PRAVILNIKO RADU TELA ZA VANSUDSKO REŠAVANJE POTROŠAČKIH SPOROVA("Sl. glasnik RS", br. 74/2015) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuju uslovi za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, a naročito pravila i kriterijumi za rad tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, kao i obrazac zahteva za upis na listu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova i obrazac za pokretanje vansudskog rešavanja spora.
Uslovi za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova su:
1) da je potrošač prethodno pokušao da neposredno sa trgovcem reši predmet spora i
2) da su se potrošač i trgovac sporazumeli da će spor rešiti pred telom za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova.
Vansudsko rešavanje potrošačkih sporova obavljaju tela koja su upisana u Listu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova (u daljem tekstu: Lista tela), koju vodi ministarstvo nadležno za zaštitu potrošača (u daljem tekstu: Ministarstvo), u skladu sa zakonom, i to:
1) lice koje poseduje dozvolu za posredovanje u skladu sa zakonom kojim se uređuje posredovanje u rešavanju sporova;
2) stalna arbitražna institucija, organizovana u skladu sa zakonom kojim se uređuje arbitraža.
Upis u Listu tela vrši se po zahtevu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, na Obrascu zahteva za upis u listu tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Lista tela objavljuje se na internet stranici Ministarstva, u skladu sa zakonom.
U obavljanju poslova vansudskog rešavanja potrošačkih sporova tela iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika:
1) staraju se da vansudsko rešavanje potrošačkih sporova bude dostupno potrošaču i trgovcu, uključujući pristup putem interneta;
2) pružaju prethodno obaveštenje potrošaču i trgovcu o troškovima vođenja spora, načinu i uslovima njihovog plaćanja, odnosno da li je vansudsko rešavanje potrošačkih sporova besplatno.
Tela iz člana 3. stav 1. tačka 1) postupaju u skladu sa propisima kojima se uređuje posredovanje u rešavanju sporova, ako nije drugačije propisano zakonom kojim se uređuje zaštita potrošača.
Tela iz člana 3. stav 1. tačka 2) postupaju u skladu sa propisima kojima se uređuje arbitraža, ako nije drugačije propisano zakonom kojim se uređuje zaštita potrošača.
Tela iz člana 3. stav 1. tačka 2) pre otpočinjanja vansudskog rešavanja potrošačkih sporova obaveštavaju potrošača i trgovca o prirodi spora, kao i da odluka tela za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova ima obavezujuće dejstvo.
Vansudsko rešavanje potrošačkog spora u skladu sa ovim pravilnikom može da traje najduže 90 dana od dana otpočinjanja vansudskog rešavanja potrošačkog spora.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, rok od 90 dana se može produžiti, o čemu telo za vansudsko rešavanje potrošačkog spora iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika obaveštava potrošača i trgovca.
Telo iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika:
1) redovno ažurira svoju internet stranicu na kojoj potrošač i trgovac mogu da dobiju informacije u vezi sa rešavanjem njihovog spora;
2) potrošaču i trgovcu, na njihov zahtev, pruža informacije iz tačke 1) ovog stava na trajnom nosaču zapisa;
3) potrošaču omogućava da zahtev za vansudsko rešavanje potrošačkog spora podnese lično, pisanim ili elektronskim putem;
4) omogućava razmenu informacija između potrošača i trgovca elektronskim putem ili putem pošte.
Telo iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika usvaja zahtev za pokretanje vansudskog rešavanja potrošačkog spora, osim ako:
1) potrošač nije prethodno pokušao da neposredno sa trgovcem reši predmet zahteva;
2) potrošač nije učinio verovatnim postojanje potrošačkog spora između njega i trgovca;
3) je u toku vansudsko rešavanje spora pred drugim telom za vansudsko rešavanje spora ili ako je drugo telo za vansudsko rešavanje donelo odluku u istom potrošačkom sporu;
4) bi vansudsko rešavanje potrošačkog spora uticalo na efikasnost i ekonomičnost rešavanja sporova koji se već vode pred istim telom.
Ako telo iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika odbije zahtev za pokretanje vansudskog rešavanja potrošačkog spora u smislu stava 1. ovog člana, dostavlja obaveštenje sa razlozima za odbijanje zahteva potrošaču i trgovcu, u roku od tri nedelje od dana prijema zahteva.
Telo iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika, pored uslova za rad u skladu sa posebnim propisima iz člana 4. st. 2. i 3. ovog pravilnika, obezbeđuje stručnost, nezavisnost i nepristrasnost lica koja neposredno vansudski rešavaju potrošačke sporove.
Potrošač i trgovac mogu da odustanu od vansudskog rešavanja potrošačkog spora u skladu sa propisima iz člana 4. st. 2. i 3. ovog pravilnika.
Telo iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika objavljuje na svojoj internet stranici sledeće informacije:
1) kontakt podatke, uključujući adresu sedišta i adresu elektronske pošte;
2) podatke iz akta o upisu u Listu tela;
3) o imenu i prezimenu lica koja vansudski rešavaju potrošačke sporove, načinu njihovog izbora i trajanju mandata;
4) fizičkim licima koja vansudski rešavaju potrošačke sporove, ako su zaposlena ili ako primaju naknadu u celosti ili delimično od strane bilo kog trgovca;
5) o vrstama sporova za koje su stručni i o visini vrednosti spora do koje vansudski rešavaju potrošačke sporove;
6) o pravilima po kojima se vansudski rešavaju potrošački sporovi, kao i razlozima na osnovu kojih može da odbije da rešava određeni spor u skladu sa članom 7. stav 1. ovog pravilnika;
7) o uslovima koje potrošač i trgovac ispunjavaju pre otpočinjanja vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
8) o mogućnosti potrošača i trgovca da odustanu od vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
9) o troškovima, ako postoje, koje snose potrošač i trgovac, uključujući i sva pravila o dodeljivanju troškova na kraju vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
10) o prosečnom trajanju vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
11) o pravnim posledicama ishoda vansudskog rešavanja potrošačkog spora;
12) o izvršnosti odluke u vansudskom rešavanju potrošačkog spora.
