ODLUKAO OBRAZOVANJU I UNUTRAŠNJEM UREĐENJU KOMUNALNE POLICIJE GRADA VRANJA("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 18/2015 - prečišćen tekst) |
Ovom odlukom obrazuje se Komunalna policija grada Vranja i utvrđuje unutrašnje uređenje, poslovi i ovlašćenja, kontrola i druga pitanja od značaja za rad Komunalne policije grada Vranja (u daljem tekstu: Komunalna policija).
Komunalna policija obrazuje se kao organizaciona jedinica u okviru Gradske uprave Grada Vranja (u daljem tekstu: Gradska uprava), kao jedinstvenog organa Grada.
Obrazovanje Komunalne policije, u smislu stava 1. ovog člana, uređuje se aktom o organizaciji Gradske uprave.
Komunalnom policijom rukovodi načelnik Komunalne policije.
Poslove Komunalne policije, utvrđene zakonom i ovom odlukom, obavljaju komunalni policajci.
Broj komunalnih policajaca određuje se aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave, u skladu sa zakonom.
Načelnika Komunalne policije raspoređuje načelnik Gradske uprave, u skladu sa zakonom i aktom o organizaciji Gradske uprave.
Načelnik Komunalne policije, pored rukovođenja Komunalnom policijom, može neposredno da obavlja poslove Komunalne policije.
Na radno-pravni status, odnosno položaj, dužnosti, prava i odgovornosti načelnika Komunalne policije i komunalnih policajaca, primenjuju se propisi o radnim odnosima za zaposlene u organima Grada, ako zakonom, drugim propisima i ovom odlukom nije drukčije određeno.
Načelnik Komunalne policije, odnosno komunalni policajac, pored uslova predviđenih propisima iz člana 5. ove odluke, mora da ispunjava i posebne uslove, i to da:
1) ima psihofizičke sposobnosti potrebne za obavljanje poslova Komunalne policije, koje se dokazuju lekarskim uverenjem ovlašćene zdravstvene ustanove, u skladu sa zakonom;
2) ima položen ispit za obavljanje poslova i primenu ovlašćenja komunalnog policajca, u skladu sa zakonom;
3) nije osuđivan na kaznu zatvora od najmanje šest meseci;
4) nije mu ranije prestao radni odnos u državnom ili drugom organu zbog teže povrede dužnosti iz radnog odnosa.
III POSLOVI I OVLAŠĆENJA KOMUNALNE POLICIJE
Poslovi Komunalne policije obavljaju se, odnosno ovlašćenja primenjuju u skladu sa načelima zakonitosti, profesionalizma, saradnje i srazmernosti.
U obavljanju poslova, odnosno primeni ovlašćenja, komunalni policajci se rukovode principom rada sa najmanjim štetnim posledicama, a sredstva prinude primenjuju samo kada je to apsolutno nužno i u meri koja je neophodna za izvršavanje zadataka bez nepotrebnih štetnih posledica.
