ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA NEZAVISNE PROCENE VREDNOSTI IMOVINE I OBAVEZA BANKE RADI UTVRĐIVANJA ISPUNJENOSTI USLOVA ZA POKRETANJE POSTUPKA RESTRUKTURIRANJA

("Sl. glasnik RS", br. 30/2015 i 78/2015)

Uvodne odredbe

1. Ovom odlukom bliže se uređuju uslovi i način vršenja procene vrednosti imovine i obaveza banke, odnosno uslovi koje treba da ispune lica koja mogu vršiti ovu procenu, principi i pretpostavke na kojima se zasniva vršenje te procene, kao i uslovi i način vršenja preliminarne procene imovine i obaveza banke.

2. Nezavisna procena vrednosti imovine i obaveza banke (u daljem tekstu: nezavisna procena) se vrši radi pružanja podataka i informacija na osnovu kojih Narodna banka Srbije utvrđuje da li su ispunjeni uslovi za otpis i konverziju kapitala, odnosno za restrukturiranje banke, kao i da bi se obezbedilo da su svi gubici banke u potpunosti prikazani u njenim poslovnim knjigama i finansijskim izveštajima.

Nezavisna procena se vrši ako je Narodna banka Srbije ocenila:

- da je stanje banke takvo da ona ne može ili verovatno neće moći da nastavi da posluje;

- da nije verovatno da bi bilo koja druga mera banke ili lica iz privatnog sektora ili mera preduzeta u postupku kontrole mogla u razumnom roku otkloniti smetnje za nastavak poslovanja;

- da je, ako se nezavisna procena vrši radi utvrđivanja ispunjenosti uslova za pokretanje postupka restrukturiranja, verovatno da bi se sprovođenjem restrukturiranja mogao na odgovarajući način ostvariti jedan ili više ciljeva restrukturiranja, koji se ne bi mogao ostvariti u istoj meri sprovođenjem stečajnog ili likvidacionog postupka, naročito uzimajući u obzir mogućnosti restrukturiranja banke koje su procenjene pri izradi i ažuriranju planova restrukturiranja.

Ako su uslovi iz stava 2. ove tačke ispunjeni, nezavisna procena se vrši radi pružanja Narodnoj banci Srbije sledećih podataka i informacija:

- u kojoj meri je potrebno otpisati, odnosno konvertovati pojedine elemente kapitala radi pokrića gubitaka banke ili njene dokapitalizacije,

- koji instrument ili mera restrukturiranja su odgovarajući, odnosno u kojoj meri je potrebno poništiti akcije banke ili smanjiti njihovu nominalnu vrednost, otpisati ili konvertovati podobne obaveze banke, koje akcije, imovinu ili obaveze treba preneti, kao i koja bi se naknada za prodaju akcija, odnosno imovine i obaveza smatrala naknadom po tržišnim uslovima.

Uz nezavisnu procenu prilažu se ažurni finansijski izveštaji banke, sa analizom i procenom računovodstvene vrednosti imovine, kao i popisom neizmirenih bilansnih i vanbilansnih obaveza prikazanih u poslovnim knjigama i evidencijama banke s navođenjem isplatnih redova u koje bi se obaveze razvrstale u skladu sa zakonom kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje.

Nezavisna procena obuhvata i procenu ukupnog iznosa koji bi pripao svakom isplatnom redu poverilaca u slučaju sprovođenja stečajnog postupka.

Uslovi i način izbora lica koje vrši nezavisnu procenu vrednosti imovine i obaveza banke

3. Nezavisnu procenu može vršiti revizor s liste iz člana 52. stav 3. Zakona o bankama (u daljem tekstu: nezavisni procenitelj).

4. Procenitelj mora biti nezavisan od bilo kog organa javne vlasti ili institucije kojoj je povereno vršenje javnih ovlašćenja i ne sme primati instrukcije, odnosno uputstva od ovih organa i institucija za vršenje nezavisne procene, osim instrukcija Narodne banke Srbije koje su neophodne za vršenje te procene i ostvarivanje njenih ciljeva.

Procenitelj mora biti nezavisan od banke na koju se nezavisna procena odnosi ili bankarske grupe čiji je ta banka član i ne može biti lice povezano s bankom u smislu Zakona o bankama niti lice koje je vršilo reviziju finansijskih izveštaja banke ili člana bankarske grupe za poslovnu godinu koja prethodi godini vršenja nezavisne procene. Lice koje rukovodi nezavisnom procenom i koje potpisuje izveštaj o izvršenoj nezavisnoj proceni mora biti nezavisno od banke na koju se nezavisna procena odnosi ili bankarske grupe čiji je ta banka član u smislu člana 54. stav 2. Zakona o bankama.

Nezavisnim se ne smatra procenitelj koji ima ili može imati interes koji je zajednički sa interesom organa i institucija iz stava 1. ove tačke, odnosno banke iz stava 2. te tačke i s njom povezanih lica, ili mu je suprotstavljen, koji proizlazi iz ugovornog ili drugog poslovnog odnosa koje je procenitelj imao sa tim licima u poslednje tri godine, odnosno interes koji proizlazi iz neposredne povezanosti procenitelja s predmetom nezavisne procene, a koji bi mogao negativno uticati na nepristrasno i objektivno vršenje nezavisne procene.

