PRAVILNIK
O PRUŽANJU USLUGA TRAGANJA ZA VAZDUHOPLOVOM I SPASAVANJA LICA

("Sl. glasnik RS", br. 96/2015)

 

I UVODNE ODREDBE

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom se propisuje pružanje usluga traganja za vazduhoplovom i spasavanja lica u civilnom vazduhoplovstvu.

Odredbe ovog pravilnika se ne odnose na način na koji se obavlja traganje za vojnim vazduhoplovima i spasavanje lica iz tih vazduhoplova.

Značenje izraza

Član 2

Pojedini izrazi koji se koriste u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) vazduhoplov u nuždi je posebno stanje vazduhoplova u kome postoji osnovana sumnja da vazduhoplovu i licima u njemu preti ozbiljna i neposredna opasnost, kao i da vazduhoplovu treba pružiti neodložnu pomoć, a još ne postoji mogućnost da se odredi da li je došlo do događaja, ozbiljne nezgode ili udesa; 

2) događaj je operativni prekid, kvar, greška ili drugo nepravilno stanje koje utiče ili je moglo da utiče na bezbednost leta, ali koje nije dovelo do udesa ili ozbiljne nezgode;

3) zona traganja je područje određeno od strane spasilačko-koordinacionog centra Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije koje treba pretražiti i koje može biti podeljeno u nekoliko manjih zona u cilju dodeljivanja posebnih zadataka učesnicima koji su uključeni u operaciju traganja i spasavanja;

4) jedinica za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju (ATS jedinica) (Air traffic services unit, ATS unit) je opšti naziv koji može da upućuje na jedinice koje pružaju uslugu kontrole letenja, uslugu informisanja vazduhoplova u letu, uslugu uzbunjivanja ili savetodavnu uslugu;

5) koordinator na mestu događaja (On-Scene Coordinator, OSC) je učesnik u operaciji traganja i spasavanja kome je spasilačko-koordinacioni centar Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije dodelio privremenu dužnost koordinacije učesnika i izveštavanja spasilačko-koordinacionog centra o situaciji u zoni traganja i na mestu događaja;

6) koordinator operacije traganja i spasavanja (SAR Mission Coordinator, SMC) je dežurno lice u spasilačko-koordinacionom centru Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije kome je privremeno dodeljena dužnost pokretanja i koordinacije operacije traganja i spasavanja;

7) oblast traganja i spasavanja (Search and rescue region, SRR) je prostor definisanih dimenzija u kojem se obezbeđuju usluge traganja i spasavanja, u skladu sa regionalnim planom za vazdušnu plovidbu (RANP);

8) ozbiljna nezgoda je događaj koji obuhvata okolnosti koje ukazuju da je postojala velika verovatnoća da dođe do udesa, a povezan je sa korišćenjem vazduhoplova, koji se, u slučaju vazduhoplova sa posadom, dogodio od trenutka kada se neko lice ukrca u vazduhoplov sa namerom da obavi let do trenutka kada se sva lica iskrcaju iz vazduhoplova ili, u slučaju vazduhoplova bez posade, koji se dogodio od trenutka kada je vazduhoplov spreman za pokret u cilju leta do trenutka kada se vazduhoplov potpuno zaustavi na kraju leta i kada se ugasi osnovna pogonska grupa;

9) operativni plan je dokument koji sadrži operativne procedure, mere i postupke koje spasilačko-koordinacioni centar primenjuje u operacijama traganja i spasavanja;

10) operacija traganja i spasavanjaje operacija u civilnom vazduhoplovstvu sprovedena od strane spasilačko-koordinacionog centra koja obuhvata mere i postupke koji se preduzimaju da bi se pronašlo mesto udesa vazduhoplova, spasila lica koja su povređena u udesu ili koja je udes doveo u opasnost, pružila im se prva medicinska pomoć i ona zbrinula na bezbedno mesto;

11) radio-predajnici za slučaj nužde (Distress radio beacons) su predajnici koji služe za otkrivanje i praćenje pozicije vazduhoplova, brodova i ljudi u nuždi i mogu biti vazduhoplovni (Emergency Locator Transmitter, ELT), plovni (Emergency Position Indicating Radio Beacon, EPIRB)i lični (Personal Locator Beacon, PLB) radio-predajnici;

12) regionalni plan za vazdušnu plovidbu (Regional Air Navigation Plan, RANP) je dokument Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO) koji sadrži detaljne informacije u vezi sredstava, usluga i procedura potrebnih za međunarodnu vazdušnu plovidbu u okviru određenog geografskog područja;

13) udes u vazdušnom saobraćaju je događaj u vezi sa korišćenjem vazduhoplova, kada je u pitanju vazduhoplov sa posadom, koji se dogodio od trenutka kada se neko lice ukrca u vazduhoplov sa namerom da obavi let do trenutka kada se sva lica iskrcaju iz vazduhoplova ili, u slučaju vazduhoplova bez posade, koji se dogodio od trenutka kada je vazduhoplov spreman za pokret u cilju leta do trenutka kada se vazduhoplov potpuno zaustavi na kraju leta i kada se ugasi osnovna pogonska grupa, pri čemu je nastala bilo koja od sledećih posledica:

- smrt ili teška telesna povreda lica usled boravka u vazduhoplovu, direktnog kontakta sa bilo kojim delom vazduhoplova, uključujući i delove koji su se odvojili od vazduhoplova, ili usled direktne izloženosti izduvnom mlazu mlaznog motora, izuzev kada su smrt i teška telesna povreda nastupili kao posledica prirodnih uzroka, samopovređivanja, ili su ih prouzrokovala druga lica ili kada su smrt i teška telesna povreda zadesile slepe putnike koji su se skrivali izvan delova koji su dostupni putnicima i posadi,

