PRAVILNIK
O NADZORU NAD RADOM ZAVODA ZA IZVRŠENJE KRIVIČNIH SANKCIJA

("Sl. glasnik RS", br. 85/2015)

 

I UVODNA ODREDBA

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se nadzor nad radom zavoda u Upravi za izvršenje krivičnih sankcija, koji u skladu sa Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija obavljaju organizaciona jedinica u sastavu Uprave za izvršenje krivičnih sankcija nadležna za inspekcijske poslove (u daljem tekstu: Odeljenje za inspekciju) i organizaciona jedinica nadležna za bezbednosno-operativne poslove, preko ovlašćenih lica.

II SADRŽINA I OBAVLJANJE NADZORA ODELJENJA ZA INSPEKCIJU

Član 2

Odeljenje za inspekciju, u skladu sa Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Zakon), nadzire zakonitost i stručnost u radu u zavodu kroz redovni, kontrolni i vanredni nadzor.

Nadzor Odeljenja za inspekciju, u skladu sa Zakonom, obuhvata:

1) status i zaštitu prava lica lišenih slobode;

2) stručni rad u određivanju i sprovođenju programa postupanja lica lišenih slobode;

3) kontrolu mera koje se preduzimaju za obezbeđenje i bezbednost zavoda;

4) materijalno-finansijsko poslovanje zavoda;

5) obuku i upošljavanje lica lišenih slobode;

6) upravljanje zavodom i rad zaposlenih;

7) kontrolu mera i zakonitosti postupanja koje se preduzimaju u cilju bezbednosti lica lišenih slobode.

Član 3

Redovni nadzor sprovodi se u skladu sa godišnjim planom rada Uprave za izvršenje krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Uprava).

Kontrolni nadzor sprovodi se radi utvrđivanja izvršenja mera koje su naložene zavodu u okviru redovnog ili vanrednog nadzora.

Vanredni nadzor sprovodi se na osnovu procene Uprave da okolnosti u funkcionisanju zavoda zahtevaju njegovo obavljanje.

Član 4

Redovni nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine u skladu sa utvrđenim planom rada, a o početku vršenja ovog nadzora zavodi se obaveštavaju blagovremeno.

Kontrolni nadzor vrši se nakon prijema obaveštenja od strane zavoda o postupanju po naloženim merama ili nakon isteka roka za postupanje po naloženim merama.

Vanredni nadzor vrši se bez odlaganja i može se vršiti u toku dana ili noći, bez prethodnog obaveštavanja upravnika zavoda.

Član 5

U okviru redovnog ili vanrednog nadzora, proverava se i osnovanost pritužbe osuđenog lica ili informacije koja ukazuje na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službene dužnosti.

Član 6

Ovlašćeno lice o izvršenom nadzoru sastavlja zapisnik, u skladu sa Zakonom.

Član 7

Za nadzor nad stručnim radom mogu se angažovati naučne i stručne ustanove i pojedinci, u skladu sa Zakonom.

Član 8

Nadzor obavljaju ovlašćena lica koja su samostalna u radu u granicama ovlašćenja utvrđenih Zakonom.

Član 9

Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora mora poštovati dostojanstvo lica lišenih slobode.

Član 10

Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora postupa odgovorno, profesionalno i po najvišim standardima struke.

O nastanku razloga zbog kojih ne bi moglo objektivno i nepristrasno da obavi nadzor, ovlašćeno lice bez odlaganja obaveštava rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za inspekcijske poslove.

III POSTUPAK NADZORA

Nalog za nadzor

Član 11

Nadzor nad radom zavoda obavlja se na osnovu pismenog ili usmenog naloga direktora Uprave, na predlog rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za inspekcijske poslove.

Redovni i kontrolni nadzor vrše se isključivo na osnovu pismenog naloga.

Pismeni nalog za nadzor sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenog lica, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka obavljanja nadzora, vreme trajanja nadzora, rok za izradu zapisnika i materijalno-tehničke uslove za vršenje nadzora (prevoz, smeštaj, oprema i dr.).

Pripreme za nadzor

Član 12

Nakon prijema naloga za nadzor, ovlašćeno lice:

1) izvršava uvid u podatke iz službenih evidencija zavoda dostavljenih Upravi;

2) izvršava uvid u planove i programe, godišnje i periodične izveštaje zavoda;

3) izvršava uvid u dokumentaciju o kontrolama zavoda od strane drugih nadležnih inspekcija državnih organa i uvid u izveštaje o obavljenim posetama zavodima od strane Zaštitnika građana, Pokrajinskog zaštitnika građana - Ombudsmana, Komisije za kontrolu izvršenja krivičnih sankcija koju je obrazovala Narodna skupština, međunarodnih organizacija za zaštitu ljudskih prava i udruženja;

4) izvršava uvid u podneske i pritužbe osuđenih lica;

5) izvršava uvid u izveštaje, podatke, akte i potrebnu dokumentaciju koja ukazuje na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.

Vreme obavljanja nadzora

Član 13

Nadzor se, po pravilu, obavlja preko dana u radno vreme.

Ukoliko nadzor nije obavljen do kraja radnog vremena, može se nastaviti i po isteku radnog vremena na osnovu naloga rukovodioca.

Izuzetno, kada se nadzorom proverava zakonitost i pravilnost obavljanja smenskog rada, nadzor se obavlja u svako doba dana i noći.

Tokom obavljanja nadzora noću, kućni red se može narušiti samo u meri koja je neophodna za uspešno obavljanje nadzora.

