PRAVILNIKO ODRŽAVANJU SIGNALNO-SIGURNOSNIH UREĐAJA("Sl. glasnik RS", br. 80/2015) |
Ovim pravilnikom propisuju se način i rokovi održavanja signalno-sigurnosnih uređaja.
Signalno-sigurnosni uređaji i njihovi delovi u smislu ovog pravilnika su:
1) skretnička (iskliznička) postavna sprava;
2) svetlosni signali;
3) šinska strujna kola;
4) detektor točka;
5) pružni deo autostop uređaja;
6) brojači osovina;
7) stanični relejni signalno-sigurnosni uređaji;
8) uređaji automatskog pružnog bloka;
9) uređaji za osiguranje putnih prelaza;
10) elektronske postavnice;
11) uređaji telekomande saobraćaja (u daljem tekstu: TK-uređaji);
12) signalni kablovi i kablovski pribor;
13) mehanički signalno-sigurnosni uređaji;
14) uređaji na spuštalici ranžirne stanice;
15) ostali signalno-sigurnosni uređaji (uređaji za grejanje skretnica, grejači skretnica, uređaji za nadzor itd.).
Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) ispravno stanje uređaja je stanje u kome na uređaju nema detektovanih smetnji ni kvarova;
2) smetnja je tehnička neispravnost uređaja koja ne ugrožava bezbednost saobraćaja;
3) kvar je tehnička neispravnost uređaja koja ugrožava bezbednost saobraćaja;
4) stanje uređaja opasno po bezbednost saobraćaja podrazumeva:
(1) nepravilno kontrolisanje položaja stanja skretnica, putnih prelaza, itd.;
(2) obrazovanje nepravilnog puta vožnje pri pravilnim rukovanjem postavnicom;
(3) nepravilno pokazivanje signalnog znaka;
(4) nepravilno razrešenje puta vožnje u celosti ili delimično.
II OPŠTE ODREDBE O ODRŽAVANJU SIGNALNO-SIGURNOSNIH UREĐAJA
Cilj i vrste održavanja, evidencije o održavanju
Cilj održavanja signalno-sigurnosnih uređaja je obezbeđivanje njihovog sigurnog, pouzdanog i pravilnog funkcionisanja.
Održavanje može biti redovno i vanredno.
Redovno održavanje je skup aktivnosti koje se planiraju i ponavljaju u određenom vremenskom periodu.
Redovno održavanje obuhvata:
1) praćenje stanja signalno-sigurnosnih uređaja;
2) redovne preglede;
3) periodično ispitivanje i merenje parametara signalno-sigurnosnog uređaja.
Praćenje stanja signalno-sigurnosnih uređaja je neprekidan proces koji vrše železnički radnici koji rukuju signalno-sigurnosnim uređajima, u cilju utvrđivanja njihove upotrebljivosti i ispravnosti.
Svi signalno-sigurnosni uređaji se najmanje jednom u 60 dana vizuelno pregledaju i na njima otklanjaju svi primećeni nedostaci.
Periodično ispitivanje i merenje
Svi signalno-sigurnosni uređaji se funkcionalno ispituju najmanje jednom u dve godine, ukoliko ovim pravilnikom ili uputstvom proizvođača nije propisan kraći rok. Tom prilikom vrši se merenje parametara uređaja i, po potrebi, njihovo podešavanje u dozvoljenim granicama.
Vanredno održavanje signalno-sigurnosnih uređaja je održavanje koje se vrši u cilju otklanjanja smetnji i kvarova nastalih na uređaju.
Vanredno održavanje ima prioritet u odnosu na redovno održavanje uređaja.
Radnici koji rade na održavanju, pristupaju otklanjanju smetnje ili kvara na signalno-sigurnosnom uređaju u roku od dva sata od prijema obaveštenja o smetnji ili kvaru.
Izuzetno od odredbe stava 3. ovog člana, u slučaju teško pristupačnih mesta, loših vremenskih uslova i slično, vreme pristupanja otklanjanju smetnje može iznositi do četiri sata od prijema obaveštenja o smetnji ili kvaru.
Mere bezbednosti pri održavanju
Pre početka radova na održavanju signalno-sigurnosnih uređaja, radnik održavanja se javlja nadležnom otpravniku vozova, odnosno dispečeru telekomande na telekomandovanoj pruzi i obaveštava ga o vrsti radova koje će izvoditi i potrebnim isključenjima uređaja.
Ukoliko se za izvršenje radova iz stava 1. ovog člana zahteva isključenje signalno-sigurnosnih uređaja, zatvor koloseka ili pruge ili isključenje napona električne vuče, koje će trajati duže od osam sati, traži se pismeno odobrenje od nadležne službe upravljača železničke infrastrukture.
U slučaju kada na signalno-sigurnosnom uređaju nastane stanje opasno po bezbednost saobraćaja, uređaj se hitno isključuje iz pogona i o tome izveštava nadležni otpravnik vozova, odnosno dispečer telekomande na telekomandovanoj pruzi.
Posle otklanjanja nedostataka i dovođenja signalno-sigurnosnog uređaja u ispravno stanje, kao i posle funkcionalnog ispitivanja signalno-sigurnosnog uređaja, radnik na održavanju o tome obaveštava nadležnog otpravnika vozova, odnosno dispečera telekomande na telekomandovanoj pruzi.
Radnik na održavanju u svom radu ne može ništa da radi na signalno-sigurnosnim uređajima koji su obuhvaćeni obezbeđenim putem vožnje, manevarskom ili ranžirnom vožnjom, kao i na drugim delovima signalno-sigurnosnih uređaja koji učestvuju u realizaciji date vožnje dok traje obezbeđenje puta vožnje.
U slučaju iz stava 5. ovog člana, radnik na održavanju može neposredno da prati rad spoljnih i unutrašnjih signalno-sigurnosnih uređaja i njihovih delova za vreme dok je obezbeđen put vožnje.
