PRAVILNIK

O NASTAVNOM PLANU I PROGRAMU OGLEDA ZA OBRAZOVNI PROFIL TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2007, 5/2011, 8/2012 i 10/2015 - dr. pravilnici)

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se nastavni plan i program ogleda za obrazovni profil Tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 2

Program ogleda iz člana 1. ovog pravilnika ostvaruje se i u skladu sa:

1. Pravilnikom o planu i programu obrazovanja i vaspitanja za zajedničke predmete u stručnim i umetničkim školama ("Službeni glasnik SRS - Prosvetni glasnik", broj 6/90 i "Prosvetni glasnik", br. 4/91, 7/93, 17/93, 1/94, 2/94, 2/95, 3/95, 8/95, 5/96, 2/02, 5/03, 10/03, 24/04, 3/05, 6/05, 11/05, 6/06 i 12/06), i to sa nastavnim planom i programom:

1) srpskog jezika i književnosti;

2) srpskog jezika kao nematernjeg jezika;

3) jezika nacionalnih manjina;

4) fizičkog vaspitanja;

5) istorije;

6) hemije;

7) građanskog vaspitanja;

2. Pravilnikom o nastavnom planu i programu predmeta Verska nastava za srednje škole ("Prosvetni glasnik", br. 6/03, 23/04 i 9/05).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmeni
Pravilnika o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje

("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 8/2012)

Član 2

Učenici upisani u srednju školu zaključno sa školskom 2011/2012. godinom stiču obrazovanje po Pravilniku o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje ("Prosvetni glasnik", br. 17/07 i 5/11).

Član 3

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Prosvetnom glasniku".

 

NASTAVNI PLAN I PROGRAM OGLEDA

 

Područje rada: SAOBRAĆAJ

 

Obrazovni profil: tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje - ogled

 

Trajanje obrazovanja: četiri godine

CILJEVI I OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

CILJEVI STRUČNOG OBRAZOVANJA:

- Cilj stručnog obrazovanja za ogledni obrazovni profil TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE je osposobljavanje učenika da spasava putnike, članove posade vazduhoplova i druga lica i materijalna dobra, da preduzima mere za zaštitu, da koristi kodirane karte reona aerodroma i da kontroliše ispravnost tehničke opreme. S obzirom na neophodnost stalnog prilagođavanja promenljivim zahtevima tržišta rada, potrebu kontinuiranog obrazovanja, stručnog usavršavanja, razvoj karijere, unapređenje mogućnosti zaposlenja, učenici će biti osposobljeni za:

- primenu teorijskih znanja u praktičnom kontekstu
- efikasan samostalni i timski rad
- preuzimanje odgovornosti za vlastito učenje i napredovanje u poslu i karijeri
- blagovremeno reagovanje na promenu u radnoj sredini
- prepoznavanje poslovnih mogućnosti u radnoj sredini i širem socijalnom okruženju
- primenu sigurnosnih i zdravstvenih mera u procesu rada
- rad u skladu sa principima održanja životne sredine
- upotrebu informatičke tehnologije u prikupljanju, organizovanju i korišćenju informacija u radu i svakodnevnom životu.

Ove multifunkcionalne veštine i sposobnosti su rezultat:

- fleksibilne i na kvalitet učeničkih postignuća usmerene školske organizacije
- zajedničkog rada nastavnika i učenika u svim modulima i predmetima
- primene strategija, metoda i tehnika aktivnog učenja i usvajanja znanja i veština u nastavi.

OČEKIVANI ISHODI STRUČNOG OBRAZOVANJA

Radne kompetencije

Znanja

Veštine

Stavovi

Po završenom obrazovanju za ovaj profil, učenik će biti u stanju da:

- preduzima mere zaštite u vanrednim situacijama (na aerodromu)
- primenjuje odgovarajuće procedure spasavanja

- objasni način funkcionisanja sistema vazdušnog saobraćaja
- opiše elemente strukture vazduhoplova
- razlikuje osnovnu opremu, sisteme i instrumente vazduhoplova
- opiše i razlikuje elemente aerodroma i obeležavanje aerodromskih površina
- objasni principe kretanja po aerodromskim površinama
- objasni principe prevoza putnika i stvari
- opiše ponašanje osnovnih sistema vazduhoplova u uslovima požara i drugim vanrednim situacijama
- opiše automatsku kontrolu požara na aerodromu
- objasni načine pružanja prve pomoći
- objasni proceduru gašenja požara i korišćenje sredstava za gašenje požara
- objasni proceduru evakuacije putnika i posade iz vazduhoplova u slučaju opasnosti
- razlikuje vrste materijala sa aspekta borbe protiv požara
- razlikuje vrste opasnih materija
- objasni principe protivpožarne preventive
- razlikuje vazduhoplovne i vatrogasne propise
- objasni prilaz zoni opasnosti i prilaz vazduhoplovu
- opiše taktike gašenja požara na aerodromu
- objasni proceduru snabdevanja vazduhoplova gorivom

- primenjuje procedure kretanja po aerodromskim površinama
- pruža prvu pomoć unesrećenima
- rukuje sredstvima za gašenje požara
- upotrebi sredstva za gašenje požara prema vrsti materijala koji gori
- preduzima mere preventivne zaštite od požara
- rukuje vatrogasnom tehnikom
- koristi kodirane karte aerodroma
- evakuiše putnike i posadu vazduhoplova u opasnosti
- održava vatrogasnu opremu u ispravnom stanju

- savesno, odgovorno i uredno obavlja poverene mu poslove
- pozitivno se odnosi prema primeni zaštitnih mera na radnom mestu
- ispoljava ljubaznost, komunikativnost, preduzimljivost, nenametljivost i fleksibilnost u odnosu prema klijentima i saradnicima
- ispoljava pozitivan odnos prema značaju funkcionalne i tehničke ispravnosti opreme i sredstava za rad
- efikasno organizuje vreme
- ispoljava pozitivan odnos prema profesionalno - etičkim normama i vrednostima

 

Nastavni plan za ogled - TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE

 

 

I RAZRED

II RAZRED

III RAZRED

IV RAZRED

UKUPNO

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

nedeljno

godišnje

godišnje

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

T

V

PN

B

T

V

PN

B

A: OBAVEZNI PREDMETI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Srpski jezik i književnost

3

   

105

     

3

   

105

     

3

   

105

     

3

   

96

     

411

     

2. Engleski jezik

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

64

     

274

     

3. Matematika

4

   

140

     

4

   

140

     

3

   

105

     

3

   

96

     

481

     

4. Fizika

2

   

70

                                               

70

     

5. Istorija

2

   

70

                                               

70

     

6. Hemija

2

   

70

                                               

70

     

7. Sistem vazdušnog saobraćaja

1

1

 

35

35

 

36

                                         

35

35

 