Način obavljanja nadzora

Član 14

O vršenju redovnog i kontrolnog nadzora, ovlašćeno lice po dolasku u zavod uručuje pismeni nalog za nadzor upravniku zavoda i upoznaje ga sa planom obavljanja nadzora.

Upravnik zavoda upoznaje ovlašćeno lice sa činjenicama i okolnostima bitnim za potpuno i pravilno utvrđivanje činjeničnog stanja od značaja za vršenje nadzora.

Član 15

Upravnik zavoda ovlašćenom licu omogućava nesmetan rad i čini dostupnim sve tražene podatke potrebne za obavljanje nadzora.

Ovlašćeno lice vrši nadzor neposrednim opažanjem, uvidom u službenu dokumentaciju i evidencije, pojedinačnim i grupnim razgovorima sa zaposlenima i osuđenim licima.

Ovlašćeno lice može sa osuđenim licima da razgovara bez prisustva zaposlenih lica u zavodu, u skladu sa Zakonom.

Član 16

Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora proverava zakonitost i pravilnost rada zavoda i sačinjava zapisnik o: statusu i zaštiti prava lica lišenih slobode; stručnom radu u određivanju i sprovođenju programa postupanja lica lišenih slobode; kontroli mera koje se preduzimaju za obezbeđenje i bezbednost zavoda; materijalno-finansijskom poslovanju zavoda; obuci i upošljavanju lica lišenih slobode; upravljanju zavodom i radu zaposlenih; kontroli mera i zakonitosti postupanja koje se preduzimaju u cilju bezbednosti lica lišenih slobode.

1. STATUS I ZAŠTITA PRAVA LICA LIŠENIH SLOBODE

Član 17

U okviru statusa i zaštite prava lica lišenih slobode, proverava se primena zakona i propisa koji se odnose na: uređenje zavoda; uslove smeštaja i slobodno vreme; uslove za održavanje lične i opšte higijene i snabdevenost odećom, obućom i rubljem; prijem osuđenog u zavod; prava osuđenog na telefoniranje, posete, dopisivanje, prijem novčanih pošiljki, prijem paketa, pravnu pomoć, pritužbe i obaveštavanje; ishranu, kuhinju i kantinu; organizaciju zdravstvene zaštite; zakonitost u sprovođenju zdravstvene zaštite; disciplinski postupak protiv osuđenih.

Uređenje zavoda proverava se uvidom u:

1) tip zavoda, odeljenja i službe u zavodu;

2) kapacitet zavoda i broj lica lišenih slobode (pritvorenih, osuđenih, prekršajno kažnjenih, novoprimljenih, usklađenost kapaciteta zavoda i broja lica lišenih slobode);

3) izdvajanje po polu i uzrastu ili drugim karakteristikama (žene, maloletnici i dr.);

4) broj stranih državljana.

Uslovi smeštaja i slobodno vreme proveravaju se uvidom u:

1) spavaonice (veličina, broj smeštenih lica lišenih slobode, opremljenost, osvetljenje, provetrenost, grejanje, sanitarije);

2) dnevni boravak (veličina, broj lica, opremljenost, osvetljenje, provetrenost, grejanje, sanitarije);

3) higijenske uslove u prostorijama u kojima borave lica;

4) dostupnost i tehničku ispravnost vode za piće;

5) slobodno vreme koje osuđeni provodi na svežem vazduhu i organizovanje fizičke aktivnosti.

Uslovi za održavanje lične i opšte higijene i snabdevenost odećom, obućom i rubljem proveravaju se uvidom u:

1) sredstva za ličnu higijenu i higijenu prostorija, mogućnost pranja i sušenja veša;

2) sanitarne uređaje (stanje i ispravnost sanitarija, topla voda, broj toaleta, dostupnost, urednost);

3) kupatila (zagrejanost prostorije za kupanje, broj tuševa, učestalost kupanja, privatnost);

4) odeću, rublje i obuću (količina, adekvatnost, izgled i uslovi održavanja);

5) opremljenost posteljinom i ćebadima u skladu sa godišnjim dobom (količina, kvalitet, čistoća, učestalost menjanja).

Prijem osuđenog u zavod proverava se uvidom u:

1) primenu zakona i drugih propisa u oblasti vođenja matične evidencije lica lišenih slobode (osnovne i pomoćne evidencije, obaveštavanje i prepiska sa nadležnim organima);

2) upoznavanje osuđenih sa pravima i obavezama po prijemu u zavod;

3) upoznavanje osuđenih stranaca i osoba sa posebnim potrebama, sa pravima i obavezama po prijemu u zavod;

4) dostupnost Zakona i akta o kućnom redu (dovoljan broj primeraka na jeziku koji je u upotrebi u zavodu i na jezicima manjina).

Prava osuđenog na telefoniranje, posete, dopisivanje, prijem novčanih pošiljki, prijem paketa, pravnu pomoć, pritužbe i obaveštavanje proveravaju se uvidom u:

1) telefoniranje (učestalost, broj govornica, dužina razgovora, privatnost, dostupnost telefonskih kartica, mogućnost javljanja porodici odmah nakon prijema u zavod);

2) posete, posete u posebnoj prostoriji (učestalost, trajanje i vrste poseta, izgled prostorija za posete);

3) dopisivanje i ograničenje prava na dopisivanje (nadziranje);

4) prijem novčanih pošiljki;

5) prijem paketa, odnosno način obavljanja pregleda sadržaja;

6) pružanje pravne pomoći (broj i vrstu pravne pomoći i ko je pruža);

7) postupanje po pritužbama osuđenih (broj i vrstu pritužbi i kome su upućene, pritužbe zbog mučenja, zlostavljanja, ponižavanja, broj usvojenih, odbijenih i pritužbi u postupku, način odlučivanja po žalbi ili zahtevu za sudsku zaštitu);

8) obaveštavanje (štampa, praćenje TV i radio programa, korišćenje DVD-a, čitanje knjiga iz biblioteke ili koje sam nabavi).

