PRAVILNIK
O ISTRAŽIVANJU UDESA I OZBILJNIH NEZGODA U VAZDUŠNOM SAOBRAĆAJU

("Sl. glasnik RS", br. 113/2015)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način sprovođenja postupka istraživanja udesa i ozbiljnih nezgoda u vazdušnom saobraćaju, postupak i način prijavljivanja udesa ili ozbiljnih nezgoda, davanje informacija o licima i opasnim materijama koja su se nalazila u vazduhoplovu koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi, sadržina izveštaja o istrazi udesa i ozbiljnih nezgoda u vazdušnom saobraćaju, sadržina i način vođenja baze podataka o udesima i ozbiljnim nezgodama, kao i način sprovođenja postupka za praćenje bezbednosnih preporuka.

Značenje pojmova

Član 2

1) Agencija označava Evropsku agenciju za bezbednost vazdušnog saobraćaja (European Aviation Safety Agency);

2) ICAO označava Međunarodnu organizaciju civilnog vazduhoplovstva osnovanu Konvencijom o međunarodnom civilnom vazduhoplovstvu, Čikago 1944. (International Civil Aviation Organization);

3) ukupna masa na poletanju je maksimalna sertifikovana masa vazduhoplova na poletanju;

4) uređaj za snimanje leta vazduhoplova (Flight Recorder) je svaki uređaj za snimanje koji je ugrađen u vazduhoplov u cilju lakšeg istraživanja udesa, odnosno nezgode.

II NAČIN SPROVOĐENJA POSTUPKA ISTRAŽIVANJA

Obaveza pokretanja postupka istraživanja

Član 3

Postupak istraživanja udesa i ozbiljnih nezgoda pokreće se u skladu sa članom 16. zakona kojim se uređuje istraživanje nesreća u vazdušnom, železničkom i vodnom saobraćaju (u daljem tekstu: Zakon).

Obaveštenje o početku istrage

Član 4

Centar obaveštava o početku istrage u skladu sa članom 10. Zakona.

Obaveštenje o početku istrage sadrži:

1) mesto, datum i vreme udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova;

2) tip i model vazduhoplova, državu registracije i oznaku registracije vazduhoplova;

3) podatke o posadi vazduhoplova i o broju poginulih lica i lica koja su pretrpela teške telesne povrede;

4) kratak opis udesa ili ozbiljne nezgode;

5) verovatan uzrok udesa ili ozbiljne nezgode i

6) bezbednosne preporuke, ako je potrebno.

Prijem obaveštenja o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova od drugih država

Član 5

Ako se udes ili ozbiljna nezgoda vazduhoplova dogodi na teritoriji strane države, a Republika Srbija je država registracije, država projekta, država proizvodnje ili država korisnika vazduhoplova, Centar odmah po prijemu obaveštenja o udesu ili ozbiljnoj nezgodi, potvrđuje prijem obaveštenja i na njen zahtev dostavlja nadležnom organu strane države na čijoj se teritoriji dogodio udes ili ozbiljna nezgoda raspoložive informacije o vazduhoplovu i posadi koji su uključeni u udes ili ozbiljnu nezgodu, kao i podatke o imenovanom ovlašćenom predstavniku Centra.

Uređaji za snimanje leta vazduhoplova

Član 6

Centar preduzima sve potrebne mere kako bi u najkraćem roku bili očitani uređaji za snimanje leta vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi.

Ako u Republici Srbiji ne postoji odgovarajuća oprema za očitavanje uređaja za snimanje leta vazduhoplova, Centar će očitavanje uređaja za snimanje leta obaviti na opremi koju joj strana država stavi na raspolaganje, uzimajući pri tome u obzir sposobnost opreme za očitavanje, vreme potrebno za očitavanje i mesto gde se oprema za očitavanje nalazi.

Ako vazduhoplov koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi na teritoriji strane države sleti na teritoriju Republike Srbije ili ako je Republika Srbija država registracije ili država korisnika takvog vazduhoplova, nadležnom organu strane države koji vrši istraživanje dostavljaju se, na njegov zahtev, zapisi iz uređaja za snimanje leta vazduhoplova ili, ako je potrebno, uređaji za snimanje leta vazduhoplova, sa obavezom da se isti vrate zajedno sa očitanim zapisima.

