PRAVILNIKO TEHNIČKOM PREGLEDU ŽELEZNIČKIH VOZILA("Sl. glasnik RS", br. 4/2016) |
Ovim pravilnikom propisuju se uslovi koje moraju ispunjavati privredni subjekti koji obavljaju tehnički pregled železničkih vozila (u daljem tekstu: vozila) i način obavljanja tehničkog pregleda vozila.
Uslovi za obavljanje tehničkog pregleda vozila
Uslovi koje moraju ispunjavati privredni subjekti koji obavljaju tehnički pregled vozila su:
1) da su upisani u registar privrednih subjekata;
2) da su osigurani kod osiguravajućeg društva, za štetu koju bi obavljanjem delatnosti mogli načiniti naručiocu usluge;
3) da imaju interni akt kojim je propisana unutrašnja organizacija, opisane glavne poslovne aktivnosti i sistematizacija radnih mesta sa opisima poslova i radnih zadataka u skladu sa tehničkim mogućnostima, vrstom, obimom i složenošću poslova koje obavljaju;
4) da imaju potreban broj zaposlenih ili lica angažovanih van radnog odnosa, koji su stručno osposobljeni za obavljanje tehničkog pregleda određenih vrsta vozila, i to:
(1) najmanje jednog diplomiranog mašinskog inženjera sa minimum pet godina radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila;
(2) najmanje jednog diplomiranog inženjera elektrotehnike sa minimum pet godina radnog iskustva na poslovima projektovanja ili održavanja vozila;
(3) najmanje jednog mašinskog tehničara sa minimum dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila;
(4) najmanje jednog elektrotehničara sa minimum dve godine radnog iskustva na poslovima održavanja vozila;
5) da raspolažu mernom i ispitnom opremom potrebnom za obavljanje tehničkog pregleda koja je baždarena i atestirana, kao i da poseduju dokumentaciju o mernoj i ispitnoj opremi.
Način obavljanja tehničkog pregleda vozila
Tehnički pregled obavlja se na osnovu zahteva za obavljanje tehničkog pregleda vozila, koji se podnosi privrednom subjektu koji poseduje sertifikat o ispunjenosti uslova iz člana 2. ovog pravilnika, izdat od Direkcije za železnice.
Zahtev iz stava 1. ovog člana može podneti:
1) proizvođač vozila;
2) imalac vozila ili
3) njihov ovlašćeni zastupnik sa sedištem u Republici Srbiji.
Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) naziv podnosioca zahteva;
2) vrstu vozila, seriju i podseriju;
3) jedinstveni broj vozila ili drugu oznaku za identifikaciju vozila (npr. fabrički broj);
4) naziv proizvođača;
5) namenu vozila;
6) kopiju dozvole za korišćenje vozila;
7) izjavu da nije podnet zahtev za obavljanje tehničkog pregleda za isto vozilo drugom privrednom subjektu.
Privredni subjekt iz stava 1. ovog člana i podnosilac zahteva iz stava 2. ovog člana dogovaraju mesto, vreme i datum obavljanja tehničkog pregleda.
Podnosilac zahteva iz stava 2. ovog člana za tehnički pregled obezbeđuje vozilo, tehničku dokumentaciju vozila, mašinovođu za vučna vozila i deonicu za probnu vožnju.
Privredni subjekt iz stava 1. ovog člana za tehnički pregled vozila obezbeđuje stručno osoblje, mernu i ispitnu opremu i nivelisani kolosek sa kanalom.
Tehničkom pregledu vozila prisustvuje predstavnik podnosioca zahteva i, po potrebi, predstavnik proizvođača vozila.
Na tehničkom pregledu vozila proverava se:
1) postojanje i ispravnost oznaka na vozilu;
2) ispravnost i funkcionalnost kočnica i kočne opreme;
3) ispravnost i funkcionalnost električne opreme;
4) ispravnost i funkcionalnost mehaničkih komponenti;
5) nepropusnost na atmosferske padavine;
6) ispravnost uređaja za davanje svetlosnih signala i zvučnih signalnih znakova;
7) ispravnost brzinomera, budnika i auto-stop uređaja;
8) ponašanje vozila pri različitim brzinama vožnje, a posebno pri najvećoj brzini za koju je vozilo projektovano, odnosno pri najvećoj dopuštenoj brzini na prugama Republike Srbije.
Način obavljanja tehničkog pregleda vučnog vozila
Tehnički pregled vučnog vozila obavlja se u mestu i u probnoj vožnji.
