PRAVILNIK
O USLOVIMA I NAČINU INSTITUCIONALNOG POSREDOVANJA U SPORAZUMNOM FINANSIJSKOM RESTRUKTURIRANJU

("Sl. glasnik RS", br. 109/2015)

 

I OSNOVNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se uslovi, način i postupak po kome se odvija institucionalno posredovanje u sporazumnom finansijskom restrukturiranju privrednih društava i preduzetnika u Republici Srbiji (u daljem tekstu: finansijsko restrukturiranje).

Privredna komora Srbije je institucionalni posrednik u postupku sporazumnog finansijskog restrukturiranja u skladu sa Zakonom o sporazumnom finansijskom restrukturiranju (u daljem tekstu: Zakon).

Član 2

Institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju se sprovodi u skladu sa sledećim načelima:

1) Načelo blagovremenosti - institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju se sprovodi na način koji obezbeđuje pravovremeno uočavanje i prepoznavanje finansijskih teškoća privrednog društva i preduzetnika;

2) Načelo efikasnosti - Privredna komora Srbije, kao institucionalni posrednik, obezbeđuje uspešno i kvalitetno ostvarivanje i zaštitu prava i pravnih interesa strana u finansijskom restrukturiranju;

3) Načelo ekonomičnosti - institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju se sprovodi bez odugovlačenja i sa što manje troškova za strane u finansijskom restrukturiranju;

4) Načelo nepristrasnosti i nezavisnosti - Privredna komora Srbije, kao institucionalni posrednik je nepristrasna i nezavisna u odnosu na strane i predmet finansijskog restrukturiranja;

II SPROVOĐENJE INSTITUCIONALNOG POSREDOVANJA

Pokretanje postupka

Član 3

Postupak institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju se pokreće podnošenjem zahteva za sprovođenje finansijskog restrukturiranja (u daljem tekstu: zahtev).

Zahtev može podneti privredno društvo, odnosno preduzetnik u svojstvu dužnika ili jedan ili više poverilaca privrednog društva, odnosno preduzetnika u finansijskim teškoćama.

U zahtevu, ukoliko je dužnik privredno društvo, navode se najmanje dve domaće ili strane banke koje bi učestvovale u finansijskom restrukturiranju u svojstvu poverilaca. Umesto jedne od banaka, kao obavezni učesnici, u zahtevu se mogu navesti domaća razvojna institucija ili domaća banka u stečaju ili likvidaciji u skladu sa Zakonom.

U zahtevu, ukoliko je dužnik preduzetnik, navodi se najmanje jedna domaća ili strana banka ili domaća razvojna institucija ili domaća banka u stečaju ili likvidaciji.

Pored domaćih i stranih banaka, domaćih razvojnih institucija i domaćih banaka u stečaju i likvidaciji u zahtevu se mogu navesti i drugi poverioci.

Član 4

Zahtev se podnosi Privrednoj komori Srbije u pisanom obliku, na posebnom obrascu koji je sastavni deo ovog pravilnika.

Privredna komora Srbije proverava ispunjenost uslova za institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju i to:

- da su dužničko-poverilačkih odnosi podobni za finansijsko restrukturiranje;

- da je zahtev podnelo privredno društvo, odnosno preduzetnik u svojstvu dužnika ili jedan ili više poverilaca privrednog društva, odnosno preduzetnika u finansijskim teškoćama;

- da su u zahtevu navedeni obavezni učesnici;

- da privredno društvo, odnosno preduzetnik nije lice iz člana 2. Zakona.

Ukoliko nisu ispunjeni uslovi za institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju, Privredna komora Srbije o tome obaveštava podnosioca zahteva.

Ukoliko su ispunjeni uslovi za institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju, Privredna komora Srbije zahtev dostavlja drugoj strani radi izjašnjenja.

Druga strana se izjašnjava o zahtevu u roku od 15 dana od prijema zahteva, prihvatanjem ili neprihvatanjem institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju.

Ukoliko se druga strana ne izjasni o zahtevu u roku od 15 dana od dana prijema zahteva, smatra se da nije prihvatila institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju.

Ukoliko druga strana prihvati institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju, Privredna komora Srbije organizuje i sprovodi postupak institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju, u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.

Posredovanje

Član 5

Postupak institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju se odvija bez odlaganja, u najkraćem mogućem roku.