Dostavljanje izveštaja

Član 7

Ukoliko je u udesu ili ozbiljnoj nezgodi učestvovao strani vazduhoplov sa ukupnom masom na poletanju većom od 2.250 kg, Centar dostavlja privremeni izveštaj državi registra ili drugoj državi na kojoj se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda, državi korisnika, državi projekta, državi proizvodnje i ICAO.

Ukoliko je u udesu ili ozbiljnoj nezgodi učestvovao strani vazduhoplov sa ukupnom masom na poletanju manjom od 2.250 kg, Centar dostavlja privremeni izveštaj državi registra ili drugoj državi na kojoj se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda, državi korisnika, državi projekta i državi proizvodnje.

Centar dostavlja izveštaj (u daljem tekstu: završni izveštaj) zajedno za bezbednosnim preporukama, međunarodnim organizacijama u skladu sa međunarodnim standardima i preporučenom praksom državi koja je prenela istraživanje udesa ili ozbiljne nezgode na Republiku Srbiju, nadležnom organu države registracije, države projekta, države proizvodnje, države korisnika, države čiji su građani poginuli ili pretrpeli teške telesne povrede, države koja je pružala informacije, objekte ili stručnjake u toku istraživanja, kao i ICAO, samo ako je u udesu ili ozbiljnoj nezgodi učestvovao vazduhoplov maksimalne mase preko 5.700 kg.

Centar dostavlja završni izveštaj Evropskoj komisiji i Agenciji, ukoliko se država registracije, država projekta, država proizvodnje, država korisnika, država čiji su građani poginuli ili pretrpeli teške telesne povrede i država koja je pružala informacije, objekte ili stručnjake u toku istraživanja nalaze u okviru Evropske unije, izuzev ako je završni izveštaj objavljen na internet prezentaciji Centra na engleskom jeziku, u kom slučaju im se šalje samo obaveštenje o tome.

Ako je u udesu ili ozbiljnoj nezgodi učestvovao vazduhoplov maksimalne mase od 2.250 do 5.700 kg, završni izveštaj se dostavlja ICAO u skraćenom obimu.

Komentari Centra na nacrt izveštaja strane države

Član 8

Ako Centar primi nacrt izveštaja o istraživanju udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova kome je Republika Srbija država registracije, država projekta, država proizvodnje ili država korisnika vazduhoplova, koji je izradilo nadležno telo strane države koji vrši istraživanje, Centar će razmotriti primljeni nacrt izveštaja.

Centar u roku od 60 dana od dana kada je primio nacrt izveštaja dostavlja komentare na nacrt izveštaja nadležnom telu države koja vrši istraživanje.

Pokretanje ponovnog istraživanja

Član 9

Ukoliko posle okončanja istraživanja udesa ili ozbiljne nezgode dođe do novih i bitnih činjenica i dokaza u vezi pojedinog udesa ili ozbiljne nezgode, glavni istražitelj može doneti odluku o ponovnom pokretanju postupka istraživanja datog udesa ili ozbiljne nezgode.

Ako je Centru, istraživanje udesa ili ozbiljne nezgode poverila strana država, za ponovno istraživanje potrebna je i saglasnost nadležnog organa te države.

III NAČIN PRIJAVLJIVANJA UDESA ILI OZBILJNIH NEZGODA I INFORMACIJE O LICIMA I OPASNIM MATERIJAMA

Obaveza prijavljanja o udesima i ozbiljnim nezgodama

Član 10

Vlasnik, kao i korisnik vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi, član posade, svako lice koje učestvuje u održavanju, projektovanju, proizvodnji tog vazduhoplova ili u obuci njegove posade, svako lice koje je učestvovalo u pružanju tom vazduhoplovu usluga kontrole letenja, informisanja vazduhoplova u letu ili aerodromskih usluga, zaposleni u civilnoj vazduhoplovnoj vlasti Republike Srbije, kao i svako lice, ukoliko imaju saznanja da se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda, u obavezi su da o tome, bez odlaganja, obaveste Centar, u skladu sa Zakonom.