- oštećenje vazduhoplova, otkaz njegove strukture koji negativno deluje na jačinu strukture ili karakteristike leta vazduhoplova ili zahteva veću popravku ili zamenu oštećene komponente, izuzev otkaza ili oštećenja motora, kada je oštećenje ograničeno na jedan motor (uključujući njegove kapotaže ili agregate) ili, izuzev oštećenja elisa, krajeva krila, antena, sondi, lopatica, guma, kočnica, točkova, aerodinamične oplate, panela, vrata stajnog trapa, vetrobrana, oplate vazduhoplova (kao što su mala udubljenja ili mali otvori) ili manjih oštećenja na lopaticama glavnog rotora ili na lopaticama repnog rotora, stajnog trapa i onih oštećenja koja su nastala dejstvom grada ili udarom ptica (uključujući i rupe na radarskoj kupoli),

- vazduhoplov je nestao ili mu nije moguće prići;

14) usluga uzbunjivanja je usluga koja se pruža u svrhu obaveštavanja nadležnih organizacija o vazduhoplovu kome je potrebno pokretanje operacije traganja i spasavanja i pružanja pomoći tim organizacijama, ako je to potrebno;

15) faza neizvesnosti (Uncertainty phase, INCERFA) je situacija u kojoj postoji neizvesnost u pogledu bezbednosti vazduhoplova i lica u njemu;

16) faza opasnosti (Distress Phase, DETRESFA) je situacija u kojoj postoji osnovana sumnja da vazduhoplovu i licima u njemu preti ozbiljna i neposredna opasnost ili da vazduhoplovu treba pružiti neodložnu pomoć; 

17) faza uzbune (Alert Phase, ALERFA) je situacija u kojoj postoji opasnost za bezbednost vazduhoplova i lica u vazduhoplovu.

II ORGANIZACIJA I UPRAVLJANJE SISTEMOM TRAGANJA I SPASAVANJA

Sistem traganja i spasavanja

Član 3

Sistem traganja i spasavanja organizuje i njime upravlja Direktorat civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije (u daljem tekstu: Direktorat) preko spasilačko-koordinacionog centra.

Sistem traganja i spasavanja organizuje se u cilju efikasnog primanja, potvrđivanja i prenošenja informacija o vazduhoplovu u nuždi, koordinacije i sprovođenja operacija traganja i spasavanja i ostalih aktivnosti vezanih za traganje i spasavanje.

Sistem traganja i spasavanja se organizuje tako da bude dostupan 24 sata na dan, tokom cele godine.

Operativni plan

Član 4

Direktorat donosi operativni plan o sprovođenju operacija traganja i spasavanja sa operativnim procedurama, merama i postupcima spasilačko-koordinacionog centra u operacijama i aktivnostima vezanim za traganje i spasavanje, uključujući i operativne procedure za angažovanje učesnika u operacijama traganja i spasavanja.

Direktorat ažurira podatke iz operativnog plana o sprovođenju operacija traganja i spasavanja i u slučaju njihove promene o tome obaveštava ostale učesnike u sistemu traganja i spasavanja.

Spasilačko-koordinacioni centar

Član 5

Spasilačko-koordinacioni centar je organizaciona jedinica Direktorata koja, u okviru definisane oblasti traganja i spasavanja, neposredno obavlja poslove kojima se obezbeđuje pružanje usluga traganja i spasavanja.

Direktorat može da organizuje i pomoćni (privremeni) spasilačko-koordinacioni centar, kada je to uslovljeno specifičnostima operacije traganja i spasavanja, kao i razlozima racionalnosti i efikasnosti postupanja u konkretnoj operaciji traganja i spasavanja.

Poslovi spasilačko-koordinacionog centra

Član 6

Spasilačko-koordinacioni centar obavlja sledeće poslove:

1) prima i procenjuje informacije o vazduhoplovu u nuždi, donosi odluku o pokretanju operacije traganja i spasavanja i operativno sprovodi i koordinira operacije traganja i spasavanja;

2) obavlja komunikaciju, kooperaciju i koordiniranje rada sa subjektima koji imaju sporazum o saradnji sa Direktoratom u oblasti traganja i spasavanja, kao i sa službama traganja i spasavanja susednih država i njihovim spasilačko-koordinacionim centrima;

3) učestvuje u međunarodnim organizacijama i programima iz oblasti traganja i spasavanja;

4) izrađuje predlog plana i programa organizovanja traganja i spasavanja u civilnom vazduhoplovstvu, kao i predloge drugih dokumenata koji se donose u cilju unapređenja u oblasti traganja i spasavanja u Republici Srbiji;

5) vodi i ažurira bazu podataka o radio-predajnicima za slučaj nužde;

6) predlaže, priprema, organizuje i sprovodi vežbe u oblasti traganja i spasavanja na nacionalnom i međunarodnom nivou;

7) učestvuje, po potrebi, u drugim vidovima pružanja pomoći koji ne predstavljaju traganje i spasavanje.

Učesnici u traganju i spasavanju

Član 7

U sprovođenju operacija traganja i spasavanja mogu da se angažuju i drugi subjekti u skladu sa zakonom kojim se uređuje vazdušni saobraćaj i propisom kojim se uređuje način na koji se angažuju učesnici u traganju za vazduhoplovom i spasavanju lica.

