ODLUKAO UREĐIVANJU ZEMLJIŠTA I NAČINU I POSTUPKU OBRAČUNA I PLAĆANJA DOPRINOSA ZA UREĐIVANJE GRAĐEVINSKOG ZEMLJIŠTA U OKVIRU PROJEKTA "BEOGRAD NA VODI"("Sl. list grada Beograda", br. 82/2015) |
Ovom odlukom uređuje se način i postupak obračuna i plaćanja doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta od strane investitora projekta, sa njim povezanih lica, i drugih investitora, za deo teritorije obuhvaćene Prostornim planom područja posebne namene uređenja priobalja grada Beograda i područje priobalja reke Save za projekat "Beograd na vodi" ("Službeni glasnik RS", broj 7/15), kao projekta od posebnog značaja za Republiku Srbiju i Grad Beograd, kao i bliži uslovi, postupak, način i sadržina ugovora o regulisanju međusobnih prava i obaveza u vezi sa pripremanjem i opremanjem građevinskog zemljišta sredstvima investitora projekta, uključujući i izgradnju, rekonstrukciju i sanaciju površina javne namene, kao i izgradnju, rekonstrukciju i sanaciju komunalne i druge infrastrukture odnosno objekata javne namene u javnoj svojini.
Investitor projekta u smislu ove odluke je privredno društvo Beograd na vodi d.o.o. osnovano od strane Republike Srbije i Belgrade Waterfront Capital Investment LLC radi realizacije projekta u skladu sa Ugovorom o zajedničkom ulaganju od 26. aprila 2015. godine (u daljem tekstu: Ugovor o zajedničkom ulaganju).
Projekat u smislu ove odluke jeste izgradnja svih površina na delu teritorije obuhvaćene Prostornim planom područja posebne namene uređenja priobalja grada Beograda i područje priobalja reke Save za projekat "Beograd na vodi" ("Službeni glasnik RS", broj 7/15) označene na skici koja čini Prilog 1 ove odluke, a čija izgradnja je predmet Ugovora o zajedničkom ulaganju.
Lica povezana sa investitorom projekta u smislu ove odluke su lica povezana sa investitorom projekta u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon i 5/15).
Drugi investitori u smislu ove odluke su lica, koja nisu povezana lica sa investitorom projekta (kupci objekata u izgradnji, vlasnici objekata prilikom rekonstrukcije objekata ili bilo koje drugo lice), a koja se legitimišu kao investitor objekata u okviru granica projekta u smislu Zakona o planiranju i izgradnji.
Imalac javnih ovlašćenja u smislu ove odluke je Republika Srbija, Grad Beograd, republički organ ili organizacija, ili organ ili organizacija Grada Beograda ili Republike Srbije, odnosno drugi organ, organizacija ili pravno lice kome je Republika Srbija odnosno Grad Beograd osnivač odnosno kome je poverio vršenje određenih javnih ovlašćenja, odnosno u čiju nadležnost spada izgradnja odnosno rekonstrukcija i sanacija površina javne namene, komunalne i druge infrastrukture odnosno objekata javne namene u javnoj svojini.
Uređivanje građevinskog zemljišta obuhvata njegovo pripremanje i opremanje.
Pripremanje zemljišta obuhvata istražne radove, izradu geodetskih, geoloških i drugih podloga, izradu planske i tehničke dokumentacije, programa za uređivanje građevinskog zemljišta, raseljavanje, uklanjanje objekata, saniranje terena i druge radove.
Opremanje zemljišta obuhvata izgradnju objekata komunalne infrastrukture i izgradnju i uređenje površina javne namene.
Opremanje građevinskog zemljišta u okviru granica projekta vrši isključivo investitor projekta, u skladu sa ovom odlukom i Ugovorom o zajedničkom ulaganju, svojim sredstvima.
Izgradnju objekata javne namene u javnoj svojini Grada Beograda i Republike Srbije i izgradnju komunalne i druge infrastrukture u okviru granica projekta vrši isključivo investitor projekta, u skladu sa ovom odlukom i Ugovorom o zajedničkom ulaganju, svojim sredstvima, na osnovu posebno zaključenog ugovora o finansiranju tih radova sa odgovarajućim imaocem javnih ovlašćenja.