Ishrana, kuhinja i kantina proveravaju se uvidom u:

1) jelovnik (planiranje, način pripreme, kvalitet, količina, raznovrsnost, zastupljenost voća i svežeg povrća);

2) jelovnik za poseban režim ishrane iz medicinskih, kulturnih ili verskih razloga;

3) čuvanje uzorka hrane 24 časa;

4) bakteriološku ispravnost hrane, vode, posuđa;

5) magacin, kuhinju i trpezariju (higijena, opremljenost);

6) rad zaposlenih u kuhinji i angažovanje osuđenih na pomoćnim poslovima u kuhinji (kvalifikovanost, sanitarni pregledi);

7) uslove za samostalnu pripremu napitaka (čajna kuhinja i dr.);

8) rad kantine - prodavnice (snabdevenost, radno vreme, cene).

Organizacija zdravstvene zaštite proverava se uvidom u:

1) broj zaposlenih lekara opšte prakse, specijalista i drugih zdravstvenih radnika;

2) angažovanje lekara po osnovu ugovora;

3) mogućnost obavljanja specijalističkih pregleda u zavodu i izvan zavoda (stomatološki, psihijatrijski i drugi specijalistički pregledi);

4) druge zaposlene osposobljene za pružanje prve pomoći;

5) dodatne edukacije iz oblasti zatvorske patologije, prevencije zaraznih bolesti i prevencije samoubistava;

6) ostvarivanje kontakata sa nadležnim zdravstvenim ustanovama.

Zakonitost u sprovođenju zdravstvene zaštite proverava se uvidom u:

1) dokumentaciju o izvršenom lekarskom pregledu po prijemu lica lišenog slobode u zavod (u kom roku je obavljen), pri povratku u zavod sa privremenog odsustva, pre otpuštanja iz zavoda, nakon primena mera prinude i posebnih mera, o pregledu osuđenog koji je bolestan ili odbija hranu i vodu i dr.);

2) evidenciju o obavljenim lekarskim pregledima i obilascima osuđenog za vreme izdržavanja disciplinske mere upućivanja u samicu u toku dana i noći;

3) procedure prijavljivanja za lekarski pregled (čekanje na pregled, broj i vrsta pregleda, privatnost za vreme vršenja pregleda, poštovanje ličnosti i dostojanstva, poštovanje tajnosti podataka bez prava na uvid u ličnu medicinsku dokumentaciju i dr.);

4) procedure postupanja u hitnim slučajevima;

5) opremljenost ambulante i stacionara (broj kreveta, materijalni i higijenski uslovi);

6) procedure zdravstvenog zbrinjavanja van zavoda (broj, ustanova, nedostaci i problemi);

7) opremljenost apoteke (snabdevenost lekovima, čuvanje, procedure za ordiniranje terapije, evidencije);

8) zdravstvenu dokumentaciju i evidencije (lekarski pregledi, povrede, smrtni slučajevi, kontrola kvaliteta hrane, evidencije o licima koja odbijaju lečenje, hranu i vodu i dr.);

9) postupke u prevenciji zaraznih bolesti, hepatitisa, tuberkoloze, polno prenosivih bolesti i HIV/AIDS;

10) postupanje lekara u obezbeđivanju opštih zdravstvenih i higijenskih uslova u zavodu (lekarska kontrola smeštaja, ishrane, higijene, sanitarnih i drugih uslova od kojih zavisi zdravlje osuđenih).

Disciplinski postupak protiv osuđenih lica proverava se uvidom u:

1) evidencije;

2) vrstu disciplinskih prestupa;

3) materijalnu odgovornost;

4) disciplinske mere;

5) pružanje stručne pravne pomoći;

6) odluke po žalbi;

7) zastarelost.

2. STRUČNI RAD U ODREĐIVANJU I SPROVOĐENJU PROGRAMA POSTUPANJA LICA LIŠENIH SLOBODE

Član 18

Nadzorom nad stručnim radom u određivanju i sprovođenju programa postupanja lica lišenih slobode proverava se zakonitost i stručni rad službenika tretmana koji se odnosi na postupak prijema, određivanje programa postupanja i razvrstavanje osuđenog; sprovođenje programa postupanja prema osuđenim licima; vođenje evidencija o postupanju prema licima lišenih slobode; organizacija službenika tretmana i uslovi rada zaposlenih.

Postupak prijema, određivanje programa postupanja i razvrstavanje osuđenog proveravaju se uvidom u:

1) organizaciju i uslove smeštaja osuđenih i kažnjenih lica po prijemu na izdržavanje kazne;

2) metode, tehnike i instrumente za upoznavanje ličnosti osuđenog i prekršajno kažnjenog (postupak primene upitnika za procenu rizika i popunjavanje i način korišćenja dobijenih rezultata);

3) postupak utvrđivanja individualizovanog programa postupanja (mišljenje službenika tretmana, određivanje individualnih ciljeva, specijalizovanih programa, kriterijumi za raspoređivanje u grupe i odeljenja), predlog programa postupanja stručnog tima i odluka upravnika o programu postupanja;

4) učešće stručnog tima u davanju mišljenja za određivanje programa postupanja i razvrstavanje osuđenog.

