ODLUKAO PROGRAMU RADA PSIHOLOGA I PEDAGOGA U DOMU UČENIKA("Sl. glasnik RS", br. 2/2016) |
Ovim pravilnikom utvrđuje se program rada stručnog saradnika - psihologa i stručnog saradnika - pedagoga (u daljem tekstu: psiholog i pedagog) u domu učenika.
Program rada psihologa i pedagoga u domu učenika odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM RADA PSIHOLOGA I PEDAGOGA
Psiholog u domu učenika primenom naučno zasnovanih psiholoških teorija, empirijskih saznanja i praktičnih veština doprinosi ostvarivanju i unapređivanju vaspitnog rada u domu.
1) Učestvovanje u planiranju, praćenju, vrednovanju i unapređenju vaspitnog rada doma učenika;
2) Podrška razvoju ličnosti učenika i savetodavni rad u rešavanju emocionalnih i problema u ponašanju;
3) Podrška i pomoć vaspitačima u sprovođenju i unapređivanju vaspitnog rada;
4) Pružanje podrške i savetodavni rad sa roditeljima/starateljima učenika u rešavanju problema sa psihološkog stanovišta;
5) Unapređivanje saradnje sa školom, lokalnom samoupravom, stručnim i strukovnim organizacijama i drugim institucijama od značaja za uspešan rad doma učenika;
6) Pružanje podrške vaspitačima u njihovom profesionalnom razvoju;
7) Preventivni rad u domenu zdravlja učenika, bezbednosti i zaštite njihovih prava.
I. Planiranje i programiranje vaspitnog rada
1) Učestvovanje u izradi razvojnog plana doma učenika;
2) Učestvovanje u izradi godišnjeg plana i programa rada doma;
3) Pripremanje godišnjeg programa rada i mesečnih planova rada psihologa;
4) Sprovođenje analiza i istraživanja u cilju unapređenja rada doma učenika;
5) Pružanje pomoći vaspitačima u planiranju i dokumentovanju vaspitnog rada u vaspitnoj grupi;
6) Učestvovanje u izboru i planiranju inovativnih i specijalizovanih programa doma učenika;
7) Učestvovanje u planiranju preventivnih aktivnosti koje doprinose unapređenju zdravlja, bezbednosti i zaštite prava učenika u domu učenika;
8) Planiranje organizacije rada doma i zajedničkih aktivnosti sa direktorom i drugim stručnim saradnicima;
9) Učestvovanje u formiranju i strukturiranju vaspitnih grupa;
10) Učestvovanje u izboru stručne literature i didaktičkih materijala u domu učenika;
11) Pripremanje plana posete psihologa vaspitnim aktivnostima u domu učenika;
12) Pripremanje plana sopstvenog stručnog usavršavanja i profesionalnog razvoja;
13) Učestvovanje u pisanju projekata doma i konkurisanju za finansijska sredstva;
14) Učešće u planiranju i organizovanju različitih oblika saradnje sa drugim institucijama.
II. Praćenje i vrednovanje vaspitnog rada
1) Učešće u praćenju i vrednovanju vaspitnog rada doma i predlaganje mera za njegovo poboljšanje;
2) Sistematsko praćenje adaptacije i napredovanja učenika;
3) Učestvovanje u praćenju i vrednovanju efekata inovativnih aktivnosti i projekata;
4) Iniciranje i učestvovanje u istraživanjima vaspitne prakse koje realizuje dom učenika;
5) Učešće u izradi godišnjeg izveštaja o radu doma učenika.