Poslovi Komunalne policije, u smislu zakona i ove odluke, jesu:
1) održavanje komunalnog i drugog zakonom i drugim propisima uređenog reda od značaja za komunalnu delatnost, na mestu održavanja reda, sprečavanjem narušavanja, odnosno uspostavljanjem narušenog komunalnog reda, a naročito:
- sprečavanje ometanja u vršenju komunalne delatnosti i zaštita komunalnih objekata od prljanja, oštećenja i uništenja;
- zaštita javnih površina od bespravnog zauzeća i oštećenja (ostavljanjem vozila, stvari i drugih predmeta, zapreka za vozila, postavljanjem privremenih montažnih objekata i slično);
- suzbijanje nelegalne prodaje i vršenja drugih delatnosti na površinama javne namene i drugim javnim mestima;
- sprečavanje radnji kojima se narušava opšte uređenje grada (prljanje i oštećivanje fasada i drugih spoljnih delova zgrada, drugih objekata i spomenika; ispisivanje grafita; lepljenje plakata i postavljanje sredstava za oglašavanje na mestima protivno gradskim propisima; prljanje i oštećivanje gradskog mobilijara; ostavljanje građevinskog šuta i drugog otpada na površinama javne namene; izlivanje otpadnih voda i druge nečistoće na površinama javne namene; vršenje drugih radnji kojima se narušava urednost i čistoća grada), kao i kontrola izvršavanja propisanih obaveza u pogledu održavanja objekata i prostora u čistom i urednom stanju;
- sprečavanje prosjačenja i upotrebe zapaljivih i eksplozivnih sredstava na javnim mestima (petarde i slično);
- otkrivanje i, u granicama ovlašćenja, sprečavanje bespravne izgradnje objekata i kontrola spoljnog obezbeđivanja i obeležavanja gradilišta odgovarajućom tablom;
- obezbeđivanje poštovanja kućnog reda u stambenim zgradama;
- obezbeđivanje uslova za nesmetano sprovođenje mera za zaštitu od požara (slobodan pristup objektu, protivpožarnom putu i stepenicama i dr);
- održavanje komunalnog reda u drugim oblastima utvrđenim zakonom i stavom 2. ovog člana, a u skladu sa gradskim propisima;
2) vršenje kontrole nad primenom zakona i drugih propisa i opštih akata iz oblasti komunalne i drugih delatnosti iz nadležnosti Grada;
3) ostvarivanje nadzora u javnom gradskom, prigradskom i drugom lokalnom saobraćaju, u skladu sa zakonom i propisima organa Grada;
4) zaštita životne sredine, kulturnih dobara, lokalnih puteva, ulica i drugih javnih objekata od značaja za Grad;
5) podrška sprovođenju propisa kojima se obezbeđuje nesmetano odvijanje života u Gradu, očuvanje gradskih dobara i izvršavanje drugih zadataka iz nadležnosti Grada.
Održavanje komunalnog reda iz stava 1. tačka 1) ovog člana, smatra se održavanje reda u oblastima, odnosno pitanjima: snabdevanja vodom; odvođenja otpadnih i atmosferskih voda; javne čistoće; prevoza i deponovanja komunalnog i drugog otpada; lokalnih puteva i ulica; saobraćajnih oznaka i signalizacije; parkiranja; prevoza putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju; auto-taksi prevoza; postavljanja privremenih poslovnih objekata; protivpožarne zaštite; zaštite od buke u životnoj sredini; kontrole radnog vremena subjekata nadzora; održavanje komunalnih objekata, pijaca, grobalja, parkova, zelenih i drugih javnih površina, javne rasvete, stambenih i drugih objekata.
U vršenju poslova iz stava 1. ovog člana, komunalni policajac svaku povredu propisanog reda konstatuje u pisanoj formi - službenom beleškom.
Planiranje poslova Komunalne policije vrši se strateškim i godišnjim planovima rada Komunalne policije.
Gradsko veće, na predlog načelnika Komunalne policije, donosi strateški plan Komunalne policije kojim, na osnovu procene postojećeg stanja, utvrđuje prioritete u obavljanju poslova Komunalne policije i, s tim u vezi, razvojne, organizacione, kadrovske i druge osnovne smernice za dalji rad Komunalne policije.
U skladu sa strateškim planom iz stava 2. ovog člana, Komunalna policija sačinjava godišnje planove rada, koje usvaja Gradsko veće.
Uz predlog plana iz stava 2. i 3. ovog člana, Komunalna policija dostavlja i prethodno pribavljeno mišljenje načelnika Gradske uprave.
Pre donošenja, odnosno usvajanja, strateški, odnosno godišnji plan rada Komunalne policije usklađuje se sa propisima i odgovarajućim planskim aktima Policije, kao i sa stavovima o prioritetima za bezbednost ljudi i imovine u Gradu, u skladu sa zakonom.
Na strateške planove i godišnje planove rada Komunalne policije, saglasnost daje Skupština grada Vranja (u daljem tekstu: Skupština).
Pomoć u izvršenjima (asistencija)
Komunalna policija pruža pomoć nadležnim organima Grada, kao i preduzećima, organizacijama i ustanovama koje na osnovu odluka Skupštine odlučuju o pojedinačnim pravima građana, pravnih lica i drugih stranaka (u daljem tekstu: ovlašćene organizacije), kada po oceni nadležnog organa Grada ili ovlašćene organizacije postoje pretpostavke da sprovođenje izvršne odluke neće biti moguće bez prisustva komunalnih policajaca ili upotrebe sredstava prinude.