Na pruzi sa električnom vučom radnik na održavanju tokom svog rada preduzima sve neophodne mere zaštite od negativnog i po život opasnog uticaja struje vuče.
Prilikom zamene skretnica i ostalih kolosečnih delova, radnik na održavanju isključuje iz pogona signalno-sigurnosne uređaje ili pojedine njihove delove čiji bi rad mogao ugroziti bezbednost saobraćaja ili ljudi kao i izazivanje materijalne štete.
Signalno-sigurnosni uređaji ili pojedini njihovi delovi ponovo će se uključiti u rad posle završetka radova iz stava 8. ovog člana, posle pismenog izveštaja da su predviđeni radovi na železničkoj infrastrukturi završeni i posle funkcionalnog i sigurnosnog pregleda i ispitivanja rada signalno-sigurnosnog uređaja.
III ODRŽAVANJE POJEDINIH SIGNALNO-SIGURNOSNIH UREĐAJA
1. Redovno održavanje skretničkih postavnih sprava
Redovni pregled
Pri redovnom pregledu skretničke postavne sprave proverava se:
1) da li je skretnička postavna sprava dobro vezana za skretnicu;
2) da li lako funkcioniše pri prebacivanju i utvrđivanju skretnice u njenom krajnjem položaju;
3) da li je čista, suva i ispravno podmazana.
Periodična ispitivanja i merenja
Najmanje jednom godišnje vrši se periodično ispitivanje i merenje svih skretničkih postavnih sprava i tom prilikom se vrši kontrola sila postavljanja i sila frikcije, a po potrebi i merenje veličine struja i napona na elektromotorima.
Skretnička postavna sprava pravilno funkcioniše ako se pri periodičnom ispitivanju i merenju utvrdi:
1) da se pri prekretanju skretnice osigurane skretničkom postavnom spravom hod skretnice ne završava i u postavnici ne dobija kontrola da je skretnica ispravno postavljena ako se između jezička skretnice i naležne šine, na mestu gde se postavna sprava vezuje za jezičak, postavi metalna ploča debljine preko 4 mm. Ovaj uslov uvek mora biti zadovoljen za oba krajnja položaja ovako osigurane skretnice;
2) da se kod skretničkih sprava na spuštalici ranžirne stanice hod skretnice ne završava i ne dobija se kontrola da je skretnica ispravno postavljena ukoliko se između jezička skretnice i naležne šine, na mestu gde se vezuje postavna sprava za jezičak, prilikom prekretanja skretnice stavi metalna pločica veće debljine od one koju propisuje proizvođač elektropostavnih sprava;
3) da se prilikom prekretanja skretnice na spuštalici ranžirne stanice ne dobije kontrola da je skretnica ispravno postavljena, skretnička elektropostavna sprava će kod automatskog režima postavljanja skretnica automatski vratiti skretnicu u prvobitni položaj;
4) da hod skretnice odgovara hodu skretničke postavne sprave;
5) da pokazivači na postavnici odgovaraju položaju skretnice i skretničke postavne sprave na terenu;
6) da je kretanje skretničke postavne sprave ravnomerno, bez trzanja i bez međusobnog zadiranja njenih pokretnih delova;
7) da kontakti skretničke postavne sprave za kontrolu krajnjih položaja skretnice sigurno funkcionišu;
8) da vreme potrebno za prebacivanje skretnica ugrađenih na spuštalici ranžirne stanice iznosi najviše 0,8 sekundi;
9) da vreme potrebno za prebacivanje duplih ukrsnih skretnica (engleske skretnice) iznosi najviše šest sekundi;
10) da vreme potrebno za prebacivanje sporohodnih skretnica nije veće od šest sekundi;
11) da vreme potrebno za prebacivanje ostalih skretnica nije veće od četiri sekunde;
12) da je otpor izolacije izolovanih sastava postavnih i kontrolnih poluga na skretničkoj postavnoj spravi u uslovima najveće vlažnosti veći od 50 Ω;
13) da se postavna sprava ne stavlja u pokret kada je na postavnici data komanda za normalno prekretanje odnosne skretnice ako je zauzet izolovani odsek skretnice koja je opremljena skretničkom postavnom spravom sa električnim pogonom, sem kod njenog prinudnog prekretanja;
14) da se prebacivanje skretnice ne prekida ako je skretnička postavna sprava posle date komande počela pokretanje radi prebacivanja skretnice, a posle toga izolovani odsek ove skretnice bude zauzet.
Ispitivanja i merenja skretničke postavne sprave izazvana drugim radovima na infrastrukturi
Skretnička postavna sprava se posebno ispituje i premerava posle svih većih radova na skretnici (zamena metalnih delova skretnice, zamena skretničkog polužja, zamena skretničkih pragova, podbijanje koloseka u zoni skretnice i dr.).
2. Redovno održavanje svetlosnih signala
Svetlosni signali
Pod svetlosnim signalima u smislu ovog pravilnika podrazumevaju se glavni svetlosni signali (stanični i prostorni), predsignali, ponavljači predsignalisanja, pokazivači i predpokazivači za pravac i brzinu, granični kolosečni i manevarski signali, kontrolni i pomoćni kontrolni signali.
Periodično ispitivanje i merenje
Funkcionisanje i vidljivost svetlosnih signala proverava se najmanje jednom godišnje, kako u dnevnim, tako i u noćnim uslovima.
Svetlosni signali pravilno funkcionišu ako se pri periodičnom ispitivanju i merenju utvrdi:
1) da svetlosni signali stalno pokazuju signalne znake koji odgovaraju datim komandama, a kontrola pokazivanja signala na postavnici mora odgovarati stanju na signalu;
2) da jačina struje u signalnom strujnom kolu nije veća od nazivne ni onda kada je redovni, odnosno pomoćni izvor struje pri najvećem naponu;
3) da je ventilacija i hlađenje kućišta svetiljke ispravno;
4) da je unutrašnjost signalne svetiljke suva.