Učesnici u traganju i spasavanju iz stava 1. ovog člana se angažuju na osnovu sporazuma o pružanju usluga traganja i spasavanja koje sa njima zaključuje Direktorat i kojima se definišu ljudski i materijalni resursi koji se stavljaju na raspolaganje spasilačko-koordinacionom centru za sprovođenje operacija traganja i spasavanja, kao i za pomoć i podršku tim operacijama.

Izveštavanje

Član 8

U toku operacije traganja i spasavanja učesnici koji su angažovani za potrebe sprovođenja te operacije sačinjavaju izveštaje o svim okolnostima u zoni traganja, kao i o naknadnim promenama tih okolnosti.

Izveštaji učesnika uključenih u operacije traganja i spasavanja dostavljaju se putem svih raspoloživih sredstava veza spasilačko-koordinacionom centru, koji dalje te izveštaje razmatra i analizira, radi koordinacije sprovođenja operacije traganja i spasavanja.

Radi dostavljanja informacija o određenom događaju u operaciji traganja i spasavanja spasilačko-koordinacionim centrima, pomoćnim spasilačko-koordinacionim centrima i ostalim učesnicima koji su uključeni u operacije traganja i spasavanja, spasilačko-koordinacioni centar koristi obrasce izveštavanja iz Priloga 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Sprovođenje obuka i vežbi 

Član 9

Spasilačko-koordinacioni centar i svi učesnici u traganju i spasavanju redovno sprovode obuku lica koja učestvuju u traganju i spasavanju i učestvuju u zajedničkim obukama i vežbama provere spremnosti za operacije traganja i spasavanja.

Sprovođenje obuka i zajedničkih i koordinisanih vežbi vrši se po planu i programu koji donosi Direktorat u skladu sa propisom o načinu na koji se angažuju učesnici u traganju i spasavanju i međunarodnim standardima i preporučenom praksom iz oblasti traganja i spasavanja.

Radio-predajnici za slučaj nužde

Član 10

Spasilačko-koordinacioni centar vodi bazu podataka o radio-predajnicima za slučaj nužde koja se formira na osnovu prijava radio-predajnika od strane vlasnika ili korisnika radio-predajnika ili kao rezultat primene propisa o obezbeđivanju kontinuirane plovidbenosti vazduhoplova i propisa o obavljanju javnog avio-prevoza.

U slučaju bilo koje promene u vezi sa radio-predajnikom vlasnik ili korisnik radio-predajnika o tome obaveštava spasilačko-koordinacioni centar, radi ažuriranja baze podataka.

Oblast traganja i spasavanja

Član 11

Traganje i spasavanje se sprovodi u definisanoj oblasti traganja i spasavanja koja obuhvata teritoriju Republike Srbije, a može da obuhvati i teritoriju koja je definisana međunarodnim ugovorima koji obavezuju Republiku Srbiju.

U definisanoj oblasti traganja i spasavanja sistem traganja i spasavanja se sprovodi na način koji je predviđen ovim pravilnikom, kao i u skladu sa međunarodnim standardima i preporučenom praksom iz Aneksa 12 Čikaške konvencije, koji su dostupni na zvaničnoj internet stranici Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO).

Saradnja na poslovima traganja i spasavanja

Član 12

U skladu sa potvrđenim međunarodnim ugovorom i na poziv tela susedne države koje je nadležno za traganje i spasavanje, spasilačko-koordinacioni centar može da obavlja, delimično ili u celini, usluge traganja i spasavanja i u oblasti traganja i spasavanja te susedne države.

U skladu sa potvrđenim međunarodnim ugovorom i na poziv spasilačko-koordinacionog centra, telu nadležnom za traganje i spasavanje susedne države mogu biti poverene, delimično ili u celini, usluge traganja i spasavanja u Republici Srbiji.

Međunarodni Cospas-Sarsat program

Član 13

Međunarodni Cospas-Sarsat program je satelitski sistem traganja i spasavanja koji detektuje signale sa radio-predajnika za slučaj nužde i dostupne informacije o detekciji prosleđuje spasilačko-koordinacionom centru, ako je radio-predajnik aktiviran u definisanoj oblasti traganja i spasavanja Republike Srbije ili se nalazi u bazi radio-predajnika koju vodi spasilačko-koordinacioni centar.

Međunarodni Cospas-Sarsat program obezbeđuje informacije koje se odnose na mogući tip uzbune, identifikaciju radio-predajnika i određivanje koordinata radio-predajnika, kao i na dodatne informacije ako se radio-predajnik nalazi u bazi radio-predajnika iz stava 1. ovog člana ili u Cospas-Sarsat bazi radio-predajnika.

Spasilačko-koordinacioni centar je imenovani kontakt Republike Srbije za dobijanje informacija za uzbunjivanje od strane Međunarodnog Cospas-Sarsat programa i kao takav je publikovan u Zborniku vazduhoplovnih informacija i odgovarajućim međunarodnim dokumentima.

III SISTEM UZBUNJIVANJA

Izvori uzbunjivanja 

Član 14

Nadležne jedinice za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju (ATS jedinice) su primarni izvor uzbunjivanja za moguće pokretanje operacija traganja i spasavanja i prikupljanje potrebnih informacija o vazduhoplovu koji se nalazi u nuždi.

Po proglašenju jedne od faza uzbunjivanja ATS jedinice obaveštavaju o tome spasilačko-koordinacioni centar.

ATS jedinice pružaju usluge uzbunjivanja:

1) svim vazduhoplovima kojima je obezbeđena usluga kontrole letenja;

2) u meri u kojoj je to izvodljivo, svim drugim vazduhoplovima koji su podneli plan leta ili su na neki drugi način poznati ATS jedinicama;

3) svakom vazduhoplovu za koji se zna ili se veruje da se nad njim vrše radnje nezakonitog ometanja.

