PRAVILNIK

O ISTRAŽIVANJU, EVIDENTIRANJU, STATISTIČKOM PRAĆENJU I OBJAVLJIVANJU PODATAKA O NESREĆAMA I NEZGODAMA

("Sl. glasnik RS", br. 4/2016)

Predmet pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom propisuje se način na koji upravljač infrastrukture (u daljem tekstu: upravljač) i železnički prevoznik (u daljem tekstu: prevoznik) istražuju, evidentiraju, statistički prate i objavljuju podatke o nesrećama i nezgodama.

Značenje pojedinih izraza

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) iskliznuće voza ili manevarskog sastava je svaki slučaj kada najmanje jedan točak voza ili manevarskog sastava spadne sa šina;

2) deformacija koloseka je svaki nedostatak vezan za kontinuitet i geometriju koloseka koji zahteva zatvaranje koloseka ili trenutno smanjenje dozvoljene brzine;

3) KM je kontaktna mreža;

4) lom točka ili osovine je lom točka ili osovine železničkog vozila u pokretu, koji stvara rizik od nesreće (iskliznuće ili sudar);

5) nezgoda je događaj koji je povezan sa saobraćajem vozova i negativno utiče na bezbednost saobraćaja (izuzev nesreće);

6) nesreća je neželjen ili neplaniran iznenadan događaj ili specifičan niz takvih događaja koji imaju štetne posledice (sudari, iskliznuća, nesreće na putnom prelazu u istom nivou, nesreće sa učešćem lica izazvane železničkim vozilima u pokretu, požari i sl.);

7) nesreća na putnom prelazu je nesreća u kojoj učestvuje najmanje jedno železničko vozilo i jedno ili više drumskih vozila koja prelaze putni prelaz u nivou, ostali korisnici prelaza, kao što su pešaci, ili predmeti koji su privremeno prisutni na koloseku ili se nalaze u blizini koloseka, ukoliko ih je izgubilo drumsko vozilo ili korisnik prelaza;

8) nesreća u kojoj su stradala lica izazvana železničkim vozilima u pokretu je nesreća u kojoj je stradalo jedno ili više lica koje je udarilo železničko vozilo ili predmet koji je prikačen za vozilo ili se od njega otkačio; tu spadaju i lica koja padnu sa železničkih vozila, kao i lica koje padnu ili ih udare nepričvršćeni predmeti u toku putovanja na vozilu;

9) druge nesreće su sve nesreće osim sudara, sudara voza sa preprekom unutar slobodnog profila, iskliznuća voza, nesreća na putnim prelazima, nesreća u kojima su stradala lica izazvanih železničkim vozilima u pokretu ili požara na železničkom vozilu;

10) požar je požar ili eksplozija do koje dođe na železničkom vozilu (uključujući i njegov tovar) dok saobraća između polazne i uputne stanice, kao i kada stoji u polaznoj stanici, uputnoj stanici ili u međustanici ili tokom manevrisanja;

11) putnik je svako lice koje putuje vozom izuzev voznog osoblja, uključujući i lice koje pokušava da uđe u voz ili da iz njega izađe dok je voz u pokretu;

12) samopovređivanje je akt lica koje je samo sebi prouzrokovalo telesne povrede;

13) samoubistvo je čin namernog samopovređivanja koji dovodi do smrti;

14) poginulo lice je lice koje je poginulo na licu mesta ili je preminulo u roku od 30 dana zbog posledica nesreće, isključujući samoubistva;

15) slomljena šina je svaka šina koja se izlomi na dva ili više delova, ili šina od koje se odvoji deo metala i tako na voznoj površini prouzrokuje pukotinu veću od 50 mm po dužini, odnosno 10 mm po dubini;

16) SS i TK postrojenja su signalno-sigurnosna i telekomunikaciona postrojenja;

17) sudar voza sa železničkim vozilom je udar dela jednog voza u prednji, zadnji ili bočni deo drugog voza, železničkog vozila ili manevarskog sastava;