36

8. Fizičko vaspitanje

 

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

64

     

274

   

9. Stručni engleski jezik

 

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

70

     

2

   

64

     

274

   

10. Računarstvo i informatika

 

3

   

105

                                               

105

   

11. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

 

2

   

70

                                               

70

   

12. Istorija vazduhoplovstva

             

2

   

70

                                 

70

     

13. Zaštita životne sredine

             

2

   

70

                                 

70

     

14. Vazduhoplovna meteorologija

             

1

   

35

   

6

                           

35

     

15. Poznavanje materijala

             

1

   

35

                                 

35

   

6

16. Računari

               

2

   

70

                                 

70

   

17. Elektrotehnika

                           

1

1

 

35

35

                 

35

35

   

18. Koordinatna geometrija

                           

2

   

70

                   

70

     

19. Vanredne situacije

                           

2

   

70

                   

70

     

20. Preduzetništvo

                             

2

   

70

                   

70

   

21. Automatska obrada podataka

                             

2

   

70

                   

70

   

22. Integralni račun sa primenama

                                         

2

   

64

     

64

     

23. Bezbednost civilnog vazduhoplovstva

                                         

2

   

64

     

64

     

24. Vazduhoplovni i vatrogasni propisi

                                         

2

   

64

     

64

     

25. Preventivna protivpožarna zaštita

                                         

2

1

 

64

32

   

64

32

   

B: UŽESTRUČNI PREDMETI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Poznavanje vazduhoplova

1

2

 

16

32

 

12

                                       

 

16

32

 

12

2. Sistemi vazduhoplova

1

2

 

19

38

 

12

                                       

 

19

38

 

12

3. Prevoz putnika i robe

             

1

2

 

35

70

 

18

                         

 

35

70

 

18

4. Aerodromi

             

2

1

2

32

16

32

18

                         

 

32

16

32

18

5. Aerodromski saobraćaj

             

2

1

2

38

19

38

18

                         

 

38

19

38

18

6. Opasne materije

                           

1

1

1

16

16

16

6

           

 

16

16

16

6

7. Vazduhoplovna tehnika

                           

1

1

 

35

35

 

24

           

 

35

35

 

24

8. Sredstva za gašenje požara

                           

1

1

1

19

19

19

6

           

 

19

19

19

6

9. Prva pomoć

                             

1

1

 

35

35

24

           

 

 

35

35

24

10. Operacije spasavanja

                                         

2

1

2

64

32

64

18

64

32

64

18

11. Eksploatacija i održavanje opreme

                                         

2

 

1

32

 

16

30

32

 

16

30

12. Snabdevanje vazduhoplova gorivom

                                         

2

1

 

32

16

 

12

32

16

 

12

V: IZBORNI PREDMETI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Građansko vaspitanje / Verska nastava

1

   

35

     

1

   

35

     

1

   

35

     

1

   

32

   

 

137

     

2. Nacionalna istorija države i prava / Geografija

2

   

70

                                             

 

70

     

3. Fizika / Psihologija adolescencije

             

2

   

70

                               

 

70

     

4. Terorizam / Ljudski faktor

                           

2

   

70

                 

 

70

     

5. Operativne procedure / Motorna vozila

                                         

2

   

64

   

 

64

     

Ukupno A+B+V:

20

12

 

700

420

 

60

21

9

2

735

315

70

60

18

12

2

630

420

70

60

23

7

2

736

208

80

60

2801

1363

220

240

 

Σ

4624

Gantogram užestručnih predmeta po razredima za ogled - TEHNIČAR VAZDUŠNOG SAOBRAĆAJA ZA SPASAVANJE

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Prvi razred

Poznavanje vazduhoplova

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

                                     

16

32

0

12

60

V

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

 

                                     

PN

                                                                         

B

                               

12

                                       

Sistem vazduhoplova

T

                                 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

19

38

0

12

69

V

                                 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

PN

                                                                         

B

                                                                       

12

 

Σ

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

12

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

3

12

35

70

0

24

129

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Drugi razred

Prevoz putnika i robe

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

35

70

0

18

123

V

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Aerodromi

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

16

32

18

98

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PN

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aerodromski saobraćaj

T

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

38

19

38

18

113

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

 

Σ

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

30

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

24

105

105

70

54

334

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Treći razred

Opasne materije

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

                                     

16

16

16

6

54

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

                                     

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

                                     

B

                               

6

                                       

Vazduhoplovna tehnika

T

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

35

35

0

24

94

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                                                         

B

                               

24

                                       

Sredstva za gašenje požara

T

                                 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

19

19

19

6

63

V

                                 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

                                 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

B

                                                                       

6

Prva pomoć

T

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

35

35

24

94

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

B

                                                                       

24

 

Σ

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

30

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

7

6

70

105

70

60

305

 

Predmeti / Nastavne nedelje

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

T

V

PN

B

Σ

Četvrti razred

Operacije spasavanja

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

       

64

32

64

18

178

V

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

PN

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

       

B

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             

18

     

Eksploatacija i održavanje opreme

T

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

 

 

                                     

32

0

16

30

78

V

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     

PN

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

 

 

                                     

B

                               

30

                                       

Snabdevanje vazduhoplova gorivom

T

                                 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

       

32

16

0

12

60

V

                                 

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

       

PN

                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

B

                                                                 

12

     

 

Σ

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

30

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

8

12

0

0

0

128

48

80

60

316

 

Σ

338

328

220

198

1084

Lista ponuđenih izbornih predmeta po razredima

G: IZBORNI PREDMETI

I

II

III

IV

Izborni predmet predviđen Zakonom

 

 

 

 

Građansko vaspitanje / Verska nastava

*

*

*

*

Izborni predmeti predviđeni Programom ogleda

 

 

 

 

Nacionalna istorija države i prava / Geografija

*

 

 

 

Fizika / Psihologija adolescencije

 

*

 

 

Terorizam / Ljudski faktor

 

 

*

 

Operativne procedure / Motorna vozila

 

 

 

*

Izborna nastava sastoji se svake školske godine iz 3 (tri) časa i to:

- obavezni izborni predmet predviđen Zakonom - Građansko vaspitanje ili Verska nastava, 1 čas nedeljno tokom školske godine;

- jedan izborni predmet predviđen Programom ogleda, pri čemu su svi ponuđeni predmeti sa fondom 2 časa nedeljno.

Lista izbornih predmeta nije konačna i može se dopuniti na predlog škole koja sprovodi ogled, programom koji je prethodno odobrilo Ministarstvo prosvete. Ostvaruje se iz onih predmeta za koji se izjasni najmanje 30% učenika oglednog odeljenja.

Ukoliko je isti nastavni predmet ponuđen kao izborni u različitim razredima u toku školovanja, učenik može da bira ponuđeni predmet samo jedanput.

