PRAVILNIKO NADZORU NAD RADOM ZAVODA ZA IZVRŠENJE KRIVIČNIH SANKCIJA("Sl. glasnik RS", br. 85/2015) |
Ovim pravilnikom uređuje se nadzor nad radom zavoda u Upravi za izvršenje krivičnih sankcija, koji u skladu sa Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija obavljaju organizaciona jedinica u sastavu Uprave za izvršenje krivičnih sankcija nadležna za inspekcijske poslove (u daljem tekstu: Odeljenje za inspekciju) i organizaciona jedinica nadležna za bezbednosno-operativne poslove, preko ovlašćenih lica.
II SADRŽINA I OBAVLJANJE NADZORA ODELJENJA ZA INSPEKCIJU
Odeljenje za inspekciju, u skladu sa Zakonom o izvršenju krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Zakon), nadzire zakonitost i stručnost u radu u zavodu kroz redovni, kontrolni i vanredni nadzor.
Nadzor Odeljenja za inspekciju, u skladu sa Zakonom, obuhvata:
1) status i zaštitu prava lica lišenih slobode;
2) stručni rad u određivanju i sprovođenju programa postupanja lica lišenih slobode;
3) kontrolu mera koje se preduzimaju za obezbeđenje i bezbednost zavoda;
4) materijalno-finansijsko poslovanje zavoda;
5) obuku i upošljavanje lica lišenih slobode;
6) upravljanje zavodom i rad zaposlenih;
7) kontrolu mera i zakonitosti postupanja koje se preduzimaju u cilju bezbednosti lica lišenih slobode.
Redovni nadzor sprovodi se u skladu sa godišnjim planom rada Uprave za izvršenje krivičnih sankcija (u daljem tekstu: Uprava).
Kontrolni nadzor sprovodi se radi utvrđivanja izvršenja mera koje su naložene zavodu u okviru redovnog ili vanrednog nadzora.
Vanredni nadzor sprovodi se na osnovu procene Uprave da okolnosti u funkcionisanju zavoda zahtevaju njegovo obavljanje.
Redovni nadzor vrši se najmanje jednom u dve godine u skladu sa utvrđenim planom rada, a o početku vršenja ovog nadzora zavodi se obaveštavaju blagovremeno.
Kontrolni nadzor vrši se nakon prijema obaveštenja od strane zavoda o postupanju po naloženim merama ili nakon isteka roka za postupanje po naloženim merama.
Vanredni nadzor vrši se bez odlaganja i može se vršiti u toku dana ili noći, bez prethodnog obaveštavanja upravnika zavoda.
U okviru redovnog ili vanrednog nadzora, proverava se i osnovanost pritužbe osuđenog lica ili informacije koja ukazuje na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službene dužnosti.
Ovlašćeno lice o izvršenom nadzoru sastavlja zapisnik, u skladu sa Zakonom.
Za nadzor nad stručnim radom mogu se angažovati naučne i stručne ustanove i pojedinci, u skladu sa Zakonom.
Nadzor obavljaju ovlašćena lica koja su samostalna u radu u granicama ovlašćenja utvrđenih Zakonom.
Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora mora poštovati dostojanstvo lica lišenih slobode.
Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora postupa odgovorno, profesionalno i po najvišim standardima struke.
O nastanku razloga zbog kojih ne bi moglo objektivno i nepristrasno da obavi nadzor, ovlašćeno lice bez odlaganja obaveštava rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za inspekcijske poslove.
Nadzor nad radom zavoda obavlja se na osnovu pismenog ili usmenog naloga direktora Uprave, na predlog rukovodioca organizacione jedinice u sastavu Uprave nadležne za inspekcijske poslove.
Redovni i kontrolni nadzor vrše se isključivo na osnovu pismenog naloga.
Pismeni nalog za nadzor sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenog lica, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka obavljanja nadzora, vreme trajanja nadzora, rok za izradu zapisnika i materijalno-tehničke uslove za vršenje nadzora (prevoz, smeštaj, oprema i dr.).
Nakon prijema naloga za nadzor, ovlašćeno lice:
1) izvršava uvid u podatke iz službenih evidencija zavoda dostavljenih Upravi;
2) izvršava uvid u planove i programe, godišnje i periodične izveštaje zavoda;
3) izvršava uvid u dokumentaciju o kontrolama zavoda od strane drugih nadležnih inspekcija državnih organa i uvid u izveštaje o obavljenim posetama zavodima od strane Zaštitnika građana, Pokrajinskog zaštitnika građana - Ombudsmana, Komisije za kontrolu izvršenja krivičnih sankcija koju je obrazovala Narodna skupština, međunarodnih organizacija za zaštitu ljudskih prava i udruženja;
4) izvršava uvid u podneske i pritužbe osuđenih lica;
5) izvršava uvid u izveštaje, podatke, akte i potrebnu dokumentaciju koja ukazuje na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.
Nadzor se, po pravilu, obavlja preko dana u radno vreme.
Ukoliko nadzor nije obavljen do kraja radnog vremena, može se nastaviti i po isteku radnog vremena na osnovu naloga rukovodioca.
Izuzetno, kada se nadzorom proverava zakonitost i pravilnost obavljanja smenskog rada, nadzor se obavlja u svako doba dana i noći.
Tokom obavljanja nadzora noću, kućni red se može narušiti samo u meri koja je neophodna za uspešno obavljanje nadzora.
O vršenju redovnog i kontrolnog nadzora, ovlašćeno lice po dolasku u zavod uručuje pismeni nalog za nadzor upravniku zavoda i upoznaje ga sa planom obavljanja nadzora.
