PRAVILNIK

O RADU, FINANSIRANJU I USLOVIMA ZA OSTVARIVANJE PRAVA NA SMEŠTAJ U PRIHVATILIŠTE ZA ŽENE I DECU, ŽRTVE NASILJA U PORODICI I ŽRTVE TRGOVINE LJUDIMA - SIGURNA KUĆA NA TERITORIJI GRADA VRANJA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 16/2015)

Član 1

Ovim Pravilnikom definišu se principi osnove za rad specijalizovanog servisa pružanja usluga - Sigurna kuća za žene i decu žrtve nasilja u porodici i žrtve trgovine ljudima.

Osnovni principi rada su:

- Rad sa rodnim razumevanjem nasilja nad ženama (prepoznavanje rodne politike i posledica nasilja nad ženama u okviru ravnopravnosti i ljudskih prava);

- Bezbednost, sigurnost i ljudsko dostojanstvo (Sigurna kuća, kao prioritet, ima sigurnost, bezbednost i dostojanstvo korisnica usluga i osoblja);

- Specijalizovani servis (znanje, veštine osoblja, oblik usluge su prilagođeni specifičnim potrebama korisnica usluga);

- Različitost i ravnopravnost u pristupu (poštuju se razlike između korisnica i primenjuje se antidiskriminatorna praksa, usluga boravka i smeštaja u Sigurnoj kući je besplatna);

- Zastupanje i podrška (individualno i sistemsko zastupanja potreba korisnica usluge);

- Osnaživanje (Sigurna kuća obezbeđuje uslove koji podržavaju korisnice, u kojima se upoznaju sa svojim pravima i mogućnostima i prema njima se odnosi sa poštovanjem, dostojanstvom i senzitivnošću);

- Participacija i konsultacije (Sigurna kuća promoviše uključenje korisnica u razvoj i evaluaciju usluga);

- Poverljivost (Sigurna kuća poštuje prava korisnica usluge na poverljivost i sve korisnice su informisane o situacijama u kojima poverljivost može biti ograničena);

- Koordinisani odgovor na potrebe (razvoj i primena međuinstitucionalne saradnje i specijalizovanih NVO);

- Počinioci su odgovorni (osnova rad je verovanje žrtvi i poštovanje prema žrtvi, primena stava da počinioci treba da budu odgovorni za svoja dela);

- Upravljanje i odgovornost (Sigurna kuća omogućava korisnicama da prime kvalitetne usluge od stručnog osoblja);

- Podsticanje tolerancije (interno i u zajednici podržava se nenasilni model i koristi rodna analiza društvenog problema nasilja nad ženama;

Član 2

Ovim Pravilnikom se utvrđuje način rada, finansiranje i uslovi za smeštaj u Prihvatilište za žene i decu žrtve nasilja u porodici i žrtve trgovinom ljudima - Sigurna kuća na teritoriji grada Vranja.

"Nasilje u porodici označava svako delo fizičkog, seksualnog, psihičkog odnosno ekonomskog nasilja do kojeg dođe u porodici ili domaćinstvu, odnosno između bivših odnosno i sadašnjih supružnika, odnosno partnera, nezavisno od toga da li je učinilac deli ili je delio domaćinstvo sa žrtvom."

*(Savet Evrope: Konvencija o sprečavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u porodici, Istanbul, 11.05.2011.).

Član 3

Sklonište za žene i decu žrtve nasilja u porodici i žrtve trgovinom ljudima - Sigurna kuća (u daljem tekstu: Sigurna kuća) jeste stambeni objekat kojim upravlja Centar za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite u Vranju (u daljem tekstu: Centar) a namenjen je za pružanje kratkoročnih usluga ženama i deci žrtvama nasilja u porodici i žrtvama trgovine ljudima (u daljem tekstu: Korisnica).

Aktivnosti sigurne kuće usmerene su na zadovoljavanje osnovnih potreba klijenata, a obuhvataju:

obezbeđivanje smeštaja, ishrane i higijene,

pružanje savetodavne i psihološke podrške, medicinske, pravne i socijalne pomoći, kao i podrške pri kontaktu sa nadležnim institucijama.

Usluge navedene u stavu 2. alineja 1. ovog člana dostupne su klijentima sigurne kuće 24 sata dnevno svakog dana u godini.

Usluge navedene u stavu 2. alineja 2. ovoga člana dostupne su u skladu sa Individualnim planom zaštite korisnice.

Član 4

Pravo na smeštaj ostvaruju korisnice kojima je iz bezbednosnih razloga neophodan privremen i siguran smeštaj za vreme dok ovi razlozi traju, a maksimum 6 meseci.

Pravo iz stava 1. ovog člana priznaje se licima sa prebivalištem na teritoriji grada Vranja, koja zatraže pomoć ili je po proceni nadležnih organa za postupanje u slučajevima nasilja u porodici odnosno trgovini ljudima smeštaj u sigurnu kuću najcelishodniji oblik zaštite.

Član 5

Sredstva za finansiranje rada sigurne kuće obezbeđuju se iz budžeta grada Vranja, kao osnovnog načina finansiranja, iz budžeta opština Pčinjskog upravnog okruga, kao i iz drugih izvora (pružanje usluga klijentima iz drugih opština i gradova, donacija, poklona...)