18) sudar voza sa preprekom unutar slobodnog profila je udar dela voza u objekte koji su pričvršćeni za prugu ili se privremeno nalaze na njoj ili u njenoj blizini (osim na putnim prelazima u nivou, ako su tokom prelaska ispali iz vozila ili ih je izgubio korisnik), uključujući udar u kontaktnu mrežu;

19) teško povređeno lice je svako povređeno lice koje je hospitalizovano duže od 24 sata zbog posledica nesreće, isključujući pokušaj samoubistva.

Istraga nesreća i nezgoda

Član 3

Upravljač i/ili prevoznik istražuju sve nesreće i nezgode u cilju poboljšanja bezbednosti železničkog saobraćaja i sprečavanja nesreća i nezgoda.

Ako su u nesreću ili nezgodu uključeni osoblje i/ili sredstva upravljača i prevoznika, istragu sprovodi istražna komisija.

Ako je u nesreću ili nezgodu uključeno samo osoblje i/ili imovina upravljača, istragu sprovodi sam upravljač.

Ako je u nesreću ili nezgodu uključeno samo osoblje i/ili imovina prevoznika, istragu sprovodi sam prevoznik.

U istrazi nesreće ili nezgode mogu da učestvuju i lica koja su nezavisna od upravljača i prevoznika.

Svaku nesreću ili nezgodu u železničkom saobraćaju upravljač i/ili prevoznik pažljivo i detaljno istražuju, kako bi se utvrdili svi uzroci i okolnosti pod kojima su nastali. Upravljač i prevoznik preduzimaju mere da eliminišu uzroke zbog kojih je nastala nesreća ili nezgoda.

Nesreće i nezgode koje se istražuju

Član 4

Istraga se vrši u slučaju sledećih nesreća:

1) sudara voza sa železničkim vozilom;

2) sudara voza sa preprekom unutar slobodnog profila;

3) iskliznuća voza ili manevarskog sastava;

4) nesreće na putnom prelazu;

5) nesreće u kojoj su stradala lica, izazvane železničkim vozilima u pokretu;

6) požara;

7) drugih nesreća.

Ako je smrt ili povređivanje posledica prirodnih uzroka, samoubistva, lokacije putnika izvan područja koja su obično namenjena za putnike i osoblje, delovanja trećeg lica, ili kada su povrede rezultat samopovređivanja, takav događaj ne smatra se nesrećom.

Istraga se vrši u slučaju sledećih nezgoda:

1) izbegnutog sudara voza sa železničkim vozilom;

2) izbegnutog sudara voza sa preprekom unutar slobodnog profila;

3) prolaza voza ili pružnog vozila pored signala kojim se zabranjuje dalja vožnja, osim u slučaju kada se takva vožnja odvija na nalogu nadležnog lica, koje reguliše saobraćaj;

4) slomljene šine;

5) slomljenog točka ili osovine;

6) deformacije koloseka;

7) raskinuća voza;

8) ostalih nezgoda.

Istražna komisija za nesreće i nezgode

Član 6

Članove istražne komisije za nesreće i nezgode, u kojima su učestvovali osoblje i/ili sredstva upravljača i prevoznika, imenuje upravljač.

Ukupan broj članova istražne komisije je neparan, a sastoji se najmanje od predsednika i dva člana. Predsednika, njegove zamenike i članove iz redova upravljača imenuje upravljač, a članove iz redova prevoznika imenuje prevoznik.

Za članove istražne komisije mogu biti imenovani:

1) šefovi organizacionih jedinica;

2) radnici koji su ovlašćeni za prevoz opasnih materija kod prevoznika;

3) radnici koji su ovlašćeni za kontrolu primene mera zaštite na radu i zaštite od požara;

4) stručnjaci za upravljanje saobraćajem, za železnička vozila, donji i gornji stroj, signalno-sigurnosne uređaje, za telekomunikacione uređaje i za elektroenergetske uređaje;

5) radnici koji su ovlašćeni za vršenje unutrašnje kontrole.