Upravnik zavoda upoznaje ovlašćeno lice sa činjenicama i okolnostima bitnim za potpuno i pravilno utvrđivanje činjeničnog stanja od značaja za vršenje nadzora.
Upravnik zavoda ovlašćenom licu omogućava nesmetan rad i čini dostupnim sve tražene podatke potrebne za obavljanje nadzora.
Ovlašćeno lice vrši nadzor neposrednim opažanjem, uvidom u službenu dokumentaciju i evidencije, pojedinačnim i grupnim razgovorima sa zaposlenima i osuđenim licima.
Ovlašćeno lice može sa osuđenim licima da razgovara bez prisustva zaposlenih lica u zavodu, u skladu sa Zakonom.
Ovlašćeno lice u obavljanju nadzora proverava zakonitost i pravilnost rada zavoda i sačinjava zapisnik o: statusu i zaštiti prava lica lišenih slobode; stručnom radu u određivanju i sprovođenju programa postupanja lica lišenih slobode; kontroli mera koje se preduzimaju za obezbeđenje i bezbednost zavoda; materijalno-finansijskom poslovanju zavoda; obuci i upošljavanju lica lišenih slobode; upravljanju zavodom i radu zaposlenih; kontroli mera i zakonitosti postupanja koje se preduzimaju u cilju bezbednosti lica lišenih slobode.
1. STATUS I ZAŠTITA PRAVA LICA LIŠENIH SLOBODE
U okviru statusa i zaštite prava lica lišenih slobode, proverava se primena zakona i propisa koji se odnose na: uređenje zavoda; uslove smeštaja i slobodno vreme; uslove za održavanje lične i opšte higijene i snabdevenost odećom, obućom i rubljem; prijem osuđenog u zavod; prava osuđenog na telefoniranje, posete, dopisivanje, prijem novčanih pošiljki, prijem paketa, pravnu pomoć, pritužbe i obaveštavanje; ishranu, kuhinju i kantinu; organizaciju zdravstvene zaštite; zakonitost u sprovođenju zdravstvene zaštite; disciplinski postupak protiv osuđenih.
Uređenje zavoda proverava se uvidom u:
1) tip zavoda, odeljenja i službe u zavodu;
2) kapacitet zavoda i broj lica lišenih slobode (pritvorenih, osuđenih, prekršajno kažnjenih, novoprimljenih, usklađenost kapaciteta zavoda i broja lica lišenih slobode);
3) izdvajanje po polu i uzrastu ili drugim karakteristikama (žene, maloletnici i dr.);
4) broj stranih državljana.
Uslovi smeštaja i slobodno vreme proveravaju se uvidom u:
1) spavaonice (veličina, broj smeštenih lica lišenih slobode, opremljenost, osvetljenje, provetrenost, grejanje, sanitarije);
2) dnevni boravak (veličina, broj lica, opremljenost, osvetljenje, provetrenost, grejanje, sanitarije);
3) higijenske uslove u prostorijama u kojima borave lica;
4) dostupnost i tehničku ispravnost vode za piće;
5) slobodno vreme koje osuđeni provodi na svežem vazduhu i organizovanje fizičke aktivnosti.
Uslovi za održavanje lične i opšte higijene i snabdevenost odećom, obućom i rubljem proveravaju se uvidom u:
1) sredstva za ličnu higijenu i higijenu prostorija, mogućnost pranja i sušenja veša;
2) sanitarne uređaje (stanje i ispravnost sanitarija, topla voda, broj toaleta, dostupnost, urednost);
3) kupatila (zagrejanost prostorije za kupanje, broj tuševa, učestalost kupanja, privatnost);
4) odeću, rublje i obuću (količina, adekvatnost, izgled i uslovi održavanja);
5) opremljenost posteljinom i ćebadima u skladu sa godišnjim dobom (količina, kvalitet, čistoća, učestalost menjanja).
Prijem osuđenog u zavod proverava se uvidom u:
1) primenu zakona i drugih propisa u oblasti vođenja matične evidencije lica lišenih slobode (osnovne i pomoćne evidencije, obaveštavanje i prepiska sa nadležnim organima);
2) upoznavanje osuđenih sa pravima i obavezama po prijemu u zavod;
3) upoznavanje osuđenih stranaca i osoba sa posebnim potrebama, sa pravima i obavezama po prijemu u zavod;
4) dostupnost Zakona i akta o kućnom redu (dovoljan broj primeraka na jeziku koji je u upotrebi u zavodu i na jezicima manjina).
Prava osuđenog na telefoniranje, posete, dopisivanje, prijem novčanih pošiljki, prijem paketa, pravnu pomoć, pritužbe i obaveštavanje proveravaju se uvidom u:
1) telefoniranje (učestalost, broj govornica, dužina razgovora, privatnost, dostupnost telefonskih kartica, mogućnost javljanja porodici odmah nakon prijema u zavod);
2) posete, posete u posebnoj prostoriji (učestalost, trajanje i vrste poseta, izgled prostorija za posete);
3) dopisivanje i ograničenje prava na dopisivanje (nadziranje);
4) prijem novčanih pošiljki;
5) prijem paketa, odnosno način obavljanja pregleda sadržaja;
6) pružanje pravne pomoći (broj i vrstu pravne pomoći i ko je pruža);
7) postupanje po pritužbama osuđenih (broj i vrstu pritužbi i kome su upućene, pritužbe zbog mučenja, zlostavljanja, ponižavanja, broj usvojenih, odbijenih i pritužbi u postupku, način odlučivanja po žalbi ili zahtevu za sudsku zaštitu);
8) obaveštavanje (štampa, praćenje TV i radio programa, korišćenje DVD-a, čitanje knjiga iz biblioteke ili koje sam nabavi).