Broj i strukturu zaposlenih na pružanju usluga sigurne kuće utvrđuje direktor Centra za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite u Vranju Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji.

Član 6

Cenu rada sigurne kuće čine:

• plate, dodaci i naknade za zaposlene sa punim radnim vremenom na poslovima i radnim zadacima u sigurnoj kući i to:

1. pet stručnih radnika i dva saradnika za kapacitet do 10 korisnika;

• troškovi energetskih i komunalnih usluga, komunikacije, platnog prometa;

• troškovi ishrane korisnika po utvrđenom jelovniku, a na osnovu evidencije o prisutnosti klijenata;

• troškovi administrativnog materijala, sredstava za održavanje čistoće i higijene, troškovi tekućeg održavanja objekta i opreme;

• sredstva za zakonom utvrđene obaveze.

Troškovi smeštaja

Član 7

Usluge Sigurne kuće su besplatne za sve korisnice i decu koji su smešteni u istoj. Za korisnice sa prebivalištem na teritoriji grada Vranja troškove smeštaja snosi grad Vranje.

Član 8

Uslovi smeštaja klijenata sa prebivalištem van teritorije grada Vranja urediće se ugovorom koji će sa zainteresovanim opštinama odnosno uputnim centrima za socijalni rad sačiniti Grad Vranje i Centar za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite grada Vranja.

Član 9

Cena smeštaja usklađivaće se sa iznosom naknade za smeštaj odraslih odnosno dece u ustanovama socijalne zaštite koji propisuje nadležno ministarstvo.

Sigurna kuća

1. Standardi rada Sigurne kuće

Član 10

1.1. Sva lica uključena u pružanje usluga korisnicama sigurne kuće moraju pohađati akreditovanu obuku:

• tematske različite instruktaže i specijalizovane obuke za sve zaposlene;

• tematski programi podrške za žene smeštene u Sigurnu kuću;

• tematski programi podrške za decu smeštenu u Sigurnu kuću.

Akreditovana obuka se sprovodi u saradnji sa udruženjima građana koja su specijalizovana za oblast suzbijanja i borbu protiv nasilja nad ženama i nasilja u porodici i borbu protiv trgovine ljudima.

1.2. Mora postojati adekvatan proces skrininga klijenata prilikom prijema. Efikasnost procesa upućivanja i prijema klijenata treba da bude na prvom mestu, kao i obaveštavanje javnosti o mogućnostima smeštaja u sigurnu kuću, te dostupnost njenih usluga 24 sata svakoga dana.

1.3. Obaveznu dokumentaciju za prijem, standardizovanu evidenciju i dokumentaciju o klijentima propisaće direktor Centra za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite u Vranju.

1.4. Podaci o Sigurnoj kući, postupku prijema i kontakt osobi treba da budu dostavljeni organima i organizacijama koje deluju na teritoriji grada Vranja i opštinama Pčinjskog okruga.

1.5. Lokaciju Sigurne kuće, gde žene i njihova deca borave, ne treba otkrivati.

2. Odgovorno upravljanje

Član 11

2.1. Direktor Centra je odgovoran za efikasnost pružanja usluga klijentima i realizaciju programa rada sigurne kuće.

2.2. Kontinuirano praćenje i evaluacija (interni proces)

2.3. Plan razvoja kadrova i usluga, uključujući usluge i podršku za osamostaljenje klijenata po napuštanju sigurne kuće.

2.4. Zdrav finansijski sistem upravljanja.

2.5. Administrativna podrška.

2.6. Uredna dokumentacija o objektu namenjenom za Sigurnu kuću.

3. Program rada Sigurne kuće

Član 12

3.1. Izradu Plana zaštite na osnovu individualnog plana zaštite i kriterijumi za utvrđivanje vremenskog okvira boravka u sigurnoj kući.

3.2. Prijem, savetovanje, podrška, te informacije o dostupnim uslugama i edukacijama koje će biti ponuđene klijentkinjama uključujući i pravne usluge.

3.3. Uspostavljen program za predškolsku i školsku decu sa modulom za premošćavanje školskog programa za onu decu koja se ne mogu vratiti u školu koju su pohađala.

3.4. Učešće klijentkinja u svakodnevnim kućnim poslovima reguliše se kućnim redom.

Program rada Sigurne kuće sastavni je deo programa rada Centra za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite u Vranju.

4. Sigurnost / bezbednost

Član 13

Sigurna kuća mora da ima sledeće:

4.1. Telefon (fiksni i mobilni)

4.2. Internet priključak, tv prijem

4.3. Uspostavljene komunikacijske kanale sa PU Vranje, Domom zdravlja Vranje - Službom Hitne pomoći, SOS telefonom Vranje.

4.4. Video nadzor i 24 časovno dežurstvo.

Član 14

Za pitanja koja nisu regulisana ovim Pravilnikom, shodno će se primenjivati odredbe Zakona o socijalnoj zaštiti i drugi pozitivni propisi koji regulišu ovu oblast.

Član 15

Ovaj Pravilnik stupa na snagu danom donošenja i objavljuje se u "Službenom glasniku grada Vranja".