Investitor projekta može svojim sredstvima vršiti i rekonstrukciju i sanaciju već uređenih površina javne namene, postojeće komunalne i druge infrastrukture ili objekata javne namene u javnoj svojini Grada Beograda ili Republike Srbije, ukoliko su takva rekonstrukcija i sanacija predviđeni važećim planskim dokumentom, u skladu sa Ugovorom o zajedničkom ulaganju, a na osnovu posebno zaključenog ugovora o finansiranju tih radova između investitora projekta i odgovarajućeg imaoca javnih ovlašćenja.
Građevinska dozvola za radove na opremanju građevinskog zemljišta, izgradnji površina javne namene i objekata javne namene u javnoj svojini, odnosno rešenje o odobrenju izvođenja radova na rekonstrukciji i sanaciji, izdaje se u skladu sa odredbama zakona koji uređuje izgradnju objekata i glasi na ime investitora (Grada Beograda, Republike Srbije ili imaoca odgovarajućih javnih ovlašćenja), ili na ime investitora i investitora projekta kao finansijera, a na osnovu posebno zaključenog ugovora između investitora projekta i odgovarajućeg imaoca javnih ovlašćenja.
Iznos doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta utvrđuje se u skladu sa Odlukom o utvrđivanju doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta ("Službeni list Grada Beograda", br. 2/15, 16/15 i 74/15).
Površina objekta prostora za koji se utvrđuje doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta jednaka je ukupnoj neto površini objekta koji je predmet gradnje izražen u metrima kvadratnim, a prema SRPS U.C2.100: 2002.
Projekat se nalazi u 1. gradskoj zoni za potrebe utvrđivanja iznosa doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta u skladu sa Odlukom o određivanju zona na teritoriji Grada Beograda ("Službeni list Grada Beograda", br. 87/14, 43/15 i 69/15).
Iznos doprinosa se utvrđuje rešenjem o izdavanju građevinske dozvole, a na osnovu obračuna doprinosa koji vrši Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda JP (u daljem tekstu: Direkcija) i dostavlja nadležnom organu.
Obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta vrši se na osnovu akta nadležnog organa za sprovođenje postupka objedinjene procedure, koji se sa izvodom iz projekta za izdavanje građevinske dozvole dostavlja Direkciji.
Nadležni organi dužni su da odmah po podnošenju zahteva za izdavanje rešenja o građevinskoj dozvoli, odnosno zahteva za izdavanje rešenja o odobrenju izvođenja radova, dokumentaciju iz stava 2. ovog člana dostave Direkciji radi obračuna doprinosa.
Direkcija je dužna da najkasnije u roku od dva radna dana od dana prijema dokumentacije, dostavi obračun doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta nadležnim organima gradske, odnosno opštinske uprave.
Obavezni elementi obračuna koji sačinjava Direkcija su:
- podaci o investitoru,
- lokacijski uslovi,
- katastarska parcela i adresa na kojoj se gradi objekat,
- ukupna neto površina objekta koji je predmet izgradnje,
- koeficijent zone i koeficijent namene objekta,
- iznos doprinosa,
- način izmirenja doprinosa.
Ukoliko investitor podnese zahtev za izmenu građevinske dozvole i dostavi novi projekat, odnosno separat za izmenu građevinske dozvole, sačini će se novi obračun doprinosa koji će biti sastavni deo izmenjenog rešenja o građevinskoj dozvoli.
Obračun doprinosa za konačno izvedenu površinu objekta koji se gradi u okviru projekta je sastavni deo rešenja o upotrebnoj dozvoli.
U slučaju da je investitor objekta za koji se doprinos obračunava investitor projekta ili sa njim povezana lica, Direkcija će u obračunu koji sačinjava kao način izmirenja doprinosa navesti da se doprinos izmiruje u skladu sa ovom odlukom.
U slučaju da je investitor objekta za koji se doprinos obračunava drugi investitor, a ne Investitor Projekta ili s njim povezana lica, Direkcija će odrediti način izmirenja doprinosa u skladu sa Odlukom o utvrđivanju doprinosa za uređenje građevinskog zemljišta.