1) Jačanje kompetencija vaspitača u oblastima: dinamike grupe, socijalne interakcije, komunikacije i saradnje, konstruktivnog rešavanja sukoba i zaštite prava učenika;
2) Jačanje kompetencija vaspitača u prepoznavanju učenika kojima je potrebna psihološka pomoć i podrška;
3) Osnaživanje vaspitača za rad sa učenicima iz osetljivih društvenih grupa negovanjem tolerancije i fleksibilnog stava prema različitim društvenim grupama;
4) Osnaživanje vaspitača da prepoznaju i podrže sposobnosti, interesovanja i sklonosti učenika koje su u funkciji njihovog profesionalnog razvoja;
5) Podrška vaspitačima u vođenju vaspitne grupe;
6) Pružanje podrške vaspitačima u saradnji sa roditeljem/starateljem;
7) Motivisanje vaspitača na kontinuirano stručno usavršavanje;
8) Pružanje pomoći pripravnicima u procesu uvođenja u posao, kao i u pripremi polaganja ispita za licencu;
9) Učestvovanje u radu komisije za proveru savladanosti programa uvođenja u posao vaspitača i stručnog saradnika.
1) Učešće u organizaciji prijema učenika, praćenja procesa adaptacije i podrška u prevazilaženju teškoća;
2) Identifikovanje učenika s emocionalnim i problemima u ponašanju i savetodavni rad sa njima;
3) Ispitivanje individualnih karakteristika učenika psihološkim mernim instrumentima i drugim instrumentima procene;
4) Podrška i pomoć učenicima iz osetljivih društvenih grupa;
5) Podrška učenicima u njihovom profesionalnom razvoju;
6) Podsticanje participacije učenika, pružanje podrške i pomoći učenicima u radu učeničkih organizacija na nivou doma učenika i njihovo uključivanje u različite projekte i aktivnosti na lokalnom nivou;
7) Pružanje psihološke pomoći učeniku i grupi u akcidentnim krizama;
8) Organizovanje i sprovođenje preventivnih aktivnosti u oblasti zdravlja, bezbednosti i zaštite prava.
V. Rad sa roditeljima/ starateljima
1) Saradnja sa roditeljima/starateljima u cilju prikupljanja podataka o učenicima;
2) Priprema i realizacija roditeljskih sastanaka, tribina, radionica sa stručnim temama;
3) Savetodavni rad sa roditeljima/starateljima učenika koji imaju emocionalne i ponašajne probleme;
4) Informisanje roditelja/staratelja o relevantnim informacijama za rad doma učenika i podsticanje njihove participacije.
VI. Rad sa direktorom, stručnim saradnicima, stručnim saradnikom - asistentom
1) Saradnja sa direktorom i stručnim saradnicima u cilju unapređivanja rada doma učenika;
2) Saradnja sa direktorom i stručnim saradnicima na zajedničkom planiranju aktivnosti, stručnog usavršavanja vaspitača, izradi strateških dokumenata doma učenika, analizi podataka i pripremi izveštaja;
3) Saradnja sa direktorom i stručnim saradnicima u okviru rada različitih timova i komisija;
4) Saradnja sa stručnim saradnikom-asistentom u cilju unapređivanja rada sa učenicima kojima je potrebna dodatna podrška.
VII. Rad u stručnim organima i timovima
1) Učestvovanje u radu pedagoškog veća;
2) Učestvovanje u radu timova, aktiva i komisija na nivou doma učenika koji se obrazuju radi ostvarivanja određenih zadataka, programa ili projekta;
VIII. Saradnja sa nadležnim ustanovama, organizacijama, udruženjima i jedinicom lokalne samouprave
1) Saradnja sa obrazovnim, zdravstvenim, socijalnim i drugim institucijama značajnim za ostvarivanje ciljeva rada doma učenika i dobrobiti učenika;
2) Učestvovanje u radu stručnih udruženja, njihovih organa, komisija, odbora;
3) Učestvovanje u istraživanjima naučnih, prosvetnih i drugih ustanova;
4) Saradnja sa psiholozima koji rade u drugim ustanovama, institucijama, organizacijama, udruženjima od značaja za ostvarivanje vaspitnog rada i dobrobiti učenika;
5) Saradnja sa organizacijama na nivou lokalne samouprave u cilju podrške razvoja mladih.