Ishrana, kuhinja i kantina proveravaju se uvidom u:
1) jelovnik (planiranje, način pripreme, kvalitet, količina, raznovrsnost, zastupljenost voća i svežeg povrća);
2) jelovnik za poseban režim ishrane iz medicinskih, kulturnih ili verskih razloga;
3) čuvanje uzorka hrane 24 časa;
4) bakteriološku ispravnost hrane, vode, posuđa;
5) magacin, kuhinju i trpezariju (higijena, opremljenost);
6) rad zaposlenih u kuhinji i angažovanje osuđenih na pomoćnim poslovima u kuhinji (kvalifikovanost, sanitarni pregledi);
7) uslove za samostalnu pripremu napitaka (čajna kuhinja i dr.);
8) rad kantine - prodavnice (snabdevenost, radno vreme, cene).
Organizacija zdravstvene zaštite proverava se uvidom u:
1) broj zaposlenih lekara opšte prakse, specijalista i drugih zdravstvenih radnika;
2) angažovanje lekara po osnovu ugovora;
3) mogućnost obavljanja specijalističkih pregleda u zavodu i izvan zavoda (stomatološki, psihijatrijski i drugi specijalistički pregledi);
4) druge zaposlene osposobljene za pružanje prve pomoći;
5) dodatne edukacije iz oblasti zatvorske patologije, prevencije zaraznih bolesti i prevencije samoubistava;
6) ostvarivanje kontakata sa nadležnim zdravstvenim ustanovama.
Zakonitost u sprovođenju zdravstvene zaštite proverava se uvidom u:
1) dokumentaciju o izvršenom lekarskom pregledu po prijemu lica lišenog slobode u zavod (u kom roku je obavljen), pri povratku u zavod sa privremenog odsustva, pre otpuštanja iz zavoda, nakon primena mera prinude i posebnih mera, o pregledu osuđenog koji je bolestan ili odbija hranu i vodu i dr.);
2) evidenciju o obavljenim lekarskim pregledima i obilascima osuđenog za vreme izdržavanja disciplinske mere upućivanja u samicu u toku dana i noći;
3) procedure prijavljivanja za lekarski pregled (čekanje na pregled, broj i vrsta pregleda, privatnost za vreme vršenja pregleda, poštovanje ličnosti i dostojanstva, poštovanje tajnosti podataka bez prava na uvid u ličnu medicinsku dokumentaciju i dr.);
4) procedure postupanja u hitnim slučajevima;
5) opremljenost ambulante i stacionara (broj kreveta, materijalni i higijenski uslovi);
6) procedure zdravstvenog zbrinjavanja van zavoda (broj, ustanova, nedostaci i problemi);
7) opremljenost apoteke (snabdevenost lekovima, čuvanje, procedure za ordiniranje terapije, evidencije);
8) zdravstvenu dokumentaciju i evidencije (lekarski pregledi, povrede, smrtni slučajevi, kontrola kvaliteta hrane, evidencije o licima koja odbijaju lečenje, hranu i vodu i dr.);
9) postupke u prevenciji zaraznih bolesti, hepatitisa, tuberkoloze, polno prenosivih bolesti i HIV/AIDS;
10) postupanje lekara u obezbeđivanju opštih zdravstvenih i higijenskih uslova u zavodu (lekarska kontrola smeštaja, ishrane, higijene, sanitarnih i drugih uslova od kojih zavisi zdravlje osuđenih).
Disciplinski postupak protiv osuđenih lica proverava se uvidom u:
1) evidencije;
2) vrstu disciplinskih prestupa;
3) materijalnu odgovornost;
4) disciplinske mere;
5) pružanje stručne pravne pomoći;
6) odluke po žalbi;
7) zastarelost.
2. STRUČNI RAD U ODREĐIVANJU I SPROVOĐENJU PROGRAMA POSTUPANJA LICA LIŠENIH SLOBODE
Nadzorom nad stručnim radom u određivanju i sprovođenju programa postupanja lica lišenih slobode proverava se zakonitost i stručni rad službenika tretmana koji se odnosi na postupak prijema, određivanje programa postupanja i razvrstavanje osuđenog; sprovođenje programa postupanja prema osuđenim licima; vođenje evidencija o postupanju prema licima lišenih slobode; organizacija službenika tretmana i uslovi rada zaposlenih.
Postupak prijema, određivanje programa postupanja i razvrstavanje osuđenog proveravaju se uvidom u:
1) organizaciju i uslove smeštaja osuđenih i kažnjenih lica po prijemu na izdržavanje kazne;
2) metode, tehnike i instrumente za upoznavanje ličnosti osuđenog i prekršajno kažnjenog (postupak primene upitnika za procenu rizika i popunjavanje i način korišćenja dobijenih rezultata);
3) postupak utvrđivanja individualizovanog programa postupanja (mišljenje službenika tretmana, određivanje individualnih ciljeva, specijalizovanih programa, kriterijumi za raspoređivanje u grupe i odeljenja), predlog programa postupanja stručnog tima i odluka upravnika o programu postupanja;
4) učešće stručnog tima u davanju mišljenja za određivanje programa postupanja i razvrstavanje osuđenog.