Ozbiljne nezgode za koje se naročito vrši prijavljivanje date su u Prilogu koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Lica iz stava 1. ovog člana, o udesu ili ozbiljnoj nezgodi obaveštavaju Centar putem telefona bez odlaganja, odmah nakon udesa ili ozbiljne nezgode, dok dato obaveštenje mogu da dopune elektronskim putem, lično i preporučeno poštom u roku od 24 časa nakon udesa ili ozbiljne nezgode, na odgovarajuće adrese i brojeve telefona Centra koje su objavljene u Zborniku vazduhoplovnih informacija.

Prijavljivanje udesa ili ozbiljnih nezgoda međunarodnim organizacijama i nadležnim organima stranih država

Član 11

Ako strana država na čijoj se teritoriji dogodio udes ili ozbiljna nezgoda vazduhoplova kome je Republika Srbija država registracije ili država korisnika, nije upoznata sa time da se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda, Centar u najkraćem roku prijavljuje udes ili ozbiljnu nezgodu nadležnom organu države projekta, države proizvodnje i države na čijoj se teritoriji dogodio udes ili ozbiljna nezgoda.

Obaveštenje o udesu ili ozbiljnoj nezgodi vazduhoplova

Član 12

U slučaju udesa ili ozbiljne nezgode vazduhoplova iz člana 11. ovog pravilnika, Centar nadležnim organima strane države prijavljuje:

- oznaku za udes ili za ozbiljnu nezgodu;

- naziv proizvođača vazduhoplova, tip i model vazduhoplova, državu registracije vazduhoplova, oznaku registracije vazduhoplova i serijski broj vazduhoplova;

- naziv (ime) vlasnika vazduhoplova i naziv (ime) korisnika ili zakupca vazduhoplova;

- kvalifikacije vođe vazduhoplova, državljanstvo posade i putnika vazduhoplova;

- mesto, datum i vreme udesa ili ozbiljne nezgode;

- mesto poslednjeg poletanja i planirano mesto sletanja vazduhoplova;

- geografski položaj i fizičke karakteristike mesta udesa ili ozbiljne nezgode i informaciju o teškoćama pristupa mestu ili o posebnim zahtevima da se stigne do mesta udesa ili ozbiljne nezgode;

- poziciju vazduhoplova u odnosu na neke lako odredive geografske tačke, geografsku dužinu i širinu mesta udesa ili ozbiljne nezgode;

- broj članova posade i broj putnika vazduhoplova;

- broj poginulih i teško telesno povređenih članova posade, putnika ili trećih lica;

- opis i obim udesa ili ozbiljne nezgode i stepen oštećenja vazduhoplova, u meri u kojoj je to poznato u trenutku slanja obaveštenja;

- podatke o opasnim teretima u vazduhoplovu;

- informaciju u kom obimu će biti sprovedeno istraživanje, da li će ono biti povereno nadležnom organu strane države i, ako hoće - u kom obimu;

- podatke o pošiljaocu obaveštenja i o načinu kontakta sa Centrom.

Podaci iz stava 1. ovog člana, koji nisu bili raspoloživi u momentu dostavljanja obaveštenja, dostavljaju se naknadno, u najkraćem roku po njihovom saznanju, kao i i sve druge poznate informacije koje se odnose na udes ili ozbiljnu nezgodu.

Informacije o licima i opasnim materijama koja su se nalazila u vazduhoplovu

Član 13

Vazduhoplov koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi na teritoriji Republike Srbije, a koji je registrovan u Republici Srbiji, ili je proizveden u Republici Srbiji, ili se koristi od strane korisnika registrovanog u Republici Srbiji, a koji obavlja letove koji dolaze na ili odlaze sa teritorije Republike Srbije i strani vazduhoplovi koji obavljaju letove koji odlaze sa aerodroma koji se nalaze na teritoriji Republike Srbije, dostavljaju Centru informacije o licima i opasnim materijama na letu, po zahtevu Centra.