Ostali izvori uzbunjivanja spasilačko-koordinacionog centra kada se vazduhoplov nalazi u nuždi su:

1) Međunarodni Cospas-Sarsat program;

2) drugi vazduhoplovi u letu;

3) avio-prevozioci, aero klubovi i vazduhoplovne organizacije;

4) operateri aerodroma;

5) organi državne uprave i lokalne samouprave;

6) ostali pružaoci usluga u vazdušnoj plovidbi;

7) porodica putnika iz vazduhoplova;

8) neposredni svedoci.

Nadležnost za proglašenje uzbune i pokretanje operacija traganja i spasavanja 

Član 15

Proglašenje uzbune je u nadležnosti spasilačko-koordinacionog centra ili nadležne ATS jedinice, u zavisnosti od toga ko je u mogućnosti da prikupi sve relevantne informacije i proceni neophodnost proglašenja uzbune.

Nadležne ATS jedinice bez odlaganja prosleđuju spasilačko-koordinacionom centru svaku informaciju u slučaju događaja, ozbiljne nezgode ili udesa u civilnom vazduhoplovstvu.

Nakon proglašenja uzbune od strane nadležne ATS jedinice, spasilačko-koordinacioni centar procenjuje uzbunu i, ako je potrebno, pokreće operaciju traganja i spasavanja.

Obaveze ostalih izvora u postupku uzbunjivanja 

Član 16

Ostali izvori uzbunjivanja iz člana 14. stav 4. ovog pravilnika, odmah po saznanju da se neki vazduhoplov nalazi u nuždi, neposredno dostavljaju informacije spasilačko-koordinacionom centru putem svih mogućih i raspoloživih sredstava veza ili posredstvom nadležnih jedinica ministarstva nadležnog za unutrašnje poslove.

Faze uzbunjivanja 

Član 17

Faze uzbunjivanja su: faza neizvesnosti (INCERFA), faza uzbune (ALERFA) i faza opasnosti (DETRESFA).

Faze uzbunjivanja iz stava 1. ovog člana se ne moraju proglašavati navedenim redosledom.

Maksimalno vreme za početak faza uzbunjivanja iz stava 1. ovog člana navedeno je u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Faza neizvesnosti (INCERFA)

Član 18

Nadležna ATS jedinica proglašava fazu neizvesnosti (INCERFA) u sledećim slučajevima:

1) ako nije uspostavljena komunikacija sa posadom vazduhoplova u periodu od 30 minuta od trenutka kad se očekivalo uspostavljanje komunikacije ili od vremena prvog neuspelog pokušaja uspostavljanja komunikacije, u zavisnosti od toga šta je nastupilo ranije; ili

2) ako vazduhoplov nije sleteo 30 minuta posle predviđenog vremena dolaska koje je poslednje javljeno ili koje je proračunato od strane nadležne ATS jedinice, u zavisnosti od toga šta je nastupilo kasnije, osim u slučajevima kad ne postoji sumnja u bezbednost vazduhoplova i putnika.

Faza uzbune (ALERFA)

Član 19

Nadležna ATS jedinica proglašava fazu uzbune (ALERFA) u sledećim slučajevima:

1) posle faze neizvesnosti, ako nisu uspeli dalji pokušaji uspostavljanja komunikacije sa posadom vazduhoplova ili ako nisu uspeli svi pokušaji da se dobiju informacije o vazduhoplovu iz relevantnih izvora; ili

2) ako vazduhoplov kome je odobreno sletanje nije sleteo u roku od pet minuta od predviđenog vremena sletanja, a komunikacija sa posadom vazduhoplova nije obnovljena; ili

3) ako je primljena informacija koja ukazuje da je operativna sposobnost vazduhoplova umanjena, ali ne u meri da je izvesno prinudno sletanje, osim ako postoje dokazi koji smanjuju sumnju da je ugrožena bezbednost vazduhoplova i putnika; ili

4) ako se zna ili se veruje da je vazduhoplov predmet radnji nezakonitog ometanja.

Faza opasnosti (DETRESFA)

Član 20

Nadležna ATS jedinica proglašava fazu opasnosti (DETRESFA) u sledećim slučajevima:

1) posle faze uzbune, ako nisu uspeli dalji pokušaji uspostavljanja komunikacije i ako nisu uspeli sveobuhvatniji pokušaji da se dobiju informacije, što ukazuje na verovatnoću da je vazduhoplov u nuždi; ili

2) ako se pretpostavlja da je gorivo u vazduhoplovu potrošeno ili nije dovoljno da vazduhoplov bezbedno sleti; ili

3) ako je primljena informacija koja ukazuje da je umanjena operativna sposobnost vazduhoplova u meri da je izvesno prinudno sletanje; ili

4) ako je primljena informacija ili se veruje da je vazduhoplov pokušao ili pokušava prinudno da sleti, osim ako se veruje da vazduhoplov i putnici nisu ozbiljno i neposredno ugroženi i ne zahtevaju neodložnu pomoć; ili

5) ako je primljena informacija od strane očevidaca o padu vazduhoplova ili je registrovan signal za navođenje sa radio-predajnika za slučaj nužde.