Sprovođenje programa postupanja prema osuđenim licima proverava se uvidom u:
1) raspored dnevnih aktivnosti (vreme provedeno u spavaonici, van spavaonice, vreme izvan zatvorenih prostorija − dužina šetnje);
2) metode i oblike rada zaposlenih u službi za tretman (postupak praćenja i rokovi za realizaciju individualnih ciljeva, specijalizovanih programa, intervencije u tretmanu, praćenje ponašanja osuđenog, kao i novonastalih okolnosti od značaja za program postupanja);
3) način organizovanja i sprovođenje slobodnih aktivnosti (fizičke, kulturne, umetničke aktivnosti, verska prava, biblioteka);
4) obrazovanje osuđenih i maloletnika (osnovno, srednje, vanredno školovanje, stručno osposobljavanje);
5) radno angažovanje osuđenih i maloletnika (upošljavanje osuđenih, vreme provedeno na radu, naknada i nagrada za rad, zaštita na radu, odmori i dr.);
6) postupak preispitivanja i kriterijume za izmenu programa postupanja i naknadno razvrstavanje (rokovi, pismena mišljenja članova stručnog tima za preispitivanje programa postupanja i za izmenu programa postupanja, kriterijumi za dodeljivanje proširenih prava i pogodnosti i naknadno razvrstavanje);
7) način utvrđivanja programa pripreme za otpust i saradnju sa nadležnim ustanovama u cilju pružanja pomoći i prihvata nakon otpuštanja;
8) učešće zaposlenih u službi za tretman u zaštiti prava osuđenih lica;
9) dostupnost zaposlenih u službi za tretman osuđenim licima (način prijavljivanja osuđenih za razgovor) i odnos zaposlenih prema osuđenima (poštovanje ličnosti i dostojanstva);
10) uticaj neformalnog sistema na rad i upravljanje u Zavodu.
Vođenje evidencija o postupanju prema licima lišenih slobode proverava se uvidom u:
1) dosije osuđenog, prekršajno kažnjenog lica i maloletnog lica;
2) način evidentiranja liste praćenja o sprovođenju individualnih i grupnih aktivnosti određenih individualizovanim programom postupanja;
3) način evidentiranja liste praćenja ponašanja osuđenog, kao i novonastalih okolnosti od značaja za program postupanja;
4) izveštaj o mišljenju stručnog tima za uslovni i prevremeni otpust, pomilovanje;
5) evidencije o pruženoj pomoći i podršci pritvorenim licima.
Organizacija službenika tretmana i uslovi rada zaposlenih proveravaju se uvidom u:
1) organizaciju službenika tretmana (služba, odsek, samostalni izvršioci), broj i stručnu kvalifikaciju zaposlenih, školovanje uz rad, specijalnost;
2) način rukovođenja službom;
3) koordiniranje učesnika u tretmanu;
4) način i kvalitet saradnje sa ostalim službama u zavodu;
5) učešće zaposlenih u službi za tretman u edukacijama, savetovanjima i seminarima (tema, stečene licence i sertifikati);
6) godišnji plan i izveštaje o radu službe;
7) kvalitet saradnje i odnos sa Upravom;
8) saradnju sa drugim institucijama i organizacijama;
9) uslove rada zaposlenih (radni prostor, opremljenost, higijenske, tehničke i zaštitne mere);
10) nagrađivanje i kažnjavanje zaposlenih;
11) međusobnu komunikaciju zaposlenih.
3. KONTROLA MERA KOJE SE PREDUZIMAJU ZA OBEZBEĐENJE I BEZBEDNOST ZAVODA
U okviru obezbeđenja i bezbednosti zavoda proverava se primena zakona i propisa koji se odnose na: materijalno-tehničko obezbeđenje; sprovođenje bezbednosnih procedura; preduzete mere i dokumentaciju u vanrednim događajima; mere za održavanje reda i bezbednosti (mere prinude); mere za održavanje reda i bezbednosti (posebne mere).
Materijalno-tehničko obezbeđenje proverava se uvidom u:
1) uniformu, oznake, svečano odelo, naoružanje, specijalna vozila i drugu opremu;
2) plansku dokumentaciju i realizaciju plana materijalno-tehničkog obezbeđenja;
3) obučenost za propisno rukovanje materijalno-tehničkim sredstvima;
4) servisiranje i održavanje materijalno-tehničkih sredstava;
5) opremu i sredstva za bezbednost zavoda;
6) sistem tehničkog obezbeđenja;
7) obezbeđenost i funkcionalnost magacina naoružanja i opremljenost oružjem, municijom, hemijskim sredstvima i specijalnom opremom.
Sprovođenje bezbednosnih procedura proverava se uvidom u:
1) raspored dnevnih aktivnosti osuđenih lica (ustajanje, lična i opšta higijena, postrojavanje, brojanje, obedovanje, priprema za rad, povečerje, spavanje);
2) pretres i pregled prostorija (učestalost, povod, način);
3) pretres i pregled tela (učestalost, povod, način);
4) način prijema i način pregleda paketa, dozvoljena težina i sadržina paketa;
5) otkrivanje nedozvoljenih predmeta i supstanci (oružje, droga, mobilni telefoni, alkohol i dr.);
6) otkrivanje nedozvoljenog držanja i razmenu predmeta i supstanci unutar zavoda (pribor za jelo, oruđe iz radionica, hemikalije i dr.);
7) spoljašnje obezbeđenje zavoda;
8) dnevne i noćne obilaske zavoda i kontrolu rada službe za obezbeđenje od strane rukovodilaca.