O angažovanju Komunalne policije u smislu stava 1. ovog člana, odlučuje načelnik Komunalne policije u roku od 48 časova od podnošenja zahteva nadležnog organa Grada, odnosno ovlašćene organizacije, u skladu sa zakonom.
Hitne mere i spasilačka funkcija
Komunalna policija preduzima hitne mere zaštite životne sredine, zaštite od elementarnih i drugih nepogoda, zaštite od požara i druge zaštite iz nadležnosti Grada, kada te mere ne mogu pravovremeno da preduzmu drugi nadležni organi Grada i ovlašćene organizacije, o čemu odmah obaveštava te organe, odnosno organizacije.
U slučaju opasnosti izazvane elementarnim nepogodama i drugim oblicima ugrožavanja iz stava 1. ovog člana, Komunalna policija učestvuje u vršenju spasilačke funkcije, na način utvrđen zakonom.
U obavljanju poslova Komunalne policije, komunalni policajac ima sledeća ovlašćenja:
1) upozorenje lica koje svojim ponašanjem, delovanjem ili propuštanjem određene radnje može da naruši zakonom i drugim propisima uređeni komunalni ili drugi red iz nadležnosti Grada;
2) usmeno naređenje - izdavanjem obaveznih uputstva i zabrana, kao i nalaganje mera i radnji od kojih neposredno zavisi uspešno obavljanje poslova iz delokruga Komunalne policije;
3) provera identiteta lica zatečenog u kršenju propisa iz delokruga Komunalne policije;
4) dovođenje lica nadležnom organu radi utvrđivanja identiteta, čiji identitet se ne može utvrditi na licu mesta, u smislu stava 1. tačka 3. ovog člana;
5) pregledanje lica zatečenog u kršenju propisa iz delokruga Komunalne policije, vozila i predmeta koji su u neposrednoj blizini ili pod nadzorom lica koje pregleda;
6) privremeno oduzimanje predmeta koji je pribavljen, upotrebljen ili nastao kršenjem propisa iz delokruga Komunalne policije;
7) video nadzor određenog prostora i objekta, kada je to potrebno radi sprečavanja kršenja propisa iz delokruga Komunalne policije;
8) upotreba sredstava prinude, i to fizičke snage i službene palice, samo ako komunalni policajac u obavljanju poslova na drugi način od sebe ili drugog ne može da odbije istovremeni protivpravni napad, odnosno sredstava za vezivanje protiv lica koje pruža otpor ili pokušava da pobegne.
Ovlašćenja Komunalne policije iz stava 1. ovog člana, primenjuju se pod uslovima i na način utvrđen Zakonom o komunalnoj policiji, Zakonom o policiji i podzakonskim propisima o policijskim ovlašćenjima i načinu obavljanja policijskih poslova.
Pored ovlašćenja iz stava 1. ovog člana, komunalni policajac može, kada je za to ovlašćen zakonom, drugim propisom i opštim aktom organa Grada, izdati prekršajni nalog, podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo, podneti zahtev za vođenje prekršajnog postupka i obavestiti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.
Komunalni policajac može izdati prekršajni nalog, kada je za prekršaj utvrđen gradskim propisom od prekršajnih sankcija predviđena samo novčana kazna u fiksnom iznosu.
Pre izdavanja prekršajnog naloga, komunalni policajac službenom beleškom konstatuje povredu propisanog reda, koja čini pravno obeležje prekršaja.
Kada učinilac prekršaja nije zatečen na licu mesta, komunalni policajac službenom beleškom konstatuje povredu propisanog reda, koja čini pravno obeležje prekršaja.
U slučaju iz stava 6. ovog člana, komunalni policajac obaveštava učinioca prekršaja o konstatovanoj povredi propisanog reda, pravnoj kvalifikaciji i zakonskim posledicama, izdavanjem obaveštenja.
Uz zahtev za pokretanje prekršajnog postupka, komunalni policajac prilaže službenu belešku ili drugi dokaz o učinjenom prekršaju (video ili foto zapis na kome se jasno može videti radnja iz koje proizilazi pravno obeležje prekršaja).
