj realizaciji;
6) donosi godišnji program poslovanja Društva;
7) odlučuje o povećanju ili smanjenju osnovnog kapitala, kao i o svakoj emisiji hartija od vrednosti;
8) odlučuje o broju odobrenih akcija;
9) odlučuje o promenama prava ili povlastica bilo koje klase akcija;
10) donosi Izjavu o mreži;
11) utvrđuje Metodologiju vrednovanja kriterijuma za dodelu trase voza;
12) odlučuje o dodeli trase voza;
13) odlučuje o visini naknade za korišćenje javne železničke infrastrukture;
14) donosi godišnji program izgradnje, rekonstrukcije i održavanja železničke infrastrukture, organizovanja i regulisanja železničkog saobraćaja;
15) donosi red vožnje;
16) donosi Sistem pokazatelja za poboljšanje kvaliteta prevoza;
17) usvaja izveštaj o realizaciji godišnjeg programa izgradnje, rekonstrukcije i
održavanja železničke infrastrukture, organizovanja i regulisanja železničkog saobraćaja;
18) usvaja izveštaj o bezbednosti železničkog saobraćaja;
19) odlučuje o obustavi javnog prevoza na nerentabilnoj železničkoj infrastrukturi ili delu železničke infrastrukture;
20) usvaja analizu kapaciteta i donosi Plan poboljšanja kapaciteta infrastrukture, po prethodnoj saglasnosti Direkcije za železnice;
21) donosi odluku o prenosu prava upravljanja, na prugama od regionalnog i lokalnog značaja, za koje nema ekonomski interes, upravljaču infrastrukture koga osniva autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave;
22) usvaja izveštaj o dodeli trase voza;
23) donosi odluku o zaključivanju ugovora kojim se uređuju međusobna prava i obaveze u pogledu finansiranja troškova upravljanja železničkom infrastrukturom u skladu sa zakonom kojim se uređuje železnica;
24) imenuje i razrešava direktora Društva;
25) nadzire rad direktora i usvaja izveštaj Odbora direktora;
26) odlučuje o raspodeli dobiti i načinu pokrića gubitka;
27) određuje naknadu za rad direktora i stimulaciju ili način njihovog određivanja, u skladu sa zakonom;
28) imenuje revizora i utvrđuje naknadu za njegov rad;
29) odlučuje o pokretanju postupka likvidacije;
30) odlučuje o sticanju, prodaji, davanju u zakup, zalaganju ili drugom raspolaganju imovinom velike vrednosti;
31) odlučuje o ulaganju kapitala;
32) odlučuje o načinu zaduživanja Društva;
33) vrši druge poslove i odlučuje o drugim pitanjima, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Odluku iz stava 1. tač. 1), 2), 3), 6), 7), 8), 9), 10), 11), 13), 14), 19), 20), 21), 23), 26), 27), 29), 30), 31) i 32) ovog člana, Skupština donosi uz saglasnost Osnivača.
Izveštaj iz stava 1. tačka 17) ovog člana podnosi se Vladi, dva puta godišnje.
Redovne i vanredne sednice Skupštine održavaju se u skladu sa zakonom.
Skupštinu saziva Odbor direktora.
Odluka Odbora direktora o sazivanju Skupštine sadrži vreme i mesto održavanja sednice, dnevni red sa obaveštenjem o načinu preuzimanja materijala za sednicu.
Poziv za sednicu upućuje se najkasnije 30 dana pre dana održavanja sednice.
Skupština se održava u sedištu Društva, a Odbor direktora može odlučiti da se sednica Skupštine održi i na drugom mestu.
Redovnoj sednici Skupštine po pravilu prisustvuju i učestvuju u raspravi direktori i revizor Društva.
Za redovnu sednicu Skupštini se dostavljaju, odnosno stavljaju na raspolaganje sledeći dokumenti i informacije:
1) finansijski izveštaj sa mišljenjem revizora;
2) predlog odluke o raspodeli dobiti, ako je ostvarena;
3) tekst predloga svake odluke čije se donošenje predlaže, sa obrazloženjem;
4) tekst svakog ugovora ili drugog pravnog posla koji se predlaže za odobrenje;
5) detaljan opis svakog pitanja koje se predlaže za raspravu, sa komentarom ili izjašnjenjem Odbora direktora;
6) godišnji izveštaj o stepenu realizacije programa poslovanja;
7) druga dokumenta i informacije za koje Odbor direktora smatra da su od značaja za rad i odlučivanje Skupštine.
Vanredna sednica Skupštine održava se po potrebi.
Vanredna sednica Skupštine se obavezno saziva u slučaju da se prilikom izrade godišnjih ili drugih finansijskih izveštaja utvrdi da Društvo posluje sa gubitkom, usled kojeg je vrednost neto imovine Društva postala manja od 50% osnovnog kapitala, a u pozivu za sednicu Skupštine mora biti naveden razlog sazivanja sednice, kao i predlog dnevnog reda koji mora da sadrži predlog odluke o likvidaciji Društva, odnosno predlog odluke o drugim merama koje je potrebno preduzeti kada nastupi situacija zbog koje je sednica Skupštine i sazvana.