Korisnik vazduhoplova iz stava 1. ovog člana:

1) najkasnije u roku od dva sata od prijema obaveštenja ili zahteva Centra, na osnovu raspoloživih informacija, sastavlja konačan spisak lica ukrcanih u vazduhoplov i

2) odmah po prijemu obaveštenja da se udes dogodio ili zahteva Centra, sastavlja spisak ukrcanog opasnog tereta.

Podatke iz stava 2. ovog člana, korisnik vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi dostavlja Centru.

Putnik može korisniku vazduhoplova da dostavi podatke lica koja će biti kontaktirana u slučaju udesa ili ozbiljne nezgode.

Imena lica koja su bila ukrcana u vazduhoplov koji je učestvovao u udesu ne smeju da budu dostupna javnosti pre nego što nadležni organi obaveste o udesu srodnike tih lica.

Spisak iz stava 2. podtačka 1) ovog člana je poverljivog karaktera, a imena lica sa spiska mogu da budu dostupna javnosti samo ako se srodnici tih lica ne protive.

IV IZVEŠTAJI O ISTRAZI UDESA I OZBILJNIH NEZGODA

Sadržina završnog izveštaja

Član 14

Završni izveštaj o istrazi sadrži: naslov završnog izveštaja, sažetak završnog izveštaja, glavni deo završnog izveštaja i priloge završnog izveštaja.

Naslov završnog izveštaja sadrži: naziv korisnika vazduhoplova, naziv proizvođača vazduhoplova, tip i model vazduhoplova, državu registracije, oznaku registracije vazduhoplova, serijski broj vazduhoplova i mesto, datum i vreme udesa ili ozbiljne nezgode.

Sažetak završnog izveštaja sadrži: način na koji je Centar obavešten o udesu ili ozbiljnoj nezgodi, kratku informaciju o uviđaju na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, informaciju o imenovanju članova Komisije i drugih lica koja su učestvovala u istraživanju i kratak opis okolnosti koje su dovele do udesa ili ozbiljne nezgode.

Glavni deo završnog izveštaja sadrži:

1) činjenične informacije:

- istorijat leta (s podacima o broju leta, vrsti operacije, aerodromu poletanja, vremenu poletanja, aerodromu planiranog sletanja, pripremi za let, odvijanju leta, događajima za vreme leta i mestu i vremenu udesa ili ozbiljne nezgode);

- podatke o broju poginulih lica i lica koja su su pretrpela tešku telesnu povredu ili lakšu povredu (posebno za članove posade, putnike i ostala lica);

- podatke o vrsti i stepenu oštećenja vazduhoplova;

- podatke o šteti koja je prouzrokovana trećim licima;

- informacije koje se odnose na posadu vazduhoplova (pol, starosna dob, vrsta i rok važenja dozvola, vrsta i rok važenja ovlašćenja upisanih u dozvole, obavezne provere, ukupni broj časova letenja i vreme odmora pre kritičnog leta, ukupni nalet na tipu vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi i sl.) i informacije koje se odnose na ostala lica koja su uključena u udes ili ozbiljnu nezgodu (kontrolori letenja, lica za održavanje vazduhoplova i sl.);

- podatke o vazduhoplovu (godina proizvodnje, ukupan broj časova naleta, poslednji veći obavljeni pregledi, veće modifikacije i izmene, veće neispravnosti, popravke, performanse, stanje i vrsta korišćenog goriva, važenje potvrde o plovidbenosti i potvrde o proveri plovidbenosti i sl.);

- podatke o vremenskim uslovima planiranog mesta sletanja, na ruti i na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, o vremenskoj prognozi, o informacijama u vezi sa vremenskim prilikama koji su dostavljene posadi vazduhoplova i sl.;

- podatke o navigacionim sredstvima i opremi;

- podatke o komunikaciji između posade vazduhoplova i nadležne kontrole letenja;

- podatke o uređajima za snimanje leta vazduhoplova i o snimljenim podacima;

- podatke o stanju na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, položaju olupine i delova vazduhoplova, stanju i izgledu materijala, položaju tela poginulih i sl.;

- medicinske i patološke podatke;

- podatke o požaru i delovanju protivpožarnih ekipa za spasavanje i evakuaciju nastradalih lica;

- podatke o traganju za vazduhoplovom i spasavanju;

- podatke o obavljenim ispitivanjima i istraživanjima;

- informacije o organizacijama koje su imale uticaj na letačke operacije vazduhoplova;

- dodatne važne informacije;

2) analizu svih okolnosti pod kojima se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda;

3) zaključke o udesu ili ozbiljnoj nezgodi (popis nalaza i uzroka koji su utvrđeni tokom istraživanja);

4) bezbednosne preporuke.