Sprovođenje programa postupanja prema osuđenim licima proverava se uvidom u:

1) raspored dnevnih aktivnosti (vreme provedeno u spavaonici, van spavaonice, vreme izvan zatvorenih prostorija − dužina šetnje);

2) metode i oblike rada zaposlenih u službi za tretman (postupak praćenja i rokovi za realizaciju individualnih ciljeva, specijalizovanih programa, intervencije u tretmanu, praćenje ponašanja osuđenog, kao i novonastalih okolnosti od značaja za program postupanja);

3) način organizovanja i sprovođenje slobodnih aktivnosti (fizičke, kulturne, umetničke aktivnosti, verska prava, biblioteka);

4) obrazovanje osuđenih i maloletnika (osnovno, srednje, vanredno školovanje, stručno osposobljavanje);

5) radno angažovanje osuđenih i maloletnika (upošljavanje osuđenih, vreme provedeno na radu, naknada i nagrada za rad, zaštita na radu, odmori i dr.);

6) postupak preispitivanja i kriterijume za izmenu programa postupanja i naknadno razvrstavanje (rokovi, pismena mišljenja članova stručnog tima za preispitivanje programa postupanja i za izmenu programa postupanja, kriterijumi za dodeljivanje proširenih prava i pogodnosti i naknadno razvrstavanje);

7) način utvrđivanja programa pripreme za otpust i saradnju sa nadležnim ustanovama u cilju pružanja pomoći i prihvata nakon otpuštanja;

8) učešće zaposlenih u službi za tretman u zaštiti prava osuđenih lica;

9) dostupnost zaposlenih u službi za tretman osuđenim licima (način prijavljivanja osuđenih za razgovor) i odnos zaposlenih prema osuđenima (poštovanje ličnosti i dostojanstva);

10) uticaj neformalnog sistema na rad i upravljanje u Zavodu.

Vođenje evidencija o postupanju prema licima lišenih slobode proverava se uvidom u:

1) dosije osuđenog, prekršajno kažnjenog lica i maloletnog lica;

2) način evidentiranja liste praćenja o sprovođenju individualnih i grupnih aktivnosti određenih individualizovanim programom postupanja;

3) način evidentiranja liste praćenja ponašanja osuđenog, kao i novonastalih okolnosti od značaja za program postupanja;

4) izveštaj o mišljenju stručnog tima za uslovni i prevremeni otpust, pomilovanje;

5) evidencije o pruženoj pomoći i podršci pritvorenim licima.

Organizacija službenika tretmana i uslovi rada zaposlenih proveravaju se uvidom u:

1) organizaciju službenika tretmana (služba, odsek, samostalni izvršioci), broj i stručnu kvalifikaciju zaposlenih, školovanje uz rad, specijalnost;

2) način rukovođenja službom;

3) koordiniranje učesnika u tretmanu;

4) način i kvalitet saradnje sa ostalim službama u zavodu;

5) učešće zaposlenih u službi za tretman u edukacijama, savetovanjima i seminarima (tema, stečene licence i sertifikati);

6) godišnji plan i izveštaje o radu službe;

7) kvalitet saradnje i odnos sa Upravom;

8) saradnju sa drugim institucijama i organizacijama;

9) uslove rada zaposlenih (radni prostor, opremljenost, higijenske, tehničke i zaštitne mere);

10) nagrađivanje i kažnjavanje zaposlenih;

11) međusobnu komunikaciju zaposlenih.

3. KONTROLA MERA KOJE SE PREDUZIMAJU ZA OBEZBEĐENJE I BEZBEDNOST ZAVODA

Član 19

U okviru obezbeđenja i bezbednosti zavoda proverava se primena zakona i propisa koji se odnose na: materijalno-tehničko obezbeđenje; sprovođenje bezbednosnih procedura; preduzete mere i dokumentaciju u vanrednim događajima; mere za održavanje reda i bezbednosti (mere prinude); mere za održavanje reda i bezbednosti (posebne mere).

Materijalno-tehničko obezbeđenje proverava se uvidom u:

1) uniformu, oznake, svečano odelo, naoružanje, specijalna vozila i drugu opremu;

2) plansku dokumentaciju i realizaciju plana materijalno-tehničkog obezbeđenja;

3) obučenost za propisno rukovanje materijalno-tehničkim sredstvima;

4) servisiranje i održavanje materijalno-tehničkih sredstava;

5) opremu i sredstva za bezbednost zavoda;

6) sistem tehničkog obezbeđenja;

7) obezbeđenost i funkcionalnost magacina naoružanja i opremljenost oružjem, municijom, hemijskim sredstvima i specijalnom opremom.

Sprovođenje bezbednosnih procedura proverava se uvidom u:

1) raspored dnevnih aktivnosti osuđenih lica (ustajanje, lična i opšta higijena, postrojavanje, brojanje, obedovanje, priprema za rad, povečerje, spavanje);

2) pretres i pregled prostorija (učestalost, povod, način);

3) pretres i pregled tela (učestalost, povod, način);

4) način prijema i način pregleda paketa, dozvoljena težina i sadržina paketa;

5) otkrivanje nedozvoljenih predmeta i supstanci (oružje, droga, mobilni telefoni, alkohol i dr.);

6) otkrivanje nedozvoljenog držanja i razmenu predmeta i supstanci unutar zavoda (pribor za jelo, oruđe iz radionica, hemikalije i dr.);

7) spoljašnje obezbeđenje zavoda;

8) dnevne i noćne obilaske zavoda i kontrolu rada službe za obezbeđenje od strane rukovodilaca.