Kada komunalni policajac podnosi prijavu za učinjeno krivično delo, odnosno kada obaveštava drugi nadležan organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti, uz obaveštenje dostavlja službenu belešku sačinjenu na mestu održavanja reda.
IV KONTROLA KOMUNALNE POLICIJE
Kontrola upotrebe sredstava prinude
O upotrebi sredstava prinude komunalni policajac podnosi pisani izveštaj načelniku Komunalne policije, odnosno licu koje načelnik ovlasti da ocenjuje opravdanost i pravilnost upotrebe sredstava prinude, najkasnije u roku od 24 časa od upotrebe sredstava prinude.
Ocena opravdanosti i pravilnosti upotrebe sredstava prinude komunalnog policajca vrši se na način i po postupku utvrđenih zakonom.
Podnošenje izveštaja Policijskoj upravi
O upotrebi sredstava prinude, načelnik Komunalne policije obaveštava, odnosno podnosi izveštaj Policijskoj upravi, najkasnije u roku od 48 časova od upotrebe sredstava prinude, u skladu sa zakonom.
Komunalnoj policiji može podneti pritužbu svako lice, ako smatra da su mu nezakonitom ili nepravilnom primenom ovlašćenja komunalnog policajca, u smislu člana 12. ove odluke, povređena prava, u roku od 30 dana od dana povrede prava.
Rešavanje pritužbi vrši načelnik Komunalne policije, odnosno lice koje ovlasti načelnik Komunalne policije i Komisija za rešavanje pritužbi, u slučajevima, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Komisiju za rešavanje pritužbi obrazuje Skupština.
Komisija iz stava 3. ovog člana ima predsednika i četiri člana, koju čine tri odbornika, načelnik Komunalne policije i predstavnika Policijske uprave.
Komunalna policija u obavljanju poslova sarađuje sa građanima, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojima se uređuje obavljanje komunalnih i drugih poslova iz nadležnosti Grada.
Građani mogu Komunalnoj policiji podnositi prijave, peticije i predloge pisanim putem, elektronskom poštom, a u hitnim slučajevima telefonom i neposrednim usmenim obraćanjem, o čemu se sačinjava službena beleška.
Komunalna policija je dužna da građane, na njihov zahtev, obavesti o ishodu postupka.
Saradnja sa gradskim inspekcijskim službama
Komunalna policija u obavljanju poslova sarađuje sa gradskim inspekcijskim službama, u skladu sa zakonom i propisima organa Grada kojima se uređuje obavljanje inspekcijskih poslova.
Saradnja, u smislu stava 1. ovog člana, obuhvata naročito: međusobno obaveštavanje, razmenu informacija, pružanje neposredne pomoći i preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti od značaja za obavljanje poslova Komunalne policije i gradskih inspekcijskih službi.
Oblik i način ostvarivanja saradnje Komunalne policije i gradskih inspekcijskih službi, u skladu sa zakonom, bliže se utvrđuje posebnim aktom Skupštine.
Saradnja sa Policijskom upravom
U obavljanju poslova i primeni ovlašćenja, komunalni policajci sarađuju sa Policijskom upravom, na način i po postupku utvrđenim zakonom.
Radi razvijanja međusobne saradnje Komunalne policije i Policijske uprave, gradonačelnik može sporazumno sa ministrom nadležnim za unutrašnje poslove da donosi odgovarajuće akte o saradnji i osniva koordinaciona tela od značaja za ostvarivanje zajedničkih ciljeva.
VI POLOŽAJ KOMUNALNOG POLICAJCA
Komunalni policajac u obavljanju službene dužnosti ima status službenog lica i uživa krivičnopravnu zaštitu propisanu zakonom.
Komunalni policajac ima službenu legitimaciju kojom se predstavlja, stavljanjem na uvid pre primene ovlašćenja, na zahtev lica prema kome ovlašćenje primenjuje.
Službenu legitimaciju izdaje gradonačelnik, kada komunalni policajac stekne pravo da samostalno obavlja poslove, u skladu sa zakonom i ovom odlukom.
Službena legitimacija mora da sadrži podatke o službenom svojstvu i ovlašćenjima komunalnog policajca i njegove identifikacione podatke.