Prilozi završnog izveštaja sastoje se od izveštaja, izjava, mišljenja veštaka i drugih stručnih lica, zapisnika, crteža, fotografija, proračuna i sl. Prilozi služe za bolje razumevanje završnog izveštaja i ne sadrže podatke o ličnosti.

V SADRŽINA I NAČIN VOĐENJA BAZE PODATAKA O UDESIMA I OZBILJNIM NEZGODAMA

Baza podataka o udesima i ozbiljnim nezgodama vazduhoplova

Član 15

Baza podataka sadrži:

- istorijat leta (s podacima o broju leta, vrsti operacije, aerodromu poletanja, vremenu poletanja, aerodromu planiranog sletanja, pripremi za let, odvijanju leta, događajima za vreme leta i mestu i vremenu udesa ili ozbiljne nezgode);

- podatke o broju poginulih lica i lica koja su su pretrpela tešku telesnu povredu ili lakšu povredu (posebno za članove posade, putnike i ostala lica);

- podatke o vrsti i stepenu oštećenja vazduhoplova;

- podatke o šteti koja je prouzrokovana trećim licima;

- informacije koje se odnose na posadu vazduhoplova (pol, starosna dob, vrsta i rok važenja dozvola, vrsta i rok važenja ovlašćenja upisanih u dozvole, obavezne provere, ukupni broj časova letenja i vreme odmora pre kritičnog leta, ukupni nalet na tipu vazduhoplova koji je učestvovao u udesu ili ozbiljnoj nezgodi i sl) i informacije koje se odnose na ostala lica koja su uključena u udes ili ozbiljnu nezgodu (kontrolori letenja, lica za održavanje vazduhoplova i sl);

- podatke o vazduhoplovu (godina proizvodnje, ukupan broj časova naleta, poslednji veći obavljeni pregledi, veće modifikacije i izmene, veće neispravnosti, popravke, performanse, stanje i vrsta korišćenog goriva, važenje potvrde o plovidbenosti i potvrde o proveri plovidbenosti i sl);

- podatke o vremenskim uslovima planiranog mesta sletanja, na ruti i na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, o vremenskoj prognozi, o informacijama u vezi sa vremenskim prilikama koji su dostavljene posadi vazduhoplova i sl;

- podatke o navigacionim sredstvima i opremi;

- podatke o komunikaciji između posade vazduhoplova i nadležne kontrole letenja;

- podatke o uređajima za snimanje leta vazduhoplova i o snimljenim podacima;

- podatke o stanju na mestu udesa ili ozbiljne nezgode, položaju olupine i delova vazduhoplova, stanju i izgledu materijala, položaju tela poginulih i sl;

- medicinske i patološke podatke;

- podatke o požaru i delovanju protivpožarnih ekipa za spasavanje i evakuaciju nastradalih lica;

- podatke o traganju za vazduhoplovom i spasavanju;

- podatke o obavljenim ispitivanjima i istraživanjima;

- informacije o organizacijama koje su imale uticaj na letačke operacije vazduhoplova;

- dodatne važne informacije;

- analizu svih okolnosti pod kojima se dogodio udes ili ozbiljna nezgoda;

- bezbednosne preporuke, odgovore i sprovedene mere po izdatim bezbednosnim preporukama.

Baza podataka iz stava 1. ovog člana vodi se u elektronskoj formi.

Ispravka pogrešno upisanih podataka vrši se na taj način što se unose novi podaci, o čemu postoji posebna evidencija u kojoj se unose datum i vrsta ispravke.

Ispravka pogrešno upisanih podataka vrši se uz saglasnost glavnog istražitelja za vazdušni saobraćaj.