Informacije iz stava 1. ovog člana se na zahtev potrošača i trgovca mogu dostaviti na trajnom nosaču zapisa, odnosno na drugi odgovarajući način.
Telo iz člana 3. stav 1. ovog pravilnika:
1) omogućava potrošaču i trgovcu da izraze svoj stav, dostave argumente i dokaze, izjave i mišljenja stručnjaka i omogućava im da daju komentare na njih, a sve u roku koji odredi to telo;
2) obaveštava potrošača i trgovca da u vansudskom rešavanju potrošačkog spora ne moraju da angažuju advokata ili pravnog savetnika, pri čemu se potrošač i trgovac ne lišavaju prava na nezavisno savetovanje ili prava da ih može zastupati treće lice;
3) obaveštava potrošača i trgovca da učešće u vansudskom rešavanju potrošačkog spora ne isključuje mogućnost traženja pravne zaštite u sudskom postupku;
4) obaveštava potrošača i trgovca da odluka odnosno sporazum postignut u vansudskom rešavanju potrošačkog spora može biti različit od ishoda koji bi odredio sud u istoj pravnoj stvari;
5) obaveštava potrošača i trgovca o pravnom dejstvu postignutog sporazuma, odnosno donete odluke;
6) potrošaču i trgovcu dostavlja odluku sa obrazloženjem o ishodu spora, u pisanom obliku, na papiru ili na drugom trajnom nosaču zapisa.
Ukoliko potrošački spor rešava telo iz člana 3. stav 1. tačka 1) potrošač i trgovac imaju pravo da se u roku koji odredi to telo izjasne da li prihvataju predloženi sporazum.
Vansudsko rešavanje potrošačkih sporova pokreće se dostavljanjem, telu iz člana 3. stav. 1. tač. 1) ili 2) ovog pravilnika, Obrasca za pokretanje vansudskog rešavanja potrošačkih sporova, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
ZAHTEV
ZA UPIS U LISTU TELA ZA VANSUDSKO REŠAVANJE POTROŠAČKIH SPOROVA
|
Lice koje poseduje dozvolu za posredovanje, u skladu sa zakonom koji uređuje posredovanje u rešavanju sporova |
|
Lično ime |
|
|
Prebivalište (mesto) |
|
|
Adresa |
|
|
Broj telefona |
|
|
Podaci o stručnoj spremi i zanimanje |
|
|
Broj dozvole za posrednika |
|
|
Adresa elektronske pošte |
|
|
Stalna arbitražna institucija, organizovana u skladu sa zakonom koji uređuje arbitražu |
|
Naziv tela |
|
|
Osnivač (matična organizacija) |
|
|
Sedište (mesto) |
|
|
Adresa |
|
|
Broj telefona |
|
|
Ovlašćeno lice |
|
|
Adresa elektronske pošte |
|
Prilog: |
|
c |
akt kojim se uređuje rad tela (poslovnik, statut ili sl.) |
c |
podaci o načinu plaćanja naknade za sprovođenje vansudskog rešavanja sporova (tarifa) i načinu finansiranja rada tela |
c |
podaci o fizičkim licima koja neposredno postupaju u rešavanju sporova (npr. lista arbitara), njihovoj struci, profesionalnom iskustvu, naknadi i od strane koga se angažuju (ko snosi troškove rada) |
c |
podaci o sporovima u kojima se postupa (vrste potrošačkih sporova, po predmetu ili kategoriji učesnika, ekonomskoj oblasti, prosečno trajanje i sl.) |
c |
posebni razlozi za odbijanje zahteva u smislu pravila postupka koji telo primenjuje |
c |
drugi relevantni podaci i isprave |
Mesto i datum: |
M.P. |
Potpis podnosioca |
|
|
|
______________________ |
|
______________________ |
ZAHTEV
ZA POKRETANJE VANSUDSKOG REŠAVANJA POTROŠAČKIH SPOROVA
Telo za vansudsko rešavanje potrošačkih sporova |
(Naziv/Lično ime) |
(Adresa/Adresa elektronske pošte) |
c Podaci o potrošaču
Lično ime potrošača |
|
Prebivalište (mesto) |
|
Adresa |
|
Broj telefona |
|
Podaci o punomoćniku* |
|
Adresa elektronske pošte* |
|
c Podaci o trgovcu
Naziv trgovca |
|
Sedište |
|
Broj telefona |
|
Podaci o punomoćniku* |
|
Adresa elektronske pošte* |
|
c Podaci o predmetu potrošačkog spora
Vrsta robe ili usluge |
|
Mesto prodaje / zaključenja ugovora / prodaja na daljinu |
|
Vrednost predmeta spora (cena) |
|
Datum prodaje / zaključenja ugovora |
|
Izjavljena reklamacija/drugi vid neposrednog obraćanja trgovcu radi rešavanja predmeta spora |
|
Postojanje drugog vansudskog rešenja spora / sudskog postupka |
|
*podaci nisu obavezni
Prilog: |
|
c |
opis zahteva |
c |
raspoloživi dokazi |
Mesto i datum: |
|
Potpis podnosioca |
|
|
|
______________________ |
|
______________________ |