IX. Vođenje dokumentacije, priprema za rad i stručno usavršavanje
1) Vođenje evidencije o sopstvenom radu na dnevnom, mesečnom i godišnjem nivou;
2) Priprema za poslove predviđene godišnjim programom rada i operativnim planovima rada psihologa;
3) Prikupljanje i zaštita materijala koji sadrži lične podatke o učenicima i rezultate psiholoških testiranja u skladu sa etičkim kodeksom psihologa;
4) Stručno se usavršava praćenjem stručne literature i periodike, učestvovanjem u aktivnostima strukovnih udruženja i pohađanjem obuka stručnog usavršavanja i učestvovanjem u stručnim skupovima.
Preporuke za ostvarivanje programa
U Programu rada su navedeni opšti cilj i zadaci rada psihologa kao i popis poslova kojima se oni ostvaruju raspoređenih u devet oblasti bez preporučenog broja radnih sati. Na osnovu njega svaki psiholog, u zavisnosti od specifičnosti doma učenika u kome radi, planira konkretne aktivnosti kojima će se baviti i priprema svoj godišnji program rada kao i mesečne operativne planove rada. Pri planiranju treba imati u vidu da postoje poslovi koji se realizuju tokom cele godine i oni koji su fiksirani samo u određenom periodu.
Navedeni cilj i zadatke psiholog ostvaruje obavljanjem sledećih stručnih poslova:
1) psihološka procena i primena standardizovanih psiholoških mernih instrumenata;
2) psihološka prevencija i edukacija;
3) psihološko savetovanje;
4) psihološko istraživanje i evaluacija.
Psiholog ima samostalnost da u skladu sa procenom situacije, svojim stručnim znanjem i etikom struke procenjuje koje će standardizovane psihološke merne instrumente primenjivati, na koji način će prikupljati podatke potrebne za svoj rad, koja će istraživanja sprovoditi, koga će uključiti u određene aktivnosti.
Praćenje i podsticanje razvoja učenika (intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni, profesionalni razvoj i razvoj sistema vrednosti) započinje upoznavanjem ličnosti učenika pri upisu u ustanovu, prikupljanjem podataka o osnovnim karakteristikama učenika i njegove porodice. Način daljeg praćenja razvoja i napredovanja učenika psiholog definiše u zavisnosti od specifičnosti doma učenika u kome radi i individualnih karakteristika učenika.
Da bi psiholog mogao efikasno da sprovede neposredni rad sa učenikom neophodna je stalna saradnja sa drugim učesnicima domskog života (sam učenik, drugi učenici, vaspitači, roditelji/staratelji, direktor) koji će ga blagovremeno obavestiti o novonastalim promenama zbog kojih se pojavljuje potreba za neposrednim radom psihologa sa učenikom.
Timski rad sa ostalim učesnicima života ustanove je jedna od osnovnih pretpostavki uspešnog rada psihologa. Posebno je važna saradnja sa drugim stručnim saradnicima, ukoliko ih ustanova ima, sa kojima timski u okviru određenih oblasti rada i poslova, realizuje različite aktivnosti a u skladu sa bazičnim obrazovanjem, razlikama u metodama, tehnikama i instrumentima koji se koriste.
O svom radu psiholog vodi evidenciju u sledećoj dokumentaciji: knjigu evidencije rada stručnog saradnika i psihološki dosije učenika.
Dokumentacija sa rezultatima psiholoških ispitivanja, rezultati psihološke procene i nalaz spadaju u profesionalnu tajnu. Mišljenje psihologa koje se daje na osnovu psihološke procene i nalaza može se dostaviti timu ili komisiji koja je formirana u domu, vaspitaču, direktoru, prosvetnom savetniku i prosvetnom inspektoru. Ukoliko mišljenje psihologa traži škola, centar za socijalni rad, zdravstvena ustanova ili sud, moraju uputiti domu pismeni zahtev sa obrazloženjem.
Da bi se zaštitila privatnost i podaci lične prirode učenika i roditelja, odnosno staratelja, kao i propisana procedura psihološkog rada i proces rada uopšte, potrebno je da psiholog ima obezbeđenu zasebnu prostoriju za neposredni rad sa učenicima i roditeljima, odnosno starateljima.