Sadržaj izveštaja ATS jedinice

Član 21

Izveštaj koji nadležna ATS jedinica dostavlja spasilačko-koordinacionom centru sadrži sledeće podatke:

1) oznaku faze uzbunjivanja (INCERFA, ALERFA ili DETRESFA);

2) naziv organizacije i ime lica koje neposredno dostavlja izveštaj;

3) prirodu stanja nužde;

4) značajne podatke iz plana leta;

5) ATS jedinicu koja je poslednja uspostavila kontakt sa vazduhoplovom, vreme i sredstva koja su korišćena;

6) poslednji izveštaj o poziciji i način na koji je ona utvrđena;

7) boju i karakteristične oznake vazduhoplova;

8) podatke o opasnom teretu;

9) preduzete akcije;

10) broj lica u vazduhoplovu;

11) opremu za spasavanje u vazduhoplovu;

12) druge značajne napomene.

Pored izveštaja iz stava 1. ovog člana, nadležna ATS jedinica sukcesivno dostavlja spasilačko-koordinacionom centru i:

1) sve korisne dodatne informacije, kao što su zapisi radio-veza između nadležne ATS jedinice i pilota, radarski zapisi, kao i ostale dostupne informacije koje mogu uticati na tok sprovođenja operacija traganja i spasavanja; i

2) informaciju o prestanku stanja nužde.

IV OPERACIJA TRAGANJA I SPASAVANJA

Mere koje preduzima spasilačko-koordinacioni centar

Član 22

Odmah po prijemu informacije nadležne ATS jedinice o vazduhoplovu u nuždi, spasilačko-koordinacioni centar procenjuje takvu informaciju kako bi mogao da odredi stepen mera i postupaka koji treba da se preduzmu kako bi se pronašlo mesto udesa vazduhoplova, spasila lica koja su povređena u udesu ili koja je udes doveo u opasnost, pružila im se prva medicinska pomoć i ona zbrinula na bezbedno mesto.

Kada primi informaciju o mogućem postojanju vazduhoplova u nuždi iz drugih izvora, spasilačko-koordinacioni centar sprovodi odgovarajuću proveru, određuje kojoj fazi uzbunjivanja odgovara data situacija i pokreće odgovarajući sistem mera i postupaka potrebnih za operaciju traganja i spasavanja.

Proveru i procenu svih informacija, bez obzira na izvor uzbunjivanja, spasilačko-koordinacioni centar preduzima po utvrđenim procedurama i to u odnosu na svaki izvor dobijanja informacije.

Svaku dobijenu informaciju o vazduhoplovu u nuždi spasilačko-koordinacioni centar smatra verodostojnom, sve dok se drugačije ne ustanovi.

Operativne mere nakon proglašenja faze neizvesnosti (INCERFA)

Član 23

Nakon proglašenja faze neizvesnosti (INCERFA) spasilačko-koordinacioni centar preduzima sledeće mere:

1) određuje koordinatora operacije traganja i spasavanja (SMC);

2) proverava primljene informacije, ako je potrebno;

3) blisko sarađuje sa nadležnim ATS jedinicima;

4) prikuplja sve relevatne podatke o vazduhoplovu, posadi, ruti, aerodromu polaska i dolaska, kao i meteorološke podatke;

5) vodi komunikacionu potragu.

Operativne mere nakon proglašenja faze uzbune (ALERFA)

Član 24

Nakon proglašenja faze uzbune (ALERFA) spasilačko-koordinacioni centar preduzima sledeće mere:

1) stavlja u stanje pripravnosti sve potrebne učesnike za eventualno angažovanje u operaciji traganja i spasavanja;

2) nastavlja sa potrebnim aktivnostima iz faze neizvesnosti, odnosno preduzima mere iz člana 23. ovog pravilnika ako proglašenju faze uzbune nije prethodila faza neizvesnosti;

3) procenjuje primljene informacije i nastavlja prikupljanje dodatnih informacija od ostalih izvora;

4) traži dodatne informacije od nadležnih ATS jedinica;

5) procenjuje nove informacije koje se odnose na: stanje vazduhoplova, vremenske uslove, teren, komunikaciju, poslednju poznatu poziciju, poslednje komunikacije ostvarene putem radio-veze, operatera vazduhoplova;

6) obaveštava operatera vazduhoplova o nastaloj situaciji;

7) mapira relevantne informacije kako bi se odredila verovatna pozicija vazduhoplova;

8) započinje planiranje operacije traganja i spasavanja;

9) traži asistenciju nadležnih ATS jedinica za:

(1) prosleđivanje instrukcija i informacija vazduhoplovu u nuždi ili vazduhoplovu koji je prijavio nuždu;

(2) informisanje vazduhoplova u blizini opasnosti o prirodi uzbune;

(3) izveštavanje spasilačko-koordinacionog centra o svakoj promeni stanja vazduhoplova koji je u mogućoj nuždi.

Operativne mere nakon proglašenja faze opasnosti (DETRESFA)

Član 25

Nakon proglašenja faze opasnosti (DETRESFA) spasilačko-koordinacioni centar preduzima sledeće mere:

1) pokreće operaciju traganja i spasavanja koja obuhvata angažovanje svih učesnika i sredstava koji mogu da doprinesu efikasnijoj operaciji;

2) nastavlja sa potrebnim aktivnostima iz faze uzbune, odnosno preduzima mere iz člana 24. ovog pravilnika ako proglašenju faze opasnosti nije prethodila faza uzbune;

3) određuje moguću poziciju vazduhoplova, stepen izvesnosti ove pozicije i određuje zonu traganja;

4) sačinjava plan operacije traganja i spasavanja;

5) ako u operaciji traganja i spasavanja učestvuju dva ili više učesnika na zemlji ili u vazduhu, koordinator operacije traganja i spasavanja (SMC) određuje jednog od učesnika za koordinatora na mestu događaja (OSC);

6) obaveštava operatera vazduhoplova o razvoju situacije;

