POSLOVNIKO RADU IZBORNE KOMISIJE GRADA KRALJEVA("Sl. list grada Kraljeva", br. 20/2015) |
Ovim poslovnikom uređuju se pitanja organizacije, načina rada i odlučivanja Izborne komisije grada Kraljeva (u daljem tekstu: Komisija), kao i druga pitanja od značaja za rad Komisije.
Sedište Komisije je u Kraljevu, u zgradi Gradske uprave grada Kraljeva, ulica Trg Jovana Sarića br. 1.
Komisija u svom radu koristi četiri pečata i jedan štambilj.
Pečati su okruglog oblika, prečnika 32 mm; u sredini pečata je grb Republike Srbije. Na spoljnom prstenu je tekst: REPUBLIKA SRBIJA - GRAD KRALJEVO, i oznaka sedišta: "KRALJEVO", a na unutrašnjem tekst: IZBORNA KOMISIJA GRADA KRALJEVA. Jedan pečat je bez oznake (nulti), a ostala tri imaju oznaku I.
Štambilj je pravougaonog oblika, i sadrži tekst: u prvom redu "REPUBLIKA SRBIJA", u drugom redu "Izborna komisija grada Kraljeva", u trećem redu prostor za broj predmeta, u četvrtom redu prostor za datum, a u petom redu "KRALJEVO".
Pečati i štambilj Komisije nalaze se u Odeljenju za skupštinske poslove, a za njihovo rukovanje i čuvanje zadužen je predsednik Komisije.
Komisija radi u stalnom sastavu (imenovani članovi) i u proširenom sastavu (opunomoćeni članovi).
Komisiju u stalnom sastavu čine predsednik i dvanaest članova koje imenuje Skupština grada Kraljeva, na predlog odborničkih grupa u Skupštini grada, srazmerno broju odbornika, a u proširenom sastavu - i po jedan opunomoćeni predstavnik podnosilaca izborne liste koji je predložio najmanje dve trećine kandidata od ukupnog broja odbornika koji se bira, odnosno jednu trećinu kandidata ukoliko je predlagač politička stranka i koalicija političkih stranaka nacionalnih manjina.
Komisija ima sekretara koga imenuje Skupština grada Kraljeva, koji učestvuje u radu Komisije bez prava odlučivanja.
Predsednik, članovi i sekretar Komisije imaju zamenike.
Predsednik, zamenik predsednika, sekretar i zamenik sekretara Komisije moraju biti diplomirani pravnici.
Zamenici predsednika, članova i sekretara imaju ista prava i odgovornosti kao i članovi koje zamenjuju.
Komisija rešenjem utvrđuje da podnosilac izborne liste, ispunjava uslove za određivanje svog predstavnika u prošireni sastav ovog organa, danom proglašenja izborne liste.
Rešenje o ispunjenju, odnosno neispunjenju uslova za određivanje predstavnika podnosioca izborne liste, Komisija dostavlja podnosiocu izborne liste, na adresu označenu u izbornoj listi, u roku od 24 časa od časa donošenja rešenja.
Komisija utvrđuje prošireni sastav u roku od 24 časa od prijema obaveštenja o licima koja ulaze u prošireni sastav.
Komisija rešenjem utvrđuje da podnosilac izborne liste, ispunjava uslove za određivanje svog predstavnika u prošireni sastav ovog organa, danom proglašenja izborne liste.
Rešenje o ispunjenju, odnosno neispunjenju uslova za određivanje predstavnika podnosioca izborne liste, Komisija dostavlja podnosiocu izborne liste, na adresu označenu u izbornoj listi, u roku od 24 časa od časa donošenja rešenja.
Komisija utvrđuje prošireni sastav u roku od 24 časa od prijema obaveštenja o licima koja ulaze u prošireni sastav.
Komisija radi i odlučuje u proširenom sastavu od dana utvrđivanja lica koja postaju članovi Komisije u proširenom sastavu do momenta kada Komisija utvrdi i objavi rezultate izbora, odnosno do završetka izbora.
Sastav Komisije objavljuje se u "Službenom listu grada Kraljeva".