Pedagog u domu učenika primenom naučno zasnovanih pedagoških teorija, empirijskih saznanja i praktičnih veština doprinosi ostvarivanju i unapređivanju vaspitnog rada u domu.
1) Učestvovanje u planiranju, praćenju, vrednovanju i unapređivanju vaspitnog rada doma učenika;
2) Podrška razvoju ličnosti učenika i pružanje pomoći u učenju i školskom postignuću;
3) Podrška i pomoć vaspitačima u sprovođenju i unapređivanju vaspitnog rada;
4) Unapređivanje saradnje porodice i doma po pitanjima značajnim za vaspitanje i obrazovanje učenika;
5) Unapređivanje saradnje sa školom, lokalnom samoupravom, stručnim i strukovnim organizacijama i drugim institucijama od značaja za uspešan rad doma učenika;
6) Pružanje podrške vaspitačima u njihovom profesionalnom razvoju;
7) Preventivni rad u domenu zdravlja učenika, bezbednosti i zaštite njihovih prava.
I. Planiranje i programiranje vaspitnog rada
1) Učestvovanje u izradi razvojnog plana doma učenika;
2) Učestvovanje u izradi godišnjeg plana i programa rada doma učenika;
3) Pripremanje godišnjih i mesečnih planova rada pedagoga;
4) Sprovođenje analiza i istraživanja u cilju unapređenja rada doma učenika;
5) Pružanje pomoći vaspitačima u planiranju i dokumentovanju vaspitnog rada u vaspitnoj grupi;
6) Učestvovanje u izboru i planiranju inovativnih i specijalizovanih programa doma učenika;
7) Učestvovanje u planiranju preventivnih aktivnosti koje doprinose unapređenju zdravlja, bezbednosti i zaštite prava učenika u domu učenika;
8) Planiranje organizacije rada doma i zajedničkih aktivnosti sa direktorom i drugim stručnim saradnicima;
9) Učešće u planiranju i organizovanju različitih oblika saradnje sa drugim institucijama;
10) Učestvovanje u formiranju i strukturiranju vaspitnih grupa;
11) Učestvovanje u izboru stručne literature i didaktičkih materijala u domu učenika;
12) Učestvovanje u pisanju projekata doma učenika i konkurisanju za finansijska sredstva;
13) Iniciranje i učešće u inovativnim vidovima planiranja različitih oblika vaspitnog rada;
14) Učestvovanje u izboru i koncipiranju slobodnih aktivnosti učenika;
15) Učešće u planiranju i realizaciji kulturnih manifestacija, nastupa učenika, medijskog predstavljanja doma učenika i slično;
16) Pripremanje plana sopstvenog stručnog usavršavanja i profesionalnog razvoja;
17) Pružanje pomoći vaspitačima u izradi planova rada sekcija.
II. Praćenje i vrednovanje vaspitnog rada
1) Učešće u praćenju i vrednovanju vaspitnog rada doma učenika i predlaganje mera za njegovo poboljšanje;
2) Sistematsko praćenje adaptacije i napredovanja učenika;
3) Analiza uspeha učenika na klasifikacionim periodima i predlaganje mera za poboljšanje opšteg uspeha;
4) Učešće u praćenju i vrednovanju efekata inovativnih aktivnosti i projekata;
5) Iniciranje i učestvovanje u istraživanjima vaspitne prakse koje realizuje dom učenika;
6) Učešće u izradi godišnjeg izveštaja o radu doma učenika.