Član 6

Institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju se sprovodi na sastanku, odnosno sastancima kojima prisustvuju: strane u finansijskom restrukturiranju (lično ili preko ovlašćenog zastupnika), posrednik, predstavnici Privredne komore Srbije i druga lica, uz saglasnost obe strane.

Strane u finansijskom restrukturiranju se pozivaju na sastanak putem pošte, elektronske pošte, telefonom ili faksom.

Mesto i vreme sastanka se određuje dogovorno sa stranama, uzimajući u obzir princip hitnosti i ekonomičnosti postupka.

Na sastanku se vodi zapisnik.

Član 7

Strane u finansijskom restrukturiranju, posrednik, predstavnici Privredne komore Srbije i druga lica koja, uz saglasnost obe strane prisustvuju sastanku, u skladu sa načelom poverljivosti podataka, a shodno članu 10. Zakona, daju izjavu kojom se obavezuju da čuvaju kao poverljive sve podatke i informacije koje se odnose na imovinu, kapital, obaveze, poslovanje i mere finansijskog restrukturiranja dužnika.

Član 8

Poverioci u toku sprovođenja institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju međusobno sarađuju.

Ukoliko se proceni da je to celishodno, institucionalni posrednik, u toku sprovođenja institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju, može organizovati sastanak, odnosno sastanke poverilaca, u skladu sa načelom saradnje poverilaca, a shodno članu 8. Zakona.

Na sastanku se vodi zapisnik.

Sprovođenje postupka

Član 9

Na početku postupka institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju, posrednik upoznaje strane u finansijskom restrukturiranju sa ciljem posredovanja, ulogom posrednika i načinom posredovanja.

Na sastanku, privredno društvo, odnosno preduzetnik u svojstvu dužnika ili jedan ili više poverilaca privrednog društva, odnosno preduzetnika u finansijskim teškoćama, može da prezentuje plan finansijskog restrukturiranja koji je prethodno dostavljen svim stranama u finansijskom restrukturiranju.

Posrednik posreduje između strana u finansijskom restrukturiranju, odnosno vodi sastanak, odnosno sastanke iz člana 6. ovog pravilnika.

Strane se slobodno sporazumevaju o načinu sprovođenja posredovanja upućivanjem na određena pravila postupka ili na drugi način.

Posrednik može da vodi zajedničke ili odvojene razgovore sa stranama, kao i da predloge i stavove jedne strane, uz njenu saglasnost prenese drugoj strani.

Posrednik ne može da stranama u finansijskom restrukturiranju nameće rešenje, daje obećanja i pravne savete, niti da garantuje određeni ishod posredovanja.

Svaka strana može odustati od daljeg učešća u postupku institucionalnog posredovanja u bilo kojoj fazi postupka.

Mirovanje dugova

Član 10

U toku sprovođenja institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju može se uvesti mirovanje dugova u skladu sa Zakonom.

Po zaključenju ugovora iz stava 1. ovog člana, nastavlja se sprovođenje institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju, radi zaključivanja ugovora o finansijskom restrukturiranju.

Ugovor o finansijskom restrukturiranju

Član 11

Ukoliko u postupku institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju strane postignu sporazum, zaključuje se ugovor o finansijskom restrukturiranju u skladu sa Zakonom.

Ugovor iz stava 1. ovog člana zaključuje se u pisanoj formi i evidentira u Privrednoj komori Srbije.

Okončanje institucionalnog posredovanja

Član 12

Institucionalno posredovanje u finansijskom restrukturiranju se okončava:

1) zaključivanjem ugovora o finansijskom restrukturiranju;

2) pisanom izjavom o odustajanju, koju jedna strana dostavlja Privrednoj komori Srbije i drugoj strani, odnosno drugim učesnicima, osim ako posle odustajanja jednog poverioca u institucionalnom posredovanju u finansijskom restrukturiranju i dalje postoje Zakonom propisani uslovi za institucionalno posredovanje, kao i da strane imaju interes da se posredovanje nastavi;

3) pisanom izjavom o odustajanju od institucionalnog posredovanja u finansijskom restrukturiranju koju obe strane dostavljaju Privrednoj komori Srbije;

4) kada prestane da postoji uslov propisan članom 12. Zakona.

Vođenje evidencije ugovora o finansijskom restrukturiranju

Član 13

Privredna komora Srbije vodi evidenciju ugovora o finansijskom restrukturiranju.