U ostvarivanju svojih zadataka Komisija, saglasno zakonu sarađuje sa domaćim i stranim organima i organizacijama.
Komisija u okviru nadležnosti utvrđene Zakonom o lokalnim izborima i Zakonom o izboru narodnih poslanika:
1) stara se o zakonitom sprovođenju izbora odbornika;
2) određuje biračka mesta, pri čemu naročito vodi računa o ravnomernoj raspoređenosti birača na biračkim mestima i o dostupnosti biračkog mesta biračima;
3) određuje biračke odbore i imenuje njihove članove;
4) daje uputstva biračkim odborima u pogledu sprovođenja postupka izbora odbornika;
5) propisuje obrasce i organizuje tehničke pripreme za sprovođenje izbora za odbornike;
6) utvrđuje da li su izborne liste sačinjene i podnete u skladu sa propisima o izboru odbornika;
7) proglašava izborne liste;
8) utvrđuje oblik i izgled glasačkih listića, broj glasačkih listića za biračka mesta i zapisnički ih predaje biračkim odborima;
9) utvrđuje i objavljuje ukupne rezultate izbora odbornika;
10) utvrđuje broj mandata koji pripadaju svakoj izbornoj listi;
11) određuje način čuvanja i rukovanja izbornim materijalom;
12) podnosi izveštaj Skupštini grada Kraljeva o sprovedenim izborima za odbornike;
13) dostavlja ministarstvu nadležnom za poslove lokalne samouprave i republičkom organu nadležnom za poslove statistike, podatke o sprovođenju i rezultatima izbora za odbornike;
14) obavlja i druge poslove određene propisima o izboru odbornika.
Komisija donosi Poslovnik o svom radu.
Predsednik Komisije:
- predstavlja i zastupa Komisiju,
- saziva sednice Komisije i predsedava sednicama,
- potpisuje akte Komisije,
- stara se o tome da Komisija svoje poslove obavlja u skladu sa propisima i blagovremeno,
- stara se o primeni ovog poslovnika,
- obavlja druge poslove utvrđene zakonom i ovim poslovnikom.
Zamenik predsednika Komisije obavlja dužnosti predsednika Komisije u slučaj u njegove odsutnosti ili sprečenosti za obavljanje funkcije, a može da obavlja i poslove za koje ga predsednik Komisije ovlasti.
Članovi i zamenici članova Komisije imaju pravo:
- da redovno prisustvuju sednicama Komisije (zamenici samo kada nisu prisutni članovi Komisije),
- da učestvuju u raspravi o pitanjima koja su na dnevnom redu sednice Komisije i glasaju o svakom predlogu o kome se odlučuje na sednici (zamenici samo kada nisu prisutni članovi Komisije),
- da obavljaju sve dužnosti i zadatke određene od strane Komisije.
Sekretar, odnosno zamenik sekretara, Komisije:
- priprema sednice Komisije,
- koordinira rad članova i zamenika članova Komisije,
- organizuje i koordinira rad stručnog i administrativno-tehničkog tima,
- pomaže predsedniku Komisije u obavljanju poslova iz njegove nadležnosti,
- stara se o pripremi predloga akata koje donosi Komisija i obavlja druge poslove u skladu sa zakonom, ovim poslovnikom i nalozima predsednika Komisije.
Komisija radi u stalnom i proširenom sastavu.
Komisija radi u proširenom sastavu od dana utvrđivanja tog sastava do završetka izbora.
Sednice Komisije se održavaju u njenom sedištu.
Komisija je samostalna u svom radu i radi na osnovu zakona i propisa donetih na osnovu zakona.
Rad Komisije je javan.
Komisija radi u sednicama.
Sednicu Komisije saziva predsednik Komisije, odnosno zamenik predsednika, ako je predsednik odsutan ili sprečen.
Zamenici članova Komisije imaju ista prava i odgovornosti kao i članovi koje zamenjuju u slučaju njihove odsutnosti.
U slučaju sprečenosti da prisustvuje sednici, član Komisije je dužan da obavesti sekretara Komisije, pri čemu će sekretar pozvati njegovog zamenika i obavestiti o vremenu održavanja sednice i predlogu dnevnog reda.