7) obaveštava spasilačko-koordinacione centre susednih država, ako je potrebno i njihovo angažovanje;

8) nastavlja prikupljanje informacija, a ako dobije dodatne informacije o uzbuni iz drugih izvora, obaveštava nadležne ATS jedinice;

9) traži asistenciju nadležnih ATS jedinica za:

(1) upućivanje zahteva vazduhoplovima u blizini da prate radio-frekvenciju vazduhoplova u nuždi i radio-predajnika za emitovanje pozicije u slučaju nužde;

(2) pružanje pomoći vazduhoplovu u nuždi, ako je moguće;

(3) obaveštavanje spasilačko-koordinacionog centra o razvoju situacije;

10) prosleđuje informacije u vezi operacije traganja svim učesnicima operacije traganja i spasavanja;

11) izveštava nadležne subjekte o fazi uzbunjivanja.

Spasilačko-koordinacioni centar u svom operativnom priručniku utvrđuje bliže detalje operativnih mera koje preduzima u svim fazama uzbunjivanja.

Prosleđivanje informacija

Član 26

Nakon proglašenja faze uzbune (ALERFA) ili faze opasnosti (DETRESFA) spasilačko-koordinacioni centar prosleđuje informaciju o mogućem postojanju vazduhoplova u nuždi drugim nadležnim organima, kako bi oni bili stavljeni u stanje pripravnosti za eventualno angažovanje u operaciji traganja i spasavanja.

Nakon dobijene potvrde o udesu ili ozbiljnoj nezgodi civilnog vazduhoplova, spasilačko-koordinacioni centar prosleđuje tu informaciju Centru za istraživanje nesreća u saobraćaju, u skladu sa zakonom koji uređuje istraživanje nesreća u vazdušnom saobraćaju.

Obaveštavanje javnosti

Član 27

O toku i načinu sprovođenja operacije traganja i spasavanja Direktorat obaveštava javnost.

Privremena obustava operacije traganja i spasavanja

Član 28

Operacija traganja i spasavanja može da bude privremeno obustavljena (suspendovana) u slučajevima ako su:

1) sve dodeljene zone traganja temeljno pretražene i ispitane;

2) sve moguće lokacije istražene;

3) sva odgovarajuća sredstva za dobijanje informacija o lokaciji vazduhoplova ili putnika u vazduhoplovu iskorišćena i ispitana;

4) sve pretpostavke i proračuni korišćeni u operaciji traganja ponovo pregledani.

Odluku o privremenoj obustavi operacije traganja i spasavanja donosi spasilačko-koordinacioni centar uz saglasnost direktora Direktorata.

U odluci iz stava 2. ovog člana određuje se i vreme nastavljanja operacije traganja i spasavanja.

Spasilačko-koordinacioni centar je dužan da o privremenoj obustavi operacije traganja i spasavanja odmah obavesti sve učesnike angažovane u toj operaciji.

Završetak operacije traganja i spasavanja

Član 29

Odluka o završetku operacije traganja i spasavanja se donosi:

1) ako je dobijena informacija da se vazduhoplov zbog koga je pokrenuta operacija traganja i spasavanja ne nalazi više u nuždi; ili

2) ako je dobijena i potvrđena informacija da je vazduhoplov zbog kojeg je pokrenuta operacija traganja i spasavanja pronađen i putnicima je ukazana pomoć; ili

3) ako tokom faze opasnosti spasilačko-koordinacioni centar, uz konsultacije sa učesnicima u operaciji traganja i spasavanja, utvrdi da ne postoji nikakva verovatnoća da su putnici i posada preživeli i da bi nastavak operacije traganja i spasavanja bio bez značajnih izgleda za uspeh.

U slučajevima iz stava 1. tač. 1) i 2) ovog člana, odluku o završetku operacije traganja i spasavanja samostalno donosi spasilačko-koordinacioni centar, a u slučaju iz stava 1. tačka 3) ovog člana odluka se donosi uz saglasnost direktora Direktorata.

Spasilačko-koordinacioni centar je dužan da o završetku operacije traganja i spasavanja bez odlaganja obavesti sve učesnike angažovane u operaciji.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Stupanje Pravilnika na snagu

Član 30

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

 

Prilog 1.

 

Obrazac izveštavanja 1.

 

SITREP- IZVEŠTAJ O SITUACIJI

Izveštaji o situaciji (SITREP) koriste se kao način prenošenja informacija za određeni događaj u operaciji traganja i spasavanja.

Spasilačko-koordinacioni centar koristi SITREP u cilju dostavljanja informacija drugim spasilačko-koordinacionim centrima, pomoćnim (privremenim) spasilačko-koordinacionim centrima i ostalim učesnicima koji su uključeni u operacije traganja i spasavanja, kada se traži angažovanje ili pripravnost za angažovanje učesnika traganja i spasavanja.

Koordinator na mestu događaja (OSC) koristi SITREP s ciljem informisanja koordinatora operacija traganja i spasavanja (SMC) o situaciji u zoni traganja i na mestu događaja.

Spasilačke jedinice koriste SITREP u cilju informisanja spasilačko-koordinacionog centra o napredovanju operacije.

SITREP izveštaji koji su sastavljeni od strane koordinatora operacije traganja i spasavanja (SMC) obično sadrže pregled informacija primljenih od koordinatora na mestu događaja (OSC).

Prvi SITREP izveštaji moraju da se pošalju čim neki od detalja o mogućem postojanju vazduhoplova u nuždi postanu jasni i ne bi ih trebalo nepotrebno odlagati čekanjem na potvrdu svih detalja o udesu ili ozbiljnoj nezgodi. Sledeći SITREP izveštaj treba poslati čim se prikupe ostale relevantne informacije. Informacije koje su već poslate ne treba ponavljati.