Evidencija zaključenih ugovora sadrži: broj ugovora i datum zaključenja, ugovorne strane (naziv i sedište), ukupan iznos restrukturiranih obaveza, ugovorene mere finansijskog restrukturiranja, ime i prezime posrednika, kao i druge podatke i informacije.

Praćenje realizacije ugovora o finansijskom restrukturiranju

Član 14

Privredna komora Srbije kontaktira privredno društvo, odnosno preduzetnika u svojstvu dužnika, radi sastavljanja izveštaja o realizaciji ugovora o finansijskom restrukturiranju.

Izveštaj sadrži sledeće podatke: broj ugovora i datum zaključenja, ugovorne strane, ukupan broj dana docnje i iznos duga u docnji prema svakom poveriocu pojedinačno, kao i druge podatke i informacije koje su od značaja za praćenje realizacije ugovora o finansijskom restrukturiranju.

Izveštaj o realizaciji ugovora o finansijskom restrukturiranju Privredna komora Srbije sastavlja u periodu važenja ugovora.

III POSREDNIK

Član 15

Posrednik Privredne komore Srbije je fizičko lice koje ispunjava uslove propisane Zakonom.

Program specijalizovane obuke za posrednike Privredne komore Srbije u postupku finansijskog restrukturiranja donosi predsednik Privredne komore Srbije.

Listu posrednika Privredne komore Srbije utvrđuje odlukom predsednik Privredne komore Srbije.

Član 16

Postupak posredovanja sprovodi jedan posrednik, koje strane sporazumno odrede.

Ako strane sporazumno ne odrede posrednika, posrednika određuje Privredna komora Srbije.

IV TROŠKOVI

Član 17

Strane u finansijskom restrukturiranju snose svoje troškove, uključujući troškove svojih punomoćnika, a zajedničke troškove snose na jednake delove, osim ako nije drugačije dogovoreno.

Zajedničke troškove institucionalnog posredovanja čine naknada za rad posrednika i naknada za troškove njegovog puta i boravka, ukoliko je van mesta posredovanja, kao i troškovi organizovanja institucionalnog posredovanja.

Visina troškova institucionalnog posredovanja se utvrđuje posebnom odlukom koju donosi nadležni organ Privredne komore Srbije, u skladu sa Zakonom.

V ZAVRŠNE ODREDBE

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 3. februara 2016. godine.

 

Obrazac

ZAHTEVA ZA SPROVOĐENJE FINANSIJSKOG RESTRUKTURIRANJA

 

OBRAZAC

ZAHTEV ZA SPROVOĐENJE FINANSIJSKOG RESTRUKTURIRANJA

PODNOSILAC ZAHTEVA
MB i PIB:

PUNOMOĆNIK PODNOSIOCA ZAHTEVA:
MB i PIB:

IME I PREZIME

IME I PREZIME

Telefon i faks

Telefon i faks

E-mail

E-mail

Adresa

Adresa

DRUGA STRANA (1):
MB i PIB:

PUNOMOĆNIK DRUGE STRANE:
MB i PIB:

IME I PREZIME

IME I PREZIME

Telefon i faks

Telefon i faks

E-mail

E-mail

Adresa

Adresa

DRUGA STRANA (2):
MB i PIB:

PUNOMOĆNIK DRUGE STRANE:
MB i PIB:

IME I PREZIME

IME I PREZIME

Telefon i faks

Telefon i faks

E-mail

E-mail

Adresa

Adresa

DRUGA STRANA (3):
MB i PIB:

PUNOMOĆNIK DRUGE STRANE:
MB i PIB:

IME I PREZIME

IME I PREZIME

Telefon i faks

Telefon i faks

E-mail

E-mail

Adresa

Adresa

DRUGA STRANA (4):
MB i PIB:

PUNOMOĆNIK DRUGE STRANE:
MB i PIB:

IME I PREZIME

IME I PREZIME

Telefon i faks

Telefon i faks

E-mail

E-mail

Adresa

Adresa

DRUGA STRANA (5):
MB i PIB:

PUNOMOĆNIK DRUGE STRANE:
MB i PIB:

IME I PREZIME

IME I PREZIME

Telefon i faks

Telefon i faks

E-mail

E-mail

Adresa

Adresa

 

Mesto i datum

M.P.

Potpis podnosioca zahteva