Preduzete mere i dokumentacija u vanrednim događajima proveravaju se uvidom u:

1) bekstvo i pokušaj bekstva;

2) napad na lica lišena slobode i tuče;

3) napad na zaposlene i druga lica zatečena u zavodu;

4) silovanje i seksualno zlostavljanje;

5) krađu i uništavanje lične imovine i imovine zavoda;

6) paljevine;

7) samopovređivanje (način i broj);

8) samoubistvo (preduzete mere i lekarska dokumentacija);

9) ubistvo;

10) druge smrtne slučajeve;

11) organizovanje pobune;

12) štrajkove;

13) komunikaciju lica lišenih slobode sa licima van zavoda, izradu ili unošenje sredstva u zavod pogodnog za napad, bekstvo ili izvršenje krivičnog dela;

14) uticaj neformalnog sistema na bezbednost u zavodu;

15) obaveštavanje Uprave o vanrednim događanjima u zavodu;

16) obilazak osuđenih lica na radu van zavoda, obilazak lica lišenih slobode na lečenju van zavoda i obilazak lica lišenih slobode na sprovodu na suđenje.

Mere za održavanje reda i bezbednosti (mere prinude) proveravaju se uvidom u:

1) upotrebu fizičke snage;

2) vezivanje;

3) izdvajanje;

4) upotrebu gumene palice;

5) upotrebu šmrkova sa vodom;

6) upotrebu hemijskih sredstava;

7) upotrebu vatrenog oružja.

Mere za održavanje reda i bezbednosti (posebne mere) proveravaju se uvidom u:

1) oduzimanje i privremeno zadržavanje stvari čije je držanje inače dozvoljeno;

2) smeštaj u posebno osiguranu prostoriju bez posebno opasnih stvari;

3) smeštaj pod pojačan nadzor;

4) usamljenje;

5) testiranje na zarazne bolesti ili psihoaktivne supstance.

4. MATERIJALNO-FINANSIJSKO POSLOVANJE ZAVODA

Član 20

U okviru materijalno-finansijskog poslovanja zavoda proverava se primena zakona i drugih propisa koji se odnose na: plate zaposlenih; dodatke na osnovnu platu zaposlenih; naknadu plate; naknadu troškova i drugih primanja; naknade po osnovu ugovora o delu i ugovora obavljanju privremenih i povremenih poslova; javne nabavke; materijalno poslovanje zavoda; finansijsko poslovanje zavoda; depozit osuđenih lica i rad kantine; prodaju proizvoda i usluga iz oblasti upošljavanja osuđenih lica; dokumentovane rizike poslovanja od značaja za ocenu materijalno-finansijskog poslovanja.

Plata zaposlenih proverava se uvidom u dokumentaciju o utvrđivanju i obračunu:

1) plata;

2) platnih razreda;

3) koeficijenata.

Dodatak na osnovnu platu zaposlenih proverava se uvidom u dokumentaciju o utvrđivanju i obračunu:

1) dodatka za vreme provedeno u radnom odnosu;

2) dodatka za rad noću;

3) dodatka za rad na dan praznika koji nije radni dan;

4) dodatka za dodatno opterećenje na radu;

5) dodatka za prekovremeni rad;

6) dodatka za pripravnost i međusobni odnos dodataka, dodatak za ostvarene rezultate rada.

Naknada plata proverava se uvidom u dokumentaciju za:

1) godišnji odmor;

2) plaćeno odsustvo;

3) privremenu sprečenost za rad zbog bolesti ili povrede na radu;

4) privremeno udaljenje sa rada, porodiljsko odsustvo.

Naknada troškova i druga primanja proverava se uvidom u dokumentaciju za:

1) naknadu troškova za dolazak na rad i odlazak sa rada;

2) naknadu troškova službenih putovanja;

3) naknadu troškova privremenog ili trajnog premeštaja u drugo mesto rada.

Naknada po osnovu ugovora o delu i ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova proverava se uvidom u dokumentaciju za:

1) osnov isplate;

2) poreski tretman;

3) način obračuna.

Javne nabavke proveravaju se uvidom u:

1) akt o javnim nabavkama;

2) planiranje javnih nabavki, ciljeve, dostavljanje, prijem i komunikaciju u poslovima javnih nabavki;

3) ovlašćenja i odgovornosti;

4) način obezbeđenja konkurencije, način evidentiranja i čuvanja dokumentacije i vođenje evidencije zaključenih ugovora;

5) vrste javnih nabavki;

6) potpunost dokumentacije;

7) nabavke na koje se zakon ne primenjuje;

8) način praćenja izvršenja ugovora.

Materijalno poslovanje zavoda proverava se uvidom u:

1) godišnji i vanredni popis nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja, opreme;

2) zalihe materijala, nedovršene proizvodnje, gotovih proizvoda i robe, stalnih sredstava namenjenih prodaji;

3) finansijski plasman i potraživanja;

4) magacinske, materijalne i finansijske evidencije nefinansijske imovine u zalihama, evidencije zaliha materijala za stalne troškove, popravke i održavanje materijala u delatnostima;

5) evidenciju nefinansijske imovine u stalnim sredstvima.

Finansijsko poslovanje zavoda proverava se uvidom u:

1) interni akt o organizaciji računovodstva;

2) pisane procedure, odluke i naredbe o finansijskom poslovanju;

3) osnov vođenja budžetskog računovodstva;

4) godišnja i periodična finansijska izveštavanja;

5) poslovne knjige i računovodstvene isprave;

6) zaključivanje poslovnih knjiga i čuvanje računovodstvenih isprava;

7) poslovanje sa gotovinom;

8) predlog finansijskog plana i dokaze o racionalnom iskazivanju potreba u finansijskom planu (proračuni, planovi, profakture korišćene za procene, stručni nalazi i dr.);

9) glavnu knjigu i pomoćne knjige i evidencije finansijskog računovodstva imovine, obaveza, prihoda i rashoda iz svih izvora (ažurnost i zasnovanost knjiženja);

10) namensko trošenje budžetskih sredstava, sopstvenih prihoda i donacija;

11) završni račun.