Ocena izbornih predmeta predviđenih Programom ogleda je numerička i ulazi u prosek ocena na kraju godine.

Ostvarivanje programa ogleda

Predviđen broj učenika u odeljenju je 24.

Nastava iz sledećih predmeta odvija se po grupama kroz vežbe (V), praktičnu nastavu (PN) i nastavu u bloku (B):

Razred

Predmet

Nedeljni fond časova

Broj učenika u grupi

V

PN

B

I

Sistem vazdušnog saobraćaja

35

 

 

12

Stručni engleski jezik

70

 

 

12

Računarstvo i informatika

105

 

 

12

Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom

70

 

 

12

Poznavanje vazduhoplova

32

 

12

12

Sistemi vazduhoplova

38

 

12

12

II

Stručni engleski jezik

70

 

 

12

Računari

70

 

 

12

Vazduhoplovna meteorologija

 

 

6

12

Prevoz putnika i robe

70

 

18

12

Aerodromi

16

32

18

12

Aerodromski saobraćaj

19

38

18

12

III

Stručni engleski jezik

70

 

 

12

Automatska obrada podataka

70

 

 

12

Opasne materije

16

16

6

12

Vazduhoplovna tehnika

35

 

24

12

Sredstva za gašenje požara

19

19

6

12

Prva pomoć

35

35

24

12

IV

Stručni engleski jezik

64

 

 

12

Preventivna protivpožarna zaštita

32

 

 

12

Operacije spasavanja

32

64

18

12

Eksploatacija i održavanje opreme

 

16

30

12

Snabdevanje vazduhoplova gorivom

16

 

12

12

Ostali obavezni oblici obrazovno - vaspitnog rada tokom školske godine

 

I RAZRED
časova

II RAZRED
časova

III RAZRED
časova

IV RAZRED
časova

UKUPNO
časova

Čas odeljenskog starešine

70

70

70

64

274

Dodatni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Dopunski rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Pripremni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

Društveno korisni rad *

do 30

do 30

do 30

do 30

do 120

*Ako se ukaže potreba za ovim oblicima rada

Fakultativni oblici obrazovno - vaspitnog rada tokom školske godine po razredima

 

I

II

III

IV

Ekskurzija

2-3 dana

2-3 dana

do 5 dana

do 7 dana

Jezik drugog naroda ili nacionalne manjine sa elementima nacionalne kulture

2 časa nedeljno

Drugi strani jezik

2 časa nedeljno

Drugi predmeti*

1 - 2 časa nedeljno

Stvaralačke i slobodne aktivnosti učenika (hor, sekcije i drugo)

30 - 60 časova godišnje

Društvene aktivnosti - đački parlament, učeničke zadruge

15 - 30 časova godišnje

Kulturna i javna delatnost škole

2 radna dana

* Pored navedenih predmeta škola može da organizuje, u skladu sa opredeljenjima učenika, fakultativnu nastavu iz predmeta koji su utvrđeni nastavnim planom drugih obrazovnih profila istog ili drugog područja rada, kao i u nastavnim planovima gimnazije, ili po programima koji su prethodno doneti.

Ostvarivanje školskog programa po nedeljama

Razred

Razredno
časovna nastava

Mentorski rad
(nastava u bloku, praksa)

Obavezne
vannastavne aktivnosti

Ostalo
(matura)

Ukupno
radnih nedelja

I

35

2

2

 

39

II

35

2

2

 

39

III

35

2

2

 

39

IV

32

2

2

3

39

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA OGLEDA (UPUTSTVO)

Nastavni plan i program za obrazovni profil Tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje - ogled ostvaruje se u školama gde su školski prostor, oprema i nastavna sredstva propisani:

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje plana i programa zajedničkih predmeta u stručnim školama za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme ("Prosvetni glasnik", broj 7/91) i

- Pravilnikom o bližim uslovima u pogledu prostora, opreme i nastavnih sredstava za ostvarivanje planova i programa obrazovanja i vaspitanja za stručne predmete za obrazovne profile III i IV stepena stručne spreme u stručnim školama za područje rada saobraćaj ("Prosvetni glasnik", br. 8/91, 5/98, 8/98, 4/02 i 11/03).

Nastavnici sami pripremaju potrebna nastavna sredstva (filmove, šeme i Power Point prezentacije) u skladu sa ovim nastavnim programom, koristeći:

- publikovana multimedijalna nastavna sredstva (štampana literatura, različite publikacije, odgovarajuće elektronske publikacije);

- internet.

Nastava se realizuje uz korišćenje:

- računara i projektora za Power Point prezentacije;

- skenera;

- televizora;

- očiglednih nastavnih sredstava;

- školske radionice.

Detaljna uputstva za ostvarivanje programa data su uz svaki predmet pojedinačno.

 

 

A. OBAVEZNI PREDMETI

 

ENGLESKI JEZIK

 

Prvi razred

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

70 časova

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Present tenses

• Upoznavanje učenika sa osnovama komunikacije

• se predstavi
• postavi pitanja u vezi sa životom i navikama druge osobe
• odgovori na pitanja i kaže osnovne stvari o sebi
• upotrebi izraze koji se koriste u svakodnevnoj komunikaciji
• pročita, reprodukuje i prevede kraće dijaloške i narativne tekstove u sadašnjem vremenu

• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema
• Propisana radna sveska uz dati udžbenik gde se obrađuje data tema

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (70 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Preporuke za realizaciju nastave

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Present tenses (20 časova)
Past tenses (20 časova)
Quantity (10 časova)
Future intentions (20 časova)

• Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu sadašnjeg vremena

• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju sadašnje prosto i trajno vreme
• upotrebljava have / have got
• upotrebljava izraze sa have
• prepozna vrste reči: imenice, glagole, prideve, priloge
• usmeno i pismeno reprodukuje i parafrazira kraće monološke i dijaloške tekstove u sadašnjem vremenu i diskutuje o njima

Past tenses

• Osposobljavanje učenika za pravilnu upotrebu prošlih vremena

• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju prosto prošlo i trajno prošlo vreme
• prepriča događaj iz prošlosti
• formira imenicu, glagol i pridev
• usmeno i pismeno reprodukuje i parafrazira kraće odslušane monološke tekstove u prošlom vremenu i diskutuje o njima
• reprodukuje i prevede kraće pročitane narativne tekstove u prošlom vremenu

Quantity

• Upoznavanje sa kvantifikatorima i brojevima

• upotrebljava kvantifikatore (some, any, much, many, a few, a little)
• razlikuje i pravilno upotrebljava određeni i neodređeni član u engleskom jeziku
• razlikuje brojive i nebrojive imenice
• izgovara i piše brojeve, cene, datume
• tačno navede i razlikuje cifre, brojke ili datume koje sluša na cd - u
• pročita, reprodukuje i prevede kraće dijaloške tekstove

Future intentions

• Upoznavanje sa izrazima pomoću kojih se izražavaju želje i planovi za budućnost

• izrazi želje i planove za budućnost (want / hope to)
• razlikuje i pravilno upotrebljava različite načine i oblike za izražavanje budućnosti u engleskom jeziku (going to/ will / Present Continuous for future)
• upotrebljava izraze sa glagolima: have, go i come
• reprodukuje, parafrazira, pročita i prevede kraće dijaloške i narativne tekstove u budućem vremenu

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and workbook).
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete.
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...).