Narodna banka Srbije bira nezavisnog procenitelja ako proceni da je ispunio uslove nezavisnosti u skladu sa ovom odlukom, na osnovu podataka kojima raspolaže, kao i podataka koje joj dostavi procenitelj, na njen zahtev.

Narodna banka Srbije može utvrditi dodatne kriterijume u pojedinačnom slučaju koje procenitelj mora da ispuni da bi mogao biti izabran za vršenje nezavisne procene, uključujući trošak njegovog angažovanja, kao i njegove operativne, tehničke i kadrovske kapacitete.

Narodna banka Srbije zaključuje ugovor o vršenju nezavisne procene sa proceniteljem iz ove tačke koji sadrži predmet nezavisne procene, rok za dostavljanje izveštaja o izvršenoj nezavisnoj proceni, klauzulu o poverljivosti podataka koji su povezani s predmetom nezavisne procene, visinu naknade za vršenje te procene i druge elemente.

Nezavisna procena radi pružanja podataka i informacija o ispunjenosti uslova za otpis i konverziju kapitala, odnosno za restrukturiranje banke

5. Nezavisni procenitelj dužan je da za potrebe pružanja informacija i podataka iz tačke 2. ove odluke primeni jednu ili više odgovarajućih metodologija koje se zasnivaju na opreznim i realističnim pretpostavkama.

Metodologija iz stava 1. ove tačke mora biti u skladu sa računovodstvenim propisima i propisima kojima se uređuje poslovanje banaka.

6. Nezavisni procenitelj dužan je da prilikom nezavisne procene uzme u obzir sve okolnosti koje mogu uticati na očekivane novčane tokove u vezi sa imovinom i obavezama banke i diskontne stope koje se primenjuju na tu imovinu i obaveze, u cilju poštenog i realističnog iskazivanja finansijskog stanja banke.

Pod okolnostima koje mogu uticati na očekivane novčane tokove u vezi sa imovinom i obavezama banke naročito se smatraju:

1) makroekonomski uslovi i situacija na tržištu koja može uticati na poslovanje banke;

2) poslovni model i strategija banke;

3) standardi ulaganja banke, uključujući standarde odobravanja plasmana;

4) okolnosti koje utiču na iznos aktive banke ponderisane rizikom;

5) okolnosti u vezi sa likvidnošću i sredstvima finansiranja banke;

6) sposobnost banke da u određenom periodu zadrži određenu aktivu i da iz nje obezbedi predvidive novčane tokove.

7. Nezavisni procenitelj dužan je da istakne i obrazloži osnovne pretpostavke koje koristi prilikom procene, kao i da posebno istakne i obrazloži razlike između tih pretpostavki i pretpostavki koje su koristili organi upravljanja banke prilikom sastavljanja finansijskih izveštaja i izveštaja o kapitalu i kapitalnim zahtevima banke, te da ove razlike potkrepi odgovarajućim činjenicama.

Za potrebe pružanja informacija i podataka iz tačke 2. ove odluke, nezavisni procenitelj dužan je da prikaže uticaj izmenjenih pretpostavki na finansijske izveštaje, odnosno finansijski položaj banke, kao i na kapital i kapitalne zahteve banke.

8. Nezavisni procenitelj dužan je da obezbedi najbolju moguću procenu računovodstvene vrednosti imovine i obaveza banke u skladu sa svojim sposobnostima i činjenicama kojima raspolaže, kao i da dodatno odredi raspone ove vrednosti za oblike imovine i obaveza za koje je to moguće.

Prilikom vršenja nezavisne procene, nezavisni procenitelj je dužan da naročitu pažnju posveti oblastima u kojima postoji znatna neizvesnost u vezi sa vrednošću imovine i obaveza, pod kojima se naročito smatraju krediti i portfoliji kredita, sredstva stečena naplatom potraživanja, finansijski instrumenti po fer vrednosti, gudvil i druga nematerijalna ulaganja, kao i potencijalni troškovi u vezi sa sporovima i merama koje prema banci preduzima Narodna banka Srbije, odnosno prema članu bankarske grupe nadležno regulatorno telo.

9. Nezavisna procena zasniva se na svim podacima i informacijama koji su dostupni na datum za koji se sačinjava procena (u daljem tekstu: datum procene), a koji naročito podrazumevaju:

1) podatke i informacije iz finansijskih i regulatornih izveštaja banke za period koji je najbliži datumu procene;

2) podatke i informacije iz poslovnih knjiga banke;

3) podatke i informacije koje je Narodna banka Srbije pribavila u toku vršenja kontrole boniteta i zakonitosti poslovanja banke, kao i podatke i informacije pribavljene u skladu sa članom 113. stav 3. Zakona;

4) podatke i informacije koji su dostupni na tržištu,

5) podatke i informacije o kvalitetu imovine banaka, kao i procene imovine i obaveza banaka uporedive veličine i sa uporedivom strukturom imovine i obaveza - ako se mogu prilagoditi specifičnostima konkretnog slučaja;

6) istorijske podatke i informacije, ako su iz njih isključene okolnosti koje nisu od značaja za konkretan slučaj, a u obzir uzete okolnosti koji su od značaja za taj slučaj;

7) analize trendova koje su prilagođene specifičnostima konkretnog slučaja.