Tehnički pregled vučnog vozila u mestu obavlja se pregledom tehničke dokumentacije, vizuelnim pregledom vozila, funkcionalnim probama i potrebnim merenjima koja se sprovode na samom vozilu.
Tehnički pregled vučnog vozila u probnoj vožnji obavlja se na dužini od najmanje 30 km u oba smera vožnje na deonici pruge koja omogućava proveravanje svih predviđenih tehničkih i eksploatacionih svojstava vozila, ispravan rad kočnog sistema, kao i da li je vozilo sposobno za bezbednu upotrebu u saobraćaju i pri najvećoj brzini za koju je vozilo projektovano, odnosno pri najvećoj dopuštenoj brzini na prugama Republike Srbije.
Probna vožnja vučnog vozila obavlja se i sa opterećenjem, vučom voza odgovarajuće mase prema mogućem opterećenju vučnog vozila, pri čemu se proverava funkcionisanje vučnog vozila pri ubrzanju do najveće dopuštene brzine voza.
Rad manevarske lokomotive u trajanju od 24 sata smatra se probnom vožnjom sa opterećenjem.
Pri tehničkom pregledu vučnog vozila za posebne namene proverava se i da li konstrukcija, uređaji, oprema i druga svojstva tog vozila odgovaraju predviđenoj posebnoj nameni.
Za vozila s dve upravljačnice probna vožnja se obavlja iz obe upravljačnice.
Za vreme probne vožnje, pored osoblja vučnog vozila, u vozilu se mogu nalaziti samo osobe koje učestvuju u obavljanju tehničkog pregleda.
Za vreme probne vožnje vodi se beleška o probnoj vožnji, koja čini sastavni deo izveštaja o tehničkom pregledu vozila.
Izveštaju o tehničkom pregledu vozila prilažu se overeni zapisi uređaja za registrovanje podataka vučnog vozila.
Način obavljanja tehničkog pregleda vučenog vozila
Tehnički pregled vučenog vozila obavlja se u stanju mirovanja i kretanja (probna vožnja).
Tehnički pregled vučenog vozila u mirovanju obavlja se pregledom tehničke dokumentacije i vizuelnim pregledom vozila.
Tehnički pregled vučenog vozila u probnoj vožnji obavlja se na dužini od najmanje 30 km u oba smera vožnje na deonici pruge koja omogućava proveravanje svih predviđenih tehničkih i eksploatacionih svojstava vozila, ispravan rad kočnog sistema, kao i da li je vozilo sposobno za bezbednu upotrebu u saobraćaju i pri najvećoj brzini za koju je vozilo projektovano, odnosno pri najvećoj dopuštenoj brzini na prugama Republike Srbije.
Pri tehničkom pregledu vučenog vozila za posebne namene proverava se i da li konstrukcija, uređaji, oprema i druga svojstva tog vozila, odgovaraju predviđenoj posebnoj nameni.
Za vreme probne vožnje u vozilu se mogu nalaziti samo osobe koje učestvuju u obavljanju tehničkog pregleda.
Za vreme probne vožnje vodi se beleška o rezultatima izvršenih provera.
Izveštaj o tehničkom pregledu vozila
Tehnički pregled vozila završava se sastavljanjem izveštaja o tehničkom pregledu vozila, koji sadrži:
1) mesto, datum i vreme početka obavljanja tehničkog pregleda;
2) oznaku i osnovne podatke o vozilu;
3) ime i prezime osoba koje su obavljale tehnički pregled vozila (minimum tri osobe);
4) ime i prezime predstavnika podnosioca zahteva za obavljanje tehničkog pregleda, kao i drugih osoba koje su prisustvovale tehničkom pregledu;
5) broj voza i relaciju na kojoj su obavljene probne vožnje;
6) rezultate provera;
7) mišljenje o sposobnosti vozila za bezbednu upotrebu u saobraćaju;
8) datum i vreme završetka tehničkog pregleda.
Izveštaj o tehničkom pregledu vozila potpisuje ovlašćeni predstavnik izvršioca tehničkog pregleda.
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o tehničkim uslovima koje mora da ispunjava prototip železničkog vozila, o načinu i postupku odobravanja prototipa železničkog vozila i o načinu obavljanja tehničkih pregleda železničkih vozila pre njihovog puštanja u saobraćaj ("Službeni glasnik ZJŽ", broj 12/93).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".