Neprekidno se održava vidljivost svetlosnih signala sa propisane daljine.
Pravilno funkcionisanje glavnih svetlosnih signala
Glavni svetlosni signali su ispravni:
1) ako glavni signal dozvoljava dalju vožnju, pa se iz svog ležišta izvadi neka sijalica ostvarenog signalnog znaka, automatski se mora uključiti sijalica za stroži signalni pojam u bezbedonosnom smislu (zeleno-žuto, žuto-crveno). Ova promena signalnih znakova na signalu mora se pokazati i alarmom objaviti na postavnici;
2) ako glavni signal pokazuje signalni znak "Stoj", a strujno kolo sijalice za crvenu svetlost se prekine, na signalu se mora automatski uključiti pomoćna crvena svetiljka, odnosno pomoćno vlakno sijalice za crvenu svetlost. Ova promena izvora za crvenu svetlost na signalu mora se pokazati i alarmom objaviti na postavnici;
3) ako glavni signal koji ima sijalicu za crvenu svetlost sa dva vlakna pokazuje signalni znak "Stoj", pa dođe do prekida strujnog kola pomoćnog vlakna sijalice za crvenu svetlost, takva smetnja se mora pokazati i alarmom objaviti na postavnici.
Pravilno funkcionisanje predsignala i ponavljača predsignalisanja
Svetlosni predsignali su ispravni ako:
1) predsignal pokazuje signalni znak "Očekuj Slobodno" ili signalni znak "Očekuj ograničenje brzine", pa se izvadi iz ležišta sijalica svetiljke za zelenu svetlost, automatski se mora uključiti sijalica svetiljke za žutu svetlost, što se mora pokazati na postavnici;
2) predsignal pokazuje signalni znak "Očekuj Stoj", tj. ako je uključena sijalica svetiljke za žutu svetlost, pa se ona izvadi iz ležišta, predsignal mora ostati neosvetljen i to se mora alarmirati i prikazati na postavnici;
3) ponavljač predsignalisanja pokazuje signalni znak "Glavni signal pokazuje Slobodno" ili signalni znak "Glavni signal pokazuje ograničenje brzine", pa se izvadi sijalica svetiljke za zelenu svetlost, automatski se mora uključiti sijalica svetiljke za žutu svetlost, što se mora prikazati na postavnici;
4) ponavljač predsignalisanja pokazuje signalni znak "Glavni signal pokazuje Slobodno" ili signalni znak "Glavni signal pokazuje ograničenje brzine" ili signalni znak "Glavni signal pokazuje Stoj", pa se izvadi sijalica svetiljke za belu svetlost, automatski se moraju ugasiti sijalice ostalih svetiljki, tako da ponavljač predsignalisanja ostaje neosvetljen;
5) ponavljač predsignalisanja koji pokazuje signalni znak "Glavni signal pokazuje Stoj", pa se izvadi sijalica svetiljke za žutu svetlost, to se mora pokazati na postavnici.
Pravilno funkcionisanje pokazivača i pretpokazivača
Pokazivači i pretpokazivači su ispravni ako se:
1) vađenjem jedne sijalice iz jednog strujnog kola pokazivača još uvek raspoznaje prvobitna slika pokazivača;
2) vađenjem po jedne sijalice iz svakog strujnog kola pokazivača, za vreme dok je on aktiviran, znak pokazivača ugasi.
3. Redovno održavanje šinskih strujnih kola
Redovno održavanje šinskih strujnih kola obuhvata održavanje svih njegovih sastavnih delova (priključnih užadi, prespoja, preveza, uzemljenja, napojnog i relejnog dela), kao i održavanje parametara šinskog strujnog kola u dozvoljenim granicama.
Priključni spojevi moraju uvek biti čvrsto vezani za šine i da prelazni otpor spojeva bude što manji.
Periodična ispitivanja i merenja šinskih strujnih kola
Provera električnih parametara šinskih strujnih kola i njihovo podešavanje, kao i električnih parametara pripadajućih izolovanih sastava, vrši se najmanje jednom u šest meseci.
Prilikom provera iz stava 1. ovog člana potrebno je ispitati da li dolazi do sigurnog zauzeća šinskog strujnog kola kada se kratko spoji neki od njegovih pripadajućih izolovanih sastava.
Otpor izolacije izolovanog sastava, u uslovima najveće vlažnosti, ne može biti manji od 50 Ω.
4. Redovno održavanje detektora točka
Prilikom redovnog održavanja proverava se da li su svi delovi detektora točka čvrsto vezani za šinu i neoštećeni.
Rastojanje između šine i detektora točka koje je odredio proizvođač mora uvek da bude u dozvoljenim granicama.
Periodična ispitivanja i merenja
Najmanje jednom u 90 dana vrše se sva podešavanja i merenja na detektoru točka prema uputstvu proizvođača i proverava da li detektor sigurno i pouzdano registruje svaku osovinu pri prelazu šinskog vozila preko njega.
5. Redovno održavanje pružnog dela auto-stop uređaja
Redovno održavanje pružnog dela auto-stop uređaja obuhvata sledeće aktivnosti:
1) Svaka dva meseca na pružnom delu auto-stop uređaja se proverava:
(1) da uređaj nije mehanički oštećen;
(2) da se uređaj nalazi na propisanom rastojanju u odnosu na bližu šinu;
(3) da se uređaj nalazi na propisanoj visini u odnosu na bližu šinu;
(4) da ne postoje oštećenja na pričvrsnom priboru;
(5) da ne postoje oštećenja na kablu, zaštitnom crevu, kablovskim uvodnicama,
2) Svakih šest meseci se kontroliše da li su u dozvoljenim granicama promene nazivne veličine struja za pojedine signalne znakove, pri delovanju signala učestanosti:
(1) 500 Hz;
(2) 1000 Hz;
(3) 2000 Hz.