Depozit osuđenih lica i rad kantine proverava se uvidom u dokumentaciju za:

1) blagajničko poslovanje depozita i račun depozita;

2) depozit stranih valuta, plemenitih metala i drugi stvarni depozit;

3) obračun i isplatu naknade za rad osuđenih;

4) glavnu knjigu i kartoteku depozita (ažurnost i osnov knjiženja);

5) popis depozita osuđenih;

6) poslovanje kantine (cenovnik, ulaz, pazar, snabdevenost kantine).

Prodaja proizvoda i usluga iz oblasti upošljavanja osuđenih lica proveravaju se uvidom u dokumentaciju za:

1) cenu koštanja proizvoda i usluga (kalkulacije, normativi, tehnička priprema, radni nalozi, obračuni);

2) računovodstvene isprave o uslužnom poslovanju prodavnica, restorana i hotela (trgovačke knjige, fiskalne kase, knjige šanka, noćenja i dr.);

3) računovodstvene isprave o poslovanju poljoprivrede i drugih specifičnih oblasti rada;

4) dokaze o postojanju i primeni redovne kontrole proizvodnje i prodaje (procedure odobrenja, protok dokumenata, ovlašćenja, odvojenost izvršenja i kontrole, organizacija kontrolnih evidencija);

5) formiranje cenovnika proizvoda i usluga, politiku prodaje (rokovi naplate, popusti i dr.);

6) izveštaje o sopstvenim prihodima po delatnostima, mesečni, kvartalni i godišnji.

Dokumentovani rizici poslovanja od značaja za ocenu materijalno-finansijskog poslovanja proveravaju se uvidom u dokumentaciju za:

1) manjkove, viškove, otpise, dugovanja, potraživanja;

2) vanredne događaje.

5. OBUKA I UPOŠLJAVANJE LICA LIŠENIH SLOBODE

Član 21

U okviru obuke i upošljavanja proverava se primena zakona i drugih propisa u oblasti: organizacije službe za obuku i upošljavanje; sprovođenja obuke osuđenih lica; procesa rada osuđenih lica i prava osuđenih lica na osnovu rada.

Organizacija službe za obuku i upošljavanje proverava se uvidom u dokumentaciju koja se odnosi na:

1) rukovođenje službom;

2) organizacione jedinice;

3) broj zaposlenih i stručnu kvalifikaciju zaposlenih;

4) edukacije zaposlenih;

5) plan rada službe;

6) saradnju sa drugim službama;

7) izveštaje o radu;

8) način korišćenja finansijskih sredstava ostvarenih radom osuđenih lica na pokriće troškova nastalih obavljanjem rada;

9) isplatu naknade i nagrade za rad osuđenih lica;

10) poboljšanje uslova života i rada osuđenih lica.

Sprovođenje obuke osuđenih lica proverava se uvidom u:

1) program obuke, osposobljavanje i stručno usavršavanje kroz teorijsku pripremu i praktičnu obuku prema mogućnostima zavoda;

2) samostalnost u izvođenju programa obuke;

3) povezanost sa drugim institucijama u cilju stručnog osposobljavanja osuđenih;

4) povezanost obuke sa uposlenjem unutar i izvan zavoda;

5) sertifikate.

Proces rada osuđenih lica proverava se uvidom u:

1) akt o radu osuđenih lica;

2) broj uposlenih lica;

3) vrstu posla prema sposobnostima, stručnim kvalifikacijama, izraženim željama osuđenog i prema mogućnostima zavoda;

4) mesto rada (u zavodu, izvan zavoda, sa ili bez obezbeđenja);

5) liste upošljavanja;

6) ugovore o upošljavanju izvan zavoda;

7) organizaciju radnog vremena (raspored, smenski rad);

8) uslove rada;

9) odmor i ishranu u toku rada;

10) rad duži od punog radnog vremena;

11) materijalno tehničku zaštitu na radu;

12) normative u procesu rada.

Prava osuđenih lica na osnovu rada proveravaju se uvidom u:

1) naknadu za rad;

2) sprečenost za rad;

3) godišnji odmor u zavodu i izvan zavoda.

6. UPRAVLJANJE ZAVODOM I RAD ZAPOSLENIH

Član 22

U okviru upravljanja zavodom i rada zaposlenih proverava se primena zakona i propisa koji se odnose na: unutrašnju organizaciju i sistematizaciju radnih mesta; raspoređivanje državnih službenika i nameštenika, stručnu spremu; zasnivanje radnog odnosa; privremeno upućivanje zaposlenih lica iz jednog zavoda u drugi; stručni ispit; rešenja o koeficijentima zaposlenih; dodatak za dodatno opterećenje na radu; dodatak za prekovremeni rad; radni odnos na određeno vreme; ocenjivanje državnih službenika; napredovanje državnih službenika; nagrađivanje zaposlenih; plaćeno i neplaćeno odsustvo; godišnji odmor; disciplinski postupak protiv zaposlenih lica.

Unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta proverava se uvidom u:

1) unutrašnje uređenje;

2) poslove koji se obavljaju u organizacionim jedinicama;

3) rukovođenje;

4) ukupan broj radnih mesta;

5) potreban broj izvršilaca;

6) stvaran broj izvršilaca.