U slučaju promene investitora tokom izgradnje, i odobrene veće površine za izgradnju, ili prenamene objekta, obračun doprinosa u postupku izdavanja izmenjene građevinske dozvole, odnosno upotrebne dozvole, kao i način izmirenja doprinosa za razliku u površini, odnosno nameni objekta, će se odrediti za lica povezana sa investitorom projekta, u skladu sa ovom odlukom, a za druge investitore u skladu sa Odlukom o utvrđivanju doprinosa za uređenje građevinskog zemljišta.
Investitor projekta je dužan da uz zahtev za izdavanje građevinske dozvole, odnosno zahtev za izdavanje rešenja o odobrenju izvođenja radova, dostavi ugovor o regulisanju međusobnih prava i obaveza u vezi izgradnje nedostajuće infrastrukture čija je izgradnja uslov za izdavanje građevinske dozvole, zaključen sa odgovarajućim imaocem javnih ovlašćenja. Ugovorom se može ugovoriti opremanje odnosno izgradnja nedostajuće komunalne infrastrukture za više građevinskih parcela odnosno blokova u okviru projekta.
U građevinskoj dozvoli, izmenjenoj građevinskoj dozvoli, odnosno upotrebnoj dozvoli, čiji sastavni deo čini obračun doprinosa za uređenje građevinskog zemljišta, biće konstatovano da je način izmirenja obaveza na ime doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta za čije plaćanje je u skladu sa ovom odlukom odgovoran investitor projekta, uređen ovom odlukom, te da druga lica, uključujući i lica povezana sa investitorom projekta, ne odgovaraju za obaveze investitora projekta u pogledu plaćanja doprinosa.
Investitor projekta podnosi imaocu javnih ovlašćenja koji je Grad Beograd, organ ili organizacija Grada Beograda, ili drugi organ, organizacija ili pravno lice koje je Grad Beograd osnovao odnosno na koje je preneo javna ovlašćenja, predlog o finansiranju pripremanja odnosno opremanja građevinskog zemljišta, izgradnje objekta javne namene u javnoj svojini, izgradnje nedostajuće infrastrukture odnosno rekonstrukcije i sanacije postojeće infrastrukture, površina javne namene i objekata javne namene u javnoj svojini Grada Beograda odnosno u svojini tog imaoca javnih ovlašćenja.
Uz predlog o finansiranju investitor projekta dostavlja:
- lokacijske uslove,
- kopiju plana,
- specifikaciju radova i materijala odnosno idejno rešenje koje će služiti kao projektni zadatak za izradu tehničke dokumentacije,
- predlog dinamike i rokova izgradnje, odnosno rekonstrukcije ili sanacije objekta komunalne infrastrukture, površina javne namene i objekata javne namene u javnoj svojini.
Imalac javnih ovlašćenja iz stava 1. ovog člana na osnovu podnetog predloga i na osnovu dostavljene dokumentacije, u roku od 15 dana od prijema predloga, priprema predlog ugovora o zajedničkom pripremanju odnosno opremanju građevinskog zemljišta, finansiranju izgradnje nedostajuće infrastrukture odnosno finansiranju izgradnje objekata javne namene u javnoj svojini, odnosno finansiranju rekonstrukcije ili sanacije objekta infrastrukture, površina javne namene ili objekata javne namene u javnoj svojini, u skladu sa odredbama ove odluke.
Na predlog ugovora iz stava 3. ovog člana koji se zaključuje sa Direkcijom, saglasnost daje Gradsko veće u roku od 15 dana od prijema predloga ugovora.
Ugovor iz člana 6. ove odluke naročito sadrži:
a) podatke o lokaciji, odnosno zoni u kojoj se planira opremanja građevinskog zemljišta, odnosno površinama javne namene, odnosno objektima javne namene u javnoj svojini, čija izgradnja, odnosno rekonstrukcija i sanacija se planira;
b) podatke iz planskog dokumenta i tehničke uslove za izgradnju odnosno rekonstrukciji i sanaciju objekata;
v) granicu lokacije koja se priprema, odnosno oprema, odnosno rekonstruiše i sanira, sa popisom katastarskih parcela;
g) dinamiku i rok izgradnje, odnosno rekonstrukcije i sanacije;
d) obaveze imaoca javnih ovlašćenja:
- da reši imovinsko-pravne odnose za izgradnju javnih površina predviđenih ugovorom,
- da sarađuje sa investitorom projekta u postupku dobijanja građevinske i upotrebne dozvole.