6. Redovno održavanje uređaja brojača osovina
Najmanje jednom u 90 dana proverava se da li prilikom prelaska bandaža točka preko brojačkog mesta (detektora točka) uređaj brojača osovina sigurno i pouzdano ubrojava, odnosno odbrojava svaku osovinu.
Najmanje jednom godišnje vrše se sva merenja i izmereni parametri podešavaju u propisanim granicama, prema uputstvu proizvođača.
7. Stanični relejni signalno-sigurnosni uređaj
Redovno održavanje staničnog relejnog signalno-sigurnosnog uređaja obuhvata:
1) održavanje komandnog stola relejnog staničnog signalno-sigurnosnog uređaja;
2) održavanje relejnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja;
3) održavanje napojnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja.
Periodična ispitivanja
Stanični signalno-sigurnosni uređaj se najmanje jednom godišnje, ako ovim pravilnikom nije drugačije propisano, detaljno funkcionalno ispituje i proverava da li se sve projektovane komande sigurno i pouzdano izvršavaju, uz ispunjenje svih sigurnosnih kriterijuma postavljenih projektom, kao i da li su svi izmerni parametri u zadatim granicama.
Redovno održavanje komandnog stola
Komandni sto je ispravan ako se pri redovnom održavanju utvrdi:
1) da svi komandni i pokazni elementi na komandnom stolu pravilno funkcionišu, da stanje uređaja odgovara datim komandama sa komandnog stola i stanju pokaznih elemenata na komandnom stolu;
2) da su tasteri i menjači na komandnom stolu lako pokretljivi, da je njihovo vraćanje u prvobitni položaj sigurno, a da kontakti na menjačima i tasterima sigurno i pouzdano uspostavljaju strujne veze;
3) da se sve date komande sa komandnog stola izvršavaju sigurno i pouzdano, a tasteri za pokretanje skretnica čiji izolovani odseci pokazuju zauzeće, tasteri pozivnih signala, kao i ostali tasteri koji se izuzetno koriste, a njihovo nepravilno korišćenje može da dovede do ugrožavanja saobraćaja, ukoliko nemaju brojače kojima se registruje svaka njihova upotreba, treba da su plombirani;
4) da su električne bravice bilo da se nalaze u komandnom stolu ili u posebnim ključevnim ormarima na terenu, uvek plombirane kod signalno-sigurnosnih uređaja sa ključevnom zavisnošću, kada je predviđeno prinudno vađenje ključeva skretničkih brava. Prinudno vađenje ključa skretničke brave iz električne bravice može se izvesti samo ukoliko se prethodno plombe na električnoj bravici raskinu;
5) da su kablovski priključci i unutrašnje ožičenje komandnog stola izvedeni sigurno i pouzdano;
6) da je komandni sto plombiran ili pouzdano zaključan;
7) da su ispunjeni svi zahtevi koje je proizvođač dao u tehničkim uslovima i da su izmereni parametri u zadatim granicama.
Redovno održavanje relejnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja
Relejni deo staničnog signalno-sigurnosnog uređaja održava se tako da besprekorno funkcioniše i pouzdano izvršava sve projektovane komande, uz ispunjavanje postavljenih sigurnosnih zahteva.
Relejni deo staničnog signalno-sigurnosnog uređaja je ispravan ako se pri redovnom pregledu i kontroli rada utvrdi:
1) da svi releji čvrsto leže na svojim mestima i njihovi kontakti pouzdano prekidaju, odnosno uspostavljaju strujna kola zavisno od datih komandi;
2) da su u stanicama gde su uređaji izvedeni u vidu relejnih grupa, grupe plombirane na onim mestima koja su za to predviđena i čvrsto leže na relejnim ramovima;
3) da su u stanicama gde su uređaji izvedeni u slobodnom šemiranju, ispravni ostali elemenat: otpornici, kondenzatori, transformatori, diode, žičane forme, priključne kleme, letovi itd.;
4) da su u stanicama u kojima na otvorenom prostoru postoje ranžirni ormari za lokalno postavljanje skretnica i iskliznica ili lokalni postavljači za putne prelaze, isti dobro zaptiveni, suvi, zaključani ili plombirani ukoliko je to predviđeno;
5) da su u stanicama gde postoji ključevna zavisnost signala i puta vožnje, ispunjeni sledeći uslovi:
(1) da signal ne može pokazivati da je dozvoljena dalja vožnja ako sve skretnice i iskliznice u putu vožnje i u bočnoj zaštiti ovog puta vožnje nisu u pravilnom položaju;
(2) da su svi ključevi skretničkih brava blokirani u ormanima ključevne zavisnosti ili u komandnom stolu sve dok signal koji je sa njima u zavisnosti dozvoljava dalju vožnju;
6) da su ispunjeni svi drugi zahtevi koje je proizvođač naveo u tehničkim uslovima i da su izmereni parametri u zadatim granicama.
Redovno održavanje napojnog dela staničnog signalno-sigurnosnog uređaja
Napojni deo staničnog signalno-sigurnosnog uređaja mora pouzdano napajati odgovarajuće električne potrošače i ispravan je ako se prilikom redovnog pregleda i kontrole njegovog rada utvrdi:
1) da su svi strujni osigurači originalni, tj. da odgovaraju jačini nazivne struje električnog kola, koje štite od preopterećenja;
2) da su svi elementi i komponente čvrsto povezani;
3) da se ne pregrevaju primenjeni elementi i komponente;
4) da kontrolnici napona i struje ispravno funkcionišu;
5) da je akumulatorska baterija dobro nalivena, čista i suva, da su napon i gustina elektrolita po ćelijama u dozvoljenim granicama odstupanja od odgovarajućih nazivnih vrednosti, da su priključne kleme dobro pritegnute, odnosno zavarene i da nisu oksidisale;
6) da je dizel-agregat ispravan, tj. da pri nestanku glavnog napajanja preuzima napajanje staničnog signalno-sigurnosnog uređaja automatski ili posebnom komandom, kako je to predviđeno projektom i da pritom daje potrebne napone u dozvoljenim granicama odstupanja u odnosu na odgovarajuće nazivne vrednosti;
7) da su ispunjeni svi drugi zahtevi koje je proizvođač naveo u tehničkim uslovima i da su izmerene veličine u zadatim granicama.