Preduzete mere i dokumentacija u vanrednim događajima proveravaju se uvidom u:
1) bekstvo i pokušaj bekstva;
2) napad na lica lišena slobode i tuče;
3) napad na zaposlene i druga lica zatečena u zavodu;
4) silovanje i seksualno zlostavljanje;
5) krađu i uništavanje lične imovine i imovine zavoda;
6) paljevine;
7) samopovređivanje (način i broj);
8) samoubistvo (preduzete mere i lekarska dokumentacija);
9) ubistvo;
10) druge smrtne slučajeve;
11) organizovanje pobune;
12) štrajkove;
13) komunikaciju lica lišenih slobode sa licima van zavoda, izradu ili unošenje sredstva u zavod pogodnog za napad, bekstvo ili izvršenje krivičnog dela;
14) uticaj neformalnog sistema na bezbednost u zavodu;
15) obaveštavanje Uprave o vanrednim događanjima u zavodu;
16) obilazak osuđenih lica na radu van zavoda, obilazak lica lišenih slobode na lečenju van zavoda i obilazak lica lišenih slobode na sprovodu na suđenje.
Mere za održavanje reda i bezbednosti (mere prinude) proveravaju se uvidom u:
1) upotrebu fizičke snage;
2) vezivanje;
3) izdvajanje;
4) upotrebu gumene palice;
5) upotrebu šmrkova sa vodom;
6) upotrebu hemijskih sredstava;
7) upotrebu vatrenog oružja.
Mere za održavanje reda i bezbednosti (posebne mere) proveravaju se uvidom u:
1) oduzimanje i privremeno zadržavanje stvari čije je držanje inače dozvoljeno;
2) smeštaj u posebno osiguranu prostoriju bez posebno opasnih stvari;
3) smeštaj pod pojačan nadzor;
4) usamljenje;
5) testiranje na zarazne bolesti ili psihoaktivne supstance.
4. MATERIJALNO-FINANSIJSKO POSLOVANJE ZAVODA
U okviru materijalno-finansijskog poslovanja zavoda proverava se primena zakona i drugih propisa koji se odnose na: plate zaposlenih; dodatke na osnovnu platu zaposlenih; naknadu plate; naknadu troškova i drugih primanja; naknade po osnovu ugovora o delu i ugovora obavljanju privremenih i povremenih poslova; javne nabavke; materijalno poslovanje zavoda; finansijsko poslovanje zavoda; depozit osuđenih lica i rad kantine; prodaju proizvoda i usluga iz oblasti upošljavanja osuđenih lica; dokumentovane rizike poslovanja od značaja za ocenu materijalno-finansijskog poslovanja.
Plata zaposlenih proverava se uvidom u dokumentaciju o utvrđivanju i obračunu:
1) plata;
2) platnih razreda;
3) koeficijenata.
Dodatak na osnovnu platu zaposlenih proverava se uvidom u dokumentaciju o utvrđivanju i obračunu:
1) dodatka za vreme provedeno u radnom odnosu;
2) dodatka za rad noću;
3) dodatka za rad na dan praznika koji nije radni dan;
4) dodatka za dodatno opterećenje na radu;
5) dodatka za prekovremeni rad;
6) dodatka za pripravnost i međusobni odnos dodataka, dodatak za ostvarene rezultate rada.
Naknada plata proverava se uvidom u dokumentaciju za:
1) godišnji odmor;
2) plaćeno odsustvo;
3) privremenu sprečenost za rad zbog bolesti ili povrede na radu;
4) privremeno udaljenje sa rada, porodiljsko odsustvo.
Naknada troškova i druga primanja proverava se uvidom u dokumentaciju za:
1) naknadu troškova za dolazak na rad i odlazak sa rada;
2) naknadu troškova službenih putovanja;
3) naknadu troškova privremenog ili trajnog premeštaja u drugo mesto rada.
Naknada po osnovu ugovora o delu i ugovora o obavljanju privremenih i povremenih poslova proverava se uvidom u dokumentaciju za:
1) osnov isplate;
2) poreski tretman;
3) način obračuna.
Javne nabavke proveravaju se uvidom u:
1) akt o javnim nabavkama;
2) planiranje javnih nabavki, ciljeve, dostavljanje, prijem i komunikaciju u poslovima javnih nabavki;
3) ovlašćenja i odgovornosti;
4) način obezbeđenja konkurencije, način evidentiranja i čuvanja dokumentacije i vođenje evidencije zaključenih ugovora;
5) vrste javnih nabavki;
6) potpunost dokumentacije;
7) nabavke na koje se zakon ne primenjuje;
8) način praćenja izvršenja ugovora.
Materijalno poslovanje zavoda proverava se uvidom u:
1) godišnji i vanredni popis nematerijalnih ulaganja, nekretnina, postrojenja, opreme;
2) zalihe materijala, nedovršene proizvodnje, gotovih proizvoda i robe, stalnih sredstava namenjenih prodaji;
3) finansijski plasman i potraživanja;
4) magacinske, materijalne i finansijske evidencije nefinansijske imovine u zalihama, evidencije zaliha materijala za stalne troškove, popravke i održavanje materijala u delatnostima;
5) evidenciju nefinansijske imovine u stalnim sredstvima.
Finansijsko poslovanje zavoda proverava se uvidom u:
1) interni akt o organizaciji računovodstva;
2) pisane procedure, odluke i naredbe o finansijskom poslovanju;
3) osnov vođenja budžetskog računovodstva;
4) godišnja i periodična finansijska izveštavanja;
5) poslovne knjige i računovodstvene isprave;
6) zaključivanje poslovnih knjiga i čuvanje računovodstvenih isprava;
7) poslovanje sa gotovinom;
8) predlog finansijskog plana i dokaze o racionalnom iskazivanju potreba u finansijskom planu (proračuni, planovi, profakture korišćene za procene, stručni nalazi i dr.);
9) glavnu knjigu i pomoćne knjige i evidencije finansijskog računovodstva imovine, obaveza, prihoda i rashoda iz svih izvora (ažurnost i zasnovanost knjiženja);
10) namensko trošenje budžetskih sredstava, sopstvenih prihoda i donacija;
11) završni račun.