đ) obaveze investitora projekta:
- da o svom trošku na ime imaoca javnih ovlašćenja obezbedi tehničku dokumentaciju za izgradnju, odnosno rekonstrukciju i sanaciju, overenu od strane tehničke kontrole, urađenu u svemu u skladu sa važećom planskom dokumentacijom i Zakonom o planiranju i izgradnji,
- da pribavi građevinsku i upotrebnu dozvolu u saradnji sa odgovarajućim imaocem javnih ovlašćenja,
- da izvrši izbor izvođača radova i finansira izvođenje radova, kao i drugih troškova na pripremanju i opremanju zemljišta odnosno izgradnji, rekonstrukciji i sanaciji;
- da o svom trošku obezbedi stručni nadzor u toku izvođenja radova, u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji;
- da o svom trošku angažuje ovlašćeno lice koje će izvršiti tehnički pregled izgrađenih objekata, odnosno izvedenih radova;
- da sačini konačni obračun, kojim će se utvrditi stvarni troškovi na pripremanju i opremanju zemljišta, odnosno izgradnji, rekonstrukciji i sanaciji, koji će odobriti stručni nadzor;
- da izgrađenu, odnosno rekonstruisanu i saniranu infrastrukturu, odnosno površine javne namene i objekte javne namene u javnoj svojini Grada Beograda, po prijemu komisije za tehnički pregled, zapisnički preda Gradu Beogradu;
- da sarađuje sa stručnim timom imaoca javnih ovlašćenja i postupa po eventualnim primedbama i sugestijama u svim fazama realizacije.
e) određivanje objekata koji se grade i koji će preći u javnu svojinu Grada Beograda;
f) obaveze investitora projekta u pogledu sredstava obezbeđenja koja je dužan da pribavi od izvođača radova i projektanata, i to:
- polisu osiguranja od profesionalne odgovornosti shodno članu 129a Zakona o planiranju i izgradnji,
- bankarsku garanciju za izvršenje posla u ugovorenom roku i
- bankarsku garanciju za otklanjanje nedostataka u garantnom roku, pri čemu je investitor projekta dužan da obezbedi da se garancija za otklanjanje nedostataka u garantnom roku izda - ustupi u korist imaoca javnih ovlašćenja i preda uz zapisnik o primopredaji radova imaocu javnih ovlašćenja.
Investitor projekta ima pravo da mu se na ime izmirenja doprinosa priznaju svi troškovi na pripremanju i opremanju zemljišta u okviru projekta, izgradnji površina javne namene i objekata javne namene u javnoj svojini Republike Srbije ili Grada Beograda ili u svojini drugog imaoca javnog ovlašćenja, odnosno za iznos troškova na rekonstrukciji i sanaciji površina javne namene i objekata javne namene u javnoj svojini, ukoliko su takva rekonstrukcija i sanacija predviđeni važećim planskim dokumentom, uključujući troškove za pripadajuće usluge stručnih konsultanata za realizaciju predmetnih radova, a najviše do ukupnog iznosa doprinosa za uređivanje građevinskog zemljišta za sve objekte u okviru projekta koje grade investitor projekta ili s njim povezana lica. Troškovi koje je investitor projekta imao biće obračunati sa porezom na dodatu vrednost, ukoliko je primenjiv.
Investitoru projekta se na ime umanjenja doprinosa, na način predviđen ovom odlukom, priznaju i svi troškovi elektrodistributivne mreže i objekata, TT mreže i objekata, kablovski distributivni sistem, mreže i objekti toplifikacije i gasifikacije, u skladu sa ugovorima zaključenim sa odgovarajućim imaocima javnih ovlašćenja. Ukoliko je ugovorima sa imaocima ovih javnih ovlašćenja predviđeno da se troškovi koje investitor projekta ima po tom osnovu priznaju investitoru projekta na ime naknade, takse ili druge slične dažbine za priključenje na mrežu odnosno na infrastrukturu, a ukoliko su troškovi investitora projekta po tim ugovorima viši od iznosa za koji je izvršeno prebijanje, razlika će biti evidentirana u evidenciji troškova iz člana 9. ove odluke.
