PRAVILNIK
O NAČINU TRANSPORTA I OBAVEZNOM OPERATIVNOM PRAĆENJU OPASNOG TERETA U ŽELEZNIČKOM SAOBRAĆAJU, KAO I OBAVEZAMA UČESNIKA U TRANSPORTU OPASNOG TERETA U ŽELEZNIČKOM SAOBRAĆAJU I U VANREDNIM DOGAĐAJIMA

("Sl. glasnik RS", br. 81/2015)

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način transporta i obavezno operativno praćenje opasnog tereta u železničkom saobraćaju, kao i obaveze učesnika u transportu opasnog tereta u železničkom saobraćaju i u vanrednim događajima.

Član 2

Transport opasnog tereta u železničkom saobraćaju, u smislu ovog pravilnika, obuhvata: utovar opasnog tereta u kola, punjenje kola cisterni ili stavljanje kontejnera tovarenih opasnim teretom na plato kola, organizovanje transporta opasnog tereta, prevoz opasnog tereta železnicom od utovarnog do istovarnog mesta, operativno praćenje transporta opasnog tereta na planiranom prevoznom putu, zadržavanje opasnog tereta u kolima pre, u toku i posle prevoza, privremeno odlaganje, istovar opasnog tereta iz železničkog vozila ili pretovar opasnog tereta radi promene vida saobraćaja ili transportnog sredstva na manipulativnom mestu.

Utovar, istovar i pretovar opasnog tereta vrši se na za to posebno predviđenom mestu (manipulativno mesto) koje ispunjava uslove utvrđene propisima za utovarno/istovarno mesto u zavisnosti od osobina opasnog tereta.

Za vreme manipulacije opasnim teretom preduzimaju se propisane bezbednosne mere, a brzina kretanja železničkog vozila na susednom koloseku ograničena je na 10 km/h.

Član 3

Obavezno operativno praćenje opasnog tereta u železničkom saobraćaju obuhvata pristup informacijama o:

1) sastavu voza - navođenjem broja pojedinačnih kola i serija kola;

2) poziciji pojedinačnih kola u vozu (redosled kola u vozu);

3) UN broju opasnog tereta koji se transportuje u ili na svakim pojedinačnim kolima.

Član 4

Obaveze učesnika u transportu opasnog tereta u železničkom saobraćaju su:

1) priprema predaje opasnog tereta na transport od strane pošiljaoca, koja obuhvata obezbeđenje transportne dokumentacije i pribavljanje potrebnih dozvola za transport određene klase opasnog tereta u skladu sa Dodatkom C Konvencije o međunarodnim prevozima železnicom (COTIF) - Pravilnik za međunarodni železnički prevoz opasne robe (RID) ("Službeni list SFRJ - Međunarodni ugovori", broj 8/84, "Službeni list SRJ - Međunarodni ugovori", broj 3/93, "Službeni glasnik RS", broj 102/07 i "Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", br. 1/10, 2/13 i 17/15 - u daljem tekstu: RID) i u skladu sa zakonom kojim se uređuje transport opasnog tereta;

2) stalni kontakt pošiljaoca sa železničkim prevoznikom koji obavlja prevoz opasnog tereta u cilju otklanjanja eventualnih nepravilnosti kod pošiljke ili transportne dokumentacije, na koje ukaže železnički prevoznik prilikom predaje na prevoz;

3) prijem pošiljke na prevoz od strane železničkog prevoznika, u skladu sa odredbama RID;

4) obezbeđenje Pisanih uputstva, prenosivog uređaja za osvetljenje (baterijska lampa) i odgovarajuće odeće upozorenja (fluorescentni prsluk), za potrebe mašinovođe od strane železničkog prevoznika, u vučnom vozilu voza koji u svom sastavu ima kola tovarena opasnim teretom, pri čemu se transportna dokumentacija koja prati pošiljku opasnog tereta za vreme prevoza nalazi kod mašinovođe u vučnom vozilu;

5) uvrštavanje kola natovarenih opasnim teretom klase 1 u voz od strane železničkog prevoznika tako da se:

(1) kola natovarena opasnim teretom klase 1 sa oznakama opasnosti (plakatama) prema uzorku 1, 1.5 ili 1.6, odvajaju od kola sa oznakama opasnosti (plakatama) prema uzorku 2.1, 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1 ili 5.2, zaštitnim odstojanjem od najmanje 18 metara tj. uvrštavanjem dvoje dvoosovinskih ili četvoroosovinskih ili višeosovinakih kola koja nisu tovarena opasnim teretom,

(2) kola natovarena opasnim teretom klase 1 sa oznakama opasnosti (plakatama) prema uzorku 1, 1.5 ili 1.6 uvrštavaju ispred kola sa oznakama opasnosti (plakatama) prema uzorku 3, 4.1, 4.2, 4.3, 5.1 ili 5.2,

(3) u jednom vozu može se, u jednoj grupi, prevoziti najviše deset kola sa oznakama opasnosti (plakatama) prema uzorku 1, 1.5 ili 1.6. Ako se u voz uvrštava više takvih grupa između svake dve grupe takvih kola uvrštava se najmanje četvoro dvoosovinskih, odnosno dvoje četvoroosovinskih ili višeosovinskih kola koja nisu tovarena opasnim teretom,

(4) kola natovarena opasnim teretom klase 1 odvajaju od vučnog vozila najmanje jednim četvoroosovinskim (ili višeosovinskim) ili sa dvoje dvoosovinskih kola koja nisu tovarena opasnim teretom;

6) privremeno odlaganje opasnog tereta od strane davaoca usluge pretovara radi manipulacije na mesto i u trajanju koje utvrđuje upravljač infrastrukture, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita životne sredine i ostalim propisima;

7) obezbeđivanje pristupa podacima u vezi sa transportom opasnog tereta od strane železničkog prevoznika upravljaču železničke infrastrukture, u toku transporta opasnog tereta;

8) dostavljanje podataka u vezi sa transportom opasnog tereta onim službama kojima su ti podaci neophodni iz razloga bezbednosti, sigurnosti i reagovanja u vanrednim događajima.

Član 5

Obaveze učesnika u transportu opasnog tereta u vanrednim događajima su da postupaju u skladu sa:

1) planovima za hitne intervencije u slučaju vanrednog događaja u ranžirnoj stanici i propisanim postupcima u slučaju vanrednog događaja u železničkom saobraćaju;

2) bezbednosnim planovima i ostalim propisima u slučaju vanrednog događaja u železničkom saobraćaju, ako je u pitanju vanredni događaj sa opasnim teretom visoke potencijalne opasnosti u skladu sa Poglavljem 1.10 RID.

Član 6

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu prevoza opasnih materija u železničkom saobraćaju ("Službeni list SFRJ", broj 25/92).

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".