PRAVILNIKO PUTNIM ISPRAVAMA("Sl. glasnik RS", br. 54/2008, 34/2010 i 3/2016) |
Ovim pravilnikom propisuje se obrazac putnog lista, način izdavanja pasoša i putnog lista (u daljem tekstu: putne isprave), način uzimanja biometrijskih podataka i veličina fotografije i vođenje evidencije o putnim ispravama.
Obrazac putnog lista je veličine 351,2 x 125 mm, savijen je na četiri dela i sadrži osam stranica.
Na obrascu putnog lista dominiraju crveni i plavi tonovi, a natpisi su ispisani crnom bojom.
Pored prostora za upis podataka iz člana 24. Zakona o putnim ispravama (u daljem tekstu: Zakon), putni list sadrži i prostor za upis sledećih podataka:
1) tip;
2) kôd;
3) broj putnog lista.
Putni list sadrži i natpis: "Ovaj putni list važi samo za povratak u Republiku Srbiju" i prostor za fotografiju, odštampan belom bojom, dimenzija 35,1 x 44,2 mm.
Zaštitni elementi u obrascu putnog lista su: guilloche tonska podloga, anti-copy elementi, mikrotekst, crteži obrađeni modulacijom linija ili urađeni u ofset štampi i nevidljivi natpisi koji fluoresciraju pod UV svetlom.
(Brisan)
Obrazac putnog lista izrađuje se prema tehničkoj dokumentaciji koju priprema Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Obrazac putnog lista (Obrazac 1) odštampan je uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
III POSTUPAK IZDAVANJA PUTNIH ISPRAVA
Zahtev za izdavanje pasoša podnosi se lično nadležnoj organizacionoj jedinici Ministarstva unutrašnjih poslova prema mestu prebivališta, odnosno boravišta podnosioca zahteva u Republici Srbiji.
Zahtev za izdavanje pasoša može se podneti i preko nadležnog diplomatskog ili konzularnog predstavništva Republike Srbije, koje će ga bez odlaganja proslediti policijskoj upravi ili policijskoj stanici Ministarstva unutrašnjih poslova, na čijem području je prebivalište lica koje podnosi zahtev za izdavanje pasoša, a za lica koja nemaju prijavljeno prebivalište na teritoriji Republike Srbije zahtev će biti prosleđen Policijskoj upravi za grad Beograd.
Zahtev za izdavanje putnog lista podnosi se diplomatskom ili konzularnom predstavništvu Republike Srbije na čijem se području zatekao državljanin Republike Srbije koji je u inostranstvu ostao bez putne isprave.
Putna isprava izdaje se na lični zahtev i sadrži lične podatke koji se u nju upisuju, u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.
Putni list se može izdati na lični zahtev i bez prisustva lica koje je u inostranstvu bez putne isprave, ukoliko postoji osnovani razlog nemogućnosti dolaska u nadležno diplomatsko-konzularno predstavništvo. Zahtev se smatra potpunim ako su priložena neophodna dokumenta (ukoliko lice raspolaže istim) ili se na osnovu podataka iz zahteva mogu izvršiti provere, a nadležni organ iz člana 7. ovog pravilnika nesporno je utvrdio identitet lica.
Putni list po međunarodnim sporazumima o readmisiji može se izdati bez zahteva i prisustva lica, na osnovu saglasnosti nadležnog organa Republike Srbije za sprovođenje Sporazuma o readmisiji da se lice može vratiti u Republiku Srbiju.
Uz zahtev za izdavanje putne isprave stavlja se na uvid lična karta ili druga isprava iz koje se može utvrditi identitet podnosioca, uverenje o državljanstvu - samo kod prvog izdavanja pasoša po odredbama ovog zakona, kao i druge javne isprave kojima se dokazuju podaci iz zahteva.
Ako se zahtev za izdavanje pasoša podnosi u skladu sa članom 34. stav 3. Zakona, uz zahtev za izdavanje pasoša podnosi se i dokaz koji potvrđuje razlog hitnosti izdavanja pasoša.