U toku dugotrajnih operacija, SITREP izveštaj sa naznakom "nema promene" treba slati u intervalima od oko tri sata, da se primaoci uvere da im ništa nije promaklo.

Za događaj u operaciji traganja i spasavanja koji za posledicu ima zagađenje ili pretnju od zagađenja okoline, organ uprave nadležan za zaštitu životne sredine treba da bude jedan od primalaca informacija sa SITREP.

SITREP je međunarodno prihvaćen format izveštaja koji se koristi u prosleđivanju informacija između spasilačko-koordinacionih centara, korišćenjem standardnih kodova.

SITREP se sačinjava u kratkoj i u punoj formi izveštaja.

Po odluci o završetku traganja i spasavanja izdaje se finalni SITREP, kao potvrda o istom.

KRATKA FORMA IZVEŠTAJA - se koristi kada se hitno prenose bitni podaci, prilikom zahteva za pružanje pomoći ili za obezbeđivanje početne informacije o događaju i u njoj su sadržane sledeće informacije:

TIP HITNOSTI:

(opasnost/hitnost);

DATUM I VREME:

(UTC ili lokalno vreme):

KO UPUĆUJE SITREP:

(uneti ko upućuje izveštaj, naziv organizacije ili ime lica koje upućuje izveštaj);

KOME JE UPUĆEN:

(uneti kome se upućuje izveštaj);

SAR SITREP (BROJ):

(svaki SITREP mora da bude numerisan u nizu)

A. PODACI O VAZDUHOPLOVU U NUŽDI

(tip/registarska oznaka/pozivni znak, država);

B. POZICIJA

(lokacija, koordinate - geografska dužina i širina);

C. SITUACIJA

(priroda nesreće/hitnost postupanja, datum/vreme, dodatne informacije: vatra, sudar, medicinska pomoć);

D. BROJ LICA

 

E. ZAHTEV ZA POMOĆ  

(opis zahteva za pomoć);

F. SKC KOJI KOORDINIRA OPERACIJOM TRAGANJA I SPASAVANJA

PUNA FORMA IZVEŠTAJA - koristi se kada se prosleđuju opširnije i ažurirane informacije tokom operacije traganja i spasavanja i sadrži sledeće pojedinosti:

G. OPIS SITUACIJE

(fizički opis, vlasnik/korisnik, teret koji je prevožen, let iz/za, oprema za spasavanje u vazduhoplovu);

H. VREMENSKE PRILIKE NA MESTU DOGAĐAJA

(vetar, vidljivost, temperatura vazduha, prekrivenost oblaka/visina baze oblaka, barometarski pritisak);

I. PRETHODNO PREDUZETE RADNJE

(od vazduhoplova u nuždi ili SKC)

J. ZONA TRAGANJA

 

(po planu SKC)

K. INSTRUKCIJE ZA KOORDINACIJU

(određen koordinator na mestu događaja - OSC, učesnici koji učestvuju u operaciji traganja i spasavanja, komunikacija)

L. DALJI PLANOVI

 

 

M. DODATNE INFORMACIJE

(uključujući vreme završetka operacije traganja i spasavanja)

POTPIS _____________________

 

 

Obrazac izveštavanja 2.

 

IZVEŠTAJ SPASILAČKO-KOORDINACIONOG CENTRA O OPERACIJI TRAGANJA I SPASAVANJA

Izveštaj

__________________

 

______________

(Dan/mesec/godina)

 

(Vreme - UTC)

 

1.

Faza uzbunjivanja:

INCERFA

ALERFA

DETRESFA

 

2.

Organizacija ili lice koje je prijavilo događaj:

 

Ime: ______________________________________________________________________________

 

Zanimanje: _________________________________________________________________________

 

Kućna adresa: ______________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

Telefon: ___________________

 

Adresa na poslu: ____________________________________________________________________

 

Telefon: ___________________________ Fah: ___________________________________________

 

Imena i adrese svedoka:

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

3.

Priroda i mesto događaja: _____________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

Vreme opažanja događaja: ____________________________________________________________

 

Lokacija posmatrača događaja: _________________________________________________________

4.

Bitne informacije iz plana leta:

 

Registracija vazduhoplova: __________________________ Tip: ______________________________

 

Vrsta navigacione opreme: ____________________________________________________________

 

 

Tačka poletanja: ___________________________

Vreme:

______________________________

 

 

 

UTC

 

 

Očekivana ruta: _____________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

Brzina krstarenja: ________________________ Planirana destinacija: _________________________

 

 

Predviđeno vreme dolaska (ETA):

____________________________________________________

 

 

UTC

 

 

Alternativni aerodrom(i) / mogući alternativni aerodrom(i): ___________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

Trajanje leta (endurance): _____________________________________________________________

 

Trajanje leta na poslednjoj poznatoj poziciji: _______________________________________________

 

Radio za uzbunu / ELT: _______________________________________________________________

 

Oprema za preživljavanje: _____________________________________________________________

 

Boja i karakteristične oznake: __________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

Vlasnik ili operater: ___________________________________________________________________

 

5.

Komunikacije

 

RTF

_________________

 

SELCAL

_______________________

 

 

(pozivni znak)

 

 

(broj)

 

 

Poslednja komunikacija obavljena u

____________

od

_________________________________

 

 

(UTC)

 

(stanica)

 

 

_____________________

na

_______________________________________________________

 

 

 

(frekvencija)

 

6.