Nezavisna procena radi pružanja podataka i informacija o merama koje treba preduzeti u vezi sa otpisom i konverzijom elemenata kapitala, odnosno restrukturiranjem banke

10. Nakon otpočinjanja vršenja nezavisne procene banke, Narodna banka Srbije će, kada oceni da je to potrebno radi sprovođenja sveobuhvatne nezavisne procene, obavestiti nezavisnog procenitenja o instrumentima restrukturiranja i merama previđenim planom restrukturiranja ove banke, odnosno o drugim planiranim instrumentima i merama restrukturiranja.

Nezavisni procenitelj dužan je da izvrši procenu uticaja preduzimanja različitih instrumenata i mera restrukturiranja na novčane tokove banke, odnosno na finansijski položaj banke, kao i na kapital i kapitalne zahteve.

Prilikom vršenja procene iz stava 2. ove tačke, nezavisni procenitelj dužan je da iskaže sve gubitke na imovini banke koji su utvrđeni prilikom procene novčanih tokova koji se razumno mogu očekivati u vezi sa imovinom i obavezama banke nakon preduzimanja instrumenata i mera restrukturiranja.

Pri vršenju procene iz stava 2. ove tačke, nezavisni procenitelj uzima u obzir i moguće potraživanje Narodne banke Srbije po osnovu nadoknade troškova u vezi sa sprovođenjem postupka restrukturiranja, kao i troškove kamata i nadoknada za eventualno korišćenje zajmova ili garancija koji su obezbeđeni banci iz sredstava za finansiranje restrukturiranja.

11. Nezavisni procenitelj dužan je da proceni novčane tokove u vezi sa imovinom i obavezama banke koji se razumno mogu očekivati nakon preduzimanja instrumenata i mera restrukturiranja, kao i da te novčane tokove diskontuje uzimajući u obzir vreme u kojem očekivani novčani tokovi treba da se realizuju, troškove finansiranja imovine ili obaveza, finansijski položaj banke nakon restrukturiranja, kao i uslove na tržištu.

Novčani tokovi iz stava 1. ove tačke mogu se procenjivati zbirno za oblike imovine, odnosno obaveza koji imaju zajedničke karakteristike.

Ako je planiranim instrumentima i merama restrukturiranja predviđeno da banka zadrži određenu imovinu i obaveze, nezavisni procenitelj dužan je da svoju procenu vrednosti te imovine, odnosno obaveza zasnuje na sadašnjoj vrednosti novčanih tokova sa odgovarajućim diskontom, koja se može očekivati pod poštenim, opreznim i realističnim pretpostavkama uzimajući u obzir sve efekte koje pokretanje postupka restrukturiranja može imati na prethodno korišćene pretpostavke prilikom procene očekivanih novčanih tokova.

Ako je planiranim instrumentima i merama restrukturiranja predviđeno da se izvrši prenos određene imovine i obaveza, nezavisni procenitelj dužan je da svoju procenu vrednosti te imovine, odnosno obaveza zasnuje na očekivanim novčanim tokovima za njihovu prodaju ili prenos u okviru odgovarajućeg perioda.

Uslovi i način vršenja preliminarne procene

12. Na vršenje preliminarne procene iz člana 128z st. 9. i 10. Zakona primenjuju se odredbe tač. 3. do 11. ove odluke, u meri u kojoj je to moguće, imajući u vidu hitnost postupanja i druge okolnosti koje opravdavaju vršenje ove procene.

Nezavisni procenitelj dužan je da u preliminarnu procenu imovine i obaveza banke uključi i rezervu za dodatne gubitke kada se na osnovu poznatih činjenica i okolnosti ti gubici mogu očekivati.

Pri utvrđivanju mogućnosti postojanja dodatnih gubitaka, nezavisni procenitelj dužan je da pribavi od Narodne banke Srbije informacije o tome da li je ta mogućnost očekivana, imajući u vidu najznačajnije rizike kojima je banka izložena, kao i utvrđene nedostatke u njenim računovodstvenim politikama i procedurama.

Iznos rezerve iz stava 2. ove tačke utvrđuje se na osnovu priznatih standarda za utvrđivanje vrednosti imovine, pri čemu se podaci o gubicima utvrđeni za jedan oblik imovine mogu primeniti i za druge oblike imovine, uz eventualne korekcije.

Odredbe st. od 2. do 4. ove tačke shodno se primenjuju na slučaj kada Narodna banka Srbije vrši preliminarnu procenu.

Završne odredbe

13. Odredbe ove odluke shodno se primenjuju na nezavisnu procenu člana bankarske grupe.

14. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. aprila 2015. godine.

 

Samostalna odredba Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja nezavisne procene vrednosti imovine i obaveza banke radi utvrđivanja ispunjenosti uslova za pokretanje postupka restrukturiranja

("Sl. glasnik RS", br. 78/2015)

6. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".