Redovno održavanje prostorija za smeštaj staničnih signalno-sigurnosnih uređaja
Prostorije za smeštaj unutrašnjih delova staničnog signalno-sigurnosnog uređaja moraju biti čiste, suve i u njima moraju biti obezbeđeni projektom zahtevani klimo-tehnički uslovi.
Prostorije iz stava 1. ovog člana moraju biti zaključane, a ključevi plombirani u kancelariji otpravnika vozova, ukoliko upravljač železničke infrastrukture nije to drugačije propisao.
8. Uređaj automatskog pružnog bloka
Redovno održavanje uređaja automatskog pružnog bloka
Redovno održavanje uređaja automatskog pružnog bloka obuhvata održavanje:
1) relejnog i napojnog dela uređaja u blok kućicama;
2) prostornih signala;
3) izolovanih šinskih strujnih kola bloka (izolovani odsek);
4) uređaja brojača osovina.
Periodični pregledi i provere
Jednom godišnje, prilikom pregleda i provere rada uređaja automatskog pružnog bloka, potrebno je kontrolisati i obezbediti:
1) da svi prostorni signali pokazuju pravilne signalne znake koji odgovaraju datim komandama;
2) da uređaji za promenu smera vožnje u oba pravca sigurno funkcionišu;
3) da promenu smera vožnje može izvršiti stanica koja poseduje smer;
4) da su ormari i blok-kućice kod prostornih signala pouzdano zaključani i dobro zaptiveni protiv prodiranja vlage i prašine;
5) da su svi elementi u ormarima i blok-kućicama kod prostornih signala dobro pritvrđeni i da sigurno funkcionišu;
6) da su kleme spojnih vodova dobro pritegnute a lemljeni nastavci na kablovima ispravni;
7) da su strujni osigurači ispravni i da odgovaraju nazivnim vrednostima naznačenim u šemama odnosnih strujnih kola;
8) da su akumulatorske baterije u ispravnom stanju, prema uputstvu proizvođača;
9) da jačina struje u strujnim kolima sijalica prostornih signala nije veća od nazivne jačine;
10) da kada prostorni signal pokazuje signalni znak "Stoj", pozadnji signal pokazuje signalni znak "Oprezno, očekuj Stoj";
11) da kada se napravi kratka veza na prostornom izolovanom šinskom strujnom kolu bloka (izolovani odsek) ili zauzeće na brojačkom odseku, pozadnji prostorni signal pokazuje signalni znak "Stoj" a prostorni signal ispred ovog signala pokazuje signalni znak "Oprezno, očekuj Stoj";
12) da kada se napravi kratka veza na prostornom izolovanom šinskom strujnom kolu bloka (izolovani odsek) ili zauzeće na brojačkom odseku pa se na prostornom signalu, koji stoga pokazuje signalni znak "Stoj", crvena sijalica izvadi iz ležišta, pozadnji signal pokazuje signalni znak "Stoj", iako prostorni odsek koji pozadnji signal redovno štiti nije zauzet. Ovaj slučaj mora biti pokazan alarmom na postavnici.
9. Redovno održavanje uređaja za osiguranje putnog prelaza u nivou
Redovno održavanje uređaja za osiguranje putnih prelaza u nivou obuhvata:
1) održavanje postavnih sprava branika i njihovih sastavnih delova;
2) održavanje drumskih svetlosnih signala na putnom prelazu;
3) održavanje uključno/isključnih elemenata putnog prelaza;
4) održavanje kontrolnih svetlosnih signala na pruzi;
5) održavanje komandno-kontrolnog i napojnog dela uređaja.
Periodična ispitivanja
Funkcionalna ispravnost uređaja za osiguranje putnog prelaza u nivou i njegovih sastavnih delova vrši se najmanje jednom u šest meseci.
Redovno održavanje polubranika/branika i njihovih postavnih sprava
Pri redovnom održavanju polubranika/branika i njihovih postavnih sprava proverava se:
1) da postavni mehanizam polubranika/branika pravilno funkcioniše;
2) da su svi njegovi sastavni delovi podmazani i ispravni;
3) da kućište postavne sprave stoji vertikalno i stabilno je pričvršćeno za temelj;
4) da polubranik/branik i postavna sprava ne ulazi u slobodan profil pruge;
5) da su polubranici/branici pravilno obojeni i uočljivi;
6) da su svetlosni pokazivači na polubraniku/braniku ispravni.
Redovno održavanje drumskih svetlosnih signala na putnom prelazu
Pri redovnom održavanju drumskih svetlosnih signala na uređaju putnog prelaza proverava se:
1) da li kod vađenja sijalica crvene svetlosti, kada je uređaj putnog prelaza aktiviran, dolazi do pojave kvara na uređaju putnog prelaza;
2) da li se informacija o pojavi smetnje ili kvara na putnom prelazu prenosi u službeno mesto u kome postoji kontrola stanja putnog prelaza;
3) da li su ploče i stubovi drumskih signala putnog prelaza pravilno postavljene u odnosu na drum i pravilno obojene;
4) da li zvono na putnom prelazu ispravno funkcioniše.
Redovno održavanje uključno/isključnih elemenata putnog prelaza
Pri redovnom održavanju uključnih/isključnih elemenata za aktiviranje/deaktiviranje uređaja putnog prelaza proverava se da li isti pravilno funkcionišu, da li su propisno postavljeni u odnosu na šinu, kao i da li su kablovi i priključni pribor u pravilnom i ispravnom stanju.