Raspoređivanje državnih službenika i nameštenika i stručna sprema proveravaju se uvidom u:

1) urednost i potpunost personalne dokumentacije zaposlenih;

2) ispunjenost uslova za raspoređivanje;

3) broj sistematizovanih radnih mesta i izvršilaca i broj raspoređenih izvršilaca.

Zasnivanje radnog odnosa proverava se uvidom u:

1) osnov zasnivanja radnog odnosa (javni konkurs, interni konkurs);

2) premeštaj unutar istog državnog organa i premeštaj po osnovu sporazuma o preuzimanju iz drugog državnog organa.

Privremeno upućivanje zaposlenih lica iz jednog zavoda u drugi proverava se uvidom u:

1) broj izvršilaca;

2) poslove na koje se upućuju;

3) vreme na koje se upućuju.

Stručni ispit proverava se uvidom u:

1) uverenje o položenom državnom stručnom ispitu;

2) uverenje o položenom stručnom ispitu.

Rešenja o koeficijentima zaposlenih proveravaju se uvidom u:

1) osnov utvrđivanja visine koeficijenta;

2) osnov utvrđivanja platne grupe i platnog razreda.

Dodatak za dodatno opterećenje na radu proverava se uvidom u:

1) nalog za dodatno opterećenje;

2) osnovanost dodatnog opterećenja;

3) procenat dodatnog opterećenja.

Dodatak za prekovremeni rad proverava se uvidom u:

1) nalog za prekovremeni rad;

2) osnov preračunavanja u slobodne sate;

3) osnov isplate.

Radni odnos na određeno vreme proverava se uvidom u:

1) evidenciju broja zaposlenih na određeno vreme;

2) osnov prijema;

3) vreme trajanja radnog odnosa na određeno vreme.

Ocenjivanje državnih službenika proverava se uvidom u:

1) postupak ocenjivanja;

2) utvrđivanje radnih ciljeva;

3) utvrđivanje merila za ocenjivanje i ocene;

4) izveštaj o ocenjivanju;

5) vanredno ocenjivanje.

Napredovanje državnih službenika proverava se uvidom:

1) osnov napredovanja;

2) ocene državnih službenika;

3) period ocenjivanja.

Nagrađivanje zaposlenih proverava se uvidom u:

1) evidenciju nagrađivanja;

2) osnov nagrađivanja.

Plaćeno i neplaćeno odsustvo proverava se uvidom u:

1) evidencije plaćenog i neplaćenog odsustva;

2) osnov utvrđivanja plaćenog i neplaćenog odsustva;

3) potpunost dokumentacije.

Godišnji odmor proverava se uvidom u:

1) osnov utvrđivanja godišnjeg odmora;

2) određivanje merila za godišnji odmor;

3) dužinu godišnjeg odmora.

Disciplinski postupak protiv zaposlenih lica proverava se uvidom u:

1) evidencije;

2) vrstu povrede dužnosti iz radnog odnosa;

3) disciplinske kazne;

4) odluke po žalbi;

5) zastarelost;

6) udaljenje sa rada.

7. KONTROLA MERA I ZAKONITOSTI POSTUPANJA KOJE SE PREDUZIMAJU U CILJU BEZBEDNOSTI LICA LIŠENIH SLOBODE

Član 23

U okviru kontrole mera i zakonitosti postupanja koje se preduzima u cilju bezbednosti lica lišenih slobode, proveravaju se uslovi za bezbednost lica lišenih slobode i organizacija službe za obezbeđenje i uslovi rada zaposlenih.

Uslovi za bezbednost lica lišenih slobode proveravaju se uvidom u:

1) smeštajne kapacitete zavoda, odnos broja pripadnika službe za obezbeđenje i broja lica lišenih slobode;

2) poštovanje ličnosti i dostojanstva lica lišenih slobode;

3) doživljaj sigurnosti lica lišenih slobode.

Organizacija službe za obezbeđenje i uslovi rada zaposlenih proveravaju se uvidom u:

1) način rukovođenja, spoljašnje i unutrašnje obezbeđenje;

2) saradnju sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove i drugim bezbednosnim službama, institucijama i organizacijama;

3) informacioni sistem, video-tehnički nadzor, sredstva veze unutar zavoda, metal-detektor vrata, skener aparat za pregled paketa, ručni metal-detektor, analizator za identifikovanje signala mobilnih aparata, alkometar i testove na psihoaktivne supstance;

4) program rada zavoda i planove rada zavoda;

5) plan mera pripravnosti i plan za postupanje u vanrednim situacijama;

6) međusobnu komunikaciju zaposlenih u službi i saradnju sa ostalim službama u zavodu;

7) nagrađivanje i kažnjavanje zaposlenih;

8) radni prostor, opremljenost, higijenske, tehničke i zaštitne mere.

IV POSTUPANJE PO IZVRŠENOM NADZORU

Zapisnik o izvršenom nadzoru

Član 24

Ovlašćeno lice sastavlja zapisnik po izvršenom nadzoru, a najduže u roku od petnaest dana od izvršenog nadzora.

Zapisnik o izvršenom redovnom, vanrednom i kontrolnom nadzoru sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenih lica koja vrše nadzor, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka nadzora, vreme trajanje nadzora, nalaz, naložene i predložene mere, obavezu izveštavanja o preduzetim merama, pravo upravnika zavoda na prigovor, potpis ovlašćenih lica i drugih lica uključenih u nadzor.