Poziv za sednicu Komisije, članovima upućuje predsednik Komisije po pravilu najkasnije 3 dana pre dana određenog za održavanje sednice, pisanim putem.
Dnevni red sednice Komisije predlaže predsednik Komisije.
Poziv za sednicu sadrži dan, vreme, mesto održavanja sednice Komisije i predlog dnevnog reda.
Zamenik predsednika i zamenik sekretara Komisije uvek se pozivaju na sednicu.
Uz poziv za sazivanje sednice Komisije dostavlja se predlog dnevnog reda sa materijalom za sednicu, kao i izvod zapisnika prethodne sednice Komisije, ukoliko je pripremljen.
U toku trajanja izbornog procesa, poziv za sednicu Komisije, članovima, odnosno njihovim zamenicima, upućuje predsednik Komisije, u roku kraćem od roka iz stava 1. ovog člana, a u skladu sa rokovima u kojima se moraju izvršiti pojedine izborne radnje.
U slučajevima iz stava 6. ovog člana poziv se može uputiti telefonom ili na drugi odgovarajući način, a dnevni red i materijal za dnevni red za ovu sednicu može se uručiti na samoj sednici.
Komisija radi i punovažno odlučuje ako na sednici prisustvuje većina od ukupnog broja članova.
Komisija odlučuje većinom glasova članova u stalnom, odnosno proširenom sastavu.
Sednicom predsedava predsednik Komisije, odnosno u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.
U slučaju da predsednik mora da napusti sednicu, predsedavanje preuzima zamenik predsednika, odnosno, u slučaju da je zamenik predsednika odsutan, najstariji prisutni član Komisije. Ukoliko najstariji prisutni član Komisije ne može ili neće da preuzme predsedavanje sednicom, predsedavanje preuzima sledeći najstariji član Komisije.
Otvarajući sednicu, predsedavajući konstatuje broj prisutnih članova Komisije.
U raspravi na sednici mogu da učestvuju predsednik Komisije, članovi Komisije, sekretar Komisije i njihovi zamenici.
Sednici, na poziv predsednika Komisije, mogu da prisustvuju i druga lica, o čijem prisustvu predsednik Komisije, obaveštava prisutne članove i zamenike, odmah nakon otvaranja sednice.
Pozvana lica mogu da učestvuju u raspravi samo ukoliko im predsedavajući da reč.
Dnevni red sednice utvrđuje Komisija.
Pravo da predloži izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda ima svaki član Komisije.
O predlozima za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda odlučuje se bez rasprave, redom kojim su predlozi izneti na sednici.
Nakon izjašnjavanja o predlozima za izmenu, odnosno dopunu predloženog dnevnog reda, Komisija glasa o usvajanju dnevnog reda u celini.
Na sednici se radi po tačkama utvrđenog dnevnog reda.
Pre otvaranja rasprave po tački dnevnog reda, Komisiju o tački dnevnog reda izveštava predsednik Komisije, član Komisije kojeg je odredio predsednik Komisije i koji predlaže način daljeg postupanja Komisije (izvestilac).
Predsedavajući se stara o redu na sednici Komisije i daje reč članovima i zamenicima članova Komisije, odnosno pozvanim licima, prijavljenim za učešće u raspravi.
Kada proceni da je to neophodno, predsedavajući može da odredi pauzu.
Pošto utvrdi da je rasprava po tački dnevnog reda iscrpljena, predsedavajući zaključuje raspravu o tački dnevnog reda, nakon čega se prelazi na odlučivanje.
Ukoliko je izneto više predloga u okviru jedne tačke dnevnog reda, predsedavajući stavlja na glasanje predloge redom kojim su izneti.
Glasanje na sednici Komisije je javno.
Članovi Komisije glasaju izjašnjavanjem "za" predlog ili "protiv" predloga ili se uzdržavaju od glasanja. Glasanje se vrši dizanjem ruke.
Predsedavajući prvo poziva da se izjasne članovi koji glasaju "za", zatim oni koji glasaju "protiv", a potom oni koji su uzdržani.
Ukoliko predlog o kojem se glasa ne dobije potrebnu većinu glasova, smatraće se da je predlog odbijen.