1) Pomoć vaspitačima na konkretizovanju i operacionalizovanju ciljeva i zadataka vaspitnog rada;
2) Podrška vaspitačima u usklađivanju programskih zahteva sa specifičnostima konteksta ostvarivanja vaspitnog rada;
3) Pomoć vaspitačima na unapređivanju kvaliteta vaspitnog rada iniciranjem i uvođenjem savremenih metoda i oblika rada;
4) Jačanje kompetencija vaspitača za rad sa učenicima radi poboljšanja školske uspešnosti;
5) Motivisanje vaspitača na kontinuirano stručno usavršavanje;
6) Praćenje načina vođenja pedagoške dokumentacije vaspitača;
7) Osnaživanje vaspitača za rad sa učenicima iz osetljivih društvenih grupa razvijanjem tolerancije i fleksibilnog stava prema različitim društvenim grupama;
8) Podrška vaspitačima u realizaciji uglednih aktivnosti i primera dobre prakse;
9) Podrška vaspitačima u saradnji sa roditeljem/starateljem;
10) Pomoć pripravnicima u procesu uvođenja u posao, kao i u pripremi polaganja ispita za licencu;
11) Učestvovanje u radu komisije za proveru savladanosti programa uvođenja u posao vaspitača, stručnog saradnika.
1) Učešće u organizaciji prijema učenika, praćenja procesa adaptacije i podrška u prevazilaženju teškoća;
2) Pružanje pomoći i podrške učenicima u njihovom napredovanju u učenju i školskom postignuću;
3) Identifikovanje učenika sa problemima u učenju i ponašanju i rad na otklanjanju pedagoških uzroka tih problema;
4) Podsticanje učeničke participacije, pružanje podrške i pomoći učenicima u radu učeničkih organizacija na nivou doma i njihovo uključivanje u različite projekte i aktivnosti na lokalnom nivou;
5) Podrška učenicima u njihovom profesionalnom razvoju;
6) Podrška učenicima u konstruktivnom korišćenju slobodnog vremena;
7) Organizovanje i sprovođenje preventivnih aktivnosti u oblasti zdravlja, bezbednosti i zaštite prava.
V. Saradnja sa roditeljima/starateljima
1) Saradnja sa roditeljima/starateljima u cilju prikupljanja podataka o učenicima;
2) Priprema i realizacija roditeljskih sastanaka, tribina, radionica sa stručnim temama;
3) Podrška i pomoć roditeljima/starateljima učenika koji imaju teškoće u učenju i školskom postignuću;
4) Informisanje roditelja/staratelja o relevantnim informacijama za rad doma učenika i podsticanje njihove participacije.
VI. Rad sa direktorom, stručnim saradnicima i stručnim saradnikom - asistentom
1) Saradnja sa direktorom i stručnim saradnicima u cilju unapređivanja rada doma učenika;
2) Saradnja sa direktorom i stručnim saradnicima na zajedničkom planiranju aktivnosti, stručnog usavršavanja vaspitača, izradi strateških dokumenata doma učenika, analizi podataka i pripremi izveštaja;
3) Saradnja sa direktorom i stručnim saradnicima u okviru rada različitih timova i komisija;
4) Saradnja sa stručnim saradnikom-asistentom u cilju unapređivanja rada sa učenicima kojima je potrebna dodatna podrška.
VII. Rad u pedagoškom veću i timovima
1) Učestvovanje u radu pedagoškog veća;
2) Učestvovanje u radu timova, aktiva i komisija na nivou doma učenika koji se obrazuju radi ostvarivanja određenih zadataka, programa ili projekta.
VIII. Saradnja sa nadležnim ustanovama, organizacijama, udruženjima i jedinicom lokalne samouprave
1) Saradnja sa obrazovnim, zdravstvenim, socijalnim, naučnim, kulturnim i drugim ustanovama koje doprinose ostvarivanju ciljeva i zadataka rada doma i dobrobiti učenika;
2) Učestvovanje u istraživanjima naučnih, prosvetnih i drugih ustanova;
3) Saradnja sa pedagozima koji rade u drugim ustanovama, institucijama, organizacijama, udruženjima od značaja za ostvarivanje vaspitnog rada i dobrobiti učenika;
4) Saradnja sa organizacijama na nivou lokalne samouprave u cilju podrške razvoja mladih.