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Istorija vazduhoplovstva
4. Računari
5. Vanredne situacije
6. Automatska obrada podataka
7. Preduzetništvo

Drugi razred

 

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

70 časova

Razred:

drugi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Perfect Tenses

• Obnavljanje: Present Perfect Tense, for & since, adverbs, short answers

• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju The Present Perfect Tense
• razlikuje for i since i ostale priloške odredbe koje se koriste uz ovo vreme i pravilno ih upotrebljava u rečenici
• prepozna razliku između Present Simple/Present Perfect / Past Simple Tense i pravilno ih upotrebljava u kontekstu
• napiše kraći tekst od 150 reči u nekom od sadašnjih, prošlih ili budućih vremena uz upotrebu adekvatnih fraza
• reprodukuje i parafrazira odslušane monološke i dijaloške tekstove srednje dužine, razlikuje i dovede u vezu upotrebu sadašnjih i prošlih vremena u njima

• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema
• Propisana radna sveska uz dati udžbenik gde se obrađuje data tema

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (70 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Perfect Tenses (25 časova)
Modals (10 časova)
Time clauses (10 časova)
Conditional sentences (10 časova)
Passive voice (15 časova)

• Upotreba vremena - The Present Perfect Continuous Tense

• upotrebljava u usmenom i pismenom izražavanju The Present Perfect Continuous Tense u potvrdnim, upitnim i negativnim rečenicama
• razlikuje upotrebu The Present Perfect Tense i The Present Perfect Continuous Tense
• pročita kraće dijaloške i narativne tekstove u sadašnjim vremenima i ukratko ih reprodukuje i prevede

Modals

• Upotreba modala - have to, must, should, might

• upotrebljava modalne glagole - have to,should,must i might
• reprodukuje i parafrazira odslušane dijaloške tekstove, prepozna i razlikuje upotrebe određenih modalnih glagola u svakodnevnoj formalnoj i neformalnoj komunikaciji
• pročita kraće dijaloške tekstove sa upotrebom modalnih glagola i ukratko ih reprodukuje i prevede

Time clauses

• Upotreba vremenskih rečenica (as soon as, when, while, until)

• razlikuje značenje veznika as soon as, when, while, until i pravilno ih upotrebljava u kontekstu
• razlikuje upotrebu ovog tipa rečenica od upotrebe kondicionalnih rečenica
• reprodukuje i parafrazira odslušane dijaloške tekstove koji se tiču svakodnevne komunikacije i uoči upotrebu vremenskih rečenica u njima
• pročita kraće dijaloške tekstove, uoči ulogu i upotrebu vremenskih rečenica u njima i ukratko ih reprodukuje i prevede

Conditional sentences

• Upotreba kondiconalnih rečenica (O + I)

• upotrebljava kondicionalne rečenice nultog i prvog tipa
• pravilno upotrebljava izraze koji se koriste u svakodnevnoj komunikaciji

• Upotreba kondiconalnih rečenica (II)

• upotrebljava kondicionalne rečenice drugog tipa
• diskutuje o stvarima koje će se sigurno / možda dogoditi u budućnosti
• reprodukuje i parafrazira odslušane dijaloške tekstove koji se tiču svakodnevne komunikacije i uoči upotrebu pogodbenih rečenica u njima
• pročita, reprodukuje i prevede kraće dijaloške i narativne tekstove i uoči upotrebu pogodbenih rečenica u njima

Passive voice

• Upotreba pasivnih rečenica

• upotrebljava pasivne rečenice
• formira sadašnja i prošla vremena pasiva (Present Simple, Past Simple, Present Perfect i Future Tense)
• upotrebljava pasiv sa modalnim glagolima
• reprodukuje i parafrazira odslušane monološke tekstove srednje dužine, razlikuje i dovede u vezu upotrebu pasivnih oblika u sadašnjem i prošlom vremenu
• pročita kraće narativne tekstove sa pasivnim oblicima, ukratko ih reprodukuje i prevede

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway, Pre-Intermediate, John and Liz Soars (student's book and workbook).
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete.
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...).

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Istorija vazduhoplovstva
4. Računari
5. Vanredne situacije
6. Automatska obrada podataka
7. Preduzetništvo

Treći razred

 

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

70 časova

Razred:

treći

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Tenses

• Revizija obrađenih gramatičkih oblasti

• upotrebljava ranije obrađene gramatičke jedinice - tenses: Present Simple, Present Continuous
upotrebljava ranije obrađene gramatičke jedinice - tenses: Past simple, Past Continuous
upotrebljava ranije obrađene oblike za izražavanje budućnosti - Future forms: going to, will, Present Continuous
usmeno i pismeno reprodukuje i parafrazira duže odslušane monološke i dijaloške tekstove i diskutuje o njima
pročita duže dijaloške ili narativne tekstove, reprodukuje ih i o njima diskutuje

• Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema
• Propisana radna sveska uz dati udžbenik gde se obrađuje data tema

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (70 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Tenses (30 časova)
Past Perfect Tense (10 časova)
Auxiliary verbs (5 časova)
Active and Passive voice (15 časova)
Modals (10 časova)

Past Perfect Tense

• Upotreba vremena - The Past Perfect Tense

• upotrebljava davno prošlo vreme u potvrdnim, odričnim i negativnim rečenicama
• upotrebljava Past Perfect Tense u kombinaciji sa Past simple Tense i Present Perfect Tense
• prepriča i dovrši priču
• usmeno i pismeno reprodukuje i parafrazira duže odslušane monološke tekstove u prošlim vremenima i diskutuje o njima
• pročita duže narativne tekstove u prošlim vremenima, reprodukuje ih i o njima diskutuje

Auxiliary verbs

• Upotreba pomoćnih glagola - do, be, have

• upotrebljava pomoćne glagole do, be, have u odgovarajućem kontekstu
• razlikuje specifične upotrebe ovih glagola
• razlikuje različite izraze i fraze