Ukoliko su u toku rasprave o predlogu akta, izneti predlozi za brisanje, odnosno izmene akta, predsedavajući na glasanje prvo stavlja te predloge. U tom slučaju, odlučivanje se obavlja prema redosledu po kom su izneti predlozi za brisanje, odnosno izmenu, pri čemu predsedavajući na glasanje stavlja prvo predlog za brisanje, a potom predlog za izmenu.
Nakon glasanja o svim predlozima, predsedavajući stavlja na glasanje usvajanje predloga akta u celini.
Komisija ostvaruje saradnju sa načelnikom Gradske uprave grada Kraljeva, u smislu stvaranja uslova za rad Komisije, angažovanja lica zaposlenih u Gradskoj upravi grada Kraljeva za potrebe Komisije i uspešnog sprovođenja postupka izbora.
Komisija može, po potrebi, zadužiti pojedine svoje članove da prouče pitanja koja se javljaju u sprovođenju izbornog postupka, u neposrednoj saradnji sa članovima izbornih organa i drugim učesnicima u postupku, kao i uvidom u odgovarajuće dokumente, te da upoznaju Komisiju sa utvrđenim stanjem i predlože joj odgovarajuća rešenja.
O prigovorima koji su upućeni Komisiji, članovi Komisije mogu u pisanom obliku, pripremiti mišljenje o načinu rešavanja prigovora.
Mišljenje iz stava 1. ovog člana obuhvata sadržinu prigovora, činjenično stanje, izlaganje zakonskih odredaba na osnovu kojih se prigovor rešava i predlog kako ga treba rešiti.
Rešenje po prigovoru Komisija donosi u roku od 48 časova od časa prijema prigovora i dostavlja ga podnosiocu prigovora.
Kad je protiv rešenja Komisije po prigovoru podneta žalba, Komisija dostavlja žalbu, zajedno sa osporenim rešenjem i svim potrebnim spisima, Upravnom sudu, odmah, a najkasnije u roku od 12 časova od časa prijema žalbe.
U postupku po prigovorima, u pitanjima koja nisu izričito uređena Zakonom o lokalnim izborima i Zakonom o izboru narodnih poslanika, Komisija shodno primenjuje odredbe Zakona o opštem upravnom postupku ("Službeni list SRJ", broj 33/97 i 31/2001 i "Službeni glasnik RS", broj 30/2010).
Ukoliko Komisija utvrdi da je prigovor neblagovremen, izjavljen od strane neovlašćenog lica, ili je podnet nenadležnom organu, Komisija će prigovor odbaciti kao neblagovremen, odnosno nedozvoljen.
Ukoliko je prigovor blagovremen, izjavljen od strane ovlašćenog lica Komisija otvara raspravu i odlučuje o osnovanosti prigovora.
VI OBEZBEĐIVANJE USLOVA ZA RAD KOMISIJE
Sredstva za rad organa za sprovođenje izbora, izborni materijal i druge troškove sprovođenja izbora, obezbeđuju se u budžetu Grada.
Predsednik, članovi i sekretar Komisije, kao i njihovi zamenici imaju pravo na naknadu za rad u Komisiji.
Visinu naknade za rad u Komisiji, licima iz stava 1. ovog člana, kao i kriterijume za utvrđivanje visine naknade određuje Komisija, posebnom odlukom.
Radnici angažovani u stručnom i administrativno-tehničkom timu imaju pravo na naknadu za angažovanje u sprovođenju izbornih radnji.
Visinu naknade za angažovanje timova iz stava 3. ovog člana utvrđuje Komisija posebnom odlukom, na predlog predsednika Komisije, a u zavisnosti od angažovanja u toku izbornog procesa.
Visinu troškova za opremanje biračkog mesta, zakupnine, naknade za rad predsednika, zamenika predsednika, članova, zamenika članova biračkog odbora, kao i druge troškove utvrđuje Komisija posebnom odlukom.
Pojedinačna rešenja o isplatama sredstava na ime utvrđenih naknada, odnosno troškova donosi predsednik Komisije, u skladu sa odlukama Komisije.