Član 25

Dostavljanje zapisnika, postupanje po naloženim merama, odnosno izjavljivanje prigovora vrši se na način propisan Zakonom.

V NADZOR ORGANIZACIONE JEDINICE NADLEŽNE ZA BEZBEDNOSNO-OPERATIVNE POSLOVE U UPRAVI

Član 26

Organizaciona jedinica nadležna za bezbednosno-operativne poslove u Upravi obavlja poslove nadzora vezane za:

1) bezbednosno-operativni rad u cilju koordinisanja unutrašnjeg i spoljašnjeg obezbeđenja zavoda i procene rizika po bezbednost u zavodu i zaštite bezbednosti lica lišenih slobode;

2) rad i postupanje zaposlenih u službi za obezbeđenje;

3) saradnju sa drugim državnim organima.

Član 27

Nadzor se vrši po pismenom ili usmenom nalogu direktora Uprave u slučajevima:

1) vanrednih događaja;

2) prijave zaposlenog;

3) prijave lica lišenog slobode;

4) pismenih predstavki;

5) prijave drugih nadležnih državnih organa;

6) drugih situacija po nalogu direktora.

Član 28

Nakon prijema naloga za nadzor, ovlašćeno lice:

1) izvršava uvid u podatke iz službenih evidencija zavoda;

2) izvršava uvid u planove i programe, godišnje i periodične izveštaje zavoda;

3) prikuplja podneske i pritužbe osuđenih lica;

4) obavlja razgovor sa zaposlenima i osuđenim licima;

5) prikuplja podatke koji ukazuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.

Član 29

Ovlašćeno lice po obavljanju bezbednosno-operativnog nadzora, o svim saznanjima i primedbama sastavlja izveštaj, koji dostavlja direktoru Uprave.

1. BEZBEDNOSNO-OPERATIVNI RAD U CILJU KOORDINISANJA UNUTRAŠNJEG I SPOLJNJEG OBEZBEĐENJA ZAVODA I PROCENA RIZIKA PO BEZBEDNOST U ZAVODU I ZAŠTITE BEZBEDNOSTI LICA LIŠENIH SLOBODE

Član 30

Bezbednosno-operativni rad u cilju koordinisanja unutrašnjeg i spoljašnjeg obezbeđenja zavoda i procene rizika po bezbednost u zavodu i zaštite bezbednosti lica lišenih slobode proverava se kroz:

1) kontrolu zakonitosti i pravilnosti rada svih zaposlenih u zavodima, a posebno u službi za obezbeđenje;

2) zaštitu bezbednosti lica lišenih slobode, zaposlenih i zatečenih lica u zavodu;

3) procenu rizika za bekstvo, pobunu ili planiranje i organizovanje vršenja krivičnih dela od strane lica lišenih slobode;

4) prikupljanje informacija u vezi indicija izvršenja krivičnih dela i drugih nezakonitih radnji u zavodima;

5) koordinisanje unutrašnjeg i spoljašnjeg obezbeđenja zavoda, sprovoda lica lišenih slobode, obezbeđenje lica mesta i rekonstrukcija događaja u zavodima i van njih;

6) kontrolisanje i koordinisanje pravljenja procene i izrade planova za postupanje u vanrednim situacijama;

7) prikupljanje činjenica u vezi pokušaja bekstva i bekstva lica lišenih slobode;

8) prikupljanje činjenica u vezi unošenja nedozvoljene robe i sredstava u zavod;

9) prikupljanje bezbednosno interesantnih i drugih informacija u vezi sa funkcionisanjem zavoda;

10) sprovođenje procedura za davanje saglasnosti za ulaz u zavod drugim licima;

11) pribavljanje bezbednosnih provera za lica koja ulaze u zavod po raznim osnovama (izvođenje radova, studijski, naučni i drugi radovi).

2. RAD I POSTUPANJE ZAPOSLENIH U SLUŽBI ZA OBEZBEĐENJE

Član 31

Rad i postupanje zaposlenih u službi za obezbeđenje proverava se kroz:

1) kontrolu organizacije službe za obezbeđenje (dežurne službe, spoljašnjeg i unutrašnjeg obezbeđenja, sprovodne službe i interventne jedinice) način rukovođenja i način informisanja Uprave;

2) saradnju sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove i ministarstvom nadležnim za poslove odbrane, organizacijama i drugim institucijama u vezi primene posebnih mera bezbednosti;

3) razvijanje informacionog sistema, video nadzora i sredstava veza unutar zavoda;

4) proveru funkcionisanja i unapređenje procedura rada i tehničkih sredstava na kontroli protoka lica i stvari u zavodima;

5) uvid u godišnji plan i program rada zavoda i planove postupanja službe za obezbeđenje i drugih službi u redovnim i vanrednim okolnostima;

6) uvid u plan uzbunjivanja i pripravnosti;

7) uvid u međusobnu komunikaciju zaposlenih u službi;

8) uvid u način i kvalitet saradnje sa ostalim službama u zavodu.

3. SARADNJA SA DRUGIM DRŽAVNIM ORGANIMA

Član 32

Saradnja sa drugim državnim organima proverava se uvidom u:

1) obaveštavanje ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove o prijemu, planiranim pogodnostima i otpustu lica lišenih slobode;

2) razmenu bezbednosno interesantnih podatka prikupljenih operativnim radom sa svim nadležnim državnim organima iz sistema bezbednosti.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja ranijeg pravilnika

Član 33

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nadzoru nad radom zavoda u Upravi za izvršenje krivičnih sankcija ("Službeni glasnik RS", broj 49/11).

Stupanje na snagu

Član 34

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".