Active and Passive voice

• Obnavljanje: sadašnja vremena aktiva i pasiva

• upotrebljava sadašnja vremena aktiva i pasiva
• upotrebljava prošla vremena aktiva i pasiva
• koristi pasiv u upitnom i odričnom obliku
• upotrebljava modalne glagole u pasivu
• reprodukuje i parafrazira duže odslušane monološke tekstove, razlikuje i dovede u vezu upotrebu pasivnih oblika u sadašnjem i prošlom vremenu
• pročita duže narativne tekstove sa pasivnim oblicima u svim vremenima, reprodukuje ih i o njima diskutuje

Modals

• Sticanje znanja o upotrebi modalnih glagola koji izražavaju obavezu i dozvolu

• upotrebljava modalne glagole (have (got) to, can, be allowed to, should, must) da izrazi obavezu ili dozvolu
upotrebljava oblike za budućnost i prošlost nekih modalnih glagola npr can, must itd.
• napiše kraći tekst od 200 reči u nekom od sadašnjih, prošlih ili budućih vremena uz upotrebu pasivnih oblika i kondicionalnih rečenica
• reprodukuje i parafrazira duže odslušane dijaloške i monološke tekstove, prepozna i razlikuje upotrebe određenih modalnih glagola u svakodnevnoj formalnoj i neformalnoj komunikaciji
• pročita duže tekstove sa upotrebom modalnih glagola reprodukuje ih i o njima diskutuje

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook)
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...)

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Istorija vazduhoplovstva
4. Računari
5. Vanredne situacije
6. Automatska obrada podataka

Četvrti razred

 

Naziv predmeta:

ENGLESKI JEZIK

Godišnji fond:

64 časa

Razred:

četvrti

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Tenses

• Obnavljanje: Present Perfect active and passive
• Obnavljanje: Present Perfect Continuous

• upotrebljava Present Perfect Tense aktiva i pasiva i neke frazalne glagole
• razlikuje upotrebu Present Perfect Tense i Past Simple Tense u pismenom i usmenom izražavanju
upotrebljava Present Perfect Continuous
• razlikuje upotrebu Present Perfect Simple / Continuous
• reprodukuje i rezimira usmeno i pismeno duže odslušane monološke i dijaloške tekstove i diskutuje o njima
pročita duže dijaloške ili narativne tekstove, reprodukuje ih i o njima diskutuje

Lekcije propisanog udžbenika kroz koje se obrađuje data tema
• Propisana radna sveska uz dati udžbenik gde se obrađuje data tema

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (64 časa)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temama
Tenses (15 časova)
Conditionals (10 časova)
Modals (15 časova)
Indirect questions (10 časova)
Reported speech (14 časova)

Conditionals

• Obnavljanje: kondicionalne rečenice, pridevi

• upotrebljava nulti, prvi i drugi kondicional
• reprodukuje i rezimira duže odslušane monološke i dijaloške tekstove i uoči upotrebu pogodbenih rečenica u svakodnevnoj komunikaciji i govoru
• pročita i ukratko reprodukuje duže dijaloške i narativne tekstove, uoči ulogu i upotrebu pogodbenih rečenica u njima i o njima diskutuje

Modals

• Sticanje znanja o upotrebi modalnih glagola koji izražavaju verovatnoću

• upotrebljava modalne glagole (must, could, might, can't) da izrazi stepen verovatnoće
upotrebljava oblike - must have, could have, might have, can't have
• reprodukuje duže odslušane dijaloške i monološke tekstove, prepozna i razlikuje upotrebe određenih modalnih glagola u svakodnevnoj formalnoj i neformalnoj komunikaciji i njihovu ulogu u pogodbenim rečenicama
pročita duže tekstove sa upotrebom modalnih glagola reprodukuje ih i o njima diskutuje

Indirect questions

• Upotreba indirektnih pitanja

• postavlja i upotrebljava indirektna pitanja

Reported speech

• Obnavljanje: Indirektan govor

• upotrebljava indirektan govor u kontekstu
• formira - reported statements, reported questions, reported requests/commands
• prebacuje rečenice direktnog u indirektni govor i obratno
• reprodukuje i rezimira duže odslušane monološke i dijaloške tekstove uz pomoć usvojenih znanja o upotrebi indirektnog govora u engleskom jeziku
• napiše tekst od 250 reči u odgovarajućem vremenu uz upotrebu pasivnih oblika, kondicionala i modalnih glagola

PREPORUČENA LITERATURA

1. New Headway Intermediate, Liz and John Soars (student's book and workbook)
2. Bilo koji drugi udžbenik istog nivoa odobren od strane Ministarstva prosvete
3. Sajtovi: (www.oxfordcentar.rs, www.englishbook.rs...)

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Stručni engleski jezik
2. Računarstvo i informatika
3. Istorija vazduhoplovstva
4. Računari
5. Vanredne situacije
6. Automatska obrada podataka

MATEMATIKA

 

Prvi razred

 

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

140 časova

Razred:

prvi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Vektori

• Osposobljavanje za izvođenje osnovnih računskih operacija sa vektorima u ravni

• objasni šta je vektor i kada su dva vektora jednaka
• sabere i oduzme vektore metodama trougla i paralelograma
• izvodi osnovne računske operacije sa vektorima u ravni
• izračuna rastojanje dve tačke, intenzitet vektora, odredi nepoznato teme mnogougla
• rešava zadatke korišćenjem operacija sa koordinatno zadatim vektorima u ravni
• rešava zadatke korišćenjem operacija sa vektorima u ravni na zadatim slikama

• Sabiranje, oduzimanje vektora i množenje skalarom
• Lakši dokazni zadaci
• Koordinatno zadavanje vektora u ravni
• Osnovne računske operacije sa koordinatno zadatim vektorima

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (140 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Vektori (12 časova)
• Trigonometrijske funkcije (14 časova)
• Logika i skupovi (10 časova)
• Racionalni algebarski izrazi (45 časova)
• Podudarnost (20 časova)
• Proporcionalnost i sličnost (14 časova)
• Linearne jednačine, nejednačine i funkcija (25 časova)

Trigonometrijske funkcije

• Osposobljavanje za rešavanje pravouglog trougla, kao i za izračunavanje vrednosti osnovnih trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici

• objasni šta su sinus, kosinus, tangens i kotangens oštrog ugla u pravouglom trouglu, izračuna ih ako su date stranice (ili se mogu izračunati) i obrnuto, konstruiše oštar ugao ako je poznata jedna njegova trigonometrijska funkcija
• odredi vrednosti trigonometrijskih funkcija uglova 30°, 45°, 60°
• odredi vrednost svake trigonometrijske funkcije ugla u pravouglom trouglu i na kružnici
• navede i primeni osnovne trigonometrijske identičnosti u određivanju vrednosti trigonometrijskih funkcija na osnovu poznavanja samo jedne
• odredi ugao ako je poznata vrednost jedne trigonometrijske funkcije
• "reši" pravougli trougao
• upotrebi elemente trigonometrije pravouglog trougla, pri rešavanju praktičnih problema
• prepozna i proveri lakše trigonometrijske identitete
• odredi vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla preko vrednosti funkcije ugla u prvom kvadrantu

• Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla u pravouglom trouglu
• Vrednosti trigonometrijskih funkcija karakterističnih uglova (od 30°, 45°, 60°)
• Definicije trigonometrijskih funkcija oštrog ugla
• Osnovni trigonometrijski identiteti
• Uopštenje pojma ugla na kružnici (stepen, radijan)
• Definicije trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla
• Svođenje vrednosti trigonometrijskih funkcija proizvoljnog ugla na vrednost funkcije ugla u prvom kvadrantu

Logika i skupovi

• Sticanje znanja o iskazima i obavljanju osnovnih logičkih operacija

• određuje istinitosnu vrednost logičke formule
• korektno se služi kvantifikatorima i razume njihova značenja
• poznaje osnovne skupovne jednakosti
• navede osnovne podskupove skupa realnih brojeva (N, Z, Q, I) i razlikuje njihove elemente na primerima
• odredi približnu vrednost realnog broja

• Iskazi i operacije sa njima
• Istinitosna vrednost formule
• Osnovne operacije sa skupovima
• Dokazivanje lakših skupovnih jednakosti
• Skupovi brojeva N, Z, Q, I, R
• Brojevna osa
• Približne vrednosti realnih brojeva

Racionalni algebarski izrazi

• Sticanje znanja o radu sa razlomcima

• objasni šta je monom, binom, trinom, polinom, prepozna slične monome, sabira ih i oduzima
• sređuje polinome i obavlja osnovne računske operacije sa njima
• objasni šta je polinom, njegov opšti oblik i stepen, sredi polinom dobijen sabiranjem, oduzimanjem, množenjem polinoma
• podeli dva polinoma
• koristi Bezuov stav pri deljenju polinoma i određivanju ostatka
• navede i primeni formule za kvadrat i kub binoma, razliku kvadrata i zbir i razliku kubova
• rastavi polinom na činioce primenom osnovnih formula (distributivni zakon množenja prema sabiranju, kvadrat binoma, razlika kvadrata, kub binoma, zbir i razlika kubova)
• odredi NZS i NZD datih polinoma
• objasni kada je algebarski razlomak definisan i kada je jednak nuli, skrati ga (proširi) i navede uslove pod kojim to važi
• transformiše racionalni algebarski izraz

• Sređivanje, sabiranje i množenje polinoma
• Deljenje polinoma
• Rastavljanje polinoma na činioce metodama grupisanja članova, razlike kvadrata, kvadrata binoma, razlike i zbira kubova i kuba zbira i razlike
• NZS polinoma
• Množenje i deljenje razlomaka
• Sabiranje razlomaka

Proporcionalnost i sličnost

• Sticanje osnovnih znanja iz rešavanja i primena proporcija

• samostalno postavlja i rešava proporcije
• prepozna direktnu ili obrnutu proporcionalnost dve veličine i primeni ih u rešavanju jednostavnih problema
• rešava jednostavnije procentne jednačine
• poznaje stavove sličnosti trouglova i koristi ih u dokazivanju
• pronalazi i izračunava nepoznate elemente sličnih trouglova na slici
• primeni stavove sličnosti na pravougli trougao (dokazni i računski zadaci)

• Rešavanje proporcije
• Direktna i obrnuta proporcionalnost
• Račun podele
• Račun mešanja
• Procentni račun
• Sličnost figura i trouglova
• Stavovi sličnosti trouglova i primene u dokazivanju
• Primena sličnosti na pravougli trougao
• Krug i sličnost

Podudarnost

• Sticanje osnovnih znanja o mnogouglovima i kružnici uz elementarne konstrukcije

• konstruiše i prenosi uglove
• odredi obim, stranice, visine, simetrale strana, simetrale uglova, težišne duži trougla
• odredi obim, stranice, visine, simetrale strana, simetrale uglova, težišne duži četvorougla
• odredi prečnik, poluprečnik, tetivu, tangentu i sečicu kruga
• prepoznaje podudarne figure
• upotrebi jednakost elemenata u dokazivanju podudarnosti trouglova i četvorouglova
• prepozna osnovne osobine trougla
• izvodi elementarne konstrukcije lenjirom i šestarom
• odredi značajne tačke trougla
• prepozna osnovne osobine četvorougla
• vlada osnovnim pojmovima vezanim za ugao, trougao, četvorougao i krug
• navede i koristi stavove podudarnosti trouglova
• izračuna nepoznate elemente trougla i četvorougla
• rešava lakše zadatke sa tangentnim i tetivnim četvorouglovima

• Osnovne osobine trougla
• Osnovne osobine četvorougla
• Osnovne osobine kruga
• Stavovi podudarnosti trouglova i lakši dokazi
• Elementarne konstrukcije lenjirom i šestarom
• Lakši primeri konstrukcije trougla

Linearne jednačine, nejednačine i funkcija

• Obnavljanje i dopunjavanje osnovnih znanja o rešavanju jednačina, nejednačina i sistema jednačina

• rešava linearne jednačine
• rešava sistem jednačina sa dve nepoznate
• rešava sistem linearnih jednačina u koordinatnoj ravni
• rešava linearne nejednačine
• rešava nejednačine sa proizvodom i količnikom linearnih izraza
• rešava sistem linearnih nejednačina u koordinatnoj ravni
• prepozna i opiše osnovne elemente grafika linearne funkcije

• Rešavanje linearnih jednačina
• Rešavanje sistema linearnih jednačina
• Apsolutna vrednost
• Koordinatna ravan
• Jednačina prave linije u ravni
• Rešavanje linearnih nejednačina
• Linearne nejednačine u koordinatnoj ravni
• Apsolutna vrednost u jednačinama i nejednačinama

PREPORUČENA LITERATURA

1. Đorđe Dugošija i Marko Šegrt: Matematika
2. Dr Pavle Miličić: Matematika za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
3. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole
4. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za prvi razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Fizika
2. Računarstvo i informatika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Računari
5. Koordinatna geometrija
6. Automatska obrada podataka
7. Integralni račun sa primenama

 

Drugi razred

 

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

140 časova

Razred:

drugi

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Stepenovanje i korenovanje

• Sticanje znanja o stepenima i korenima i operacijama sa njima

• definiše stepen i operacije sa stepenima
• navede osobine operacija stepenovanja sa celim izložiocem i primeni ih u transformacijama izraza
• uprosti i sredi izraz sa celim izložiocem
• uprosti i sredi izraz sa racionalnim izložiocem
• racionališe razlomke

• Pojam stepena
• Operacije sa stepenima
• Stepen sa celim izložiocem
• Pojam korena
• Operacije sa korenima
• Stepen sa racionalnim izložiocem
• Racionalisanje imenioca razlomka
• Grafik stepene i korene funkcije
• Izrazi sa racionalnim izložiocem

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja.