Nalogodavci za isplatu sredstava iz člana 28. i člana 29. stava 1, 2, 3, 4. i 5. su predsednik i sekretar Komisije.
VII DOKUMENTACIJA O RADU KOMISIJE
Tok sednice Komisije snima se putem beleženja audio zapisa na digitalnom diktafonu, nakon čega se izrađuje izvod iz zapisnika u tekstualnom obliku.
Originalnim zapisnikom smatra se audio zapis presnimljen sa digitalnog diktafona na kompakt-disk ili DVD koji ispunjava potrebne tehničke standarde.
Izvod iz zapisnika sadrži samo najosnovnije podatke o radu na sednici: redni broj i datum sednice, pitanja o kojima se odlučivalo na sednici, imena i prezimena učesnika u raspravi o pojedinim pitanjima, ishod glasanja o pojedinim pitanjima.
Izvod iz zapisnika sa prethodne sednice Komisije obavezno se dostavlja članovima najkasnije uz poziv za narednu sednicu Komisije, osim ako je sednica Komisije sazvana po hitnom postupku, u skladu sa članom 18. stav 5, u kom slučaju se izvod iz zapisnika može dostaviti uz materijal naredne sednice.
Izvod iz zapisnika sa prethodne sednice usvaja se pre prelaska na dnevni red.
O primedbama na izvod iz zapisnika ne vodi se rasprava.
Prilikom usvajanja, prvo se glasa o iznetim primedbama, redom kojim su učinjene, a zatim o izvodu iz zapisnika u celini.
O vođenju i čuvanju izvoda iz zapisnika stara se sekretar Komisije.
Izvod iz zapisnika potpisuju predsednik i sekretar Komisije.
Originalni zapisnik i izvod iz zapisnika iz stava 1. ovog člana čuvaju se u dokumentaciji sednice Komisije, na način i u rokovima za čuvanje izbornog materijala.
Komisija obezbeđuje čuvanje izbornih akata i izveštaja o rezultatima izbora sa izbornim materijalima i rukovanje tim materijalima, u skladu sa zakonom.
Akta Komisije, koja se u skladu sa zakonom objavljuju, objaviće se u "Službenom listu grada Kraljeva".
U Komisiji se vodi delovodni protokol, sređuje i čuva dokumentacija (arhivska građa Komisije), sa kojom se postupa u skladu sa propisima.
Rad Komisije je javan.
Komisija obezbeđuje javnost rada:
- omogućavanjem akreditovanim predstavnicima sredstava javnog informisanja da prate rad i aktivnosti Komisije,
- omogućavanjem zainteresovanim akreditovanim domaćim, stranim i međunarodnim organizacijama i udruženjima (posmatračima) da prate rad Komisije tokom izbornog postupka,
- objavljivanjem akata Komisije u "Službenom listu grada Kraljeva" ili na oglasnoj tabli organa Grada, u skladu sa zakonom i ovim poslovnikom,
- omogućavanjem pristupa informacijama od javnog značaja kojima raspolaže Komisija, u skladu sa zakonom,
- objavljivanjem akata i informacija o radu Komisije na internet stranici Komisije,
- izdavanjem saopštenja za javnost, održavanjem konferencija za medije,
- kao i na drugi način kojim se obezbeđuje javnost rada Komisije.
Predstavnici sredstava javnog informisanja mogu pratiti rad i aktivnosti Komisije ukoliko su akreditovani od strane Komisije.
Zahtev za akreditaciju dostavlja se na obrascu zahteva koji propisuje Komisija. Zahtev za akreditaciju može se dostaviti i putem elektronske pošte ili putem faksa.
O zahtevu iz prethodnog stava ovog člana, Komisija odlučuje na prvoj narednoj sednici od momenta prijema zahteva.
Akreditovanim predstavnicima medija izdaju se identifikacione kartice na kojima je jasno naznačena oznaka "PRESS" ime, prezime i fotografija koja je overena pečatom.
Zainteresovane domaće, međunarodne i strane organizacije i udruženja (posmatrači) mogu pratiti aktivnosti Komisije tokom izbornog postupka, ukoliko su akreditovane od strane Komisije.