Depozit osuđenih lica i rad kantine proverava se uvidom u dokumentaciju za:
1) blagajničko poslovanje depozita i račun depozita;
2) depozit stranih valuta, plemenitih metala i drugi stvarni depozit;
3) obračun i isplatu naknade za rad osuđenih;
4) glavnu knjigu i kartoteku depozita (ažurnost i osnov knjiženja);
5) popis depozita osuđenih;
6) poslovanje kantine (cenovnik, ulaz, pazar, snabdevenost kantine).
Prodaja proizvoda i usluga iz oblasti upošljavanja osuđenih lica proveravaju se uvidom u dokumentaciju za:
1) cenu koštanja proizvoda i usluga (kalkulacije, normativi, tehnička priprema, radni nalozi, obračuni);
2) računovodstvene isprave o uslužnom poslovanju prodavnica, restorana i hotela (trgovačke knjige, fiskalne kase, knjige šanka, noćenja i dr.);
3) računovodstvene isprave o poslovanju poljoprivrede i drugih specifičnih oblasti rada;
4) dokaze o postojanju i primeni redovne kontrole proizvodnje i prodaje (procedure odobrenja, protok dokumenata, ovlašćenja, odvojenost izvršenja i kontrole, organizacija kontrolnih evidencija);
5) formiranje cenovnika proizvoda i usluga, politiku prodaje (rokovi naplate, popusti i dr.);
6) izveštaje o sopstvenim prihodima po delatnostima, mesečni, kvartalni i godišnji.
Dokumentovani rizici poslovanja od značaja za ocenu materijalno-finansijskog poslovanja proveravaju se uvidom u dokumentaciju za:
1) manjkove, viškove, otpise, dugovanja, potraživanja;
2) vanredne događaje.
5. OBUKA I UPOŠLJAVANJE LICA LIŠENIH SLOBODE
U okviru obuke i upošljavanja proverava se primena zakona i drugih propisa u oblasti: organizacije službe za obuku i upošljavanje; sprovođenja obuke osuđenih lica; procesa rada osuđenih lica i prava osuđenih lica na osnovu rada.
Organizacija službe za obuku i upošljavanje proverava se uvidom u dokumentaciju koja se odnosi na:
1) rukovođenje službom;
2) organizacione jedinice;
3) broj zaposlenih i stručnu kvalifikaciju zaposlenih;
4) edukacije zaposlenih;
5) plan rada službe;
6) saradnju sa drugim službama;
7) izveštaje o radu;
8) način korišćenja finansijskih sredstava ostvarenih radom osuđenih lica na pokriće troškova nastalih obavljanjem rada;
9) isplatu naknade i nagrade za rad osuđenih lica;
10) poboljšanje uslova života i rada osuđenih lica.
Sprovođenje obuke osuđenih lica proverava se uvidom u:
1) program obuke, osposobljavanje i stručno usavršavanje kroz teorijsku pripremu i praktičnu obuku prema mogućnostima zavoda;
2) samostalnost u izvođenju programa obuke;
3) povezanost sa drugim institucijama u cilju stručnog osposobljavanja osuđenih;
4) povezanost obuke sa uposlenjem unutar i izvan zavoda;
5) sertifikate.
Proces rada osuđenih lica proverava se uvidom u:
1) akt o radu osuđenih lica;
2) broj uposlenih lica;
3) vrstu posla prema sposobnostima, stručnim kvalifikacijama, izraženim željama osuđenog i prema mogućnostima zavoda;
4) mesto rada (u zavodu, izvan zavoda, sa ili bez obezbeđenja);
5) liste upošljavanja;
6) ugovore o upošljavanju izvan zavoda;
7) organizaciju radnog vremena (raspored, smenski rad);
8) uslove rada;
9) odmor i ishranu u toku rada;
10) rad duži od punog radnog vremena;
11) materijalno tehničku zaštitu na radu;
12) normative u procesu rada.
Prava osuđenih lica na osnovu rada proveravaju se uvidom u:
1) naknadu za rad;
2) sprečenost za rad;
3) godišnji odmor u zavodu i izvan zavoda.
6. UPRAVLJANJE ZAVODOM I RAD ZAPOSLENIH
U okviru upravljanja zavodom i rada zaposlenih proverava se primena zakona i propisa koji se odnose na: unutrašnju organizaciju i sistematizaciju radnih mesta; raspoređivanje državnih službenika i nameštenika, stručnu spremu; zasnivanje radnog odnosa; privremeno upućivanje zaposlenih lica iz jednog zavoda u drugi; stručni ispit; rešenja o koeficijentima zaposlenih; dodatak za dodatno opterećenje na radu; dodatak za prekovremeni rad; radni odnos na određeno vreme; ocenjivanje državnih službenika; napredovanje državnih službenika; nagrađivanje zaposlenih; plaćeno i neplaćeno odsustvo; godišnji odmor; disciplinski postupak protiv zaposlenih lica.
Unutrašnja organizacija i sistematizacija radnih mesta proverava se uvidom u:
1) unutrašnje uređenje;
2) poslove koji se obavljaju u organizacionim jedinicama;
3) rukovođenje;
4) ukupan broj radnih mesta;
5) potreban broj izvršilaca;
6) stvaran broj izvršilaca.