U svrhu evidentiranja troškova, investitor projekta je dužan da po završetku radova i tehničkog pregleda, odnosno predaje radova nadležnom imaocu javnih ovlašćenja, organu koji vodi evidenciju o troškovima, dostavi zapisnik o primopredaji radova zajedno sa okončanom situacijom potpisanom i overenom od strane nadzornog organa odnosno fakture za izvršene usluge u vezi pripremanja, opremanja, izgradnje, rekonstrukcije i sanacije. Troškovi koji su dokumentovani na način predviđen u ovom stavu smatraće se priznatim troškovima u svrhu evidentiranja.
Konačni obračun između investitora projekta i Grada Beograda biće sačinjen po završetku izgradnje svih objekata u obuhvatu projekta.
Direkcija u ime i za račun Grada Beograda, u svrhu konačnog obračuna vodi:
(a) zbirnu evidenciju utvrđenog doprinosa za sve objekte koje u granicama projekat grade Investitor ili s njim povezana lica, i
(b) zbirnu evidenciju troškova koje je investitor projekta imao po osnovu uređivanja građevinskog zemljišta, uključujući izgradnju površina javne namene, kao i izgradnju objekata javne namene u javnoj svojini Grada Beograda i Republike Srbije u okviru projekta, kao i rekonstrukcije i sanacije postojećih površina javne namene, i objekata javne namene u javnoj svojini Grada Beograda i Republike Srbije, ukoliko su takva rekonstrukcija i sanacija predviđeni važećim planskim dokumentom.
Direkcija daje periodične izveštaje po izgradnji svakog posebnog objekta koji investitor projekta, ili s njim povezana lica, grade u okviru projekta, odnosno po svakoj primopredaji radova od strane investitora projekta odgovarajućem imaocu javnih ovlašćenja, po ugovorima zaključenim sa njima. Periodični izveštaji se vrše u cilju pravilne evidencije doprinosa odnosno učinjenih troškova, i po njima se ne vrše bilo kakva plaćanja.
Direkcija će po završetku izgradnje svakog posebnog objekta koji investitor projekta, s njim povezano lice, ili drugi investitor, gradi u okviru projekta u svrhu izdavanja upotrebne dozvole za objekat izdati uverenje da se obaveze investitora projekta na ime doprinosa obračunatog investitoru projekta ili s njim povezanom licu za taj objekat, izmiruju u skladu sa ovom odlukom, bez obzira da li su u trenutku periodičnog izveštaja za taj objekat troškovi u zbirnoj evidenciji troškova veći ili manji od iznosa do tada obračunatog doprinosa u zbirnoj evidenciji doprinosa, a organ nadležan za izdavanje upotrebne dozvole će na osnovu takve potvrde, i ako su ispunjeni svi drugi uslovi za izdavanje upotrebne dozvole, uključujući i izmirenje obaveze drugog investitora na ime doprinosa obračunatog drugom investitoru za taj objekat, izdati upotrebnu dozvolu za taj objekat.
U evidenciju doprinosa ulaze i doprinosi obračunati po ugovorima koje je investitor projekta zaključio sa Direkcijom pre dana donošenja ove odluke. U evidenciju troškova ulaze i troškovi koje je investitor projekta imao na uređivanju građevinskog zemljišta, uključujući izgradnju površina javne namene, kao i izgradnju objekata javne namene u javnoj svojini Grada Beograda i Republike Srbije u okviru projekta, kao i rekonstrukcije i sanacije postojećih površina javne namene, i objekata javne namene u javnoj svojini Grada Beograda i Republike Srbije, ukoliko su takva rekonstrukcija i sanacija predviđeni važećim planskim dokumentom, po ugovorima zaključenim sa imaocima javnih ovlašćenja i pre dana donošenja ove odluke. Ugovori koje je investitor projekta zaključio sa Direkcijom i drugim imaocima javnih ovlašćenja pre dana donošenja ove odluke biće shodno izmenjeni putem zaključivanja aneksa u cilju usklađivanja sa odredbama ove odluke.