Vanredna sednica može se održati i bez sazivanja, pozivanja i dostavljanja materijala, u skladu sa zakonom.
Društvo ima tri direktora.
Svi direktori su izvršni direktori.
Direktori čine Odbor direktora.
Direktori se registruju u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata.
Odbor direktora:
1) vodi poslove Društva i određuje unutrašnju organizaciju Društva;
2) predlaže godišnji program poslovanja;
3) donosi godišnji plan nabavki Društva;
4) donosi odluku o izboru najpovoljnije ponude u postupcima nabavki dobara, usluga i radova;
5) ustanovljava računovodstvene politike Društva i politike upravljanja rizicima;
6) odgovara za tačnost poslovnih knjiga Društva;
7) predlaže finansijske izveštaje;
8) odgovara za tačnost finansijskih izveštaja Društva;
9) saziva sednice Skupštine i utvrđuje predlog dnevnog reda sa predlozima odluka;
10) izdaje odobrene akcije, ako je na to ovlašćen odlukom Skupštine;
11) utvrđuje emisionu cenu akcija i drugih hartija od vrednosti;
12) utvrđuje tržišnu vrednost akcija;
13) izračunava iznose dividendi u skladu sa zakonom i odlukom Skupštine;
14) predlaže odluku o načinu zaduživanja Društva;
15) izvršava odluke Skupštine;
16) vrši druge poslove i donosi odluke u skladu sa zakonom, Statutom i odlukama Skupštine.
Pitanja iz nadležnosti Odbora direktora:
1) ne mogu se preneti na direktore;
2) mogu se preneti u nadležnost Skupštine samo odlukom Odbora direktora.
Direktore imenuje Skupština na predlog Osnivača.
Osnivač utvrđuje predlog na način, pod uslovima i po postupku koji su propisani zakonom kojim se uređuje pravni položaj javnih preduzeća.
Za direktora Društva imenuje se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da je punoletno i poslovno sposobno;
2) da je stručnjak u jednoj ili više oblasti za čije obavljanje je osnovano Društvo;
3) da ima visoko obrazovanje stečeno na studijama trećeg stepena (doktor nauka), drugog stepena (master akademske studije, specijalističke akademske studije, specijalističke strukovne studije, magistar nauka), odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine;
4) da ima najmanje pet godina radnog iskustva, od čega tri godine na poslovima za koje je osnovano Društvo ili najmanje tri godine na rukovodećim položajima;
5) da nije član organa političke stranke, odnosno da mu je određeno mirovanje u vršenju funkcije u organu političke stranke;
6) da nije osuđivan za krivično delo protiv privrede, pravnog saobraćaja i službene dužnosti;
7) da licu nije izrečena mera bezbednosti zabrane obavljanja delatnosti koja je pretežna delatnost Društva.
Direktori imaju pravo na naknadu za rad, kao i stimulaciju u zavisnosti od rezultata poslovanja Društva.
Odlukom Skupštine određuje se naknada za rad direktora i stimulacija ili način njihovog određivanja, u skladu sa zakonom, uz saglasnost Osnivača.
Naknade i stimulacije direktorima posebno se iskazuju u okviru godišnjeg finansijskog izveštaja.
Mandat direktora traje četiri godine.
Po isteku mandata direktor može ponovo biti imenovan.
Mandat direktorima prestaje pre isteka roka utvrđenog u stavu 1. ovog člana, ako Skupština ne usvoji godišnje finansijske izveštaje Društva u roku koji je predviđen za održavanje redovne sednice Skupštine.
Skupština može razrešiti direktora i pre isteka mandata na koji je imenovan, bez navođenja razloga.
Direktor može u svako doba dati ostavku pisanim putem.
Ostavka proizvodi dejstvo danom podnošenja, osim ako u njoj nije naveden neki kasniji datum.
Odbor direktora imenuje jednog od direktora za generalnog direktora Društva.
Generalni direktor koordinira rad direktora i organizuje poslovanje Društva.
Generalni direktor je jedini zastupnik Društva.
Generalni direktor može, u okviru svojih ovlašćenja dati drugom licu pismeno punomoćje za zastupanje Društva.
Odbor direktora bira predsednika Odbora direktora koji saziva i predsedava sednicama Odbora direktora, predlaže dnevni red i odgovoran je za vođenje zapisnika sa sednica Odbora direktora.
Predsednik Odbora direktora registruje se u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata.
Poslovnikom o radu Odbora direktora bliže se uređuje način sazivanja sednica, kvorum za održavanje sednica, način održavanja, prisustvo drugih lica, odlučivanje i vođenje zapisnika sa sednice.
Način sprovođenja i organizacija rada unutrašnjeg nadzora poslovanja Društva uređuje se pravilnikom i drugim opštim aktima Društva u skladu sa zakonom.
Unutrašnji nadzor može da vrši lice koje je zaposleno u Društvu i koje ispunjava uslove predviđene zakonom.
Lice koje obavlja, odnosno rukovodi poslovima unutrašnjeg nadzora, pored tih poslova, ne može da obavlja druge poslove.