Raspoređivanje državnih službenika i nameštenika i stručna sprema proveravaju se uvidom u:
1) urednost i potpunost personalne dokumentacije zaposlenih;
2) ispunjenost uslova za raspoređivanje;
3) broj sistematizovanih radnih mesta i izvršilaca i broj raspoređenih izvršilaca.
Zasnivanje radnog odnosa proverava se uvidom u:
1) osnov zasnivanja radnog odnosa (javni konkurs, interni konkurs);
2) premeštaj unutar istog državnog organa i premeštaj po osnovu sporazuma o preuzimanju iz drugog državnog organa.
Privremeno upućivanje zaposlenih lica iz jednog zavoda u drugi proverava se uvidom u:
1) broj izvršilaca;
2) poslove na koje se upućuju;
3) vreme na koje se upućuju.
Stručni ispit proverava se uvidom u:
1) uverenje o položenom državnom stručnom ispitu;
2) uverenje o položenom stručnom ispitu.
Rešenja o koeficijentima zaposlenih proveravaju se uvidom u:
1) osnov utvrđivanja visine koeficijenta;
2) osnov utvrđivanja platne grupe i platnog razreda.
Dodatak za dodatno opterećenje na radu proverava se uvidom u:
1) nalog za dodatno opterećenje;
2) osnovanost dodatnog opterećenja;
3) procenat dodatnog opterećenja.
Dodatak za prekovremeni rad proverava se uvidom u:
1) nalog za prekovremeni rad;
2) osnov preračunavanja u slobodne sate;
3) osnov isplate.
Radni odnos na određeno vreme proverava se uvidom u:
1) evidenciju broja zaposlenih na određeno vreme;
2) osnov prijema;
3) vreme trajanja radnog odnosa na određeno vreme.
Ocenjivanje državnih službenika proverava se uvidom u:
1) postupak ocenjivanja;
2) utvrđivanje radnih ciljeva;
3) utvrđivanje merila za ocenjivanje i ocene;
4) izveštaj o ocenjivanju;
5) vanredno ocenjivanje.
Napredovanje državnih službenika proverava se uvidom:
1) osnov napredovanja;
2) ocene državnih službenika;
3) period ocenjivanja.
Nagrađivanje zaposlenih proverava se uvidom u:
1) evidenciju nagrađivanja;
2) osnov nagrađivanja.
Plaćeno i neplaćeno odsustvo proverava se uvidom u:
1) evidencije plaćenog i neplaćenog odsustva;
2) osnov utvrđivanja plaćenog i neplaćenog odsustva;
3) potpunost dokumentacije.
Godišnji odmor proverava se uvidom u:
1) osnov utvrđivanja godišnjeg odmora;
2) određivanje merila za godišnji odmor;
3) dužinu godišnjeg odmora.
Disciplinski postupak protiv zaposlenih lica proverava se uvidom u:
1) evidencije;
2) vrstu povrede dužnosti iz radnog odnosa;
3) disciplinske kazne;
4) odluke po žalbi;
5) zastarelost;
6) udaljenje sa rada.
7. KONTROLA MERA I ZAKONITOSTI POSTUPANJA KOJE SE PREDUZIMAJU U CILJU BEZBEDNOSTI LICA LIŠENIH SLOBODE
U okviru kontrole mera i zakonitosti postupanja koje se preduzima u cilju bezbednosti lica lišenih slobode, proveravaju se uslovi za bezbednost lica lišenih slobode i organizacija službe za obezbeđenje i uslovi rada zaposlenih.
Uslovi za bezbednost lica lišenih slobode proveravaju se uvidom u:
1) smeštajne kapacitete zavoda, odnos broja pripadnika službe za obezbeđenje i broja lica lišenih slobode;
2) poštovanje ličnosti i dostojanstva lica lišenih slobode;
3) doživljaj sigurnosti lica lišenih slobode.
Organizacija službe za obezbeđenje i uslovi rada zaposlenih proveravaju se uvidom u:
1) način rukovođenja, spoljašnje i unutrašnje obezbeđenje;
2) saradnju sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove i drugim bezbednosnim službama, institucijama i organizacijama;
3) informacioni sistem, video-tehnički nadzor, sredstva veze unutar zavoda, metal-detektor vrata, skener aparat za pregled paketa, ručni metal-detektor, analizator za identifikovanje signala mobilnih aparata, alkometar i testove na psihoaktivne supstance;
4) program rada zavoda i planove rada zavoda;
5) plan mera pripravnosti i plan za postupanje u vanrednim situacijama;
6) međusobnu komunikaciju zaposlenih u službi i saradnju sa ostalim službama u zavodu;
7) nagrađivanje i kažnjavanje zaposlenih;
8) radni prostor, opremljenost, higijenske, tehničke i zaštitne mere.
IV POSTUPANJE PO IZVRŠENOM NADZORU
Ovlašćeno lice sastavlja zapisnik po izvršenom nadzoru, a najduže u roku od petnaest dana od izvršenog nadzora.
Zapisnik o izvršenom redovnom, vanrednom i kontrolnom nadzoru sadrži: naziv zavoda, sadržinu nadzora, ime i prezime ovlašćenih lica koja vrše nadzor, ime i prezime drugih lica uključenih u nadzor, datum početka nadzora, vreme trajanje nadzora, nalaz, naložene i predložene mere, obavezu izveštavanja o preduzetim merama, pravo upravnika zavoda na prigovor, potpis ovlašćenih lica i drugih lica uključenih u nadzor.