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (140 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe.

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Stepenovanje i korenovanje (20 časova)
• Kompleksni brojevi (10 časova)
• Kvadratna funkcija (38 časova)
• Eksponencijalna i logaritamska funkcija (26 časova)
• Trigonometrijske funkcije (46 časova)

Kompleksni brojevi

• Sticanje osnovnih znanja o kompleksnim brojevima i operacijama sa njima

• definiše kompleksan broj u algebarskom obliku i odredi realni i imaginarni deo kompleksnog broja
predstavi kompleksan broj u kompleksnoj ravni
• obavlja osnovne računske operacije sa kompleksnim brojem u algebarskom obliku
• odredi modul kompleksnog broja
• odredi konjugovano kompleksne brojeve
• rešava jednostavne jednačine sa kompleksnim brojevima

• Algebarski oblik kompleksnog broja i osnovne operacije
• Kompleksna ravan
• Jednačine sa kompleksnim brojevima

Kvadratna funkcija

• Sticanje znanja o rešavanju kvadratnih jednačina i nejednačina

• objasni šta je diskriminanta i odredi prirodu rešenja kvadratne jednačine
• rešava kvadratne jednačine
• napiše Vietova pravila i primeni ih
• rastavi kvadratni trinom na činioce
• reši jednačine koje se smenom svode na kvadratne
• reši sistem linearne i kvadratne jednačine i karakteristične sisteme dve kvadratne jednačine
• razlikuje šest mogućih tipova grafika kvadratne funkcije i primeni ih pri određivanju znaka kvadratnog trinoma i rešavanju kvadratne nejednačine
• reši bikvadratnu jednačinu
• rešava jednačine koje se svode na kvadratne
• rešava kvadratne nejednačine
• rešava nejednačine u kojima se javljaju razlomci sa kvadratnim trinomima
• nacrta grafik kvadratne funkcije i opiše njene osobine
• odredi teme kvadratne funkcije
• rešava iracionalne jednačine

• Kvadratna jednačina
• Rastavljanje kvadratnog trinoma na činioce
• Priroda rešenja kvadratne jednačine
• Vijetove veze
• Kvadratne nejednačine
• Kvadratna funkcija
• Bikvadratna jednačina
• Jednačine koje se smenom svode na kvadratne
• Sistem kvadratnih jednačina
• Iracionalne jednačine

Trigonometrijske funkcije

• Rešavanje trigonometrijskih jednačina i obavljanje elementarnih transformacija trigonometrijskih izraza

• predstavi vrednosti trigonometrijskih funkcija na trigonometrijskoj kružnici
• izvodi transformacije na trigonometrijskoj kružnici
• dokaže lakše trigonometrijske identičnosti
• navede i primeni adicione teoreme
• navede i primeni formule za dvostruki ugao
• navede i primeni formule za poluugao
• izvodi elementarne transformacije trigonometrijskih izraza
• reši elementarne trigonometrijske jednačine
• rešava i druge jednostavnije trigonometrijske jednačine
• skicira grafik trigonometrijskih funkcija i sa grafika čita osnovne osobine
• koristi sinusnu i kosinusnu teoremu pri rešavanju trougla

• Trigonometrijska kružnica
• Transformacije trigonometrijskih funkcija i izraza
• Adicione teoreme
• Formule za dvostruki ugao
• Formule za poluugao
• Transformacije zbira u proizvod i obrnuto
• Trigonometrijske jednačine
• Grafici trigonometrijskih funkcija
• Sinusna i kosinusna teorema

Eksponencijalna i logaritamska funkcija

• Sticanje znanja o rešavanju jednačina i nejednačina sa eksponencijalnim i logaritamskim izrazima

• skicira i daje opis grafika eksponencijalne funkcije
• reši lakše eksponencijalne jednačine
• reši lakše eksponencijalne nejednačine
• skicira i daje opis grafika logaritamske funkcije
• izvede elementarne transformacije logaritamskih izraza
• reši lakše logaritamske jednačine
• reši lakše logaritamske nejednačine
• reši jednostavnije sisteme eksponencijalnih i logaritamskih jednačina

• Eksponencijalna funkcija i njen grafik i osobine
• Eksponencijalne jednačine i nejednačine
• Inverzna funkcija
• Logaritamska funkcija i njen grafik i osobine
• Pravila logaritmovanja, logaritamski izrazi
• Logaritamske jednačine i nejednačine
• Sistem eksponencijalnih i logaritamskih jednačina

PREPORUČENA LITERATURA

1. Dr Branimir Šešelja: Matematika za opštu gimnaziju i gimnaziju društvenog smera i četvorogodišnje stručne škole sa četiri časa nedeljno
2. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za drugi razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Fizika
2. Računarstvo i informatika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Računari
5. Koordinatna geometrija
6. Automatska obrada podataka
7. Integralni račun sa primenama

Treći razred

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

105 časova

Razred:

treći

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Poliedri

• Obnavljanje i upotpunjavanje znanja o obimu i površini mnogouglova, površini i zapremini poliedara i primena

• primeni formule za izračunavanje obima i površine: pravougaonika, kvadrata, paralelograma, trougla, četvorougla sa normalnim dijagonalama, jednakostraničnog trougla, trapeza, pravilnog šestougla
• izračuna površinu i zapreminu prizme
• izračuna površinu i zapreminu piramide
• izračuna površinu i zapreminu složenog tela
• pronalazi ravne preseke poliedra i izračunava im površinu
• razlikuje pet pravilnih poliedara
• primeni stečeno znanje u rešavanju praktičnih problema

• Površine ravnih figura
• Površina i zapremina prizme
• Površina i zapremina piramide
• Površina i zapremina zarubljene piramide
• Ravni preseci poliedara
• Pravilni poliedri

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
teorijska nastava (105 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Poliedri (26 časova)
• Obla tela (25 časova)
• Sistem jednačina (18 časova)
• Vektori (15 časova)
• Nizovi (21 čas)

Obla tela

• Upotpunjavanje znanja o obimu i površini kruga i delova kruga, površini i zapremini oblih tela i primena

• napiše i primeni formule za izračunavanje obima i površine kruga i delova kruga
• pronalazi ravne preseke oblih tela i izračunava im površinu
• izračuna površinu i zapreminu valjka
• izračuna površinu i zapreminu kupe
• izračuna površinu i zapreminu zarubljene kupe
• izračuna površinu i zapreminu rotacionog tela
• izračuna površinu i zapreminu lopte i delova lopte
• izračuna površinu i zapreminu složenog tela

• Površina kruga i delova kruga
• Površina i zapremina valjka
• Površina i zapremina kupe i zarubljene kupe
• Površina i zapremina lopte i delova lopte
• Rotaciona tela