Ukoliko se radi o magnetnim, elektromagnetnim, elektronskim ili mehaničkim uključnim/isključnim elementima, proverava se da li je rastojanje uključnih/isključnih elemenata od šine u vrednostima koje je proizvođač preporučio, kao i da li je prostor oko uključnih/isključnih elemenata očišćen od zemlje i tucanika.
Redovno održavanje kontrolnih signala
Pri redovnom održavanju kontrolnih signala proverava se:
1) da li su kontrolni signali pravilno označeni;
2) vidljivost signala;
3) uzemljenje signala;
4) ispravnost signalnih svetiljki;
5) da li kontrolni signal pokazuje propisane signalne znake u slučajevima:
(1) ispravnog rada uređaja putnog prelaza i
(2) prilikom pojave smetnji ili kvara na uređaju putnog prelaza.
Redovno održavanje komandno-kontrolnog i napojnog dela uređaja putnog prelaza
Pri redovnom održavanju komandno-kontrolnog dela uređaja putnog prelaza, proverava se:
1) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza, kada se prekine strujno kolo za kontrolu celovitosti branika/polubranika, dolazi do signalisanja pojave kvara;
2) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza, kada postoji zavisnost pokazivanja prostornog signala koji štiti prostorni odsek na kome se nalazi putni prelaz od stanja uređaja za osiguranje putnog prelaza, u slučaju prekida strujnog kola za kontrolu celovitosti branika/polubranika dolazi do promene pokazivanja na prostornom signalu sa signalnog znaka koji dozvoljava dalju vožnju na signalni znak koji zabranjuje dalju vožnju;
3) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza sa kontrolnim pružnim signalima, kada se prekine strujno kolo za kontrolu celovitosti branika/polubranika, dolazi do promene pokazivanja na kontrolnom pružnom signalu sa signalnog znaka "Uređaj na putnom prelazu ispravan" na signalni znak "Uređaj na putnom prelazu u kvaru";
4) da li kod uključenog uređaja za osiguranje putnog prelaza, kada se prekine strujno kolo za kontrolu celovitosti branika/polubranika, dolazi do signalisanja kvara u službenom mestu u kome se vrši kontrola stanja putnog prelaza;
5) da li su akumulatorske baterije dobro nalivene, čiste i suve, da su napon i gustina elektrolita po ćelijama u dozvoljenim granicama odstupanja od odgovarajućih nazivnih vrednosti, da su priključne kleme dobro pritegnute, odnosno zavarene i da nisu oksidisale;
6) da li je napojni deo uređaja ispravan.
10. Redovno održavanje elektronske postavnice
Elektronska postavnica i svi njeni sastavni delovi, kao i prateća računarska oprema, održavaju se na način i u rokovima koje je propisao proizvođač.
11. Redovno održavanje TK-uređaja
Redovno održavanje TK-uređaja obuhvata:
1) održavanje centralnog dela uređaja telekomande saobraćaja;
2) održavanje svetlosnog panoa ili monitora TK-uređaja;
3) održavanje perifernih delova TK-uređaja (satelita u stanicama);
4) održavanje napojnog dela TK-uređaja;
5) održavanje spojnih puteva centralnog dela TK-uređaja sa perifernim delovima - satelitima;
6) održavanje prostorija u kojima su smešteni TK-uređaji.
Ispravnost TK-uređaja
TK-uređaj smatra se ispravnim ako se pri redovnom pregledu i kontroli njegovog rada utvrdi:
1) da se komande poslate perifernim delovima - satelitima u stanicama ispravno formiraju u centralnom delu uređaja;
2) da se komande poslate stanicama sigurno prenose do perifernih delova - satelita;
3) da se kontrole o stanju staničnog signalno-sigurnosnog uređaja verodostojno prenose do svetlosnog panoa ili monitora u TK centru.
12. Redovno održavanje signalnih kablova i kablovskog pribora
Redovno održavanje signalnih kablova i kablovskog pribora sastoji se iz:
1) održavanja kablovske trase i oznaka na trasi podzemnog kabla;
2) održavanje poklopaca na šahtovima kanalizacije;
3) održavanja uporišta i nosača vazdušnog kabla;
4) održavanja prostorija u kojima se nalaze kablovski razdelnici, ramovi i drugi delovi;
5) održavanja kablovskih ormana i kablovskih glava;
6) kontrolisanja otpora izolacije svake žile kabla i omskog otpora bakarnih kabl-žila.
Pregled signalnih kablova
Signalni kablovi ispravni su ako se pri pregledu utvrdi:
1) da su oznake na trasi podzemnog kabla i poklopci na šahtovima kablovske kanalizacije na svome mestu, u ispravnom stanju, propisno obojeni i dobro uočljivi;
2) da kablovska trasa nije oštećena klizanjem, potkopavanjem zemljišta, nanosom mulja i sl.;
3) da su kod vazdušnog kabla ispravna sva uporišta, nosači kabla, čelično uže koje nosi kabl i spojna mesta kabla;
4) da su prostorije u kojima se nalaze kablovski razdelnici, ramovi, kabl-glave i regleta za razvod kabl-žila čisti, suvi i provetreni, kontaktni delovi i utikači čisti od prašine i zarđalosti, sve kleme dobro zategnute i da letovani kablovski priključci obezbeđuju sigurnu vezu;
5) da su kablovski razdelnici ugrađeni na otvorenom prostoru dobro zaptiveni;
6) da otpor izolacije svake žile signalnog kabla u odnosu na ostale žile toga kabla i u odnosu na zemlju nije manji od 5 MΩ na 1 km dužine;
7) da omski otpor bakarnih žila po jednom kilometru nije veći od:
(1) 30 Ω, za žile prečnika 0,9 mm;
(2) 24 Ω, za žile prečnika 1,0 mm;
(3) 13 Ω, za žile prečnika 1,4 mm;
(4) 11 Ω, za žile prečnika 1,5 mm.