Dostavljanje zapisnika, postupanje po naloženim merama, odnosno izjavljivanje prigovora vrši se na način propisan Zakonom.
V NADZOR ORGANIZACIONE JEDINICE NADLEŽNE ZA BEZBEDNOSNO-OPERATIVNE POSLOVE U UPRAVI
Organizaciona jedinica nadležna za bezbednosno-operativne poslove u Upravi obavlja poslove nadzora vezane za:
1) bezbednosno-operativni rad u cilju koordinisanja unutrašnjeg i spoljašnjeg obezbeđenja zavoda i procene rizika po bezbednost u zavodu i zaštite bezbednosti lica lišenih slobode;
2) rad i postupanje zaposlenih u službi za obezbeđenje;
3) saradnju sa drugim državnim organima.
Nadzor se vrši po pismenom ili usmenom nalogu direktora Uprave u slučajevima:
1) vanrednih događaja;
2) prijave zaposlenog;
3) prijave lica lišenog slobode;
4) pismenih predstavki;
5) prijave drugih nadležnih državnih organa;
6) drugih situacija po nalogu direktora.
Nakon prijema naloga za nadzor, ovlašćeno lice:
1) izvršava uvid u podatke iz službenih evidencija zavoda;
2) izvršava uvid u planove i programe, godišnje i periodične izveštaje zavoda;
3) prikuplja podneske i pritužbe osuđenih lica;
4) obavlja razgovor sa zaposlenima i osuđenim licima;
5) prikuplja podatke koji ukazuju na nezakonitost ili nepravilnost u obavljanju službenih dužnosti.
Ovlašćeno lice po obavljanju bezbednosno-operativnog nadzora, o svim saznanjima i primedbama sastavlja izveštaj, koji dostavlja direktoru Uprave.
1. BEZBEDNOSNO-OPERATIVNI RAD U CILJU KOORDINISANJA UNUTRAŠNJEG I SPOLJNJEG OBEZBEĐENJA ZAVODA I PROCENA RIZIKA PO BEZBEDNOST U ZAVODU I ZAŠTITE BEZBEDNOSTI LICA LIŠENIH SLOBODE
Bezbednosno-operativni rad u cilju koordinisanja unutrašnjeg i spoljašnjeg obezbeđenja zavoda i procene rizika po bezbednost u zavodu i zaštite bezbednosti lica lišenih slobode proverava se kroz:
1) kontrolu zakonitosti i pravilnosti rada svih zaposlenih u zavodima, a posebno u službi za obezbeđenje;
2) zaštitu bezbednosti lica lišenih slobode, zaposlenih i zatečenih lica u zavodu;
3) procenu rizika za bekstvo, pobunu ili planiranje i organizovanje vršenja krivičnih dela od strane lica lišenih slobode;
4) prikupljanje informacija u vezi indicija izvršenja krivičnih dela i drugih nezakonitih radnji u zavodima;
5) koordinisanje unutrašnjeg i spoljašnjeg obezbeđenja zavoda, sprovoda lica lišenih slobode, obezbeđenje lica mesta i rekonstrukcija događaja u zavodima i van njih;
6) kontrolisanje i koordinisanje pravljenja procene i izrade planova za postupanje u vanrednim situacijama;
7) prikupljanje činjenica u vezi pokušaja bekstva i bekstva lica lišenih slobode;
8) prikupljanje činjenica u vezi unošenja nedozvoljene robe i sredstava u zavod;
9) prikupljanje bezbednosno interesantnih i drugih informacija u vezi sa funkcionisanjem zavoda;
10) sprovođenje procedura za davanje saglasnosti za ulaz u zavod drugim licima;
11) pribavljanje bezbednosnih provera za lica koja ulaze u zavod po raznim osnovama (izvođenje radova, studijski, naučni i drugi radovi).
2. RAD I POSTUPANJE ZAPOSLENIH U SLUŽBI ZA OBEZBEĐENJE
Rad i postupanje zaposlenih u službi za obezbeđenje proverava se kroz:
1) kontrolu organizacije službe za obezbeđenje (dežurne službe, spoljašnjeg i unutrašnjeg obezbeđenja, sprovodne službe i interventne jedinice) način rukovođenja i način informisanja Uprave;
2) saradnju sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove i ministarstvom nadležnim za poslove odbrane, organizacijama i drugim institucijama u vezi primene posebnih mera bezbednosti;
3) razvijanje informacionog sistema, video nadzora i sredstava veza unutar zavoda;
4) proveru funkcionisanja i unapređenje procedura rada i tehničkih sredstava na kontroli protoka lica i stvari u zavodima;
5) uvid u godišnji plan i program rada zavoda i planove postupanja službe za obezbeđenje i drugih službi u redovnim i vanrednim okolnostima;
6) uvid u plan uzbunjivanja i pripravnosti;
7) uvid u međusobnu komunikaciju zaposlenih u službi;
8) uvid u način i kvalitet saradnje sa ostalim službama u zavodu.
3. SARADNJA SA DRUGIM DRŽAVNIM ORGANIMA
Saradnja sa drugim državnim organima proverava se uvidom u:
1) obaveštavanje ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove o prijemu, planiranim pogodnostima i otpustu lica lišenih slobode;
2) razmenu bezbednosno interesantnih podatka prikupljenih operativnim radom sa svim nadležnim državnim organima iz sistema bezbednosti.
Prestanak važenja ranijeg pravilnika
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o nadzoru nad radom zavoda u Upravi za izvršenje krivičnih sankcija ("Službeni glasnik RS", broj 49/11).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".