Ako je za rad istražne komisije potrebno učešće drugih železničkih stručnjaka ili stručnjaka drugih grana privrede ili institucija (lekari, psiholozi, sociolozi, instituti, itd.), u vidu mišljenja i objašnjenja, njih upravljač imenuje kao članove komisije ili kao saradnike.

Kad se obavlja istraga nesreće ili nezgode na industrijskom koloseku, koji poslužuju radnici železničkog prevoznika, član komisije je i predstavnik vlasnika (imaoca) industrijskog koloseka.

U graničnom saobraćaju, na delu pruge koji povezuje dve granične stanice, istragu nesreće ili nezgode obavljaju radnici upravljača države na čijoj teritoriji se nesreća ili nezgoda desila. Ako se ne može utvrditi u kojoj državi se desila nesreća ili nezgoda, susedni upravljači se dogovaraju koji će od njih vršiti istragu, ili će je sprovesti zajedno.

Prikupljanje podataka od strane istražne komisije

Član 7

Istražna komisija može da zahteva informacije od svih za koje smatra da mogu da pruže informacije koje su relevantne za istragu, kao i da zadrži i ispita predmete, dokumente i evidencije elektronskih medija, koje smatra relevantnim za istragu, pri čemu može da:

1) neposredno i slobodno pristupi na mesto nesreće ili nezgode i do vozila, njihovih delova, tovara, krhotine, kao i da uđe na zemljište i u objekte;

2) neposredno zadrži dokaze i nadzire uklanjanje tragova ili delova vozila za potrebe istrage;

3) neposredno preuzima zapise registrujućih uređaja na vozilima i drugih uređaja za snimanje i registrovanje, za potrebe istrage;

4) obavi razgovor sa svedocima i učesnicima;

5) pribavi sve informacije ili zapise, koje poseduju vlasnik, upravljač i prevoznik ili proizvođač sredstava, koja su bila uključena u nesreću i nezgodu.

Izveštaj o istrazi nesreća i nezgoda

Član 8

Istražna komisija završava istragu kada nađe da je stanje stvari pri istrazi dovoljno razjašnjeno, sastavljanjem komisijskog izveštaja o istrazi (u daljem tekstu: izveštaj o istrazi).

Istraga se sprovodi u što kraćem roku, a najkasnije za 15 dana od nastanka nesreće ili nezgode.

U roku od 10 dana od nastanka nesreće ili nezgode nadležne jedinice i službe istražnoj komisiji dostavljaju procenjenu štetu i sav ostali materijal koji će omogućiti potpunije sagledavanje nesreće ili nezgode i utvrđivanje odgovornosti radnika koji su neposredno učestvovali u obavljanju železničkog saobraćaja.

Ako nadležni organ upravljača i prevoznika nađe da je istraga nepotpuna, može vratiti izveštaj o istrazi na dopunu i odrediti rok za dopunu istrage. Ako rok nije određen, dopuna istrage se sprovodi u roku od 10 dana.

Rok za okončanje istrage je 30 dana od nastanka nesreće ili nezgode.

Izveštaj o istrazi dostavlja se na sve adrese na koje je dostavljena pisana prijava o vanrednom događaju.

Obrazac Izveštaja o istrazi dat je u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Evidencije

Član 9

Upravljač i prevoznik vode evidenciju o nesrećama i nezgodama u Knjizi evidencije nesreća i nezgoda, na obrascu koji je dat u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Statističko praćenje nesreća i nezgoda

Član 10

Podatke o nesrećama i nezgodama upravljač i prevoznik vode na obrascu Statistički izveštaj o nesrećama i nezgodama, datom u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana upravljač i prevoznik dostavljaju telu za istrage mesečno i godišnje.