Uz zahtev se može priložiti i fotografija.
Uz zahtev se, prilikom podnošenja zahteva, prilaže pasoš čiji je rok važenja istekao ili koji ne može služiti svojoj nameni, a koji će prilikom preuzimanja novog pasoša biti poništen.
Uz zahtev se prilaže i dokaz o uplaćenoj naknadi troškova izdavanja putne isprave.
Kad se podnosi zahtev za izdavanje nove putne isprave iz razloga navedenog u članu 33. stav 1. tačka 4) Zakona, smatra se da fotografija na putnoj ispravi više ne odgovara izgledu njenog imaoca ako je lik imaoca putne isprave bitno promenjen kao posledica prirodnih promena ili promena usled fizičkih uticaja (hirurške intervencije, povrede i dr.).
Prilikom prijema zahteva za izdavanje putne isprave službeno lice utvrđuje identitet podnosioca zahteva, kao i da li zahtev sadrži propisane podatke, da li je zahtev potpisan i da li su uz zahtev stavljeni na uvid i priloženi propisani dokumenti i dokazi.
Ako se proverom ustanovi da je podnesen zahtev nepotpun, odnosno da podnosilac zahteva nije priložio potrebna dokumenta i dokaze, zbog čega se po takvom zahtevu ne može postupati, službeno lice će podnosiocu zahteva ukazati na nedostatke u zahtevu, ostavljajući mu primeren rok da ih otkloni.
Ako podnosilac zahteva u određenom roku ne otkloni nedostatke, smatraće se da je odustao od zahteva, o čemu se donosi zaključak i obaveštava podnosilac zahteva.
Kad službeno lice koje primi zahtev utvrdi da je zahtev za izdavanje putne isprave uredan i da se po njemu može postupati, na pogodnom mestu na zahtevu stavlja zabelešku i svojim potpisom potvrđuje da je zahtev podnesen u skladu sa Zakonom i ovim pravilnikom.
Prilikom prijema zahteva za izdavanje putne isprave, podnosiocu zahteva se izdaje potvrda.
Potvrda iz stava 1. ovog člana izdaje se na obrascu veličine 21 x 15 cm, izrađenom od hartije bele boje, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo (Obrazac 2).
Službeno lice koje rešava o zahtevu vrši proveru kroz evidenciju o putnim ispravama, utvrđuje identitet, državljanstvo, kao i provere drugih podataka značajnih za odlučivanje.
Izvršene provere i radnje službeno lice potvrđuje svojim potpisom na zahtevu za izdavanje putne isprave.
Putnu ispravu preuzima lično podnosilac zahteva, odnosno zakonski zastupnik ili lice koje podnosilac ovlasti.
Kad se putna isprava izdaje iz razloga predviđenih u članu 33. Zakona, prilikom preuzimanja nove putne isprave, prethodna se poništava i vraća imaocu.
Poništavanje se vrši perforiranjem putne isprave u prisustvu lica koje preuzima novu putnu ispravu.
Poništena putna isprava upisuje se u odgovarajuću evidenciju i odmah poništava u elektronskom obliku.
(Brisan)
IV UZIMANJE BIOMETRIJSKIH PODATAKA
Prilikom podnošenja zahteva za izdavanje pasoša uzimaju se sledeći biometrijski podaci lica kome se izdaje pasoš:
1) fotografija;
2) otisak prsta;
3) potpis.
Pod uzimanjem biometrijskih podataka, u smislu ovog pravilnika, podrazumeva se uzimanje podataka iz stava 1. ovog člana pomoću odgovarajućih tehničkih sredstava i prevođenje tih podataka u elektronski oblik (u daljem tekstu: uzimanje).
Prilikom podnošenja zahteva za izdavanje pasoša deci do navršene dvanaeste godine života ne uzimaju se otisak prsta i potpis.
Otisak prsta ne uzima se prilikom podnošenja zahteva za izdavanje pasoša od lica kome se, iz objektivnih razloga privremenog karaktera, ne mogu uzeti otisci prstiju.