IX. Vođenje dokumentacije, priprema za rad i stručno usavršavanje
1) Vođenje evidencije o sopstvenom radu na dnevnom, mesečnom i godišnjem nivou;
2) Priprema za poslove predviđene godišnjim programom rada i operativnim planovima rada pedagoga;
3) Prikupljanje podataka o učenicima i čuvanje materijala koji sadrže lične podatke o učenicima u skladu sa etičkim kodeksom pedagoga;
4) Stručno se usavršava praćenjem stručne literature i periodike, učestvovanjem u aktivnostima strukovnih udruženja i pohađanjem obuka stručnog usavršavanja i učestvovanjem u stručnim skupovima.
Preporuke za ostvarivanje programa
Sve navedene oblasti rada pedagoga sastavni su deo njegovog godišnjeg plana i programa rada. U zavisnosti od specifičnosti doma učenika u kome radi, pedagog priprema svoj godišnji plan i program rada, mesečne operativne planove. Ostali poslovi realizuju se na osnovu problematike i potreba koje se nameću u svakodnevnom radu te ih nije moguće precizno vremenski odrediti.
Pedagog ostvaruje funkcije: saradnika, koordinatora, savetodavca i inicijatora.
U okviru saradnje pedagog ostvaruje neposredan kontakt sa vaspitačima, direktorom, roditeljima, školom i drugim ustanovama, u cilju unapređenja opštih uslova i napretka u razvoju učenika.
Kao koordinator pedagog povezuje rad svih učesnika vaspitnog rada u domu kako bi rezultati vaspitnog rada bio što bolji.
Kao savetodavac pedagog podstiče, usmerava i prati organizaciju i sprovođenje vaspitnih aktivnosti sa učenicima i roditeljima/starateljima.
Kao inicijator pedagog prati novine u okviru profesije i područja rada i neposrednim radom pokreće i podstiče savremeni i stručni prilaz vaspitnom radu u domu.
U radu sa učenicima pedagog vrši ispitivanja pedagoških činilaca uspeha i neuspeha učenika, profesionalnih interesovanja i slobodnog vremena, motivacije, interpersonalnih odnosa, stavova učenika prema pojedinim pitanjima iz života i rada u domu. Obavlja savetodavno instruktivni rad sa njima, pomaže im u izboru najpovoljnijih metoda učenja, korišćenju literature i drugih izvora znanja, učestvuje u organizaciji učeničkih akcija i manifestacija.
Pedagog vrši odabir oblika i metoda rada koje obezbeđuju ostvarivanje planiranih aktivnosti i efikasnost u radu. Samostalno ili u saradnji vrši analize i nastoji da otkrije faktore koji doprinose odnosno ugrožavaju uspešnost učenika, i predlaže mere za njegovo napredovanje. Način praćenja razvoja i napredovanja učenika pedagog bira u zavisnosti od specifičnosti doma u kome radi i individualnih karakteristika učenika.
Timski rad sa ostalim učesnicima života doma je jedna od osnovnih pretpostavki uspešnog rada pedagoga. Posebno je važna saradnja sa drugim stručnim saradnicima, ukoliko ih dom ima, sa kojima timski u okviru određenih oblasti rada i poslova, realizuje različite aktivnosti a u skladu sa bazičnim obrazovanjem, razlikama u metodama, tehnikama i instrumentima koji se koriste.
Pedagog vodi knjigu evidencije rada stručnog saradnika. To je dokument koji je dostupan i sadrži popis dnevnih aktivnosti, a dosijea o individualnom radu sa učenicima spadaju u profesionalnu tajnu. Dosije učenika, protokoli individualnih razgovora sa učenikom daju se na uvid drugom licu po utvrđenoj zakonskoj proceduri.
Da bi se zaštitila privatnost i podaci lične prirode učenika i roditelja, odnosno staratelja, kao i propisana procedura rada uopšte, potrebno je da pedagog ima obezbeđenu zasebnu prostoriju za neposredni rad sa učenicima i roditeljima, odnosno starateljima.
Vrednovanje svog rada pedagog sprovodi na kraju školske godine i periodično nakon realizovanih aktivnosti. To obuhvata sve planirane i vanredne poslove iz devet oblasti kojima se pedagog bavio tokom godine. Sopstvena procena ostvarenosti rezultata rada značajna je za unapređenje rada i planiranje narednih aktivnosti.