Objavljivanje podataka o nesrećama i nezgodama

Član 11

Upravljač i prevoznik objavljuju izveštaj o nesrećama i nezgodama za prethodnu godinu na svojoj internet stranici najkasnije do 30. juna tekuće godine.

Prestanak važenja propisa

Član 12

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaju da važe:

1) Pravilnik o načinu evidentiranja podataka o vanrednim događajima nastalim u železničkom saobraćaju i o drugim podacima od značaja za bezbednost železničkog saobraćaja ("Službeni list SRJ", broj 76/99);

2) Uputstvo o postupcima za slučaj vanrednog događaja ("Službeni glasnik ZJŽ", broj 9/92).

Stupanje na snagu

Član 13

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

 

Prilog 1

 

IZVEŠTAJ O ISTRAZI

I - Uvodni deo

Sastavljen dana _________ u stanici ______________ povodom ___________________________________

_______________________________________________________________________________________

ČLANOVI KOMISIJE

1.

Za saobraćajnu službu:

________________________

zanimanje

_____________________

2.

Za mašinsku službu:

________________________

"

_____________________

3.

Za građevinsku službu:

________________________

"

_____________________

4.

Za elektrotehničku službu

________________________

"

_____________________

II - Opis nesreće ili nezgode

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________

Posledice nesreće ili nezgode

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Materijalna šteta

Na pruzi _________________ din. _______________ na kolima: _______________ din. ________________

Na postrojenjima: __________ din. _______________ na robi: _________________ din. ________________

Na vučnim vozilima: ________ din. _______________ troškovi dizanja: __________ din. ________________

UKUPNO: ___________________________________

Smetnje u saobraćaju

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

III - Zaključni deo

Uzrok nesreće ili nezgode:

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

Mišljenje komisije u pogledu krivice i odgovornosti.

Na osnovu ispitanih činjenica i okolnosti utvrđenih u istrazi komisija je došla do zaključka da su za

________________________________________________________________________________________

Odgovorni: ______________________________________________________________________________

1. ________________________ vrši dužnost: __________________ kriv je ___________________________

________________________________________________________________________________________

ogrešio se o: _____________________________________________________________________________

2. ______________________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________________

3. ______________________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________________
   ______________________________________________________________________________________

4. ______________________________________________________________________________________
    ______________________________________________________________________________________
   ______________________________________________________________________________________

odgovorni su: ____________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

Naročita zapažanja

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

(Odvojeno mišljenje pojedinih članova komisije)

 

Članovi Komisije

 

1.

___________________________

 

2.

___________________________

 

3.

___________________________

 

4.

___________________________

 

5.

___________________________

 

Potpis:

Prilog: Skica mesta nesreće ili nezgode

 

 

Prilog 2

 

_______________________________

 

(Naziv upravljača/prevoznika)

 

 

KNJIGA EVIDENCIJE NESREĆA I NEZGODE

 

Redni broj

Datum kada se nesreća/nezgoda desila

Sat i minuta

Mesto gde se nesreća/nezgoda desila

Vrsta nesreće/nezgode

Kratak opis i uzrok

Posledice nesreće/nezgode

 

Odgovorni za nastalu nesreću/nezgodu

Datum okončanja predmeta

Način na koji se nesreća/nezgoda okončala

kod vozova

pri manev.

poginulo

teško povređeno

pregaženo

Prekid saobraćaja trajao od-do

šteta u din.

U stanici

na otvorenoj pruzi

u stanici

putnika

žel. radnika

trećih lica

putnika

žel. radnika

trećih lica

mot. vozila

zaprež. vozila

krupne stoke

procenjena

stvarna

na žel. voz. i postrojenjima

na pošiljkama

na žel. voz. i postrojenjima

na stvarima

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prilog 3

 

STATISTIČKI IZVEŠTAJ O NESREĆAMA I NEZGODAMA

za mesec __________________ 20___ god.