Kablovski šahtovi i kanalizacije, kao i trasa kabla pregledaju se i čiste jednom godišnje.
Pregled kablovskih glava, razdelnika i ramova obavlja se pri svakom redovnom pregledu signalno-sigurnosnih postrojenja.
Merenje i kontrola električnih karakteristika kabla obavlja se najmanje jednom u tri godine.
Posle otklanjanja bilo kakve smetnje ili kvara na kablu, vrši se merenje i kontrola električnih karakteristika kabla.
13. Redovno održavanje mehaničkih signalno-sigurnosnih uređaja
Redovno održavanje mehaničkih signala i predsignala
Redovno održavanje mehaničkog signala i predsignala vrši se:
1) zamenom oštećenih obojenih signalnih stakala i njihovim dovođenjem u pravilan položaj u odnosu na svetiljku;
2) čišćenjem i bojenjem svih delova signala i predsignala;
3) podmazivanjem onih delova koji se pri kretanju međusobno taru;
4) obezbeđenjem lake pokretljivosti delova koji se kreću;
5) proverom da li je obezbeđena propisana vidljivost signala i predsignala u zavisnosti od brzine;
6) funkcionalnom proverom svetlosnih izvora na signalu odnosno predsignalu.
Najmanje jednom u dve godine proverava se da li signal odnosno predsignal, kada dođe do prekida žicovoda, automatski pokazuje stroži signalni pojam.
Redovno održavanje žicovoda
Održavanje stubova i konzola žicovoda vrši se:
1) učvršćivanjem svih labavih stubova i konzola;
2) regulisanjem nategnutosti žicovoda pomoću žičanih zatezača, minimum dva puta godišnje, u zavisnosti od dužine trase i temperaturnih promena;
3) učvršćivanjem labavih i zamenom oštećenih točkova;
4) zamenom žice čiji je prečnik smanjen za više od 1 mm;
6) čišćenjem podzemnih kanala i šahtova;
7) podmazivanjem koturova i čišćenjem trase žicovoda od korova, snega i leda;
8) zamenom lanaca u žicovodnoj trasi kod kojih je prečnik karika smanjen za više od 1 mm ili su naprsle;
9) proverom da li kompenzatori žicovoda trajno održavaju propisani napon u žicovodu od 70 do 80 kg;
10) proverom da li u slučaju kidanja žicovoda isti obezbeđuju da signal pokazuje signalni znak "Stoj", odnosno da predsignal pokazuje signalni znak "Očekuj Stoj", sve dok se prekinuti žicovod ne opravi.
Redovno održavanje mehaničkih skretničkih postavnica
Održavanje skretničke postavne i zasunske sprave vrši se:
1) učvršćivanjem skretničke postavne i zasunske sprave za skretnicu ako je u toku upotrebe došlo do slabljenja njihove čvrste veze;
2) otklanjanjem nedostataka koji uslovljavaju da hod skretnice ne odgovara hodu skretničke postavne sprave, odnosno da skretnička postavna sprava završava svoj hod pre nego što se skretnica postavi u svoj krajnji položaj i u tom položaju pritvrdi;
3) proverom da se u postavnici ne pokazuje propisana kontrola da je skretnica ispravno postavljena, ukoliko se između jezička i naležne šine postavi etalon-pločica debljine veće od 4 mm;
4) čišćenjem skretničkih postavnih i zasunskih sprava, kao i podmazivanjem njihovih pokretnih delova koji se taru;
5) osiguranjem zavrtnja, navrtki i klinova protiv odvijanja odnosno ispadanja kontranavrtkama i rascepkama;
6) zamenom zavarenih i neispravnih čivija za kontrolu presečenja skretničkih postavnih sprava ispravnim, odnosno nezavarenim i žigosanim čivijama, kao i njihovim plombiranjem na mestu ugradnje.
Redovno održavanje mehaničkih skretničkih brava
Skretnička brava smatra se ispravnom ako:
1) je stalno čvrsto i sigurno utvrđena za glavnu šinu skretnice i kada pri zaključanoj bravi priljubljeni jezičak skretnice nije odvojen od naležne glavne šine više od 4 mm;
2) je otklon odljubljenog jezička skretnice, kada je skretnica sa zatvaračem jezička zaključana standardnom skretničkom bravom, takav da šip brave ne dodiruje odljubljeni jezičak, nego je vrh šipa udaljen od jezička najmanje 5 mm;
3) je otklon odljubljenog jezička skretnice takav da jezičak pri prebacivanju skretnice zaključane skretničkom bravom dodirne šip brave najmanje 5 mm pre nego što se završi prva faza prebacivanja skretnice;
4) je redovno čista i podmazana.
Redovno održavanje mehaničkih iskliznica
Održavanje iskliznice vrši se:
1) pričvršćivanjem iskliznice za šinu i pragove ako je veza oslabljena;
2) pritezanjem zavrtnja i matica na iskliznici ako su u toku upotrebe popustili;
3) čišćenjem iskliznice i podmazivanjem svih njenih pokretnih delova koji se međusobno taru;
4) obezbeđivanjem stalne zavisnosti između signalnog znaka na signalu i položaja iskliznice.