VIII UNIFORMA I OZNAKE NA UNIFORMI
Kad obavlja poslove, komunalni policajac nosi uniformu sa oznakama.
Izgled uniforme i oznaka na uniformi komunalnih policajaca, kao i način nošenja uniforme, u skladu sa zakonom, utvrđuje se posebnim aktom Skupštine.
Radi obavljanja poslova iz svoje nadležnosti, komunalni policajci upotrebljavaju službena vozila i posebnu opremu.
Boju i način označavanja vozila, kao i opremu Komunalne policije, u skladu sa zakonom, utvrđuje se posebnim aktom Skupštine.
Državni organi, privredna društva, preduzetnici, udruženja i druga pravna i fizička lica ne smeju da reprodukuju ili upotrebljavaju uniforme i oznake koje su po boji, kroju i oznakama iste ili slične uniformi i oznakama komunalnih policajaca, odnosno koje mogu da izazovu zabunu da se radi o uniformi ili oznakama komunalnih policajaca, kao ni da reprodukuju i upotrebljavaju vozila koja su označena isto ili slično kao vozila Komunalne policije, odnosno koja mogu da izazovu zabunu da se radi o vozilima Komunalne policije.
Novčanom kaznom u iznosu od 200.000 do 250.000 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice, odnosno preduzetnik, ako postupi protivno odredbi člana 23. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, odnosno fizičko lice, novčanom kaznom u iznosu od 20.000 do 25.000 dinara.
Novčanom kaznom u iznosu od 20.000 do 25.000 dinara, kazniće se za prekršaj pravno lice, odnosno preduzetnik, ako ometa ili sprečava komunalnog policajca u obavljanju poslova Komunalne policije.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana, kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu, odnosno fizičko lice, novčanom kaznom u iznosu od 15.000 do 20.000 dinara.
XII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Na pitanja koja nisu regulisana ovom odlukom neposredno se primenjuju odredbe zakona, podzakonskih akata i propisa organa Grada kojima se uređuju poslovi i ovlašćenja Komunalne policije.
Gradsko veće, na predlog načelnika Komunalne policije, doneće prvi strateški plan Komunalne policije, najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave uskladiće se sa odredbama ove odluke najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Skupština će obrazovati Komisiju za pritužbe najkasnije u roku od 90 dana od dana raspoređivanja načelnika Komunalne policije, u skladu sa zakonom, aktom o organizaciji Gradske uprave i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave.
Utvrđivanje prečišćenog teksta Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja prestaje važnost Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja-prečišćen tekst ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 23/11).
Samostalni članovi
Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja
("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 4/10)
Član 27
Gradsko veće, na predlog načelnika Komunalne policije, doneće prvi strateški plan Komunalne policije, najkasnije u roku od godinu dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 28
Akt o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave uskladiće se sa odredbama ove odluke najkasnije u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.
Član 29
Skupština će obrazovati Komisiju za pritužbe najkasnije u roku od 90 dana od dana raspoređivanja načelnika Komunalne policije, u skladu sa zakonom, aktom o organizaciji Gradske uprave i aktom o unutrašnjem uređenju i sistematizaciji Gradske uprave.
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".
Samostalan član
Odluke o izmeni i dopuni Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja
("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 11/11)
Član 3
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja".
Samostalan član
Odluke o izmeni i dopuni Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja
("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 10/14)
Član 2
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".
Samostalan član
Odluke o izmeni Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja
("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 25/14)
Član 2
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Vranja".
Prečišćen tekst Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja obuhvata:
1. Odluku o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja, broj: 02-10/10-12-4/10 od 10.03.2010. godine ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 4/10).
2. Odluku o izmeni i dopuni Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja, broj: 02-63/11-13 od 20.04.2011. godine ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 11/11).
3. Odluku o izmeni i dopuni Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja, broj: 355-120/14-13 od 15.04.2014. godine ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 10/14).
4. Odluku o izmeni Odluke o obrazovanju i unutrašnjem uređenju Komunalne policije grada Vranja, broj: 02-273/2014-13 od 18.11.2014. godine ("Službeni glasnik Grada Vranja", broj 25/14).