Uzimanje fotografije vrši se digitalnom kamerom ili skeniranjem fotografije priložene uz zahtev.
Fotografija iz stava 1. ovog člana mora da ispunjava sledeće uslove:
1) da ima veličinu 50 x 50 mm;
2) 70-80% fotografije zauzima lice;
3) da je oštra i jasna, visokog kvaliteta, bez mrlja i ogrebotina;
4) da lice gleda direktno u kameru, da se jasno vide obe ivice lica, bez osmeha i grimasa, sa zatvorenim ustima;
5) da prikazuje prirodnu boju kože;
6) oči otvorene i jasno vidljive (bez kose preko očiju);
7) jednobojna siva pozadina;
8) za lice sa naočarima: oči jasno vidljive, da ram ne zaklanja bilo koji deo oka, bez refleksije;
9) ne smeju da se vide druge osobe, delovi nameštaja ili drugi predmeti.
Uzimanje otiska prsta vrši se skenerom za otiske i podrazumeva uzimanje otiska levog i desnog kažiprsta, na dodir valjanjem prsta u jednom pravcu od jedne do druge ivice nokta.
Ako lice nema kažiprst, uzima se otisak narednog prsta i to ovim redosledom: palac, srednji prst, domali, mali.
Izuzetno, ako uzimanje otisaka prstiju skenerom iz bilo kog razloga nije moguće ili ako tako uzeti otisci ne mogu poslužiti biometrijskoj obradi, otisci se uzimaju na klasičan način, mehaničkim otiskom na kartonu. Ovako uzeti otisak se skenira.
U slučaju iz stava 3. ovog člana na zahtevu za izdavanje pasoša upisuje se napomena da je otisak uzet na klasičan način.
Ako lice nema prste ili ako licu iz objektivnih razloga privremenog karaktera nije moguće uzeti otiske prstiju, na obrascu pasoša se na mestu za sliku otiska prsta upisuje oznaka ND (nije dostupno).
Na zahtevu za izdavanje putne isprave, na pogodnom mestu, službeno lice upisuje podatak sa kojih prstiju su uzeti otisci, odnosno da uzimanje otiska nije dostupno, što svojim potpisom potvrđuje.
Uzimanje potpisa se vrši pomoću table za digitalizaciju potpisa. Uzeti potpis mora biti čitak, ispisan pisanim slovima i veran originalu.
Ako je lice nepismeno ili iz drugih objektivnih razloga uzimanje potpisa nije moguće, na obrascu pasoša mesto za potpis ostaje prazno.
V EVIDENCIJA O PUTNIM ISPRAVAMA I OBRASCI ZA EVIDENCIJU
Evidenciju o putnim ispravama, u skladu sa Zakonom, vodi Ministarstvo unutrašnjih poslova.
Evidencija o putnim ispravama sastoji se od:
1) Registra o izdatim putnim ispravama;
2) Registra o oduzetim putnim ispravama;
3) Registra o nevažećim putnim ispravama;
4) Registra o odbijenim zahtevima za izdavanje putnih isprava.
tač. 5)-7) (brisane)
Podaci iz člana 35. stav 1. tač. 1)-4) Zakona sadržani su u Registru o odbijenim zahtevima za izdavanje putnih isprava.
Obrasci registara iz stava 1. ovog člana odštampani su uz ovaj pravilnik i čine njegov sastavni deo (Obrazac 3).
Uporedo sa registrom, o izdatim putnim ispravama vodi se i kartoteka.
Kartoteka iz stava 1. ovog člana, koja se sastoji od skeniranih slika zahteva za izdavanje putnih isprava sa priloženom dokumentacijom, vodi se tako da za svaku izdatu putnu ispravu postoji karton u elektronskom obliku.
Na karton se unose podaci o podnosiocu zahteva iz člana 24. Zakona i slike njegovih biometrijskih podataka, podatak o serijskom i registarskom broju izdate putne isprave, roku važenja i datumu njenog izdavanja.