Zahtev za akreditaciju dostavlja se na obrascu zahteva koji propisuje Komisija. Zahtev za akreditaciju može se dostaviti i putem elektronske pošte ili putem faksa.
O zahtevu iz prethodnog stava ovog člana Komisija odlučuje na prvoj narednoj sednici od momenta prijema zahteva.
Akreditovanim posmatračima izdaju se identifikacione kartice na kojima je jasno naznačena oznaka "POSMATRAČ" ime, prezime i fotografija i koja je overena pečatom Komisije.
O posmatračima akreditovanim od strane Republičke izborne komisije, Komisiju će izvestiti predsednik Komisije.
Akta Komisije koja se u skladu sa zakonom objavljuju, objavljuju se u "Službenom listu grada Kraljeva".
Javnost rada Komisije obezbeđuje se i objavljivanjem akata Komisije na oglasnoj tabli organa Grada, a što će biti naznačeno u aktu koji se objavljuje.
O objavljivanju akata stara se sekretar Komisije.
Ukoliko tekst akta objavljenog u "Službenom listu grada Kraljeva" nije saglasan izvorniku akta, ispravku daje sekretar Komisije.
Ispravka iz stava 4. ovog člana objavljuje se na isti način kao i akt koji se ispravlja.
Komisija može da ovlasti sekretara Komisije da utvrdi prečišćen tekst opšteg akta Komisije.
Ovlašćenje za utvrđivanje prečišćenog teksta opšteg akta može da bude sadržano u aktu kojim se menja opšti akt, ili u posebnom zaključku koji donosi Komisija.
Prečišćen tekst opšteg akta objavljuje se na isti način na koji je objavljen i akt čiji se prečišćen tekst utvrđuje.
O postupanju po zahtevima za pristup informacijama od javnog značaja odlučuje Komisija, kada određuje i lice za postupanje po zahtevu za pristupanje informacijama od javnog značaja.
Komisija na zvaničnom sajtu Grada ima svoju stranicu na kojoj se mogu objaviti akta Komisije, izveštaji o rezultatima izbora, informacije o održanim sednicama Komisije, saopštenja za javnost, kao i druge informacije i dokumenta koji nastaju u radu ili u vezi sa radom Komisije, a od značaja su za informisanje javnosti.
Uređivanje sadržaja internet stranice Komisije vrši predsednik Komisije u skladu sa odlukama Komisije.
O ažuriranju internet stranice Komisije, stara se sekretar Komisije, u skladu sa odlukama Komisije.
Saopštenja za javnost, čiji je tekst, predhodno usvojila Komisija u integralnom tekstu izdaju se preko stručne službe Gradske uprave nadležne za poslove informisanja, po nalogu predsednika Komisije.
O radu Komisije javnost obaveštava predsednik Komisije ili članovi koje Komisija za to ovlasti, putem konferencija za medije.
O održavanju konferencija za medije odlučuje Komisija.
O danu, vremenu i mestu održavanja konferencije za medije iz stava 1. ovog člana, sredstava javnog informisanja se obaveštavaju preko stručne službe nadležne za poslove informisanja.
Članovi i zamenici članova Komisije, sekretar, zamenik sekretara, kao i sva lica angažovana na obavljanju poslova za potrebe Komisije dužni su da u svom radu postupaju u skladu sa propisima kojima je uređena zaštita podataka o ličnosti.
Svi članovi, zamenici članova Komisije u stalnom i proširenom sastavu nosiće identifikacione kartice (ID), sa jasnom oznakom: Izborne komisije grada Kraljeva, funkcije koju imaju u Komisiji, imena i prezimena i fotografije.
ID kartice nosiće i svi članovi stručnih, administrativno-tehničkih i operativno-tehničkih timova.
Pitanja koja se odnose na rad Komisije, a koja nisu uređena ovim poslovnikom, mogu se urediti odlukom ili zaključkom Komisije, u skladu sa odredbama zakona i ovog poslovnika.
Danom stupanja na snagu ovog poslovnika, prestaje da važi Poslovnik Gradske izborne komisije ("Službeni list grada Kraljeva", broj 15/2012).
Ovaj poslovnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kraljeva".