Redovno održavanje kancelarijskog komandnog blok aparata
Smatra se da je kancelarijski komandni blok-aparat pravilno održavan i ispravan ako su trajno obezbeđeni sledeći uslovi:
1) na kancelarijskom komandnom blok-aparatu postoje i pravilno funkcionišu sve zavisnosti između blok-aparata i izvršnih postavnica priključenih na blok-aparat koje su predviđene šemom zabravljenja, a postoji i kontrola odobrenih vožnji;
2) u sanduku zavisnosti kancelarijskog komandnog blok-aparata osovine, lenjiri i elementi zavisnosti su na svome mestu, u ispravnom stanju, čisti i podmazani;
3) kada je data komanda za postavljanje jednog puta vožnje, sve ostale komande koje ugrožavaju dati put vožnje su blokirane i ne postoji mogućnost njihovog prinudnog otvaranja;
4) lenjiri, osovine i elementi zavisnosti u sanduku nemaju nedozvoljena pomeranja nastala usled pohabanosti delova koji se u radu međusobno taru, zarđalosti i dotrajalosti materijala, što bi poremetilo određene zavisnosti na kancelarijskom komandnom aparatu;
5) električne blok-jedinice su trajno ispravne, kontaktne poluge slobodne i bez trenja kada se obrću oko svojih osovina, jezgra elektromagneta bez remanentnog magnetizma, kotva elektromagneta se ne lepi i uvek je dovoljno privučena;
6) magneti blok-induktora su dovoljno jaki da pri okretanju ručice induktora brzinom od oko 150 obrtaja u minuti induktor daje pulsirajuću struju napona najmanje 45V, a naizmeničnu struju napona najmanje 60 V;
7) odstojanje polova induktora od njegovog ankera nije manje od 0,3 mm na ma kom delu ankera.
Redovno održavanje mehaničke signalno-sigurnosne postavnice
Mehaničke signalno-sigurnosne postavnice smatraju se ispravnim i pravilno održavanim ako su ispunjeni sledeći uslovi:
1) na postavnici postoje i pravilno funkcionišu sve zavisnosti između postavnice i odnosnog kancelarijskog komandnog aparata i sve međusobne zavisnosti postavnih poluga i organa za zabravljenje puteva vožnji na samoj postavnici kako su predviđene šemom zabravljenja, a postoji i kontrola postavljenih vožnji;
2) hod postavnih poluga pri njihovom pokretanju je lak i bez trenja, a sila potrebna za prebacivanje postavnih poluga nije veća od 30 kg;
3) u sanduku zavisnosti postavnice su osovine, lenjiri i elementi zavisnosti na svome mestu, u ispravnom stanju i nemaju suvišna i nedozvoljena pomeranja nastala usled pohabanosti delova koji se u radu međusobno taru, zarđalosti i dotrajalosti materijala, što bi poremetilo određene zavisnosti na postavnici;
4) sa postavnice se može postaviti samo onaj put vožnje koji je komandovan sa odnosnog kancelarijskog komandnog aparata, a svi ostali putevi vožnje koji se mogu postaviti sa odnosne postavnice i koji ugrožavaju postavljeni put vožnje su blokirani;
5) kod postavnica sa ključevnom zavisnošću puteva vožnji i signala:
(1) signali se ne mogu postaviti da pokazuju signalni znak "Slobodno" sve dok svi ključevi skretničkih brava nisu postavljeni u odnosne brave na postavnici i te brave otključane;
(2) kada se signal postavi da pokazuje signalni znak "Slobodno", ostali signali koji ugrožavaju dozvoljenu vožnju, kao i ključevi brava koji omogućuju i obezbeđuju tu vožnju moraju biti blokirani.
14. Redovno održavanje uređaja na spuštalici ranžirne stanice
Redovno održavanje uređaja na spuštalici ranžirne stanice obuhvata:
1) održavanje signala;
2) održavanje elektropostavnih skretničkih sprava;
3) održavanje kolosečnih kočnica;
4) održavanje izolovanih odseka;
5) održavanje komandnog stola;
6) održavanje napojnog dela uređaja;
7) održavanje uređaja automatike skretnica;
8) održavanje uređaja automatike kolosečnih kočnica;
9) održavanje radara, fotodetektora, detektora težine magnetnih kontakata i ostalih spoljnih uređaja koji daju informacije uređaju za upravljanje kolosečnim kočnicama prilikom raspuštanja vozova.
Periodična ispitivanja
Najmanje jednom u 12 meseci vrši se funkcionalno ispitivanje celokupnog uređaja u ranžirnoj stanici.
Redovno održavanje pojedinih delova uređaja spuštalice
Uređaji na spuštalici ranžirne stanice u procesu redovnog održavanja, održavaju se tako:
1) da signali na spuštalici ranžirne stanice sigurno funkcionišu i ispravno pokazuju signalne znake kojima se vrši ranžiranje u zoni spuštalice;
2) da se skretničke elektropostavne sprave održavaju u skladu sa odredbama čl. 11-13. ovog pravilnika;
3) da kolosečne kočnice sa pripadajućim pogonskim delovima ispravno funkcionišu i bezbedno koče kola koja prelaze preko njih sa efektima koji odgovaraju pozicijama kočenja, koje su prema težini, brzini i ostalim elementima odabrane za nailazeća kola;
4) da uređaj automatike skretnica pri raspuštanju vozova ispravno funkcioniše;
5) da uređaj automatike kolosečnih kočnica koji služi za upravljanje kolosečnim kočnicama ispravno funkcioniše i sigurno radi u svim režimima kočenja, bilo da pozicije odabira operator sa komandnog stola ili se one automatski formiraju elektronskom obradom podataka dobijenih od spoljnih organa za svaki kola ili grupu kola koja nailaze na kočnicu;
6) da radari, fotodetektori, detektori težine, magnetni i šinski kontakti i ostali spoljni organi ispravno funkcionišu i daju verodostojne podatke neophodne za odabiranje pozicija kočenja u odnosu na odabrani režim rada.
15. Redovno održavanje ostalih signalno-sigurnosnih uređaja
Održavanje ostalih signalno-sigurnosnih uređaja vrši se u skladu sa uputstvima proizvođača.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o održavanju signalno-sigurnosnih postrojenja ("Službeni glasnik Zajednice JŽ", br. 4/85 i 10/94).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".