Izveštaj o poslednjoj poznatoj poziciji

 

 

 

Mesto: _______________________

Vreme:

___________________________________________

 

 

 

(UTC)

 

 

Definisan: _________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

7.

Prethodno preduzeta akcija od strane lokalnih službi: _______________________________________

 

__________________________________________________________________________________

8.

Vrsta i količina zaliha za preživljavanje koje treba dostaviti (ako je potrebno): _____________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

9.

Lica u vazduhoplovu:

 

 

Imena:

Pilot: __________________________________________________________

 

 

Posada: _______________________________________________________

 

 

Putnici:

______________________________________________________

 

 

 

_______________________________________________________

 

 

 

_______________________________________________________

 

 

 

_______________________________________________________

 

 

Drugi: __________________________________________________________

 

Broj:

Nepovređenih: ___________________________________________________

 

 

Povređenih: _____________________________________________________

 

 

Žrtve: __________________________________________________________

 

 

Ukupno: ________________________________________________________

 

10.

Vremenski uslovi u rejonu u kome se dogodila nesreća, shodno dobijenoj informaciji:

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

_____________________________________________________________________

 

 

11.

Preduzete aktivnosti SKC po dobijenoj informaciji:

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

__________________________________________________________________________________

 

_______________________________________

 

 

Izveštaj sastavio: ___________________

 

 

Obrazac izveštavanja 3.

 

PRETPOLETNI IZVEŠTAJ SKC SPASILAČKIM VAZDUHOPLOVIMA

 

PRETPOLETNI IZVEŠTAJ SKC SPASILAČKIM VAZDUHOPLOVIMA

Spasilački vazduhoplov:

 

Datum:

 

Tip i broj
vazduhoplova

 

Jedinica

 

Vođa
vazduhoplova

 

Opis prirode događaja ili prirode uzbunjivanja:

 

Opis objekta za kojim se traga:

 

1. Tip vazduhoplova:

 

2. Broj ili naziv vazduhoplova

 

3. Dužina

 

Širina - razmah krila:

 

4. Broj ukrcanih lica:

 

5. Potpun opis vazduhoplova, uključujući boje i oznake:

 

 

 

6. Frekvencije na kojima je leteo nestali vazduhoplov

 

 

 

Dodeljeni rejoni traganja:

 

Rejon:

 

Način traganja:

 

Visina/vidljivost:

 

Trajanje zadatka:

 

Početak traganja na:

 

U pravcu N-S, E-W:

 

 

Frekvencije:

1) Kontrola letenja

 

2) Vazduhoplov:

 

3) Ostali:

 

 

 

Izveštaj o realizaciji zadatka:

Dostaviti u:

 

svakih

 

slati uz izveštaj
o vremenu svakih

 

sati

 

Dodatne instrukcije:

 

Podnosilac izveštaja:
__________________

 

 

Obrazac izveštavanja 4.

 

IZVEŠTAJ POSADE SPASILAČKOG VAZDUHOPLOVA ZA SKC

 

IZVEŠTAJ POSADE SPASILAČKOG VAZDUHOPLOVA ZA SKC

Spasilački vazduhoplov:

Tip i broj:

Datum:

 

Mesto poletanja:

Mesto sletanja:

Vreme poletanja:

 

Vreme provedeno na zadatku:

 

Vreme sletanja:

 

Pretraženi rejon:

 

 

 

Način traganja:

Visina/vidljivost:

Broj osmatrača:

Vremenski uslovi u rejonu traganja (visina, brzina vetra, visina baze oblaka, itd.):

 

 

Objekat za kojim se tragalo (na kojoj poziciji):

 

 

Broj i stanje u kome se nalaze preživeli:

 

 

Opažanja i/ili drugi izveštaji:

 

 

Telekomunikacije (navesti preduzete radnje tokom operacije traganja, eventualne probleme i sugestije, itd.):

 

 

 

 

Napomena (navesti preduzete radnje tokom operacije traganja, eventualne probleme i sugestije, itd.):

 

 

 

 

Podnosilac izveštaja:
__________________

 

 

Prilog 2.

 

MAKSIMALNO VREME ZA POČETAK FAZA UZBUNJIVANJA

 

 

Faza neizvesnosti INCERFA

Faza uzbune ALERFA

Faza opasnosti DETRESFA

SVI
LETOVI

Signal neposredne opasnosti (Mayday - SOS - A7700)

-

-

H + 5

Signal u nuždi (Pannepanne - XXX RDBA)

-

H + 5

Prema okolnostima

Nezakonito ometanje (otmica) A7500

-

H + 5

Prema okolnostima

Istovremeni gubitak radio (ako je obavezan) i radarskog kontakta

-

H + 5

H + 10

Gubitak radio-kontakta u aerodromskoj zoni u prilazu za sletanje

-

H + 5

H + 10

Gubitak radio-kontakta prilikom napuštanja aerodromske zone

H + 10

H + 20

H + 30

KONTROLISANI LETOVI

Gubitak radio-kontakta

H + 10

H + 20

H + 30

NEKONTROLISANI LETOVI

Sa planom leta

Nema radio-kontakta (ako je obavezan)

H + 30

H + 60

H + 90

Avion nije stigao na vreme

H + 30

H + 60

H + 90

Bez plana leta

Prema okolnostima

1. Prikazana tabela je u skladu sa ICAO preporukama iz DOC 4444 (poglavlje 7.4.2) i Aneksa 11 (poglavlje 5.1).
2. Oznaka H označava vreme kada se ustanovilo da postoji vazduhoplov u nuždi, odnosno nakon prijema obaveštenja u spasilačko-koordinacionom centru.