Karton sadrži i potpis službenog lica koje je rešavalo o zahtevu za izdavanje putne isprave, datum preuzimanja i potpis lica koje je preuzelo putnu ispravu.
Podaci koji se vode u registrima iz člana 22. i kartoni iz člana 23. ovog pravilnika čuvaju se trajno.
U kartoteci izdatih putnih isprava Ministarstvo unutrašnjih poslova će pasivizirati svaku putnu ispravu čim utvrdi da je imaocu putne isprave prestalo državljanstvo Republike Srbije.
Obrasci 1, 2, 3. i 4, koji su odštampani i koji čine sastavni deo Pravilnika o putnim ispravama ("Službeni glasnik RS", br. 54/08 i 34/10), zamenjuju se obrascima 1, 2. i 3. koji su odštampani uz ovaj pravilnik i koji čine njegov sastavni deo.
Postupci za izdavanje putnih isprava započeti pre stupanja na snagu ovog pravilnika okončaće se po odredbama ovog pravilnika.
Saglasno članu 53. Zakona, sastavni deo evidencije o putnim ispravama koje se vode po odredbama ovog pravilnika je evidencija putnih isprava koja je vođena u skladu sa Odlukom o načinu vođenja evidencije o izdatim putnim ispravama i vizama, o odbijenim zahtevima za izdavanje putnih isprava i viza, o oduzetim putnim ispravama i poništenim vizama i nevažećim putnim ispravama ("Službeni list SRJ", broj 5/97).
Upis i promene podataka u evidenciji putnih isprava iz stava 1. ovog člana vrše se prema pravilima na osnovu kojih je ta evidencija vođena do stupanja na snagu ovog pravilnika.
Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Pravilnika o izmenama
Pravilnika o putnim ispravama
("Sl. glasnik RS", br. 34/2010)
Član 3
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Obrazac putnog lista
Obrazac potvrde da je zahtev podnesen u skladu sa zakonom
|
|
Republika Srbija |
|
__________________ |
|
(naziv organa) |
|
__________________ |
|
(organizaciona jedinica) |
|
Broj |
_________________ |
|
Datum |
_______________ |
Na osnovu člana 31. Zakona o putnim ispravama ("Službeni glasnik RS", br. 90/07) izdaje se
POTVRDA
_______________________________
podneo-la je
(prezime, ime jednog roditelja, ime)
zahtev Ministarstvu unutrašnjih poslova za izdavanje putne isprave.
Zahtev je primljen pod br. __________, od __________ godine.
|
SLUŽBENO LICE |
Obrazac registra
REGISTAR O IZDATIM PUTNIM ISPRAVAMA
RED. BROJ |
Prezime i ime lica |
serijski br. putne isprave |
broj multigrama |
vrsta |
datum izdavanja |
datum uručenja |
rok važenja putne isprave |
Primedba |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REGISTAR O ODUZETIM PUTNIM ISPRAVAMA
RED. BROJ |
Prezime i ime lica |
naziv organa koji je oduzeo putnu ispravu |
zakonski osnov oduzimanja putne isprave |
serijski broj putne isprave i datum oduzimanja |
datum dostavljanja putne isprave organu koji vodi postupak |
ishod postupka po žalbi |
ishod postupka po tužbi |
Primedba |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REGISTAR O NEVAŽEĆIM PUTNIM ISPRAVAMA
Red. broj |
Prezime i ime lica |
serijski broj putne isprave |
datum prijave nestanka |
broj i datum donošenja rešenja o proglašenju nevažeće putne isprave |
Primedba |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REGISTAR O ODBIJENIM ZAHTEVIMA ZA IZDAVANJE PUTNE ISPRAVE
RED. BROJ |
Prezime i ime lica |
Zakonski osnov po kome je zahtev odbijen |
Broj i datum donošenja rešenja |
Ishod postupka po žalbi |
Ishod postupka po tužbi |
Primedba |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|