Lice koje rukovodi poslovima unutrašnjeg nadzora dužno je da o sprovedenom nadzoru poslovanja redovno izveštava Komisiju za reviziju.
Poslovi unutrašnjeg nadzora naročito obuhvataju:
1) kontrolu usklađenosti poslovanja društva sa zakonom, drugim propisima i aktima Društva;
2) nadzor nad sprovođenjem računovodstvenih politika i finansijskim izveštavanjem;
3) proveru sprovođenja politika upravljanja rizicima;
4) praćenje usklađenosti organizacije i delovanja Društva u skladu sa kodeksom korporativnog upravljanja;
5) vrednovanje politika i procesa u Društvu, kao i predlaganje njihovog unapređenja;
6) i druge poslove iz domena unutrašnjeg nadzora koje poveri Odbor direktora.
Društvo ima Komisiju za reviziju.
Komisija za reviziju:
1) priprema, predlaže i proverava sprovođenje računovodstvenih politika i politika upravljanja rizicima;
2) daje predlog Odboru direktora za imenovanje i razrešenje lica nadležnih za obavljanje funkcije unutrašnjeg nadzora u Društvu;
3) vrši nadzor nad radom unutrašnjeg nadzora u Društvu;
4) ispituje primenu računovodstvenih standarda u pripremi finansijskih izveštaja i ocenjuje sadržinu finansijskih izveštaja;
5) sprovodi postupak izbora revizora Društva i predlaže kandidata za revizora Društva, sa mišljenjem o njegovoj stručnosti i nezavisnosti u odnosu na Društvo;
6) daje mišljenje o predlogu ugovora sa revizorom Društva i u slučaju potrebe daje obrazloženi predlog za otkaz ugovora sa revizorom Društva;
7) vrši nadzor nad postupkom revizije, uključujući i određivanje ključnih pitanja koja treba da budu predmet revizije i proveru nezavisnosti i objektivnosti revizora;
8) vrši druge poslove koje joj poveri Skupština.
Komisija za reviziju ima tri člana koje imenuje Skupština, na predlog Odbora direktora.
Član Komisije za reviziju ne može biti izvršni direktor Društva.
Najmanje jedan član Komisije za reviziju mora biti lice koje je ovlašćeni revizor u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo ili koje ima odgovarajuća znanja i radno iskustvo u oblasti finansija i računovodstva.
Godišnji finansijski izveštaji Društva su obavezno predmet revizije u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija.
Posebna ili vanredna revizija u Društvu se sprovodi pod uslovima i na način utvrđen zakonom.
Odluku o sprovođenju posebne ili vanredne revizije donosi Skupština.
Odlukom iz stava 3. ovog člana mora se odrediti revizor koji će izvršiti posebnu ili vanrednu reviziju.
Za revizora iz stava 4. ovog člana ne može biti izabran revizor koji je sproveo:
1) procenu nenovčanog uloga koja je predmet posebne revizije;
2) reviziju finansijskih izveštaja za period u kojem je izvršeno sticanje ili raspolaganje imovinom velike vrednosti koja je predmet posebne revizije;
3) reviziju finansijskih izveštaja koji su predmet vanredne revizije.
Društvo donosi opšta akta u skladu sa zakonom.
Društvo vodi poslovne knjige i sastavlja i podnosi računovodstvene knjige i finansijske izveštaje u skladu sa zakonom kojim se uređuje računovodstvo.
Društvo je dužno da čuva sve akte i dokumenta u skladu sa zakonom kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava.
Društvo objavljuje opšta akta u "Službenom glasniku Železnice Srbije".
Poslovna tajna je podatak koji je zakonom, drugim propisom ili aktom Društva određen kao poslovna tajna.
Podatak iz stava 1. ovog člana može biti proizvodni, tehnički, tehnološki, finansijski ili komercijalni, studija, rezultat istraživanja, dokument, formula, crtež, objekat, metod, postupak, obaveštenje ili uputstvo internog karaktera i sl.
Aktom Društva se može kao poslovna tajna odrediti samo podatak čije bi saopštavanje trećem licu moglo naneti štetu Društvu kao i podatak koji ima ili može imati ekonomsku vrednost zato što nije opšte poznat, niti je lako dostupan trećim licima koja bi njegovim korišćenjem ili saopštavanjem mogla ostvariti ekonomsku korist i koji je od strane Društva zaštićen odgovarajućim merama u cilju čuvanja njegove tajnosti.
Ne mogu se kao poslovna tajna odrediti svi podaci koji se odnose na poslovanje Društva.
Zaposleni u Društvu i druga lica koja u skladu sa zakonom imaju posebne dužnosti prema Društvu dužna su da čuvaju poslovnu tajnu.
Društvo je dužno da se stara o zaštiti životne sredine, u skladu sa zakonom i drugim propisima.
Društvo je osnovano na neodređeno vreme, a prestaje u slučajevima i pod uslovima propisanim zakonom.
XIV PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA
Do donošenja opštih akata Društvo će neposredno primenjivati opšta akta "Železnice Srbije" akcionarsko društvo, Beograd.
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".