Sistemi jednačina

• Sticanje znanja o rešavanju i diskusiji po parametru sistema linearnih jednačina

• izračuna determinantu trećeg reda
• reši sistem linearnih jednačina Gausovim metodom
• reši sistem linearnih jednačina Kramerovim pravilom
• diskutuje sistem linearnih jednačina sa parametrom

• Determinante drugog i trećeg reda
• Rešavanje sistema linearnih jednačina Gausovim metodom
• Rešavanje sistema linearnih jednačina Kramerovim pravilom
• Rešavanje homogenog i nehomogenog sistema linearnih jednačina sa parametrom

Vektori

• Sistematizacija stečenog znanja o vektorima i primena

• odredi vektor položaja tačke u prostoru
• određuje linearnu kombinaciju zadatih vektora
• odredi skalarni proizvod vektora po definiciji i koordinatno
• odredi vektorski i proizvod vektora po definiciji i koordinatno
• odredi mešoviti proizvod vektora po definiciji i koordinatno
• odredi zapreminu i površinu baze koordinatno zadate prizme i piramide

• Osnovne računske operacije sa koordinatno zadatim vektorima u ravni i prostoru
• Linearna zavisnost vektora
• Skalarni proizvod vektora
• Vektorski proizvod vektora
• Mešoviti proizvod vektora
• Primena mešovitog proizvoda vektora

Nizovi

• Sticanje osnovnih znanja o nizovima i primena

• izvodi lakše dokaze matematičkom indukcijom
• odredi aritmetički niz iz zadatih uslova
• odredi geometrijski niz iz zadatih uslova
• odredi sumu geometrijskog reda
• primeni geometrijski red u geometriji
• izračuna graničnu vrednost niza

• Matematička indukcija
• Aritmetički niz
• Geometrijski niz
• Geometrijski red
• Granična vrednost niza
• Definicija broja e

PREPORUČENA LITERATURA

1. Dr Dušan Georgijević i dr Dušan Obradović: Matematika za četvorogodišnje stručne škole mašinsku, elektrotehničku, saobraćajnu, građevinsku, rudarsku, drvoprerađivačku i hemijsku
2. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole
3. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za treći razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Fizika
2. Računarstvo i informatika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Računari
5. Koordinatna geometrija
6. Automatska obrada podataka
7. Integralni račun sa primenama

Četvrti razred

 

 

Naziv predmeta:

MATEMATIKA

Godišnji fond:

96 časova

Razred:

četvrti

 

TEMA

CILJ

ISHODI
Po završetku teme učenik će biti u stanju da:

PREPORUČENI SADRŽAJI PO TEMAMA

NAČIN OSTVARIVANJA PROGRAMA

Funkcija

• Sistematizacija znanja o funkcijama datim analitičkim izrazom

• odredi domen, kodomen, nule, znak, parnost racionalne funkcije
• slaže preslikavanja i rešava lakše funkcionalne jednačine
• izračuna lakše granične vrednosti
• odredi asimptote funkcije
• ispita ponašanje funkcije u okolini vertikalnih asimptota

• Domen, kodomen, nule, znak, parnost
• Inverzna funkcija
• Slaganje preslikavanja
• Funkcionalne jednačine
• Granična vrednost funkcije
• Asimptote funkcije

• Na početku teme učenike upoznati sa ciljevima i ishodima nastave / učenja, planom rada i načinima ocenjivanja

Oblici nastave
Predmet se realizuje kroz sledeće oblike nastave:
• teorijska nastava (96 časova)

Podela odeljenja na grupe
Odeljenje se ne deli na grupe

Mesto realizacije nastave
• Teorijska nastava se realizuje u učionici.

Ocenjivanje
Vrednovanje ostvarenosti ishoda vršiti kroz:
1. praćenje ostvarenosti ishoda
2. testove znanja

Okvirni broj časova po temi
• Funkcija (40 časova)
• Izvod funkcije (36 časova)
• Kombinatorika (20 časova)

Izvod funkcije

• Sticanje znanja o izvodu funkcije i znanja neophodnih za ispitivanje i crtanje grafika jednostavnih funkcija

• izračuna izvod ma koje kombinacije elementarnih funkcija primenom pravila za izračunavanje izvoda
• izračuna izvod višeg reda
• odredi ekstremne vrednosti funkcije
• odredi konkavnost funkcije
• izračuna složenije granične vrednosti primenom Lopitalovog pravila
• ispita tok i skicira grafik racionalne funkcije

• Izračunavanje izvoda funkcije
• Određivanje monotonosti i konkavnosti funkcije
• Primene monotonosti funkcije
• Lopitalovo pravilo
• Grafik funkcije

Kombinatorika

• Sticanje osnovnih znanja o načinima prebrojavanja skupova i primeni binomnog obrasca

• razlikuje varijacije od kombinacija
• rešava elementarne zadatke prebrojavanja primenom pravila zbira i proizvoda i formula za permutacije, varijacije i kombinacije
• odredi permutacije u leksikografskom poretku
• primeni binomni obrazac

• Permutacije, varijacije, kombinacije
• Binomni obrazac
• Kombinatorni identiteti

PREPORUČENA LITERATURA

1. Dr Endre Pap, dr Ratko Tošić, dr Zagorka Lozanov-Crvenković: Matematika sa zbirkom zadataka za stručne škole sa tri časa nedeljno
2. Dr Milutin Obradović i dr Dušan Georgijević: Matematika sa zbirkom zadataka za gimnazije i stručne škole sa četiri časa nedeljno
3. Vene Bogoslavov: Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole
4. Srđan Ognjanović i Živorad Ivanović: Zbirka iz matematike za četvrti razred srednje škole

KORELACIJA SA DRUGIM PREDMETIMA

1. Fizika
2. Računarstvo i informatika
3. Tehničko crtanje sa nacrtnom geometrijom
4. Računari
5. Koordinatna geometrija
6. Automatska obrada podataka
7. Integralni račun sa primenama

Sledeći

Napomene

Danom početka primene Pravilnika o nastavnom planu i programu opšteobrazovnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada saobraćaj ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 10/2015) i Pravilnika o nastavnom planu i programu stručnih predmeta srednjeg stručnog obrazovanja u području rada saobraćaj ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 10/2015), odnosno 1. septembra 2016. godine, prestaje da važi Pravilnik o nastavnom planu i programu ogleda za obrazovni profil tehničar vazdušnog saobraćaja za spasavanje ("Sl. glasnik RS - Prosvetni glasnik", br. 17/2007, 5/2011 i 8/2012), u delu koji se odnosi na nastavni plan i program opšteobrazovnih predmeta, odnosno u delu koji se odnosi na nastavni plan i program stručnih predmeta.