Evidencija troškova sadrži iznos stvarno učinjenih troškova koje je investitor projekta imao na uređivanju građevinskog zemljišta, izgradnji površina javne namene, komunalne i druge infrastrukture i objekata javne namene u javnoj svojini, ili u svojini imaoca javnog ovlašćenja odnosno rekonstrukciji i sanaciji postojeće infrastrukture, površina javne namene i objekata javne namene u javnoj svojini ili u svojini imaoca javnog ovlašćenja, a u skladu sa odredbama ove odluke.
Evidencija troškova i obračun doprinosa na zbirnim računima doprinosa i troškova će se voditi u evrima (EUR) pri čemu će se dinarski iznosi obračunavati u EUR po srednjem kursu Narodne Banke Srbije važećem na sledeće dane:
Za obračun doprinosa - kurs važeći na dan obračuna doprinosa,
za evidenciju troškova - kurs važeći na dan primopredaje.
Iznosi evidentirani na zbirnim računima doprinosa, odnosno troškova, indeksiraju se 1. januara svake godine primenom harmonizovanog indeksa potrošačkih cena (HICP) objavljenog od strane EUROSTAT u odnosu na iznose evidentirane u evrima.
U slučaju raskida Ugovora o zajedničkom ulaganju, konačni obračun će se sačiniti zaključno sa danom raskida Ugovora o zajedničkom ulaganju.
Ukoliko konačni obračun po završetku izgradnje svih objekata u obuhvatu projekta, odnosno raskida Ugovora o zajedničkom ulaganju, pokaže da je stanje na zbirnoj evidenciji doprinosa više od stanja na zbirnoj evidenciji troškova, investitor projekta je dužan da, na uplatni račun naveden u konačnom obračunu, plati razliku u roku od 30 dana od dana prijema konačnog obračuna. Investitor projekta plaća dinarsku protivvrednost razlike iskazane u evrima, obračunato po srednjem kursu Narodne Banke Srbije na dan plaćanja.
Lica povezana sa investitorom projekta, drugi investitori, ili vlasnici objekata ili delova objekata u okviru Projekta, ili bilo koja druga lica osim investitora projekta nisu odgovorna za plaćanje razlike po konačnom obračunu, niti se obaveza plaćanja doprinosa za izgradnju objekata u okviru projekta za čije plaćanje je odgovoran investitor projekta u skladu sa ovom odlukom, prenosi na treća lica prenosom objekata (ili delova objekata) na ta treća lica niti na lica povezana sa investitorom projekta i druge investitore. Na zahtev investitora projekta, odnosno drugog investitora, odnosno drugog zainteresovanog lica, Grad Beograd će u roku od 15 dana izdati potvrdu da odnosno lice (izuzev investitora projekta) nema bilo kakvih neizmirenih obaveza u pogledu doprinosa i obaveza uređenja zemljišta, odnosno izgradnje, rekonstrukcije i sanacije površina javne namene i objekata javne namene u javnoj svojini, koje u skladu sa ovom odlukom plaća, odnosno vrši, investitor projekta.
Ukoliko po sačinjavanju konačnog obračuna, po izgradnji svih objekata obuhvatu projekta, odnosno raskida Ugovora o zajedničkom ulaganju, stanje na zbirnoj evidenciji troškova, bude više od stanja na zbirnoj evidenciji doprinosa, viši iznos troškova snosi investitor projekta, bez prava potraživanja od Grada Beograda.
Ako ovom odlukom nije drugačije određeno, primenjivaće se odredbe odluke kojom se utvrđuju doprinosi za uređivanje građevinskog zemljišta.
Troškovi Grada Beograda koji nastaju priznavanjem investitoru projekta izmirenja doprinosa putem opremanja zemljišta iz nadležnosti Republike Srbije, odnosno izgradnjom, rekonstrukcijom i sanacijom objekata javne namene u javnoj svojini Republike Srbije, odnosno u svojini imaoca javnog ovlašćenja, kome je to ovlašćenje dodelila Republika Srbija, biće regulisani posebnim ugovorom između Grada Beograda i Republike Srbije.
Ova odluka stupa na snagu osam dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Beograda".