VI NAČIN SPROVOĐENJA POSTUPKA ZA PRAĆENJE BEZBEDNOSNIH PREPORUKA

Član 16

Lice ili organizacija kome je upućena preporuka u skladu sa članom 28. Zakona, potvrđuje prijem preporuke i obaveštava Centar u roku od 90 dana od dana prijema preporuke o merama koje su preduzete ili čije se preduzimanje razmatra i, po potrebi, o vremenu potrebnom za njihovo preduzimanje, a ako nije potrebno preduzeti odgovarajuće mere, o razlozima za nepreduzimanje. 

U roku od 60 dana od prijema odgovora, Centar obaveštava organ ili organizaciju kome je preporuka upućena da li smatra da je odgovor adekvatan i daje obrazloženje ako se ne slaže sa odlukom da se ne preduzimaju mere za izvršenje bezbednosnih preporuka.

VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Prestanak važenja Pravilnika o istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda civilnih vazduhoplova

Član 17

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o istraživanju udesa i ozbiljnih nezgoda civilnih vazduhoplova ("Službeni glasnik RS", br. 71/09 i 1/10).

Stupanje na snagu

Član 18

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku RS".

 

Prilog

LISTA PRIMERA OZBILJNIH NEZGODA

Navedeni događaji predstavljaju tipične primere nezgoda za koje postoji velika verovatnoća da će prerasti u ozbiljne nezgode. Ovaj spisak nije konačan i služi samo kao putokaz za definisanje ozbiljne nezgode:

- događaj pri kome je umalo došlo do sudara i koji zahteva da se preduzme manevar za izbegavanje sudara, odnosno nebezbedna okolnost, ili događaj pri kome bi bilo dobro da se preduzme manevar za izbegavanje sudara;

- kontrolisani let ka terenu koji je marginalno izbegnut;

- prekinuto poletanje na zatvorenoj poletno-sletnoj stazi ili poletno-sletnoj stazi koja je u upotrebi, sa rulne staze, ne uključujući odobrene operacije helikopterom, odnosno prekinuto poletanje sa nedodeljene poletno-sletne staze;

- poletanje sa zatvorene poletno-sletne staze ili sa poletno-sletne staze koja je u upotrebi, sa rulne staze, ne uključujući odobrene operacije helikopterom, odnosno poletanje sa nedodeljene poletno-sletne staze;

- sletanje ili pokušaj sletanja na zatvorenu ili poletno-sletnu stazu koja je u upotrebi, na rulnu stazu, ne uključujući odobrene operacije helikopterom, odnosno sletanje ili pokušaj sletanja na nedodeljenu poletno-sletnu stazu;

- nemogućnost da se postignu predviđene performanse u toku poletanja ili početnog penjanja;

- požar i dim u putničkoj kabini, u prostoru za tovar ili požar na motoru, čak i kada su ti požari ugašeni upotrebom sredstava za gašenje požara;

- događaji pri kojima letačka posada mora hitno da upotrebi kiseonik;

- greške u konstrukciji vazduhoplova ili kvarovi motora, uključujući kvarove turbinskog motora, koji nisu klasifikovani kao udes;

- višestruki otkazi jednog ili više sistema vazduhoplova koji ozbiljno utiču na korišćenje vazduhoplova;

- onesposobljenost članova posade u toku leta;

- količina goriva koje pilot proglašava alarmantnim;

- povreda zone poletno-sletne staze sa nivoom ozbiljnosti A, u skladu sa Priručnikom za sprečavanje povreda zone poletno-sletnih staza (ICAO Doc 9870) koji sadrži informacije o klasifikaciji ozbiljnosti ovih povreda;

- nezgode prilikom poletanja i sletanja (nezgode kao što su sletanje ispred praga poletno-sletne staze, sletanje pri kome se vazduhoplov ne može zaustaviti pre kraja poletno-sletne staze ili kada vazduhoplov bočno sklizne sa poletno-sletne staze);

- otkazi sistema, meteorološke pojave, letenje van odobrene envelope leta, odsnosno drugi događaji koji mogu da izazovu teškoće u kontroli vazduhoplova;

- kvarovi više od jednog sistema u redudantnom sistemu koji je neophodan za upravljanje, vođenje i navigaciju letom;

- i dr.